شناسه خبر: 34704 منتشر شده در مورخ: 1400/8/18 ساعت: 09:57 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه سه شنبه 18 آبان 1400

روزنامه سه شنبه 18 آبان 1400

عناوین امروز: جشنواره قصه نویسی به خط بریل-افتتاح سامانه جامع تحت وب توان‌بخشی، مشاوره و مددکاری سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی-۱۵۰ میلیون دز واکسن وارد کشور شده است-انتشار کتاب کمانچه نوازی نوین به قلم سینا علم- صدرنشینی ارومیه در دور رفت مسابقات باشگاهی گلبال بانوان- شرط جالب برای بخشیدن قاتل مادر.

روزنامه «ایران سپید»

سه شنبه  18 آبان 1400

3 ربیع الثانی 1443

9 نوامبر  2021

سال بیست و چهارم شماره 6840

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

........عناوین این شماره......

*جشنواره قصه نویسی به خط بریل

*افتتاح سامانه جامع تحت وب توان‌بخشی، مشاوره و مددکاری سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی

* ۱۵۰ میلیون دز واکسن وارد کشور شده است

* انتشار کتاب کمانچه نوازی نوین به قلم سینا علم

* صدرنشینی ارومیه در دور رفت مسابقات باشگاهی گلبال بانوان

* شرط جالب برای بخشیدن قاتل مادر

 

......اخبار ویژه

*جشنواره قصه نویسی به خط بریل: اداره آموزش و پرورش استثنایی مازندران جشنواره قصه نویسی به خط بریل برگزار می کند.

واحد کارشناسی نابینایان این اداره در راستای کیفیت بخشیدن و اثربخشی و به لحاظ کارآمد شدن بسته تحولی آموزش و پرورش استثنایی(خط بریل) در کلاس درس و نظر به اهمیت و ضرورت استفاده بهینه معلمان از این خط در تعلیم و تربیت کودکان و دانش آموزان با نیازهای ویژه؛ در نظر دارد جشنواره قصه نویسی به خط بریل  برگزار نماید .

تذکرات :

مهلت ارسال آثار به دبیرخانه جشنواره ۱۴۰۰/۹/۱۲می باشد. داستان نویسی به بریل حداکثر تا ۲صفحه به  نوشتار معمولی و تبدیل به ۴صفحه به نوشتار بریل به صورت تایپ شده و دستی به اداره آموزش و پرورش استثنایی استان ارسال گردد.مخاطبین جشنواره:  کارکنان مدارس استثنایی/ مراکز مشکلات ویژه یادگیری/ دانشجویان دانشگاه فرهنگیان.

 در صورت وجود هر گونه سوال و یا ابهام  با کارشناسی آموزش نابینایان جناب آقای نجاتعلی برزگر تماس حاصل فرمایید. 01133263151

 

............گزارش ویژه

*افتتاح سامانه جامع تحت وب توان‌بخشی، مشاوره و مددکاری سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی

با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی و حضور ویدئو کنفرانسی رؤسای ادارات و همکاران توان‌بخشی سراسر کشور سامانه جامع تحت وب توان‌بخشی، مشاوره و مددکاری سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی افتتاح شد

سید جواد حسینی در این نشست که با افتتاح دپارتمان‌های کاردرمانی و گفتاردرمانی نیز همراه بود با بیان اینکه سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی کشور همه مأموریت‌های وزارت آموزش‌وپرورش را در خود دارد و این سازمان مینیاتوری از همه فعالیت‌ها و خدمات وزارت آموزش‌وپرورش است اظهار کرد: علاوه بر این، آموزش‌وپرورش استثنایی در چهار طرح سنجش سلامت نوآموزان، مراکز آموزشی و توان‌بخشی مشکلات ویژه یادگیری، طرح آموزش دانش‌آموزان تلفیقی فراگیر و طرح هدایت نیز خدمات ویژه به آموزش‌وپرورش عادی ارائه می‌نماید.

حسینی تصریح کرد: آموزش‌وپرورش استثنایی علاوه بر چهار مأموریت ذکر شده یک فعالیت ویژه مهم دیگر را بر عهده دارد که آن ارائه خدمات حمایتی و توان‌بخشی به دانش‌آموزان با نیازهای ویژه است.

حسینی با بیان اینکه ارائه خدمات توان‌بخشی از طریق 719 نیروی توان‌بخش انجام می‌شود گفت: در حوزه توان‌بخشی بیش از  2 هزار نیرو کمبود وجود دارد که بخشی از این کمبودها از طریق ارائه خدمات توان‌بخشی برون مدرسه‌ای جبران می‌شود.

وی افزود: سال گذشته 7 میلیارد تومان اعتبار برای خدمات توان‌بخشی برون مدرسه‌ای در نظر گرفته شده بود که در سال جاری این مبلغ به  10 میلیارد تومان رسیده است.

حسینی بخشی دیگر از خدمات توان‌بخشی را ارائه خدمات توان‌بخشی در قالب خدمات حمایتی دانست و گفت: به دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در 18 آیتم کمک‌هزینه خدمات حمایتی پرداخت می‌شود که اعتبار آن از 6.5 میلیارد تومان در سال گذشته به 10 میلیارد تومان در سال جاری رسیده است.

وی افزود: بخش زیادی از تجهیزات نهضت توان‌بخشی نیز در حوزه تجهیزات توان‌بخشی است که سال گذشته بیش از 145 میلیارد تومان با مشارکت خیرین در این حوزه اعتبار جذب شده است.

معاون وزیر با اشاره به ارائه خدمات توان‌بخشی در قالب 58 مرکز مشاوره و راهنمایی خانواده دانش‌آموزان استثنایی گفت: علاوه بر این مراکز مشاوره تاکنون 10 مرکز جامع خدمات تشخیصی، مشاوره‌ای و آموزشی نیز در کشو راه‌اندازی شده است که تعداد این مراکز تا پایان سال به 32 مرکز خواهد رسید.

وی با بیان اینکه شبکه شاد در دوران کرونا جایگزین آموزش‌های مجازی شد گفت: سال گذشته بیش از 2 هزار محتوای آموزشی در حوزه توان‌بخشی تولید شد که پس از ارزیابی 800 محتوای آموزشی بر روی شاد قرار گرفت.

 رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی یکی از استراتژی‌های سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی را نظام تصمیم‌گیری دانش بنیاد دانست و گفت: دپارتمان کاردرمانی و گفتاردرمانی باهدف استفاده از تجربیات متخصصان و تولید لقمه‌های دانش در حوزه گفتاردرمانی و کاردرمانی راه‌اندازی شده است.

حسینی با تاکید بر اینکه سامانه جامع توان‌بخشی، مشاوره و مددکاری باهدف تردد امواج به‌جای تردد افراد راه‌اندازی شده است، گفت: سامانه توان‌بخشی در راستای بهینه‌سازی، کاهش هزینه‌ها، افزایش بهره‌وری، یکپارچه‌سازی خدمات و فرایندها، اطلاع دقیق از بعد فضا، تجهیزات و نیروی انسانی، اطلاع دقیق از دریافت‌کنندگان خدمات توان‌بخشی و توزیع بهینه و عادلانه منابع مالی ایجاد شده است

وی افزود: حرکت از سمت خدمات الکترونیکی به سمت خدمات هوشمند از ویژگی‌های سامانه جامع توان‌بخشی سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی است.

 

......سلامت و بهداشت

* ۱۵۰ میلیون دز واکسن وارد کشور شده است: وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ۱۵۰ میلیون دز واکسن وارد کشور شده و تاکنون ۹۵ میلیون دز واکسن نیز به مردم تزریق شده است.

 بهرام عین اللهی افزود: بزودی جشن تزریق واکسن به ۸۰ درصد جامعه را خواهیم گرفت و باید به زندگی با کرونا عادت کنیم.

وزیر بهداشت تصریح کرد: از ۹۵ میلیون دز واکسن تزریق شده، ۸۲ درصد دز اول را زدند و ۳۸ درصد نیز ۲ دز را تزریق کرده اند و تا پایان آبان ماه سال جاری، آمار تزریق ۲ دز واکسن به ۸۰ درصد می رسد.

عین اللهی تاکید کرد: پنج مرکز تولید واکسن داخلی مانند برکت، فخرا، رازی و غیره مجوز گرفتند و امید است برای دز سوم از تولیدات داخلی استفاده کنیم.

وی ادامه داد: مراکز واکسیناسیون هم با فعالیت نیروهای داوطلب و دانشجویی گسترش یافت و در جلسه ای که ۲ هفته گذشته با سازمان‌های بین المللی داشتیم تعجب کردند که منحنی واکسیناسیون کشورمان رو به صعود بوده و این موفقیت بزرگ برای ماست.

عین اللهی تاکید کرد: اکنون کشورهای همجوار و برخی از کشورهای دیگر  در موج ششم کرونا هستند و قطعا اگر واکسیناسیون در کشورمان در سطح وسیع انجام نمی شد تجربه تلخ را تکرار می کردیم.

وزیر بهداشت گفت: واکسیناسیون مقاومت فردی را در برابر کرونا ایجاد می کند و با تزریق واکسن میزان بستری و مرگ و میر کاهش می یابد.

عین اللهی افزود: رکورد واکسیناسیون روزانه در کشور با فعالیت  شبانه روزی همکاران به یک میلیون و ۶۵۰ هزار دز در روز  رکورد زد  ودر یک هفته شاهد بودیم که هشت میلیون دز واکسن به مردم تزریق شد.

وی با تاکید براینکه با انجام واکسیناسیون عمومی در کشور باز هم باید همه پروتکل های بهداشتی را رعایت کنیم ، افزود: درست است که تاب آوری مردم کم شده ولی باید عادت کنیم که با کرونا زندگی کنیم.

عین اللهی تصریح کرد: با توجه به آغاز موج ششم در کشورهای همجوار، نگران هستیم و مراکز درمانی در آماده باش کامل هستند ، ولی تجربه خوبی که در درمان بیماران کرونایی ، تامین اکسیژن سازها، دستگاه‌های کمک تنفسی و غیره داریم می توانیم از آنها استفاده کنیم.

تزریق دز بوستر واکسن کرونا به کل جامعه؛ آری یا خیر؟

عضو کمیته فنی واکسن و عضو کمیته علمی کشوری کووید۱۹، با بیان اینکه اثر واکسن‌های کرونای تزریق شده در کشور در: پیشگیری از بستری و مرگ ناشی از این بیماری قابل قبول بوده است، در عین حال درباره وضعیت دز بوستر یا یادآور به کل جمعیت جامعه توضیح داد.

دکتر مجید مختاری درباره مطالعات انجام شده در زمینه واکسن‌های کرونایی که در ایران تزریق شده است، گفت: بیشترین تعداد واکسنی که در ایران تزریق شده، واکسن سینوفارم است. باید توجه کرد که حدود نیمی از  واکسن‌ کرونایی که در دنیا تزریق شده‌اند، از نوع واکسن‌های چینی است.

اثر قابل قبول واکسن‌های کرونای تزریق شده در کشور در پیشگیری از "بستری" و "مرگ"

مختاری ادامه داد: درست است که ممکن است تاثیر این واکسن‌ها در حوزه ابتلا به بیماری از نظر ایمنی‌زایی و ایمنی‌دهی کمتر از واکسن‌های دیگر باشد، اما از نظر بستری و مرگ‌ومیر ناشی از کرونا، پوششی که می‌دهد، حتی در سویه دلتا کاملا قابل قبول است.

وی افزود: البته درست است که ممکن است واکسن‌های دیگر تاثیرپذیری بیشتری در پیشگیری از ابتلا داشته باشند، ‌اما به هر حال ما باید واکسنی را استفاده کنیم که در دسترس داریم. واکسن‌هایی که در دسترس است، تا حد زیادی موفقیت‌آمیز بوده‌اند و تزریق هر واکسنی که تایید شده است، بهتر از این است که آن را تزریق نکنیم.

هنوز اطلاعات علمی زیادی برای تزریق دز بوستر به کل جامعه نداریم

مختاری درباره وضعیت تزریق دز بوستر واکسن کرونا در کشور نیز گفت: ماه‌ها درباره تزریق دز بوستر در کمیته‌های علمی بحث کردیم. همانطور که جهان هم درباره تزریق آن فکر می‌کند. البته هنوز اطلاعات زیادی در زمینه تزریق دز بوستر به کل جامعه برای بعد از شش تا هشت ماه نداریم، اما می‌دانیم که در اکثر واکسن‌ها، به‌ویژه واکسن‌های غیرفعال بعد از سه ماه به تدریج پادتن‌ها شروع به کاهش می‌کنند. 

مختاری تاکید کرد: البته ما دو جهت را در ایمنی‌زایی مورد توجه قرار می‌دهیم؛ یکی پادتن‌ها هستند و یکی هم ایمنی سلولی است. ایمنی سلولی مدت زمان بیشتری در بدن باقی می‌ماند و بسیار موثر است. بنابراین فقط آنتی‌بادی‌ها مهم نیستند، بلکه ایمنی سلولی هم اهمیت دارد. هرچند دوست داریم که به‌ویژه در شرایط فعلی آنتی‌بادی‌ها زیاد پایین نیایند، ‌اما پایین آمدن پادتن‌ها دلیل بر عدم وجود مصونیت و ایمنی نیست.

وی گفت: در عین حال بیش از یک ماه است که تزریق دز بوستر در گروه پرخطر مانند کادر درمان خط اول جبهه مبارزه با کرونا، آغاز شده است. در عین حال ما اعلام کردیم که تزریق دز بوستر در افرادی که به بیماری‌های سرکوب‌کننده شدید سیستم ایمنی مبتلا هستند و داروهای تضعیف‌کننده سیستم ایمنی مصرف می‌کنند، مورد توجه قرار گیرد و اگر امکان دارد به صورت موازی با کادر درمان به این افراد هم تزریق شود. با این حال در زمینه تزریق دز بوستر برای کل جامعه، کمیته علمی و فنی واکسن در حال مطالعه هستند تا با شواهد علمی تصمیم‌گیری شود.

 

........آهنگ و درنگ

*انتشار کتاب کمانچه نوازی نوین به قلم سینا علم

با همت انتشارات خنیاگر کتاب کمانچه‌نوازی نوین به قلم سینا علم منتشر شد. این مجموعه شامل دو کتاب مجزا درباره نوازندگی کمانچه، شامل اتودهایی برای نوازندگی کمانچه به شکلی جدید است. سینا عَلَم سعی کرده در این کتاب برای بخشی از مشکلات قدیمی کمانچه چاره اندیشی کند و راه حل‌هایی را ارائه دهد. 

سینا علم درباره ایده و ضرورت تألیف این کتاب می‌نویسد: «سال‌ها پیش شروعش با بی‌میلی آغاز شد، در ادامه با آن جنگیدن را آموختم و بعد تبدیل به آماجی در زندگانی‌ام شد؛ بله کمانچه! سازی مهجور در روزگاران گذشته و سازی توانمند در عالم امروز. این ساز بااصالت، سال‌ها مرا بر آن داشت که چرا زبان واحدی برای خود ندارد و چرا هنوز هم اطمینان کاملی را برای آهنگسازان در نوشتن آثار موسیقایی جلب نکرده است؟!

چرا نوازندگان این ساز با این‌همه توانایی جریان‌ساز موسیقی اُرکسترال در کشورم نمی‌شوند؟ یا به عبارت دیگر چرا هنگامی که بیشتر از دو کمانچه‌نواز در کنار یکدیگر به هم‌نوازی مشغول‌اند، به‌سختی صوت مطلوبی را (صرف‌نظر از ساختار ساز) به وجود می‌آورند؟ تا اینکه در نهایت به مقولۀ «نظام آموزشی» رسیدم؛ عبارتی که بنیاد ریشه‌سازی است و موجب انسجام در هر عملی می‌شود. مشکلات، محدودیت‌ها، توانایی‌ها، نوع نگاه دیروز و امروز، نیازها و… واژگانی بودند که ذهن مرا درگیر خود کردند و بر آن داشتند که مِتُدی بنویسم، به امید آنکه بتوانم دِین خود را به این ساز تاریخی ادا کنم.

در این کتاب سعی کرده‌ام کمانچه را به‌عنوان یک ساز زهی – آرشه‌ای کامل و واقعی بشناسانم و تا جایی که می‌شود شخصیتی «کششی» برای آن بسازم. همچنین مقولۀ بسیار مهمی را که سال‌ها آهنگسازان و نوازندگان با آن درگیر بوده‌اند حل‌کنم: «انتقالی‌بودن ساز کمانچه». اشتباه بزرگی که موجب سختی در نگارش و نوازندگی می‌شد، نگاه انتقالی به این ساز بوده که در کتاب با نگاه بی‌طرفانه به حل این مشکل پرداخته‌ام. نوشتن اِتودها (که دراینجا با نام چالش آمده‌اند) و دونوازی‌هایی برای دو کمانچه که جای خالی آن حس می‌شد از دیگر اهداف این کتاب است. لازم به ذکر است قطعاتی که در کتاب حاضر بدون ذکر مأخذ درج شده‌اند از ساخته‌های نگارنده‌اند.

تاکنون بزرگانی را در عرصۀ کمانچه‌نوازی و تدریس این ساز داشته‌ایم و داریم که برای ‌‌پیشرفت این ساز بسیار زحمت کشیده‌اند و در همین‌جا از ایشان کمال تشکر را دارم. هدف اینجانب از نگارش کتاب حاضر ردّ روش آموزش تا به امروز نیست، بلکه تلاشی است برای پیشبرد نیازهای موسیقی‌دانان و نوازندگان کمانچه از امروز به بعد.»

هومن خلعت‌بری در مقدمه این کتاب می نویسد: «کمانچه یکی از مهم‌ترین، اصیل‌ترین و قدیمی‌ترین سازهای کششی رایج در ایران‌زمین است که سابقۀ بومی_ فرهنگی مفصّل در تاریخ اقوام ایران دارد. صرف‌نظر از تفاوت در نظام کوک، ساختار ساز و شیوۀ ساخت منحصر‌به‌فرد بومی و تکنیک‌های اجرایی آن در نواحی مختلف ایران،‌ کمانچه سازی توانا، کامل و مؤثر در بیان احساسات نوازنده است. درخشان‌ترین کاربرد کمانچه در تاریخ موسیقی ایران را در بداهه‌نوازی، همراهی با آواز و گاه در هم‌نوازی با سازهای ملی می‌توان یافت.

سینا علم در تلاش است تا با ابداع و معرفی یک روش آموزشی نوین برای کمانچه، با نگاه به کمانچه به‌عنوان سازی غیرانتقالی (اوت) و تبیین و توصیف واژگانی مرسوم در نت‌نویسی موسیقی کلاسیک مغرب‌زمین، عرصۀ کاربردی این ساز کامل کششی را به گسترۀ آهنگین دونوازی‌های کمانچه و اجراهای ارکسترال افزایش دهد. همت عالی سینا علم نه‌تنها برای هنرجویان و نوازندگان این ساز که شاید برای آهنگسازان موسیقی پُلی‌فونی ایرانی نیز در آینده راهگشاست.

بسط امکانات فراگیری و اجرای کمانچه خدمتی است خلاقانه به موسیقی و فرهنگ ایرانی که در نهایت در مجالی نیک به آفرینش هنر کهن ایرانی خدمتی نو می‌کند.» کمانچه نوازی نوین، از دو روز پیش در کتابفروشی‌های تخصصی موسیقی در دسترس علاقمندان قرار گرفته است.

 

........ورزشی

* صدرنشینی ارومیه در دور رفت مسابقات باشگاهی گلبال بانوان

رقابت‌های دور رفت لیگ گلبال بانوان در بابلسر در حالی به کار خود پایان داد که تیم گلبال ارومیه با 21 امتیاز در جایگاه نخست قرار گرفت. در این رقابت ها که 8 تیم به صورت دوره ای به مصاف هم رفتند، تیم گلبال هیئت تهران با 16 امتیاز دوم و بهزیستی گلستان با 13 امتیاز و تفاضل گل بیشتر در جایگاه سوم قرار گرفت. اصفهان با 13 امتیاز و تفاضل گل کمتر چهارم و رفسنجان با 9 امتیاز پنجم شد. کرمانشاه با 5 امتیاز، تیم گلبال جوانان با 4 امتیاز و خراسان رضوی بدون امتیاز به ترتیب ششم تا هشتم شدند.

* تقدیر از تابع به عنوان عضو شورای سیاستگذاری تاریخ شفاهی ورزش ایران

مراسم رونمایی از دستاوردهای تاریخ شفاهی ورزش ایران با حضور مسئولان و مقامات وزارت ورزش و جوانان، کمیته ملی المپیک و پارالمپیک و جمعی از پیشکسوتان، قهرمانان و رؤسای فدراسیون‌های ورزشی برگزار شد.

سید رضا صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک، مهدی علی‌نژاد معاونت توسعه و ورزش قهرمانی وزارت ورزش، کیکاوس سعیدی دبیرکل کمیته ملی المپیک، طاهره طاهرین نایب رئیس کمیته ملی المپیک، محمد تابع، دبیر اجرایی کمیته ملی پارالمپیک، دکتر قره‌خانلو نایب رئیس شورای سیاستگذاری تاریخ شفاهی ایران، محمد علی آبادی رئیس پیشین سازمان تربیت‌بدنی، محمدرضا طالقانی رئیس پیشین فدراسیون کشتی، نصرالله سجادی، مهین فرهادی‌زاد، عبدالحمید احمدی، ابراهیم جوادی، حسین کلانی، حسن روشن، مهدی مناجاتی، اصغر رحیمی، مسعود سلیمانی، مهرعلی باران چشمه، یوسف بهتری، گودرز حبیبی، پرویز ظلی و جمعی دیگری از پیشکسوتان و بزرگان ورزش ایران در این مراسم حضور داشتند.

در این مراسم پس از صحبت‌های رئیس کمیته ملی المپیک و اعضای شورای سیاستگذاری تاریخ شفاهی ورزش ایران، کلیپ‌هایی از گفت‌وگو با قهرمانان و بزرگان ورزش ایران پخش شد و  رئیس کمیته ملی المپیک از محمد تابع،  دبیر اجرایی کمیته ملی پارالمپیک به عنوان عضو شورای سیاستگذاری تاریخ شفاهی ورزش ایران، تقدیر نمود.

همچنین از هشت کتاب تاریخ شفاهی ورزش ایران، خادم کشتی ایران (گفت‌وگو با سیدمحمد خادم حقیقت)، حضور ماندگار(گفت‌وگو با طاهره طاهریان)، همیشه رهبر( گفت‌وگو با حسن حبیبی)، جنگیدن در سنگر قلم( گفت‌وگو با منوچهر زندی)، معمار سرطلایی(گفت‌وگو با حسین کلانی)، دروازه‌بان شاعر(گفت‌وگو با فرامرز ظلی)، فانوس قرمز آسوری(گفت‌وگو با آلبرت کوچویی) و برو فوتبال جان بابا!(گفت‌وگو با نادر لطیفی) رونمایی شد.

 

 

........حوادث

* شرط جالب برای بخشیدن قاتل مادر

فرزندان زن میانسالی که در جریان آتش گرفتن یک ویلا جان باخته به حرمت دستهای پینه بسته مادر قاتل به یک شرط از قصاص قاتل مادرشان گذشتند.

دوم تیر سال ۹۱ خبر آتش‌سوزی مهیبی در یک ویلا اطراف تهران به آتش‌نشانی اعلام شد و امدادگران راهی محل حادثه شدند. پس از خاموش کردن آتش مشخص شد که دو زن و یک مرد جوان به ‌نام بابک که داخل ویلا بودند در این آتش‌سوزی جان خود را از دست داده ‌اند. بررسیهای اولیه آتش‌نشانان نشان از عمدی بودن حریق داشت.

بنابراین تیم تحقیق برای رازگشایی از این جنایت به سراغ مژگان صاحب ویلا رفتند که در این حادثه دچار سوختگی شده بود. وی به مأموران گفت: حدود یک سال قبل با پسر جوانی به‌ نام سهراب آشنا شدم و به عقد موقت او درآمدم. اما بعد از مدتی با سهراب به مشکل برخوردم و میخواستم از او جدا شوم. وقتی به سهراب گفتم او مدعی شد عاشقم شده و بدون من نمیتواند زندگی کند. بعد هم تهدیدهایش را شروع کرد. میگفت اگر با او زندگی نکنم روی من اسید میریزد.

زن جوان ادامه داد: روز حادثه به همراه اقوامم به ویلایم رفته بودیم که متوجه سر و صدا شدم. سهراب با ظرف بنزینی که در دستش بود به آنجا آمده بود و تهدید میکرد که اگر حرفهایش را گوش ندهم، خودش را آتش میزند بعد هم آنجا را به آتش کشید و میهمانهای مرا به کام مرگ کشاند.

سهراب، که متهم به قتل سه نفر بود، پس از بازداشت در تحقیقات مدعی شد که قصد جنایت نداشته و تنها میخواسته مژگان را بترساند. او گفت: روز حادثه با ظرف ۸ لیتری بنزین راهی ویلای مژگان شدم. میخواستم از او زهرچشم بگیرم . اما ناخواسته فندک را کشیدم و یک دفعه همه جا آتش گرفت.

3 بار قصاص

با تکمیل تحقیقات، متهم در شعبه ۷۱ دادگاه کیفری پای میز محاکمه رفت و به دفاع از خود پرداخت. اما به درخواست اولیای دم، سهراب به سه بار قصاص محکوم شد.

حکم سه بار قصاص متهم در دیوانعالی کشور مورد تأیید قرار گرفت و پرونده برای اجرا به شعبه دوم اجرای احکام دادسرای امور جنایی پایتخت ارجاع شد.

در ادامه محمد شهریاری، سرپرست دادسرای امور جنایی تهران، محسن اختیاری، سرپرست شعبه اجرای احکام و حمیدرضا کیاستی‌نیا، سرپرست شعبه دوم اجرای احکام دادسرای امور جنایی پایتخت با تشکیل چندین جلسه صلح و سازش بین متهم و اولیای دم قربانیان حادثه در نهایت موفق شدند رضایت خانواده پسر جوان و زن ۶۹ ساله را که در این حادثه جان باخته بودند جلب کرده و آنها از قصاص سهراب گذشت کردند، اما فرزندان دیگر قربانی زن این پرونده راضی به گذشت نشدند.

شرط عجیب

با گذشت ۹ سال از این جنایت و در حالی که همچنان تلاش برای جلب رضایت آنها ادامه داشت سرانجام دو پسر مقتول با گذاشتن یک شرط حاضر به گذشت شدند. شرطی که اگر محکوم آن را اجرا نکند، باید دوباره به زندان برگردد. آنها شرط کردند که سهراب باید به مدت ۲ سال ماهانه ۱۰ میلیون تومان به حساب مادر خودش واریز کند. پسران مقتول این مهلت را دادند که سهراب دو ماه پس از آزادی واریز پول را شروع کند و هر ماه فیش واریز را به رئیس شعبه دوم اجرای احکام دادسرای امور جنایی پایتخت تحویل دهد.

یکی از پسران مقتول در رابطه با شرطی که او و برادرش گذاشته بودند، گفت: وقتی مادرم در این حادثه جان باخت تصمیم داشتیم که قاتل را مجازات کنیم اما بعد از اینکه سهراب به زندان افتاد، مادر پیرش تقریباً هر ماه به سراغ ما می‌آمد و با التماس و گریه میخواست که بچه‌اش را ببخشیم. پیرزن دستان پینه بسته‌اش را که نشان از کارگری و سختی زیاد داشت نشانمان میداد و میگفت من در خانه‌های مردم کار میکنم تا برای پسرم که در زندان است پول بفرستم و از شما میخواهم که او را ببخشید. من و برادرم وقتی غیرت این مادر را دیدیم، با خودمان گفتیم ما که مادرمان را از دست داده‌ایم، برای خوشحال کردن دل مادر دیگری، پسرش را ببخشیم. مرگ و زندگی دست خداست ما مخالف چشم در برابر چشم هستیم و وقتی خدای بزرگ گناهان بندگانش را میبخشد ما چرا نبخشیم، بدی را باید با خوبی جواب داد. مادر ما که از دستمان رفت، حداقل مادر دیگری داغدار نشود و در نهایت با خدا معامله کردیم و هیچ پولی هم نمیخواهیم. قدر و جایگاه مادر خیلی بالاست و قداست دارد، بی‌ شک اگر مادر ما هم زنده بود؛ او را میبخشید. فقط امیدواریم محکوم در این مدت حبس متنبه شده باشد و دیگر سمت کارهای خلاف نرود.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *