شناسه خبر: 3543 منتشر شده در مورخ: 1393/2/6 ساعت: 13:21 گروه: فرهنگی  
حضور فرهنگستان هنر با بیش از ۳۰ عنوان کتاب جدید در نمایشگاه کتاب

حضور فرهنگستان هنر با بیش از ۳۰ عنوان کتاب جدید در نمایشگاه کتاب

فرهنگستان هنر با بیش از 30 عنوان‌کتاب جدید، در بیست‌و‌هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حضور خواهد داشت.

به گزارش ایران سپیدعلیرضا اسماعیلی، مدیر موسسه متن، درباره حضور انتشارات این فرهنگستان در بیست‌وهفتمین نمایشگاه کتاب تهران اظهار داشت‌:« امسال ما طبق روال سال‌های گذشته در نمایشگاه بین‌المللی تهران حضور داریم با این تفاوت که امسال به‌طور فعال‌تر و پررنگ‌تر در نمایشگاه حاضر خواهیم شد و آثار ارزشمندی برای عرضه به مخاطبان کتب هنری خواهیم داشت.»

وی ادامه داد: «در سال 92 بیش از 30 عنوان کتاب توسط موسسه متن منتشر شده است؛‌ عمده آثار چاپ اول بوده و بخشی نیز تجدید چاپ کتب قبلی بوده است. هر یک از این کتاب‌ها، از ارزش معنوی و علمی بالایی برخوردار است و‌ حاصل سال‌ها فعالیت پژوهشی تخصصی بوده است.»

مدیرعامل موسسه متن از عرضه بیش از 400 عنوان کتاب این نشر در نمایشگاه کتاب تهران خبر داد و افزود:« از جمله مهم‌ترین کتاب‌هایی که امسال در نمایشگاه کتاب عرضه خواهد شد، شاهنامه شاه‌طهماسب است. این کتاب یکی از مهم‌ترین کتاب‌های عرصه هنرهای تجسمی است که با کیفیت بسیار بالا با همکاری موزه هنرهای معاصر و حمایت بانک پاسارگاه به چاپ رسیده است.»

وی ادامه داد: «با توجه به اهمیت و جایگاه ممتاز این کتاب ارزشمند در تاریخ هنر ایران و جهان، چاپ آن به دقت نظر فراوان نیاز داشت و تمام تلاش همکاران ما بر این بود تا این اثر، به نفیس‌ترین شکل ممکن منتشر شود.»

 

شاهنامه شاه‌طهماسبی حاوی تصاویر 116 نگاره، جلد، آستر بدرقه، سرلوح و دیگر تذهیب‌های موجود در موزه هنرهای معاصر، به همراه 33 نگاره از موزه متروپولیتن، 10 نگاره از مجموعه خلیلی در لندن، 9 نگاره از بنیاد آقاخان، 3 نگاره از موزه هنرهای ‌اسلامی قطر، 13 تصویر متن شاهنامه (نمونه خط و جدول‌کشی) و یک نگاره از موزه رضا عباسی تهران است که هر کدام از این نگاره‌ها، شرحی به دو زبان فارسی و لاتین دارد.

 

اسماعیلی ادامه داد:« این اثر در قطع سلطانی و با صحافی نفیس و قاب در 420 صفحه به وسیله موسسه متن فرهنگستان هنر با مقدمه استاد «علی معلم دامغانی» و استاد «محمود فرشچیان»، همچنین «علی جنتی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، یادداشت‌های رئیس موسسه متن و رئیس موزه هنرهای معاصر تدوین شده و به چاپ رسیده است. ‌خوشنویسی عنوان و مقدمه‌های این کتاب را نیز استاد «غلامحسین امیرخانی» بر عهده داشته است.

همچنین‌کتاب توسط محسن محمدخانی عکس برداری شده و گرافیست کار نیز رضا رضوی بوده است.‌ شهاب متین رضا در گروه جلدسازی ترنج  نیز امور مربوط به صحافی این اثر نفیس را به انجام رسانده‌اند.»

 

علی‌رضا اسماعیلی از رونمایی این اثر نفیس در 8 اردیبهشت‌ماه ساعت 16، با حضور جمعی از مقامات کشوری، از جمله وزیر ارشاد و هنرمندان و علاقه‌مندان خبر داد و گفت: «عرضه اصلی کتاب در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران خواهد بود.»

 

وی ادامه داد: «یکی از مهم‌ترین رسالت‌های انتشارات فرهنگستان هنر به عنوان مرجع آثار هنری؛ شناسایی، آماده‌سازی و چاپ اشیاء و آثار هنری موزه‌های داخل و خارج کشور، به صورت کتاب است. در همین راستا از آثار ایرانی موجود در مجموعه‌های لهستان عکسبرداری  صورت گرفت و کتاب «شاهکارهای هنر ایران در مجموعه‌های لهستان» در دو جلد (یک جلد تصاویر و یک جلد مجموعه مقالات) به زبان‌های فارسی و انگلیسی چاپ و منتشر شد.

جلد اول این کتاب در 8 بخش منتشر شد که شامل نقاشی و طراحی و خوشنویسی، قالی، منسوجات، جنگ‌افزار، ظروف فلزی، سفالینه و کاشی و آبگینه، سکه و هنر اروپایی تقسیم‌بندی شده است.

در جلد دوم کتاب نیز در 8 مقاله تخصصی دوزبانه فارسی و انگلیسی به شرح و توصیف آثار منتشره در جلد اول و همچنین روابط فرهنگی ایران و لهستان پرداخته شده است. علاوه بر آن 32 صفحه تصاویر رنگی مربوط به مقالات نیز، در آن منتشر شده است.

این مجموعه شامل تصاویر آثار دوره ساسانی تا دوره قاجار و با محوریت دوره صفوی است که در آن آثار منحصربه‌ فردی از جمله چند اثر از رضا عباسی که تا به حال دیده نشده بود، به چشم می‌خورد.»

 

وی ادامه داد: «فرهنگستان در راستای رسالت خود برای به تصویر کشیدن آثار موجود در موزه‌های خارجی امسال نیز با رایزنی‌های انجام شده به چاپ دو اثر دیگر در این زمینه خواهد پرداخت که از آن جمله می‌توان به «جلوه‌های هنر ایران در دوره قاجار در مجموعه‌های مجارستان» و نسخه خطی «سه مثنوی» خواجوی کرمانی معروف به «همای و همایون» اشاره کرد که نسخه سه مثنوی با همکاری دانشگاه شهید باهنر کرمان به چاپ خواهد رسید.»

 

اسماعیلی «دانشنامه هنر و معماری» را کتاب ارزشمند دیگری شمرد که سال گذشته توسط فرهنگستان منتشر شده است و ادامه داد: «این اثر ترجمه‌ای است از مدخل‌های مربوط به هنر حوزه تمدنی ایران در دانشنامه 34 جلدی هنر گروو. مداخل‌ این دانشنامه را استادان تراز اول ایرانی و خارجی نوشته‌اند که توسط دکتر «سیدصالح طباطبایی» به فارسی ترجمه شده است. این کتاب در قطع رحلی و در 800 صفحه منتشر شده است.»

وی همچنین به کتاب‌های «دانشنامه مهر و حکاکی» تألیف محمدجواد جدی  به عنوان مهم‌ترین مرجع در حوزه مهر و حکاکی ؛ کتاب «مسجد جامع اصفهان» ترجمه دکتر جبل‌عاملی، یکی از بهترین کارهای عرضه‌شده در زمینه معماری؛ «جلدسازی ایرانیان از سلجوقیان تا قاجار»  رساله دکترای مصطفی حسینی که  به بررسی جلدسازی در این بازه تاریخی زیر نظر استاد حبیب‌الله آیت‌اللهی پرداخته است، اشاره کرد.»

 

بنابر این گزارش، مدیر عامل موسسه متن در ادامه  به تشریح چاپ کتاب‌های مرجع و با اهمیت پرداخت و افزود: «از دیگر کتاب‌هایی که به عنوان آثار مرجع فرهنگستان هنر می‌توان به آن اشاره داشت، «فرهنگ‌نامه تاریخی زیبایی‌شناسی»است که  دبنی تاونزند نوشته و فریبرز مجیدی آن را ترجمه کرده است. همچنین کتاب «معماری متقدم مسلمانان» اثر کرسول به ترجمه مهدی گلچین‌عارفی است که در موسسه متن در دست چاپ است و امیدواریم بتوانیم آن را در نمایشگاه کتاب عرضه کنیم.

اثر دیگر، کتاب «هنر و ارزش» نوشته فیلسوف بزرگ آمریکایی جورج دیکی است که به شرح و تبیین نظریه نهادی هنر می‌پردازد و به قلم مهدی مقیسه ترجمه شده است.»

 

وی در مورد شاخصه آثار به چاپ رسیده توسط فرهنگستان هنر اظهار داشت: «شورای پژوهش فرهنگستان هنر در چند بخش تالیف، ترجمه، نسخ خطی و نفیس، آثار موجود در موزه‌های داخل و خارج ‌و... به بررسی کمبود و کاستی‌های متون پژوهشی در زمینه‌های مختلف هنری می‌پردازد و آثار انتخاب می‌شود. تعدادی از آثار هم توسط استادان فن به فرهنگستان برای چاپ پیشنهاد داده می‌شود که با بررسی شورای پژوهشی به چاپ می‌رسد.»

 

مدیر عامل موسسه متن و معاون پژوهشی فرهنگستان هنر  از برگزاری مراسم رونمایی و نشست بررسی کتاب «فرهنگ‌نامه تاریخی زیبایی‌شناسی» در سرای اهل قلم خبر داد و افزود: «این مراسم در روز 18 اردیبهشت‌ماه ساعت 10 در سرای اهل قلم با حضور کارشناسان و پژوهشگران و علاقه‌مندان برگزار خواهد شد.»

 

انتشارات فرهنگستان هنر در بیست‌وهفتمین نمایشگاه کتاب تهران در مصلی تهران، شبستان، راهروی 28، غرفه 2 قرار دارد.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *