آغاز برنامه 5 ساله توسعه حمل و نقل شهری در پایتختمعاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به سیاستهای کلی برنامه 5 ساله شهرداری تهران در خصوص توسعه حمل و نقل شهری، از آغاز اجرای این سیاستها و پیاده سازی گام به گام رئوس این برنامه از اولین روز سال 93 خبر داد. |
به گزارش ایران سپید به نقل از خبرگزاری مهر، مهندس سید جعفر تشکری هاشمی گفت: بر اساس این برنامه که مورد تایید شورای اسلامی شهر تهران نیز قرار گرفته، مهمترین فعالیت مدیریت شهری توسعه زیرساختهای حمل و نقل عمومی به منظور تردد مناسب تر شهروندان و ارتقاء و بهبود وضعیت محیط زیست شهر است.
وی نقش انکار ناپذیر مترو به عنوان مظهر حمل و نقل پاک در توسعه حمل و نقل شهری را مورد تأکید قرار داد و افزود: در سال 92 بیش از 700 میلیون مسافر از طریق مترو جابه جا شدند که این رقم در مقایسه با طول مسافت پیمایش شهروندان نسبت به سایر وسایل نقلیه بسیار قابل توجه است.
توسعه مترو با دهه گذشته قابل مقایسه نیست
معاون شهردار تهران در مورد وضعیت متروی پایتخت پیش از آغاز به کار دکتر قالیباف در شهرداری تهران، اظهار کرد: مترو قبل از حضور ایشان با 5/36 کیلومتر خط درون شهری، 5/42 کیلومتر خط برون شهری، 37 ایستگاه و 372 دستگاه واگن، روزانه تنها 660 هزار مسافر را جابهجا میکرد اما امروز مترو مجموعا با 152 کیلومتر خط، 85 ایستگاه و 1100 دستگاه واگن، روزانه بالغ بر سه میلیون مسافر را در اقصی نقاط شهر جابهجا میکند.
تشکری هاشمی با اعلام این که در حال حاضر بالاترین حجم عملیات عمرانی مترو در گستره وسیعی از تهران بزرگ در دست انجام است، تصریح کرد: امروز سه خط مترو به صورت همزمان با استفاده از پیشرفته ترین فن آوری های روز دنیا در دست ساخت است و در صورتی که منابع مالی مورد نیاز تأمین شود، این خطوط در موعد مقرر مورد بهره برداری قرار خواهند گرفت.
وی از احداث خطوط ویژه برای تردد اتوبوسهای تندرو که همزمان استفاده از آنها برای نیروهای امداد و نجات از جمله خودروهای آتش نشانی و آمبولانس نیز امکان پذیر است، خبر داد و اضافه کرد: علاوه بر این، توسعه پارکینگهای مکانیزه در سطح شهر از جمله احداث یک پارکینگ بزرگ در محدوده میدان شمشیری را در دستور کار خود در سال جدید قرار دادهایم.
وی از راه اندازی ناوگان حمل و نقل عمومی ویژه جانبازان و معلولان خبر داد و اضافه کرد: به این منظور 60 دستگاه خودروی ون به همراه 23 دستگاه اتوبوس مناسبسازی شده برای تسهیل در تردد این عزیزان در سطح شهر به کار گرفته شده و در تلاش هستیم تا با همکاری شرکتهای حمل و نقلی بتوانیم خدماترسانی به این قشر از جامعه را بیش از پیش گسترش دهیم.
جانبازان و معلولان در اولویت برنامه های حمل و نقلی
معاون شهردار تهران با اشاره اینکه جانبازان و معلولان در برنامههای حوزه حمل و نقل و ترافیک از اولویت ویژه¬ای برخوردارند، اظهار کرد: با مناسبسازی ناوگان اتوبوسرانی و تاکسیرانی در تلاش هستیم تا شرایطی را فراهم کنیم که این قشر به راحتی در شهر تردد کنند، ضمن این که پایانه جانبازان و معلولان با شماره تلفن چهار رقمی 6305 در خدمت این عزیزان قرار دارد.
تشکری هاشمی با بیان اینکه سامانههای هوشمند در شبکه حمل و نقل یکپارچه تهران از اهمیت بالایی برخوردارند، تصریح کرد: امروزه مدیریت ترافیک تهران با چهار هزار کیلومتر معابر شهری و 800 کیلومتر بزرگراه و رمپ و لوپهای بزرگراهی و نیز 12 میلیون جمعیت در ساعات روز و تردد سه میلیون دستگاه خودرو با استفاده از روشهای سنتی امکانپذیر نیست.
وی تجهیز تقاطعهای تهران به سامانه های هوشمند کنترل ترافیک را از جمله اقدامات مدیریت شهری به منظور سامان بخشی به تردد در معابر شهری طی سالهای اخیر بر شمرد و اضافه کرد: اجرای این سیستمها که توسعه آن را در سال جدید نیز به صورت ویژه مورد توجه قرار داده ایم، میتواند جریان ترافیک را به صورت هوشمند کنترل کند