شناسه خبر: 3002 منتشر شده در مورخ: 1392/12/21 ساعت: 11:15 گروه: اجتماعی  
تالاب‌های زیبا با پرندگانی کمیاب

تالاب‌های زیبا با پرندگانی کمیاب

تالاب‌های پلدختر زیباترین مناطق دیدنی جنوب لرستان است و چشم هر رهگذری را مجذوب خود می‌کنند.

لرستان سرزمین هزاره‌هاست، سرزمین تمدن‌های دیرین زاگرس، سرزمینی که دیدنش را نباید از دست داد.

استان لرستان یکی از استان‌های غربی ایران است، این استان 28٫294 کیلومتر مربع مساحت و بیش از یک میلیون و 754 هزار نفر جمعیت دارد.

این استان سیزدهمین استان ایران از نظر جمعیت است و یکی از استان‌های پرجمعیت ایران به شمار می‌رود.

استان لرستان یکی از استان‌های کوهستانی در غرب ایران است، بیشتر مناطق این استان را کوه‌های زاگرس پوشانده‌ است.

لرستان از شمال با استان‌های همدان و مرکزی، از شرق با استان اصفهان، از جنوب با خوزستان و از غرب با استان‌های کرمانشاه و ایلام همسایه‌ است.

همچنین این استان از طریق باریکه‌ای در سمت جنوب شرقی دارای مرز بسیار کوتاهی با استان چهارمحال و بختیاری است.

*تالاب‌های پلدختر زیباترین مناطق دیدنی جنوب لرستان است

تالاب‌های شهرستان پلدختر در 12 کیلومتری جنوب شهر پلدختر قرار دارند و با مهاجرت پرندگان از مناطق سیبری این تالاب‌ها چشم انداز زیباتری به خود می‌گیرند.

*این تالاب‌ها چشم هر رهگذری را مجذوب خود می‌کنند

وسعت این تالاب‌ها یا به اصطلاح گری‌ها بالغ بر 45 هکتار است که گری‌بلمک بزرگ‌ترین و گری سیه کوچک‌ترین آن‌ها است و همگی به جز گرگر در همه فصول سال از طراوت قابل توجهی برخوردار هستند.

گری پا به نار و گری تاف کنار هم و گری کبود حالتی شبیه جزیره به خود گرفته‌اند، گری جمجمه به معنای جنبان که حالت تحرک دارد.

آب شیرین تالاب تنگ فنی و گیاهانی چون بلمک، نی، بلوط، پونه و بابونه در حاشیه همه تالاب‌های این منطقه مناظر دلفریب و چشم نوازی را به وجود آورده‌اند.

*سن تالاب‌های پلدختر معادل سن لنداسلاید سیمره است

یک کارشناس زمین شناسی در این زمینه گفت: براساس بررسی‌های زمین شناسی، تالاب‌های یازده‌گانه معروف پلدختر بر روی آهک‌های خرد شده، لنداسلاید سیمره واقع شده که حدود10 تا 11 هزار سال پیش در اثر وقوع زلزله‌ای به بزرگی بیش از 7 ریشتر موجب رانش لایه‌های سنگی یال شمالی طاقدیس کبیرکوه و مسدود شدن رودخانه‌های سیمره و کشکان و در نتیجه تشکیل دریاچه‌ای عظیم در جنوب شهرستان پلدختر و شمال شهرستان دره شهر شده است.

جودکی سن تالاب‌های پلدختر را معادل سن لنداسلاید سیمره دانست و اظهار داشت: براساس مطالعات هیدروژئولوژی، منشاء آب تالاب‌های پلدختر، نزولات جوی بوده که با توجه به وضعیت زمین‌شناسی و توپوگرافی منطقه، تالاب‌ها نسبت به محدوده‌های همجوار پست‌تر و کف آنها نیز از رسوبات مارنی دانه‌ریز و نفوذناپذیر سازند گچساران است و جریان‌های زیر سطحی به تبعیت از گرادیان هیدرولیک به سمت تالاب‌ها حرکت نموده و به داخل آنها زهکش و یا به صورت چشمه در مرز لایه آب‌دار با سنگ کف به داخل تالاب‌ها تراوش می‌کنند.

*تالاب گری بلمک، گری جمجمه، تکانه، لفانه

این کارشناس افزود: بر اساس آثار و شواهد موجود، تعداد تالاب‌های پلدختر بعد از وقوع لنداسلاید سمیره، بالغ بر 50 تالاب کوچک و بزرگ بوده که از زمان تشکیل تا 100 سال پیش، تحت تأثیر عوامل طبیعی، بیشتر آنها خشک و منقرض شده‌اند و تنها تعداد 11 تالاب که از تغذیه بهتری برخوردار بوده باقی مانده‌اند.

پلدختر تنها شهرستان لرستان است که  بیشترین و مهم‌ترین تالاب‌ها را در خود دارد، تالاب گری بلمک، گری جمجمه، تکانه، لفانه، زردابه، کبود و... همچون نگینی درخشان در این شهرستان می‌درخشند.

گری(تالاب) بلمک با مساحت 14 هکتار بزرگ‌ترین تالاب شهرستان پلدختر محسوب می‎شود، اما متاسفانه چندین سال است که مساحت قابل توجهی از آن توسط کشاورزان تبدیل به مزرعه شده، با این وجود سالانه بیش از 15گونه پرنده که برخی از آن‌ها جزو گونه‌های کمیاب هستند، به این تالاب و دیگر تالاب‌های شهرستان مهاجرت می‌کنند.

گری (تالاب) سیاه یکی از تالاب‎های شهرستان پلدختر با مساحت 1,5 هکتار کوچک‌ترین تالاب این شهرستان محسوب می‎شود.

گری (تالاب) تکانه یکی دیگر از تالاب‎های پلدختر است که در ارتفاعات چولهول این شهرستان واقع شده و وسعتی معادل 5 هکتار دارد، این منطقه از نی پوشیده شده است.

* گری (تالاب) لفانه

گری (تالاب) لفانه یک و دو نیز از دیگر تالاب‌های شهرستان پلدختر است که مساحت 10 هکتار را به خود اختصاص داده است.

یکی دیگر از تالاب‎های شهرستان پلدختر زردابه است که دو هکتار وسعت دارد و جانوران آبزی در آن زندگی می‎کنند، پوشش گیاهی منطقه از سرخس آبزی تشکیل شده و شکار در آن ممنوع است.

جمجمه با مساحت ‌3,7 هکتار زیستگاه پرندگان مهاجر است، پوشش گیاهی منطقه نی بوده و به عنوان منطقه‌ شکار ممنوع معرفی شده است.

واژه جمجمه به معنای جنبان است و به دلیل متحرک بودن، به این نام معرفی شده است.

* تالاب کبود زیستگاه پرندگان مهاجر

تالاب کبود نیز با مساحت چهار هکتار زیستگاه پرندگان مهاجر بوده و در شهرستان پلدختر قرار دارد.

تالاب تاف یک و دو نیز با وسعت پنج هکتار زیستگاه پرندگان مهاجر بوده و از گیاه نی پوشیده و شکار در آن ممنوع شده است.

تالاب گلم سوزه نیز از تالاب‌های پلدختر بوده که دارای دو هکتار وسعت و زیستگاه پرندگان مهاجر است.

پیکه دیگر تالاب پلدختر بوده و 3,5 هکتار مساحت دارد، این تالاب به‎دلیل اینکه زیستگاه پرندگان مهاجر بوده منطقه‌ای شکار ممنوع است.

هر ساله در ایام نوروز این تالاب‌ها پذیرای مسافران نوروزی زیادی هستند.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *