شناسه خبر: 33576 منتشر شده در مورخ: 1400/2/20 ساعت: 09:42 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه دوشنبه ۲۰ اردیبهشت 1400

روزنامه دوشنبه ۲۰ اردیبهشت 1400

عناوین امروز:ایجاد 7 دبیرخانه تخصصی برای آموزشهای خانواده محور گروه های مختلف دانش آموزان استثنایی - دورنمای مذاکرات وین امیدوار کننده است-طرح حذف غربالگری سبب مشکلات روانشناختی برای خانواده‌ها می‌شود- نکاتی در باره کرونا ویروس-برگزاری رقابت های انتخابی تیم ملی دو و میدانی نابینایان- بخشش قبل از محاکمه.

روزنامه «ایران سپید»

دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰

۲۷ رمضان ۱۴۴۲

 ۱۰ می  ۲۰۲۱

سال بیست و پنجم شماره ۶۶۹۵

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وب سایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

........عناوین این شماره......

*ایجاد 7 دبیرخانه تخصصی برای آموزشهای خانواده محور گروه های مختلف دانش آموزان استثنایی

*دورنمای مذاکرات وین امیدوار کننده است

*طرح حذف غربالگری سبب مشکلات روانشناختی برای خانواده‌ها می‌شود

*نکاتی در باره کرونا ویروس

*برگزاری رقابت های انتخابی تیم ملی دو و میدانی نابینایان

*بخشش قبل از محاکمه

 

.........اخبار ویژه

*ایجاد 7 دبیرخانه تخصصی برای آموزشهای خانواده محور گروه های مختلف دانش آموزان استثنایی

معاون برنامه ریزی آموزشی و توان‌بخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی در برنامه مجازی هفته بزرگداشت روز معلم آموزش‌وپرورش استثنایی لرستان گفت: برای آموزش‌های خانواده محور ۷ دبیرخانه تخصصی برای آموزش هریک از خانواده‌های گروه‌های استثنایی ایجاد خواهد شد.

مجید هداوند معاون برنامه ریزی آموزشی و توان‌بخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی در این نشست که در شبکه شاد نیز پخش شد، ضمن تبریک هفته گرامیداشت معلم گفت: آموزش و پرورش در دوران کرونا، نقش معلمان را برجسته‌تر و سرمایه اجتماعی آنان را بیشتر کرد آموزش‌های مجازی موجب همکاری بیشتر اولیاء در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان شد.

وی با اینکه در عصر کرونا بستر اصلی آموزش‌ها از طریق فضای مجازی و شبکه شاد است اظهار کرد: علاوه بر آموزش‌های مجازی، آموزش‌های منزل محور و ارسال درس‌نامه نیز در دستور کار آموزش و پرورش استثنایی قرار دارد و شبکه شاد نیز با پیگیری‌های آموزش و پرورش استثنایی برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه مناسب سازی شده است.

معاون برنامه ریزی آموزشی و توان‌بخشی با بیان اینکه سه بسته تحولی مدرسه انطباقی، مداخلات به هنگام طلایی و توسعه مشارکت‌ها سال گذشته در آموزش و پرورش استثنایی تدوین و اجرایی شد، گفت: در راستایی اجرایی‌سازی برنامه‌های بسته تحولی توسعه مشارکت‌ها تاکنون با ۳۰ دستگاه دولتی و نهاد مردمی و عمومی تفاهم نامه منعقد شده است و آموزش و پرورش استثنایی لرستان هم در بسته توسعه مشارکت‌ها عملکرد خوبی داشته است.

وی افزود: با مشارکت و همت خیرین تاکنون ۵۰۰ مدرسه استثنایی از ۱۷۰۰ مدرسه استثنایی موجود با مشارکت خیرین ساخته شده است.

هداوند با بیان اینکه یکی از برنامه‌های بسته‌های توسعه مشارکت‌ها، طرح جام یعنی جمع‌آوری ایده‌های مطلوب است، گفت: از تمامی همکاران می‌خواهیم که ایده‌های خود را از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان ارائه دهند تا پس از بررسی، ایده‌های مطلوب اجرایی شوند.

وی افزود: هم چنین پارلمان مشورتی اولیا، تصمیم گیری مشارکت محور از مدرسه تا ستاد، گروه بندی تخصصی معلمان از دیگر برنامه‌های بسته توسعه مشارکت‌ها است.

وی تصریح کرد: هم چنین ۳۲ دبیرخانه‌های استانی تأسیس شد و همه موارد تخصصی به گروه‌های آموزشی سپرده شد تا از ظرفیت و تخصص گروه‌های آموزشی استفاده شود.

هداوند با بیان اینکه سال گذشته طرح نظارت همتا جهت تجربه گردانی و مدرسه یاری اجرا شد و امسال هم جشنواره الگوهای برتر تدریس در حال اجرا است اظهار کرد: یکی از برنامه‌های سازمان در سال جاری بررسی افزایش گروه‌های تحت پوشش سازمان آموزش و پرورش استثنایی است.

وی گفت: یکی دیگر از برنامه‌های سال جاری پیگیری آموزش دیرآموزان با همکاری معاونت ابتدایی است و در این برنامه آموزش به معلمان، دانش‌آموزان دیر آموز، آموزش والدین دیرآموز و آموزش‌های جبرانی دیده شده است.

وی با اینکه در سال تحصیلی جاری نوآموزان دارای نشانگان مشکلات ویژه یادگیری از طریق برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی شناسایی می‌شوند، گفت: یکی دیگر از برنامه‌های سال جاری سازمان توسعه کمی و کیفی آموزش و پرورش تلفیقی و فراگیر از طریق آموزش معلمان رابط، مدارس الگو و سامانه ندای همراه است.

وی با اینکه آموزش و پرورش استثنایی لرستان ۶۸ مرکز فعال دارد، گفت: از این تعداد ۵۰ مدرسه گروه‌های مختلف دانش‌آموزان استثنایی را تحت پوشش قرار می‌دهند و هم چنین ۱۸ مرکز مشکلات ویژه یادگیری نیز در استان لرستان به ارائه خدمات مشغول هستند.

وی افزود: آموزش و پرورش استثنایی استان لرستان هزار و ۷۳۸ دانش آموز با نیازهای ویژه را در مدارس استثنایی و ۷۰۰ دانش آموز را نیز در مدارس عادی به شکل تلفیقی تحت پوشش قرار داده است.

هداوند در پایان گفت: ۴۶۰ دانش آموز با نیازهای ویژه لرستان فاقد تبلت یا وسیله ارتباطی هوشمند جهت دسترسی به فضای آموزش مجازی بودند تاکنون ۳۸۰ دستگاه تبلت اهدا شده است.

*9 استان هنوز واکسن مرحله دوم را برای مراکز معلولان شروع نکردند

مدیرکل مراکز مراقبتی بهزیستی کشور از اختصاص سهمیه واکسن مرحله دوم مراکز معلولان به دانشگاه‌های علوم پزشکی توسط وزارت بهداشت خبر داد و گفت 9 استان هنوز واکسیناسیون مرحله دوم را برای مراکز معلولان شروع نکردند.

مصطفی سراج در خصوص آخرین وضعیت واکسیناسیون در مراکز بهزیستی تا روز گذشته اظهار کرد: جمع کل دریافت کنندگان واکسن مراکز سالمندان شامل سالمندان و پرسنل این مراکز 15 هزار و 949 نفر یعنی 76 درصد کل افراد مقیم مراکز سالمندان و پرسنل این مراکز بوده است. جمع کل دریافت کنندگان واکسن سایر گروه‌ها شامل مراکز معلولان و مراکز دارای افراد دارای اختلال روان 6 هزار و 101 نفر یعنی 12.2 درصد افراد موجود و پرسنل این مراکز بوده است. جمع کل واکسن تزریق شده در کلیه مراکز توانبخشی و مراقبتی بهزیستی 22 هزار و 50 نفر یعنی 31 درصد کل افراد مقیم و پرسنل مراکز توانبخشی و مراقبتی تحت پوشش سازمان بوده است.

مدیرکل مراکز مراقبتی بهزیستی کشور با اشاره به افرادی که دُز مرحله دوم واکسن را دریافت کرده‌اند نیز گفت: تعداد افرادی که دُز مرحله دوم را دریافت کردند 11 هزار و 244 نفر هستند. طبق گزارش‌های واصله سهمیه واکسن مرحله دوم که شامل مراکز معلولان است به دانشگاه‌های علوم پزشکی توسط وزارت بهداشت اختصاص داده شد. به غیر از 9 استان که شامل چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی، سمنان، سیستان و بلوچستان، قم، کردستان، کرمانشاه، گلستان و همدان هستند باقی استان‌ها واکسیناسیون را شروع کردند. بنابراین نظر به اینکه دانشگاه‌های 9 استان هم واکسن را دریافت کردند درخواست داریم که در اسرع وقت واکسیناسیون مراکز معلولان را هم شروع کنند.

وی با بیان اینکه رشد واکسیناسیون در مراکز توانبخشی بهزیستی یک درصد است، گفت: پیش‌بینی این است که با توجه به واکسنی که در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی برای مراکز اختصاص داده شده است در روزهای آتی شاهد افزایش میزان واکسیناسیون در مراکز توانبخشی باشیم. نکته‌ای که لازم است توجه شود، فاز دوم واکسیناسیون است که از هفته گذشته شروع شد و بسیاری از افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی که در منازل مقیم هستند از جمله سالمندان و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای و معلولیت مشمول دریافت واکسن در این فاز می‌شوند.

سراج تاکید کرد: به دلیل شرایط خاصی که این افراد دارند از جمله کهولت سن، محدودیت در تردد یا برخی از آنها به دلیل شدت معلولیت امکان مراجعه به مراکز واکسیناسیون را ندارند لذا درخواست داریم که تدابیری به کار گرفته شود و شرایط این افراد را در نظر بگیرند و همکاری لازم را داشته باشند. البته در همین زمینه اقدام مناسبی در برخی شهرها و استان‌ها صورت گرفته که اقدام مناسبی بود و با کمک انجمن‌های تخصصی افراد دارای معلولیت هماهنگ شد که تزریق واکسن در محلی که خود انجمن‌ها با تدابیر خاص پیش‌بینی می‌کنند که روش مناسبی برای رفع محدودیت‌ها است.

 

........اخبار روز

* واعظی: دورنمای مذاکرات وین امیدوار کننده است

 رییس دفتر رییس جمهوری تاکید کرد: اگرچه مذاکرات وین دشوار است اما با توجه به گفت‌وگوهای هفته اخیر می‌توان به دورنمای آن امیدوار بود.

 محمود واعظی در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: مذاکرات در وین تحت اشراف مسئولان کشور و با هدف رفع تحریم‌ها و احقاق حقوق ملت ایران ادامه دارد و پیشرفت‌های مناسبی داشته است اگرچه مذاکرات دشوار است اما با توجه به گفت‌وگوهای هفته اخیر می‌توان به دورنمای آن امیدوار بود.

واعظی افزود: آنچه در این مرحله بیشترین اهمیت را دارد، انسجام داخلی و وحدت ملی است. هر اقدام از سوی گروه‌ها و رسانه‌ها که پیام انشقاق و شکاف بدهد و باعث نا امیدی مردم شود، حرکت بر علیه منافع ملی و تضعیف‌کننده تیم مذاکره است./ ایرنا

*امکان ثبت نام مجدد در آزمون ارشد فراهم شد

سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور از امکان ثبت نام و ویرایش مجدد اطلاعات در آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۰ خبر داد./ نورنیوز

*راه‌اندازی نخستین مرکز واکسیناسیون خودرویی در تهران

فرمانده عملیات مدیریت کرونا در کلانشهر تهران:

 با توجه به ابلاغ وزارت بهداشت قرار است مراکز تجمیعی برای واکسیناسیون در شهرهای بزرگ از جمله تهران شکل گیرد.

اولین مرکز تجمیعی خودرویی در منطقه ۱۳ شهر تهران افتتاح شده است و در پارک جنگلی سرخه‌حصار با طراحی استیشن‌های مجزا بعد از ۳ مرحله شناسایی افراد در ایستگاه آخر، مراسم تلقیح واکسن انجام می‌شود.

 سپس به سایت بعد که پزشک مستقر است می‌روند و فرد برای بررسی عوارض کوتاه مدت تزریق واکسن بررسی می‌شود./ ایسنا

* زمان واریز سود سهام عدالت مشخص نیست

مدیر سیستم‌های تسویه و پرداخت شرکت سپرده گذاری مرکزی: به محض واریز سود ۳۶ شرکت سرمایه پذیر، ۵۰ درصد دوم سود مصوب، به حساب سهامداران واریز می‌شود.

 هنوز تأمین اعتبار از سوی شرکت‌های سرمایه پذیر صورت نگرفته است. زمان واریز سود مرحله دوم سهام عدالت ۹۸ به صورت رسمی اعلام خواهد شد./ مهر

* یارانه اردیبهشت ماه فرداشب واریز می‌شود

یارانه نقدی اردیبهشت ماه طبق روال ماه‌های قبل ساعت ۲۴ روز دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ماه به حساب سرپرستان خانواده‌ها واریز می‌شود.

*احتمال شیوع کرونای آفریقایی و هندی در مازندران

سرپرست معاونت بهداشتی علوم پزشکی مازندران:

احتمال کرونای هندی و آفریقایی در استان طبیعی است و باید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، تجربه تلخ گذشته را تکرار نکنیم.

 در آستانه عید فطر و تعطیلات شاهد کاهش روند بیماری هستیم و از عادی‌انگاری و سفر به عنوان عامل‌های تشدید کننده نگران هستیم.

 وضعیت کرونایی استان از نظر بیماران بستری و فوتی رو به نزول است./ ایسنا 

 

........گزارش ویژه

*طرح حذف غربالگری سبب مشکلات روانشناختی برای خانواده‌ها می‌شود

روانشناس و فعال اجتماعی در انجمن توانیاب با بیان اینکه برای داشتن جامعه‌ای سالم و پویا، نیازمند افراد سالم هستیم، گفت: نتیجه «طرح حذف غربالگری و قانون سقط جنین» فقط تولد کودکان معلول نیست، بلکه مشکلات روانشناختی جدی برای خانواده‌ها و فرزند آنها در پی دارد.

با وجود آنکه در سطح جامعه کمتر شاهد حضور افراد دارای معلولیت هستیم اما باید بدانیم یک میلیون و ۳۰۰ هزار فرد دارای معلولیت در سامانه بهزیستی ثبت شده  و از این سازمان خدمات می گیرند. این درحالیست که هنوز زیرساخت های لازم برای سبک زندگی افراد دارای معلولیت لحاظ نشده و خیلی از افراد معلول از شرایط نامناسب شان در عرصه های مختلف اجتماعی و خانوادگی شکایت دارند.

حال در این شرایط که هنوز شرایط کافی و لازم برای معلولان حال حاضر جامعه فراهم نشده، عده ای با هدف افزایش جمعیت جوان کشور، طرح حذف غربالگری و قانون سقط جنین را روی میز مجلس گذاشته اند.

موضوعی که در همین مدت کوتاه بسیار بحث برانگیز و محمد شریعتمداری وزیر تعاون، رفاه و کار را بر آن داشت تا طی نامه‌ای به شورای نگهبان، خواستار رد مصوبه مجلس شود.

در طرف دیگر ماجرا اما وزارت بهداشت هم سکوت نکرد و در تیتر درشت خبرگزاری ها اعلام کرد که با این روش سالانه حداقل ۷۰ هزار نوزاد دارای معلولیت و ناهنجاری که در راس آن بحث «سندروم داون» قرار دارد، به دنیا خواهند آمد.

اما بعد دیگر این ماجرا بروز مشکلات روحی و روانی خانواده ها خواهد بود. الهه شعبانی روانشناس و فعال اجتماعی در انجمن توانیاب، به واسطه تجربه ای که در ارتباط با کودکان و خانواده های دارای معلولیت دارد در این باره به خبرنگار اجتماعی ایرنا گفت: مهمترین نهاد یک جامعه، نهاد خانواده  است اما بسیار اهمیت دارد که ساختار این نهاد درست شکل بگیرد.

وی افزود: تصور کنید خانواده ای با هزار امید و مشکلات اقتصادی تصمیم می گیرند، بچه دار شوند. حال به خاطر نبود سیستم حمایتی کافی، سیستم درمانی و غربالگری، بچه سالم به دنیا نمی آید. چه اتفاقی می افتد؟ خانواده با کودکی که سلامت فیزیکی یا ذهنی ندارد، ممکن است همه آرزو و امیدهایش بر باد برود.

شعبانی تصریح کرد: خانواده صاحب کودک معلول، به واسطه مسائل و مشکلات زیادی که سر راهش سبز می شود روابطشان دچار از هم گسیختگی می شود. بدون شک حضور یک فرزند در خانواده  با استرس همراه  است اما حال با تولد کودک معلول، والدین باید نقش و مهارت های جدیدی را در ارتباط با فرزند معلولشان کسب کنند که خود این استرس های آنها را بیشتر می کند.

این روانشناس با بیان اینکه بچه دار شدن ذاتا خوشایند است اضافه کرد: اما تولد کودک معلول، در ادامه استرسی که به خانواده وارد می شود، روابط زن و شوهر را تحت تاثیر خود قرار می دهد. حس اضطراب، استرس و ناامیدی از تولد کودک معلول اثرات منفی را برای والدین و روحیه  شان به همراه دارد.

وی گفت: برای مثال ذهنیت والدین برای فرزند دوم از بین می رود، امید به  زندگی کاهش پیدا می کند و یکی دیگر از مشکلاتشان این است که ارتباط اجتماعی و خانوادگی خانواده ها به خاطر تولد فرزند معلول کاهش پیدا می کند.

شعبانی در بخش دیگری از صحبت هایش با اشاره به برخی  مشکلات فرهنگی در جامعه ادامه داد: برای مثال برخی مواقع معلولیت مثل یک انگ تلقی می شود. برای مثال برخی  افراد معتقدند خانواده ای که فرزند معلول دارد حتما اشتباه و گناهی کرده که چنین فرزندی دارد. همین مشکل فرهنگی باعث می شود خانواده تحت فشار قرار گرفته و در نهایت ارتباطات خود را با دیگران بیش از پیش قطع کنند.

این فعال اجتماعی حوزه توانیابان با اشاره به ساخت برخی  از فیلم ها و سریال  ها و پخش آن از صدا و سیما اظهار داشت: حتی در برخی از فیلم ها شاهد آن هستیم  که عقوبت  کارهای زشت شخصیت منفی فیلم  منجر  به معلولیت وی شده  است. همین باعث اشاعه نگرشی منفی در فرهنگ جامعه و مواجه افراد با فرد دارای معلولیت و خانواده اش خواهد شد.

وی با طرح این سوال که این اتفاق چه نتیجه ای در پی خواد داشت؟ افزود: حضور خانواده هایی که دارای فرزند معلول هستند در جامعه کمرنگ شده و سلامت و بهداشت روان این خانواده ها پایین می آید.

شعبانی تاکید کرد: اما در چنین شرایطی مادر خانواده بیش از پدر تحت فشار است. مادران دارای فرزند معلول، از نظر افسردگی، استرس و اضطراب سطح بالایی را تحمل می کنند. در جامعه با اعتماد به نفس  کمتری حضور یافته و بر اساس پژوهش های انجام شده مهارت های فرزندپروری پایینی را تجربه  می کنند. حتی به خاطر فشارهایی که متحمل می شوند میزان تاب آوری پایینی دارند و دچار اختلالات افسردگی می شوند.

این روانشناس تصریح کرد: در واقع جایی که قرار بود مادرر و پدر با مهرورزی، تاب آوری بالا و با صبر و عطوفت و آرامش فرزند خود را تربیت کنند، در چنین شرایطی و به خاطر فشارهای زیاد بر روی خانواده، این اتفاق رخ نمی دهد.

شعبانی خاطرنشان کرد: در نتیجه فرزندی که در چنین شرایط و ساختاری بزرگ می شود در کنار معلولیت، در کنار مادر و پدری افسرده، مهارت های زندگی، مهارت های حل  مسئله، صبر و مهرورزی و... را آموزش نمی بینند  و از این نظر بی بهره می مانند. پس عجیب نیست که این کودک در بزرگسالی دارای اختلالات بسیاری از جمله  افسردگی، اضطراب، اعتماد و عزت نفس پایین می شود.

وی ادامه داد: پس می بینیم که این وضعیت باعث شکل گیری چرخه معیوب اختلالات روانشناختی و فیزیکی فرد می شود.

شعبانی با بیان اینکه در روانشناسی سه ساحت وجود دارد تاکید کرد: ما در روانشناسی سه ساحت فیزیکی، روانی و اجتماعی در افراد و خانواده را مورد بررسی قرار می دهیم. خانواده درگیر معلولیت در این سه بعد، دچار آسیب از نظر روانشناختی، اجتماعی و فیزیکی می شوند. در این میان سیستم حمایتی قوی نیز نداریم که خانواده ها را در این امر یاری کند. چراکه وجود سیستم حمایتی قوی در جامعه به خانواده های دارای معلولیت کمک می کند تا با کمترین آسیب مشکلاتش را کنار گذاشته و خانواده سالمی داشته باشد.

این روانشناس معتقد است: برای داشتن جامعه سالم و پویا و آینده ای خوب برای کشور، نیازمند افراد سالم هستیم. یک جامعه با افرادی که کلی مشکل و مسئله دارد بدون شک، نتیجه خوشایندی به دست نمی آورد. چراکه در چشم اندازی کلی بودجه و پتانسیل جامعه به جای ساختن جامعه ای پویا و کارآفرین و پروژه های زودبازده، صرف توانبخشی و توانمندی افراد معلول و خانواده هایشان می شود.

وی ادامه داد: این درست است که نباید جامعه پیری داشته باشیم و برای داشتن نیروهایی جوان و کارآمد باید برنامه هایی را در نظر بگیریم اما برای افزایش جمعیت و هرم سنی نباید کیفیت را قربانی کمیت کنیم. در نظر داشته باشیم که جامعه کارآمد، نیروی انسانی کارآمد می خواهد.

شعبانی  تاکید کرد: این وظیفه هر کدام از ماست که به افراد دارای معلویت و خانواده هایشان در حال حاضر، سرویس و خدمات رفاهی مناسبی را فراهم کنیم.

وی اضافه کرد: اما از طرف دیگر باید از تولد کودکان دارای معلولیت پیشگیری کنیم. چراکه  هم فرد دارای معلولیت دچار مشکل می شود و هم خانواده در تربیت فرزند سالم و کارآمد نمی تواند نقش مناسبی را ایفا  کند و کارکرد خود را از دست می دهد.

به گزارش ایرنا، طرح «جوانی جمعیت و حمایت از خانواده» در اواخر دوره هشتم مجلس و در ۲۸ خرداد ماه ۱۳۹۲ با هدف افزایش نرخ باروری به حداقل ۲.۵ فرزند به ازای هر زن با ۵۰ ماده از سوی نمایندگان تهیه و اعلام وصول شد. این طرح در دورهای بعدی به دلایل مختلف از جمله داشتن بار مالی طبق اصل ۷۵ قانون اساسی مورد تأیید مجلس قرار نمی‌گرفت.

سرانجام این طرح در اواخر اسفند سال ۹۹ پس از هفت سال از نخستین اعلام وصول خود با ۱۶۱ رای موافق در صحن علنی مجلس یازدهم تصویب شد.

البته طرح در صحن رای گیری نشد بلکه نمایندگان تصویب کردند طبق اصل ۸۵ قانون اساسی این طرح به جای بررسی در صحن علنی مجلس، در کمیسیون مشترک بررسی، تصویب و مستقیم به شورای نگهبان ارسال شود.

حذف غربالگری و قانون سقط جنین یکی از بحث برانگیزترین موضوعات مطرح در این طرح است.

 

.......آموزش

*نکاتی در باره کرونا ویروس: سازمان جهانی بهداشت از دولتها خواست تا از واکسیناسیون کودکان در برابر بیماری کووید-۱۹ پیش از تزریق واکسن به افراد مسن و در معرض خطر خودداری کنند.

این درخواست سازمان جهانی بهداشت پس از آن مطرح شد که کانادا تزریق واکسن فایزر به کودکان را تایید کرد و سایر کشورهای ثروتمند نیز قرار است این روند را دنبال کنند.

دکتر "کیت اوبراین"مدیر ایمن سازی و واکسیناسیون سازمان جهانی بهداشت گفت: لازم است اولویت بندی تزریق واکسن به گونه ای باشد که گروه های بیشتر آسیب پذیر در تمامی کشورها پیش از آغاز واکسیناسیون گروه های کم خطر در برابر بیماری کووید-۱۹ مصون شوند.

کانادا تزریق واکسن کروناویروس فایزر را برای کودکان ۱۲ سال و بالاتر تایید کرده و اولین کشوری است که دست به این اقدام زده است. همچنین به گفته مقامات کانادایی قرار است بزودی انگلیس و اتحادیه اروپا تزریق واکسن برای کودکان را تایید کنند.

به گزارش ایسنا به نقل از مدیکال اکسپرس، گزارشها حاکی از آن است که ایالات متحده نیز قرار است به زودی مجوز تزریق واکسن فایزر برای کودکان ۱۲ تا ۱۵ ساله را صادر کند.

* کارشناسان سلامت در مرکز کنترل و پیشگیری از بیماریها در آمریکا در دستورالعمل به روز شده خود بر هوازی بودن کروناویروس تاکید کرده و گفتند که این ویروس می تواند تا مسافت بیش از ۱۸۲ سانتیمتر جابجا شود.

در این دستورالعمل آمده است: بیماری کووید-۱۹ زمانی پخش می شود که فرد آلوده به کروناویروس قطرات و ذرات بسیار کوچک حاوی ویروس را بیرون دهد. این قطرات و ذرات توسط افراد دیگر قابل تنفس هستند و یا ممکن است روی چشمها، بینی یا دهان آنان قرار گیرد.

افرادی که فاصله آنان از فرد مبتلا کمتر از ۱۸۲ سانتی متر است با احتمال بیشتری به کروناویروس آلوده می شوند.

پیش از این مرکز کنترل و پیشگیری از بیماریها در آمریکا هشدار داده بود که کروناویروس عمدتا از طریق تماس نزدیک، سرفه و عطسه و نه از طریق آنچه که "انتقال از طریق هوا" شناخته می شود، گسترش می یابد.

ویروسهایی که هوازی هستند به اندازه ای ریز هستند که می توانند مسافت بیشتری را به صورت آئروسل طی کنند.

به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه دیلی میل، این مرکز همچنان تاکید دارد که خطر انتقال ویروس از طریق سطوح وجود ندارد اگرچه طبق یک دستورالعمل جدید، احتمال آلوده شدن سطوح به کروناویروس در صورت حضور فرد آلوده در محل وجود دارد.

* نتایج مطالعات جدید نشان می‌دهد که سطوح عامل مهمی در انتشار ویروس کرونا نبوده و ترشحات تنفسی افراد مبتلا و حضور در مراکز شلوغ و پُرجمعیت همچنان از مهم‌ترین راه‌های انتقال این ویروس است.

حسین کیوانی ویروس شناس در این باره می گوید: در ابتدای شیوع این بیماری اعلام شد که سطوح از راه های مهم انتقال ویروس کرونا است و تصور می شد ویروس از این طریق به راحتی و به سرعت می تواند، منتشر شود اما مطالعات چند ماه گذشته اثبات کرد که سطوح راه خیلی مهمی برای انتشار ویروس نیستند.

هرچند انتقال ویروس کرونا از طریق سطوح منتفی نیست، اما یک راه اصلی برای انتشار ویروس کرونا محسوب نمی شود به عبارتی اهمیت این موضوع به عنوان راه انتقال ویروس کمتر شده است.بنابر این در این شرایط الزامی به استفاده از دستکش نیست و مردم نباید نگران این موضوع باشند که به هر سطحی دست می زنند، سبب آلودگی آنها می شود.

ترشحات تنفسی افراد مبتلا و حضور در مراکز شلوغ و پرجمعیت همچنان از مهم ترین راه انتقال ویروس کرونا است و مردم باید از حضور در مکان های پرتردد خودداری کنند.

کیوانی افزود: البته مردم باید شستن مرتب دست ها، استفاده از ماسک و فاصله گذاری اجتماعی را همچنان رعایت کنند تا از آسیب های بیماری کرونا در امان باشند.

 

.......ورزشی

*برگزاری رقابت های انتخابی تیم ملی دو و میدانی نابینایان

مسابقات دو و میدانی نابینایان و کم بینایان انتخابی تیم ملی روز پنجشنبه ۳۰ اردیبهشت در مجموعه ورزشی آفتاب انقلاب برگزار خواهد شد. در این مسابقات رکوردگیری و انتخابی تیم ملی، مهدی اولاد، هاجر صفرزاده، علی الهی، امیر خسروانی، امید ظریف، مهدی مرادی ، علی پیروج، سامان پاکباز، نور محمد آروخی و وحید علی نجیمی شرکت خواهند کرد.

این نفرات در صورت رسیدن به حدنصاب رکورد ورودی، سهمیه پارالمپیک را بدست می آورند و با صلاحدید کمیته ملی پارالمپیک شرایط اعزام آنها به توکیو فراهم خواهد شد.

* ژاپن با طراحی یک اپلیکیشن به کمک نابینایان و ناشنوایان در جریان بازی های المپیک و پارا المپیک توکیو می آید.

بر اساس اعلام کمیته ی برگزاری توکیو 2020، یک اپلیکیشن با قابلیت برخورداری از زبان های مختلف به منظور کمک به توان دیداری و شنیداری ناشنوایان و نابینایان ارائه خواهد شد.

کمیته ی برگزاری بازی های المپیک و پارالمپیک توکیو می گوید اعلامیه ها در اماکن مسابقات در طول بازی های توکیو 2020 با استفاده از برنامه ی توسعه یافته با همکاری وزارت امور داخلی و ارتباطات ، به چندین زبان انجام می شود. این سرویس جدید همچنین اجازه می دهد محتوای نمایش داده شده به صورت نوشتاری به گفتار تبدیل شود و همانطور که در چشم انداز بازی ها ذکر شده است به عنوان بخشی از تلاش های توکیو 2020 برای ارتقا تنوع ارائه می شود.

این برنامه که به عنوان راهنمای Omotenashi شناخته می شود ، علاوه بر این ، در مورد وضعیت مسابقات انفرادی و همچنین اطلاعات امنیتی و اطلاعات اضطراری به کسانی که زبان ژاپنی بلد نیستند یا دارای ناتوانی شنوایی و بینایی هستند، به روزرسانی می کند و به افراد امکان بیشتری برای لذت بردن از بازی ها خواهدداد. فن آوری به کار رفته در این ابتکار عمل متعاقباً در سناریوهای مختلف توسط فرمانداری کلانشهر توکیو ، دولت ژاپن و سازمان های دیگر به عنوان یکی از بخش های میراث بازی های 2020 توکیو مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

 

 

 

........حوادث

*بخشش قبل از محاکمه

مرد جوانی که برادرش را به قتل رسانده بود با اعلام گذشت مادرش و سه فرزند مقتول از مجازات مرگ رهایی یافت. رسیدگی به این پرونده از ساعت یک بامداد شنبه ۱۹ مهر سال گذشته و با گزارش مأموران کلانتری ۱۵۱ یافت آباد در خصوص قتل مرد ۲۷ ساله‌ای  به بازپرس ساسان غلامی آغاز شد. قتل در خانه ‌ای در حال ساخت رخ داده بود و عامل این جنایت که برادر مقتول بود با ضربات چاقو مجروح شده بود. برادر مجروح برای درمان به بیمارستان منتقل شد و پس از بهبودی در تحقیقات به جنایت ناخواسته اعتراف کرد. او گفت: برادرم سه فرزند دارد و در این ساختمان نیمه ساز، کار می‌کرد. من هم مدتی است که به همین ساختمان نیمه ساز آمدم و همراه برادرم کار می‌کردم. او ادامه داد: مدتی که گذشت متوجه شدم همسر برادرم با مادرم مشکل دارد و با او بدرفتاری می‌کند، من برای حمایت از مادرم به  همسر برادرم گفتم مراقب رفتارهایت باش و با مادرم درست برخورد کن اما همین موضوع  باعث شد که همسر برادرم کینه مرا به دل بگیرد. بعد هم عکسی از خود و بچه‌اش در فضای مجازی منتشر کرد اما به دروغ گفت این عکس را من منتشر کرده‌ام. متهم به قتل ادامه داد: بعد از مدتی برادرم این عکس را دید و به سراغ من آمد. به او گفتم من عکس را منتشر نکرده‌ ام.  اما برادرم قبول نمی‌کرد و می‌گفت تو آبروی ما را برده ‌ای و سر همین موضوع دعوایمان شد. برادرم یک قمه کوچک داشت و چند ضربه به من زد. من هم چاقویی از آشپزخانه برداشتم و به دفاع از خودم چند ضربه زدم. اما واقعاً قصدم قتل برادرم نبود. با اعتراف متهم جوان به جنایت، او به بازسازی صحنه قتل پرداخت و در حالی که پرونده تکمیل شده و قرار بود بزودی کیفرخواستش صادر شود، مادر و سه فرزند مقتول از قصاص متهم گذشت کردند. با بخشش متهم، او بزودی در دادگاه کیفری پای میز محاکمه خواهد رفت تا از جنبه عمومی جرم محاکمه شود.

شوخی مادر و پسری ، چاقو را در سینه پسر فرو برد

شوخی مادر و پسری تراژدی تلخی را رقم زد. پسر نوجوان می خواست سر به سر مادرش که در حال پوست کندن پیاز بود، بگذارد که با برگشتن مادر به عقب از روی ترس، ناگهان کارد تیز بر قلب پسر نشست و آخرین شوخی اش با بسته شدن پرونده زندگی اش رقم خورد. بنا بر اظهارات یکی از اعضای شورای یک روستا در اطراف بجنورد، این ماجرای غم انگیز این گونه است که در ظهر روز حادثه مادر داخل آشپزخانه مشغول پوست کندن پیاز بوده که پسر نوجوان تصمیم می گیرد با شوخی کردن و ترساندن او لحظات خوشی را برای اعضای خانواده ایجاد کند. پسر نوجوان در یک لحظه و در سکوت ناگهان از روی اپن آشپزخانه پشت سر مادرش می پرد تا او را بترساند و مادر بی خبر از همه جا هم به خاطرغافل‌گیری و ترس، ناگهان به سرعت به عقب برمی گردد و در این لحظه کارد تیز در قلب پسر فرو می رود. بعد از این حادثه اعضای خانواده سریع پسر نوجوان را به بیمارستان منتقل می کنند اما به خاطر شدت جراحت و خون ریزی پسر نوجوان برای همیشه چشم روی خانواده به ویژه مادر می بندد و فوت می کند. به گفته عضو شورای روستای محل حادثه، پس از این ماجرای دردناک به پلیس اطلاع داده می شود تا پروسه آن طی شود.

*دعای روزبیست وهفتم ماه مبارک رمضان

خدایا در این ماه فضیلت شب قدر را روزی‌ام ساز و کارهایم را از سختی به آسانی برگردان، و پوزش‌هایم را بپذیر و گناه و بار گِران را از گُرده‌ام بردار، ای مهربان به بندگان صالح

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *