شناسه خبر: 34249 منتشر شده در مورخ: 1400/6/4 ساعت: 12:46 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه پنجشنبه 4 شهریور 1400

روزنامه پنجشنبه 4 شهریور 1400

عناوین امروز: تشریح میزان پیشرفت مصوبات ستاد مناسب سازی در 8 سال گذشته/ اپلیکیشن معرفی اماکن مناسب سازی در مرحله پایانی- ۱۲۶۷ مدرسه مناسب‌سازی می‌شود-دونده نابینا، پیشرو در جنبش پارالمپیک و الهامبخش در کشورش-لزوم پوشش ۹۰ درصدی واکسیناسیون در برابر دلتا کرونا-خبر هایی از پارالمپیک توکیو-چاردیواری.

روزنامه «ایران سپید»

پنجشنبه ۴ شهریور ۱۴۰۰

۱۷ محرم  ۱۴۴۳

۲۶ آگوست ۲۰۲۱

سال بیست و پنجم شماره ۶۷۸۱ 

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وب سایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

......عناوین امروز.....

*تشریح میزان پیشرفت مصوبات ستاد مناسب سازی در 8 سال گذشته/ اپلیکیشن معرفی اماکن مناسب سازی در مرحله پایانی

* ۱۲۶۷ مدرسه مناسب‌سازی می‌شود

*دونده نابینا، پیشرو در جنبش پارالمپیک و الهامبخش در کشورش

*لزوم پوشش ۹۰ درصدی واکسیناسیون در برابر دلتا کرونا

*خبر هایی از پارالمپیک توکیو

*چاردیواری

 

..........خبر ویژه

*تشریح میزان پیشرفت مصوبات ستاد مناسب سازی در 8 سال گذشته/ اپلیکیشن معرفی اماکن مناسب سازی در مرحله پایانی

ابراهیم کاظمی مومن‌سرایی در نوزدهمین جلسه ستاد پیگیری و هماهنگی مناسب‌سازی کشور در تشریح ارائه گزارش میزان پیشرفت مصوبات این ستاد گفت:‌ اولین جلسه در سال ۹۳ آغاز شد که در آن سال فقط دو جلسه و در سال ۹۴ یک جلسه برگزار شد. سال ۹۶ یک جلسه، سال ۹۷ دو جلسه، سال ۹۸ یک جلسه، سال ۹۹ هشت جلسه و امسال تاکنون سه جلسه برگزار شد. طی دو سال اخیر، ۱۱ جلسه پی در پی برگزار شد. در جلسه اول ۷۰ درصد مصوبات محقق شد. برخی مصوبات کاربردی، طولانی مدت هستند.

مومن‌سرایی با اشاره به اجرای پروژه های مناسب‌سازی موسوم به هفت خوان و سیمرغ در یزد افزود: کمیته حقوقی، کمیته فنی و کمیته آموزش و اطلاع رسانی از کمیته های فرعی ستاد هستند که ۶۸ جلسه برای آن برگزار شد. در سطح استانی نیز ۵۹۳ جلسه ستاد مناسب سازی برگزار شده است.

وی افزود: دستورالعمل نحوه تشکیل جلسات ستاد، تهیه لوگوی ستاد و دبیرخانه با پیگیری دو ساله، ارزیابی اقدامات مناسب سازی دستگاه ها از طریق جشنواره شهید رجایی در سطح ملی و استانی، ابلاغ سیاست های ستاد از سوی دبیرخانه، بازنگری مقررات ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری برای افراد دارای معلولیت  بعد از ۱۰ سال، ‌ تهیه سند ملی راهبردی پنج ساله مناسب سازی و رونمایی نشان تراز معلولین از جمله اهم اقدامات ستاد پیگیری و هماهنگی مناسب سازی کشور به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: همچنین جهت مناسب‌سازی بانک‌ها، ‌بخشنامه ای با ۶ بند به همه بانک ها ابلاغ شد. برای مناسب سازی خدمات در وب نیز پیگیری داشتیم و از مصوبات ستاد مناسب سای این موضوع بوده است.

رئیس دبیرخانه ستاد پیگیری و هماهنگی مناسب‌سازی کشور از تهیه اپلیکیشنی برای معرفی اماکن مناسب سازی خبر داد و گفت: این کار به نتیجه رسیده و قرارداد آن در حال امضا است.

رئیس دبیرخانه ستاد پیگیری و هماهنگی مناسب‌سازی کشور با بیان اینکه ایجاد شهرهای بدون مانع از مصوبات این ستاد است، ‌ گفت:‌ برای هر شهرستان کمتر از ۵۰ هزار نفر جمعیت، ۲۵۰ میلیون تومان برای مناسب‌سازی درنظر گرفته شده است.

مومن‌سرایی خاطرنشان کرد: در سال ۹۷، ‌ وضعیت ۱۲۰۰ دستگاه دولتی مورد بررسی قرار گرفت که مشخص شد ۲۳ درصد بیشتر مناسب سازی نیستند اما این رقم در سال ۹۷ به ۳۹ درصد و در سال ۹۹ به حدود ۶۵ درصد افزایش یافت به آن معنا که دستگاه های دولتی حدود ۶۵ درصد مناسب سازی شده است.

وی با اشاره به راه‌اندازی ۲۴۰۰ مرکز مثبت زندگی گفت: این مراکز جهت استفاده افراد دارای معلولیت، مناسب‌سازی شده‌اند.

مون سرایی با بیان اینکه در دوره اخیر شاهد بالاترین آمار برگزاری جلسات ستاد پیگیری و هماهنگی مناسب‌سازی کشور بودیم، ‌ افزود: اگر در گذشته نیز این جلسات به این شکل و به‌طور مستمر برگزار می‌شد، امروز شاهد وضعیت بهتری در حوزه مناسب سازی بودیم و امیدواریم در آینده نیز این موضوع سرلوحه کار قرار گیرد.

 

...........گزارش ویژه

* ۱۲۶۷ مدرسه مناسب‌سازی می‌شود

معاون برنامه‌ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: در ارتباط با مناسب‌سازی فضا، سازمان نوسازی و تجهیز مدارس، مناسب‌سازی ۱۲۶۷ مدرسه را جزء ماموریت‌های خود در سال گذشته و امسال در نظر گرفت تا شاخص‌های مناسب‌سازی در ساخت مدارس لحاظ شود.

 مجید هداوند در نوزدهمین جلسه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور افزود: ۱۳ سالن ورزشی ویژه دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در کشور به ۴۴ سالن افزایش یافت و ایجاد ۱۴۱ سالن ۲۲۰ مترمربعی ورزشی با مشارکت سازمان نوسازی از دیگر اقدامات مناسب‌سازی آموزش و پرورش به شمار می رود.

وی اضافه کرد: برای اینکه استان ها بدانند چه مناسب سازی هایی را باید در مدارس انجام دهند و دانش‌آموزان بتوانند در مدارس عادی حضور پیدا کنند، ایجاد ۳۲ مدرسه پذیرا در برنامه قرار گرفت. اینها مدارسی هستند که دانش‌آموزان استثنائی یا دارای معلولیت در آنها حضور یابد. ساخت ۱۹ مدرسه به پایان رسیده و ساخت ۱۷ مدرسه نیز امسال با اعتبارات پیش‌بینی شده به پایان خواهد رسید.

مناسب‌سازی ۶۴ مدرسه برای دانش‌آموزان اوتیسم

معاون برنامه ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور اظهار داشت: همچنین ۶۴ مدرسه - هراستان دو مدرسه - برای دانش‌آموزان طیف اوتیسم با توجه به استانداردهای موجود از لحاظ نور، فضا و امکانات استانداردسازی می‌شود.

هداوندی گفت: در ارتباط با محتواهای درسی، کارگروهی با حضور سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی کودکان استثنائی و آموزش و پرورش استثنائی جهت محتوای دانش‌آموزان عادی شکل گرفته چون از ایزوله کردن دانش آموز پرهیز شده و به سمت تلفیق و از سمت تلفیق به سمت آموزش فراگیر حرکت می کنیم تا دو گروه ‌ دانش‌آموزان بدانند چطور باهم برخورد کنند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین در ۳۲ استان، ‌پایگاه مجازی با توجه به ابلاغ اعتباری که شده بود در بحث آموزش و توانبخشی، ‌ راه‌اندازی کردیم تا در خود استان‌ها بتوانند محتواهای آموزشی را در این پایگاه‌های آموزش مجازی تولید کنند و به استان ارائه دهند.  

فعالیت ۷۷۶ مرکز ویژه مشکلات یادگیری دانش‌آموزان

معاون برنامه ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با اشاره به فعال سازی مدرسه تلویزیونی گفت: اکنون همه دروس در این تلویزیون، مترجمین زبان اشاره حضور دارند و تا پایان اردیبهشت ماه ما نزدیک ۱۷۹ روز و ۶۲۶ ساعت ترجمه محتواهای مختص دانش آموزان ناشنوا در شبکه آموزش داشتیم. برای معلمان مدارس عادی آگاهی سازی داشتیم تا نحوه توجه به دانش‌آموزان را داشته باشند.  

هداوندی افزود: فضا و محتوا برای حضور دانش‌آموزان تلفیقی باید در مدارس آماده شود. شناسایی و چگونگی تدریس و پیش‌نیازها برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه باید مدنظر قرار گیرد. علاوه بر آن تهیه عناصر برنامه درسی متناسب با نیازها و توانمندی‌های دانش‌آموزان تلفیقی و فراگیر برای معلمان و مخاطبان برای تدریس نیز لحاظ شده است.

وی خاطرنشان کرد: علاوه براین در ارتباط با توسعه مراکز و مدارس، چون سال ۹۹، ۳۲ مدرسه الگو را داشتیم، سال ۱۴۰۰ نیز توسعه ۱۶۰ مدرسه را از لحاظ شاخص‌های مناسب‌سازی جزء برنامه‌هایمان است. از ۵۰۰ مرکز ویژه مشکلات یادگیری دانش‌آموزان با نیاز ویژه که داشتیم به ۷۷۶ مرکز در سال ۹۹ رسیدیم و امید است این شمار به ۸۱۰ مدرسه در سال ۱۴۰۰ برسد.  

برنامه‌ریزی برای فعالیت اتاق‌های چندحسی در همه استان‌ها

معاون برنامه ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: مجموعه ای از مراکز مشاوره و راهنمایی خاص خانواده ها و دانش‌آموزان استثنائی را تاسیس کردیم که سال ۱۴۰۰ به ۶۳ مرکز می‌رسد و ۱۰ مرکز جامع توانبخشی و مشاوره امسال افتتاح می‌شود. اتاق‌های چندحسی برای گروه نابینایان و اوتیسم در سال ۹۹ از ۲ اتاق، امسال به ۳۲ اتاق خواهد رسید. ۲۳ مرکز خاص نابینایان داریم که در این مراکز، اتاق‌های بازی دائر می‌کنیم.

هداوندی افزود: نهضت آموزش زبان اشاره که جزء کانال افراد داری مشکل است. در سال گذشته، چهار هزار و ۸۳۷ نفر را علاوه بر معلمان، کارکنان نیروی انتظامی و آتش‌نشانی را آموزش دادیم که چطور بتوانند با ناشنوایان ارتباط برقرار کنند که امسال می‌خواهیم اثربخشی آن را بسنجیم. در نهضت آموزش خط بریل، ۱۹۵۷ نفر مورد آموزش قرار گرفتند که مربوط به معلمان و اولیا بوده است. نهضت آموزش جهت‌یابی و حرکت را امسال برای ۱۰۶۴ نفر داریم.  

رفع شدن مشکل پذیرش دانشجویان معلول در دانشگاه فرهنگیان

معاون برنامه ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: یکی از مشکلات عمده در ارتباط با بحث پذیرش دانشجویان معلول در دانشگاه فرهنگیان بوده که سازمان آموزش استثنایی دستوری داده بود که مشکل در این زمینه برطرف شد. کارگروه تخصصی با آموزش و پرورش، دانشگاه فرهنگیان و سازمان بهزیستی تشکیل شد. عمده مشکل این بود که دانشجویانی که با رتبه خوب پذیرفته می شدند هنگامیکه برای مصاحبه می رفتند به عناوین مختلف رد می‌شدند و موجب می شد حق آنها ضایع شود.

هداوندی افزود: ما شیوه نامه ای رشته های قبولی را برای  گروه‌های ناشنوایی، نابینایی، اوتیسم با بهره هوشی عادی و معلول جسمی مشخص کردیم که کار آن رو به اتمام است. چند روز گذشته قبولی های دانشگاهی فرهنگیان اعلام شد و مقرر شد در مصاحبه ها تیمی از سازمان استثنایی حضور داشته باشد و این تیم تشخیص می‌دهد که آیا دانشجویان می توانند در آن رشته تحصیل کنند.

چالش‌های آموزش مجازی

معاون برنامه ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: بعد از شیوع کرونا یکی از چالش های آموزش و پرورش، حضور دانش‌آموزان در مدارس بود که به سمت آموزش از راه دور و مجازی رفتیم که این نوع آموزش‌ها به ویژه برای دانش‌آموزان معلول چالش بزرگتر است.

هداوندی با اشاره به راه‌اندازی مدرسه تلویزیونی افزود: متوجه شدیم محتوا و نوع ارائه در این مدرسه، جهت دانش‌آموزان معلول مناسب سازی نشده است. در اسفند ۹۸ اقداماتی در این زمینه انجام شد. در سال ۹۹ شبکه شاد با مشکلاتی راه اندازی شد که دسترسی پذیری برای دانش‌آموزان استثنایی پیش بینی نشده بود. ستاد راهبری در آموزش و پرورش در این زمینه ایجاد شد و ۱۳ مورد درباره دسترسی به محتوا مشکل داشتیم.  از جمله این مشکلات برای دانش‌آموزان نابینا بود که باید گویا می شد. بحث گویا شدن پوسته و صفحات برای دسترسی دانش‌آموزان نابینا مناسب سازی شد.

وی ادامه داد: همچنین در محتوا مشکل داشتیم. کانال ویژه ای در شبکه شاد راه اندازی کردیم که بیش از ۸۵۰ زیرکانال داشته است. تا امروز بیش از هشت هزار محتوای آموزشی در بخشهای تربیت بدنی، ‌روانشناسی و مشاوره از دوره پیش دبستان تا متوسطه بارگذاری شده است.  کانال شادنما جهت آگاه سازی والدین و معلمان راه اندازی شده است.

 

.......از شش نقطه جهان

*دونده نابینا، پیشرو در جنبش پارالمپیک و الهامبخش در کشورش: حالا که مسابقات پارالمپیک افتتاح شده و همکار ورزشی‌نویس ما در ایران سپید به شکل لحظه‌ای اخبار ورزشکاران ایرانی حاضر در رقابت‌ها را در وبسایت و کانال تلگرام در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد، شاید بد نباشد ما هم با فراغ بال، به سراغ ورزشکارانی برویم که در دوره‌های پیشین، رکورد‌ها را جابجا کرده یا به گونه‌ای منشأ اثر بوده‌اند. از آنگولا شروع می‌کنیم و دونده نابینا و افسانه‌ای دو‌های سرعت این کشور که کسی نیست جز «ژوزه سایوو». در سال ۱۹۹۸ وقتی کاروان نظامی ژوزه روی مین ضدتانک رفت این سرباز بینایی خود را از دست داد. اما وقتی به این جوان ۲۶ ساله که عاشق ورزش بود گفتند می‌تواند در مسابقات پارالمپیک شرکت کند، او خیلی زود زندگی دیگری را در پیش گرفت.

ژوزه توانست مدال طلای دوی ۱۰۰ ، ۲۰۰ و ۴۰۰ مترِ پارالمیک آتن را کسب کند. او بعدها در مسابقات پارالمپیک‌ پکن سه نقره و در لندن هم یک طلا و یک برنز به دست آورد.

ژوزه دربارهٔ تجربهٔ نخستین مسابقه‌اش در پارالمپیک می‌گوید: «اولین مسابقه برای من احساس بسیار ویژه‌ای داشت. با هیچ کلامی نمی‌توانم آن را توصیف کنم اما به خودم گفتم اگر تا اینجا آمده‌ام حتما در دنیا بهترینم، پس باید خودم و کارم را باور داشته باشم، و نیز باید به پشتیبانی مردمی باور داشته باشم که آنجا در استادیوم نیستند اما از دور مرا تشویق می‌کنند.»

ژوزه می‌گوید رویدادهای پس از مسابقات اولش را خیلی خوب به‌یاد دارد، به‌ویژه استقبال هم‌میهنانش را در وقت بازگشت به کشور. سایووو در آنگولا به قهرمان ملی تبدیل شد. این جوان به بسیاری از مردم آنگولا انگیزه داد تا پس از سالها جنگ و درگیری زندگی‌شان را از نو سروسامان بدهند.

دیگر ورزشکاران مطرح نیز از او با احترام یاد می‌کنند. سایووو برای لوکاس پدرو، قهرمان پارالمپیک اهل برزیل، هم رقیب بوده و هم الهامبخش. طی پارالمپیک ۲۰۱۲ لندن، این دو، در فینال دوی ۴۰۰ متر با هم روبرو شدند؛ سایووو طلا گرفت و پرادو نقره.

پرادو دربارهٔ سایووو می‌گوید: «او یک شخصیت استثنایی است که در جنبش پارالمپیک پیشرو بود، او به نابینایان نشان داد که اگر بخواهند می‌توانند به رویاهاشان برسند.»

سایووو در سال ۲۰۱۲ توانست در دوی ۱۰۰ متر بر یکی از اسطوره‌های دوومیدانی غلبه کند. در طی مسابقه‌ای نمایشی در خانه، از مایکل جانسون آمریکایی که چشمانش را بسته بود پیش افتاد.

مایکل جانسون می‌گوید: «همه به قهرمانانی نظیر سایووو که از بینایی محروم اند احترام می‌گذارند. اما وقتی با این شرایط پا به میدان بگذارید می‌بینید ماجرا چیز دیگری است.»

کارل لوئیس، دیگر اسطورهٔ دوومیدانی هم که اکنون مربی تیم هیوستون آمریکاست احترام زیادی برای دستاوردهای سایووو قائل است.

کارل لوئیس معتقد است که سایووو دورترها را پیش از بقیه دیده است: «او گرچه بینایی‌اش را از دست داده اما خیلی بیشتر از آنچه تصور کنیم می‌بیند. او توانست دورتر از این‌ها را ببیند و قهرمان ملی، مدال‌آور المپیک، و یک شخصیت جهانی شد.»

 

 

.......سلامت و بهداشت

*لزوم پوشش ۹۰ درصدی واکسیناسیون در برابر دلتا کرونا: معاون کل وزارت بهداشت گفت: واکسیناسیون به خوبی پیش خواهد رفت، اما در دو سه هفته آینده میزان واکسیناسیون آن گونه نیست که پوشش وسیعی بدهد؛ به همین علت مقامات مسئول مکررا اعلام کردند با واکسن‌های خارجی و داخلی باید واکسیناسیون را سرعت دهیم.

به نقل از ایسنا، دکتر ایرج حریرچی افزود: از زمانی که ویروس دلتا وارد کشور شده، سرعت واکسیناسیون هم افزایش داشته است و اگر بخواهیم اثرات واکسیناسیون را مقایسه کنیم، باید فکر کنیم که اگر واکسیناسیون انجام نمی‌شد، تعداد فوتی‌ها چقدر می‌شد؟ الان خوشبختانه با توجه به اینکه در سن بالای ۶۰ سال به پوشش بالای ۸۵ درصد رسیدیم و در رده سنی ۶۵ تا ۷۰ سال به پوشش ۹۶ درصدی رسیدیم، میزان مرگ و میرمان در افراد بالای ۶۰ سال به میزان قابل توجهی کاهش یافته است ولی متاسفانه در گروه سنی پایین‌تر هنوز کاهش قابل توجهی نداشتیم و در گروه پزشکی و پرستاری هم که واکسیناسیون کامل است، اثرات کاهش مرگ و میر را می‌بینیم.

وی تاکید کرد: انگلیس، رژیم اشغالگر قدس و ایتالیا که بالاترین پوشش واکسیناسیون را دارند در چند هفته اخیر با ورود ویروس دلتا، مرگ و میر هفتگی‌شان ۴۰ الی ۵۰ درصد افزایش داشته است. آمریکا نیز نسبت به یک ماه گذشته افزایش ۴ برابری مرگ را دارد و روز گذشته آمار مرگ و میر شان به حدود ۱۳۵۰ فوت رسیده است. پس ما که هنوز نزدیک ۲۸ دُز واکسن به ازای هر ۱۰۰ نفر تزریق کرده‌ایم و حدود ۷.۵ درصد جمعیت ۲ دُز واکسن دریافت کردند هنوز برای پوشش واکسیناسیون راه قابل توجهی در پیش داریم.

حریرچی خاطرنشان کرد: اگر پیش‌تر برای نوع ووهان ویروس یا سایر جهش‌ها پوشش ۷۰ درصدی مدنظر بود، برای نوع دلتا پوشش ۹۰ درصدی مدنظر است.

*لامبدا خطرناک‌تر از دلتا: با گذشت بیش از یکسال از شیوع کرونا، اکنون درگیر سویه دلتای کرونا هستیم، اما به تازگی واریانت «لامبدا» جهش جدیدی از کرونا در حال تبدیل شدن به تهدید جهانی است که اگر پروتکل‌های بهداشتی صد در صد رعایت نشود، فاجعه ‌تلفات را در پی خواهد داشت.

به نقل از ایرنا، تاکنون در ۲۹ کشور لامبدا شناسایی و ثبت شده و این نوع واریانت برای اولین بار در پرو مشاهده شد و با بالا ترین مرگ و میرهای کرونایی که ۹۷ درصد مربوط به واریانت لامبداست و لهستان با ثبت ۳۰۷ مرگ کرونایی در روز بعد از کشور پرو رتبه دوم چرخش این واریانت را به خود اختصاص داده است.

سازمان جهانی بهداشت هشدار می دهد، لامبدا شرایط خطرناکی برای کشورها به لحاظ شیوع کرونا رقم زده است، این واریانت خطرناک، سرایت‌پذیری و قدرت‌گریز از ایمنی بیشتری دارد و اثرگذاری واکسن‌ها را نشانه گرفته و جهش‌های زیادی را درمفاهیم ژنی شامل می‌شود که می‌تواند به افزایش قابلیت سرایت‌پذیری و همچنین افزایش مقاومت درمقابل آنتی‌بادی‌ها منجر شود.

به گفته معاون کل وزارت بهداشت لامبدا هنوز در ایران مشاهده نشده و البته کل دنیا نگران این موضوع هستند.

همین مسئله باعث شده بسیاری از متخصصان بیماری های عفونی، اکنون همه تمرکز خود را روی گونه لامبدا قرار دهند.

علائم مبتلایان به کرونا لامبدا با دیگر سویه‌ها مشترک بوده و علائم اصلی شامل تب، سرفه خشک، تنگی نفس، گلودرد، اسهال، ورم ملتحمه، سردرد، از دست دادن حس بویایی و چشایی، بثورات پوستی یا تغییر رنگ انگشتان دست ‌و پا است.

به نظر می‌رسد اگر سویه لامبدا بتواند وارد کشور شود، به‌ راحتی می‌تواند سویه غالب کشور شود بنابراین تنها راه چاره‌ای که برای مقابله با این اتفاق برای ما وجود دارد، افزایش سرعت واکسیناسیون و برقراری مقررات سختگیرانه‌تری در مرزها و نظارت جدی بر ورود مسافران از کشورهای همسایه است.  

دکتر علیرضا ناجی متخصص بیماری های عفونی در این زمینه می گوید: جهش در واریانت لامبدا به میزان قابل توجهی سرایت و عفونت زایی این گونه جدید کووید ۱۹ را افزایش داده و این جهش ایمن گریز است، به نظر می رسد واریانت لامبدا می تواند به پاسخ سیستم ایمنی، غلبه کند.

وی اظهار می دارد: مطالعات اخیر در مورد واکسن‌های فایزر و مدرنا گواه این است که واریانت لامبدا در برابر ایمنی حاصل از این واکسن‌ها مقاومت دو تا سه برابری از خود نشان می‌دهد.

ناجی تصریح می کند: تقویت سرمایه‌گذار در سیستم بهداشتی و درمانی، افزایش ظرفیت تخت‌های بستری و مراقبت ویژه، تسریع در روند واکسیناسیون، توسعه ظرفیت انجام تست‌های تشخیصی، تقویت توان اقتصادی مردم از مهمترین اقدامات برای پیشگیری از چرخش گونه‌های جدید کرونا است.

مردم باید حتی در صورت تزریق واکسن پروتکلهای بهداشتی را جدی بگیرند زیرا کرونا با جهش های مختلف، رفتارهای متفاوتی را از خود نشان می دهد.

ناجی تاکید می کند:  وقوع پیک ششم کرونا با واریانت لامبدا بستگی به شرایط و نحوه کنترل‌ و محدودیت‌ها دارد و خطر فراگیری سویه لامبدا بسیار جدی و سرعت انتقال آن بالاتر از دلتا است.

دکتر عباس درستی متخصص بیماریهای عفونی نیز می گوید: این گونه علاوه بر اینکه کشنده‌تر از گونه دلتاست، درصد انتقال‌پذیری بالایی نیز دارد. ضروری است مردم از حضور در تجمعات و دورهمی های خانوادگی خودداری کرده و فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک را جدی بگیرند و به هیچ‌وجه شستن دست‌ها با آب و صابون را فراموش نکنند تا زنجیره انتقال بیماری کرونا قطع شود.

فصل سرما تهدید مهمی در فراگیری یک بیماری عفونی است و هر روز ایجاد تغییر در وضعیت ویروس کووید ۱۹ با واریانت های مختلف مانند آلفا، دلتا، لامبدا و غیره مشاهده می‌شود، بنابراین پیش‌بینی می‌شود در آینده نیز این روند ادامه داشته باشد و سویه‌های جدید ویروس باقدرت‌های متفاوت در انتقال و بیماری‌زایی به وجود آید.

 

............ورزشی

*خبر هایی از پارالمپیک توکیو

شانزدهمین دوره پارالمپیک از روز چهارشنبه سوم شهریور آغاز شده و ورزشکاران کشورمان از امروز پنجشنبه به مصاف حریفان خود خواهند رفت. در ادامه، آخرین اخبار از حواشی این مسابقات را بخوانید.

* بازی های پارالمپیک بستری برای تغییر است

اندرو پارسونز، رئیس کمیته بین المللی پارالمپیک در مراسم افتتاحیه ابراز داشت که نمی تواند باور کند در این مکان حضور داریم و موفق به برگزاری بازی ها شده ایم.

وی افزود: بسیاری به برگزاری بازی ها و فرا رسیدن چنین روزی شک داشتند و آن را غیر ممکن می دانستند. اما با تلاش بزرگی که صورت گرفت، بزرگ ترین رویداد ورزشی جهان که منجر به تغییر نگرش عموم مردم نسبت به افراد دارای معلولیت می شود، در شرف آغاز است.

پارسونز خاطر نشان کرد: از دولت ژاپن، شهرداری توکیو و کمیته برگزاری بازی ها و نیز کمیته بین المللی المپیک به موجب تلاشهای بسیاری که برای برگزاری این بازی ها داشتند، تشکر می کنم.

وی اضافه کرد: میراث ارزشمندی که برگزاری بازی های پارالمپیک در کشور شما به جای خواهد گذاشت، نگرشی جدید نسبت به افراد دارای معلولیت است. ولی ما به دنبال اهداف بالاتری هستیم و می خواهیم نگرش دنیا را تغییر دهیم.

پارسونز گفت: در طی ده سال آینده، کمپین " ما پانزده درصد" که با حمایت بیست سازمان بین المللی ، مردم دنیا، رسانه ها و بخش های تجاری تشکیل شده است، تلاش می کند میزان مشارکت افراد دارای معلولیت در جامعه را افزایش دهد.

* 130 هزار دانش آموز ژاپنی بازی های پارالمپیک را از نزدیک تماشا می کنند

با برگزاری بازیهای پارالمپیک توکیو ۲۰۲۰ و برنامه ریزی های انجام شده جهت افزایش آگاهی نسبت به جنبش پارالمپیک و افراد دارای معلولیت در کشور میزبان بازی ها، کمیته برگزاری بازی ها در تلاش است تا دانش آموزان ژاپنی بتوانند با رعایت تمام پروتکل های بهداشتی، بازی ها را نزدیک تماشا کنند.

یکی از مسئولین کمیته برگزاری توکیو ۲۰۲۰ در این خصوص اظهارداشت: حضور داشتن آموزان در ورزشگاه ها به آنها کمک میکند درک صحیحی از تنوع و گستردگی به دست بیاورند و با پدیده های جهانی آشنا شوند.

* انتخاب حاملان پلاکاردهای مراسم افتتاحیه توسط کمپانی کوکاکولا

در جریان برگزاری مراسم افتتاحیه بازی های پارالمپیک توکیو ۲۰۲۰، ۳۱ نفر از سراسر ژاپن وظیفه حمل پلاکاردهای مراسم را بر عهده داشتند که انتخاب آنها بر عهده کمپانی کوکاکولا بود.

این کمپانی که از بزرگ ترین حامیان کمیته ملی پارالمپیک است، پیش از برگزاری این مراسم از علاقه مندان حمل پلاکاردهای مراسم افتتاحیه خواست تا درخواست خود را در قالب یک متن ۴۰۰ کلمه ای، عکس یا ویدئوی دو دقیقه ای، بیان کنند و از میان تمام داوطلبین در نهایت ۳۱ نفر در بازه سنی ۱۷ تا ۶۰ سال انتخاب شدند

این اقدام به منظور تجلی یکی از مفاهیم اصلی توکیو۲۰۲۰  یعنی" وحدت در عین کثرت"  و نیز مشارکت افراد دارای معلولیت صورت گرفته است.

* چهارمین و آخرین گروه از نمایندگان ایران شب گذشته عازم توکیو شدند.

ملی پوشان تیم های پاراتکواندو، پاراکانو و آخرین گروه از ملی پوشان دو و میدانی در این گروه قرار داشتند و امروز پنجشنبه به توکیو میرسند.

* مظلومی: ورزشکاران نابینا نفرات تاثیرگذار کاروان اعزامی هستند

محمدرضا مظلومی رئیس فدراسیون نابینایان گفت: در این دوره از بازی‌ها هشت ورزشکار نابینا و کم‌بینا، موفق به کسب حدنصاب مورد نظر کمیته ملی پارالمپیک شدند. وی ادامه داد: ورزشکاران رشته دو و میدانی با توجه به رکوردهایی که کسب کردند اعزام شدند و جودوکاران نیز بر اساس رتبه‌بندی جهانی سهمیه گرفتند. تمرکز در انتخاب و کیفی‌گرایی نفرات اعزامی، موجب شده تا امید زیادی به کسب مدال در پارالمپیک داشته باشیم. ورزشکاران اعزامی شرایط لازم برای موفقیت در توکیو را دارند. البته در برخی از مواقع، کسب نتیجه منوط به شرایط مسابقه است و پیش‌بینی ورزش‌های رکوردی راحت نیست اما امیدوارم آنان بتوانند بهترین عملکرد خود را داشته باشند. مظلومی در پایان با ابراز امیدواری نسبت به نتیجه ورزشکاران نابینا گفت: اگر شرایط فراهم باشد و ورزشکاران در فرم اصلی خود باشند بدون شک نابینایان و کم‌بینایان کاروان ایران نقش مؤثری در کسب مدال و جایگاه کشورمان در شانزدهمین دوره بازی‌های پارالمپیک خواهند داشت.

* توکیو ۲۰۲۰ با حضور ۱۶۲ کاروان ورزشی رکورد ریو ۲۰۱۶ را شکست

وب سایت IPC با انتشار گزارشی اعلام کرد که بازی های پارالمپیک توکیو ۲۰۲۰ با شرکت ۱۶۲ کشور رکورد تعداد کشورهای شرکت کننده را به نسبت بازی های ریو ۲۰۱۶ شکسته است.

همچنین در این گزارش از کشورهای بوتان، گرانادا، مالدیو، پاراگوئه و سنت وینسنت به عنوان پنج کشوری که برای اولین بار در بازی های پارالمپیک شرکت می کنند، یاد شده است.

در این دوره از بازی ها ۱۶۲ کشور و نیز تیم پناهجویان حضور دارند و ۲۱ کشور نیز به دلایل مختلف از جمله تعلیق از سوی IPC، نداشتن ورزشکار، محدودیت های ایجاد شده به دلیل شیوع کرونا و تصمیم دولتها مبنی بر عدم حضور ورزشکاران یا  عدم حمایت از آنها در بازی های توکیو ۲۰۲۰ حضور نخواهند داشت.

* پشت صحنه بازی های پارالمپیک توکیو ۲۰۲۰ را از نزدیک ببینید

با حمایت کمپانی سامسونگ به عنوان یکی از اسپانسرهای جنبش پارالمپیک، پانزده پارالمپین منتخب این کمپانی که در دهکده حضور دارند به همراه دو نفر از مخاطبان بازی های پارالمپیک، به عنوان ولاگر با این کمپانی بزرگ کره ای همکاری می کنند. این افراد با انتشار پست و استوری از پشت صحنه بازی ها تصاویر واقعی و جذاب تری از این رویداد برای مخاطبان سرتاسر دنیا ارائه خواهند کرد. برای تمامی این هفده نفر، که در چارچوب برنامه ولاگرهای پارالمپیک سامسونگ فعالیت می کنند، یک دستگاه تلفن همراه سامسونگ S۲۱ ( ادیشن توکیو ۲۰۲۰) اهدا شده است.

کرگ اسپنس مدیر بخش ارتباطات کمیته بین المللی پارالمپیک در خصوص این برنامه میگوید: این اقدام تصویر بسیار جذابی از زندگی روزانه پارالمپین ها در طول بازی های پارالمپیک و تجربه آنها از بزرگ ترین رویداد ورزشی افراد دارای معلولیت به دنیا ارائه می کند.

* بازی های پارالمپیک توکیو ۲۰۲۰ رکورد حضور ورزشکاران در تاریخ این بازی ها را شکست

بازی های پارالمپیک توکیو ۲۰۲۰ از روز گذشته با حضور ۴۴۰۳ پارالمپیک برتر دنیا و در ۲۲ رشته ورزشی آغاز شد و از حیث تعداد شرکت کننده، تا کنون پر تعداد ترین رویداد ورزشی افراد دارای معلولیت به شمار می رود و پیش از آن ریو ۲۰۱۶ با ۴۳۲۸ ورزشکار، رکورد دار بود.

این رکورد شامل حضور ورزشکاران زن نیز می شود و ۱۸۵۳ ورزشکار زن در این دوره از رقابت ها حضور دارند که از نظر آماری به نسبت دوره های قبل با افزایش یازده درصدی روبرو بوده است.

اندرو پارسونز، رئیس کمیته بین المللی پارالمپیک، در خصوص رشد تعداد ورزشکارن در بازی های توکیو۲۰۲۰ گفت : افزایش یازده درصدی تعداد ورزشکاران در توکیو ۲۰۲۰ به خوبی از کار و تلاش تمام کمیته ملی پارالمپیک و فدراسیون های بین المللی خبر میدهد. او در خصوص افزایش حضور پارالمپین های زن اظهار کرد: این خبر بسیار خوبی است که زنان بیشتری در توکیو ۲۰۲۰ با هم به رقابت خواهند پرداخت. همچنین باید از فدراسیون های بین المللی و کمیته های ملی پارالمپیک حمایت بیشتری کرد تا از استمرار این پیشرفت اطمینان حاصل شود.


.........چاردیواری

با عرض سلام و تقدیم احترام به تمام خوانندگان ایران سپید و با تاکید بر رعایت تمام پروتکل ها برای حفظ سلامتتان. پاسخ به تماس های شما عزیزان را آغاز می کنم. در ابتدا خانم معصومه باقر ساچ از تهران و خانم صبوحی از اصفهان خواهان انتشار روزنامه شدند و به خصوص خانم صبوحی تاکید کرده اند که دلشون برای بریل تنگ شده است و در حالی که ماهانه بشری چاپ می شود چرا ایران سپید چاپ نشده و با تاکید بر پروتکل های بهداشتی بچه ها به روزنامه احتیاج دارند.

انشاا... به زودی زود در این خصوص شاید گشایشی را بتوانیم ایجاد کنیم، فقط به هر حال میزان ریسکی که مطالعه ماهانه بشری که آن هم به طور دقیق به صورت ماهانه هم منتشر نمی شود با یک روزنامه ای که هر روز باید در منزل دوستان بیاید متفاوت است حالا به هر حال ما امیدواریم که در شش ماهه دوم بالاخره یک گشایشی در این زمینه ایجاد شود. آقای مرادی از بهبهان روز خبرنگار را هرچند دیرتر تبریک گفته اند خواهان آموزش واتساپ با تکیه بر منوی فارسی شده اند و همچنان درباره دسترسی مستقیم به مطالب ورزشی در سایت سوال کرده اند که آیا امکانش وجود دارد یا نه؟ که البته لینک اخبار ورزشی وجود دارد ولی خود مطالب ورزشی روزنامه را از طریق مرور عناوین دسترسی پیدا کنند.

خانم کاظمی از اصفهان پرسیده اند آیا دریافت حق پرستاری با آزمون وسع ارتباط دارد؟ قاعدتاً خیر و نمی شود با استناد به آزمون وسع حق پرستاری افراد را قطع کرد، زیرا حق پرستاری جزء حقوقی است که شامل فرد است و بخشی از هزینه های آن را که مربوط به  پرستاری است را جبران می کند و به هیچ عنوان نمی شود بر اساس آزمون وسع به شکل فقط تکیه بر روی این آزمون در واقع افراد را از دریافت حق پرستاری محروم کرد.

دوستان دیگری تماس هایی گرفته اند و به شکل کوتاه و خیلی کلی درباره ضرورت دریافت حق معیشت صحبت کرده اند و اینکه آنها وضعیت سختی دارند من بارهای بار تاکید کرده ام دوستان ایران سپید را با سرویس مددکاری بهزیستی اشتباه نگیرند و ما  فقط در روزنامه می توانیم به سوالاتی جواب دهیم که سوال جمعی از نابینایان است و نمی توانیم به تک تک مسائل افراد بپردازیم آن هم در شرایطی که این افراد بسیار کلی گویی می کنند و فقط می نویسند به این اسم و حق پرستاری می خواهم یا حق معیشت که این ها کمکی به ما نمی کند یا دوست عزیزی که از خوزستان پیغام گذاشته اند در سایت و گفته اند من خواهان ازدواج موقت طولانی هستم خب اینجا که سایت همسریابی نیست دوست عزیز که شما این پیغام را گذاشته اید.در نتیجه از دوستان می خواهیم که واقعاً با رعایت اینکه با یک روزنامه تماس میگیرند برای ما پیغام بگذارند و اگر سوال شخصی درباره مواردشان دارند اطلاعات کامل را بگویند تا ما حداقل از نظر فنی بتوانیم به آن ها کمک کنیم و راهنمایی درستی داشته باشیم.

با توجه به این امر به تک تک دوستانی که کامنت های کلی گذاشته اند مثل تشکر از داستان های کوتاه گویا برای کودکان و نوجوانان نمی توانیم اشاره دقیقی کنیم چون خیلی کلی است  ومعلوم نیست که در واقع اصل خبر چیست و  در واقع چه اشاره ای و در چه زمانی و راجع به چه موردی است.  از آقای سید علی رضایی از شاهرود سپاسگذاریم که پیام گذاشته اند البته خبری که داده اند مثل سری قبل خبر خوبی نبوده است و در گذشت آقای حسین کشاورزیان از خوانندگان بسیار قدیمی ما و کارمند بازنشسته شرکت مخابرات در شهر شاهرود را خبر داده اند بسیار متاسف شدیم از درگذشت آقای کشاورزیان و امیدوارم از این به بعد آقای سید علی رضایی خبرهای خوب را هم به ما  بدهند. با سپاس از همه دوستان و با آرزوی اینکه بزودی بتوانیم روزنامه بریل را به دست شما عزیزان برسانیم شما را به خداوند متعال می سپارم.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *