شناسه خبر: 34447 منتشر شده در مورخ: 1400/7/6 ساعت: 11:05 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه سه شنبه 6 مهر 1400

روزنامه سه شنبه 6 مهر 1400

عناوین امروز: دانش آموزان استثنایی در کلاس‌های ۶ نفره حاضر می‌شوند-انتظارات جامعه نابینایان از وزیر جدید تعاون کار و رفاه اجتماعی-هزینه تحصیل دانش آموز و دانشجوی نابینا و کم بینا چقدر است؟-رفت و آمد‌های مکرر خواننده مشهور نابینا به دوبی -واکسن تک دُز به معنای نیاز به یکبار تزریق نیست، ویال واکسن تک دُزی است-آسیا بار دیگر قدرت خود را در پارالمپیک به رخ کشید-کلاهبرداری با رسید جعلی.

روزنامه «ایران سپید»

سه شنبه ۶ مهر ۱۴۰۰

۲۱ صفر  ۱۴۴۳

۲۸ سپتامبر ۲۰۲۱

سال بیست و پنجم شماره ۶۸۰۸ 

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وب سایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

......عناوین ..........

* دانش آموزان استثنایی در کلاس‌های ۶ نفره حاضر می‌شوند

‌*انتظارات جامعه نابینایان از وزیر جدید تعاون کار و رفاه اجتماعی

*هزینه تحصیل دانش آموز و دانشجوی نابینا و کم بینا چقدر است؟

*رفت و آمد‌های مکرر خواننده مشهور نابینا به دوبی

*واکسن تک دُز به معنای نیاز به یکبار تزریق نیست، ویال واکسن تک دُزی است

*آسیا بار دیگر قدرت خود را در پارالمپیک به رخ کشید

*کلاهبرداری با رسید جعلی

...........خبر ویژه

*دانش آموزان استثنایی در کلاس‌های ۶ نفره حاضر می‌شوند

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: استراتژی وزارت آموزش و پرورش در سال تحصیلی جدید بازگشایی تدریجی مدارس با رویکرد حفظ سلامت است و بر همین اساس در آموزش و پرورش استثنایی و در گام اول آموزش حضوری در مدارس با حداکثر ۵۰ دانش‌آموز و کلاس‌های ۶ نفره شروع می‌شود.

سیدجواد حسینی افزود: موضوع مهمی که در سال جدید باید مورد توجه قرار بگیرد بازگشت تدریجی دانش آموزان به آموزش های حضوری در مدارس است، اظهار داشت: این موضوع باید با همکاری کامل معلمان، مدیران و خصوصا  خانواده ها و جامعه و محقق شود.  استراتژی آموزش و پرورش بازگشایی تدریجی مدارس با رویکرد حفظ سلامت دانش آموزان و ارائه آموزش های ترکیبی است.

وی با بیان چرایی بازگشایی مدارس در سال تحصیلی پیش رو اظهارداشت: کرونا شرایط مبهم و ناخواسته ای را ایجاد کرد و اولین مکانی که تحت تاثیر قرار گرفت، مدارس بودند که تعطیل شدند. شرایط کرونایی نظام تعلیم و تربیت را به ناچار به سمت آموزش های مجازی و از راه دور  سوق داد و اولین آسیب آموزش های مجازی افت  کیفیت نظام یاددهی و یادگیری بود و این افت کیفیت هم در نظام جهانی و هم در کشورمان مشهود بود.

معاون وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: نتایج تمام مطالعات نشان می دهد نظام یاددهی و یادگیری که اساس توسعه هر جامعه است با صدمه و لطمه جدی مواجه شده است و  این موضوع ضرورت بازگشایی مدارس را بیش از هر زمان دیگری روشن می کند. تعطیلی مدارس موجب گسترش و تعمیق بی عدالتی شده است،  آموزش های مجازی و در خانه ماندن سلامت جسمانی، روانی، اجتماعی و معنوی دانش آموزان را تحت تاثیر قرار داده است.

‌حسینی با بیان ۱۰ اصلی که باید در بازگشایی مدارس و آموزش های حضوری در کنار سایر آموزش ها رعایت شود گفت:  اولین اصل بازگشایی مدارس به صورت تدریجی است و تدریجی بودن به مفهوم این است که از اول مهر نه مدارس صد درصد حضوری است و نه صد درصد مجازی بلکه بر اساس اطلس یادگیری آموزش ها ترکیبی خواهد بود.  دومین اصل بازگشایی مدارس، آموزش ها با توجه به شرایط منطقه، مدرسه، کلاس و پایه اقتضایی است.

‌وی سومین اصل را آموزش های ترکیبی دانست و ادامه داد: تقدم ذاتی سلامت اصل چهارم بازگشایی مدارس است بر همین اساس واکسیناسیون ۹۰ درصد معلمان انجام گرفته است و ‌دانش آموزان نیز در اولویت واکسیناسیون قرار دارند، ارتقای کیفیت، تفویض اختیار به شورای مدرسه و منطقه،  عدالت بویژه توزیع عادلانه امکانات دیجیتالی، اقناع سازی، حفظ تجربه دوران کرونا بویژه استفاده از شبکه شاد، حفظ آرامش و پرهیز از هرگونه تنش اصول پنجم تا دهم بازگشایی مهری باشکوه است.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه در آغاز مهر، ۵۸ پروژه در آموزش و پرورش استثنایی افتتاح یا کلنگ زنی می شود، گفت: از این تعداد ۴۶ پروژه افتتاح و ۱۲ پروژه نیز با اعتباری بالغ بر ۸۰۰ میلیارد تومان کلنگ زنی خواهند شد. در طول دو سال گذشته ۱.۵ متر مربع به سرانه فضای آموزشی دانش آموزان استثنایی  کل کشور و ۲.۵ متر مربع به فضای آموزش و پرورش استثنایی مناطق محروم اضافه شده است.

حسینی با بیان اینکه در سال جاری ۵۰ میلیارد تومان از سوی مجلس جهت تامین تجهیزات توانبخشی، ورزشی و آموزشی به آموزش و پرورش استثنایی اختصاص یافته است گفت: در سال جاری در کنار اطلس یادگیری، اطلس توانبخشی نیز برای تمامی مدارس استثنایی تدوین  شده است.

وی تدوین بسته های تحولی را گامی برای اجرایی سازی سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش استثنایی دانست و گفت: در سال جاری سه بسته تحولی آموزش های خانواده محور، بازی و ورزش های نشاط آفرین و توسعه کیفی مراکز مشکلات ویژه یادگیری در آموزش و پرورش استثنایی تدوین و اجرایی شده است.

 

........گزارش ویژه

*انتظارات جامعه نابینایان از وزیر جدید تعاون کار و رفاه اجتماعی

قائم مقام انجمن نابینایان ایران با برشمردن انتظارات جامعه‌ی معلولان از دکتر عبد الملکی گفت: در سال‌های گذشته شاهد عدم توجه به مواد مختلف قانون جامع حمایت از حقوق معلولان بودیم و حالا با تغییر دولت و آغاز به کار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی انتظار داریم این شرایط تغییر کند.

هرگاه سخن از حقوق معلولان و توان‌یابان می‌شود، بحث به سمت حقوق مدنی می‌رود و در این سال‌ها کمتر چالش‌های اقتصادی قوانین تصویب‌شده و همچنین ضرورت توجه به حقوق این جامعه چندمیلیونی از منظر اقتصاد و بودجه بررسی شده است. اگرچه جداکردن حقوق مدنی از باید‌های اقتصادی به‌راحتی مقدور نیست، اما واقعیت این است که هراندازه که نگاه عمومی به سمت جامعه معلولان اصلاح شود تا بودجه لازم و زمینه‌های اقتصادی فراهم نشود، این بخش بزرگ از جامعه ایران همچنان منزوی خواهد ماند و این موضوع را تجربه چندساله فعالان حقوق معلولان هم به‌خوبی اثبات می‌کند.

علاوه بر این و پس از تلاش چندساله فعالان حوزه حقوق معلولان بالاخره قانون جامع حمایت از حقوق معلولان در مجلس ایران به تصویب رسید و تمام مراحل قانونی را هم طی کرد، ولی در سال‌های گذشته گره چندانی از مشکلات این جامعه حل نکرده که این موضوع هم اهمیت توجه به این قانون در بودجه‌نویسی را نشان می‌دهد.

در ادامه قائم‌مقام انجمن نابینایان ایران در گفتگو با «شرق» به برخی از این مشکلات می‌پردازد و از خواسته‌های جامعه نابینایان از دولت جدید و به ویژه دکتر حجت الله عبد الملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌گوید.

برای سازمان بهزیستی یک مدیر توانمند انتخاب کنید

«منصور شادکام» با برشمردن انتظارات جامعه نابینایان از وزیر تازه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌گوید: در سال‌های گذشته شاهد بی‌توجهی به مواد مختلف قانون جامع حمایت از حقوق معلولان بودیم و حالا با تغییر دولت و آغاز به کار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی انتظار داریم این شرایط تغییر کند.

او در این‌باره ادامه می‌دهد: آقای دکتر شریعتمداری وزیر پیشین تعاون، کار و رفاه اجتماعی زحمات زیادی کشیدند، اما انتخاب‌های ایشان در ارتباط با معلولان مبتنی بر تخصص و اشراف نبود. متأسفانه ریاست سازمان بهزیستی و مجموعه مسئولان دولت گذشته نتوانستند به تعهدات خود درخصوص قانون جامع حمایت از حقوق معلولان عمل کنند. همواره اعلام می‌کردند به علت کمبود بودجه و وضع تحریم‌ها قانون معلولان اجرائی نمی‌شود.

این در حالی است که مسئله تنها بودجه نیست و مدیریت ضعیف آقایان در بهزیستی باعث و بانی بسیاری از مشکلات موجود است.

چرا که در همان دولت قبل، هستند مدیرانی مانند دکتر حسینی در سازمان آموزش‌و‌پرورش استثنائی کشور که با جذب منابع مالی توانستند طرح توان‌افزایی دانش‌آموزان معلول را اجرائی کنند. بسیاری از تجهیزات کمک‌توان‌بخشی ویژه دانش‌آموزان خریداری شده و در‌حال واگذاری به مدارس استثنائی است. شادکام در‌این‌باره ادامه می‌دهد: یکی از سازمان‌هایی که در ارتباط با معلولان مسئولیت مستقیم دارد، سازمان بهزیستی است. حال آنکه آقای قبادی دانا رئیس وقت سازمان بهزیستی کشور و معاونین ایشان به‌ویژه در امور توان‌بخشی، بسیار ضعیف هستند و مدیریت فعلی به‌هیچ‌عنوان نمی‌تواند پاسخ‌گوی نیاز‌ها و خواسته‌های جامعه معلولان کشور باشد. از جناب آقای دکتر عبدالملکی که اشراف کافی به حوزه توان‌بخشی دارند، انتظار داریم یکی از قوی‌ترین مدیران خود را در رأس سازمان بهزیستی به کار گیرد.

مدیری که هم حوزه اجتماعی را خوب بشناسد و هم به نیاز‌های معلولان واقف باشد. مدیری که بتواند عدالت را در جامعه معلولان اجرا کند. چرا وزرای تعاون ما در سال‌های اخیر همواره فکر می‌کنند مدیران سازمان بهزیستی باید از میان جامعه پزشکان باشند؟ پزشکانی که وقتی به بهزیستی می‌آیند، به‌جای آنکه معاونان خود را از میان جامعه‌شناسان و افراد متخصص انتخاب کنند، از میان پزشکان انتخاب می‌کنند و در نتیجه افرادی خارج از حوزه بهزیستی وارد این سازمان عریض‌و‌طویل می‌شوند. یکی از عوامل نارضایتی جامعه معلولان کشور از مدیران بهزیستی در سال‌های گذشته، همین عدم تخصص و اشراف آن‌ها به حوزه معلولان است.

از آقای دکتر عبد‌الملکی تقاضا داریم مدیر بعدی سازمان بهزیستی را از میان افرادی انتخاب کند که دغدغه معلولان را داشته باشد. مدیران جوان و متخصص را به کار گیرد تا آن‌ها توان کاهش مشکلات معلولان را به‌طور واقعی داشته باشند. فرصت‌های زیادی از دست رفته و دیگر وقت شعاردادن نیست.

قانون جامع معلولان را تمام و کمال اجرا کنید

قائم‌مقام انجمن نابینایان ایران در ادامه و درباره قانون مهم حمایت از حقوق معلولان هم می‌گوید: اجرای قانون جامع حمایت از حقوق معلولان به‌صورت تمام‌و‌کمال، یکی دیگر از خواسته‌های جامعه نابینایان و معلولان کشور از وزیر جدید تعاون، کار و رفاه اجتماعی است.

در سال‌های اخیر در بهترین حالت تنها پنج درصد بودجه قانون جامع تخصیص یافته و این میزان به هیچ‌عنوان نمی‌تواند نیاز‌های معلولان را پوشش دهد. از دکتر عبدالملکی تمنا داریم با رایزنی‌هایی که با سازمان برنامه‌و‌بودجه انجام می‌دهند، سهم معلولان در بودجه قانون جامع افزایش یابد.

اجرای کامل هر‌کدام از مواد این قانون به‌ویژه ماده ۲۷، می‌تواند باعث بهبود کیفیت زندگی معلولان شود.

اشتغال یکی از جدیترین دغدغه های معلولان است

منصور شادکام با بیان اینکه حتی اگر در خوشبینانه‌ترین حالت قانون سه‌درصد استخدام معلولان در دستگاه‌های دولتی در عمل هم اجرائی شود، باز‌هم پاسخ‌گوی نیاز معلولان در حوزه اشتغال نیست، تصریح کرد: خوشبختانه دکتر عبد‌الملکی تجربه کار در معاونت اشتغال کمیته امداد را در کارنامه خود دارد. ایشان خوب می‌دانند درحال‌حاضر وضعیت اشتغال در میان محرومان و معلولان چگونه است.

وام ۵۰‌میلیون‌تومانی فعلی در حوزه اشتغال دیگر وام خود‌اشتغالی محسوب نمی‌شود و با این تورم افسارگسیخته این میزان، به وام خرید کالا تقلیل یافته است. از دکتر عبد‌الملکی انتظار داریم بودجه صندوق فرصت‌های شغلی معلولان افزایش یابد تا با کمک سایر مکانیسم‌های حمایتی به‌ویژه در بعد کارفرمایان بتوانیم سهم اشتغال معلولان را بالاتر ببریم.

میزان مستمری های فعلی پاسخگوی هزینه های معلولان نیست

قائم‌مقام انجمن نابینایان ایران با اشاره به اینکه هنوز خیلی از افراد در نوبت دریافت مستمری هستند هم می‌گوید: از وزیر جدید تعاون، کار و رفاه اجتماعی انتظار داریم در میزان یارانه‌هایی که به معلولان از طرف دولت اختصاص یافته است، تجدید‌نظر کنند. میزان مستمری فعلی باوجود همه افزایش‌هایی که در سال‌های اخیر پیدا کرده به علت رشد بی‌رویه تورم، به‌هیچ‌عنوان تناسبی با هزینه‌های جاری معلولان ندارد. علاوه بر این، هنوز بسیاری از معلولان در پشت نوبت دریافت خدمات سازمان بهزیستی از جمله مستمری‌ها هستند. برخی قوانین نیز در‌این‌بین باید اصلاح شود. برای مثال چنانچه فرد معلولی ازدواج کند و به شهر دیگری برود، مستمری وی قطع می‌شود و فردی که تا دیروز مستمری دریافت می‌کرده به پشت نوبت می‌رود. ایجاد سامانه‌های الکترونیک در این حوزه‌ها می‌تواند برخی از این موانع و قوانین دست‌و‌پا‌گیر را از بین ببرد.

فکری به حال تجهیزات کمک‌توانبخشی معلولان کنید

شادکام می‌گوید: یکی دیگر از جدی‌ترین نیاز‌های معلولان که در سال‌های اخیر مغفول مانده و دولت و سازمان بهزیستی به آن توجهی نکرده، بحث مهم تأمین و توزیع تجهیزات کمک‌توان‌بخشی در کشور است. محصولاتی که با رشد قیمت دلار و تجهیزات وابسته شاهد افزایش قیمت ۳۰۰ تا ۵۰۰ درصدی بوده و خرید آن دیگر از توان معلولان و خانواده‌های آن‌ها خارج است.

از جناب آقای دکتر عبد‌الملکی تقاضا داریم فکری به حال این مسئله کند. بودجه تجهیزات سازمان بهزیستی در‌حال‌حاضر، به‌هیچ‌عنوان کفاف نیاز معلولان در حوزه تجهیزات را نمی‌دهد و ما برای رسیدن به این امر، نیازمند یک بودجه فرا‌سازمانی از سوی دولت هستیم؛ امری که در همه دنیا سابقه دارد. یعنی تأمین تجهیزات کمک‌توان‌بخشی در همه کشور‌های دنیا وظیفه دولت‌هاست و امیدواریم وزیر جدید کار و رفاه اجتماعی، توجه ویژه‌ای نسبت به این مسئله داشته باشد.

 

.......گزارش ویژه

*هزینه تحصیل دانش آموز و دانشجوی نابینا و کم بینا چقدر است؟:

باز بوی ماه مدرسه می آید چند روز پیش اول مهرماه بود  و از شنبه مدارس به طور رسمی کار خود را آغاز کردند اما امسال هم تا اطلاع ثانوی آموزش مجازی است می خواهیم نگاهی داشته باشیم به هزینه هایی که سال تحصیلی بر دوش خانواده ها تحمیل می کند و صد البته که آموزش مجازی هزینه های بیشتری می طلبد. اما لااقل تا مدتی می توان خرید کیف مدرسه را به تعویق انداخت اما برای آنهایی که قصد خرید کیف مدرسه را برای دانش آموز خود دارند این روزها در بازار فروشهای ویژه ای داریم و قیمتها بسیار متنوع هستند از کیفهای ساده کلاسوری که با 30 هزار تومان قابل خریداری هستند تا کیفهایی که با قیمتهای بالای یک میلیون خریداری میشوند اما به طور متوسط با 150تا 400هزار تومان می توان یک کوله یا کیف مناسب تهیه کرد. برای آنهایی که به مدرسه دولتی می روند هزینه کمک به مدرسه شاید آنقدر سنگین نباشد اما آنهایی که به هر علت مجبورند در مدرسه غیر انتفاعی تحصیل کنند هزینه شهریه مدرسه راهم باید به هزینههای تحصیل اضافه کرد.به عنوان مثال در شهری مثل تهران شهریه رسمی که برای سال جاری توسط آموزش و پرورش اعلام شده در مقطع ابتدایی بین 2تا 15 میلیون تومان، هزینه تحصیلی مقطع متوسطه اول از 4و نیم میلیون تا 17 میلیون و در مقطع متوسطه دوم از 7 تا 35 میلیون تومان متغیر است.

مبلغ حداقلی شهریه تقریبا در همه استانها به یک میزان است.از اینها که بگذریم وسایل مورد نیاز تحصیل برای دانش آموزان از دفتر و مداد و خودکار برای دانش آموزان بینا تا لوح و قلم و حساب افزار دانش آموزان نابینا و کم بینا هم قیمتهایی را به خود اختصاص می دهد. قیمت یکسری از تجهیزات مورد نیاز دانش آموزان نابینا را  از سایت شرکت صنایع آموزشی وابسته به وزارت آموزش و پرورش گرفتیم این وسایل از فروشگاه اینترنتی سایت این شرکت قابل خریداری هستند از گونیا و نقاله 20 هزار تومانی تا مجموعه حساب افزار و جعبه بریل که هر کدام 46 هزار تومان قیمت دارند تا قلمبا دسته چوبی که 14 هزار تومان و قلم دسته پلاستیکی که 12 هزار تومان است.

لوح ده خط دو رو هم حدود 22 هزار تومان قیمت گذاری شده است.صفحه مکعبی ریاضی هم 23 هزار تومان است. اما از این شرکت ماشین تایپ بریل یا همان دستگاه پرکینز ایرانی را هم می توان خرید که حدود 7 میلیون تومان قیمت دارد. کسانی که علاقمند هستند این ماشین تایپرا تهیه کنند می توانند هزینه آن را در دو قسط بپردازند. ماشین تایپ بریل را در شرکت صنایع آموزشی می توانید با گارانتی تهیه کنید که مزیتی برای خرید آن است ضمنا سوالات بیشتر را می توانید از خانم شاهی مسئول فروش تجهیزات نابینایان در این شرکت بپرسید. اما اصلیترین وسیله برای آموزش همانا کاغذ است

که برای دانش آموزان کم بینا و نابینا با گرماژ بالاتری مورد نیاز است. قیمت کاغذ 120گرمی را از مرکز عمده آن در خیابان ظهیرالاسلام تهران گرفتیم. اگر بخواهید کاغذ را به شکل بند تهیه کنید که قیمت آن ارزانتر تمام شود بدانید که بندهای کاغذ دراندازه های 60 در 90 و اندازه 100 در 70 موجود است. کاغذ 120 گرمی در ابعاد 60 در 90 به قیمت 470 هزار تومان و در ابعاد 100 در 70 به قیمت 580 هزار تومان در این روزها قابل خریداری است. اگر بخواهید یک بند کاغذ راکه 250 برگ دارد تهیه کنید و آن را به اندازه های a4 برش بزنید کاغذ 60 در 90 آن 9 برگه a4 به شما می دهد البته قیمت برش کاغذ را هم باید اضافه کنید که حدود 10تا 15 هزار تومان است. و به صورت کلی 2250 برگه به شما می دهد. البته بند 60 در 90 کاغذ گلاسه 128 گرمی به قیمت 493 هزار هم قابل خریداری است.

به این هزینه باید هزینه خرید یکسری سخت افزار و نرم افزار را هم اضافه کرد که آقای امید هاشمی در باره برآورد قیمت آنها می گوید: من می خواهم در مورد سخت افزارها و نرم افزارهایی صحبت کنم که وجودشان برای دانشجویان و دانش آموزان نابینا ضروری و اجتناب ناپذیر است یا اینکه به هر شکل می تواند مسیر تحصیلی آنها را هموار سازد.وقتی از فنآوریها صحبت می شود مقصود من فنآوریهایی است که برای حضور در رشته های تحصیلی متعارف مد نظر است وگرنه رشته هایی داریم که ادامه تحصیل در آنها مستلزم داشتن ابزارهای خاصی است که در مورد آنها صحبت نمی کنیم.

اولین و مهمترین چیزی که یک دانش آموز دبیرستانی یا یک دانشجوی نابینا باید داشته باشد یک کامپیوتر است. اگر این فرد بخواهد کامپیوترش را به شکل لپ تاپ تهیه کند در حال حاضر برای تهیه یک لپ تاپ که کشش برنامه های ویژه نابینایان مثل صفحه خوان و نویسه خوان نوری را داشته باشد و هم جوابگوی برنامه های معمولی باشد که در دانشگاهها استفاده می شوند، cpu لپ تاپ باید حداقل Core-i3 نسل 10 داشته باشد حداقل 8 gig رم داشته باشد  و هارد آن هم بسته به نیاز فرد باشد اگر بخواهیم لپ تاپی در این رنج همراه با ویژگیهای شخصی ساز شده ای که فرد برای کامپیوتر خود در نظر می گیرد تهیه کنیم بین 12 تا 15 میلیون تومان هزینه خواهد داشت.

منظورم این نیست که با لپ تاپهای ارزانتر از 12 میلیون تومان کار تحصیلی دانش آموز نابینا راه نمی افتد ولی اگر لپ تاپ متوسطی خواسته باشیم باید اینقدر هزینه کنیم. همچنین تب لت یا گوشی همراه ابزارهایی هستند که احتمالا به کار می آیند البته برای نابینایان این وسایل با توجه به اینکه سیستم عامل هر دو اندروید است تفاوت چندانی ندارند اما کاربران کم بینایی که از امکانات درشت نمایی بر روی اندروید استفاده می کنند تبلت گزینه بهتری است بنابر این هزینه ای معادل سه و نیم تا پنج میلیون را هم باید برای تبلت یا گوشی همراه در نظر بگیریم. اگر در مقاطع تحصیلات تکمیلی فرد نابینا بخواهد حضور موثری داشته باشد و در رقابت تحصیلی از هم دوره ایهای خود عقب نیفتد احتمالا به یک یادداشت بردار هوشمند بریل نیاز خواهد داشت که در سر کلاس با آن بتواند به بریل بنویسد و به صورت بریل بخواند.

نمونه ایرانی ابزاری که فارسی را هم پشتیبانی کند و امکانات کاملی داشته باشد بین 42 تا 45 میلیون تومان قیمت دارد  همینطور برخی از کم بینایان ممکن است به درشت نماهای هوشمند و الکترونیکی نیاز داشته باشند که بتوانند صفحه کتاب و وایت برد را درشت کنند تا بتوانند بخوانند قیمت این درشت نماها هم بین 5 تا 20 میلیون تومان و بسته به نیاز فرد متغیر است.

همینطور می توانیم از دیزی پلیر یا ویس ریکوردر ها نام ببریم که قیمتهای مختلفی دارند یک ویس ریکوردر ساده برای ضبط کلاس بین 1 تا 2 میلیون هزینه دارد اما اگر این ویس ریکوردر به امکانات دیزی پلیر هم مجهز باشد در ایران بین 4 تا 5 میلیون تومان قیمت دارد البته ویس ریکوردر و دیزی پلیر از طریق گوشی اندرویدی همدر اختیار هستند منتها کاربر آن باید حرفه ای باشد. باید بگویم کسب دانش و مهارت در زمینه اندروید و ویندوز و سایر سیستم عاملها جزء ملزومات یک دانش آموز یا دانشجوی نابینا است و برای کسی که این دانش را ندارد آموختن این دانش هم مستلزم صرف هزینه است که این هزینه بسته به دوره آموزش کامپیوتر و استفاده از گوشی همراه و معلمی که انتخاب می کند متغیر است و این هزینه را هم می توان جزء هزینههای تحصیل فرد نابینا لحاظ کرد.

با گزارشی که از هزینه های تحصیلی دانش آموزان و دانشجویان نابینا داده شد می توان به طور حدودی هزینه های یکسال یایک مقطع تحصیلی را محاسبه کرد.

 

.......آهنگ و درنگ

*رفت و آمد‌های مکرر خواننده مشهور نابینا به دوبی:

آندرئا بوچلی، خواننده نامدار ایتالیایی اندکی پس از خواندن در مراسم افتتاحیه اکسپو ۲۰۲۰ بار دیگر به دوبی بازمی‌گردد و در هتل ساحلی جمیرا کنسرت برگزار می‌کند. به این ترتیب دوری این خواننده مشهور نابینا از سالن‌های کنسرت امارت دوبی بیش از یک دوری ۳۸ روزه نخواهد بود. هنرمند ۶۳ ساله و نابینای ایتالیایی یکی از چهره‌هایی است که روز پنجشنبه ۳۰ سپتامبر همراه آندرا دی، الی گولدینگ، لانگ لانگ نوازنده پیانو از چین، آنجلیک کیدجو خواننده و آهنگساز برنده چهار جایزه گرمی از بنین و چند خواننده عرب‌زبان یک اجرای ۹۰ دقیقه‌ای در مراسم افتتاحیه اکسپو دوبی ۲۰۲۰ در الوصل پلازا خواهد داشت. اکسپو ۲۰۲۰ از اولین روز اکتبر میزبان عموم مردم می‌شود و تا شش ماه ادامه می‌یابد.

بوچلی که در یکی دو سال اخیر درگیر چند پرونده هم بوده، از مدتی پیش تور جهانی باور را آغاز کرده است. بخشی از این برنامه جهانی روز هشتم نوامبر به دوبی می‌رسد و خواننده پرآوازه ایتالیایی در جشنواره موسیقی پاراس در هتل ساحلی جمیرا روی صحنه می‌رود. بوچلی آلبوم «باور» را نوامبر ۲۰۲۰ منتشر کرد و در کنسرت دوبی ترانه‌های «تو هرگز تنها قدم نخواهی زد» ریچارد راجرز و «هله‌لویا» لئونارد کوهن را بازخوانی می‌کند. امسال پنجمین دوره جشنواره موسیقی پاراس برگزار می‌شود و در آن جز بوچلی، دو خواننده از روسیه به نام‌های فیلیپ کرکوروف و لیونید آگوتین هم برنامه اجرا می‌کنند. پاراس از چهارشنبه سوم نوامبر آغاز می‌شود و تا دوشنبه هشتم نوامبر ادامه دارد و بهای بلیت‌های آن از ۷۵۰ درهم به بالاست.

بوچلی دسامبر ۲۰۲۰ هم در دوبی روی صحنه رفت و برنامه اجرا کرد. او از ۱۹۸۲ تا امروز ۱۵ آلبوم انفرادی منتشر کرده و بیش از ۷۵ میلیون نسخه از اجراهایش در دنیا فروش رفته است. بوچلی در سال گذشته یک افتخار دیگر را هم به تالار افتخاراتش اضافه کرد. او پارسال در مراسم افتتاحیه جام ملت‌های اروپا در ورزشگاه المپیک شهر رم به روی صحنه رفته و به اجرای برنامه پرداخت. اجرای بوچلی آخرین بخش از این مراسم افتتاحیه بود.  او پس از سال‌ها به عنوان یک ایتالیایی در چنین مراسمی آواز خواند. آخرین باری که یک خواننده ایتالیایی در آیین افتتاحیه جام ملت‌های اروپا آواز خوانده بود به مسابقات ۱۹۹۲ و اجرای پاواروتی باز می‌گشت. بوچلی همچنین در طول یکی دو سال گذشته با یک پرونده آزار جنسی هم دست به گریبان بود. او البته در این پرونده فقط نقش شاهد را داشت و به خاطر ارتباط دوستانه با «پلاسیدو دومینگو»، دیگر خواننده ایتالیایی اپرا مجبور شد چندین بار در دادگاه حاضر شود و در دفاع از دوستش شهادت بدهد. آندرئا بوچلی از ستارگان آواز کلاسیک در دنیا است که از کودکی در پی حادثه‌ای در حین بازی فوتبال بینایی خود را از دست داده است. او در مدرسه نابینایان تحصیل کرده و در رشته حقوق هم با مرتبه علمی دکترا فارغ‌التحصیل شده است.

 

.....بهداشت و سلامت

*واکسن تک دُز به معنای نیاز به یکبار تزریق نیست، ویال واکسن تک دُزی است

 بر اساس اعلام سازمان غذا و دارو، واکسن های قبلی حاوی ویال های ۶ دز ۱۰دز یا ۲ دز بودند و این سری اخیر دارای ویال تک دز است و حتما باید دز دوم آن نیز تزریق شود.
سازمان غذا و دارو در این اطلاعیه تصریح کرد: واکسن تک دز مورد اشاره در خبر، به معنای آنچه که مانند واکسن جانسون اند جانسون و اسپوتنیک لایت که نیاز به یک دز تزریق دارند نبوده و در انتقال مطلب اشتباه رخ داده است.  

در این اطلاعیه تاکید شده است: واکسن سینوفارم، واکسن تک دوز نبوده، بلکه باید بعد از یک دوره، دز دوم آن هم تزریق شود و واکسن های وارداتی اخیر هم مانند همان واکسن های سینوفارم قبلی که برای بزرگسال استفاده می شد، است و دارای همان خصوصیات و برند هستند.

 بیست‌ ودومین محموله واکسن کرونا تهیه شده از سوی جمعیت هلال‌احمر حاوی ۶ میلیون واکسن تک دُز برای گروه سنی ۳ تا ۱۷ سال، روز گذشته یکشنبه چهارم مهر ماه در فرودگاه امام خمینی (ره) به وزارت بهداشت تحویل داده شد.

محمدحسن قوسیان مقدم، دبیرکل جمعیت هلال احمراز شروع واردات محموله‌های ۶ میلیون دُزی واکسن کرونا تهیه شده توسط این جمعیت در فصل پاییز خبر داد و گفت: با ورود اولین محموله ۶ میلیون دُزی به ایران، به طور کلی این جمعیت از اردیبهشت ماه تاکنون ۴۶ میلیون و ۳۹۰ هزار دُز واکسن به کشور وارد کرده است.

دبیرکل جمعیت هلال احمر با اعلام واردات واکسن تک دُز برای سنین ۳ تا ۱۷ سال از روز گذشته گفت: ۶ میلیون دُز واکسن کرونا (تک دُز) از مجموع ۱۲ میلیون دُز توصیه شده برای سنین ۳ الی ۱۷ سال وارد کشور و تحویل وزارت بهداشت شد.

.........ورزشی

*آسیا بار دیگر قدرت خود را در پارالمپیک به رخ کشید

وب سایت کمیته پارالمپیک آسیا با انتشار گزارشی به عملکرد کشورهای آسیایی در بازی های پارالمپیک توکیو ۲۰۲۰ پرداخته است. در این گزارش آمده است:

" کشورهای آسیایی با عملکرد درخشانی که در بازی های پارالمپیک توکیو ۲۰۲۰ از خود به نمایش گذاشتند، بار دیگر ثابت کردند از قدرت های برتر جنبش پارالمپیک هستند.

پارالمپیک توکیو ۲۰۲۰ سرانجام پس از یک سال انتظار با حضور ۱۶۲ کشور برگزار شد. در این دوره از بازی ها در مجموع ۲۴ کشور از آسیا حضور پیدا کردند و موفق به کسب ۴۱۰ مدال شدند. در صدر این کشورها، چین با کسب ۲۰۷ مدال (۹۶ طلا) موفق شد جایگاه اول را از آن خود کند و از تمام ۲۳ کشور آسیایی حاضر در بازی ها، مدال های بیشتری در کارنامه خود ثبت کند.

ژاپن میزبان که در بازی های پارالمپیک ۲۰۱۶ ریو موفق به کسب طلا نشده بود، در این دوره نمایش خوب خود را با ۱۳ طلا کامل کرد و دو پله بالاتر از ایران قرار گرفت. ایران هم با کسب ۲۴ مدال (۱۲ طلا) موفق شد در جایگاه سیزدهم قرار گیرد.

مجید راشد، رئیس کمیته پارالمپیک آسیا، در خصوص عملکرد ورزشکاران آسیایی حاضر در این دوره از بازی ها گفت: باعث افتخار من است که در یکی از بهترین بازی های پارالمپیک حضور پیدا کرده ام. کشورهای آسیایی بار دیگر موفق شدند عملکرد خود را ارتقاء دهند و توانمندی های شان را به دنیا نشان دادند. او در ادامه افزود: ورزشکاران قاره کهن توانستند بیش از ۴۰۰ مدال کسب نموده و طلاهای بیشتری نسبت به ریو ۲۰۱۶ در کارنامه شان به ثبت رسانند، اما علاوه بر کسب افتخارات و مدال های بی شمار، لحظات بسیار مهمی از قبیل حضور ورزشکاران افغانستان در توکیو ۲۰۲۰ آفریده شد.

مجید راشد همچنین با ستایش از کشور میزبان گفت: من از مردم ژاپن برای برگزاری این بازی ها قدردانی میکنم. رفتار محبت آمیز و دوستانه تمام ژاپنی ها از جمله داوطلبان حیرت انگیز بود. بازی های پارالمپیک توکیو ۲۰۲۰ تا ابد در ذهن ها به یادگار می ماند.

در توکیو ۲۰۲۰ علاوه بر نام های بزرگی چون زهرا نعمتی کماندار ایرانی، شینگو کانیدا تنیسور ژاپنی و تیم والیبال نشسته ایران،  ورزشکاران جوانی از آسیا عملکرد خیره کننده ای از خود برجای گذاشتند.

 

...........حوادث

*کلاهبرداری با رسید جعلی

سارقی که با ارائه رسید جعلی اقدام به خرید میکرد با تلاش ماموران کلانتری ۱۱ دستگیر شد.
 فرمانده انتظامی شهرستان یزد گفت: در پی شکایت تعداد از شهروندان در خصوص کلاهبرداری از طریق رسید جعلی مراتب در دستور ماموران کلانتری ۱۱ شهید چمران قرارگرفت.
سرهنگ سعیدزینلی افزود: در بررسی اظهارات مالباختگان مشخص شد فرد کلاهبردار نسبت به خرید اقلام درخواستی خود اقدام، و اظهار میکرده با توجه به عدم همراه داشتن کارت بانکی مبلغ را به وسیله گوشی همراه پرداخت میکند و با توجه به نرم افزار موجود در گوشی خود رسید جعلی تهیه  در اختیار فروشندگان قرار میداده است. فرمانده انتظامی شهرستان یزد ادامه داد:با انجام کار‌های اطلاعاتی و استفاده از ترفند‌های پلیسی متهم شناسایی و در یک عملیات غافلگیرانه دستگیر و به کلانتری انتقال شد. سرهنگ زینلی خاطر نشان کرد: ضمن تشکیل پرونده قضائی و اعزام متهم به دادسرا تحقیقات ویژه‌ای در این خصوص تا روشن شدن کامل موضوع در دست اقدام قرار دارد. 
 
"تاب‌بازی" موجب مرگ کودک ۹ ساله شد
فرمانده انتظامی شهرستان کرمانشاه گفت: کودک ۹ ساله‌ای حین تاب بازی در منزل به علت از دست دادن تعادلش و گیر کردن طناب به دور گردنش، دچار خفگی شده و جانش را از دست داد. سرهنگ "علیرضا دلیری" اظهار داشت: پس از اعلام مرکز فوریتهای پلیسی ۱۱۰ مبنی بر یک مورد حادثه منجر به فوت در شهرک دولت آباد کرمانشاه تیمی از ماموران راهی محل شدند.
وی افزود: پس از حضور ماموران کلانتری ۲۵ دولت آباد در محل حادثه که یک منزل مسکونی بود، مشخص شد کودک ۹ ساله ای به نام معراج زمانی که تنها بوده سوار تاب میشود که حین بازی تعادل خود را از دست داده و در یک فعل و انفعال طناب به دور گردنش گیر میکند. دلیری تصریح کرد: پس از این حادثه، کودک در اثر فشار ناشی از وزن بدنش و سقوط از بالای تاب متاسفانه جانش را از دست میدهد. فرمانده انتظامی شهرستان کرمانشاه از تشکیل پرونده ای در این خصوص و انتقال جسد کودک به پزشکی قانونی خبر داد.
  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *