شناسه خبر: 3012 منتشر شده در مورخ: 1392/12/21 ساعت: 13:07 گروه: اجتماعی  
تحت پوشش قرار گرفتن 68 هزار خانوار پشت نوبتی سازمان بهزیستی/ ایجاد 37 هزار شغل در سال جاری
هاشمی خبر داد:

تحت پوشش قرار گرفتن 68 هزار خانوار پشت نوبتی سازمان بهزیستی/ ایجاد 37 هزار شغل در سال جاری

رئیس سازمان بهزیستی از تحت پوشش قرار گرفتن 68 هزار خانوار پشت نوبتی در اردیبهشت سال آینده خبر داد و گفت: در سال جاری 37 هزار شغل برای معلولان و مددجویان تحت پوشش ایجاد شده است.

دکتر همایون هاشمی در نشست خبری روز چهارشنبه با اشاره به این که در حال حاضر 19 هزار گروه همیار در سازمان فعالیت می کنند گفت: تعداد گروه های همیار نسبت به سال گذشته از رشد 20 درصدی برخوردار بوده است.

وی افزود: در سال جاری میزان مشارکت های مردمی سازمان بهزیستی از مرز 700 میلیارد تومان گذشت.

به گفته رئیس سازمان بهزیستی در سال جاری 6 هزار میلیارد تومان خدمات به مددجویان تحت پوشش ارایه کردیم و این در حالی است که میزان بودجه دولتی ما تنها هزار میلیارد تومان است.

وی با اشاره به اینکه در سال جاری 37 هزار شغل در سامانه اشتغال به ثبت رسیده است گفت: در حوزه تسهیلات بانکی علیرغم کمک دولت و مجلس 23 هزار طرح در مشاغل خانگی و خرد متوقف شد که امیدواریم با حمایت بانک ها این مشکل برطرف شود و در این صورت بیش از 70 هزار شغل ایجاد خواهد شد.

هاشمی به برنامه های اشتغال برای سال آینده اشاره کرد و گفت: شناسایی مشاغل جدید برای مددجویان و معلولان در قالب طرحی جدید در چند استان کشور به عنوان آزمایشی انجام می شود و همچنین آسیب شناسی مشاغل خانگی از دیگر اقداماتی است که انجام خواهد شد.

وی به اقدامات بخش مسکن اشاره کرد و گفت: در سال جاری 25 هزار واحد مسکونی تحویل داده شد و در حال حاضر نیز 40 هزار واحد آماده تحویل است.

به گفته رئیس سازمان بهزیستی در دولت یازدهم تا کنون بیش از 10 هزار واحد مسکونی به مددجویان و معلولان تحت پوشش داده شده و 30 هزار واحد نیز به زودی به آنها واگذار می شود.

هاشمی گفت: در حوزه مسکن اتفاق خوبی که از محل صرفه جویی رخ داده این است که 350 هزار میلیارد تومان برای ساخت واحدهای مسکونی مددجویان تخصیص داده شده است.

وی با اشاره به اینکه سال آینه توانمندسازی مبتنی بر جامعه در اولویت برنامه های ما قرار دارد گفت: یکی از دغدغه های اصلی ما اشتغال معلولان است به طوری که در سال بعد بسته حمایتی اشتغال مبتنی بر توانمندسازی جامعه برای این افراد در نظر گرفته می شود.

رئیس سازمان بهزیستی گفت: در زمینه کمک هزینه دانشجویی در سال 92 قرار بود این هزینه به 15 هزار دانشجو پرداخت شود اما ما توانستیم به 20 هزار و 261 دانشجو کمک هزینه پرداخت نماییم.

وی به خدمات توانبخشی اشاره کرد و گفت: در سال جاری 25 میلیارد تومان وسایل کمک توانبخشی خریداری شد و همچنین نظام طبقه بندی معلولیت ها براساس نظام بین المللی پیاده و مرحله اول کارت های معلولین صادر شده است.

هاشمی با تاکید بر اینکه متاسفانه اوتیسم در ایران و جهان شرایط ویژه ای دارد که باید از آن پیشگیری کرد گفت: در حال حاضر 188 هزار و 654 کودک دو تا 5 سال تحت پوشش برنامه های پیشگیری از اوتیسم قرار دارند که در سال آینده نیز این موضوع را به صورت جدی در دستور کار قرار می دهیم.

وی به فعالیت های حوزه اجتماعی نیز اشاره و تاکید کرد: مداخلات آسیب ها و توسعه و تثبیت اورژانس اجتماعی در شهرهای بیش از 50 هزار نفر از جمله اقداماتی است که در این حوزه انجام شد .

رئیس سازمان بهزیستی همچنین از تولید و محتوای آموزش های ویژه مهدهای کودک خبر داد و گفت: در حال حاضر 34 هزار کنودک بی سرپرست و بد سرپرست تحت پوشش برنامه های ما قرار دارند و همچنین راه اندازی خانه های میان راهی نیز پس از ترخیص این کودکان از جمله اقداماتی بوده که در سال جاری انجام شده است.

وی با تاکید بر اینکه 740 هزار کمپ مجاز ترک اعتیاد در سراسر کشور فعال است گفت: ساماندهی و استانداردسازی کمپ ها و مراکز ترک اعتیاد از اقداماتی بوده که در سال جاری انجام شده به طوری که هم اکنون در اغلب کمپ ها پزشک و مددکار مقیم وجود دارد.

هاشمی با تاکید بر اینکه در سال جاری 45 سنتر و مرکز پذیرش شبانه معتادان وجود داشت که خوشبختانه هیچ اتفاقی برای این افراد در فصل سرما رخ نداد و در سال جاری با افزایش تعداد مراکز سرپایی ترک اعتیاد در حال حاضر تعداد این مراکز به 120 رسیده است.

به گفته رئیس سازمان بهزیستی امسال550 هزار نفر در حوزه اعتیاد از سازمان بهزیستی خدمات دریافت کردند و در مجموع در این حوزه 2 هزار و 315 مرکز فعال است.

وی به طرح پیشگیری از تنبلی چشم نیز اشاره کرد و گفت: در سال جاری 2 میلیون و 400 کودک تحت پوشش طرح آمبیولوپی قرار گرفتند و 100 هزار نفر نیز مشاوره دریافت کردند.

هاشمی به خدمات مشاوره روانشناختی سازمان نیز اشاره کرد و اظهار داشت: مداخلات خوبی در این حوزه انجام شد به طوری که توسعه خط 1480 مشاوره غیرحضوری از مهمترین اقدامات ما بود و تعداد خدمت گیرندگان در حوزه مشاوره در سال 92 یک میلیون نفر بوده است.

وی در مورد پیشگیری از ایدز نیز گفت: بهزیستی تنها دستگاهی است که 23 باشگاه مثبت دارد که 2 هزار و 500 نفر اعضای این باشگاه ها هستند و 68 هزار و 813 نفر از کمیته پیشگیری و کنترل ایدز خدمات دریافت کردند.

رئیس سازمان بهزیستی در مورد اجرای قانون حمایت از کودکان بدسرپرست و بی سرپرست به خبرنگار مهر گفت: این قانون از سوی ریاست جمهوری به سازمان بهزیستی ابلاغ شده و تدارکات پایین دستی آن نیز به اتمام رسیده و قرار است ضوابط و اجرای این قانون از سوی معاونت رفاهی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام شود اما در مجموع وارد فاز اجرایی شده ایم و از سال آینده نیز به طور جدی اجرای آن در تمامی زمینه ها آغاز می شود و در این صورت بسیاری از مشکلات بخش واگذاری کودکان بی سرپرست و بدسرپرست برطرف خواهد شد.

وی در خصوص تعداد افرادی که نیازمند شغل هستند گفت: به طور میانگین باید سالیانه 70 هزار شغل برای مددجویان ایجاد شود که در سال جاری 37 هزار شغل ایجاد شده و 23 هزار شغل نیز در مرحله وام گیری هستند.

هاشمی در مورد پیشگیری از ایدز در کودکان خیابانی نیز به خبرنگار مهر گفت: این برنامه در سازمان بهزیستی از سوی گروه های سیار اجرایی می شود اما متاسفانه مشکل موجود خلاء قانونی در خصوص کودکان خیابانی است به طوری که پس از جمع آوری خانواده های آنها این کودکان را از سازمان می برند.

به گفته وی مکاتباتی را در این خصوص با قوه قضائیه انجام داده ایم و قرار است خلاء قانونی موجود برطرف شود.

رئیس سازمان بهزیستی در مورد آسیب هایی که در اولویت اورژانس اجتماعی است گفت: کودک آزاری و همسرآزاری جزو 5 آسیب اصلی افرادی که به اورژانس مراجعه می کنند اما متاسفانه با توجه به این که این آسیب ها جرم تلقی می شود سازمان نمی تواند مددکاران خود را به عنوان ضابط قضائی معرفی کند و در این خصوص نیز مکاتباتی با قوه قضائیه انجام شده تا با معرفی مددکاران به عنوان ضابطان قضائی مداخلات سازمان نیز اثربخش تر شود.

وی در خصوص خانواده های پشت نوبتی سازمان بهزیستی نیز گفت: در حال حاضر 68 هزار خانواده پشت نوبتی داریم که در اردیبهشت ماه سال آینده تمامی این افراد تحت پوشش و حمایت سازمان بهزیستی قرار می گیرند.

هاشمی در خصوص بیمه مددجویان نیز گفت: در سال جاری 120 میلیارد تومان برای بیمه تکمیلی و همچنین پایه مددجویان بهزیستی هزینه شده است که بیمه تکمیلی مددجویان از طریق صندوق های داخلی در هر استان اجرا می شود که امیدواریم با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها بتوانیم از این امکان برای بیمه گروه های پایه و افراد آسیب پذیر استفاده کنیم.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *