شناسه خبر: 3274 منتشر شده در مورخ: 1393/1/20 ساعت: 11:33 گروه: فرهنگی  
کتاب آشپزی «سفره اطعمه» منتشر شد
به قلم آشپز مخصوص ناصرالدین شاه؛

کتاب آشپزی «سفره اطعمه» منتشر شد

کتاب «سفره اطعمه» تألیف میرزا علی‌اکبر خان کاشانی، آشپز مخصوص ناصرالدین شاه قاجار که رساله‌ای جامع در شرح غذاها و اجزا و شیوه ترکیب مواد و همچنین تهیه آشامیدنی‌ها و خوراکی‌های معمول ایرانی است، منتشر شد.

به گزارش ایران سپید کتاب «سفره اطعمه» تألیف میرزا علی‌اکبر خان کاشانی، آشپز مخصوص ناصرالدین شاه قاجار است و از فحوای مطالب و تبویب اثرش برمی‌آید که نه تنها در فن آشپزی صاحب مهارت و هنر بلکه انسانی فرهیخته و فاضل بوده است.

اطلاعاتی که درباره پیشینه اثر مذکور ذکر شده، از این قرار است: دکتر تولوزان فرانسوی که در آن زمان حکیم باشی دربار ایران بوده جهت تطبیق شیوه مداوای خود با سنن ایرانی و توفیق در معالجات، خود را نیازمند اطلاع از شیوه تغذیه ایرانیان و ترکیبات غذاهای معمول آن زمان یافت، لذا از میرزا علی‌اکبر خان خواست که رساله‌ای جامع در شرح غذاها و اجزا و شیوه ترکیب مواد، نیز در باب تهیه آشامیدنی‌ها و خوراکی‌های معمول ایرانی تدوین کند.

اصل این کتاب که مشخص نیست دست‌خط مولف است یا از آنِ کاتب دیگر، به خط نسخ زیبا و خوانا ولی نه چندان هنری در هشتاد و پنج صفحه رقعی کوچک نگاشته شده است.

دکتر تولوزان در بازگشت به پاریس این رساله را با خود از ایران برد و سال‌های بعد رضا قوام‌نژاد آن را در مجموعه شخصی فردی به نام ایکوسکی یافت و از آن عکسی تهیه کرد و در اختیار بنیاد فرهنگ گذاشت.

اما اثر پیش‌رو نخستین بار است که به شکل امروزین منتشر شده و نسخه‌ای که مبنای تصحیح و چاپ کتاب قرار گرفته، تفاوتی با نسخه مخطوط ندارد و متعلق به کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران به شماره 323320 و از مجموعه اهدایی دکتر منوچهر اقبال است.

متن کتاب در سال 1301 قمری مصادف با 1259 هجری شمسی یعنی حدود 130 سال قبل نوشته شده و لذا متن از معیارهای گفتاری و نوشتاری زمان ما چندان دور نیست و جملات و مطالب به سهولت قابل فهم است.

از طرفی کاتبان متعدد هم به نسخه نویسی این کتاب نپرداخته‌اند که نیازمند تطبیق و قدم گذاشتن به عرصه تصحیح انتقادی متن باشد، هم اینکه کتاب به خوبی از آسیب‌های طبیعی به دور مانده است.

سفره اطعمه میرزا علی‌اکبر خان کاشانی به تصحیح و تحشیه سیدمحمد میرکاظمی در 110 صفحه از سوی انتشارات سفیر اردهال در تهران منتشر شده است.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *