شناسه خبر: 33623 منتشر شده در مورخ: 1400/2/27 ساعت: 11:20 گروه: اجتماعی  
انتظار جامعه معلولان گناوه از نامزدهای شوراها

انتظار جامعه معلولان گناوه از نامزدهای شوراها

مناسب سازی محیط شهری و اماکن عمومی نظیر فضاهای مذهبی، ورزشی، تفریحی و ناوگان حمل و نقل از خواسته‌های جامعه معلولان شهرستان گناوه از نامزدهای دوره ششم شوراهای اسلامی این شهرستان است که در صورت انتخاب آنها توسط مردم به عضویت در شوراها تحقق این مطالبات را در اولویت قرار دهند.

به گزارش ایران سپید به نقل از ایرنا، معلولان جسمی - حرکتی که بخشی از جمعیت شهرستان گناوه را تشکیل می‌دهند، هم اکنون برای انجام روزمره خود در سطح شهر و ادارات و دیگر محیط‌ها با یک سری مشکلات و تنگناها مواجه هستند و امید دارند در دوره جدید شوراها به آنان نگاه خاص و ویژه شود. معلولان این شهرستان انتظار دارند در این دوره از انتخابات شوراهای اسلامی شهر گناوه که ۵۶ نامزد تائید صلاحیت شده‌اند، درصورت راهیابی هرکدام از آنان برکرسی عضویت در شوراها، مطالبه و خواسته‌های آنان را پیگیری و رسیدگی و برای آنها تلاش کنند.

نماینده معلولان و رئیس هیات مدیره انجمن توانمندان صبور گناوه گفت: باتوجه به جمعیت ۸۰ هزارنفری این شهر و وجود بیش از  ۶ هزار نفر معلول در این شهرستان با انواع معلولیت‌ها که بزرگترین اقلیت شهر از لحاظ آمار بالای جمعیت و شرایط ویژه جسمی هستند، اما  با موانع و کمبودهای بسیار زیادی روبرو هستند که می‌طلبد شورای ششم شهر گناوه نگاه ویژه‌ای به این قشر داشته باشد. لیلا جهان آرا افزود: معلولان این شهرستان از  یک وسیله عمومی و مناسب سازی شده در ناوگان حمل و نقل عمومی شهر محروم هستند و علاوه بر آن  پارک مخصوص، اماکن عمومی و تفریحی و ورزشی ندارند و حتی خیلی از ادارات و بانک‌ها مناسب سازی نشده‌اند و اگر هم اقدامی صورت گرفته استاندارد نیست.

وی ادامه داد: یک مسجد و حسینیه در شهر گناوه وجود ندارد که درب ورودی آن مناسب این قشر باشد و بتوانند از این اماکن مذهبی استفاده لازم ببرند. نماینده معلولان گناوه گفت: هم اینک ساختمان شورای اسلامی شهر بگونه‌ای است که امکان ورود معلولان در آن وجود ندارد و به علت مستقرشدن در طبقه بالایی ایستگاه آتش نشانی و پله‌های زیاد آن امکان حضور در این مکان وجود ندارد. جهان آرا افزود: مناسب نبودن بیشتر  اماکن عمومی، نبود پارک مخصوص، وسیله مناسب حمل و نقل عمومی و به طور کلی نابرابری حقوق شهروندی درشهر بارز است که از کاندیداهای شوراها مجدانه خواستاریم  برنامه‌ای برای برطرف کردن مشکلات و معضلات زندگی معلولان تدوین کنند.

وی اظهارداشت: مناسب‌سازی معابر، خیابان‌ها و سازمان‌ها یکی دیگر از مهم‌ترین دغدغه‌های معلولان است که به اندازه کافی و مناسب انجام نشده و باعث شده تا یک معلول از زندگی عادی در این  شهر محروم شود. جهان آرا  افزود: تردد آسان در فضاهای شهری حق مسلم و ابتدایی هر شهروند است اما وقتی فرد دچار معلولیت یا مشکل جسمی و حرکتی باشد برای استفاده از این امکانات با موانع جدی روبرو می‌شود.

وی گفت: به عنوان نماینده جامعه معلولان گناوه از نامزدهای ششمین دوره شورای گناوه می‌خواهیم زمینه را برای استفاده قشر معلولان از امکانات شهری که حق طبیعی آنان است با برنامه‌ای مناسب در شورا فراهم کنند. رئیس هیات مدیره انجمن توانمندان صبور گناوه ادامه داد: امیدواریم در دوره ششم با حضور انجمن توانیابان و مسئولان حوزه ترافیک و مبلمان شهری، طرحی کارشناسی شده بصورت ضربتی برای این قشر بویژه در زمینه تردد و رفاه آنان درنظر بگیرند. وی بیان کرد: شورای اسلامی شهر باید در جلسات در یک مکان مناسب به غیر از ساختمان کنونی از چند معلول دعوت کنند تا بتوانند کمبودها و نارسایی‌های این قشر را براحتی به گوش آنان برسانند و برای برطرف شدن آنها برنامه‌ریزی کنند.

رئیس بهزیستی گناوه گفت: این اداره به عنوان یکی از اعضای کمیته مناسب‌سازی شهرستان، مناسب‌سازی معابر عمومی برای افراد معلول و سالمند و جانباز  را در برنامه‌های اولویت‌دار خود قرار داده است.  مینا شهابی افزود: در زمینه مناسب سازی ادارات در این شهر کارهای خوبی صورت گرفته  و از سال گذشته و ابتدای سال جاری همکاری خوبی در این زمینه شده‌است. وی اظهارداشت: برای استانداردبودن رمپ‌های ورودی ویژه معلولان به کارشناس مناسب سازی این اداره توصیه شده‌است ضمن بازدید به ادارات اعلام کند از سازه‌های شیب دار و تند پرهیز کنند. رئیس بهزیستی گناوه گفت:  مناسب سازی منازل و خودروهای مددجویان این نهاد هم از دیگر برنامه‌هایی است که بجد دنبال شده و به آنان کمک هزینه پرداخت شده‌است. وی افزود: در زمینه مناسب سازی فضاهای عمومی و ورزشی و مساجد نامه نگاری با شهرداری و بانیان مساجد صورت گرفته است.

شهابی بیان کرد: شهرداری در اجرای پیاده‌روهای جدید، قسمتی از مسیر عابران را  به صورت خط دار و رنگ آمیزی شده برای  نابینایان و معلولان  تعیین کرده‌است. وی گفت: به داروخانه‌ها و موسسه‌های خصوصی نیز برای مناسب سازی مکاتبه شده‌است و آنان را الزام به احداث رمپ برای معلولان کرده‌ایم. رئیس بهزیستی گناوه بیان کرد: معلولان باید توانمندی‌های خود را  بارور کنند و در صورت هرگونه مطالبه و مشکلی به این اداره مراجعه تا پیگیری و رایزنی‌های لازم  به عمل آید. مسئول واحد ترافیک و زیباسازی شهرداری گناوه گفت: این مجموعه برای استفاده معلولان از اماکن عمومی و محیط های شهری اقدام‌های خوبی انجام داده‌است. حسین تزم افزود: در یک سال اخیر در چندین نقطه مهم و شلوغ شهر حدود ۱۶ هزارمترمربع پیاده روسازی شده که در آن مناسب سازی محیط برای عبور ویلچر معلولان و نابینایان درنظرگرفته شده‌است.

وی اظهارداشت: تردد موتورسواران در برخی پیاده روهای چندین نقطه و معابر شهر باعث شده تا ایجاد مزاحمت بویژه برای معلولان کنند و حتی بیشتر مغازه داران مجبور به نصب مانع کرده‌اند که امکان مناسب سازی را دشوار کرده‌است. مسئول واحد ترافیک و زیباسازی شهرداری گناوه گفت: در چندین نقطه پرتردد و شلوغ شهر تابلوهای ویژه برای پارک خودروهای معلولان توسط شهرداری نصب شده‌است اما به علت اینکه دیگر خودروها در این نقاط پارک می‌کنند، معلولان نمی‌توانند از این مکان‌ها استفاده کنند و باید پلیس با چنین رانندگانی برخورد کند. وی اضافه کرد: جانمایی برای پارک ویژه معلولان همراه با نصب ست‌های ورزشی در برنامه کاری قرار گرفته است. انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی شهری، روستایی و عشایری ، سیزدهمین دوره ریاست جمهوری ، میان دوره‌ای پنجمین دوره خبرگان رهبری و یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی به طور همزمان  ۲۸ خردادماه امسال برگزار می شود.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *