شناسه خبر: 34194 منتشر شده در مورخ: 1400/5/24 ساعت: 09:53 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه یکشنبه 24 مرداد 1400

روزنامه یکشنبه 24 مرداد 1400

عناوین امروز: شد تشنه لب شهید میان دو نهر آب، با آنکه مهر مادرش آب فرات بود-ارائه پیشنهاد واکسیناسیون معلولان بسیار شدید بستر گرا در منزل به وزارت بهداشت-از ۲۵ تا ۳۰ مردادماه تعطیل شد-شاعران جوان، در سوگ سالار شهیدان-نشست توجیهی کاروان اعزامی ایران به بازی های پارالمپیک توکیو ۲۰۲۰ برگزار شد-همسرم گفت اگر غیرت داری حشیش نکش/ دچار جنون شدم و او را کشتم.

روزنامه «ایران سپید»

یکشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۰

۶ محرم  ۱۴۴۳

۱۵ آگوست ۲۰۲۱

سال بیست و پنجم شماره ۶۷۷۳ 

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وب سایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

......عناوین امروز.....

*شد تشنه لب شهید میان دو نهر آب، با آنکه مهر مادرش آب فرات بود

*ارائه پیشنهاد واکسیناسیون معلولان بسیار شدید بستر گرا در منزل به وزارت بهداشت

*از ۲۵ تا ۳۰ مردادماه تعطیل شد

*شاعران جوان، در سوگ سالار شهیدان

*نشست توجیهی کاروان اعزامی ایران به بازی های پارالمپیک توکیو ۲۰۲۰ برگزار شد

*همسرم گفت اگر غیرت داری حشیش نکش/ دچار جنون شدم و او را کشتم

 

.........ماه خون

*شد تشنه لب شهید میان دو نهر آب، با آنکه مهر مادرش آب فرات بود

به گواه راویان حادثه ی نینوا، امروز همان روزیست که دژخیمان بنی امیه نهایت شقاوت خود را نشان دادند. نشان دادند که پیرو جد بد اندیش خود، که ای بسا صد پله از او بدترند. نشان دادند که در توهین به خاندان رسول خدا، از هیچ حرکت زشتی کوتاهی نمی کنند. عجب منافقانیند! خود را پیرو دین رسول خدا می دانند و چنین ظلمی را بر فرزند او و اولادش روا می دارند.

آن نامردمان به خوبی می دانستند که آب، گرانترین دُرِ آن صحرای خشک و سوزان است و اگر آن را از خاندان حسین ابن علی دریغ کنند، چه ها بر سر فرزندانش می آورند. این را خوب می دانستند و کردند آنچه نباید می کردند.

تلخی زهر این رفتار پلید لشکر یزید آنجاست که آب، همان مهریه ی زهرا «س» را بر فرزند او بستند.

یا للعجب! که تشنه ی آب فرات بود!

آن کس که خاک درگهش آب حیات بود؛

شد تشنه لب شهید میان دو نهر آب،

با آنکه مهر مادرش آب فرات بود.

آری! در این روز، ششم محرم الحرام، لشکر یزید به فرماندهی عمر ابن سعد، شریعه ی فرات را بست و خاندان نبوت و یاران باوفایش را تشنه نگه داشت. چه ظلمی از این بدتر! چه بیرحمی از این بالاتر! به کجا می توان شکایت این کژی را برد، الا درگاه باری تعالی که خود شاهد این بدفطرتی پستترین انسان های روی زمین بود.

کشتی شکست خورده طوفان کربلا،

در خاک و خون طپیده میدان کربلا؛

گر چشم روزگار به رو زار می گریست،

خون می گذشت از سر ایوان کربلا؛

نگرفت دست دهر گلابی به غیر اشک،

زآن گل که شد شکفته به بستان کربلا؛

از آب هم مضایقه کردند کوفیان،

خوش داشتند حرمت مهمان کربلا؛

بودند دیو و دد همه سیراب و می مکید،

خاتم ز قحط آب سلیمان کربلا؛

زان تشنگان هنوز به عیوق می رسد،

فریاد العطش ز بیابان کربلا؛

آه از دمی که لشگر اعدا نکرد شرم!

کردند رو به خیمه سلطان کربلا؛

آن دم فلک بر آتش غیرت سپند شد،

کز خوف خصم در حرم افغان بلند شد.

(محتشم کاشانی)

 

..........اخبار ویژه

*ارائه پیشنهاد واکسیناسیون معلولان بسیار شدید بستر گرا در منزل به وزارت بهداشت

مصطفی سراج گفت: توصیه‌ای که ما داریم این است که نباید مراکز واکسیناسیون معلولان از دیگران جدا شود. چون تعداد معلولانی که ما در سراسر کشور داریم خیلی زیاد است؛ بنابراین بهتر است در همان مراکزی که وزارت بهداشت برای گروه‌های مختلف طبق اولویت بندی‌ها واکسیناسیون را انجام می‌دهد برای معلولان هم این کار انجام بگیرد.

مصطفی سراج مدیر کل دفتر امور مراکز توانبخشی و مراقبتی سازمان بهزیستی کشور در خصوص نگرانی‌ها درمورد احتمال عوارض واکسن کرونا برای معلولان دارای بیماری‌های مزمن به میزان گفت: در پروتکل‌هایی که برای بحث واکسیناسیون معلولان در نظر گرفته شده به همه موارد و دغدغه‌های شبیه این پرداخته شده است. برای مثال در مراکز شبانه روزی بهزیستی پروتکل مشترکی با همکاری وزارت بهداشت تدوین کردیم که طبق آن معلول یا سالمندی که تحت پوشش مراکز شبانه روزی بهزیستی بوده اگر اخیرا مبتلا شده باشد واکسن دریافت نخواهد کرد. یا افرادی که بیماری‌ خاصی داشته باشند به آن‌ها واکسن زده نمی‌شود. این موارد را خود وزارت بهداشت در قالب یک شیوه نامه بهداشتی به همه دانشگاه‌های علوم پزشکی و مراکز بهداشت اعلام کرده و تزریق واکسن بر اساس شیوه نامه‌ها انجام می‌شود.

وی ادامه داد: باید در نظر داشته باشیم انجام واکسیناسیون یک اقدام تخصصی محسوب می‌شود که وزارت بهداشت روند انجام آن را رصد می‌کند. اتفاقا ستاد ملی مقابله با کرونا فرایند واکسیناسیون را در چهار فاز تقسیم بندی کرده است. فاز اول برای کارکنانی بود که در مراکز درمانی مواجهه مستقیمی با کرونا داشتند. . افراد مقیم و کارکنان ما در مراکز شبانه روزی توانبخشی سازمان بهزیستی هم مشمول فاز اول واکسیناسیون بودند. فاز دوم هم به سالمندان و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای و بیماری‌های خاص اختصاص پیدا کرد. پس اتفاقا افرادی که بیماری‌های خاص و زمینه‌ای دارند در فاز دوم در اولویت قرار داشتند. لذا واکسیناسیون  افرادی که دارای بیماری‌های خاص و زمینه‌ای هستند بسیار اهمیت دارد که در فاز دوم اولویت قرار گرفتند . چون اگر این افراد به کرونا مبتلا بشوند میزان آسیب پذیری بالاتری را تجربه خواهند کرد. به همین دلیل دوستانی که در مراکز بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی هستند توجیه شده و به طور کامل به این موضوع اشراف دارند؛ بنابراین مسوولان مراکز بهداشت بر اساس سوابق و اطلاعاتی که از افراد اخذ می‌کنند به فردی که شرایط دریافت واکسن را نداشته باشد واکسن تزریق نمی‌کنند.

سراج در پاسخ به اینکه برای انجام واکسیناسیون معلولان به منازل این افراد مراجعه می‌شود یا مراکزی به این کار اختصاص داده شده گفت: بهزیستی  پیشنهاد انجام واکسیناسیون گروهی از معلولان بسیار شدید بستر گرا را در منزل داده است. اما فعلا وزارت بهداشت به جمع بندی مشخصی در این باره نرسیده است. ما بیش از صد هزار نفر معلول دارای شرایط خاص و حاد داریم که امکان مراجعه به مراکز واکسیناسیون را ندارند و تردد برای آنها بسیار مشکل هست. در این مرحله‌ای که ثبت نام برای واکسیناسیون معلولان انجام می‌گیرد بر اساس همان مکان‌هایی است که برای عموم افراد جامعه واکسن تزریق می‌شود. افراد معلول هم مثل دیگران در سامانه مربوط به واکسیناسیون کرونا ثبت نام می‌کنند و زمان و مکان دریافت واکسن را در آنجا انتخاب می‌کنند. مکان دریافت واکسن برای معلولان هم همان جاهایی است که خود دانشگاه‌های علوم پزشکی و مراکز بهداشت تعیین کرده اند.

مدیر کل دفتر امور مراکز توانبخشی سازمان بهزیستی درباره اینکه برای سازوکار ثبت نام و نوبت دهی واکسیناسیون معلولان چه تمهیداتی در نظر گرفته شده تا نارسایی‌هایی شبیه آنچه که برای خبرنگاران و سالمندان رخ داد پیش نیاید گفت: کاری که ما در سازمان بهزیستی باید انجام می‌دادیم اعلام اسامی معلولان تحت پوشش به وزارت بهداشت برای قرار گرفتن در نوبت دریافت واکسن بود. از طرفی به خود خانواده‌های معلولان و مددجویان هم در سراسر کشور اطلاع رسانی کرده ایم. این اقدام‌ها وظیفه‌ای بود که ما باید به انجام می‌رساندیم. اما در بحث نوبت دهی برای واکسیناسیون، معلولان هم باید مانند دیگر اقشار جامعه در سامانه سلامت ثبت نام کنند. اما اگر در جایی معلولان برای ثبت نام واکسن با مشکل مواجه بشوند مددکاران ما و واحدهای بهزیستی ما در شهرستان‌ها می‌توانند به این افراد کمک کنند.

وی اضافه کرد: البته تا الان به مشکلی برخورد نکرده ایم و از زمانی که فرایند ثبت نام شروع شده ما گزارشی درباره بروز مشکلات عمده برای ثبت نام معلولان نداشته ایم. البته به صورت جسته و گریخته گزارش‌هایی از بروز مشکلاتی در این خصوص به دست ما رسیده است. مساله اینجاست که شرایط معلولان در نقاط مختلف کشور وضع یکسانی ندارد. اما واقعیت این است که ما در سازمان بهزیستی چندان موافق این نبودیم که مثلا خود ما مراکز خاصی را برای انجام واکسیناسیون معلولان تعیین کنیم. چون بسیاری از معلولان در همان مکان‌ها و واحدهایی که وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی به این کار اختصاص داده اند و به محل سکونت افراد معلول نزدیک است به راحتی می‌توانند واکسن را دریافت کنند. توصیه‌ای که ما داریم این است که نباید مراکز واکسیناسیون معلولان از دیگران جدا شود. چون تعداد معلولانی که ما در سراسر کشور داریم خیلی زیاد است؛ بنابراین بهتر است در همان مراکزی که وزارت بهداشت برای گروه‌های مختلف طبق اولویت بندی‌ها واکسیناسیون را انجام می‌دهد برای معلولان هم این کار انجام بگیرد.

سراج درمورد نقش سازمان بهزیستی در ثبت نام واکسن معلولان گفت: سازمان بهزیستی متولی انجام ثبت نام معلولان نیست. ما زمان انجام ثبت نام را به خانواده مددجویان اعلام کرده ایم و خود خانواده‌ها کارهای مربوط به ثبت نام را انجام می‌دهند. بقیه موارد مربوط به فرایند ثبت نام هم بر عهده وزارت بهداشت است.

 

........سلامت و بهداشت

*از ۲۵ تا ۳۰ مردادماه تعطیل شد

بر اساس تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا و در جهت مدیریت خیز پنجم بیماری در کشور، از روز دوشنبه ۲۵ مرداد تا شنبه ۳۰ مردادماه تعطیل اعلام شد.

به نقل از ایسنا، پیش از این پیشنهاد تعطیلی دو هفته‌ای برای کنترل پیک پنجم از سوی وزیر بهداشت و جمعی از متخصصان وکارشناسان سلامت مطرح و در عین حال تاکید شده بود که "اگر قرار باشد تعطیلی مانند دفعه قبلی باشد که فقط کارمندان دولت نیامدند، اما همه جا باز بود و نظارتی نبود، فایده‌ای ندارد."

در هر حال کارشناسان سلامت تاکید دارند که تعطیلی که همه جا را تعطیل کند، در کنترل تاخت و تاز پیک فعلی بیماری در کشور موثر خواهد بود؛ تعطیلی که بتواند بار انتقال ویروس را در جامعه کم کند؛ به طوری که علاوه بر کارمندان و کارکنان دولتی، راه‌ها و رستوران‌ها و پاساژها و... نیز بسته شوند. نه مانند دو سه روزی که اخیرا و در تعطیلات منتهی به عید قربان اعمال شد اما همه جا باز بود و جاده‌های شمالی کشور شاهد بار عظیمی از مسافران بود؛ بی‌تردید در این صورت تعطیلی موثر نخواهد بود. بنابراین لازم است نظارت ویژه و سختگیرانه‌ای بر اعمال پروتکل‌ها و رعایت محدودیت‌ها از سوی دستگاه‌های مختلف برقرار شود.

*مشکلی برای تامین ماده اولیه تولید سرم نداریم: معاون وزیر و رییس سازمان غذا و دارو با تاکید بر اینکه تنها دلیل کمبود مقطعی سرم در کشور بروز مشکل برای یکی از شرکت‌های تولیدکننده بوده است، گفت: تمام تولیدکنندگان سرم ظرف ماه‌های گذشته با تمام ظرفیت و بطور شبانه روزی در حال تولید هستند و هیچ گونه مشکلی در مورد تامین ماده اولیه آن وجود نداشته است.

به نقل از ایسنا، دکتر محمدرضا شانه ساز گفت: سازمان غذا و دارو از ماه ها پیش و به دنبال اعلام مشکل یکی از شرکت‌های تولید کننده سرم، برنامه ریزی‌های لازم را به منظور جبران کاهش تولید انجام داده بود.بر این اساس در کنار فعالیت با حداکثر ظرفیت تولیدکنندگان، سازمان غذا و دارو تصمیم به واردات سرم گرفت که با توجه به تعهد کتبی شرکت‌های تولید کننده مبنی بر توانایی پوشش کامل نیاز کشور در محل مجلس شورای اسلامی، موضوع واردات منتفی شد، لیکن متاسفانه در ادامه تولیدکنندگان موفق به انجام تعهدات خود نشدند و البته افزایش مصرف محلول‌های تزریقی ناشی از مصرف داروهای مربوط به خیز پنجم کرونا نیز مزید بر علت شد.

معاون وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه تمهیدات لازم به منظور واردات هر چه سریع‌تر سرم و رفع کمبودها، توسط سازمان غذا و دارو انجام و از هفته گذشته روزانه چند صد هزار سرم وارد کشور شده است و مشکل به سرعت در حال مرتفع شدن است، عنوان کرد: کمبودهای مقطعی فعلی هیچ ارتباطی با کمبود ارز و یا صرفه جویی ارزی ندارد.

وی ادامه داد: متاسفانه طی روزهای اخیر برخی افراد با انگیزه‌های خاص و اظهارنظرهای غیرمستند و جانبدارانه باعث تشویش اذهان عمومی در این شرایط حساس شده‌اند و بر این اساس پیگیری قضایی علیه این افراد توسط سازمان غذا و دارو انجام خواهد شد و در اسرع وقت از طریق مراجع قضایی مورد پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت.

*هلال‌احمر ۴ بیمارستان صحرایی برپا می‌کند

دبیرکل جمعیت هلال‌احمر از برپایی چهار بیمارستان صحرایی و اختصاص ظرفیت‌های درمانی در مجاورت بیمارستان‌ها جهت کمک به امر درمان بیماران سرپایی مبتلا به کرونا خبر داد.

به نقل از ایرنا، محمدحسن قوسیان مقدم گفت: توسعه ظرفیت فعالیت های امدادی در مبادی ورودی و خروجی مرزهای زمینی، هوایی و دریایی با هدف هدایت و یا قرنطینه مبتلایان به کووید ۱۹ با همکاری سازمان های ذیربط نیز انجام می شود.

وی ادامه داد: فعال شدن قرارگاه های عملیاتی کرونا در تمامی استان ها به منظور پاسخگویی به نیازهای مردم در شیوع ویروس کرونا نخستین گام در این عرصه بود و در ادامه اجرای طرح شهید حاج قاسم سلیمانی در دستور کار قرار گرفت و ۵۰۰ هزار نفر تا به این لحظه بهره وران این طرح بوده اند.

قوسیان مقدم افزود: طرح نذر سلامت به همراه مرحله دوم خادمان حسینی در مراسمات مذهبی توسط اعضای جوان جمعیت هلال احمر با مشارکت ۱۵۰۰ نفر از جوانان اجرا شد. علاوه بر این موارد تشکیل ستادهای مردمی مقابله با کرونا در جهت کمک های مردمی و پشتیبانی با محوریت سازمان داوطلبان و با کمک ۵۰۰ تشکل در دستور کار قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: استفاده از بانک امانات تجهیزات پزشکی و ارائه خدمات رایگان از قبیل در اختیار قرار دادن اکسیژن مورد نیاز به ۳۹۰۰ نفر نیز صورت گرفته است. همچنین تامین اعتبار و تخصیص کمک هزینه برای بیماران کرونایی به مبلغ ۳۰۰ میلیارد ریال در قالب بسته های معیشتی و توزیع ۱۰ هزار بسته غذایی به ارزش ۴ میلیارد تومان در دستور کار قرار دارد.

قوسیان مقدم ادامه داد:  فراخوان اعضای کانون های دانشجویی و استفاده از ظرفیت آن ها در طرح واکسیناسیون عمومی در قالب ۴۲۰ تیم و تجهیز و آماده سازی ۸ مرکز کلینیک توانبخشی به عنوان مراکز واکسیناسیون با همکاری دانشگاه های علوم پزشکی نیز صورت گرفته است و تلاش می شود در این عرصه از مراکز واکسیناسیون حجاج نیز استفاده شود. در همین راستا ۱۰ تیم بهداشت و درمان در مراکز واکسیناسیون مستقر شده اند و از ۲۵۵ امدادگر نیز در این عرصه بهره جسته ایم.  سخنگوی جمعیت هلال احمر از ایجاد ۴ بیمارستان صحرایی و ظرفیت های درمانی در مجاورت بیمارستان ها جهت کمک  به امر درمان بیماران سرپایی خبر داد و گفت: توسعه ظرفیت فعالیت های امدادی در مبادی ورودی و خروجی مرزهای زمینی، هوایی و دریایی با هدف هدایت و یا قرنطینه مبتلایان به کووید ۱۹ با همکاری سازمان های ذیربط نیز انجام می شود و ۹۵ هزار نفر را تحت پوشش قرار داده است.   

 

........دریافت

*شاعران جوان، در سوگ سالار شهیدان

واقعه ی کربلا و قیام خونین حضرت ابا عبد الله الحسین و هفتاد و دو تن یار باوفای ایشان، در تاریخ چنان جاودانه مانده که شعرا و مرثیه سرایان عصر های مختلف تاریخ بویژه از دوران آل بویه به بعد، در رثای شهدای کربلا مرثیه ها سرودند تا نهضت حسینی پابرجا بماند و به دست فراموشی سپرده نشود.

امروز و در دورانی که زندگی جریان شتابانی به خود گرفته و رسماً ذهن بشر را ناآرام کرده، همچنان علاقه به ادبیات نزد ایرانیان و مخصوصاً شعر عاشورایی رنگ نباخته و ای بسا روز به روز پر رنگتر هم شده است.

به مناسبت فرا رسیدن ایام سوگواری سالار شهیدان، امروز به جای بازخوانی اشعار بزرگان شعر فارسی از گذشته تا معاصر، نمونه هایی از سروده های شعرای جوان را می خوانیم:

(سید محمدعلی رضایی)

کوچک‌تر از آن است که شمشیر بگیرد،

یا این که سپاهی طرفش تیر بگیرد؛

بی‌تیغ و زره آمده تا حرمله‌ها را،

با بستن قنداقه به تحقیر بگیرد؛

کار همه را ساخته با برق نگاهش،

دیگر چه نیازی است که شمشیر بگیرد؛

از بس که به خون وا شده امروز گلویت،

خوب است تو را مادرت از شیر بگیرد؛

«ای اهل حرم میر و علمدار نیامد...»،

این طفل، علم را مگر از میر بگیرد.

(زهرا بشری موحد)

سوختیم از داغ غفلت، سوختیم ای خام‌ها!

دانه‌ها را چیده‌اند اما به سوی دام‌ها؛

هر که پای برگه‌ها را، مست، امضا می‌کند،

پای خون را باز خواهد کرد در حمام‌ها؛

این جماعت نیست! جمعی از فراداهای ماست!

ساز خود را می‌زند تکبیرة الاحرام‌ها؛

ای مسلمان! دین نداری لااقل آزاده باش،

کفرها گاهی شرف دارند بر اسلام‌ها؛

راه سختی پیش رو داریم بعد از کربلا،

سنگ‌ها در کوفه‌ها ، دشنام‌ها در شام‌ها؛

آه اگر مولا چراغ خیمه را روشن کند،

آه اگر روشن شود تاریکی ابهام‌ها؛

آه از آن بزمی که بعد از لقمه‌های چرب و نرم،

جام‌های زهر می‌نوشیم از «برجام»ها؛

تیغ شعرم تیز شد اما غلافش می‌کنم،

موسم صلح و سکوت است و زبان در کام‌ها!

(بشرى صاحبی)

هر مشکلی به نام تو حل می‌شود حسین،

هرگز به سینه‌ام نزدی دست رد حسین؛

پیراهن عزای تو را کرده‌ام به تن،

انگار بوی سیب تو را می‌دهد حسین؛

ای عشق ناب! رحمت عام خدا تویی،

دلدادۀ توییم، چه خوب و چه بد حسین؛

«دست مرا بگیر که آب از سرم گذشت»،

دستی که زیر پرچم تو سینه زد حسین؛

«هرگز نمیرد آن‌که دلش زنده شد به عشق»،

من عاشق تو ام به خدا تا ابد حسین.

(زینب احمدی)

مرد غریبه گفت: پدر از سفر رسید،

شب‌های انتظار گذشت و سحر رسید؛

کودک ولی برای همیشه به خواب رفت،

وقتی که دید قصۀ بابا به «سر» رسید؛

*

تشنۀ آب و بی‌قرار همند،

ماه و خورشید در مدار همند؛

«جُمِعَ الشمس والقمر»  یعنی:

دو برادر که در کنار همند.

(علیرضا گل افشان)

در نظرها درد، اما او خدا را دیده بود،

دم‌به‌دم در هر نظر او جلوه‌ها را دیده بود؛

از حرم تا قتلگه صحرا پر از آیینه شد،

دیگران درد و بلا و او دوا را دیده بود؛

تا عمودی آهنین پیشانی مه را شکافت،

گوییا در علقمه او مرتضی را دیده بود؛

 ما رأیت الا جمیلش شیوۀ پیغمبریست،

هر که این‌گونه سری از تن جدا را دیده بود؛

از خجالت آب می‌شد آن زمان ایوب اگر،

صبر زینب، صبر ناموس خدا، را دیده بود؛

ای دریغا سالیانی در پی زخمیم و آب،

ما کجا را دیده‌ایم و او کجا را دیده بود؛

(ندا نوروزی)

جز فراق تو مرا هیچ غمی پیر نکرد،

داغ تو کشت مرا کشت، زمین‌گیر نکرد؛

جنگ هر لحظه ازین باغ گلی چید، حسین،

خون تو دشمن بی‌عاطفه را سیر نکرد؛

هر چه آمد به سرت، عقدۀ جنگ جمل است،

گرچه این را، احدی بعد تو تفسیر نکرد!

در دل سنگی‌شان کینه ز اولاد علی‌ست،

چه تعجب که بر آن موعظه تأثیر نکرد!

همه دیدند مرا، بر سر گودال، ولی،

حالت خندۀ‌شان هم به تو تغییر نکرد؛

دشمن از برق نگاه تو چنان ریخت به هم،

اکتفا بر تن بی‌جامه به یک تیر نکرد؛

خواهرت دید به چشم خودش آن لحظه، کسی،

در پی غارت انگشتر تو دیر نکرد؛

کربلا گرچه پر از داغ جوان بود، ولی،

هیچ یک قدر تو اینگونه مرا پیر نکرد.

    

........ورزشی

*نشست توجیهی کاروان اعزامی ایران به بازی های پارالمپیک توکیو ۲۰۲۰ برگزار شد

نشست توجیهی کاروان اعزامی به رقابت های پارالمپیک توکیو ۲۰۲۰ با حضور خسروی وفا رئیس، لیموچی نایب رئیس بانوان، تابع دبیر اجرایی، طلوع کیان مدیر روابط عمومی کمیته ملی پارالمپیک، اسبقیان و حمیدی، رئیس و  دبیر فدراسیون ورزش های جانبازان و معلولین، نوروزی رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی و ورزشکاران، سرپرستان و مربیان تیم های ملی اعزامی به بازی های توکیو ۲۰۲۰ به میزبانی فدراسیون ورزش های جانبازان و معلولین برگزار شد. در این نشست، خسروی وفا رئیس کمیته ملی پارالمپیک در خصوص نحوه حضور و اعزام کاروان و ورزشکاران به مسابقات توکیو ۲۰۲۰ توضیحاتی را ارائه داد و بیان کرد: ورزشکارانی که در این دوره از مسابقات موفق به کسب مدال شوند پاداش پای سکوی آنها بر حسب رنگ مدال پرداخت خواهد شد. رئیس کمیته ملی پارالمپیک ضمن آرزوی سلامتی و موفقیت برای تمام ورزشکاران، مربیان و سرپرستان کاروان اعزامی گفت: این دوره به دلیل رعایت پروتکل های بهداشتی با ادوار گذشته متفاوت است اما ما با رعایت تمام موارد به طور حتم با دست پر به کشور باز می گردیم. وی افزود: اگر ورزشکاری نتوانست رکوردهای خود را بدست آورد و به مدال نرسید، اشکالی ندارد و ورزشکاران خود را ناراحت نکنند.

دکتر نوروزی رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی در این مراسم توضیحاتی درباره رعایت پروتکل های بهداشتی در زمان مسابقات ارائه کرد تا کاروان با آمادگی کامل راهی توکیو شود.

هادی رضایی سرپرست کاروان اعزامی به پارالمپیک در خصوص نحوه حضور ورزشکاران در سالن مسابقات و مواردی که باید به هنگام برگزاری رقابت ها رعایت شود، توضیحاتی را برای ورزشکاران، مربیان و سرپرستان عنوان کرد. رضایی بیان کرد: سه روز پیش از اعزام ورزشکاران، از آنها تست کرونا گرفته می شود و این تست در فرودگاه توکیو مجدداً از ورزشکاران گرفته خواهد شد.

در پایان این مراسم، به مناسبت ایام سوگواری اباعبدالله الحسین (ع) مراسم سوگواری برگزار شد. پیش از این، قرار بود کاروان کشورمان شب اول محرم راهی مشهد مقدس شود که این سفر به علت وضعیت وخیم کرونا لغو شد.

 

.....حوادث

*همسرم گفت اگر غیرت داری حشیش نکش/ دچار جنون شدم و او را کشتم

دی سال ۹۹ زنی در تماس تلفنی با پلیس مدعی شد خواهر 24 ساله‌ اش در خانه به قتل رسیده. پس از آن مأموران به محل حادثه رفتند و جسد زهره را به پزشکی قانونی منتقل کردند و بلافاصله تحقیقات درباره شناسایی عامل جنایت در دستور کار پلیس قرار گرفت. خواهر مقتول به مأموران گفت: زهره و شوهرش سهراب ۳ سال قبل با هم ازدواج کردند و یک دختر دو ساله هم دارند. آنها از مدتی قبل باهم اختلاف پیدا کرده بودند تا اینکه چند ساعت قبل مادرم بامن تماس گرفت و گفت زهره و سهراب با هم درگیر شده‌اند و سهراب پس از ترک خانه در خیابان تصادف کرده است. من بلافاصله به خانه خواهرم رفتم هرچه در زدم کسی در را باز نکرد.

با کمک همسایه‌ها در را باز کردم و دیدم که زهره در حالی که خون زیادی از او رفته بود وسط آشپزخانه روی زمین افتاده و در کنار او یک هاون و یک کارد خونی هم افتاده که با پلیس تماس گرفتم. خواهر قربانی در ادامه گفت: چند وقت پیش خواهرم گفت که سهراب اعتیاد دارد و از این موضوع خیلی ناراحت بود؛ میگفت که دیگر علاقه ‌ای به شوهرش ندارد. در ادامه تحقیقات مأموران پلیس عصر همان روز متوجه شدند که سهراب در یکی از بیمارستانهای شرق تهران بستری شده است که پس از بهبودی نسبی و در نخستین بازجویی به قتل همسرش اعتراف کرد. در این میان پزشکی قانونی علت مرگ زهره را فشار بر عناصر حیاتی گردن اعلام کرد و در تکمیل این گزارش هم آورده بود که کوفتگیهای شدید و ضربات جسم سخت (هاون) روی بدن قربانی مشاهده شده است به‌ طوری که جمجمه او در اثر ضربات شکسته است.

مادر مقتول در حالیکه از دامادش شکایت داشت به پلیس گفت: هفته قبل دخترم از خانه شوهرش قهر کرد و به خانه ‌ما آمد. او میگفت سهراب به حشیش معتاد شده و مدام او را کتک میزند. من و همسرم با او و سهراب صحبت کردیم و با وساطت ما؛ دخترم را به خانه شوهرش برگرداندیم. اما هرگز فکر نمیکردیم دامادم دست به چنین جنایتی بزند. من و همسرم از او شاکی هستیم و باید قصاص شود. سهراب ۳۰ ساله نیز در بازجوییها گفت: من همسرم را دوست داشتم اما مدتی بود رفتارهای او تغییر کرده بود و عکسهای بی‌ حجابش را در فضای مجازی منتشر میکرد. سرهمین موضوع با هم درگیر شدیم. آخرین بار من و زهره در خانه تنها بودیم. نیمه شب بود که حشیش کشیدم اما متوجه شدم زهره با یکی از دوستانش تلفنی صحبت میکند.

دوست نداشتم آن وقت شب او با کسی تلفنی حرف بزند. وقتی به او اعتراض کردم گفت به تو ربطی ندارد اگر خیلی غیرت‌ داری مواد نکش بعد هم لیوانی را به سمتم پرتاب کرد. همان موقع کنترل اعصابم را از دست دادم و با چاقو و هاون چند ضربه به سر و صورتش زدم. وقتی روی زمین افتاد، گلویش را فشار دادم. من در آن لحظه دچار جنون شده بودم و کنترلی بر رفتارم نداشتم. وقتی متوجه شدم زنم مرده است از ترس خودزنی کردم و بعد هم به بیمارستان رفتم و گفتم تصادف کرده‌ ام. با تکمیل تحقیقات پرونده با صدور کیفرخواست به شعبه ۱۱ دادگاه کیفری یک استان تهران فرستاده شد و متهم بزودی محاکمه خواهد شد.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *