شناسه خبر: 34136 منتشر شده در مورخ: 1400/5/11 ساعت: 13:41 گروه: اجتماعی  
استقرار طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه در مراکز مثبت‌زندگی

استقرار طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه در مراکز مثبت‌زندگی

سرپرست دفتر توسعه و نظارت بر موسسات و مراکز غیردولتی سازمان بهزیستی کشور گفت: برنامه‌های اجتماع محور و طرح‌هایی مانند طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه، گروه‌های همیار و طرح‌های غربالگری مانند طرح غربالگری پیشگیری از تنبلی چشم در مراکز مثبت در حال استقرار است.

به گزارش ایران سپید  هادی بهداد در آئین آغاز به‌کار عملیات اجرایی طرح مشترک طرح تحولات محلات کشور و شروع فعالیت های اجتماع محور مراکز مثبت زندگی در مناطق آسیب خیز و حاشیه‌ای افزود: طرح های مختلفی مانند طرح های غربالگری پیشگیری از تنبلی چشم در مراکز مثبت زندگی تلفیق و ابلاغ شد. برای کارهای اجتماع محور اولین بخشنامه در اول تیرماه ابلاغ شد و در مناطق حاشیه نشین این کار شروع می شود.

وی با بیان اینکه یک گروه کاری اجتماع محور با حضور نمایندگان تمام حوزه های سازمان شکل گرفته است، افزود: ۲ هزار و ۵۳۴ مرکز فعال بهزیستی در سراسر کشور مشغول ارائه خدمات هستند که خانواده محوری، دولت الکترونیک، مددکار محوری ، ارزش دادن به تخصص مددکاری از جمله اصولی است که در این مراکز مورد توجه قرار گرفته و در راس آنها محله محوری است.

سرپرست دفتر توسعه و نظارت بر موسسات و مراکز غیردولتی سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: در بیش از هزار و ۲۰۰ محله بهزیستی، مراکز مثبت فعال هستند. محله هایی هم که محل آسیب هستند و استعداد بروز آسیب های اجتماعی در آنها بیشتر است هزار و ۲۰۰ محل هستند که مراکز محله محور فقط در این محله ها فعال هستند.

بهداد افزود: برای مراکز مثبت زندگی، برنامه ریزی هایی در چند فاز انجام شد، در فاز اول اطلاعات یک میلیون و ۸۰ فرد مستمری بگیر به همراه خانواده  در مراکز ثبت شد و بازدید از منازل و تکمیل اطلاعات صورت گرفت.

وی خاطرنشان کرد: از ۹۹۶ هزار پرونده، برای ۹۶۵ هزار پرونده بازدید منزل و تکمیل پرونده انجام شده است. در فاز دوم نقش بهزیستی شهرستان ها و استان ها پررنگ خواهد بود. در فاز دوم موضوع پایش مجدد پرونده ها و تصمیم گیری درباره خدماتی که به اعضای تحت پوشش مدنظر است و با تشکیل کمیته های شهرستانی یک بار دیگر این پرونده ها بررسی می شود.

وی یادآور شد: در فاز سوم که امروز آغاز شد، استقرار برنامه های اجتماع محور در مراکز مثبت زندگی است که امید است بتوانیم این فرآیند را به ثمر برسانیم در مرحله اول برنامه های مختلفی در حوزه های متعدد داشتیم.

بهداد گفت: مراکز مثبت زندگی براساس وظایف قانونی بهزیستی به عنوان ابزار اعمال سیاست سلامت اجتماعی و برای بسط ضریب نفوذ خدمات در این دوره طراحی شد و با اقدامات جهادی در مدت مناسبی به بهره برداری رسید و سال گذشته از سوی رئیس جمهور افتتاحیه آن انجام شد.

مراکز مثبت زندگی، پنجره واحدی برای ارائه خدمات بهزیستی

همچنین حبیب الله مسعودی فرید معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در این آئین گفت: ابتکاری با ایجاد مراکز مثبت زندگی صورت گرفته و پنجره واحد برای ارائه خدمات بهزیستی تشکیل شد و این کار باعث شد حوزه اجتماع محوری نیز در این مراکز قرار گیرد.

وی نیازسنجی، مشارکت و داشته‌سنجی را سه اصل محوری در رویکرد اجتماع محور برشمرد و افزود: از نیازسنجی تا ارزشیابی، مشارکتی است و با مشارکت خود مردم انجام می شود. داشته سنجی، ظرفیت یابی و ظرفیت افزایی با رویکرد تسهیل گری و مشارکت ساکنان محله انجام می شود و امید است بتوانیم در حوزه های اجتماع محور، خدمات بیشتری به مردم محلات بدهیم.

مسعودی فرید گفت: در نیازسنجی همواره نیمه خالی لیوان را می بینیم اما اکنون در نیازسنجی نیمه پر لیوان و داشته سنجی را می بینیم و نگاه نقص محور را نداریم.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *