شناسه خبر: 3618 منتشر شده در مورخ: 1393/2/15 ساعت: 12:43 گروه: سیاسی  
بعیدی نژاد: نشست کارشناسی ایران و 1+5 فردا در نیویورک برگزار می شود

بعیدی نژاد: نشست کارشناسی ایران و 1+5 فردا در نیویورک برگزار می شود

«حمید بعیدی نژاد» رییس هیات کارشناسی مذاکره کننده هسته ای ایران اعلام کرد: نشست کارشناسی ایران و 1+5 فردا ( سه شنبه - 16 اردیبهشت) در نیویورک برگزار می شود.

به گزارش ایران سپید مدیر کل سیاسی و بین الملل وزارت امور خارجه اظهار داشت: مذاکرات کارشناسی هسته ای با اعضای ١+٥ روز های سه شنبه و چهارشنبه این هفته در نیویورک برگزار می شود.


وی افزود: از آنجا که هیات های مذاکره کننده برای حضور در سومین نشست کمیته مقدماتی کنفرانس بازنگری معاهده ان.پی.تی در نیویورک بسر می برند، نشست کارشناسان ایران و 1+5 نیز این بار در نیویورک برگزار می شود.

پیش از این اعلام شده بود، قرار است در حاشیه برگزاری سومین نشست کمیته مقدماتی کنفرانس بازنگری معاهده ان. پی. تی 2015، هیات های کارشناسی ایران و 1+5 در ادامه مذاکرات وین 3 با یکدیگر در نیویورک گفت وگو کنند. 

«سید عباس عراقچی» عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا اعلام کرده بود: دور بعدی مذاکرات کارشناسی جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+ 5 از 15 تا 19 اردیبهشت ماه در نیویورک برگزار می شود . 

به گفته معاون حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه، دستور کار نشست کارشناسی ادامه بحث های فنی و حقوقی است.

قرار است چهارمین دوره مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 نیز از 23 اردیبهشت در وین با حضور «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه و «کاترین اشتون» مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار شود. 

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای با تاکید بر اهمیت این دوره از مذاکرات گفت: در این مذاکرات، تدوین و نگارش متن توافق جامع هسته ای آغاز می شود که کار پیچیده و دشواری است. 

«حمید بعیدی نژاد» ریاست هیات جمهوری اسلامی ایران را در سومین نشست کمیته مقدماتی کنفرانس بازنگری در معاهده ان. پی. تی2015 را بر عهده دارد، که از روز هشتم اردیبهشت (28 آوریل ) برگزار شده و تا 19 اردیبهشت (9 می) در مقر سازمان ملل در نیویورک ادامه دارد. 

اولین نشست کمیته مقدماتی کنفرانس بازنگری در معاهده ان.پی.تی که قرار است در سال 2015 در نیویورک برگزار شود، در وین و دومین نشست در ژنو برگزار شد. 

کنفرانس بازنگری در معاهده ان. پی.تی هر پنج سال یک بار برگزار می شود که آخرین کنفرانس در سال 2010 در نیویورک برگزار شد. 

بعیدی نژاد در سومین نشست کمیته مقدماتی کنفرانس بازنگری ان.پی.تی در نیویورک با انتقاد از گسترش جنگ افزار هسته ای توسط کشورهای هسته ای تاکید کرد کشورهای صنعتی وظیفه دارند که بر اساس معاهده ان. پی.تی به سیاست های ملی انرژی هسته ای کشورهای عضو از جمله حق داشتن چرخه سوخت احترام بگذارند. 

به گزارش ایرنا، مدیر کل سیاسی و بین الملل وزارت امور خارجه روز چهارشنبه گذشته در سخنانی در نشست کمیته مقدماتی کنفرانس بازنگری ان.پی.تی اظهار داشت: مایه نگرانی است که بعد از45 سال از اجرایی شدن معاهده ان. پی. تی، کشورهای هسته ای نه تنها قدمی برای اجرای تعهدات خود برای کاهش و انهدام سلاح های هسته ای برنداشته اند، بلکه بر عکس اقدام به توسعه انواع جدیدی از جنگ افزار هسته ای و ارتقای سلاح های خود و همچنین ادامه آزمایش هسته ای با روش های جایگزین و افرایش نقش سلاح های هسته ای در دکترین های امنیتی و نظامی خود کرده اند. 

وی گفت: کشورهای هسته ای با کمک کردن به اعضای غیر عضو معاهده و انتقال تجهیزات، مواد و فنآوری هسته ای به آنها تعهدات خود نسبت به عدم گسترش سلاحهای هسته ای را زیر سوال برده و باعث تضعیف پایه های معاهده شده و اعتبار آنرا به خطر انداخته اند. 

بعیدی نژاد به پیشنهاد رییس جمهوری اسلامی ایران در خصوص خلع سلاح هسته ای در سطح جهان اشاره کرد و گفت: دکتر حسن روحانی ریاست جمهوری اسلامی ایران در اجلاس مهرماه سال گذشته مجمع عمومی سازمان ملل با طرح یک پیشنهاد جدید که از طرف جنبش عدم تعهد ارایه شد، نقشه راه مهمی را برای خلع سلاح هسته ای ارایه کرد که به تصویب مجمع رسیده و اجرای آن باید پیگیری شود. در این راستا، تعیین روز 26 سپتامبر بعنوان روز بین المللی انهدام کامل سلاحهای هسته ای توسط مجمع عمومی سازمان ملل، اقدام مهمی برای پیشبرد اهداف معاهده ان. پی. تی است. 

وی اظهار داشت: کنفرانس خلع سلاح ژنو باید با تصویب دستورکار لازم، هرچه سریعتر زمینه آغاز مذاکرات کنوانسیون جامع ممنوعیت دستیابی، توسعه، تولید، آزمایش، ذخیره سازی، انتقال، استفاده و یا تهدید به استفاده از جنگ افزار هسته ای را آغاز کند. 

این مقام وزارت امور خارجه گفت: رژیم صهیونیستی با وجود موافقت تمامی اعضای ان. پی. تی و درخواست جدی جامعه بین المللی برای تشکیل کنفرانس سال 2012 برای ایجاد منطقه عاری از سلاحهای هسته ای در خاورمیانه، با برگزاری این کنفرانس مخالفت کرده و مانع تشکیل این کنفرانس برای ایجاد منطقه عاری از سلاحهای کشتار جمعی در خاورمیانه شده است. 

وی افزود: کشورهای هسته ای مسوول برگزاری این کنفرانس نمی توانند از مسوولیت های خود برای برداشتن گام های اجرایی و عملی برای اجرای قطعنامه 1995 ان. پی. تی به منظور ایجاد منطقه عاری از سلاح های هسته ای در خاورمیانه شانه خالی کنند و باید برای تحقق این هدف گام های عملی بردارند. 

وی تاکید کرد: بر اساس متن معاهده ان. پی. تی هیچ یک از مفاد این معاهده نمی تواند به گونه ای تفسیر شود که حق مسلم اعضای معاهده در استفاده از انرژی هسته ای برای اهدف صلح آمیز را محدود و یا خدشه دار سازد بویژه کشورهای صنعتی وظیفه دارند که اجرای حق استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای را برای همه کشورها تسهیل کنند این حق حاکمیتی کشورهای عضو ان پی تی است که خود سیاستهای ملی انرژی هسته ای از جمله سیاست چرخه سوخت خود را انتخاب کنند و همه کشورها باید به انتخاب کشورهای عضو احترام بگذارند. 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *