شناسه خبر: 34747 منتشر شده در مورخ: 1400/8/25 ساعت: 09:24 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه سه شنبه 25 آبان 1400

روزنامه سه شنبه 25 آبان 1400

عناوین امروز: نمایندگان بر اجرای قانون حمایت از معلولان تاکید دارند-سامانه جامع توانبخشی آموزش و پرورش استثنایی راه اندازی شد- بزرگترین ارکستر دنیا برای رکورد‌شکنی بر روی صحنه رفت-خطر ابتلا به کووید از افراد واکسینه نشده چه میزان است؟-برگزاری اولین دوره مسابقات قهرمانی کشور پاراترای‌اتلون در تهران.

روزنامه «ایران سپید»

سه شنبه  25 آبان 1400

10 ربیع الثانی 1443

16 نوامبر  2021

سال بیست و چهارم شماره 6846

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

وفات حضرت معصومه (س) را به خوانندگان گرامی تسلیت میگوییم

........عناوین این شماره......

*نمایندگان بر اجرای قانون حمایت از معلولان تاکید دارند

*سامانه جامع توانبخشی آموزش و پرورش استثنایی راه اندازی شد

*بزرگترین ارکستر دنیا برای رکورد‌شکنی بر روی صحنه رفت

*خطر ابتلا به کووید از افراد واکسینه نشده چه میزان است؟

*برگزاری اولین دوره مسابقات قهرمانی کشور پاراترای‌اتلون در تهران

*گفتگو با مردی که دوست طلاسازش را کشت

.........خبر ویژه

* نمایندگان بر اجرای قانون حمایت از معلولان تاکید دارند

سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس از استماع گزارش رئیس سازمان بهزیستی کشور در مورد برنامه‌ها و سیاست‌های این سازمان خبر داد و گفت: نمایندگان بر ضرورت توجه به اولویت‌بندی‌ها در سازمان مانند ایتام، کودکان و زنان بدسرپرست و اجرای قانون حمایت از معلولان تاکید کردند.

زهرا شیخی از استماع گزارش رئیس سازمان بهزیستی کشور در مورد برنامه‌ها و سیاست‌های این سازمان خبر داد و افزود: نمایندگان بر ضرورت توجه به اولویت بندی ها در این سازمان مانند ایتام، کودکان و زنان بدسرپرست و بی سرپرست، زنان سرپرست خانوار و بدسرپرست و اجرای قانون حمایت از معلولان تاکید کردند.

 نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: اعضای کمیسیون  براین نکته تاکید دارند موادی که در برنامه ششم توسعه مغفول مانده است باید در برنامه هفتم توسعه مورد توجه و بازبینی قرار گیرد.

شیخی از انتخاب اعضای این کمیسیون برای حضور در کمیسیون مشترک  طرح تاسیس صندوق های ذخیره دانشگاهیان وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خبر داد و افزود: روح الامینی، محسنی بندپی، فاضلی، آریان پور، محمدبیگی، سید مرتضی خاتمی، میرمحمدی و اسحاقی برای عضویت در کمیسیون مشترک این طرح انتخاب شدند.

* حمایت از نابینایان در اولویت کاری کانون پرورش فکری قرار دارد

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قم گفت: حمایت از گروه‌های خاص مانند نابینایان در اولویت کاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قم قرار دارد.

حامد حجتی در نشست خبری با خبرنگاران که در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قم برگزار شد، با اشاره به هفته کتاب و کتاب‌خوانی اظهار داشت: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قم در راستای رسالت خود در زمینه کتاب و کتاب‌خوانی برنامه‌های مختلفی را در این هفته در نظر گرفته است.

وی ادامه داد: از مهم‌ترین برنامه‌های این هفته می‌توان به بازدید از موزه جمکران، برنامه خوانش کتاب، نشست با کتاب‌خوانان، بازدید از چاپخانه، رونمایی از کتاب‌های بریل و همچنین نشست با ناشران کتاب‌های کودک و نوجوان اشاره کرد.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قم تاکید کرد: توجه به گروه‌های خاص خصوصاً افراد نابینا یکی از اولویت‌های اصلی کانون است که در این زمینه شاهد رونمایی از کتاب‌های بریل و صوتی خواهیم بود.

حجتی افزود: علاوه بر این در این هفته با حضور در روستاهای قم برنامه‌های مختلفی از قبیل قصه‌گویی، بازی و مسابقه و اهدای کتاب را برگزار خواهیم کرد.

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص فضای مجازی و برنامه‌های این کانون در این زمینه اظهار داشت: کانون فرهنگی فکری کودکان و نوجوانان از ابتدا برنامه‌های متنوعی در فضای مجازی داشت که با شیوع کرونا این برنامه‌ها جدی‌تر پیگیری شد.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قم تصریح کرد: ارائه محتوی مناسب و جذاب می‌تواند علاوه بر جذب کودکان و نوجوانان از بروز آسیب‌های فضای مجازی نیز جلوگیری کند که در این زمینه برنامه‌های کانون تا حدود زیادی موفق بوده است.

 

.......گزارش ویژه

* سامانه جامع توانبخشی آموزش و پرورش استثنایی راه اندازی شد.

در عصر اطلاعات سامانه های اطلاعاتی یکپارچه و هوشمند سرعت، دقت و شفافیت زیادی ایجاد کرده اند. در این عصر نیاز به سامانه های یکپارچه اطلاعاتی بیش از پیش احساس می شود.

 هفته گذشته شاهد رونمایی از سامانه جامع توانبخشی آموزش و پرورش استثنایی بودیم. سامانه ای که در فاز اول خود خدمات کاردرمانی و گفتاردرمانی را پوشش می دهد. در آئین رونمایی از این سامانه دکتر مجید هداوند معاون  برنامه ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان با اشاره به اجرای آزمایشی این سامانه در پنج استان در باره اهداف راه اندازی سامانه گفت:کار بسیار بزرگی است که بتوانیم خدمات توانبخشی را به شکل هوشمند انجام دهیم.

 با راه اندازی این سامانه عملیات بودجه ریزی و گزارش گیری از اعتبارات خدمات توانبخشی خارج از مدرسه و آموزش خانواده که به استانها داده می شود، شفاف و روشن می شود و به شکل آنی می توانیم اطلاعات مورد نیاز را از استانها و مدارس به دست بیاوریم بعلاوه این سامانه به کاربرد نرم افزارهای توانبخشی که مورد نیاز همکاران این حوزه است کمک می کند همچنین پیش بینی شده نصب اپلیکیشن و بارگذاری فیلمهای آموزشی و محتواهای الکترونیکی مورد نیاز همکاران و آزمونهای آن لاین در این سامانه انجام شود.

آقای دلوچی مدیر توانبخشی سازمان نیز ضمن اشاره به اینکه در فاز اول راه اندازی سامانه خدمات کاردرمانی و گفتاردرمانی شروع شده و در فازهای بعد خدمات شنوایی سنجی و بینایی سنجی و مشاوره و مددکاری به سامانه اضافه خواهد شد، گفت: کار آموزش سامانه توانبخشی در فضای مجازی بیش از 1800 ساعت نفر بوده است بعلاوه فایلهای آموزشی در خود سامانه هم بارگذاری شده است.

 گروههای متفاوتی از حوزه ستادی سازمان تا ادارات  استثنایی و نیروهای توانبخشی و مدیران مدارس در فضای مجازی برای رفع ابهامات و مشکلات ارتباط دارند. در این سامانه اطلاعات بیش از 68 هزار دانش آموز وارد شده است. 3670 کد مدرسه ابتدایی و پیش دبستانی تعریف شده 3020 کاربر دارد و فیلمهای آموزشی مرحله به مرحله در سامانه بارگذاری می شود. برخی از قابلیتهای سامانه عبارتست از اینکه ، سامانه امکانی برای گزارش گیری از نتایج ثبت شده دارد

و افراد بر اساس سطوح دسترسی می توانند گزارشهای مورد نیاز خود را بگیرند. در هر مرحله که خدمتی به دانش آموز ارائه می شود نیز پیامکی برای والدین فرستاده می شود. سامانه هوشمند است و اگر همکاران در بخش غربالگری یا ارزیابی بخواهند کاربرگها را تکمیل کنند خود سامانه به صورت هوشمند و بر اساس اطلاعاتی که وارد شده می تواند دانش آموزان را اولویت بندی کند که چه دانش آموزی به خدمات نیاز دارد و در چه اولویتی است. اما انعطاف پذیری لازم را هم دارد و اگر همکاری خواست نظر خود را در سامانه اعمال کند نظر همکار بر نظر سامانه ارجحیت دارد.

آقای فرخزاد کاردرمان گر و از مجریان این طرح نیز درباره ضرورت وجود سامانه گفت: بحث غربالگریها و ارزیابیها اهمیت سامانه را نشان می دهد. سپس بحث درمان است که اعتبار هوشمندی برای آن تعریف شده است. در بحث خدمات خارج از مدرسه ما هیچوقت نتوانسته ایم اطلاعات را بررسی کنیم اما در حال حاضر در سامانه نیازسنجی، برآورد اعتبارات و نظارت دیده شده و در نهایت مدیریت اطلاعات اتفاق می افتد. در 1700 مدرسه ای که تعریف کرده ایم مشخص است چه اتفاقاتی رقم می خورد به عنوان مثال در این مدارس 600 کلاس و اتاق تمرین تعریف شده است همچنین در بحث فضا و تجهیزات اطلاعات لازم برای استاندارد سازی فضا و مدارک و مستندات مربوط به آن بارگذاری می شود. در بحث تجهیزات، 200 قلم کالا و تجهیزات مورد نیاز گفتار درمانی و کاردرمانی را با 2000 قلم تجهیزات دیگر در سامانه اضافه کرده ایم

اما مدیر اداره آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران  خانم کریمی از دغدغه های خود در استفاده از این سامانه می گوید: ایجاد این سامانه یکی از اتفاقات خوب در حوزه توانبخشی است اما اجرای بهینه این کار زیرساختهایی می خواهد. یکی بخش سخت افزار است. سوال اینجاست که آیا همه استانها و مناطق ما سیستم رایانه ای دارند و به اینترنت دسترسی دارند این موضوع باید توسط کارشناسان رصد شود. دیگر اینکه مجری این طرح یعنی کسی که باید سامانه را به سرانجام برساند کاردرمانگر گفتاردرمانگر مشاور یا هر فرد دیگری که در این حوزه کار می کند آیا در مدرسه حضور دارد؟ در مدارسی که تیم توانبخشی وجود ندارد چه باید کرد؟ در شهر تهران از مهر ماه تمام اطلاعات دانش آموزان در سامانه ثبت شده غربالگری ها انجام شده و ارزیابی ها درحال انجام است در کلان شهرها که آمار دانش آموزان بالاست دانش آموز باید در بیرون از مدرسه خدمات توانبخشی را دریافت کند رصد کار اینها به یک نیرو نیاز دارد در حال حاضر که نیروهای طرحی در آموزش و پرورش نیستند از لحاظ نیرو در تنگنا هستیم.

در کلان شهرها بعلاوه ارائه خدمات توانبخشی هزینه های بالایی دارد ما در طول سال دو مرتبه خدمات توانبخشی به دانش آموزان ارائه می دهیم و هر مرتبه ده جلسه است. که نه تعداد این جلسات کافی است و نه مبلغی که به دانش آموز اختصاص می دهیم. برای خانواده ای که بضاعت مالی کافی ندارد بسیار سخت است که در خارج از مدرسه خدمات را دریافت کند و بعد مدارک را به مدرسه بدهد تا در سامانه بارگذاری شود تا هزینه اش را دریافت کند. بعلاوه مبلغی که می گیرد با مبلغی که هزینه کرده است تناسبی ندارد. و باعث دلسردی می شود مخصوصا در ایام کرونا خانواده ها اصلا از دریافت خدمات توانبخشی استقبال نمی کردند. 

در پایان دکتر حسینی   معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی نیز از ویژگیهای این سامانه و برنامه های سازمان برای ارتقای کیفیت آن گفت: این سامانه در راستای فن آور کردن، بهینه سازی، کاهش هزینه ها و افزایش بهره دهی افتتاح شده یکی از اهداف این سامانه یکپارچه سازی خدمات است همچنین این سامانه می تواند به ما در جهت به روز شدن اطلاعات و مشخصات فضا و تجهیزات مدارس و مراکز کمک کند.

 از نظر نیروی انسانی هم این سامانه می تواند به ما در ساماندهی نیروی انسانی کمک کند و اطلاعات دقیقی از نحوه توزیع نیروهای انسانی به ما بدهد. اینکه نیروها در کجا هستند؟ چه می کنند ؟ و توزیع نیرو چقدر عادلانه است؟ همچنین در آینده هم اطلاعاتی از دریافت کنندگان خدمات و میزان رضایت مندی آنها به ما می دهد. دقت و شفافیتی که سامانه ها ایجاد می کنند بهینه شدن تخصیص منابع را بیشتر از گذشته رقم می زنند و در یک کلام حرکت از سمت خدمات الکترونیکی به سمت خدمات مبتنی بر هوشمندی در این سامانه ها اتفاق خواهد افتاد.

 

.........آهنگ و درنگ

*بزرگترین ارکستر دنیا برای رکورد‌شکنی بر روی صحنه رفت:

 در اغلب کشور‌های دنیا آموزش موسیقی از جایگاه ویژه‌ای در نظام آموزشی برخوردار است و برنامه‌ریزان و تصمیم‌گیران سعی دارند با پیاده‌سازی روش‌ها و به‌کارگیری مشوق‌های گوناگون، دانش‌آموزان و سایر مردم را نسبت به این هنر والا حساس کنند و راهی را برای ورود شهروندان به عرصه موسیقی بگشایند. نمونه یکی از این اقدامات را دولت ونزوئلا همین شنبه گذشته انجام داد. ارکستری ۱۲ هزار نفری را گرد هم آورد و از ناظران و کارشناسان گینس هم دعوت کرد تا رکورد تعداد نوازنده در یک اجرای ارکسترال را به نام موسیقیدانان کشورش به ثبت برساند. کاری که با اجرای یکی از قطعات «پیتر ایلیچ چایکوفسکی» به سر‌انجام رسید.

فضای باز آکادمی نظامی ونزوئلا در ساعت‌های منتهی به غروب روز شنبه میزبان حدود ۱۲ هزار نوازنده بود که همزمان ۱۰ دقیقه از قطعه «مارش اسلاو» چایکوفسکی را نواختند، به این امید که نام‌شان در بخش بزرگ‌ترین کنسرت جهان وارد کتاب رکوردهای گینس شود. رهبری این ارکستر را آندرس دیوید آسانیو ۳۴ ساله بر عهده داشت و نوازندگان ۱۲ تا ۷۷ ساله را در جریان اجرا هدایت و راهبری کرد.

بین ۲۵۰ تا ۲۶۰ ناظر و داور از سوی کتاب رکوردهای گینس به کاراکاس آمده بودند تا از نزدیک شاهد اجرای ارکستر باشند. بر اساس قوانین گینس، برای ورود نام یک ارکستر در این بخش به کتاب رکوردها باید حدود ۸۱۰۰ نوازنده همزمان با هم سازهای خود را بنوازند و این نواختن دست‌کم پنج دقیقه پیاپی ادامه داشته باشد. رکورد پیشین بزرگ‌ترین ارکستر جهان در اختیار یک ارکستر روسی است که سال ۲۰۱۹ با حضور ۸۰۹۷ نفر این افتخار را به نام خود سند زدند.

برنامه موسوم به سیستم ونزوئلا که سال ۱۹۷۵ برای آموزش دادن [موسیقی] به نوجوانان و جوانان این کشور راه‌اندازی شد، بانی و ایده‌پرداز اجرای بزرگ‌ترین ارکستر جهان با هدف ورود به کتاب رکوردهای گینس بود. گوستاوو دودامل، مدیر موسیقی اپرای پاریس و ارکستر فیلارمونیک لس‌آنجلس از مربیان و استادن سیستم در ونزوئلاست و نقشی اساسی در تربیت کردن نوازندگان نسل نو در این کشور آمریکای جنوبی داشته است.

مسئولان بخش موسیقی ونزوئلا امیدوار بودند بتوانند دست‌کم ۱۲ هزار نوازنده را برای حضور در برنامه بزرگ‌ترین ارکستر جهان گرد هم بیاورند اما اگر این رقم از رکورد ۸۰۹۷ بگذرد و یک نفر هم بیشتر باشد، آنها به هدف خود رسیده‌اند. مسئولان و ناظران گینس ۱۰ روز فرصت دارند بر حضور و اجرای همزمان حدود ۸۱۰۰ نوازنده در اجرای شامگاه شنبه در کاراکاس مهر تایید بزنند و نام ارکستر ونزوئلا را در بخش بزرگ‌ترین ارکستر جهان در کتاب رکوردهای گینس وارد کنند.

علاقمندان می‌توانند با جستجو در شبکه‌های اجتماعی، بخش‌هایی از این اجرا را تماشا کنند و به صدای یک ارکستر ۱۲ هزار نفره گوش فرا دهند.

 

.......سلامت و بهداشت

* خطر ابتلا به کووید از افراد واکسینه نشده چه میزان است؟

بسیاری از کسانی که واکسینه شده‌اند، نگران نتایج ارتباط خود با افراد واکسینه نشده هستند. در واقع به این دلیل که واکسن‌ها احتمال ابتلا را کاهش می‌دهد، امکان ابتلا به بیماری در فرد واکسینه شده به فرد دیگر نیز کاهش می‌یابد.

 متاسفانه با وجود اینکه واکسیناسیون محافظت عالی در برابر بیماری شدید ایجاد می‌کند، بخشی از افراد واکسینه شده هنوز به مراقبت‌های ویژه نیاز دارند و برخی از معاشرت با افراد واکسینه نشده اجتناب کنند.

حال سوال اینجاست میزان خطر معاشرت افراد واکسینه شده با افراد واکسینه نشده چقدر است؟

گزارش‌های اخیر وزارت بهداشت استرالیا نشان می‌دهد احتمال ابتلا به کووید در افراد واکسینه نشده ۱۰ برابر بیشتر از افراد واکسینه شده است.

کسانی که واکسینه شده‌اند، حتی در صورت آلوده شدن کمتر احتمال دارد بیماری را منتقل کنند. مدل‌سازی موسسه دوهرتی در ماه آگوست این کاهش را حدود ۶۵ درصد نشان می‌دهد. البته تحقیقات جدیدتر تخمین کمتری را برای واکسن آسترازنکا پیشنهاد کرده است. بنابراین برای این آزمایش فرضی می‌توان مقدار کمتر ۵۰ درصد را در نظر گرفت.

اگر با یک فرد واکسینه نشده معاشرت داشته باشیم، احتمال اینکه او آلوده شده باشد و ما را نیز آلوده کند، وجود دارد. با این حال اگر این فرد واکسینه شده باشد، با توجه به تحقیقات ۱۰ برابر کمتر احتمال دارد که شما آلوده شوید.

از این رو هنگام معاشرت با یک فرد واکسینه شده در مقایسه با فردی که واکسینه نشده است، به کاهش ۲۰ برابری خطر می‌رسیم. البته میزان دقیق به طیفی از عوامل از جمله نوع واکسن و زمان پس از واکسیناسیون بستگی دارد.

بنابراین غذا خوردن در یک رستوران با افراد کاملا واکسینه شده و کار در یک محل کار با این افراد خطر عفونت بسیار کمتری برای ما دارد؛ چه واکسینه شده باشیم چه نشده باشیم. کاهش خطر حدود ۲۰ برابر است اما به‌ عنوان یک فرد باید در نظر بگیریم که آیا این مورد برای شرایط خودمان و کسانی که از آنان بازدید می‌کنیم، معنادار است یا خیر.

پیچیدگی‌های دیگری نیز وجود دارد از جمله اینکه برند واکسن‌های موجود مختلف و واجد شرایط بودن هنوز برای افراد ۱۲ ساله و بالاتر محدود است؛ اگرچه می‌دانیم کودکان کمتر مستعد ابتلا هستند و کمتر احتمال دارد علائم را نشان دهند.

برخی از افراد به دلیل سن خیلی کم یا معافیت پزشکی نتوانسته‌اند واکسینه شوند. افراد دچار نقص ایمنی نیز با ۲ دوز واکسن به اندازه سایر افراد جامعه از محافظت برخوردار نخواهند شد.

افزایش پوشش سراسری به محافظت از کسانی که به‌ طور کامل توسط واکسیناسیون محافظت نمی‌شوند نیز کمک می‌کند.

افرادی که در معرض خطر بالاتری هستند، اگر بتوانند عمدتا با افراد واکسینه شده ترکیب شوند، از کاهش خطر لذت می‌برند و انتخاب‌های دیگری که انجام می‌دهیم نیز می‌تواند به کاهش خطر انتقال در مواقعی که واکسیناسیون غیرممکن است، کمک کند؛ برای مثال استفاده از ماسک، شستن دقیق دست‌ها و... .

برخی از افراد پیشنهاد کرده‌اند که می‌توان از آزمایش‌های مکرر برای سرکوب شیوع کووید برای کسانی که تمایلی به واکسینه شدن ندارند، استفاده کرد.

آزمایش‌های آنتی‌ژن سریع می‌تواند حدود دوسوم موارد را شناسایی کند. اگر به یک گردهمایی می‌روید که در آن تست آنتی‌ژن سریع همه منفی شده است، خطر سه برابر کاهش می‌یابد.

اگرچه آزمایش‌های سریع خطر را کاهش می‌دهد اما جایگزین واکسن نمی‌شوند. آزمایش‌های سریع هنگامی که همراه با سطوح بالای واکسیناسیون استفاده شود، محافظت بهتری برای مکان‌هایی که به‌ ویژه مشتاق توقف گسترش بیماری در آن هستیم مانند بیمارستان‌ها و مراکز مراقبت از سالمندان فراهم می‌کنند.

 

.........ورزشی

*برگزاری اولین دوره مسابقات قهرمانی کشور پاراترای‌اتلون در تهران

اولین دوره مسابقات پاراترای‌اتلون قهرمانی کشور در مجموعه ورزشی شهید هرندی تهران برگزار شد.

این مسابقات با شرکت بیش از ۲۵ ورزشکار نابینا و کم بینا از سراسر کشور در دو کلاس ویژه نابینایان و کم بینایان به صورت آکواتلون منقطع (۴۰۰ متر شنا و ۳۰۰۰ متر دو) با همکاری فدراسیون نابینایان برگزار شد.

در پایان این مسابقات و در کلاس ب1 (نابینایان) که با ورزشکار همراه (راهنما) در این مسابقات شرکت داشتند، ابوالفضل قاسمی از یزد به مقام قهرمانی دست یافت، خلیل اقدام پناه از تهران دوم شد و سید مهدی دهقانی از یزد در جایگاه سوم قرار گرفت. محمدحسین خانی، سید امید طاهریان و احسان خانی به ترتیب به عنوان همراهان نفرات اول تا سوم بر سکوی قهرمانی این دوره از مسابقات قرار گرفتند.

در کلاس ب2-ب3 (کم بینایان) محمدحسین کریمی از خراسان رضوی قهرمان شد. محمد دلیر از فارس و میکائیل دیانی از تهران به ترتیب دوم و سوم شدند.

در مراسم اختتامیه این‌ مسابقات، ورزشکاران برتر مدال، حکم قهرمانی و جوایز نقدی خود را از دکتر گودرزی رئیس فدراسیون ترای‌اتلون دریافت کردند.

ترای‌اتلون یا سه‌گانه، یک ورزش ترکیبی است که شرکت‌کنندگان در آن با انجام سه مرحله استقامتی با یکدیگر رقابت می‌کنند.

مراحل مسابقه شامل: شنا، دوچرخه سواری و دو است. مسافت هر یک از این مراحل، بسته به نوع مسابقه تغییر می‌کند.

البته در ایران، این رشته ورزشی به خاطر کمبود و محدودیت های زیرساختی در استان های مختلف، عمدتاً به صورت دوگانه و با تلفیقی از شنا و دو، یا دوچرخه سواری و دو برگزار می شود.

ترای‌اتلون از سال ۲۰۰۰ در هر دو بخش مردان و زنان وارد برنامه مسابقات المپیک شده‌است. چند مسافت اصلی مسابقات بین‌المللی سه‌گانه که برگزار می‌شود عبارتند از: مسافت سرعتی: ۷۵۰ متر شنا، ۲۰ کیلومتر دوچرخهسواری، ۵ کیلومتر دو.

مسافت استاندارد یا المپیکی: ۱٫۵ کیلومتر شنا، ۴۰ کیلومتر دوچرخهسواری، ۱۰ کیلومتر دو.

مسافت طولانی: ۱٫۹ کیلومتر شنا، ۹۰ کیلومتر دوچرخهسواری، ۲۱٫۱ کیلومتر دو.

در سال ۱۳۸۰، این رشته با عنوان کمیته ورزش سه گانه به صورت زیرمجموعه‌ای از فدراسیون دو و میدانی شروع به فعالیت کرد. در سال ۱۳۸۲ تحت عنوان انجمن ورزش سه گانه کشور به کنفدراسیون سهگانه آسیا معرفی شد. با تعیین سرپرست فدراسیون ورزش سه گانه در سال ۱۳۸۵ و تهیه اساسنامه مربوطه، نهایتاً در خرداد ۱۳۸۶ فدراسیون ورزش سه گانه به عنوان بیست و یکمین عضو کنفدراسیون ورزش سه گانه آسیا انتخاب شد.

فعالیت بخش جانبازان و معلولان فدراسیون ترای‌اتلون در 12 آذر سال 1399 با عنوان پاراترای‌اتلون به طور رسمی آغاز شد.

 

........حوادث

*گفتگو با مردی که دوست طلاسازش را کشت

قتل به خاطر ۳۰۰ گرم طلا

بهزاد مرد ۴۸ ساله‌ ای است که به اتهام قتل رفیق قدیمی‌اش بازداشت شده‌است. او شامگاه چهاردهم مهر امسال به کارگاه طلاسازی دوستش در محله بهارستان تهران رفت و در جریان درگیری، با شلیک سه گلوله دوستش را کشت و با سرقت مقداری طلا فرار کرد.

با کشف جسد مقتول، تحقیقات پلیسی آغاز شد و بعد از دو هفته رد قاتل وی شناسایی و او بازداشت شد. متهم بعد از چند روز تناقض‌گویی، مدعی شد سالها قبل به مقتول طلا داده بود تا با فروش آن بدهی‌هایش را بپردازد، اما بعد از سالها بدهی‌اش را پس نداده و همین باعث درگیری و ادامه اختلاف‌شان و سرانجام جنایت شده‌است. متهم با اعتراف به قتل روانه بازداشتگاه پلیس آگاهی تهران شد. در «پشت صحنه، یک جنایت» این هفته پای حرفهای این مرد نشستیم و قاضی حبیب‌ا... صادقی، دلایل وقوع این جنایت را تشریح کرد.

از آشنایی با مقتول بگو.

۳۰ سال است که طلاساز هستم، مقتول هم طلاساز بود. همین کارمان باعث دوستی ما شد و چند سال هم شراکت داشته و کار میکردیم. بعد از آن مراوده‌های کاریمان ادامه داشت و گاهی مشتری برایش میفرستادم.

با هم اختلاف داشتید؟

از دوسال ‌ونیم پیش اختلاف ما شروع شد. او دچار مشکل مالی شد و حدود ۳۰۰ گرم طلا برای ادامه کارش به او دادم. اما به‌دلیل رفاقت سند و مدرکی از او نگرفتم و نتوانستم وقتی طلبم را نداد، موضوع را ثابت کنم. همین باعث اختلاف ما شد.

به همین دلیل نقشه قتلش را کشیدی؟

قرار نبود او را بکشم. میخواستم بترسد و طلبم را بدهد. قتل او در یک لحظه رخ داد.

از شب جنایت بگو.

سه روز قبل از قتل، فهمیدم چند سفارش کار برای درست کردن دستبند طلا گرفته است. همین باعث شد نزدش بروم و طلبم را بخواهم. کلتی که خریده بودم را با خودم بردم که او را بترسانم تا شاید طلبم را بدهد. ساعت پنج عصر برایش مشتری آمد و نشد او را بترسانم. از آنجا رفتم و ساعت هشت شب آمدم تا او را با تهدید سلاح بترسانم. با دیدن من وحشت کرد. به او مجال ندادم و سلاح را سمتش گرفتم. ترسیده بود و میگفت چند روز فرصت بده طلبت را میپردازم.

بعد چه شد؟‌

میدانستم او طلبم را نمیدهد. مدرکی هم نداشتم که از او شکایت کنم و حقم را بگیرم. به خاطر رفاقت بدبخت شده بودم. با هم گلاویز شدیم، میخواست کلت را از من بگیرد که نتوانست و من دستم روی ماشه رفت و سه تیر شلیک شد و مرگ او را رقم زد. او افتاد کف کارگاه و وقتی به خود آمدم، مرده بود.

بعد از قتل چه کردی؟

کارگاه را جست ‌و‌جو کردم تا طلا‌هایی که سفارش گرفته بود را بابت طلبم از او سرقت کنم که به‌سختی آن را یافته و سرقت کردم. متواری شدم و ساعاتی سرگردان خیابان بودم و بعد سمت کانال آب رفتم و سلاح کلت را آنجا انداختم تا ردی نماند.

با طلا‌های سرقتی چه کردی؟

۱۰۰ گرم معادل ۱۱۰ میلیون تومان بود که یک‌ سوم طلبم می‌شد. آن را بردم خانه‌ام و پنهان کردم تا در زمان مناسب بفروشم.

در این مدت به محل جنایت برنگشتی؟

روز بعد رفتم و پرس ‌و‌جو کردم و فهمیدم جسد همان شب پیدا شده است. بعد از آن از ترسم دیگر نرفتم و شروع کردم جلوی خانواده مقتول نقش بازی کردن.

چه نقشی؟

روزی که فهمیدم مراسم خاکسپاری مقتول است، سر مزارش رفتم و کلی گریه کردم و با خانواده‌اش احساس همدردی کردم. خلاصه تا روز هفتم مراسم مقتول کنار این خانواده بودم و تنهایشان نگذاشتم. وقتی آنها سر مزارش میرفتند، من می‌ماندم و ساعتها گریه میکردم. عذاب وجدان داشتم و فقط میگفتم مرا ببخش و حلالم کن.

فکر میکردی بازداشت شوی؟

فکر میکردم ردی از من در محل جنایت نمانده باشد و هیچ‌گاه معمای قتل دوستم فاش نشده و من دستگیر نمیشوم. اما وقتی بازداشت شدم خانواده‌ام و خانواده مقتول همه در شوک و بهت بودند. باورشان نمیشد مردی که یک هفته کنار آنها عزاداری میکرد، قاتل اوست.

پشیمانی؟

خیلی. دلم برای دو پسرم میسوزد آینده‌شان را با این کارم تباه کردم. فکر نمیکنم خانواده مقتول روزی مرا ببخشند.

بدون سند معامله نکنید

در این پرونده مردی مرتکب قتل دوست خود شده ‌است. او مدعی است که سالها قبل به وی طلا‌هایی برای انجام کسب و کارش داده و دیگر آن را به دست نیاورده و سر همین موضوع با وی درگیر شده و او را به قتل رسانده است. وقتی معامله کاری انجام میدهید باید اسناد و مدارکی در ارتباط با این اقدام خود داشته باشید تا در زمان مشخص اگر نتوانستید از فرد بدهکار، طلب خود را دریافت کنید، بتوانید با حضور در مراجع قضایی پیگیر شوید تا به حق و حقوق خود برسید. همچنین شاهدی در ارتباط با معامله داشته باشید. معامله بدون سند و مدرک، شما را در آینده با مشکل رو‌به‌رو کرده و احقاق حق را برایتان سخت خواهد کرد.

در این پرونده قاتل با سلاح ممنوعه مرتکب قتل شده‌است. استفاده از سلاح حتی برای ترساندن هم جرم است و قانون مجازات سختی برای استفاده کننده از آن در نظر گرفته است. البته نظارتها روی قاچاق و خرید و فروش سلاح باید بیشتر باشد تا افراد نتوانند به‌راحتی به سلاح گرم برای ارتکاب جرایم، دسترسی داشته باشند.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *