شناسه خبر: 34169 منتشر شده در مورخ: 1400/5/19 ساعت: 11:45 گروه: اجتماعی  
شرط شاغل شدن دلیل بر قطع مستمری نیست
شاهرخی:

شرط شاغل شدن دلیل بر قطع مستمری نیست

چندی پیش موضوعی از سوی یکی از فعال حوزه افراد دارای معلولیت مطرح شد مبنی بر اینکه مددجویان توانخواهی که مستمری دریافت می کنند برای آنکه این کمک هزینه معیشتی از سوی سازمان بهزیستی قطع نشود بیخیال دریافت حق بیمه کارفرمایی شده و اشتغال به کار خود را به سازمان بهزیستی اعلام نمی کند.

به گزارش ایران سپید چندی پیش موضوعی از سوی یکی از فعال حوزه افراد دارای معلولیت مطرح شد مبنی بر اینکه مددجویان توانخواهی که مستمری دریافت می کنند برای آنکه این کمک هزینه معیشتی از سوی سازمان بهزیستی قطع نشود بیخیال دریافت حق بیمه کارفرمایی شده و اشتغال به کار خود را به سازمان بهزیستی اعلام نمی کند. در گذشته هم گله هایی از سوی برخی مددجویان به ایران سپید منتقل شده بود در خصوص اینکه  مددجویانی هستند که با وجود اشتغال به کار، مستمری هم دریافت می کنند و این امر اجحافی است در حق آن فرد توانخواهی که سالهاست پشت نوبت دریافت مستمری مانده و هیچ راه درآمدی ندارد و عنوان کردند چرا سازمان بهزیستی نظارتی بر این امر ندارد.

برای پاسخ به این سوال های با مدیرکل بهزیستی استان تهران به گفتگو پرداختیم.

امین شاهرخی با اشاره به نحوی حذف مستمری افراد دارای معلولیتی که مشغول به کار هستند، می گوید: «بهزیستی به عنوان سازمانی متولی و حمایتی مددجویان توانخواه اولین اولویتش توانمندسازی مددجویان است. دو آیتم هم که سبب توانمندسازی مددجویان به ویژه معلولان میشود بحث دریافت مستمری و اشتغال به کار  است.»

وی ادامه می دهد: «اینکه عنوان میشود مددجویانی هستند که با وجود اشتغال هنوز مستمری دریافت می کنند، درست است چرا که اشتغال به خودی خود سبب قطع مستمری افراد نخواهد شد. ما مواردی را داشتیم که مددجوی سازمان شاغل شده است اما بعد از چند ماه دوباره بیکار شده و فاقد اشتغال و این فرد اگر مستمری اش قطع میشود برای گذران زندگی قطعاً با مشکلات بسیاری رو به رو می گشت. به همین منظور مددکاران ما بعد از حداقل 5 الی 6 ماه اشتغال مداوم مددجو با بررسی کارشناسانه به این نتیجه میرسد که این فرد معلول یا مددجو به توانمندی  رسیده و مستقل شده است آن زمان برای قطع مستمری دریافتی اش اقدام می کنند.»

شاهرخی با تاکید بر اینکه صرفاً اشتغال به کار یک مددجو دلیل بر قطع مستمری اش نیست بیان می کند: «قطعاً نظر کارشناسی مددکاران ما در این امر نقش بسیار اساسی و مهمی دارد بعد از آن تصمیم گیری خواهد شد که مستمری فرد شاغل شده  قطع شود  یا ادامه یابد. قطعاً اگر مددجویی به کسب و کاری مشغول شود که درآمد پایدار و قابل قبولی داشته باشد دیگر نیازی به این هزینه کمک معیشتی سازمان نخواهد داشت.»

مدیرکل بهزیستی استان تهران با اشاره به تکلیف بهزیستی استان تهران برای ایجاد اشتغال می گوید: «باید تمام تلاشمان را انجام دهیم تا در سال جاری به رقم سه هزار اشتغال برای مددجویانمان دست یابیم. اکنون بعد از گذشته 5 ماه از سال توانستیم 800 اشتغال را برای مددجویان ایجاد کنیم. و امیدواریم تا انتهای سال 1400 به هدفمان که ایجاد سه هزار اشتغال پایدار است دست پیدا کنیم. »

وی در پایان در پاسخ به سوال ایران سپید در خصوص تکلیف قطع مستمری مددجویانی که از حق بیمه کارفرمایی بهزیستی استفاده می کنند چیست؟ می گوید: «مستمری این افراد هم بلافاصله قطع نمی شود چرا که کراس چک آنها بعد از چندین ماه صورت می گیرد اما اگر قرار بر این باشد که زودتر مستمری قطع شود قطعا با نظر کارشناسی این امر صورت می پذیرد. قاعدتاً فردی که بعد از چندماه اشتغال به کار و کسب درآمدی مناسب دیگر نیازی هم به مستمری نخواهد داشت اما قطع مستمری مددجویان دارای معلولیتی که از حق بیمه کارفرمایی استفاده می کنند به طور معمول چندماه بعد از اشتغال او صورت می گیرد. » 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *