شناسه خبر: 2853 منتشر شده در مورخ: 1392/12/11 ساعت: 08:33 گروه: اجتماعی  
بیش از 90 درصد فضای شهر تهران برای معلولان غیرقابل استفاده است

بیش از 90 درصد فضای شهر تهران برای معلولان غیرقابل استفاده است

مدیر پروژه مناسب سازی شهرداری تهران گفت: طبق ارزیابی و نظر کارشناسان ژاپنی 94.1 درصد از فضاهای شهر تهران نامناسب و غیر قابل استفاده بوده و تنها 9 درصد مناسب حرکت و استفاده برای همه قشرها به ویژه معلولان است.

محمد پرپائی در کارگاه آموزشی مناسب سازی فضاهای شهری در رفسنجان، با بیان اینکه رعایت استانداردها و مناسب سازی فضاها موضوعی جهانی و بین المللی است، افزود: مناسب سازی فضاهای 22 پارک در تهران در دست مطالعه است و برای رعایت ضوابط و مقررات در این پارکها، شش هزار نفر ساعت کارکارشناسی انجام شده است.

وی اظهار کرد: در حوزه ساختمان سازی در بخشهای اداری و خصوصی دامنه کاربردی و رعایت اصول و مقررات باید شامل اداری و تجاری، مسکونی، بهداشتی و درمانی، نظامی و انتظامی و مذهبی باشد تا همگان و به ویژه معلولان به طور یکسان از فضاها استفاده کنند.

پرپائی گفت: در شهر کوالالامپور مالزی خیابان ها شناسه دارند به طوریکه معلولان و نابینایان براحتی و بدون هیچ مشکلی مسیرها را طی می کنند، اما در ایران هنوز این امر میسر نشده است.

وی اظهار کرد: در کشور ژاپن در تمام سطوح تجاری در مجاورت خیابانها، سطح شیب دار ساخته شده که می تواند آب را به سمت پیاده روها هدایت کند و در داخل مغازه ها و ساختمان ها رسوخ نمی کند.

او ادامه داد: رعایت نکردن اصول معماری داخلی در کشور مشکلات بسیاری ایجاد کرده و نیازمند این است که نظام مهندسی گامهایی در این راستا بردارد.

مدیر مسوول روزنامه ایران سپید ویژه نابینایان نیز در این نشست گفت: زندگی و محیط زندگی متعلق به همه است؛ در معلولان تفاوتی جسمی وجود دارد، اما باید در طراحی خدمات به معلولان به گونه ای عمل شود که طبیعی باشد نه دلسوزانه.

سهیل معینی افزود : در توجه به زندگی معلولان باید به گونه ای رفتار کرد که معلولیت عادی به نظر برسد و حقوق معلولان نیز رعایت شود.

وی با بیان اینکه معلولیت در یک قدمی هر انسانی قرار دارد، تصریح کرد: تصادفات و بیماری ها ممکن است برای همه نواقصی ایجاد کند لذا باید دور اندیش بود.

معینی افزود: مناسب سازی محیط باید در دو بعد دیده شود، در طراحی های جدید ساختمانی باید ضوابط رعایت شود و نظارتها صورت گیرد تا شاهد اماکن عمومی که خدمات مناسب ارائه نمی دهند، نباشیم.

وی با اشاره به اینکه نمی شود با بودجه تخصیصی مناسب سازی انجام داد، گفت: در ایران مناسب سازی در بیرون اجرا شده و داخل ساختمانها صورت نگرفته است.

همچنین رییس اداره بهزیستی رفسنجان یکی از اهداف اصلی مسوولان را برابرسازی فرصتها برای عموم از جمله معلولین دانست.

عباس بلندی تصریح کرد: نامناسب بودن محیط، بسیاری از حقوق معلولان را از آنان خواهد گرفت لذا تاکید بر موضوع مناسب سازی محیط برای معلولان در جامعه باید برای مسوولین به ویژه جامعه مهندسین مورد توجه قرار گیرد تا در طراحی های محیط های عمومی و عام المنفعه از ضوابط این مناسب سازی استفاده شود.

وی خاطرنشان کرد: درصد بالایی از ادارات و بانکهای شهرستان رفسنجان مناسب سازی نشده است.

بلندی گفت: کمیته فضاسازی شهرستان به ریاست فرماندار رفسنجان تشکیل شده است که برگزاری اولین سمینار آموزشی مناسب سازی نیز از مصوبات این کمیته بود.

وی افزود : 3200 معلول در قالب 370 ناشنوا ، هزار نفر معلول جسمی و حرکتی، 270 نابینا، 500 نفر معلول ترکیبی، 700 نفر معلول ذهنی و تعدادی معلول روانی در بهزیستی رفسنجان پرونده دارند که این آمار غیر از جانبازان، سالمندان و از کار افتاده هاست و نیاز به توجه بیشتر دارند.

این سمینار با حضور مدیران و مسوولان ادارات، مسوولان دفاتر فنی شهرداری رفسنجان و دانشجویان رشته معماری برگزار شد.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *