شناسه خبر: 2734 منتشر شده در مورخ: 1392/12/3 ساعت: 15:30 گروه: سیاسی  
توافق جامع ایران و 1+5 هویت صلح طلبی ایران را نشان می دهد

توافق جامع ایران و 1+5 هویت صلح طلبی ایران را نشان می دهد

ستاد علوم سیاسی به پیش گرفتن سیاست «ایران هراسی» غربی ها به بهانه پرونده هسته ای این کشور در سال گذشته اشاره کرد و گفت: مذاکرات ایران و شش کشور غربی و رسیدن به توافق جامع باعث می شود، هویت صلح طلبی ایران و اسلام بار دیگر معرفی شود.

«احمدبخشی» در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به پیوند مذاکرات ایران و کشورهای غربی با مساله هویت جمهوری اسلامی اشاره کرد و گفت: اینکه جمهوری اسلامی در میان هجمه های شدید غربی ها و تبلیغات آنها با رویکرد اسلام هراسی و ایران هراسی تلاش کند که هویت صلح طلبی خود را به جهانیان نشان دهد، کار دشواری است.

وی افزود: اما دستگاه دیپلماسی کشور توانسته هوشیارانه و با بهره گیری از شیوه های دیپلماتیک دراین زمینه ایفای نقش کند و بیشترین دستاوردها را برای کشور به ارمغان بیاورد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی عنوان کرد: مخالفان ایران در یک دهه گذشته تلاش کردند که هویت ما را خدشه دار کنند و تلاش برای تولید بمب اتمی و سلاح کشتار جمعی را به ایران نسبت دهند و به این ترتیب به مقابله با ایران بپردازند.

به گفته وی، ورود ایران به مذاکره با کشورهای غربی نشان داد که آنچه آنها می گویند درست نیست و ایران ضمن دفاع از حقوق مسلم خود به دنبال اعتمادسازی است.ضمن اینکه ثابت کرد که ایران تهدید برای کشورهای منطقه و جهان محسوب نمی شود.

بخشی با بیان اینکه رفع سوءتفاهم ها می تواند در بحث اقتصاد و سیاست خارجی نتیجه مثبت داشته باشد، افزود: به عنوان مثال بعد از توافق اولیه رویکرد کشورهای پیرامونی و همسایگان ایران نسبت به گذشته بسیار مثبت تر شود. ضمن اینکه آنها امروز ایران را به عنوان ایفاگر جدی نقش ها در منطقه پذیرفته اند.

وی پذیرش ایران به عنوان قدرت مهم و تاثیرگذار منطقه ای و همچنین به رسمیت شناختن پرستیژ ایران را از دیگر نتایج توافق ایران و کشورهای غربی دانست.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: شرکت هایی که پیش از این تحت تاثیر تحریم های غیرقانونی بودند و ایران را جنگ طلب می نامیدند، امروز و در پی گشایش اقتصادی ایجاد شده برای سفر و همکاری با ایران صف کشیده اند.

این استاد روابط بین الملل خاطرنشان کرد: همان طور که مشاهده کردیم بعد از دور قبلی مذاکرات و توافق اولیه، عرصه های مختلف سیاست، اقتصاد و فرهنگ در بخش داخلی و خارجی واکنش مثبت به این اقدامات نشان دادند. بنابراین می توان پیش بینی کرد که این واکنش در آینده نیز به قوت بیشتر بروز پیدا کند.

وی با بیان اینکه یخ تحریم ها در حال آب شدن است، افزود: حتی کشورهایی مثل کانادا هم که همیشه متاثر از شرایط و واکنش های آمریکا بودند، امروز تحت تاثیر جو جامعه جهانی لحن خود را تغییر داده اند.

بخشی تاکید کرد: البته مردم باید بدانند که اقتصاد به سرعت بهتر نخواهد شد و هر کشوری براساس اصل تغییر و تداوم باید حرکت کند. بنابراین نباید انتظار سرعت داشته باشیم، چرا که تغییر مش ناگهانی در سیاست چندان پذیرفته شده نیست.

این تحلیلگر مسائل بین الملل موضوع مذاکرات را تاریخی دانست و گفت: این امر به این معناست که شاید روند گفت و گوها، ماه ها یا سال ها به طول انجامد.

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد که نباید فراموش کرد که طرف مقابل هم به دنبال امتیاز است و نمی خواهد ضرر کند. بنابراین کار دشوار است و به زودی به نتیجه نخواهد رسید.

بخشی با بیان اینکه مردم باید صبور باشند، گفت: در زمانی که تیم مذاکره کننده ایران با کشورهای غربی در حال مذاکره برای توافق جامع است، گروه های سیاسی باید خویشتن دار باشند و برداشت حزبی نکنند و منافع ملی را در نظر داشته باشند.

وی همچنین اضافه کرد: به دوستانی که برای رسیدن به توافق عجله دارند توصیه می کنم که تاریخ مذاکرات چین و آمریکا و آمریکا و شوروی را مطالعه کنند که نزدیک به یک دهه طول کشید و حتی با وجود رسیدن به توافق بسیاری از موضوعات هنوز نامشخص باقی مانده است.
 

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *