شناسه خبر: 3179 منتشر شده در مورخ: 1393/1/17 ساعت: 13:33 گروه: اجتماعی  
گردشگری ایران همچنان لنگ می زند

گردشگری ایران همچنان لنگ می زند

مسافرت های نوروز 93 مانند نوروزهای گذشته به خط پایان رسید اما مشکلات و معضلات مسافرت ها در نوروز امسال نیز همسفر مسافران و گردشگران بوده و این موضوع نشان داد که مقوله گردشگری و مسافرت در ایران همچنان لنگ می زند.

اکنون صنعت گردشگری ایران در کنار سایر مشکلات از توزیع نامناسب سفر و همچنین اعلام مقاصد جدید گردشگری رنج می برد.
صنعت گردشگری و مسافرت در کشور هنوز با نقطه ایده آل فاصله دارد و توزیع نابرابر سفر بر این مشکلات افزوده است. هر چند سازمان گردشگری کشور می گوید نمی تواند مردم را برای سفر به منطقه ای ناگزیر کند اما به گفته کارشناسان این سازمان می تواند با فرهنگسازی و الگوسازی آنان را به مسافرت به منطقه ای ترغیب نماید.
هجوم مسافران در ایام نوروز و یا تعطیلات تابستان به نقاط خاص نه تنها اهداف سفر و گردشگر را محقق نمی کند بلکه مشکلات زیادی برای مقصد از جمله گرانی خدمات و کالاها را به همراه خواهد داشت.
توزیع نابرابر سفر و مشخص نشدن مقصدهای جدید گردشگری ازجمله معضلات صنعت گردشگری ایران است که سالهای متمادی این روند ادامه داشته و در نوروز 93 نیز تکرار شد.
معمولا بیشترین مسافرت مردم ایران تعطیلات نوروزی و تابستان است و این مساله نیاز به فرهنگسازی دارد تا مردم در دیگر فصول سال هم به مسافرت بروند زیرا سرزمین ایران 4 فصل بوده و این شرایط اقلیمی چنین موقعیت ها و انجام چنین سفرهایی را فراهم کرده است.
درخصوص مقصدهای جدید گردشگری نیز مسئولان سازمان های مرتبط ازجمله سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری می توانند این مقاصد را برای مردم معرفی کنند تا گردشگران و مسافران امکان سفر به سایر مناطق ناشناخته را داشته باشند تا زمینه های توسعه اقتصادی و اشتغال در این مناطق نیز فراهم آید.
در نوروز 93 استان های مازندران، خراسان رضوی، خوزستان، گیلان و اصفهان بیشترین مسافران را داشته اند و از این فرصت می توان برای توسعه این مناطق استفاده کرد.
با این حال هنوز بسیاری از مناطق این استان ها و سایر استان های کشور برای گردشگران و مسافران ناشناخته است و این عامل باعث شده که توسعه این مناطق با اختلال روبرو شود.
** کمبود اماکن اقامتی و پذیرایی
کمبود اقامتگاه ها و مراکز پذیرایی و رستوران ها ازجمله معضلاتی بود که در نوروز 93 تکرار شد و مسافران و گردشگران را با مشکل روبرو کرد.
در کنار کمبود این مراکز برخورد نامناسب برخی از عوامل این واحدها و همچنین غیر بهداشتی بودن شماری از این مکان ها نارضایتی مسافران را به همراه داشته است.
به نظر می رسد هنوز نظارت کافی بر امور این مکان ها وجود ندارد و همین مساله باعث شده که تخلفات بهداشتی این مراکز همچنان ادامه یابد.
در نوروز 93 گرانی اقامتگاه ها ازجمله هتل ها باعث شد که بخش زیادی از مردم نتوانند از این امکانات استفاده کنند.
این موضوع باعث شد که بسیاری از مسافران به چادرهای مسافرتی روی آورند که با توجه به نامساعد بودن هوا مسافران را با مشکلاتی روبرو کرد.
چادرخوابی و استفاده از چادرهای مسافرتی هر چند با صنعت گردشگری سنخیتی ندارد و این صنعت را با چالش های مختلف روبرو می کند اما برای رفع مشکلات اقشار آسیب پذیر جامعه ایجاد تسهیلات و ساماندهی این مکان ها یک ضرورت محسوب می شود.
** گرانی خدمات
گرانی برخی خدمات از جمله بازدید از اماکن تاریخی، تفریحی و طبیعی در ایام نوروز سبب شد که برخی از مسافران و گردشگران سایر برنامه های خود را حذف کنند.
در این ایام همچنین قیمت عوارض شهری و اتوبان های بین شهری با افزایش روبرو شد که مسافران را با شگفتی روبرو کرد زیرا به اعتقاد آنان این افزایش باعث نشد که جاده ها نسبت به سایر ایام از کیفیت و وضعیت بهتری برخوردار شود.
** کافی نبودن راهنماهای گردشگری
کافی نبودن ایستگاه های اطلاع رسانی و راهنماهای گردشگری ازجمله مشکلاتی بود که مسافران ورودی به شهرها با آن مواجه بودند.
در ورودی برخی از شهرها از اطلاع رسانی خبری نبود و مسافری که به هر دلیلی اطلاعاتی در خصوص شهر مقصد در اختیار نداشت معمولا با سرگردانی و بلاتکلیفی روبرو می شد.
این سرگردانی به تردد بدون هدف گردشگر و مسافر در شهر منجر شد تا جایی که این رفت و آمد خودروها ترافیک و راه بندان های شدیدی در خیابانها ایجاد کرد.
** تجمیع سفر در یک ستاد
در نوروز امسال با مصوبه هیات دولت ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر به ریاست معاون گردشگری کشور تشکیل شد.
وزارتخانه های کشور، آموزش و پرورش، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، صنعت، معدن و تجارت و سازمان های تعزیرات حکومتی، راهداری و حمل و نقل جاده ای، هواشناسی کشور، هواپیمایی کشوری، راه آهن ایران، امداد و نجات و جمعیت جوانان هلال احمر، صدا و سیما و راهور ناجا از اعضای این ستاد هستند.
تشکیل این ستاد باعث خروج امور سفر از حالت پراکندگی شده و تا حدودی از موازی کاری دستگاه های مرتبط جلوگیری کرد.
بیشترین خبرهای این ستاد به اطلاعیه ها و دید و بازدیدهای مسئولان این ستاد متمرکز بوده و در غیبت مطبوعات تمام بار اطلاع رسانی سفرهای نوروزی به دوش رسانه های تصویری، الکترونیکی و خبرگزاری ها بوده است.
**ثبت بیش از 55 میلیون نفرشب اقامت تا پایان 14 فروردین
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی ، گردشگری از ثبت 55 میلیون و 777 هزار و 99 نفر شب اقامت در بازه زمانی 29 اسفند تا 14 فروردین خبر داد.
مسعود سلطانی گفت:از این میزان اقامت به طور متوسط 29.5 درصد در چادرهای مسافرتی ،18.7 درصد در مراکز اقامتی ادارات ، خوابگاه های دانشجویی و سالن های ورزشی، 17 درصد در کمپ های موقت، 16.3 درصد در منازل استیجاری، 13.9 درصد در کلاسهای مدارس و 4.3 درصد در هتل ها، هتل آپارتمان ها و مهمانپذیرها اقامت داشته اند.
به گفته سلطانی فر 28 میلیون و 509 هزار و 350 بازدید نیز از آثار تاریخی کشور صورت گرفته است.
همچنین رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی ، گردشگری گفت : در این مدت 34 هزار و 287 بازدید نظارتی صورت گرفته که 9 هزار و 169 مورد از مراکز اقامتی، 10 هزار و 138 مورد از رستوران ها، مراکز پذیرایی و بین راهی، 3 هزار و 375 مورد از دفاتر خدمات مسافرتی و 11 هزار و 605 مورد از مراکز اقامتی موقت مانند کمپ ها، مهمانسراها و منازل استیجاری بوده است.
** گردشگری فقط آمار نیست
پرونده مسافرت نوروز 93 در حالی بسته شد که هنوز صنعت گردشگری ایران با تنگناها و مشکلات فراوان روبرو است.
صنعت گردشگری ایران از نظر برخورداری از زیر ساخت های مناسب در فقر بسر می برد و در این شرایط ارایه آمارهای مختلف از صنعت گردشگری به جای کیفی سازی نمی تواند کمک چندانی به صنعت گردشگری ایران کند.
کیفی سازی گردشگری و مهیا کردن زیر ساخت های این صنعت از راههای دستیابی به توسعه صنعت گردشگری است.
ایجاد راههای مناسب، وسایل حمل و نقل استاندارد، اقامتگاه های استاندارد و توسعه فرهنگ گردشگری و برخورد مناسب با گردشگر از جمله نیازهای گردشگری ایران است.
صنعت گردشگری اکنون در برخی از کشورها به مهمترین منبع درآمد تبدیل شده است و ایران به عنوان 10 کشور برتر جهان از نظر ظرفیت گردشگری می تواند درآمد زیادی از این طریق کسب کند.
برخی از مناطق ایران از نظر اقتصادی و اشتغال رشد زیادی نکرده اند در حالی که مملو از ظرفیت ها و جاذبه های گردشگری هستند. ایجاد زیر ساخت های گردشگری در این مناطق می تواند به ایجاد اشتغال و درآمد دراین مناطق منجر شود.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *