شناسه خبر: 3276 منتشر شده در مورخ: 1393/1/20 ساعت: 11:37 گروه: فرهنگی  
وقتی دزد یک چشم پادشاه می‎شود

وقتی دزد یک چشم پادشاه می‎شود

«سرزمین دزدهای یک چشم»، نام یکی از دو قصه کتابی با همین عنوان از عباس قدیرمحسنی است که از سوی انتشارات علمی- فرهنگی منتشر شده و از قالب قصه بهره برده است.

به گزارش ایران سپید «سرزمین دزدهای یک چشم»، نام یکی از دو قصه کتابی با همین عنوان از عباس قدیرمحسنی است. داستانی که این‌گونه آغاز می‌شود: «دزد یک چشم، شب به سرزمین خل‌ها رفت دزدی کند. مهتاب همه‌جا را روشن کرد، همه او را دیدند و فریاد زندند:«دزد، دزد، دزد آن هم با یک چشم!»

شاه خل‌ها که با شنیدن صدای فریاد«دزد، دزد» از خواب پریده بود، سرش را کرد زیر لحاف و به خودش گفت:«پشت من به شاه کوه بند است. نباید بترسم» اما همیشه همه‌چیز به دلخواه پیش نمی‌رود. دزد یک‌چشم به اتاق شاه خل‌ها رسیده و شاه خل‌ها از ترس مرده بود؛ بی‌خبر از این‌که بداند دزد یک چشم چه اندازه از او می‌ترسد.

دزد یک چشم هم از فرصت استفاده می‌کند و تاج شاه را برمی‌دارد و شاه سرزمین خل‌ها می‌شود و تیرهای آتشین به چهارسوی عالم پرتاب می‌کند تا دزدهای یک چشم از سرتاسر دنیا سرازیر شوند. خل‌ها هم مخالفتی نمی‌کنند چون برای آنها فرقی نمی‌کند چه کسی شاه باشد.

عباس قدیر محسنی در«سرزمین دزدهای یک چشم» از قالب قصه بهره برده است. قصه‌هایی که به روز نشده‌اند اما به‌گونه‌ای دغدغه‌های امروزی را مطرح می‌کنند. قصه‌هایی که در قالب تمثیل به گفتن مشکلات و مسایل اجتماعی می‌پردازند. شاهی که از روی ترس، سرزمین و تخت و تاج خود را به یک دزد می‌سپارد و مردمانی که برایشان اهمیتی ندارد چه کسی، پادشاهشان است.

«قلی»، عنوان قصه نخست است. قلی از خانه و در و دیوار و پنجره و تاقچه خانه‌شان خسته شده و دلش می‌خواهد برود و دنیا را ببیند و طلسم غول‌ها و دیوها را بشکند و خود، قصه شود.» قلی، «ماهی سیاه کوچولو» را به خاطر تو می‌آورد همان ماهی کوچکی که از گردش‌های تکراری خسته شده بود و دلش می‌خواست انتهای رودخانه را ببیند و به دریا برسد.

تصویرگر کتاب«سرزمین دزدهای یک چشم»، آنیتا هاشمی مقدم است. فضایی که قلی در آن زندگی می‌کند و از سوی هاشمی مقدم تصویر شده بی‌شباهت به همان تصویر معروف از سیاره شازده کوچولو نیست. شاید یکی از ویژگی‌های قصه، همین است. قصه همان چیزی را می‌گوید و تصویر می‌‎کند که برای ما آشناست.

قدیر محسنی در نوشتن قصه‌های خود از ضرب‌المثل‌ها هم بهره گرفته است: «...چی شده آقلی. باز دوباره فیلت یاد هندستون کرده» گاهی هم زبان و نوشته‌ها آهنگین می‌شود: «گربه به دنبه افتاد، سگ به شکمبه افتاد، آتیش به پنبه افتاد...»

کتاب«سرزمین دزدهای یک چشم»، نوشته عباس قدیرمحسنی با تصاویر آنیتا هاشمی مقدم را انتشارات علمی- فرهنگی در 1500 نسخه و به قیمت 5000 تومان برای گروه سنی«ج» و«د» منتشر کرده است.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *