شناسه خبر: 33907 منتشر شده در مورخ: 1400/4/5 ساعت: 20:29 گروه: اجتماعی  
برنامه های آموزش و پرورش برای اوقات فراغت تابستان

برنامه های آموزش و پرورش برای اوقات فراغت تابستان

آموزش و پرورش هر ساله برای پر کردن اوقات فراغت دانش آموزان مسابقات و دوره های تابستانی را در نظر می گیرد. این برنامه ها امسال از دوازدهم تیرماه آغاز می شود

به گزارش ایران سپید. علی حجابی، سرپرست مدیریت پرورشی و تربیت بدنی سازمان آموزش و پرورش استثنایی در باره برنامه های این سازمان می گوید: یکی از مهمترین برنامه های ما پایگاههای اوقات فراغت هستند که امسال برای 8000 نفر از دانش آموزان هدفگذاری شده اند. پیش بینی شده برنامه های پایگاههای اوقات فراغت در مناطق آبی کرونا، به صورت حضوری برگزار شوند که البته به نظر نمی رسد این شرایط مهیا شود. به همین دلیل برنامه ها به صورت مجازی و در بستر شبکه شاد برگزار خواهند شد. برنامه های پیشنهادی در شش حیطه دینی، اجتماعی، مهارتی، ادبی ، هنری و ورزشی هستند و در دستورالعمل آمده که در این حیطه ها به دنبال تقویت مهارتهای خودآگاهی، همدلی،ارتباط موثر و مدیریت حل مسئله باشند. ثبت نام برای پایگاههای اوقات فراغت در حال انجام است. 

با توجه به کلاسهایی که تعریف می شود مدیر مدرسه گروه تشکیل می دهد و دانش آموزان عضو گروهها می شوند این برنامه ها تا آخر مرداد ماه ادامه دارد بعد از تشکیل گروهها و گزارش آن به سازمان حمایت مالی هم از استانها انجام خواهد شد. بحث دیگر مسابقات فرهنگی هنری است مراحل مدرسه ای و استانی این مسابقات طی سال انجام شده است و در تابستان مرحله کشوری آن انجام می شود. امسال سی و نهمین دوره مسابقات برای دانش آموزان عادی برگزار می شود که دانش آموزان منتخب استثنایی نیز با دانش آموزان عادی رقابت می کنند. این مسابقات در بخش دانش آموزان آسیب دیده بینایی در 10 رشته قرائت تحقیق، و ترتیل، حفظ عمومی قرآن، حفظ ویژه قرآن کریم،مفاهیم و تفسیر قرآن کریم، اذان "پسران"، احکام، انشای نماز، نهج البلاغه، صحیفه سجادیه و مداحی "پسران"برگزار می شود. برترینهای این رشته ها از استانهای مختلف مشخص شده و بین آنها داوری می شود و برترینهای آنها به معاونت فرهنگی پرورشی وزارتخانه معرفی می شوند تا در مسابقات عادی با دانش آموزان عادی رقابت کنند. مسابقات عادی در دو بخش آوایی و پژوهشی برگزار می شود. البته ما برای منتخبین استانها دوره های آماده سازی فشرده ای برگزار می کنیم تا بتوانند با دانش آموزان عادی رقابت خوبی داشته باشند.

بعلاوه خود سازمان استثنایی نیز دو نوع مسابقه فرهنگی دارد. که شانزدهمین مسابقه فرهنگی هنری قرآن ، نماز و عترت را خواهیم داشت .یک دوره مسابقه فرهنگی هنری آوایی نمایشی هم داریم که بیش از 22 رشته دارد که شامل هنرهای ادبی، هنرهای آوایی، هنرهای نمایشی، هنرهای تصویری تجسمی و نقاشی همگانی است که با توجه به گروههای معلولیت و دوره های تحصیلی دسته بندی می شوند.

در تابستان گذشته جای بخش ورزشی خالی بود به همین دلیل مسابقات ورزشی را هم پیش بینی کرده ایم که در آن یکسری خرده مهارت تعریف کرده ایم مثلا برای بچه های نابینا در بخش تیمی خرده مهارتهای گلبال را تعریف کرده ایم.  مثل شوت، دفاع، جهت یابی که دانش آموزان در استان آنها را انجام می دهند و فیلمش را برای ما می فرستند و اگر امکان باشد به صورت آن لاین داوران آنها را می بینند. فیلم آموزشی و آیین نامه این مسابقات در حال آماده شدن است که برای استانها ارسال خواهد شد. در بخش انفرادی هم مسابقه شطرنج برگزار می شود. که به صورت آن لاین خواهد بود. همچنین یکسری پویشهای فرهنگی ورزشی داریم مثل پویش کتابخوانی خانوادگی که در آن بحث تحکیم ارتباطات خانوادگی مد نظر بوده است. دانش آموز کتابی را همراه با خانواده می خواند و بحث می کند و گزارش آن را به صورت فیلم یا فایل صوتی ارسال می کند تا بر مبنای آن بین شرکت کنندگان داوری کنیم. برای بچه های نابینا فایل صوتی کتابها بارگذاری می شود. با شروع ماه محرم پویش عاشورائیان را هم داریم که در قالب نقاشی، عکاسی، دلنوشته  و تزئین خانه با پرچم است.

پویش بازیهای بومی محلی را هم داریم که در تابستان اطلاعرسانی خواهد شد. دوره های آموزشی هم پیش بینی شده و سعی داریم مشارکت نهادهایی مثل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را هم داشته باشیم. و البته امیدواریم شاهد پویشهای استانی نیز در بستر فضای مجازی باشیم. همچنین سعی داریم یک کتابخانه صوتی تحت وب هم ایجاد کنیم که بیشترین مخاطب آن دانش آموزان نابینا خواهند بود.

س: اطلاعرسانی این برنامه ها چگونه انجام می شود؟

ج: مدارس اطلاعرسانی به دانش آموزان را انجام می دهند وقتی دانش آموز برای شرکت در پایگاه تابستانی اعلام حضور می کند مدرسه در شبکه شاد گروه را تشکیل می دهد

س: با توجه به دسترس پذیر نشدن شبکه شاد برای دانش آموزان نابینا آیا کلاسها برای آنها در پیامرسانهای دیگر برگزار خواهند شد؟

ج: قطعا همینطور است. مدیران مدارس با توجه به جامعه هدف مدرسه، ، این کار را انجام می دهند و از فضاهای دیگر هم استفاده می کنند یا به دانش آموزان بسته های آموزشی می دهند. این وضعیت طی سال تحصیلی هم وجود داشت ما سعی می کنیم کلاسها شکل آموزشی نداشته باشند و در فضایی شاد و خانواده محور و مهارتی  برگزار شوند.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *