شناسه خبر: 33611 منتشر شده در مورخ: 1400/2/26 ساعت: 10:28 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه یکشنبه 26 اردیبهشت 1400

روزنامه یکشنبه 26 اردیبهشت 1400

عناوین امروز:امتحانات پایانی دانش آموزان استثنایی پایه نهم غیر حضوری برگزار می شود-خبرهایی از آخرین روز ثبت نام کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری-برگزاری مسابقه نقاشی برای کودکان بینا-تعداد مناطق قرمز کرونا به ۳ شهر کاهش یافت-چو ایران نباشد، تن من مباد-تلاش می کنم در پرتاب دیسک رکورد خود را ارتقا دهم-برداشت میلیونی پسر از حساب مادر برای بازی آنلاین.

روزنامه «ایران سپید»

یکشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰

۴ شوال ۱۴۴۲

 ۱۶ می  ۲۰۲۱

سال بیست و پنجم شماره ۶۶۹۹

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وب سایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

........عناوین این شماره......

*امتحانات پایانی دانش آموزان استثنایی پایه نهم غیر حضوری برگزار می شود

*خبرهایی از آخرین روز ثبت نام کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری

*برگزاری مسابقه نقاشی برای کودکان بینا

*تعداد مناطق قرمز کرونا به ۳ شهر کاهش یافت

*چو ایران نباشد، تن من مباد

*تلاش می کنم در پرتاب دیسک رکورد خود را ارتقا دهم

*برداشت میلیونی پسر از حساب مادر برای بازی آنلاین

 

.......اخبار ویژه

*امتحانات پایانی دانش آموزان استثنایی پایه نهم غیر حضوری برگزار می شود

معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی از برگزاری غیرحضوری امتحانات پایانی دانش آموزان استثنایی پایه نهم خبر داد.

 سید جواد حسینی با اعلام این خبر گفت: با توجه به شرایط کرونایی و وضعیت خاص دانش آموزان استثنایی و همچنین رفع نگرانی والدین این دانش آموزان، ارزشیابی پیشرفت تحصیلی پایه نهم دوره اول متوسطه استثنایی دانش آموزان با نیازهای ویژه در خرداد ماه به صورت مجازی و غیر حضوری برگزار می‌شود.

وی افزود: بر همین اساس به معلم اختیار داده می‌شود با استفاده از آزمون‌های آنلاین در سامانه‌های بومی مورد تایید شورای مدرسه و سایر شیوه‌های ارزشیابی نظیر کارپوشه، آزمون شفاهی، آزمون عملکردی و تکالیف کلاسی نمره پایانی نوبت دوم این دانش آموزان را تعیین نماید.

حسینی در پایان تصریح کرد: آزمون‌های نهایی دانش آموزان استثنایی پایه دوازدهم مانند سایر دانش آموزان عادی به صورت حضوری برگزار خواهد شد.

*افزایش ۲۰ درصدی مناسب‌سازی شهری در تهران/ یک شماره پیامکی برای طرح مشکلات معلولان

مسئول مناسب‌سازی سازمان بهزیستی استان تهران با اشاره به سامانه معبر که برای طرح مشکلات معلولان در راستای مناسب‌سازی معابر، اماکن عمومی و محیط‌های شهری و ساختمان‌های اداری راه‌اندازی شده می‌گوید: بیشترین پیامک‌های دریافت شده از سوی مردم مربوط به مشکلات محیط‌های شهری مانند پل‌ها، رمپ و هم‌سطح‌سازی خیابان‌ها بوده است.

مریم سلطانی با بیان اینکه سامانه معبر از سال ۱۳۹۵ راه‌اندازی شده است، گفت: سامانه معبر، سامانه‌ای کشوری و مربوط به محیط‌های شهری و عمومی است که توسط دبیرخانه مناسب‌سازی کشور راه‌اندازی شده است.

 به گفته وی، افراد می‌توانند با شماره‌گیری کد (۳۰۰۰۰۱۲۳۲۲) در ابتدا خود را معرفی کرده و سپس مشکل خود را در زمینه‌های مشکلات شهری و ساختمان‌های عمومی اعلام کنند. این پیامک به طور مستقیم برای کارشناس مناسب‌سازی سازمان بهزیستی استان مربوطه ارسال می‌شود و کارشناس پس از دریافت این پیامک، باتوجه به مشکل در شهرستان آن استان، نامه‌ای برای پیگیری به مسئول شهرستان محل مربوطه ارسال می‌کند. کارشناس نیز باتوجه به شهرداری آن منطقه نامه‌ای را برای رفع مشکل ارسال می‌کند و شهرداری پس از رفع مشکل، گزارش آن را برای ما ارسال و ما آن را برای دبیرخانه کشوری ارسال می‌کنیم.

مسئول مناسب‌سازی سازمان بهزیستی استان تهران با بیان اینکه به طور میانگین ماهانه یک الی دو پیامک در زمینه مشکلات محیط‌های شهری و عمومی دریافت می‌کنیم، یادآور شد: برخی از پیامک‌های ارسال شده در زمینه مشکلات محیط‌های شهری و عمومی رفع شده است و برخی‌ها نیز ممکن بوده قابلیت رفع کردن نداشته باشد. 

سلطانی افزود: بیشترین پیامک‌های دریافت شده از سوی مردم مربوط به مشکلات محیط‌های شهری مانند پل‌ها، رمپ و هم‌سطح‌سازی خیابان‌ها بوده است.

بنابر اظهارات وی، براساس بررسی‌های انجام شده طی ۲ سال گذشته شاهد افزایش حدود ۲۰ تا ۳۰ درصدی مناسب‌سازی محیط شهری نسبت به گذشته بوده‌ایم. 

 

......اخبار روز

*خبرهایی از آخرین روز ثبت نام کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری

محمد شریعتمداری پس از ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری: با اندیشه اصلاحگرانه و مصلحانه برای تقویت نظام جمهوری اسلامی ایران در عرصه انتخابات ریاست جمهوری حاضر می شوم.

* محسن رضایی: آنچه برای ما مهم است رای مردم است. با رعایت همه اخلاق و برادری ها این بار همانند گذشته پرده پوشی نخواهیم کرد. همه چیز را به صراحت به مردم ایران خواهیم گفت.

* همتی: جایگاه اقتصاد کشور و رفاه و آرامش مردم همتراز با تلاش و صبوری مردم نیست

یک کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه «امروز جایگاه اقتصاد کشور و رفاه و آرامش مردم همتراز با تلاش و صبوری مردم نیست»، تاکید کرد: امروز اصلاحات عمیق و گسترده اقتصادی مهم ترین نیاز کشور است.

*حق شناس داوطلب ریاست‌جمهوری شد

 محمد جواد حق شناس عضو شورای شهر با حضور در ستاد انتخابات کشور داوطلب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری 1400 شد.

*️ درخواست رئیس‌جمهور از کاندیداها و مردم در ایام تبلیغات انتخاباتی

از همه خواهش می‌کنم در تبلیغات انتخاباتی حتی‌الامکان از اجتماعات دوری کنند و مراسم خود را در فضای باز و با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی برگزار کنند و تا جایی که ممکن است از فضای مجازی و صدا و سیما برای تشریح برنامه‌های خود استفاده کنند تا بتوانیم این انتخابات را پرشورتر و با سلامت کامل و حفظ جان مردم انجام دهیم

*زهرا شجاعی، کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری، در جمع خبرنگاران:

برای تحقق اصل ۱۱۵ قانون اساسی برای تعریف رجل سیاسی پا به عرصه گذاشتم.

آمدم تا صدای خاموش زنان باشم.

به دنبال برون‌رفت از این شرایط تبعیض و گروکشی سیاسی هستیم.

معتقدم دوران منسوخ دوقطبی پایان یافته و تبدیل تنش به رقابت و رقابت به همکاری گامی برای همکاری مسالمت‌آمیز باشد

سیاست‌گذاری‌ها باید بر ترمیم سرمایه اجتماعی و ارتقای امنیت سیاسی و سلامت و بهبود کیفیت زندگی باشد/ اعتمادآنلاین

 

.......گزارش ویژه

*برگزاری مسابقه نقاشی برای کودکان بینا: موسسه نابینایی توانگران شیراز، یک مسابقه نقاشی برای کودکان و نوجوانان بینا برگزار کرده است. فاطمه مهدی خواه، دبیر این جشنواره نقاشی در باره اهداف برگزاری آن می گوید: ما این مسابقه را با این هدف برگزار کرده ایم که اولا ذهن کودکان جامعه را نسبت به افراد نابینا کنجکاو و درگیر کنیم. و در عین حال از طریق نقاشیها متوجه شویم نسبت به افراد نابینا و کلا نابینایی چه دیدگاهی دارند تا بتوانیم برای آموزش کودکان و نوجوانان جامعه مان برنامه ریزی داشته باشیم تا برخورد و تعامل منطقی تری با نابینایان داشته باشند. در جریان این مسابقه به بهترین ها جوایزی اهدا خواهیم کرد و بهترینها را در یک گالری به فروش می رسانیم و درآمد آن را صرف امور خیریه و فعالیتهای فرهنگی برای بچه های نابینا خواهیم کرد.

س: اطلاعیه مسابقه کجا منتشر شده است؟

ج: ما اطلاعیه را در صفحه اینستاگرام "نگاه شو"که وابسته به موسسه توانگران شیراز است منتشر کرده ایم.

س: کودکان در شیراز در مسابقه شرکت می کنند یا سراسری است؟

ج: کودکان و نوجوانان کل کشور می توانند در مسابقه شرکت کنند. محدودیت سنی هم نداریم از خردسال تا نوجوانان 15-16 ساله می توانند شرکت کنند. شرکت کنندگان باید صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنند چون کلیپهای دیگری هم در صفحه می گذاریم تا به سوالات افراد پاسخ بدهیم 

س: آیا نقاشیها باید در موضوعات خاصی باشد؟

ج:موضوع ویژه ای را در نظر نگرفته ایم مسئله فقط نابینایی و افراد نابینا است و اینکه بچه ها چه تصوری از این مسئله دارند و آن را چگونه به تصویر می کشند.

س: زمان برگزاری مسابقه را اعلام کنید؟

ج: افراد تا 31 خرداد فرصت دارند عکس نقاشی خود را از طریق شماره واتساپ و تلگرام "09308915447 " برای ما بفرستند و هم از طریق دایرکت نگاه شو"  negah sho

بعد از برگزاری مسابقه اطلاعیه مربوط به برگزاری نمایشگاه را اعلام می کنیم و باید ببینیم شرایط کرونا چگونه خواهد شد تا بتوانیم آن را برگزار کنیم.

 

.......سلامت و بهداشت

*تعداد مناطق قرمز کرونا به ۳ شهر کاهش یافت:سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: محموله جدید واکسن فردا صبح به ایران می رسد و واکسیناسیون ۷۵ سال به بالاها از امروز شروع می شود.

به نقل از ایرنا، علیرضا رئیسی افزود: همکاری مردم در رعایت پروتکل های بهداشتی کرونا جای تقدیر دارد با همکاری مردم تعداد شهرهای قرمز کرونایی کشور به ۳ شهر کاهش یافت. از همه مردم که در رعایت پروتکل ها در جهت کنترل این بیماری اهتمام داشتند، قدردانی می کنیم. میزان مسافرت و تردد جاده ای خودروها در تعطیلات عید فطر امسال نسبت به سال گذشته ۱۶ درصد کاهش یافت.

بر اساس نقشه ماسک وزارت بهداشت هم اکنون شهرهای پارسیان در استان هرمزگان، قلعه گنج در استان سیستان و بلوچستان و سلماس در استان آذربایجان غربی در وضعیت قرمز کرونا هستند. بقیه شهرهای کشور در وضعیت نارنجی یا زرد هستند و هیچ شهری در وضعیت آبی نیست.

سخنگوی ستاد ملی کرونا گفت: فاز اول واکسیناسیون کرونا برای کادر بهداشتی تمام شده، فاز دوم نیز برای گروه های ۸۰ سال به بالا تقریبا انجام شده است و از امروز واکسیناسیون افراد بالای ۷۵ سال شروع می شود.فعلا افراد بالای ۷۵ سال نیازی به ثبت نام برای واکسن ندارند. همکاران من در شبکه بهداشت اطلاعات آنان را دارند و با آنان تماس می گیرند یا پیامک می زنند.

معاون وزیر بهداشت گفت: افراد بالای ۸۰ سال که تاکنون واکسن نزده اند یا با آنان تماس گرفته نشده است می توانند با مراجعه به سامانه  "salamat.gov.ir” و درج کد ملی و شماره تماس خود برای ثبت نام اقدام کنند. بعد از ۴۸ ساعت با آنان تماس گرفته می شود. مطمئن باشند سهمیه هیچ فردی برای واکسن از بین نمی رود.

وی افزود: افرادی که پروتکل های بهداشتی را رعایت نکنند جریمه می شوند، جرایمی برای افراد بیماری که از خانه بیرون می روند نیز تعیین شده است . زیرا این افراد پروتکل شکن می توانند افراد زیادی را آلوده کنند.

رئیسیبه نامزدهای ریاست جمهوری گفت: هر گونه تجمع کنترل نشده و در فضای بسته با تراکم بالا و بدون تهویه، باعث شیوع بیشتر بیماری می شود. تا جای ممکن از تجمعات بزرگ جلوگیری کنیم و از فضای باز و فضای مجازی و صدا و سیما برای تبلیغات استفاده کنیم.

وی گفت: کشور اکنون از نظر کرونا در شرایط نسبتا پایدار است، مبادا با بی توجهی دوباره موج دیگری از بیماری شکل بگیرد.

معاون وزیر بهداشت گفت: در روزهای آینده خبرهای خوبی درباره واکسیناسیون داریم.

وی همچنین با اشاره به وضعیت کرونا در هندوستان توضیح داد: کشور هندوستان همچنان درگیر شیوع بالای کرونا و میزان بالای مرگ و میر است. همچنان این کشور بسیار دردسر دارد و گرفتار شده است.این وضعیت به خاطر شیوع ویروس جهش یافته کرونای هندی در این کشور است. این ویروس مثل ویروس جهش یافته انگلیسی توانسته خیلی کشورها را درگیر کند. مواردی که از ویروس هندی در کشور گزارش شده تحت کنترل است اما استانهای جنوبی و شرقی باید به شدت مراقب باشند.

*درخواست تعویق در واکسیناسیون کودکان: سازمان جهانی بهداشت (WHO) بار دیگر تاکید کرد: کشورهای ثروتمند باید برنامه واکسیناسیون کودکان علیه کروناویروس را به تاخیر انداخته و ذخایر واکسن خود را با سازوکار جهانی کوواکس به اشتراک بگذارند.

به نقل از ایسنا، "تدروس آدهانوم" دبیر کل سازمان جهانی بهداشت افزود: توزیع بین المللی واکسن کووید-۱۹ بسیار نابرابر است.

از زمان تایید اولین واکسن کروناویروس در ماه دسامبر، کشورهای ثروتمند بیشتر واکسن مورد نیاز خود را خریداری کرده اند و بسیاری از کشورها برای واکسیناسیون هرچه بیشترِ جمعیت خود با یکدیگر رقابت دارند.

وی گفت: درک می کنم که چرا برخی از کشورها در تلاش هستند تا هر چه سریعتر کودکان و نوجوانان را در برابر بیماری کووید-۱۹ واکسینه کنند اما در حال حاضر از آنها می خواهم که در این مورد تجدید نظر کنند.در کشورهای با درآمد کم و متوسط تهیه واکسن حتی برای ایمن سازی کادر درمان با مشکل روبروست و بیمارستان ها مملو از بیمارانی است که به فوریت به مراقبت های درمانی نیاز دارند.

 

......دریافت

*چو ایران نباشد، تن من مباد

بیست و پنج اردیبهشت، روز بزرگداشت حکیم ابو القاسم فردوسیست؛ حکیم و شاعری که بیش از سی سال از عمر گرانسنگ خود را مصروف نوشتن شاهنامه کرد و به این اعتبار، در حفظ زبان و ادب فارسی قدمی برداشت که بعد از هزار سال، تأثیر تلاش های او، در زبان، فرهنگ و ادب فارسی نقش خود را حفظ کرده است.

به این مناسبت، سروده ی تازه ای از لیلا یوسفی، شاعر جوان و خوش قریحه ی نابینا را در پاسداشت مقام والا و فرزانه ی حکیم توس، می خوانیم.

یادآور می شویم که خانم لیلا یوسفی از دوران کودکی و نوجوانی سرودن شعر را آغاز کرد و به علت علاقه ی عجیبی که به فردوسی بزرگ داشت، مدتی محضر دکتر میر جلال الدین کزازی را در بحث شاهنامه خوانی درک کرد.

لیلا یوسفی چنان شیفته ی فردوسیست که در گفت و گو های محاوره ای هم تلاش می کند صلابت زبانی شعر فردوسی و سره گویی را حفظ کند.

در پاسداشت مقام والای حکیم توس، ابو القاسم فردوسی:

به نام خداوند نامِ بلند،

خداوند این سرزمین سپند؛

به نام اهورای دادآفرین،

به نام خداوند ایران زمین؛

به نام خداوند پیمان و مهر،

فروغ فروزان ایمان و مهر؛

نماینده ی درگهش راستیست،

گشاینده ی شهرهش راستیست؛

هنرپرور و دانش افروز اوست،

خرد گستر و عشق آموز اوست؛

نیایشگر او به تاب و توان،

ستایشگر او زبان و روان؛

درودی سزاوار و بسیار عرض،

برازنده ی این بر و بوم و مرز؛

به ایرانیان خردورز باد،

خوش و خرم و دیر زیوید و شاد؛

بر آنم که خوانم یکی داستان،

که شایان یاد است از راستان؛

بهین یادگاری به ایرانیان،

گذارم سخن زین نشان در میان؛

که زیبنده ی هوش و اندیشه است،

که شایسته ی هر خرد پیشه است؛

شبی در نهانخانه ی رمز و راز،

در اندیشه ای ژرف، دور و دراز؛

چنان در گریبان فرو برده سر،

به نومیدی از درد خود بیخبر؛

چو تاریخ تاریک سر در مغاک،

هراسان ز فردای این خاک پاک؛

ز هر پویه شهمات رهبستگی،

به هر رویه، دلمردگی، خستگی؛

ز هر سویه وامانده، درماندگی،

ز هر گوشه ناخواندگی، راندگی؛

ز هر کار و هر چاره بیچارگی،

ز هر خان و کاشانه آوارگی؛

ز در بس فلاکت، ز دیوار سنگ،

نشیب فریب است نیرنگ و جنگ؛

به هر سفره سرسام فقر است و رنج،

همه گفته مرگ است و سوگ و شکنج؛

چه درد است؟ آشوب آشفتگیست،

چه مرگ است؟ جانبردگی خفتگیست؛

چه رسم است؟ آری! شبانپروری،

چرا خشک پس خواستان گستری؟

چه آهی؟ گله گستری بهر سود،

چپاول به غارتگری هست و بود؛

چه کردار؟ پرواربندی لاف،

کُه چاپلوسان و کاه گزاف؛

چه پای است؟ سستی ناپایدار،

چه مای است؟ بن پست، برنابکار؛

چه روز است؟ بدعهدی و بیرهی،

گهِ جهل و هنگام ناآگهی؛

چه وضع است؟ گندِ خرافاتِ وهم،

چه رنج است؟ بیعاری و قحط فهم؛

در اندیشه ای آنچنان جانشکار،

دلی ریش، پر خون و زار و فگار؛

بخواندم خدا را که فریادرس!

خدایا! ز بیدادمان داد رس؛

کنون به که من باز یابم توان،

خرد پیر شاید، ولی دل جوان؛

به فرجام جان، شادی و کام یافت،

به شهنامه ی سخته، آرام یافت؛

«به نام خداوند جان و خرد،

کزین برتر اندیشه برنگذرد».

سرودم که ای جان گراینده ات!

نهاندم سرایش، سراینده ات؛

ستوده ستون سرایندگی!

نه! رشک مداین به پایندگی؛

خورِ کاویان! بر تو امید هاست،

نگر! کرنشِ تخت جمشید هاست؛

ببین جنبشِ تند و تیز خرد،

خود انگیزش رستخیز خرد؛

تکاپوی آزادگی جستنی،

فراسوی شادی و وارستنی؛

تو فرسنگ فرسنگ بیت وزین،

تو تاریخ و فرهنگ ایرانزمین؛

تو وجدان بیدار آزادگی،

طلایه، نشاندار آزادگی؛

همآوا، هواخواه فرزانگی،

بگو جان آگاه فرزانگی؛

دل پر سخن گرم راز و نیاز،

به ساز سرایش، به سوز و گداز؛

همان گاه دل داد جان را گواه،

نمود آنگه از روزن قلب راه؛

سخن مژده آورد هان! شاد باش،

هنر گفت: خوشوقت و آزاد باش؛

به گوش نهانخان جان هوش دار،

به باریکبینی شنو، گوش دار؛

در اندیشه یک چند گاهی درنگ،

نمودم که آگاهی آرم به چنگ؛

پس آهنگ آوای استاد توس،

نه! دستانشناس فرخزاد توس؛

پر از شور، سرشار از زندگی،

سراسر سرور، عشق، بالندگی؛

لبالب حماسه، پیاپی سرود،

همه آفرین و دمادم درود؛

خودش آرش در سخن جان به کف،

همو کورش داد، مرد هدف؛

همان زرد خشد، درخشنده رای،

همان نامه ی روشنایی سرای؛

سیاوش نه، کیخسروِ بخردی،

درست آمدی، فره ی ایزدی؛

همان تهمتن، رستم چامه ها،

خودش جان تبدار شهنامه ها؛

ز شادی سر از پای نشناختم،

دل و عقل در قافیه باختم؛

دلم گشت بیتاب، از دست رفت،

چو شستش خبردار شد، مست رفت؛

بفرمود پر مهر بآوای نرم،

سخن نغز، پر شور، پر مغز، گرم؛

که ای دخترم، دخت ایران زمین!

درودت ز ایزد، ز ما آفرین؛

هر آنچه ت بگویم، به شعر آر خوش،

بخوان بر بزرگان بسیار هوش؛

تو بر فال و فرخ به ایران سپار،

ببین تا چه سازد جهان کردگار!

گرفتم که کار هنر شد تباه!

گرفتم که بخت خرد شد سیاه؛

گرفتم که چهرِ سخن شد کبود،

و گیرم بپژمرد ساز و سرود؛

گرفتم که افسرد شعر و غزل،

گرفتم که گنگ است هر راه حل؛

به بالاقد نونهالان شکست،

بلندا، سرازیر افتاد پست؛

گرفتم هضیمت گرفت آفتاب،

بشد خاک تفته، بخشکید آب؛

که باران ز بارندگی دست شست،

گرفتم به جز خشم و کینه نرست؛

گرفتم که این بوم آباد را،

کهنزاد دیرینه بنیاد را؛

ز بس زخم، صد پاره اش داشتند،

بد و ددمنش، بهر برداشتند؛

گرفتم دریدند این خاک را،

که دور است خوش گرگ ضحاک را؛

گرفتم چه گویم؟ همه اشک و آه،

گرفتم چه دانم؟ خدا را گواه؛

گرفتم که دادند خاکش به باد،

«چو ایران نباشد، تن من مباد».

گرفتم که ایران من خار گشت،

به هر درد و سختی گرفتار گشت؛

مگر یادتان نیست کردار من؟

فراموش شد کین و پیکار من؟!

خرد تا کی آزاد گردد ز بند،

همانگاه ایران رهد از گزند؛

چنان دان که ایرانی بافرین،

به بشکوهی نام ایران زمین؛

رگ و ریشه زین خاک دارد هنوز،

بر این سرزمین جان نثارد هنوز؛

بدان کورسوییی به خورشید هست،

جهان تا جهان است، امید هست؛

و تا زندگی هست، خوش زیستن،

به از مرگ موییده بگریستن؛

شما راست میهن ز نو ساختن،

سزاوار خود باز پرداختن؛

سرآغاز نوزاییش در بهار،

همایون سر انجامتان، بخت یار؛

همه کار های جهان را در است،

مگر مرگ کان را دری دیگر است.

 

.......ورزشی

*تلاش می کنم در پرتاب دیسک رکورد خود را ارتقا دهم

مهدی اولاد، عضو تیم ملی دو و میدانی ایران در رقابت‌های پارالمپیک ژاپن که این روزها در ورزشگاه حافظیه شیراز مشغول تمرین است، شرایط تمرینی خود را خوب توصیف و گفت: به لحاظ امکانات کمبودی ندارم و رئیس هیئت نابینایان فارس کمال همکاری را تاکنون داشته است. اولاد که متولد سال ۱۳۶۵ در شهر تهران است و در مسابقات کشوری از استان فارس حضور دارد، در خصوص آمادگی‌اش گفت: پس از آسیب دیدگی که در مسابقات ۲۰۲۱ دوبی برایم پیش آمد، حدود یک ماه از تمرین دور بودم اما از ۲۰ اسفند سال گذشته تمرینات بدنسازی را آغاز کردم. از هفتم فروردین امسال نیز پنجمین مرحله از اردوی آماده سازی خود را در تهران آغاز کردم. از ۲۷ فروردین به شیراز آمدم و همچنان زیر وزنه سنگین هستم تا بتوانم برای شهریورماه و مسابقات پارالمپیک توکیو، به بهترین شرایط ممکن برسم. اولاد افزود: امیدوارم با زحمات فراوانی که آقای هاشمی نژاد و همکارانشان در هیئت نابینایان فارس می‌کشند، بتوانیم با کسب بهترین مدال در توکیو، این زحمات را جبران کنیم. وی در خصوص میزان امیدواری اش نسبت به کسب مدال طلای المپیک گفت: من در همه مسابقات به قصد مدال طلا شرکت می کنم. امید اولم به خداست. با شرایط بدنی که دارم، امید زیادی برای کسب طلای پرتاب وزنه دارم و قصد دارم در پرتاب دیسک هم رنکینگ خود را ارتقا داده و به طلا نزدیک شوم.

رئیس هیئت نابینایان فارس گفت: مهدی اولاد از نخبه های ورزش کشور محسوب می شود که در پاراآسیایی 2018 جاکارتا موفق به کسب دو مدال طلا در پرتاب وزنه و پرتاب دیسک شد. رشته اصلی او پرتاب وزنه است و در این رشته، رنکینگ اول جهان را در اختیار دارد. در پرتاب دیسک هم رنک ۳ جهان را دارد اما تلاش می‌کند که در این رشته هم بتواند رتبه اول را به خود اختصاص دهد.

محمدرضا هاشمی نژاد با یادآوری اینکه این ششمین مرحله از اردوی آمادگی اولاد است، گفت: با توجه به اینکه این ورزشکار از فارس در رقابت‌های کشوری حضور دارد، درخواست دادیم این مرحله از اردو در شیراز برگزار شود. اولاد یکی از ورزشکاران فنی، با اخلاق و نمونه کشور است و اکنون زیر نظر آقای ابراهیم مومنی دوره تمرینات خود را سپری می‌کند. مربی این ورزشکار پارالمپیکی رشته دو و میدانی نیز گفت: وضعیت تمرینی و امکانات در شیراز فراهم است و مسئولان هیئت های مربوطه بیشترین همکاری را با ما داشته اند. همه چیز عالی پیش می رود و باید از این عزیزان تشکر کنم.

ابراهیم مومنی که سرمربی تیم دو ومیدانی نابینایان و کم بینایان کشور نیز هست، در خصوص میزان آمادگی مهدی اولاد گفت: با توجه به مصدومیتی که برای مهدی پیش آمد و حدود یک ماه تحت درمان بود، تازه یک ماه است که تمرینات از سر گرفته شده و باید به مرور به مرز آمادگی برسد تا در توکیو با یک رکورد عالی، به خوشرنگ ترین مدال دست پیدا کند.

 

.......حوادث

*برداشت میلیونی پسر از حساب مادر برای بازی آنلاین

رئیس پلیس فتای خراسان جنوبی اظهار کرد: فرزندی برای رسیدن به مراحل بالاتر بازی، ۴۰۰ میلیون ریال از حساب مادرش برداشت کرد. سرهنگ علی محمدپور گفت: با مراجعه فردی به پلیس فتا و ارائه مرجوعه قضایی مبنی بر برداشت غیرمجاز مبلغ ۴۰۰ میلیون ریال در چند مرحله از حساب بانکی وی، رسیدگی به این موضوع در دستور کار این پلیس قرار گرفت.  وی افزود: پس از پیگیری کارشناسان پلیس فتا مشخص شد تمامی مبالغ صرف خرید اکانت‌های بازی آنلاین شده است که با بررسی دقیق‌تر و اطلاعات به دست آمده، عامل برداشت غیر مجاز وجه شناسایی شد.

وی گفت: با اقدامات تخصصی صورت گرفته معلوم شد عملیات برداشت مبالغ توسط پسر شاکی انجام شد و سپس پیامک‌های تراکنش بانکی توسط فرزند او پاک شد، بر همین اساس شاکی از شکایت خود صرف نظر کرد و پرونده برای پایان مراحل قضایی به دادسرا ارجاع داده شد. حمدپور بیان کرد: علاقه نوجوانان و جوانان به بازی‌های آنلاین مسبب هیجانات کاذب و تلاش برای رسیدن به مراحل بالاتر می‌شود؛ از این رو والدین باید در استفاده از اینترنت و بازی‌های آنلاین فرزندان را همراهی کنند تا این مشکلات در آینده مسبب بر هم زدن کانون گرم خانواده نشود.

قتل سر میز شام

درگیری دو برادر به خاطر خوردن غذا و ایجاد سر و صدا، به قتل برادر کوچک‌تر منجر شد. مرد جوانی با مأموران کلانتری ۱۱۷ جوادیه تماس گرفت و از سر و صدای همسایه طبقه سوم شکایت کرد. با تماس مرد همسایه بلافاصله مأموران کلانتری راهی محل حادثه شده و با ورود به طبقه سوم ساختمان قدیمی، با بدن نیمه جان پسر۲۷ ساله مواجه شدند. پسر جوان با چاقو مجروح شده بود و بلافاصله به بیمارستان منتقل شد اما به خاطر جراحت و خونریزی لحظاتی بعد تسلیم مرگ شد. برادر ۳۰ ساله مقتول که در صحنه درگیری حضور داشت و بشدت شوکه شده بود، پس از بازداشت در تحقیقات گفت: پیک موتوری هستم و از زمانی که پدر و مادرم فوت کرده‌اند، با برادرم زندگی می‌کنیم.

شب حادثه از سر کار به خانه آمدم و برای خوردن شام به آشپزخانه رفتم ، برادرم هم خوابیده بود سرگرم غذا خوردن بودم که ناگهان برادرم بیدار شد و با اعتراض گفت چرا آنقدر سر و صدا می‌کنی و نمیذاری بخوابم. درگیری ما بالا گرفت و من که یک لحظه عصبانی شده بودم  با چاقو به او حمله کردم؛ برادرم که خونین روی زمین افتاد، تازه فهمیدم که چه کاری انجام داده‌ام. آنقدر از این قتل ناخواسته شوکه شده بودم که نمی‌توانستم هیچ کاری انجام دهم. با  این اعتراف ،متهم جوان ، به دستور بازپرس محمدحسین زارعی، بازپرس شعبه دهم دادسرای امور جنایی پایتخت در اختیار کارآگاهان اداره دهم پلیس آگاهی قرار داده شد.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *