شناسه خبر: 33684 منتشر شده در مورخ: 1400/3/4 ساعت: 10:54 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه سه شنبه 4 خرداد 1400

روزنامه سه شنبه 4 خرداد 1400

عناوین امروز:اولویت پرداخت حقوق و یارانه اقشار مستمری‌بگیر در کمیسیون برنامه و بودجه-هیچ تجمع انتخاباتی در فضاهای بسته همانند مساجد و سالن های سرپوشیده نباید داشته باشیم-تجربه های نابینایان برتر در کنکور سراسری-زندگانی مسیح، بازتاب صدای باورمندان اعصار پیشین-اختلالات غده تیروئید و ناهنجاریهای جنینی- لاله عربزاده کوهنورد نابینای تهران درگذشت.

روزنامه «ایران سپید»

سه شنبه ۴ خرداد ۱۴۰۰

۱۳ شوال ۱۴۴۲

۲۵ می  ۲۰۲۱

سال بیست و پنجم شماره ۶۷۰۷

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وب سایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

........عناوین این شماره......

*اولویت پرداخت حقوق و یارانه اقشار مستمری‌بگیر در کمیسیون برنامه و بودجه

*هیچ تجمع انتخاباتی در فضاهای بسته همانند مساجد و سالن های سرپوشیده نباید داشته باشیم

*تجربه های نابینایان برتر در کنکور سراسری

*زندگانی مسیح، بازتاب صدای باورمندان اعصار پیشین

*اختلالات غده تیروئید و ناهنجاریهای جنینی

*لاله عربزاده کوهنورد نابینای تهران درگذشت

 

......اخبار ویژه
*اولویت پرداخت حقوق و یارانه اقشار مستمری‌بگیر در کمیسیون برنامه و بودجه

نایب رییس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس از اولویت پرداخت یارانه‌ها و پرداخت حقوق به اقشار مستمری بگیر، بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) در این کمیسیون خبر داد.

محمدرضا میرتاج‌الدینی نایب رییس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان این مطلب، گفت: بررسی میزان تحقق درآمدهای مربوط به هدفمندسازی یارانه‌ها برای رسیدگی به وضعیت اقشار محروم و مستضعف در جلسه کمیسیون بررسی شد.

نایب رییس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، افزود: طبق گزارش سازمان برنامه و بودجه، درآمدهای پیش‌بینی شده برای ۲ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۰ به طور کامل کسب نشد. البته در سال‌های گذشته هم شرایط به همین منوال بوده و در ماه‌های بعد جبران می‌شود.

میرتاج الدینی با اشاره به درآمدهای بودجه از محل فروش منابع نفتی، گفت: حدود یک و نیم میلیارد دلار درآمد سال گذشته کشور از فروش منابع نفتی بوده و بانک مرکزی براساس سیاست‌های خود ارز را به تدریج در بازار تزریق کرده است تا پس از تبدیل به ریال،  منابع حاصله را به سازمان هدفمندی یارانه‌ها منتقل کند.

نایب رییس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، ادامه داد: در این نشست مقرر شد سازمان هدفمندی یارانه‌ها و سازمان برنامه و بودجه تا زمان حصول منابع کامل، اولویت‌بندی لازم را انجام دهند و پرداخت حقوق اقشار مستمری‌بگیر، بهزیستی، کمیته امداد و اعتبار کالاهای اساسی و گندم را به طور کامل پرداخت شود.

وی، خاطرنشان کرد: در این نشست «سید حمید پورمحمدی» معاون اقتصادی سازمان برنامه و بودجه و «امیدحاجتی» رییس سازمان هدفمندی یارانه‌ها برای بررسی گزارش عملکرد منابع و مصارف سال ۱۳۹۹ هدفمندسازی یارانه‌ها حضور داشتند.

*افزایش مستمری مددجویان بهزیستی در سال ۱۴۰۰

مدیرکل بهزیستی فارس گفت: با ابلاغ رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور به سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها، افزایش ۷۰ درصدی مستمری مددجویان در اولویت اجرا قرار گرفت.

سید محمدصادق کشفی نژاد با حضور مجازی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: با عنایت به تاکید مقام معظم رهبری در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی مبنی بر تلاش در جهت بهبود معیشت مردم، با پیش‌بینی اعتبار لازم در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور مستمری مددجویان تحت پوشش سازمان بهزیستی با اعمال رشد متوسط ۷۰ درصد نسبت به سال گذشته وارد فاز عملیاتی شد تا گام مثبت دیگری در راستای کاهش فقر و بهبود معیشت خانوارهای دهک‌های پایین کشور برداشته شود.

مدیرکل بهزیستی فارس بیان کرد: در مجموع ۸۰ هزار نفر از مددجویان بهزیستی استان فارس  مستمری بگیر هستند و اولویت پرداخت مستمری با مددجویان سرپرست خانوار و افراد با معلولیت شدید و خیلی شدید است.

وی ادامه داد: با اعمال افزایش، مستمری خانوارهای تک نفره به سه میلیون و ۵۰۰ هزار ریال  و دو نفره پنج میلیون ریال، خانوارهای چهار نفره ۹ میلیون ریال، خانوار پنج نفره و بیشتر یازده میلیون ریال خواهد رسید.

کشفی نژاد اظهار داشت: علاوه بر افزایش مستمری، موضوع توانمندسازی مددجویان را در اولویت قرار داده ایم تا با خودکفایی و درآمدزایی بتوانیم به صورت دائمی وضعیت زندگی آنان را بهبود بخشیم.

*اصلاح آیین‌نامه آموزشی دوره متوسطه حرفه‌ای

دبیرکل شورای‌ عالی آموزش و پرورش مصوبه «اصلاحات آیین‌نامه آموزشی دوره متوسطه حرفه‌ای» را جهت اجرا ابلاغ کرد.

در متن مصوبه اخیر شورای عالی آموزش و پرورش آمده است که به استناد مصوبه جلسه ۹۴۱ شورای‌عالی آموزش و پرورش موضوع «واگذاری اختیار تصویب برخی از مقررات به کمیسیون معین شورای‌عالی آموزش و پرورش » کمیسیون معین مقرر می دارد اصلاحات زیر در آیین‌نامه آموزشی دوره متوسطه حرفه‌ای اعمال شود.

در ادامه به برخی از مهمترین مفاد این مصوبه اشاره می شود:

- عنوان آیین‌نامه به « آیین‌نامه آموزشی دوره دوم متوسطه کاردانش خاص دانش‌آموزان با نیازهای ویژه» تغییر یابد و از سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ به صورت قطعی اجرا شود.

- دوره دوم متوسطه کاردانش خاص دانش‌آموزان با نیازهای ویژه مشتمل بر سه پایه تحصیلی است و مدت آموزش در آن، سه سال است. تعداد واحدهای درسی مورد نیاز جهت دریافت  دیپلم دوره دوم متوسطه کاردانش خاص دانش آموزان با نیازهای ویژه حداقل ۹۶ واحد است.

- دانش‌آموزان پایه دوازدهم که تا پایان دوره تابستانی همان سال موفق به گذراندن برخی از درس‌ها نشوند، می‌توانند در سال چهارم یا پنجم جهت فارغ‌التحصیلی، علاوه بر واحدهای مجاز در سال تحصیلی، حداکثر شش  واحد از دروس نظری را که در آن نمره قبولی کسب نکرده‌اند، به صورت غیر حضوری انتخاب واحد کنند.

- دانش‌آموز پایه دوازدهم که تا پایان تابستان سال تحصیلی، حداکثر در دو ماده درسی غیرمهارتی موفق به کسب نمره نصاب قبولی نشود، می‌تواند در ارزشیابی مهرماه همان سال همراه با غایبین موجه دوره تابستانی شرکت کند و در صورت احراز شرایط قبولی در آن درس یا درس‌ها نمره وی در دوره تابستانی ثبت و حسب مقررات، گواهینامه پایان دوره برای وی صادر می‌شود.

- برنامه آموزشی دوره تابستانی به مدت شش هفته ( پنج هفته کلاس و یک هفته ارزشیابی) اجرا می شود. دانش‌آموزان در این دوره، درس‌ها را به صورت حضوری، نیمه حضوری یا غیر حضوری انتخاب واحد کرده و در ارزشیابی پایان دوره تابستانی (شهریورماه) شرکت خواهند کرد. درس‌های مهارتی  و درس‌هایی که ارزشیابی آن‌ها فرآیند محور است، باید به صورت حضوری یا نیمه حضوری ارائه شود.

- هر دانش‌آموز در دوره تابستانی مجاز خواهد بود حداکثر تا ۱۶ واحد از درس‌هایی را که نتوانسته است قبول شود، انتخاب کند که از این تعداد، حداکثر هشت واحد را می‌تواند به صورت حضوری و یا نیمه حضوری و مابقی را به صورت غیرحضوری انتخاب کند.

- برگزاری دوره تابستانی به‌ صورت متمرکز با برنامه‌ریزی و هماهنگی اداره آموزش و پرورش استثنایی استان، در یک یا چند مدرسه برابر مقررات مربوط بلامانع است.  برگزاری این دوره برای دانش‌آموزان رایگان و ساعات ارائه هر درس حضوری چهار برابر و نیمه حضوری دو برابر ساعات آموزش هفتگی همان درس در طول سال تحصیلی است. همچنین تعداد دانش‌آموز برای تشکیل دوره تابستانی به صورت حضوری و یا نیمه حضوری حداقل سه نفر است.

- در هرسال تحصیلی تمامی واحدهای درسی با توجه به رشته مهارتی و برابر جداول مربوط به دانش‌آموزان ارائه می‌شود و درس‌های انتخابی نیز با توجه به استعداد، علاقه، نیاز دانش‌آموز و امکانات مدرسه و شرایط بومی استان ارائه می‌شود. همچنین در انتخاب آن دسته از درس‌های انتخابی که برای سه سال ارائه شده است، رعایت ترتیب ارائه درس با توجه به پایه آن درس، الزامی است. تغییر درس انتخابی دانش‌آموز در پایه یازدهم و دوازدهم نیز منوط به موافقت شورای مدرسه و ارائه یک درس انتخابی جدید است.

- دانش‌‎آموزی که قبل از برگزاری امتحانات نوبت اول به مدرسه دیگری منتقل شود، باید درس انتخابی ارائه شده در مدرسه جدید را انتخاب کند. دانش‌آموزی که پس از برگزاری امتحانات نوبت اول به مدرسه دیگری منتقل شود و درس انتخابی ارائه شده در مدرسه جدید، همنام با درس انتخابی مدرسه قبلی باشد، در این صورت نام درس انتخابی و نمره مأخوذه نوبت اول وی، در کارنامه محفوظ می‌ماند و همانند سایر دانش‌آموزان ادامه تحصیل می‌دهد.

- دانش‌آمـوزی که پس از بـرگـزاری امتـحانات نوبت اول، به مدرسه دیگری منتقل شود و درس انتخابی ارائه شده در مدرسه جدید، غیرهمنام با درس انتخابی مدرسه قبلی دانش‌آموز باشد، درس انتخابی و نمره مأخوذه نوبت اول وی حذف و درس انتخابی ارائه شده در مدرسه جدید جایگزین آن می‌شود. در این صورت نمره مأخوذه نوبت دوم، برای ارزشیابی مستمر و پایانی نوبت اول نیز منظور می‌شود.

- مواد درسی موضوع این ماده با درس‌های همنام در دوره دوم متوسطه (نظری، فنی و حرفه ای و کاردانش) متفاوت است و قابل تطبیق نیست.

- ثبت‌نام دانش‌آموزان ورودی به پایه دهم، با حضور دانش‌آموز، پدر یا مادر یا سرپرست وی انجام می‌گیرد. دانش‌آموزی که به دلیل بیماری یا هر علت دیگری نمی‌تواند برای ثبت‌نام در مدرسه حضور یابد، امور ثبت‌ نام و انتخاب واحد وی در زمان مقرر توسط سرپرست  او انجام می‌شود.

- حداکثر سن ثبت‌نام درپایه های دهم، یازدهم و دوازدهم، به ترتیب ۲۱، ۲۲ و ۲۳ سال تمام است. در مورد دانش‌آموزانی که برای چهارمین یا پنجمین سال تحصیل می‌کنند دو سال به شرط سنی آنان اضافه می‌شود.(ملاک محاسبه سن دانش‌آموز برای ثبت‌نام اول مهرماه هر سال خواهد بود). ثبت نام دانش آموزان پسر با شرایط سنی فوق منوط به بلامانع بودن ادامه تحصیل آنان از نظر نظام وظیفه است. ثبت‌نام و تحصیل مجدد دانش‌آموز غیرمشمول نظام وظیفه که ترک تحصیل داشته است نیز با رعایت شرایط سنی بلامانع است.

- اتباع خارجی و فرزندان آنان، پناهندگان و رانده شدگان دیگر کشورها برای ثبت‌نام باید مدرک هویتی، اقامتی و پناهندگی معتبر و مورد تأیید مراجع ذی‌ربط ارائه دهند.

- ارزشیابی تحصیلی و تربیتی دانش‌آموزان به شرح زیر انجام می‌شود:

الف) ارزشیابی نوبت اول (لغایت پایان دی ماه)

ب) ارزشیابی نوبت دوم (لغایت پایان خردادماه)

ج) ارزشیابی از دانش‌آموزان ثبت‌نام شده در دوره تابستانی (لغایت۲۰ شهریورماه)

ارزشیابی از غایبین موجه خرداد و شهریور، حداکثر دو هفته پس از اعلام نتایج ارزشیابی‌های مذکور انجام می‌شود. ارزشیابی ویژه دانش‌آموزان مشمول تبصره ۳ ماده ۴ این آیین‌نامه در مهرماه انجام می‌شود.

همچنین در ایام ارزشیابی پایانی نوبت اول، کلاس‌های درس دایر خواهد بود، ولی مدارس می توانند با اخذ مجوز از کمیسیون خاص استان، حداکثر به میزان دو هفته متوالی کلاس درس را در نوبت اول تعطیل نمایند. در این صورت مدیر مدرسه موظف است مراتب را به صورت مکتوب به اولیای دانش‌آموزان اطلاع دهد. در ایام برگزاری ارزشیابی نوبت دوم، کلاس‌های درس دایر نیست.

در مناطق گرمسیری، ارزشیابی پایانی نوبت اول و دوم به تشخیص کمیسیون خاص مناطق حداکثر دو هفته زودتر برگزار خواهد شد.

مدرسه می‌تواند  با اخذ مجوز از کمیسیون خاص استان، از دانش‌آموزی که به ضرورت به اتفاق والدین خود به خارج از کشور عزیمت خواهد کرد، حداکثر یک ماه قبل از شروع ارزشیابی پایانی، ارزشیابی به‌عمل آورد.

- ارزشیابی آن دسته از درس‌های انتخابی که فعالیت محور هستند، به صورت مستمر از مجموعه فعالیت‌های دانش ­آموز در طول هر نوبت انجام می ­شود و ارزشیابی پایانی ندارد و میانگین نمرات مستمر در هر نوبت به عنوان نمره پایانی ثبت می‌شود.

- پذیرش گواهینامه‌های مهارتی دانش‌آموز به شرط مرتبط بودن با رشته‌های مهارتی دوره، پس از تأیید مرجع صادرکننده، مطابق با شیوه‌نامه ارسالی سازمان آموزش و پرورش استثنایی انجام می‌شود.

 

.......اخبار روز

استاندار تهران:

*هیچ تجمع انتخاباتی در فضاهای بسته همانند مساجد و سالن های سرپوشیده نباید داشته باشیم.

در فضاهای باز نیز با فاصله هشت متر و ظرفیت ۳۰ درصد باید جلسات برگزار شود. در مورد جلسات درون ستادها نیز براساس رنگ بندی شرایط کرونایی تشکیل جلسات در شهرهای قرمز حداکثر با ۱۵ نفر، نارنجی ۲۰ نفر و زرد ۳۰ نفر بلامانع است.

استقبال و راه اندازی کارناوال ها نیز ممنوعیت دارد و همه باید این موارد را به صورت دقیق رعایت کنند.

قطعا زمان برگزاری جلسات نیز حداکثر باید دو ساعت باشد.

 باید همکاری و هم افزایی لازم در این زمینه بوجود بیاید تا خدایی ناکرده شاهد ایجاد پیک مجدد نباشیم./ ایسنا

*دکتر روحانی در گفت و گو با رئیس جمهور چین:

روابط تهران–پکن درازمدت و راهبردی است

تاکید بر ضرورت توسعه روابط دو کشور در همه زمینه‌ها

لزوم تسریع در اجرایی و عملیاتی شدن برنامه همکاری جامع دو کشور

اعلام آمادگی ایران برای ارتقای همکاری‌های مشترک اقتصادی با چین در منطقه غرب آسیا

ضرورت همکای ایران و چین برای مقابله با یکجانبه‌گرایی و ائتلاف‌سازی آمریکا علیه کشورهای مستقل

قدردانی از کمک‌های چین در زمینه مقابله با کرونا با عرضه میلیون‌ها دوز واکسن به کشورهای جهان

رئیس جمهور چین: آمریکا نمی تواند هر زمان خواست از برجام خارج و یا دوباره به این توافق بازگردد، لغو همه تحریم‌های ایران قبل از بازگشت آمریکا به برجام ضروری است

رئیس جمهور با اشاره به روابط رو به رشد تهران – پکن در طول ۵۰ سال گذشته و استقبال از امضای برنامه همکاری جامع ایران و چین برای آینده، روابط دو کشور را راهبردی خواند و ابراز امیداری کرد این روابط و همکاری‌های دو جانبه و منطقه‌ای در همه زمینه‌ها بیش از پیش توسعه یابد

* ۱۰۰ هزار میلیارد تومان از دارایی‌های دولت آماده واگذاری به بخش خصوصی است

فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد:

بخشی از برنامه ما برای تسهیل کسب و کار در دست اجرا و بخشی دیگر، مربوط به اخذ مجوز‌های قانونی و هیئت مقررات زدایی است که برخی از آن‌ها را در حوزه گمرک و مالیات گرفتیم و بخشی از آن در دستور کار شورای هماهنگی اقتصادی بوده و در حال انجام است. اهتمام جدی وزارت اقتصاد و دارایی این است که در تحقق این عملکرد تا زمانی که فرصت داریم حداکثر استفاده را ببریم.

وزارت اقتصاد و دارایی، ۲۷ هزار میلیارد تومان آگهی فروش در مرحله عرضه شرکت‌های دولتی مشمول واگذاری به بخش خصوصی در اختیار دارد که باید مشتری و تقاضا برای آن وجود داشته باشد، بنابراین برنامه ما این است که برای ۶ ماه اول سال، به ارزش ۱۰۰ هزار میلیارد تومان سهام شرکت‌های دولتی که در فهرست واگذاری قرار دارند، آماده عرضه شود.

* فرودگاه‌ها از قطعی برق مستثنی شدند

 سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری:

فعلاً قطعی‌های مکرر برق‌ها شامل حال فرودگاه‌ها نشده و مشکلی برای پروازها ایجاد نکرده است.

 این موضوع از قبل پیش بینی شده بود و تأخیری در پروازها نداشته ایم؛ فرودگاه‌ها جزو بخش‌های حساس بوده و از قطعی برق مستثنی هستند./ مهر

 

............گزارش ویژه

*تجربه های نابینایان برتر در کنکور سراسری:

به ایام برگزاری کنکور سراسری نزدیک می شویم. روزهایی که در آن دلهره و نگرانی کسانی که برای کنکور ثبت نام کرده اند بیشتر و بیشتر می شود. قصد داریم از این هفته با نابینایانی که در کنکور سراسری رتبه های برتر را در سالهای اخیر به دست آورده اند گفتگو داشته باشیم تا تجربیات خود را در خصوص برگزاری آزمون و آمادگیهای قبل و حین و بعد از آن در اختیار شما بگذارند. این هفته زهرا حسینی، دارنده رتبه 71 رشته علوم انسانی در سال 98 از تجربیات خود می گوید: من زهرا حسینی ، نابینای مطلق و ساکن مشهد هستم. در سال 98، رتبه 71 علوم انسانی و رتبه 747زبان تخصصی را به دست آوردم و در حال حاضر دانشجوی ترم چهارم روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد هستم. و نابینای مطلق هستم.

س: شما برای آمادگی کنکور از کلاس کنکور هم استفاده کردید؟

ج: بله در کلاسهای کنکور شرکت کردم و کلاسهای خوبی هم بود من در موسسه ای با بچه های بینا به کلاس می رفتم. و اساتید هم همکاری خوبی با من داشتند.

س: آیا در سال اول قبول شدید؟

ج: بله من در سالی که دیپلم گرفتم در دانشگاه هم قبول شدم.

س:آیا  وقتی  برای ثبت نام نابینایی خود را اعلام کردید برای آزمون به مشکلی برنخوردید؟

ج: من هنگام ثبت نام گزینه ای که باید مشخص می کردم نابینا هستم را علامت زده بودم که دفترچه بریل هم به من داده شد. اما در مورد منشی فکر می کنم منشی آزمون علوم انسانی من آنطور که باید مسلط نبود اما از آنجایی که خواندن بریل من خیلی خوب بود سر جلسه به مشکل مهمی برنخوردم. ولی اگر قرار بود همه سوالات را منشی برایم بخواند در مورد زمان به مشکل بر می خوردم. دو دفترچه در آزمون علوم انسانی به بریل بود و دو دفترچه مربوط به زبان . در کنکور زبان تخصصی منشی مسلطی داشتم. و زمان اضافه هم داشتم.

س: در سوالاتی که دفترچه بریل داشت اصلا از منشی استفاده نمی کردید؟

ج: بیشتر برای چک کردن از منشی کمک می گرفتم. سر کنکور علوم انسانی برای رد گزینه از منشی کمک می گرفتم مثلا درس اقتصاد سوالات هفت بخشی دارد که مثلا می گوید پاسخ درست سوال زیر به ترتیب در کدام گزینه آمده و هفت سوال پرسیده می شود که چون نمی خواستم تمام گزینه ها را بخوانم، رد گزینه می کردم مثلا می گفتم چهار تا گزینه را قسمت الف را اول بخوانید و مثلا می گفتم دو تا را خط بزنید و سر دو تای دیگر می گفتم حالا قسمت ب را بخوانید یا در درسی مثل ادبیات با آرایه رد گزینه می کردم مثلا اگر آرایه چهارم اصلوب معادله بود می گفتم چهارمی را در گزینه ها چک کنید و هر کدام لازم نبود را می گفتم خط بزنید. کارهای اینجوری را با منشی انجام می دادم یا اگر سوالی شکل داشت به منشی نیاز پیدا می کردم یا یکی دو سوال نماد ریاضی که وقتی برگردان شده بود چون آن نماد جدید بود آنطور که باید درست به بریل تبدیل نشده بود که از منشی می پرسیدم این کدام نماد است.این نماد مربوط به گزاره های دوشرطی بود که مبحث جدیدی است و احتمالا برگرداننده نمی دانسته چه طوری است . چون اولین سالی بود که آن نماد در کنکور وارد شده بود.

س: چه تجربه ای را به دوستانی که امسال کنکور دارند توصیه می کنید؟

ج: بهترین کار این است که خودشان را آماده کنند مثلا اگر می توانند یکی دو آزمون از آزمونهای جامع را تمرین کنند مثلا با منشی آزمون بدهند و سعی کنند جو را کنترل کنند و این را بدانند که سر کنکور ممکن است خیلی شرایط پیش بیاید مهم مدیریت کردن شرایط است و اینکه از حداکثر ظرفیتی که دارند استفاده کنند. و در زمانی که تا کنکور مانده و زمان جمع بندی است سعی کنند تورق سریع را جدی بگیرند چون خیلی کمک کننده است. من شخصا از این نوع تورق نتیجه گرفتم. مثلا در مورد دروس اقتصاد و روانشناسی، در روزهای آخر تورق سریع داشتم که خیلی به من کمک کرد. و درصد اقتصاد من صد درصد شد.

س: اگر سر جلسه آزمون، متوجه شدند نمی توانند با منشی رابطه برقرار کنند چه باید کرد؟

ج: اولین توصیه من این است که قبل از شروع شدن کنکور یعنی در زمان نیم ساعتی که بچه ها وارد سالن می شوند و با منشی آشنا می شوند برای اینکه وقتشان گرفته نشود در مورد سوالاتی که می خواهند به شیوه خاصی خوانده شود با منشی خود صحبت کنند. به منشی بگویند جواب سوالات را از ابتدا در پاسخنامه وارد کند و جوابها را در دفترچه علامت نزند تا بعد وارد پاسخنامه کند چون این وقت زیادی را از آنها می گیرد یکی از دوستان من با این مشکل روبرو شده بود یعنی حدود 50 درصد دو تا از دروسش در دفترچه علامت زده شده بود و منشی وقت نکرده آنها را وارد پاسخنامه کند. از اول اگر منشی درسی را گفت که نمی تواند بخواند چون برای دوستانم پیش آمده بود که منشی گفته بود نمی توانم ریاضی بخوانم محترمانه خواهش کنند اگر در حوزه کس دیگری حضور دارد که می تواند در این درس خاص کمک کند بخواهند که آن فرد بیاید  یا اگر نمی تواند سوالی را بخواند لا اقل اشتباه جواب ندهند دیگر اینکه اگر دوستان به بریل مسلط هستند توصیه می کنم از دفترچه بریل استفاده کنند و اگر منشی هم می خواند با هم سوالات را چک کنند این کار جلوی خیلی از مشکلات را می گیرد. چون خودشان با دروس آشنایی دارند و اگر خودشان هم نظارت داشته باشند شرایط خیلی بهتر می شود دیگر اینکه دستپاچه نشوند و اگر نتوانستند با منشی ارتباط برقرار کنند بحث نکنند و خیلی محترمانه خواهش کنند فرد عوض شود یا روشش را عوض کند. به نظرم اگر محترمانه گفته شود منشیها قبول می کنند.

س: موردی داشته اید که منشی عوض شده باشد؟

ج: بله یکی از دوستان منشی داشته که نمی توانسته ریاضی را بخواند. منشی به او گفته از ریاضی صرفنظر کنید ولی ایشان خیلی محترمانه گفته من زحمت زیادی کشیدم برای این درس و باید آن را پاسخ بدهم اگر ممکن است برای این یک درس از منشیهای دیگری که در حوزه هستند خواهش کنید کمک کنند و چند دقیقه جایتان را با ایشان عوض کنید. که این اتفاق افتاده بود

س: زمان را چگونه مدیریت می کردید خودتان مدیریت می کردید یا از منشی می خواستید حواسش باشد؟

ج: من ساعت را از ایشان می پرسیدم.  و هم از تکنیک ضربدر منفی استفاده می کردم. یعنی به منشی می گفتم سوالاتی را که اصلا بلد نبودم کنارش منفی بگذارد و سوالاتی را که شک داشتم و فکر می کردم ممکن است از من زمان بگیرد را کنارش ضربدر می گذاشتم و سوالاتی را که می توانستم سریع پاسخ بدهم این کار را می کردم و جلو می رفتم و زمانی که در آخر باقی می ماند را می پرسیدم کدام سوالات ضربدر دارد و سعی می کردم آنها را حل کنم اما کلا سعی می کردم روی سوالاتی که شک دارم و زمان می گیرد، خیلی وقت نگذارم.

س: در مورد  سوالاتی که بچه ها بلد نیستند و ممکن است منفی جواب دهند چه توصیه ای دارید؟

ج: اگر بگوییم هر سوال منفی ممکن است رتبه فرد را صد تا ده هزار نفر جابجا کند واقعا اغراق نکرده ایم. واقعا خواهش می کنم سوالاتی را که شک دارند پاسخ ندهند حتی اگر دوستی در یک درس هیچ سوالی را پاسخ ندهد خیلی بهتر از این است که اشتباه جواب بدهد و درصدش منفی شود. در مورد سوالی که شک دارند چون سوالات چهار گزینه ای است احتمال درست بودنش یک چهارم است و این مقدار نسبت به سه چهارم احتمالی اشتباه بودن، خیلی کمتر است.

س: توصیه ای برای انتخاب رشته هم دارید؟

ج: انتخاب رشته برای نابینایان کاری است که ریسک بالایی دارد اول به استعداد و علاقه خود توجه کنند و دوم اینکه در چه کاری ما می توانیم بیشتر موفق باشیم و زمینه های آن دسترس پذیرتر است و نکته دیگر اینکه شرایط دانشگاهی را که انتخاب می کنند بررسی کنند وقتی دفترچه انتخاب رشته می آید یک فرم تسهیلات هم دارد که روی سایت سازمان سنجش قرار می گیرد آن را چک کنند که در دانشگاه مورد نظر امکانات برای معلولان فراهم باشد مثل کانونهایی که کتب را صوتی می کنند یا کارگاه کامپیوتر و .. برخی از دانشگاهها امکانات بیشتری دارند سعی کنند این دانشگاهها را در اولویتهای اول خود بگذارند که این کار می تواند در راحتی و صرفه جویی زمان آنها خیلی تاثیرگذار باشد.

 

.......آهنگ و درنگ

*زندگانی مسیح، بازتاب صدای باورمندان اعصار پیشین

لوریس چکناواریان از جمله محبوب‌ترین آهنگسازان کلاسیک عصر ما در میان ایرانیان به حساب می‌آید. حضور پیوسته‌اش در کنار مردم باعث شده فعالیت‌هایش همواره مورد توجه عام و خاص باشد. زندگانی مسیح یکی از شنیدنی‌ترین آثار این هنرمند ایرانی ارمنی است که در این نوشته بیشتر در باره‌اش می‌خوانیم:

کیفیت، کیفیت و باز هم کیفیت. این اولین چیزی است که هنگام شنیدن اوراتوریوی آوازی لوریس چکناوریان، زندگانی مسیح، به گوش می‌رسد. در این اثر خوانندگان در چهل موومان (دو بخش) به آواز تسبیح معبود می‌گویند. حتا اگر ندانیم شالوده و ماده‌ی اولیه‌ی این نواهای مذهبی از کجا و با صرف چه همت و متحمل شدن چه زحماتی آمده خود آثاری که می‌شنویم گویای گویا است. و حتا اگر نتوانیم معنای متن آیینی‌شان را دریابیم یا بر بستر فرهنگ دینی مسیحی درکشان کنیم (که قاعدتا اغلب ما نمی‌توانیم چنین کنیم) این آثار آوازی زیبایی معنوی-موسیقایی مختص خودشان را دارند.

تکه‌های این اوراتوریو سفری شگفت‌انگیز و رازآمیز به دل سنت‌های قرون وسطای مسیحی (روایت ارمنی) فراهم می‌کند، تصویری بازآفریده به دست آهنگساز امروزین از متن‌هایی موسیقایی به نمایش می‌گذارد که قدمتشان بین ۱۵۰۰ تا ۱۰۰۰ سال است (گرچه ما نمی‌دانیم دقیقا سهم آهنگساز چقدر است و سهم متن‌های مرجع چقدر). زمانشان بسیار از ما دور است. چنان دور که بیم آن می‌رود موسیقی اصلا ارتباطی برنیانگیزد و مفهومی را در ذهن شنونده نسازد. اما چنین نیست. کافی است تنها بگذاریم صدا به درون بیاید و در ذهن نفوذ کند. آنگاه پژواک صدای آن مومنان تاریخی اثر می‌گذارد و شنونده را مجذوب می‌کند.

با یا بی هر گونه درک فرهنگی لیتورژیک، حتا بدون باور به ایمان مذهبی مسیحی خطوط موسیقایی رنگارنگ و پرطنینی که در “Lord Have Mercy” (Resurrection and Ascension) می‌شنویم همچون اوجی برای اوراتوریو مسحور کننده است. سکون کیهانی و ازلی موجود در هر یک از آوازها، از همان اولین، “The Lord’s Prayer”، (گرچه در اندک جاهایی به فراخور متن ممکن است دگرگونی حالت نیز بپذیرد) نمایی می‌یابد و حضور خود را همچون عنصری برآمده از شکوه و هیمنه‌ی ایمان با صدای پرصلابت تکخوان و ساختار سنگین و متین همخوانان پایدار می‌کند.

همان کاری را می‌کند که در اصل قرار بوده بکند؛ در دل‌های باورمندان احساسی الهی برمی‌انگیزد. روایت موسیقایی محض ما از زیبایی‌های چنین اثری –که فارغ از اینها است- فرآورده‌ی جانبی آن غایت اولیه است. و این زیبایی، ولو جانبی، چندان هست که ارج آهنگساز را در نگاه ما افزون کند.

«مجموعه برگزیده آثار لوریس چکناواریان» توسط موسسه فرهنگی هنری «راد نو اندیش» به مدیریت بردیا صدرنوری توسط موسسه «ایران گام» در سال ۱۳۹۷ در دسترس علاقه مندان قرار گرفته است. پیش از این مجموعه آثار لوریس چکناواریان به همت انتشارات آوای باربد به بازار عرضه شده بود.

 

.......سلامت و بهداشت

*اختلالات غده تیروئید و ناهنجاریهای جنینی: ، چهارم خرداد روز جهانی تیروئید است. ۶۰ درصد بیمارانی که با یک بیماری تیروئید مشغول زندگی هستند از وجود بیماری خود بی اطلاع هستند.هورمون های تیروئید در تنظیم متابولیسم بیشتر سلول های بدن و همچنین در رشد و نمو و تکامل سیستم عصبی نقش حیاتی دارند.کمبود ید عملکرد تیــروئیـد را دچار اختلال نموده و بر حسب اینکه این کمبود در چه زمانی حاصل شود و نیز بر اساس شدت کمبود آن عوارض و تغییرات حاصله را تحت عنوان اختلال های ناشی از کمـبود ید تقسیم بنـدی می کنند.

به نقل از دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت،  یـد، در شکل طبیعی خود در آب دریا ها، گیاهان آبزی، برخی از مواد معدنی و خاک وجود دارد. این عنصر کمیاب  برای رشد و نمو فرد، بخصوص رشد و تکامل عصبی- روانی جنین در طول زندگی داخل رحمی و تا دو سال پس از تولد مورد نیـــاز است.

کمبود ید را می توان با تامین ید مورد نیاز روزانه افراد آن را کنترل نمود.

در حال حاضر حدود دو سوم جمعیت جهان تحت پوشش تغذیه با نمک ید دار هستند.

دریافت ناکافی ید در زمان بارداری ممکن است سبب بروز عوارض در مادر و اختلال تکاملی سیستم عصبی جنین و نوزاد گردد. نقش ید در تکامل سیستم عصبی در دوران زندگی جنینی و نوزادی تاخیر رشد فیزیکی عصبی،  شناختی رفتاری و همچنین کرتینیسم (عقب ماندگی ذهنی بارز توام با درجات مختلفی از کوتاهی قد، کری و لالی و سفت و سخت شدن عضلات) ثابت شده است.

در طول شش ماه اول بارداری جنین بطور کامل وابسته به هورمون تیروئید مادری است زیرا تیروئیـــد جنین تا هفته ۱۳ الی ۱۵ بارداری فعالیت هورمون سازی ندارد  با ورود جنین به سه ماهه آخر بارداری تیروئید او توان هورمون سازی را پیدا کرده  اما هنوز برای این فعالیت نیازمند ید از طریق مادر است.  نوزادانی که از شیر مادر استفاده می کنند. نیز نیازمند دریافت ید هستند.

زنان در دوران بارداری و شیر دهی به منظور حفظ سوخت و ساز طبیعی و همچنین انتقال هورمون تیروئید و ید به جنین و نوزاد نیاز به ید بیشتری دارند. شایعترین پی آمد کمبود ید که در طول تکامل جنین و اوایل نوزادی بروز می کنند سقط جنین مرگ داخل رحمی جنین آنومالی های مادرزادی و تاخیر شدید و غیر قابل برگشت فعالیت های مغزی است.

بطور ایده آل ذخیره ید داخل غده تیروئید زنان قبل از باردار شدن باید با مصرف نمک ید دار به حد کافی برسد لذا انجمن تیروئید آمریکا توصیه می کند که تمام زنانی که در سن باروری بوده و تمایل به بارداری داشته باشند، نه تنها در مناطق دچار کمبود ید، بلکه در مناطق با دریافت ید کافی نیز باید روزانه ۱۵۰ میکرو گرم مکمل ید در یافت کنند.

مکمل یاری ید زنان باردار کشور از سال ۱۳۹۶ آغاز شد. در این برنامه به تمام زنان کشور در سن باروری از حداقل سه ماه قبل از بارداری و در تمام طول مدت بارداری و شیردهی مکمل ید تجویز شد. قرص های یدو فولیک حاوی ۱۵۰ میکرو گرم ید تا پایان سه ماه اول بارداری و کپسول های مولتی ویتامین حاوی ۱۵۰ میکرو گرم ید از اوایل سه ماه دوم بارداری تا پایان دوره شیردهی توصیه شد. در  پژوهش انجام شده در ارتباط با وضعیت تغذیه ید زنان باردار ایرانی قبل و یعد از مکمل یاری همگانی ید آن است که زنان باردار و شیرده علاوه بر مصرف متعارف نمک طعام ید دار تصفیه شده (حداکثر کمتر از ۵ گرم در روز) نیازمند حداقل ۱۵۰ میکروگرم مکمل ید نیز هستند که توصیه می شود فقط از نمک ید دار تصفیه شده در حد متعارف استفاده کنند  زیرا به مقدار کافی ید داشته و فاقد هر گونه ناخالصی است لذا کاملا بدون ضرر و عوارض جانبی است. هیچ وقت از نمک دریا و سنگ نمک که تبلیغات نادرستی در مورد مصرف آنها می شود استفاده نکنند زیرا  به مقدار کافی حاوی ید نبوده و بعلت داشتن فلزات سنگین و آلودگی با آلاینده های شیمیایی کارخانجات صنعتی که وارد آب دریاها و اقیانوس ها می  شوند بسیار مضر بوده و با خطر ایجاد سرطان همراههستند.

*شیب نزولی کُند کرونا در تهران: معاون درمان ستاد کرونا استان تهران درباره وضعیت اکسیژن رسانی به بیماران کرونایی در بیمارستان ها با توجه به قطع مکرر برق، گفت: برق اضطراری و ژنراتورهای تمام بیمارستان‌ها را در تهران بررسی کردیم و در سیستم تمام بیمارستان‌ها تدابیر لازم برای این موضوع اندیشیده شده است.

به نقل از ایسنا، دکتر نادر توکلی افزود:در تهران شاهد شیب نزولی و رو به کاهش بیماری هستیم، اما این کاهش به کندی اتفاق می‌افتد. نمی‌توان منکر وجود ویروس‌های جهش‌یافته در تهران شد، اما آنچه مسلم است، رفتار و الگویی که در حال حاضر از بیماری در تهران می‌بینیم، عمدتا ویروس جهش‌یافته انگلیسی است.

توکلی ادامه داد: خوشبختانه میزان مرگ و میر هم به نسبت کل مراجعین پایین است. از هر ۱۰۰ مراجعه‌ کلی که به بیمارستان‌ها اعم از بخش سرپایی و ... انجام می‌شود، یک درصد فوت می‌کنند. در حالی که در پیک سوم این میزان تا سه درصد هم رفته بود. در عین حال تعداد مرگ و میر بیمارستانی‌مان در پیک سوم ۱۰ نفر از هر ۱۰۰ نفر بود که اکنون به چهار درصد رسیده است. زیرا به هر حال مراقبت‌های بیمارستانی  بهتر شده، فرهنگ مراجعه مردم تقویت شده، کلینیک‌های سرپایی برای دریافت داروهای تخصصی از سوی بیمارستان‌ها راه‌اندازی شده و این موارد باعث شده که وضعیت درمان از یک ماه قبل به نسبت آرام‌تر شود.

توکلی درباره توصیه‌هایش برای انتخابات نیز گفت: انتخابات یک رسالت ملی است و باید مشارکت حداکثری داشته باشیم، اما با حفظ پروتکل‌ها فکر نمی‌کنم چالش عمده‌ای در این زمینه داشته باشیم. باید توجه کرد که پیش از این  نگرانی زیادی برای مدارس بود، در حالی که شاخص‌های ما نشان می‌داد که ریسک کودکان به نسبت دوره‌های قبلی کمتر شده و اگر کودکی هم دچار کووید ۱۹ شود، مرگ و میر بسیار به ندرت است. نگرانی‌هایی از حضور در مدارس برای امتحانات پایان ترم وجود داشت که مدارس با رعایت پروتکل‌ها کار را انجام می‌دهند. ازدحام مترو و اتوبوس که هر روز با آن مواجهیم، عامل خطر کمی نیست که باید مورد توجه قرار گیرد. به هر حال باید در این موارد پروتکل‌ها رعایت شود تا پوشش واکسیناسیون به حد معقولی برسد.

 

..........ورزشی

*لاله عربزاده کوهنورد نابینای تهران درگذشت

لاله عربزاده، یکی از فرهیختگان جامعه نابینایان و از ورزشکاران فعال هیئت ورزش نابینایان استان تهران روز دوشنبه سوم خرداد بر اثر عوارض ناشی از عمل جراحی تومور مغزی درگذشت.

به گزارش ایران سپید: اولین روزی که با او همسفر شدم، هفتم دیماه سال 97 بود. ارتفاعات داراباد در یک روز سرد و برفی. خاطرم هست وقتی در ساعت 12.30 ظهر و در ارتفاع دو هزار و 450 متری قرار داشتیم و پس از انداختن عکس های یادگاری، وقتی می خواستم با او مصاحبه کنم، با متانت و وقار خاصی که داشت، گفت یکم ارتفاع کم کنیم. الان خیلی سرده و دندونام همش به هم میخوره. بعد که به کنار رودخانه داراباد رسیدیم و برف تبدیل به باران شده بود، با آرامش خاصی به همه سؤالاتم پاسخ داد. اون اولین صعود کوهنوردی ما بود.

لاله عربزاده از سال 97 و برای صعود های کوهنوردی وارد هیئت ورزش نابینایان استان تهران شد.

31 خرداد 98 و در جریان صعود های آماده سازی به قله دماوند، لاله عربزاده برای اولین بار موفق به فتح قله ی یک کوه شد. کهار چهار هزار و 200 متری در سلسله جبال البرز. بعد از صعود کهار گفت: چون نابینای مطلق هستم، هیچ تصور درستی از قله ی یک کوه نداشتم و امروز یک روز رؤیایی در زندگی من بود. آرزو دارم به بام ایران و قله دماوند صعود کنم. در تابستان 98، سه قله داراباد، سرکچال و هفت خان را هم با موفقیت صعود کرد و مهیای فتح بام ایران شد.

بازخوانی بخشی از گزارش ایران سپید از صعود تاریخی به قله دماوند، با حضور زنده یاد لاله عربزاده مرداد 1398

ساعت ۱۳ ظهر روز چهارشنبه 23 مرداد است که به ارتفاع ۵۵۰۰ متری رسیده ایم. تصاعد مکرر بخارهای گوگردی از دهانه آتشفشان دماوند تنفس را دشوار کرده است. برخی افراد روی به استفاده از اکسیژنهای مصنوعی آورده اند. اعضای ۲۱ نفره گروه که در میان آن‌ها ۵ مرد و سه دختر نابینا حضور دارند، از هم فاصله گرفته اند و گروه انسجام ابتدایی زمان صعود را ندارد. برخی ها فاصله کمی با قله دارند و تعدادی از بچه ها پایینتر هستند. سر انجام، همه ی اعضای گروه تا ساعت ۱۴٫۳۰ دقیقه بر روی بام ایران قرار می گیرند. بعضی بچه ها اشک شوق می‌ریزند. هر کس به نوعی خوشحالی خود را با دیگری تقسیم می‌کند. آنچنان شور و هیجانی در تیم حکمفرماست که نمی‌توان آن را توصیف کرد.

با رسیدن به قله افتخار، دیگر خبری از خستگی نیست، بلکه با رسیدن به بالاترین نقطه ایران، سنگهای سخت کوه در برابر اراده هایمان نرم شد و گویی با ما همنوا بود.

همنوایی که دشتها و لاله های سبز ارتفاعات دماوند در دل تابستان، بهاری برای ما ایجاد کرد که نهایت آن، غزل سرایییکی از دختران گروه بر بام ایران بود.

بچه ها مشغول روبوسی و تبریک گفتن به یکدیگر و گرفتن عکس های یادگاری هستند که لاله عربزاده از دیگر دختران نابینای گروه خود را به قله می‌رساند. آمدن لاله با چشمان اشکآلود فضا را دگرگون می‌کند. لاله میگوید از همه ممنونم که من را به آرزویم رساندید و مشغول به خواندن غزلی می‌شود که خود آن را در وصف دماوند سروده است.

شکوه شرق انسان است اینجا، طراوت جلوه جان است اینجا. دیار من بهشتی پر غرور است، هزاران نکته برهان است اینجا. تمام کوه هایش پر صلابت، و بوم بام ایران است اینجا. دماوند بلند آتشین دل، ژیانی خفته غران است اینجا. فراز سرزمینم رازدار است، ز تاریخی که پنهان است اینجا. چو دیو بد سگل بر بند شد سخت، به فر تخت سلیمان است اینجا. و لاله آسمان در مقدم توست، جهان، معراج ایران است اینجا.

لاله عربزاده که به عنوان آخرین نابینای گروه توانست خود را به قله برساند و حضورش باعث خوشحالی سایر همنوردانش شد پس از صعودش به خبرنگار ایران سپید گفت: همیشه یکی از بزرگترین آرزوهای من این بود که به بام ایران صعود کنم. هیچوقت فکرش را نمیکردم کسی پیدا شود تا به اتفاق وی، بتوانم به این تجربه دست یابم. من در مسیر صعود به قله، با ارتفاع زدگی و تراکم کم هوا روبرو شدم و از این بابت خیلی اذیت شدم. اما به هر قیمتی که بود، توانستم قله را فتح کنم و این تجربه زیبایی برای من بود. به نظر من، دماوند غرور یک ایرانی است. عربزاده ادامه داد: اینکه در قلب تابستان شرایط مختلف آب و هوایی از بهار گرفته تا پاییز و زمستان را تجربه کردیم، بسیار ویژه بود. اینکه میدیدم از سایر کشورهای دنیا آمده اند تا دماوند ما را حس و لمس کنند، جای غرور و افتخار دارد و حس ایرانی بودن ما را بر می انگیزد.

مرحوم عربزاده علاوه بر کوهنوردی، در دوچرخه سواری، دو و میدانی و بولینگ نیز تجربه فعالیت داشت. او به معنای واقعی کلمه یک فرهیخته بود. دختری بی حاشیه و بی ادعا که به سه زبان زنده دنیا یعنی انگلیسی، فرانسه و آلمانی مسلط بود. او یکی از شاعران برجسته نابینا نیز محسوب می شد که وصف شعرش درباره دماوند حین صعود به بام ایران، یکی از شاهکار های هنری او بود. لاله عربزاده که متولد 29 شهریور سال 1359 بود، صبح روز دوشنبه سوم خرداد بعد از اینکه یک هفته در کما بود بر اثر عوارض ناشی از تومور مغزی درگذشت.

ایران سپید این ضایعه دردناک را به خانواده ایشان، ورزشکاران نابینای تهران و جامعه نابینایان تسلیت می گوید.

در ادامه، مصاحبه این جانب با لاله عربزاده چند ساعت بعد از فتح بام ایران را بشنوید.

این مصاحبه، در ساعت 9 شب 23 مرداد 1398 و در بارگاه سوم دماوند در ارتفاع چهار هزار و 200 متری گرفته شده و لاله عربزاده از خاطرات خود هنگام صعود به قله دماوند می گوید.

لاله، حالا دیگر آسمان در مَقدَمِ توست. جهان. دنیای فانی است اینجا.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *