شناسه خبر: 34200 منتشر شده در مورخ: 1400/5/25 ساعت: 09:36 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه دوشنبه 25 مرداد 1400

روزنامه دوشنبه 25 مرداد 1400

عناوین امروز: آرامشم ده تا که طوفان تو باشم-لوح یادبودی که اژه‌ای نپذیرفت-ضرورت انجام احیای قلبی تنفسی در کمکهای اولیه-اولین گروه از کاروان پارالمپیک امشب مرداد راهی توکیو می شود-راز مرگ مرد معتاد پس از ارثیه ۵۰ میلیارد تومانی-

روزنامه «ایران سپید»

دوشنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۰

۷ محرم  ۱۴۴۳

۱۶ آگوست ۲۰۲۱

سال بیست و پنجم شماره ۶۷۷۴ 

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وب سایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

......عناوین امروز.....

*آرامشم ده تا که طوفان تو باشم

* لوح یادبودی که اژه‌ای نپذیرفت

*ضرورت انجام احیای قلبی تنفسی در کمکهای اولیه

*اولین گروه از کاروان پارالمپیک امشب مرداد راهی توکیو می شود

*راز مرگ مرد معتاد پس از ارثیه ۵۰ میلیارد تومانی

 

...........‌ماه خون

*آرامشم ده تا که طوفان تو باشم وقتی حر ابن یزید ریاحی به همراه برادرانش و هزار سرباز خود را به سر راه امام حسین (ع) رساند، به دو چیز می اندیشید؛ یکی ریشه در جاهطلبی و رسیدن به مقام داشت و دیگری ریشه در روحیه ی آزادگی و جوانمردی. این دو، به سان ابر سیاه و ابر سفید، با هم در کشمکش بودند و گاه چنان گلاویز می شدند که حر عنان از کف می داد و نعره می زد؛ آنسان که غرش رعد آسمان و زمین را به هم می دوخت.

برادرانش حال او را می دیدند و با چهره ای مشوش، از برادرشان علت این احوال را جویا می شدند؛ اما حر در آن لحظه جوابی نداشت. از یک سو وعده های عبید الله ابن زیاد برای لحظه ای حالش را خوش می ساخت و از سوی دیگر، فکر بستن راه پسر رسول خدا، احوالش را دگرگون می کرد.

با این جدال درونی، بالاخره به مقصد رسید و سپاه امام را از دور دید. مصمم شد تصمیم نهایی را بگیرد. در آن لحظه، تصویر قصر مجللی که هدیه ی امیر کوفه به او بود، در ذهنش مجسم شد و خواست دستور عبید الله را عملی کند. اما این اقدام، پایان ماجرا نبود که حر سزاوار چنین پایانی هم نبود؛ چرا که قرار بود تاریخ از او به خوبی یاد کند.

وقتی سپاه امام با لشکر حر رو به رو شد، حر پیغام عبید الله را ابلاغ کرد و از امام خواست تا قدم از قدم برندارد و باز گردد یا به همراه او به کوفه برود و بیعت با یزید را نزد امیر کوفه بپذیرد. حال آنکه امام نهضتی آغاز کرده بود که تن دادن به ذلت را نفی می کرد و مبلغ آزادگی و جوانمردی بود.

الغرض، سخن حر کارگر نیفتاد که قرار هم چنین نبود. در این گیر و دار، شب از راه رسید. امام لشکر حر و اسبانشان را تشنه و پریشان دید. امر فرمود تا مشک های پر از آب را بیاورند و در طشت ها آب بریزند تا هم لشکریان حر سیراب شوند و هم مرکب هایشان. بعد از آن امام دستور داد تا کنار طشت ها مشعلی روشن کنند که در نیمه ی شب، اگر باز کسی از سربازان حر تشنه شد، بی خجلت و شرم، خود را سیراب کند.

این اتفاقات، به حر کمک کردند تا تصمیم اولیه اش را فراموش کند. قصر های مجلل را از یاد ببرد. بهشت برین را که وعده ی حقیقی خداوند به بندگان مؤمن و آزاده اش هست، به یاد آورد و به یاد آورد که به بزنگاه تصمیم درست از غلط رسیده است.

آنجا بود که خود و برادرانش پای افزار ها را از پا کندند و بر گردن انداخته، شرمسار به محضر امام رفتند تا افتخار شهادت در روز واقعه را نصیب خود کنند.

آرامشم ده تا که طوفان تو باشم،

آئینه‌ام کن تا که حیران تو باشم؛

آزاده‌ام امّا گرفتار تو هستم،

خارم که خواهم در گلستان تو باشم؛

من سر به زیر و سرشکسته آمدم باز، 

تا سربلند لطف و احسان تو باشم؛ 

دیشب حواسم را که جمع خویش کردم،

دیدم فقط باید پریشان تو باشم؛ 

ایمان چشمانت مرا بیدار کرده،

باید چه گویم؛ تا مسلمان تو باشم؟ ؛ 

بر گیسوانم گرد پیری هست امّا،

من آمدم طفل دبستان تو باشم؛

دیروز کمتر از پشیزی بودم، امروز،

با ارزشم؛ چون جنس دکان تو باشم؛ 

دیروز تحت امر شیطان بودم، امروز، 

از لطف چشمت تحت فرمان تو باشم؛ 

دیروز یک گرگِ بیابانگرد و بی عار، 

امروز می خواهم که اصلان تو باشم؛ 

هر چه شما فرمایی، امّا دوست دارم، 

تا در مِنای عشق، قربان تو باشم؛ 

شادم نمودی که قبولم کردی آقا، 

من آمدم تا بیت الاحزان تو باشم؛ 

خواهم که خاک پایتان باشم نه اینکه، 

چون خار در چشمان طفلان تو باشم؛

آقا اگر راضی نگردد زینب از من،

دیگر چگونه بر سر خوانِ تو باشم؟

(محسن عرب خالقی)

 

......اخبار روز

* لوح یادبودی که اژه‌ای نپذیرفت

رئیس دستگاه قضا: به هیچ وجه راضی نیستم عکس من در یک اداره و یا بر روی تابلوها و لوح‌های یادبود باشد.

*رئیسی: سازمان برنامه‌وبودجه و بانک‌مرکزی گزارش شناخت از آخرین وضعیت اقتصادی کشور تهیه کنند

اعداد و ارقام مرتبط با وضعیت اقتصادی کشور باید بر مبنای شاخص‌های درست و پایدار باشد، لذا ضرورت دارد سازمان برنامه‌وبودجه و بانک‌مرکزی گزارش شناخت از آخرین وضعیت اقتصادی کشور تهیه کنند تا بر مبنای آن تصمیم‌گیری‌ها انجام شوند.

نرخ تورم با حقوق مردم ارتباط مستقیم دارد و اختلاف موجود در این رابطه موجب تضییع حق‌الناس است که نباید به سهولت از کنار آن گذشت و باید برای رسیدن به آمار متقن، تدبیر شود.

متناسب‌سازی حقوق با تورم یک امر ضروری است و صرفا به یک قشر تعلق ندارد و باید همه گروه های شغلی را شامل شود.

*خروج ۱۲۱ هزار خودرو تهرانی تا قبل از شروع محدودیت‌ها

معاون اداره کل راهداری تهران: تردد در محورهای خروجی تهران پرحجم است. بالغ بر ۱۲۱ هزار خودرو خارج شدند. از ساعت۱۲ امروز خروجی‌ها مسدود شده است.

از روز گذشته تاکنون محورهای خروجی از جمله محور هراز در محدوده پیست آبعلی، عوارضی آزاد راه تهران قم و جاده قدیم تهران حسن‌آباد دارای تردد پرحجم و ترافیک نیمه‌سنگین است.

*رئیس پلیس راهور: خودروها را بازمی‌گردانیم

مأموران پلیس راهور ناجا در تمامی مبادی خروجی و ورودی بین استانی مستقر شده و اجازه خروج خودروهای بومی و ورود خودروهای غیر بومی را نمی‌دهند

رئیس پلیس راهور ناجا: محدودیت‌های تردد قبلی به تذکر لسانی و جریمه ختم می‌شد؛ ولی در حال حاضر منع سفر داریم یعنی اجازه ادامه سفر به هیچ راننده‌ای نمی‌دهیم.

 

......آموزش

*ضرورت انجام احیای قلبی تنفسی در کمکهای اولیه:

احیای قلبی تنفسی یکی از بخشهای مهم در آموزش کمکهای اولیه است. گفتیم وقتی به محل حادثه ای می رسیم و یا در خانه یا محل کار با مصدومانی روبرو می شویم، باید ابتدا برای کمک به کسانی عجله کنیم که احتمال می دهیم راه هوایی و تنفس آنها بسته شده باشد یا دچار ایست قلبی، تنفسی شده باشند. اگر از این افراد سوالی بپرسیم مثل اینکه حالت چطور است نمی توانند پاسخ بدهند به این صورت اگر کسی جواب سوال ما را نداد و هوشیاری نداشت اول برای کمک به او اقدام می کنیم. اهمیت راه هوایی در این است که ریه ها ، کار اکسیژن رسانی به تمام اعضای بدن از جمله اعضای حیاتی بدن مثل قلب و مغز را بر عهده دارند. این اکسیژن رسانی حتی اگر به مدت کوتاهی متوقف بشود قلب و مغز دچار صدمات غیر قابل برگشتی می شوند. بنابر این اگر با مصدومی مواجه شدیم که به سوالات جواب نمی دهد باید روبرویش قرار بگیرید و با نوک انگشتانمان بر روی شانه های او ضربه بزنیم بدون اینکه او را تکان دهیم چون اگر صتون فقرات صدمه دیده باشد صدمات بیشتر می شود . اگر دیدیم با ضربه زدن هم او هوشیاری ندارد و پاسخی نمی دهد باید به مشکل تنفسی شک کنیم.

برای کنترل تنفس باید ببینیم مصدوم تنفس دارد یا نه ؟ و نفس کشیدن منظم است یا غیر منظم؟ افراد بینا بد دیدن حرکت قفسه سینه و بالا و پایین رفتن آن را می بینند ولی فرد نابینا می تواند دست خود را روی قفسه سینه مصدوم بگذارد و متوجه حرکت بالا و پایین رفتن قفسه سینه یعنی دم و بازدم شود بعد باید به تعداد تنفس دقت کنیم که آیا کافی است یا نه؟ عمیق است یا سطحی؟ منظم است یا غیر منظم؟ و فاصله نفسها چگونه است بعلاوه با شنیدن صدای تنفسی و با گرفتن دست جلوی دهان و بینی متوجه جریان هوا می شویم. به طور کلی افراد بالغ بین 10 تا 15 بار در دقیقه تنفس دارند، هرچه سن فرد کمتر باشد این تعداد بیشتر می شود تا در شیرخواران که تعداد تنفس به 25 تا 30 بار در دقیقه هم می رسد. مطالعات نشان داده اگر در مراحل اولیه قطع تنفس یا اینکه وقتی کسی جلوی خودمان به زمین می خورد کار احیاء را شروع کنیم شانس زیادی برای برگشت بیمار وجود دارد. و هر یک دقیقه که از بین بگذرد 7 تا 10 برابر شانس زنده ماندن فرد کمتر می شود. به طور کلی امدادگرانی که در دقایق اولیه با مصدومان روبرو می شوند اگر کار احیای قلبی تنفسی را انجام دهند احتمال زنده ماندن فرد را خیلی بالا می برند. گفته می شود در 2تا 8 دقیقه یا گاه می گویند 4 تا 6 دقیقه بعد از ایست قلبی تنفسی زمان طلایی احیاء فرد است.

اگر در این زمان با فردی روبرو شدید و کس دیگری برای امدادرسانی و احیاء در محل حضور نداشت بهتر است کار احیاء را شروع کنید. قبل از شروع به عملیات احیاء باید با اورژانس 115 تماس بگیریم تا برای اعزام امدادگر اقدام شود حتی در حین انجام کار احیاء، نیروهای اورژانس روش انجام احیای قلبی تنفسی را به کسانی که در محل هستند یادآور می شوند. اگر دیدیم تنفس نامنظم است یا تعدادش کم است زمان نباید از دست برود برای شروع فرد مصدوم باید طاق باز خوابانده شود ابتدا باید ببینیم راه تنفسی مصدوم باز است یا نه؟ برای این کار اگر در دهان چیزی هست مثل لقمه، مواد استفراغ، دندان شکسته یا مصنوعی و خون باید از دهان خارج شود اگر گردن مصدوم صدمه ندیده باشد سر را به پهلو بر می گردانیم و با استفاده از دو انگشت اشاره و وسط که دور آن گاز استریل پیچیده ایم سعی می کنیم محتویات  داخل دهان را خارج کنیم. برای باز کردن دهان هم با انگشت شست و اشاره دست دیگر روی دندانها گذاشته و دو فک را از هم باز می کنیم.

و اگر گردن صدمه دیده باشد در همان حالت این کار را انجام می دهیم بعد از آن اگر سطح هوشیاری فرد کم باشد امکان دارد زبان لوله شده و راه تنفسی را ببندد برای جلوگیری از این مشکل اگر شک داریم گردن صدمه دیده باشد در همان حالت با گذاشتن انگشتان دست زیر فک ، فک را به سمت بالا می کشیم  ولی اگر به گردن صدمه ای نرسیده باشد ابتدا یک دست را روی پیشانی گذاشته و آن را به پایین فشار می دهیم و با دست دیگر فک را بالا می کشیم تا گردن از زمین فاصله بگیرد و زبان راه تنفسی را نبندد. بعد از آن بلافاصله کار احیاء را شروع می کنیم. دقت داشته باشید اگر کس دیگری پیش ما بود کار تماس گرفتن با اورژانس را به او می سپاریم.

 

...............ورزشی

*اولین گروه از کاروان پارالمپیک امشب مرداد راهی توکیو می شود

اولین گروه از کاروان پارالمپیک ایران تحت عنوان (گروه سرپرستی) دوشنبه ۲۵ مرداد عازم توکیو می شود. دهکده بازیهای پارالمپیک توکیو از روز سه شنبه ۲۶ مرداد  بازگشایی می شود و بازیهای پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو از روز سه شنبه دوم شهریور افتتاح خواهد شد.

کاروان ایران تحت عنوان (گروه سرپرستی) شامل هادی رضایی سرپرست کاروان ایران در بازیهای پارالمپیک توکیو، قربانعلی فرجی معاون کاروان، میترا وکیل و عبدالمالکی (بین الملل) و جمشید اسماعیلی پشتیبانی امروز دوشنبه ۲۵ مرداد ساعت ۱۱ شب راهی توکیو خواهند شد.

در این دوره از بازیهای پارالمپیک کاروان ایران با ۱۲۶ نفر که ۶۲ نفر آن را ورزشکاران تشکیل می دهند در ۱۰ رشته ورزشی بسکتبال باویلچر، والیبال نشسته مردان، پارا تیر و کمان، پارا تیر اندازی، پارا دوچرخه سواری، پارا وزنه برداری، پارا تکواندو، جودو، پاراکانو و پارا دو و میدانی حضور خواهند داشت. همچنین اولین گروه از ورزشکاران اعزامی با ۷۲ نفر در رشته های والیبال نشسته، بسکتبال با ویلچر و تعدادی از ورزشکاران دو و میدانی، تیر اندازی، تیر و کمان به همراه گروه پزشکی و ۶ نفر از خبرنگاران روز پنجشنبه ۲۸ مرداد عازم توکیو خواهند شد. بازی های پارالمپیک توکیو از روز چهارشنبه سوم شهریور آغاز می شود و تا ۱۴ شهریور ادامه خواهد داشت.

کاروان ایران اولین رقابت خود را در بازیهای پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو با بسکتبال با ویلچر آغاز می کند که روز پنج شنبه ۴ شهریور ساعت ۱۵: ۱۰ به وقت ایران به مصاف تیم استرالیا خواهد رفت.

* رونمایی از مسی؛ پارک دو پرنس منفجر شد

پاری‌سن‌ژرمن در نقل و انتقالات تابستانی عملکرد شگفت انگیزی داشته و به جرأت می‌توان گفت که باشگاه فرانسوی موفق ترین تیم در این زمینه بوده است. ناصر الخلیفی با جذب بزرگترین ستاره های دنیا حالا تنها به هدف دیرینه خود یعنی فتح لیگ قهرمانان اروپا فکر می کند.

پاری‌سن‌ژرمن ابتدا چهار بازیکن شامل اشرف حکیمی، جورجینیو واینالدوم، جان لوئیجی دوناروما و کاپیتان و اسطوره رئال مادرید یعنی سرخیو راموس را به خدمت گرفت. اما این پایان کار تیم فرانسوی در نقل و انتقالات تابستانی نبود و آنها اسطوره بارسلونا و یکی از بهترین بازیکن های تاریخ یعنی لیونل مسی را به خدمت گرفتند تا یک بمب بزرگ در پاریس منفجر شده باشد.

پیش از برگزاری مسابقات لیگ فرانسه، پاریسی ها مراسمی تدارک دیدند و در آن از خرید های شگفت انگیز خود یعنی حکیمی، واینالدوم، دوناروما، راموس و مسی رو نمایی کردند.

این معارفه به شکلی کاملاً فوق العاده و در برابر تماشاگران پرشور حاضر در پارک دو پرنس برگزار شد. همچنین لیونل مسی در این مراسم خطاب به هواداران PSG گفت: "هفته بسیار ویژه‌ای بود. می خواهم از همه به خاطر استقبال شان تشکر کنم. واقعا شگفت انگیز بود. خیلی خوشحال و امیدوارم. از اینکه این مرحله جدید را تجربه می‌کنم، بسیار راضی ام. امیدوارم امسال از بازی کردن لذت ببرم.

 

........حوادث

*راز مرگ مرد معتاد پس از ارثیه ۵۰ میلیارد تومانی

مرگ مرموز مرد معتاد پس از رسیدن ارثیه ۵۰ میلیارد تومانی به وی باعث شد تا همسرش از خواهران شوهرش به اتهام قتل شکایت کند. چند روز قبل، مرد میانسالی از سوی مسئولان یک کمپ ترک اعتیاد به یکی از بیمارستانهای پایتخت منتقل شد. اما قبل از آنکه مرد میانسال به نام شهاب به بیمارستان برسد، در راه تسلیم مرگ شد و همین موضوع از سوی مأموران بیمارستان به بازپرس حبیب‌الله صادقی اعلام شد. به دنبال مرگ شهاب تحقیقات از سوی بازپرس جنایی آغاز و در بررسیهای صورت گرفته مشخص شد ۴۸ ساعت قبل از مرگ مرد میانسال وی را برای ترک اعتیاد به یک کمپ برده بودند. اما با گذشت دو روز حال او وخیم شده و مسئولان کمپ او را به بیمارستان منتقل کرده اما قبل از رسیدن به بیمارستان فوت میکند.

شکایت به خاطر ارثیه

در حالی که تحقیقات در رابطه با مرگ شهاب از سوی بازپرس شعبه چهارم دادسرای امور جنایی پایتخت ادامه داشت، همسر و فرزندان شهاب به دادسرا رفتند. همسر او در تحقیقات مدعی شد که خانواده شوهرش در مرگ او نقش داشته‌ اند و از آنها شکایت کرد. زن جوان گفت: شوهرم اعتیاد به مواد مخدر داشت و همین مسئله باعث شد من و دو بچه‌ اش جدا از او زندگی کنیم. پدر شوهرم مغازه ‌ای در شمال غرب تهران داشت و شهاب در زیرزمین این مغازه که خیلی بزرگ بود، زندگی میکرد. زندگی ما به این منوال میگذشت تا اینکه پدر شوهرم فوت کرد. شوهرم دو خواهر در ایران و یک خواهر خارج از کشور دارد. آنها با مرگ پدر شوهرم خواهان تقسیم ارثیه و دریافت سهم خود شدند. مغازه‌ ای که شهاب در طبقه زیرزمین آن ساکن بود، ۵۰ میلیارد تومان ارزش داشت. زن جوان گفت: در حالیکه خواهرهای شهاب اصرار بر فروش مغازه داشتند اما شوهرم بشدت مخالف بود. شهاب معتقد بود که بهتر است کمی صبر کنند و با این کار میتوانند مغازه را به مبلغی بالاتر به فروش برسانند. او ادامه داد: اختلاف بین آنها ادامه داشت تا اینکه خبر فوت شوهرم و بستری شدن او در کمپ به من رسید. من به خواهرشوهرهایم مشکوک هستم و تصور میکنم که بستری شدن شهاب در کمپ و مرگ او نقشه ‌ای باشد که آنها طراحی کرده‌اند تا به ارثیه میلیاردی خود برسند. به دنبال شکایت زن جوان، تحقیقات به دستور بازپرس جنایی ادامه یافت.

در بررسیهای صورت گرفته، کارآگاهان اداره آگاهی به سراغ دوربینهای مداربسته اطراف مغازه رفتند. در بازبینی دوربینها مشخص شد که مرد میانسال زمانی که از محل زندگی اش خارج شد، از سوی سرنشینان یک پراید مورد حمله قرار گرفت. پراید سواران با تهدید شهاب را سوار بر خودروشان کرده و از آنجا دور کردند. بررسیها نشان داد که پراید سواران مسئولان کمپ ترک اعتیادی بودند که شهاب ۴۸ ساعت در آنجا به سر میبرد. بدین ترتیب، تیم جنایی به سراغ مسئولان کمپ رفته و تحقیقات از آنها صورت گرفت. در تحقیقات آنها مدعی شدند که به دستور خواهران و خانواده شهاب او را سوار بر خودرو کرده و به کمپ منتقل کرده ‌اند. بدین ترتیب تحقیقات از خواهران شهاب صورت گرفت و یکی از آنها مدعی شد که قصد انتقال مرد میانسال به کمپ را داشته‌ اند. با توجه به اظهارات ضد و نقیض دو خواهر شهاب و احتمال قتل مرد میانسال به خاطر ارثیه میلیاردی، بازپرس جنایی دستور تحقیقات تکمیلی صادر کرد.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *