شناسه خبر: 33903 منتشر شده در مورخ: 1400/4/5 ساعت: 10:26 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه شنبه 5 تیر 1400

روزنامه شنبه 5 تیر 1400

عناوین امروز: حفظ هویت اجتماعی افراد نابینا و کم بینا از طریق حفظ مراکز تاریخی آن ها-برنامه های آموزش و پرورش برای اوقات فراغت تابستان-تسهیلِ رعایت فاصله‌گذاری در صف برای نابینایان با اپلیکیشن تازه آی‌بی‌اِم-آراستگی : نکاتی در مورد نوع پوشش- ده حقیقت جالب از دنیای کتابها.

روزنامه «ایران سپید»

شنبه ۵ تیر ۱۴۰۰

۱۵ ذوالقعده ۱۴۴۲

۲۶  ژوئن ۲۰۲۱

سال بیست و پنجم شماره ۶۷۳۲ 

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وب سایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

........عناوین این شماره......

*حفظ هویت اجتماعی افراد نابینا و کم بینا از طریق حفظ مراکز تاریخی آن ها

*برنامه های آموزش و پرورش برای اوقات فراغت تابستان

*تسهیلِ رعایت فاصله‌گذاری در صف برای نابینایان با اپلیکیشن تازه آی‌بی‌اِم

*آراستگی : نکاتی در مورد نوع پوشش

*ده حقیقت جالب از دنیای کتابها

 

.........سخن هفته

*حفظ هویت اجتماعی افراد نابینا و کم بینا از طریق حفظ مراکز تاریخی آن ها

سخن هفته این بار را با اشاره به مسئله ای که این روزها پیش آمده است اختصاص به مسئله بزرگتری داده ام  یعنی حفظ هویت اجتماعی افراد نابینا و کم بینا از طریق حفظ مراکز تاریخی آن ها. اخیراً در به پایان رساندن عملیات بازسازی مرکز آموزشی نابینایان دکتر خزائلی مسئله ای پیش آمده است و آن هم این است که یکی از خیرانی که فقط بخش پایانی هزینه های باسازی را که حدود  یک و نیم   میلیارد تومان را تقبل و الزام کرده اند که به جای تابلوی مرکز آموزشی دکتر خزائلی تابلوی در واقع حاوی نام ایشان نصب شود و در داخل پرانتزبا یک اسم کوچکی از دکترخزائلی یاد شود.

این یک تعرض جدی به هویت فرهنگی افراد نابینا و کم بیناست. در همه جای دنیا مراکز آموزشی از این دست که توسط بزرگانی ساخته و بنیان گذاشته شده است و وقف امور یک گروهی شده است درواقع به نام این افراد حفظ و توسعه پیدا می کند و حتی با توسعه پیدا کردنش که در واقع منشا هزینه ها شاید دولت باشد یا بخش خصوصی یا بخش های دیگری اسم آن فرد حذف نمی شود. چطور ممکن است کسی که فقط بخش کوچکی از هزینه بازسازی این مرکز را اختصاص می دهد بخواهد نام بزرگ دکتر محمد خزائلی بزرگترین الگوی توانمندی اجتماعی افراد نابینا و کم بینای این مملکت را از روی مرکز بردارد. این چه خودخواهی است؟ این چه منیتی است؟ حتی اگر ایشان حق داشته باشد در ازای سرمایه گذاری اجتماعی که می کند بخواهد نامش گذاشته شود ولی حق اینکه این مرکز را  بخواهد مصادره کند ندارد. ضمناً من شنیده ام که ظاهراً تابلوی آموزشگاه شهید محبی هم به نام آقای جواد موفقیان عمدتاً ثبت شده است و نام شهید محبی داخل پرانتز قرار گرفته است.

این هم اشنباه بزرگی است و من تعجب می کنم که فعالین عرصه آموزش چگونه اجازه داده اند که همچین اشتباهات و تعرضاتی به حقوق اجتماعی نابینایان اتفاق بیافتد. تمام بزرگانی که مراکز آموزشی ، توانبخشی یک گروه اجتماعی مانند نابینایان را بنیان گذاری کرده اند باید اسامیشان بر روی مراکز حفظ شود. این ها هویت اجتماعی ماست و به هیچ عنوان نباید اجازه دهیم که در واقع این عناوین و این اسامی که در واقع بخشی از هویت ماست سلب شود به جای اینکه مراکز جدیدی که ساخته می شود همانطور که ما در کشور مراکز جدیدی را در عرصه های مختلف بهداشتی، آموزشی به نام شهدایمان به نام بزرگان کشور نام گذاری می کنیم چرا مراکز توانبخشی، آموزشی نباید به نام بزرگان جامعه معلولان، جامعه نابینایان نام گذاری شود که این الگوها به عنوان مظهر توانمندی تبلیغ شوند و برعکس این اسامی را حذف می کنیم.

به هر حال ما نامه نگاری هایی را انجام داده ایم و تماس هایی را با آموزش و پرورش استثنایی از طرف شبکه چاووش گرفته ایم و با تمام امکانات در این زمینه پیگیری خواهیم کرد و به هر حال رسانه ایران سپید هم اطلاع رسانی خودش را انجام می دهد به هر حال همگی ما باید دست به دست هم بدهیم و با احترام به خیرین اجازه ندهیم که مراکز بزرگ هویتی ما سلب هویت شوند. این را به عنوان یک یادآوری و سر آغاز یک نهضتی تلقی کنیم که در جهت حفظ هویت اجتماعی ما باید اقدام کند.

 

........گفتگوی ویژه

*برنامه های آموزش و پرورش برای اوقات فراغت تابستان

آموزش و پرورش هر ساله برای پر کردن اوقات فراغت دانش آموزان مسابقات و دوره های تابستانی را در نظر می گیرد. این برنامه ها امسال از دوازدهم تیرماه آغاز می شود. علی حجابی، سرپرست مدیریت پرورشی و تربیت بدنی سازمان آموزش و پرورش استثنایی در باره برنامه های این سازمان می گوید: یکی از مهمترین برنامه های ما پایگاههای اوقات فراغت هستند که امسال برای 8000 نفر از دانش آموزان هدفگذاری شده اند. پیش بینی شده برنامه های پایگاههای اوقات فراغت در مناطق آبی کرونا، به صورت حضوری برگزار شوند که البته به نظر نمی رسد این شرایط مهیا شود. به همین دلیل برنامه ها به صورت مجازی و در بستر شبکه شاد برگزار خواهند شد. برنامه های پیشنهادی در شش حیطه دینی، اجتماعی، مهارتی، ادبی، هنری و ورزشی هستند و در دستورالعمل آمده که در این حیطه ها به دنبال تقویت مهارتهای خودآگاهی، همدلی،ارتباط موثر و مدیریت حل مسئله باشند.

ثبت نام برای پایگاههای اوقات فراغت در حال انجام است. و با توجه به کلاسهایی که تعریف می شود مدیر مدرسه گروه تشکیل می دهد و دانش آموزان عضو گروهها می شوند این برنامه ها تا آخر مرداد ماه ادامه دارد بعد از تشکیل گروهها و گزارش آن به سازمان حمایت مالی هم از استانها انجام خواهد شد. بحث دیگر مسابقات فرهنگی هنری است مراحل مدرسه ای و استانی این مسابقات طی سال انجام شده است و در تابستان مرحله کشوری آن انجام می شود. امسال سی و نهمین دوره مسابقات برای دانش آموزان عادی برگزار می شود که دانش آموزان منتخب استثنایی نیز با دانش آموزان عادی رقابت می کنند.

این مسابقات در بخش دانش آموزان آسیب دیده بینایی در 10 رشته قرائت تحقیق، و ترتیل، حفظ عمومی قرآن، حفظ ویژه قرآن کریم،مفاهیم و تفسیر قرآن کریم، اذان "پسران"، احکام، انشای نماز، نهج البلاغه، صحیفه سجادیه و مداحی "پسران"برگزار می شود. برترینهای این رشته ها از استانهای مختلف مشخص شده و بین آنها داوری می شود و برترینهای آنها به معاونت فرهنگی پرورشی وزارتخانه معرفی می شوند تا در مسابقات عادی با دانش آموزان عادی رقابت کنند. مسابقات عادی در دو بخش آوایی و پژوهشی برگزار می شود.

البته ما برای منتخبین استانها دوره های آماده سازی فشرده ای برگزار می کنیم تا بتوانند با دانش آموزان عادی رقابت خوبی داشته باشند. بعلاوه خود سازمان استثنایی نیز دو نوع مسابقه فرهنگی دارد. که شانزدهمین مسابقه فرهنگی هنری قرآن ، نماز و عترت را خواهیم داشت .یک دوره مسابقه فرهنگی هنری آوایی نمایشی هم داریم که بیش از 22 رشته دارد که شامل هنرهای ادبی، هنرهای آوایی، هنرهای نمایشی، هنرهای تصویری تجسمی و نقاشی همگانی است که با توجه به گروههای معلولیت و دوره های تحصیلی دسته بندی می شوند.

در تابستان گذشته جای بخش ورزشی خالی بود به همین دلیل مسابقات ورزشی را هم پیش بینی کرده ایم که در آن یکسری خرده مهارت تعریف کرده ایم مثلا برای بچه های نابینا در بخش تیمی خرده مهارتهای گلبال را تعریف کرده ایم.  مثل شوت، دفاع، جهت یابی که دانش آموزان در استان آنها را انجام می دهند و فیلمش را برای ما می فرستند و اگر امکان باشد به صورت آن لاین داوران آنها را می بینند. فیلم آموزشی و آیین نامه این مسابقات در حال آماده شدن است که برای استانها ارسال خواهد شد. در بخش انفرادی هم مسابقه شطرنج برگزار می شود. که به صورت آن لاین خواهد بود. همچنین یکسری پویشهای فرهنگی ورزشی داریم مثل پویش کتابخوانی خانوادگی که در آن بحث تحکیم ارتباطات خانوادگی مد نظر بوده است. دانش آموز کتابی را همراه با خانواده می خواند و بحث می کند و گزارش آن را به صورت فیلم یا فایل صوتی ارسال می کند تا بر مبنای آن بین شرکت کنندگان داوری کنیم. برای بچه های نابینا فایل صوتی کتابها بارگذاری می شود. با شروع ماه محرم پویش عاشورائیان را هم داریم که در قالب نقاشی، عکاسی، دلنوشته  و تزئین خانه با پرچم است.

پویش بازیهای بومی محلی را هم داریم که در تابستان اطلاعرسانی خواهد شد. دوره های آموزشی هم پیش بینی شده و سعی داریم مشارکت نهادهایی مثل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را هم داشته باشیم. و البته امیدواریم شاهد پویشهای استانی نیز در بستر فضای مجازی باشیم. همچنین سعی داریم یک کتابخانه صوتی تحت وب هم ایجاد کنیم که بیشترین مخاطب آن دانش آموزان نابینا خواهند بود.

س: اطلاعرسانی این برنامه ها چگونه انجام می شود؟

ج: مدارس اطلاعرسانی به دانش آموزان را انجام می دهند وقتی دانش آموز برای شرکت در پایگاه تابستانی اعلام حضور می کند مدرسه در شبکه شاد گروه را تشکیل می دهد

س: با توجه به دسترس پذیر نشدن شبکه شاد برای دانش آموزان نابینا آیا کلاسها برای آنها در پیامرسانهای دیگر برگزار خواهند شد؟

ج: قطعا همینطور است. مدیران مدارس با توجه به جامعه هدف مدرسه، ، این کار را انجام می دهند و از فضاهای دیگر هم استفاده می کنند یا به دانش آموزان بسته های آموزشی می دهند. این وضعیت طی سال تحصیلی هم وجود داشت ما سعی می کنیم کلاسها شکل آموزشی نداشته باشند و در فضایی شاد و خانواده محور و مهارتی  برگزار شوند.

 

.......فناوریهای امیدبخش

*تسهیلِ رعایت فاصله‌گذاری در صف برای نابینایان با اپلیکیشن تازه آی‌بی‌اِم

روند و سرعتِ واکسیناسیون علیه کرونا در ایران و بسیاری دیگر از کشور‌ها آنقدر کند و فرساینده است که تصور می‌رود فعلاً مجبوریم همچنان فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنیم و ما به عنوان رعایت کنندگان نابینا هم باید به دنبال راه‌هایی باشیم که کمک یا تضمین کند که این قوانین را درست رعایت می‌کنیم.

اصولاً حضور در صف، یکی از اجزای لایتجزای زندگی  ما ایرانی‌ها است و رعایت فاصله‌گذاری در صف‌ها هم از جمله دشوار‌ترین امور برای نابینایان مطلق. حالا که بیش از ۱۵ ماه از همه‌گیری می‌گذرد، کمپانی آی‌بی‌ام دست به طراحی نرم‌افزاری زده که این مشکل را حل می‌کند. «لاینچِیسِر» (LineChaser)، نام این اپلیکیشن ساده و کاربردی است. این اپ به نابینایان کمک می‌کند در درجه اول بتوانند انتهای صف را تشخیص دهند و بعد از قرار گرفتن در صف هم بتوانند فاصله دو متری را با نفر جلویی تنظیم کنند و بعد هم بتوانند متوجه حرکت صف بشوند و وقتی صف راه افتاد، به اندازه‌ای به حرکت ادامه دهند که علاوه بر حفظ خطِ صاف، فاصله دو متری با نفر جلویی هم رعایت شود.

آی‌بی‌ام این کار را به مدد امکاناتی که بر روی گوشی‌های هوشمند حال حاضر تعبیه شده انجام داده است. این کمپانی قبلاً هم چند باری دست به طراحی ابزاری از این دست زده بود. کاری بسیار ساده که می‌شد خیلی پیش‌تر از این‌ها و با آغاز همه‌گیری انجام شود اما احتمالاً در روز‌های آغازین همه‌گیری، کسی تصورش را هم نمی‌کرده که ماجرا اینقدر طول بکشد. حالا که آی‌بی‌ام کارش را تقریباً تمام کرده و رونماییِ نصفه و نیمه‌ای هم برایش برگزار کرده بد نیست ببینیم این اپلیکیشن دقیقاً چطور کار می‌کند؟

«ماینچیسر» از دو ابزار مهم که تقریباً در بیشتر گوشی‌ها یافت می‌شود استفاده می‌کند؛ یکی دوربین است و دیگری فناوری «آی‌آر بلَستِر». در فقرهٔ دوربین، ماینچیسر فقط از «آر‌جی‌بی کَمِرا» (RGB Camera» بهره می‌؛یرد که وظیفه‌اش صرفاً تشخیص وجود صف و افراد ایستاده در آن است. این قابلیت از دوربین گوشی از طریق شناسایی طیف‌های رنگی، وجود افراد را تشخیص می‌دهد. آن فناوریِ دیگر هم در واقع مکمل دوربین است؛ «آی‌آر بلستر» همان فناوریِ اینفرارِد یا مادون قرمز است که دارندگان گوشی‌های هوشمند سال‌ها است با آن آشنایی دارند. کار حسگر مادون قرمز قرمز این است که وقتی دوربین حضور افراد را تشخیص داد، فاصله‌ها را تخمین بزند. پس از انجام تمام این مراحل، اپلیکیشن لاینچیسر به کمک تعدادی فرمان صوتی یا لرزشی، گزارش‌ها یا پیغام‌های لازمه را در اختیار کاربر نابینا قرار می‌دهد.

آی‌بی‌ام اظهار کرده قرار است این اپلیکیشن را به زودی برای اندروید و آی‌او‌اس منتشر کند. البته در این باره عنوان کرده که موانع زیادی بر سر استفاده از دوربین در گوشی در مکان‌های عمومی وجود دارد که برای انتشار اپلیکیشن دشواری‌هایی را به وجود آورده است. آی‌بی‌ام امیدوار است با رفع این موانع بتوانند باز هم اپلیکیشن‌هایی از این دست را طراحی و عرضه کند.

 

......‌خانه داری به سبک نابینایی

*آراستگی : نکاتی در مورد نوع پوشش

این هفته به چند نکته در مورد نوع پوشش و مد سال می پردازیم. در ابتدا یک توضیحی در مورد شکل و نوع مانتو و  شلوارهایی که این روزها مورد استفاده بسیاری از جوان ها قرار گرفته است اشاره می کنیم.

شلوار

در واقع چند مدل شلوار وجود دارد که این روزها مورد استفاده قرار می گیرد. یک نوع شلوار که به اصطلاح به آن راسته  گفته می شود و به اینصورت است که از قسمت بالا به پایین درواقع به اندازه اندام فرد است و تا قسمت پایین نه حالت تنگی دارد و نه حالت گشادی. این نوع شلوارها در واقع قد را بلندتر نشان می دهند. نوع شلوار بعدی به حالتی است که از قسمت بالا به اندازه اندام فرد است و هر چقدر به قسمت پایین می رسد حالت تنگتر به خودش می گیرد. در واقع جنس این نوع شلوارها استرج (که حالت کشی دارد) پارچه ای ،جین و کتان است. مدل دیگر شلوار که در قسمت بالا حالت گشادی دارد و تا قسمت پایین هم همینطور گشاد است که به اصطلاح بگ استایل گفته می شود. این نوع شلوارها هم به صورت بلند و کوتاه است که به حالت بلند تقریبا روی کفش قرار می گیرد و کوتاه هم تا قسمت ساعد پا قرارمی گیرد و حالت گشاد دارد. این نوع شلوارها در واقع حالت اندام فرد را پر و کوتاه نشان می دهند. شلوارهای کوتاه را معمولاً با کفش هایی مثل کالج، کتونی های تابستانی یا کفش های آل استار پوشیده می شوند.

مانتو

در این قسمت به انواع مانتوها اشاره می کنیم. مانتو هایی که با شلوارهای بگ استایل مورد استفاده قرار می گیرد اغلب کوتاه هستند، زیرا شلوارحالت گشاد دارد و عموماً  این نوع مانتوها کوتاه و جلو باز هستند. جنس این نوع مانتوها غالبا حریر یا کتان نازک است که در فصل تابستان میتوانید از آن ها استفاده کنید. آستین های مانتو هم به صورت کی مونو که حلقه آستین ندارد و در واقع پایین آستین دوخت دارد ولی آستین حلقه ندارد و روی آستین از بالا به پایین درز دوزی شده است. بعضی از مانتوها حلقه آستین دارند و تا قسمت پایین حالت گشادی دارند و معلولاً آستین ها کوتاه و حالت سه ربع دارند و تا روی آرنج قرار می گیرند که می توانید از ساق دست برای کوتاهی آستین مانتو استفاده کنید. مانتو های جلو باز دو نوع هستند که نوع اول کمر دارند البته نه به اندازه سایز کمربه صورتی که جلوه زیبایی به مانتو میدهد. اما این نوع مانتوها در واقع قد را کوتاه تر و اندام را پرتر نشان میدهند نوع دوم مانتو که مانتوهای راسته هستند که بعضی از آن ها اندامی هستند که قسمت روی کمر مشخص است و یکسری از آنها از قسمت بالا تا پایین راسته و اندامی نیست ولی حالت گشاد هم ندارد. این نوع مانتوها قد را بلندتر نشان میدهند.

رنگ

رنگ هایی که در سال 2021 و 1400 انتخاب شده است و بسیار پرطرفدار است رنگ زرد کم رنگ و خاکستری است. اما در ایران رنگ یاسی، صورتی کم رنگ، زرد کم رنگ، آبی کم رنگ و سبز کم رنگ که رنگ های بهاره هستند و به اصطلاح رنگ های ملایم هستند. اما از رنگ های پرنگ می توان به نیلی یا آبی زنگاری اشاره کرد که این روزها بیشتر مورد استقبال قرار گرفته است.

 

...........کشکول

*ده حقیقت جالب از دنیای کتابها

از طولانی‌ترین و بزرگترین کتابهای جهان تا اولین کتابی که با ماشین تحریر نوشته شد، در این مطلب به ۱۰ حقیقت جالب از دنیای کتابهای چاپی میپردازیم. این روز‌ها به لطف شبکه جهانی اینترنت، کاربران گوشیها و دیگر ابزار هوشمند با دنیایی از کتابهای الکترونیک و صوتی در شاخه‌های داستانی یا غیرداستانی تنها چند کلیک فاصله دارند، اما خواندن این کتابهای دیجیتال کجا و ورق زدن صفحات کتابهای کاغذی کجا. بوی کاغذ کتابهای قدیمی و جدید، فونت و جلد‌های زیبای این نوع کتابها برای بسیاری از ما بخش مهمی از لذت کتاب خواندن است. وقتی حرف از کتابها، این یاران دانا و خوش بیان، در میان باشد معمولا به ژانر، نویسنده، محتوا یا قالب آنها توجه میکنیم، اما در حاشیه این دایره توجه، دنیایی عظیم و پررمز و راز در جریان است که شاید تاکنون هیچکدام به آن توجه نکرده باشیم. مثلا باورتان م‌شود یکی از نویسندگان معروف انگلیسی همه کتابهایش را ایستاده نوشته باشد؟ دنیای کتابهای غیردیجیتالی و مکتوب سرشار از حقایق و نکات جالب و غافلگیرکننده‌ای است که در ادامه به شماری از آنها میپردازیم:

۱. طولانیترین کتاب

در جست‌ وجوی زمان از دست رفته نوشته مارسل پروست با ۱۳ جلد و نزدیک به یک میلیون و ۳۰۰ کلمه، به عنوان طولانی‌ترین رمان تاریخ در کتاب رکورد‌های گینس ثبت شده است. این شاهکار ادبی نویسنده شهیر فرانسوی در کنار روایت داستان زندگی او به موضوعاتی، چون حافظه غیرارادی و جست ‌وجو برای حقیقت و معنا میپردازد. پس از این که چندین ناشر این کتاب را رد کردند، پروست در سال ۱۹۱۳ میلادی به هزینه خودش اولین جلد آن را منتشر کرد. ۱۳ جلد این کتاب در فاصله سالهای ۱۹۱۳ تا ۱۹۲۷ چاپ و روانه بازار کتاب شدند.

۲. گرانترین کتاب

گرانترین کتاب چاپی جهان، کتاب مزامیر خلیج (Bay Psalm) است که قدیمی‌ترین کتاب منتشر شده در آمریکای بریتانیا (مستعمرات امپراطوری بریتانیا در آمریکای شمالی) بوده و توسط رهبران خلیج مستعمره ماساچوست گردآوری شد. مزامیر خلیج (۱۶۴۰) نوامبر سال ۲۰۱۳ به قیمت ۱۴ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار به فروش رسید.

۳. کتابی با بیشترین آمار ممنوعیت‌

کتابهای هری ‌پاتر به دلیل شکایتهای دینی، رکورد بیشترین ممنوعیت در بازار کتاب آمریکا را در اختیار دارند. مجموعه فانتزی هری‌پاتر یک مجموعه داستانی پرطرفدار از ۷ رمان به قلم جی. کی. رولینگ نویسنده معروف انگلیسی است که تاکنون در مجموعه دستکم ۵۰۰ میلیون نسخه از آن در جهان به فروش رفته است.

۴. بزرگترین کتاب

اطلس کلنکه (The Klencke Atlas) با یک متر و ۷۵ سانت طول و یک متر و ۹۰ سانت عرض (در حالت گشوده)، بزرگترین کتاب جهان است. این کتاب که در سال ۱۶۶۰ میلادی منتشر شد، شامل مجموعه ‌ای از نقشه هاست و نام خود را از یوهانس کلنکه، شخصیتی کلیدی در تجارت شکر در قرن هفدهم میلادی، گرفت.

۵. نویسنده‌ای که ایستاده کتاب مینوشت

ویرجینیا وولف از نویسندگان سرشناس دوران مدرن، تمام کتابهایش را در حالت ایستاده نوشته است. از این نویسنده و منتقد انگلیسی آثاری، چون خانم دالووی (۱۹۲۵)، به‌سوی فانوس دریایی (۱۹۲۷) و اتاقی از آن خود (۱۹۲۹) به جا مانده است.

۶. کتابهایی که زنجیر میشدند

در گذشته برای جلوگیری از سرقت کتابها، معمولا آن‌ها را به قفسه کتابخانه‌ها زنجیر میکردند.

۷. اولین کتابی که با ماشین تحریر نوشته شد

ماجرا‌های تام سایر (۱۸۷۶) نوشته مارک تواین اولین کتابی بود که با استفاده از ماشین تحریر نوشته شد. این کتاب ماجرا‌های یک پسر نوجوان به نام توماس یا همان تام را روایت میکند که در مجاورت رود می‌سی سی پی در شهر خیالی سن پترزبورگ روزگار میگذراند.

۸. کتاب‌هایی که بیشترین دفعات خوانده شدن را دارند

کتاب مقدس مسیحیان، نقل ‌قول‌هایی از مائو تسه‌تونگ و سری کتابهای هری پاتر، در بین دیگر کتابهای جهان، بیشترین آمار خوانده شدن را دارند.

۹. اولین کتابی که پرفروشترین شد

اولین کتابی که به عنوان پرفروشترین کتاب معرفی شد، کتاب ابلهان طبیعت Fools of Nature نوشته آلیس براون رمان نویس، شاعر و نمایشنامه نویس آمریکایی بود که در سال ۱۸۸۹ منتشر شد.

۱۰. اولین کتابی که در آکسفورد چاپ شد

اولین کتابی که در آکسفورد منتشر شد، مطالعه ‌ای بود بر اعتقادنامه رسولان (the Apostles’ Creed). در اولین صفحه این کتاب یک اشتباه چاپی داشت و در بخش تاریخ انتشار به جای ۱۴۷۸، عدد ۱۴۶۸ نوشته شده بود.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *