شناسه خبر: 2714 منتشر شده در مورخ: 1392/12/3 ساعت: 10:57 گروه: سیاسی  
سلامت ازاولویت های اصلی دولت است
روحانی در اجلاس روسای دانشگاه های علوم پزشکی:

سلامت ازاولویت های اصلی دولت است

رییس جمهوری با تاکید بر این که با روح و بدن ناسالم نمی توان خدمتگزار خوبی برای خانواده و کشور بود، گفت: سلامت از اولویت های اصلی دولت است و همه باید برای موفقیت بخش بهداشت و درمان تلاش کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در هفتاد و ششمین اجلاس روسای دانشگاه و دانشکده های علوم پزشکی کشور به مزایا و معایب زندگی مدرن امروز اشاره کرد و افزود: زندگی صنعتی امروز هم انسان را راحت کرده و هم به سختی کشانده است.

وی تصریح کرد: همه باید برای بخش بهداشت و درمان تلاش کنیم و پس از آن به موضوع درمان بپردازیم.

رییس قوه مجریه یادآور شد: توسعه علوم و فناوری علاوه بر اینکه برای ما تسهیلاتی به وجود آورده، مشکلاتی هم ایجاد کرده است.

روحانی ادامه داد: اساسا خداوند بدن و روح را نیافریده که صبح از خواب بیدار شود، لباس بپوشد، سوار ماشین شود و به محل کار و پشت میز برود و غروب دوباره با همان سواری یا هر وسیله دیگری به منزل برگردد.

وی خاطرنشان کرد: انسان وقتی می خواهد آب بنوشد حداکثر یک متر فاصله دارد، درحالی که بدن طوری آفریده شده که برای آب خوردن حداکثر 500 متر و یا یک کیلومتر باید حرکت کند.

رییس جمهوری ادامه داد: صنعت و فناروی دنیای امروز و پیشرفت از این جهت زندگی را سخت کرده، ضمن اینکه ظاهرا احساس می شود بدن خیلی راحت است اما مشکلاتی هم برای روی ایجاد کرده است.

روحانی با بیان این که انسان آفریده نشده که این همه سرو صدا و بوق ماشین و فریاد را بشنود، گفت: اگر بناست انسان صدایی بشنود صبح با صدای خروس گوش نواز از خواب بیدار شود نه با بوق ماشین.

وی ادامه داد: بدن و روح با شرایط زندگی ماشینی امروز سازگار نیست و این کار را سخت کرده است، برای اینکه در شرایط صنعتی بدن و روح سالم بماند وبتواند درست انجام وظیفه کند.

رییس جمهوری تاکید کرد بدن و روح ناسالم نمی تواند خدمتگزار خوبی برای خود، خانواده و جامعه و کشور باشد.

روحانی یادآور شد: راه های تشخیص بیماری ها امروز متفاوت از دیروز است و امروز فناوری و صنعت به کمک شما آمده است و درمان نیز آسان شده، اما در عین حال این وسایل تشخیص و درمان آثار جانبی هم دارد، ضمن اینکه درمان می کنید داروهای شیمیایی آثار جانبی هم دارد و باید فکر کنیم چگونه آثار جانبی را از بین ببریم.

وی خاطر نشان کرد: اینکه گفته شده بهداشت و درمان، نشان می دهد که بهداشت مقدم بر درمان است و اول همان بهداشت است و باید نیاز به درمان پیدا نکنیم، البته نه برای سلام علیک با پزشک بلکه اینکه برای درمان نزد پزشک مراجعه نکنیم.



** وزارت بهداشت به تنهایی قادر نیست بار سنگین بهداشت و درمان را به دوش کشد

رییس جمهوری با یادآوری این که بیماری هست و از گذشته هم بوده است، اظهار داشت: این بدن سالم و قوی است که می تواند در برابر بیماری مقاومت کند.

روحانی افزود: برای اینکه در زمینه بهداشت فعال شویم، وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی به تنهایی قادر نیست این بار سنگین را بر دوش بگیرد؛ بخشی از بهداشت بر دوش وزارت بهداشت است و نهادها و ارگان های دیگر که به نحوی بر مواد غذایی نظارت می کنند نیز در عرصه بهداشت فعال هستند.

وی با بیان این که همه دستگاه هایی که در زمینه استانداردسازی در زمینه صنایع غذایی و غذا تلاش می کنند به بهداشت کمک می کنند، گفت: بهداشت مسلماً از مزرعه، باغ و چگونگی سمپاشی و بذر و باروری زمین آغاز می شود.



** تامین سلامت غذایی مردم ضرورت دارد

رییس دولت تدبیر و امید همچنین بر لزوم تامین سلامت غذایی مردم تاکید کرد و اظهار داشت: اینکه مواد غذایی که در اختیار مردم گذاشته می شود تا چه حد می تواند تغذیه سالم و مورد نیاز را در اختیار مردم قرار دهد نیز اهمیت دارد.

روحانی با تاکید بر این که بهداشت نخستین قدم در بخش سلامت مردم است، افزود: دولت در این زمینه آماده است تمام تلاش خود را به کار گیرد.

وی ادامه داد: ما همه باید تلاش کنیم در زمینه بهداشت موفق شویم و اگر نتوانستیم به سمت درمان حرکت کنیم.



** سرمایه گذاری در بهداشت باعث کاهش سرمایه گذاری در درمان می شود

رییس جمهوری در عین حال یادآور شد: البته این طبیعی است که هر مقدار هم در زمینه بهداشت تلاش کنیم نیاز به درمان داریم اما هر مقدار سرمایه گذاری در بهداشت بیشتر شود، مسلماً سرمایه گذاری در درمان کمتر خواهد بود، جامعه سالمتر و مشکلات این بش هم به تدریج کم و کمتر می شود.



** جاده های کشور دردساز است

روحانی با تاکید بر اینکه باید در تامین ابزار و وسایلی که مانع از این می شود که انسان سالم به انسان بیمار تبدیل شود، تلاش کنیم، افزود: جاده های کشور ما هم برای همه دردسر درست می کند؛ صنعت اتومبیل ما هم اگر شایسته نباشد دردسر درست می کند تصادف، مجروح درست می کند.

وی یادآور شد: آن کس که خدای ناکرده فوت می کند یک مساله برای خانواده و بازماندگان درست می کند و آن کس که مجروح و به بیمارستان منتقل می شود سرآغازی برای مشکلات درمانی است.

رییس جمهوری گفت: ابتدا باید تلاش کرد تا مردم نیازمند به درمان نشوند و برای این بخش دولت آمادگی دارد.

روحانی در عین حال افزود: اینکه می گویم دولت آمادگی دارد، به معنای آن نیست که منابع لازم در اختیار دولت است اما دولت، بهداشت و درمان را جزو اولویت های خود می داند.



** در بودجه سال 93 توجه ویژه ای به بخش سلامت شده است

وی با اشاره به سهم سلامت در بودجه سال آینده، گفت: در بودجه سال آینده توجه ویژه ای به بخش سلامت داشته است ضمن آنکه در گام دوم هدفمندی یارانه ها سلامت جزو اولویت های این دولت است و خواهد بود.

رییس جمهوری ادامه داد: شما کار سنگین تری بر دوش دارید، شما می خواهید یک پژشک را تربیت کنید. پزشکی که بیماری را تشخیص دهد و راه علاج آن را هم بداند و ارائه کند. ما پزشکی می خواهیم یک قدم بالاتر و مردم هم همین را انتظار دارند.

روحانی یادآور شد: مردم وقتی به یک پزشک مراجعه می کنند برای این نیست که فقط آن بیماری خاص را درمان کند، اول از پزشک روحیه می خواهند. نحوه برخورد پزشک با مردم بسیار مهم است.



** بیمار دغدغه های بسیار دارد

وی اضافه کرد: آن کسی که بیمار می شود دغدغه های خاص خود را دارد. اولین دغدغه اش این است که بیماری تا چه حد است و تا کجاست؟ آیا درمان می شود؟ آیا به سادگی درمان می شود؟ چه مقدار طول می کشد؟ چه مقدار مخارج دارد؟ و بعد هم دغدغه های دیگر برای خانواده اش دارد. اگر بیمار فرزندی هست دغدغه پدر و مادرش و اگر پدر هست دغدغه برای فرزندانش دارد.

رییس جمهوری گفت: اولین قدم این است که پزشک باید این بیمار را از لحاظ روحی روانی و دغدعه های فکری مورد توجه قرار داده و دغدغه هایش را بکاهد. دغدغه هایش تمام نمی شود.

روحانی ادامه داد: خیلی مهم است چطور با مردم برخورد کنیم. با روی گشاده. نمی گویم با ادب و احترام چون همه پزشکان ما مودب هستند، اما هر مقدار کرامت به بیمار بیشتر شود و هر مقدار شما در برابر بیمار متواضع تر باشید، بدانید به درمان کمک کرده اید. درمان از همین جا شروع می شود. درمان از نسخه شروع نمی شود. درمان از برخورد شما شروع می شود.

وی اظهار داشت: در خارج مثلا وقتی یک فرد به عنوان مسوول بی هوشی به اتاق عمل می آید. اول می آید مفصل با بیمار حرف می زند. می گوید من مسول بی هوشی شما هستم. شما نگران نباش. مساله ای نیست. البته ایران هم قاعدتا همین طور است. ما الحمدالله خیلی زیاد بیمار نشدیم و زیاد برخورد نکردیم، حتما همین طور است.

رییس جمهوری ادامه داد: خود این حرف زدن در به هوش آمدنش موثر است. با چه شرایطی این بیهوشی شکل می گیرد. چهره توام با رحمت آن مسوول بی هوشی که به او قول و اطمینان می دهد و می گوید مساله ای نیست، با این بی هوش می شود یا با اخلاقی که نامناسب باشد و با کرامت انسان سازگار نباشد با بیمار مواجه شود. یادمان باشد که این بیمار برادر ماست یا خواهر ماست، پدر ماست یا فرزند ماست. خیلی مهم است و حتما اینجا هم همینطور است.

روحانی یادآور شد: یک جراح وقتی باند را باز می کند، خودش پای این مریض، دست این مریض را می شوید و تمیز می کند. حتما این طور است انشاالله. خیلی مهم است. ممکن است شما بگوید آقا شما چه می گویید اصلا وقت این کارها را نداریم. این قدر فرصت کم است و بیمار زیاد است و ما متخصص کم داریم. این کارها خیلی وقت نمی برد. نوع رفتار ما با مردم بسیار مهم است.

رییس جمهوری گفت: من از شما خواهش می کنم . شما بزرگان و فرهیختگان این کشور هستید. شما می خواهید افرادی را تربیت کنید که سلامت جامعه ما را تضمین کنند. من دلم می خواهد به شما بگویم به جای پزشک، حکیم تربیت کنیم.

روحانی با تاکید بر این که ما حکمت می خواهیم، گفت: علاو بر تشخیص و درمان، حکیم بودن بسیار مهم است. برخورد با مردم بسیار مهم است. کرامت با مردم بسیار مهم است. اخلاق پزشکی از همین نقطه آغاز می شود.

وی یادآور شد: من یکبار دیگر در سخنرانی ام گفته ام پزشکان ما باید شهامت و شجاعت بیشتری را به خرج بدهند. ممکن است بیمار از شما تقاضا داشته باشد که آقای دکتر یک عکس هم برایم بنویسید. ام آر آی هم بنویسید، یک اسکن هم بنویسید. ممکن است اصرار کند. شما هم می گویید اگر من ننویسم کس دیگری می نویسد.

وی همچنین گفت: واقعا اگر پزشک تشخیص بدهد که لازم نیست و بنویسد، این با اخلاق پزشکی سازگار نیست. بحث مخارج و پول نیست. بحث این است که این پزشک سلامت او را در معرض خطر قرار داده است. این بدن چرا بی جهت در برابر اشعه قرار بگیرد.

رییس دولت یازدهم در ادامه شهامت و شجاعت را یکی از ویژگی های اخلاق پزشکی دانست و گفت: حکیم یعنی همین. حکمت باید به بیمار بگوید تو نیاز به این کار نداری و برای تو مضر است و من برای تو نمی نویسم و من به تو اطمینان می دهم.

روحانی خاطرنشان کرد: امان ازاین صفحه نسخه که بعضی ها فکر می کنند که این صفحه باید پُر شود.

وی اضافه کرد: دارو باید به مقدار ضرورت نوشته شود، این جزو اخلاق پزشکی است. شما به من بگویید مصرف داروی ما از متوسط جهانی چقدر است. آمار به ما می گوید 2 برابر. چرا؟ ما اگر می خواهیم کشورمان را خودکفا و خود اتکا کنیم، یکی از راه هایش این است که در نوشتن نسخه ، در دادن دارو به مقدار ضرورت و لزوم و آنچه ضروری است، اکتفا کنیم.

رییس جمهوری همچنین اظهارداشت: پس شما به عنوان استاد، روسای دانشگاه های علوم پزشکی مسوولیت سنگینی را بردوش دارید. برای اینکه این جوانان خوب تربیت شوند. کمیت و کیفیت ما، رشته های مختلف ما، ضرورت های ما، همه اینها بردوش شما است که این تعادل و توازن را برقرار کنید.



**وزیر بهداشت فردی درد آشنا، پیگیر و دلسوز کار

روحانی با بیان این که ما باید کاری کنیم که بیمار هرکجا هست با کوتاه ترین سفر درمان شود، گفت: بیمار نباید از روستا به تهران سفر کند پس خود روستا، بخش، شهرستان و استانش کجاست؟ وی تاکید کرد باید بار سفر را کوتاه و تعادل، توازن در سطح کشور برقرار کنیم، البته باید امکانات پزشکی در سراسر کشور مورد ارزیابی قرار داد.

رییس قوه مجریه یادآور شد: وزیر بهداشت نیز در هیات دولت با رییس جمهوری صحبت و دردها و مشکلات را مطرح کرده است، من خوشحالم که گاهی عصبانیتش ارزشمند است، وی فردی است که برای حل معضل کشور از همه وجودش استفاده می کند.

روحانی ادامه داد: من خوشحالم وزیری در این وزارتخانه مشغول به کار است که درد آشنا، با شهامت، پیگیر و مرتب مساله را دنبال و با دلسوزی کار می کند.

وی تصریح کرد: دولت در اسفندماه قدم هایی در حوزه بهداشت و درمان در حد توان بر می دارد و دکتر قاضی زاده هاشمی می داند سلامت یکی از اولویت های دولت یازدهم و شخص رییس جمهوری است.

رییس جمهوری ادامه داد: ما باید سطح بهداشت و درمان کشور را به جایی برسانیم که تجهیزات پزشکی در هر نقطه ای از شهر تهیه نشود، بلکه باید بیمار وقتی وارد بیمارستان می شود، دیگر مشکلات بهداشتی برای وی وجود نداشته باشد.

روحانی افزود: به ظاهر کوه ای از مشکلات پیش چشم ما است، اما با اراده، تصمیم، همکاری و دست به دست یکدیگر این کوه تبدیل به کاه خواهد شد.

وی، کشور ایران را در بخش پزشکی با قابلیت، ظرفیت و مقبولیت خوب توصیف کرد و گفت: مردم ایران دنبال این نیستند که بیمار شوند، سریع بلیط هواپیما بگیرند و به خارج بروند.

رییس جمهوری تصریح کرد: امروز دیگر کسی برای درمان به دنبال بلیط هواپیما برای سفر به خارج از کشور نیست و این به معنای مقبولیت پزشکی ما است و پیشرفت ها بسیار قابل ملاحظه است.

روحانی ادامه داد: من متخصص این رشته نیستم اما در صبحت با تعداد زیاد متخصصانی که به ایران سفر و در کنگره ها شرکت کرده اند یا برای درمان به خارج از کشور رفته اند از سطح پزشکی ایران تعریف و تجلیل می کنند.



** فعال کردن گردشگری سلامت

رییس جمهوری ادامه داد: این مقبولیت فقط در داخل کشور نیست، در منطقه و سطح جهان نیز وجود دارد، بنابراین می توانیم بیماران خارجی را در بخشی از خدمات درمانی خود جذب کنیم که گردشگری سلامت نامیده می شود.

روحانی اضافه کرد: منابعی که باید تهیه شود بخشی از آن با برنامه ریزی از این راه تهیه خواهد شد.

وی با بیان این که در مقطعی شیراز برای کشورهای منطقه قطب بود، اظهار داشت: به ویژه در زمینه چشم پزشکی همه می گفتند به شیراز برویم، پس باید به آن دورانی که همه بگویند ایران، بازگردیم.

رییس دولت تدبیر و امید گفت: می توانیم در مناطق آزاد تجهیراتی را به وجود بیاوریم که بیمار خارجی نیاز به ویزا نداشته باشد و بتوانند به راحتی به ایران سفر کرده و درمان شوند.

روحانی تصریح کرد: گردشگری سلامت جزو وظایفی است که امروز بر دوش داریم و باید آن را فعال کنیم.

وی با بیان این که در دوران دفاع مقدس بخش پزشکی و درمان کشور خدمات بسیاری شایسته و ارزشمندی را انجام داد، اظهار داشت: در عملیات بدر بیمارستان ما تقریبا 10 کیلومتری خط مقدم بود، بیمارستانی که اتاق عمل داشت و جراحی می کرد و خمپاره 120 به آن می رسید.

رییس جمهوری یادآور شد: بخش پزشکی کشور در دوران دفاع مقدس با شهامت ایستاد، ما بیمارستان هایی داشتیم که بمباران شد، اما جراحان و پزشکان ما ایستادگی و مقاومت کردند، ما در برابر همه آنها سر فرود می آوریم.

روحانی به تعداد بسیار پزشکان دلسوز در کشور اشاره کرد و گفت: پزشکانی را در تهران می شناسم که جز مخارج روزانه همه درآمد خود را به فقرا می دهد که کاری بسیار مهم و ارزشمند است.

وی با بیان این که بخش سلامت کشور را افرادی شریف، بزرگ، مهم، فرهیخته، خدوم و ایثارگر تشکیل می دهد، اظهارداشت: اگر یک یا دو نفر در این بخش تخلف کردند که در همه قشرها چنین مواردی وجود دارد که از مسیر اخلاق فاصله می گیرند، اما باید این جامعه فرهیخته را دید.



** جامعه پزشکی ایثار و فداکاری می کند

رییس جمهوری با یادآوری نقش جامعه پزشکی در دوران دفاع مقدس اظهار داشت: جامعه بزرگ پزشکی در هشت سال دفاع مقدس ایثار کرد و امروز هم ایثار و فداکاری می کند.

روحانی افزود: افراد بسیاری را سراغ داریم که می توانند از ایران بروند و با حقوق های چند برابری جذب آن کشورها شوند ، اما در کشور می مانند که این بسیار ارزشمند است، ما آن ایثارها را باز هم می خواهیم.

وی پیشنهاد کرد که پزشکان در بیمارستان هایی در تهران، دیگر شهرستان ها و استان ها هفته ای دو ساعت یا نصف روز مجانی کار کنند و فضای ایثار را به جامعه بازگردانند.

وی با تاکید بر لزوم ترویج روحیه جهادی در جامعه پزشکی گفت: مهم این است که جامعه ما ببیند و بشناسد که پزشکان خدوم و فداکاری داریم که تلاش و ایثار می کنند.

رییس دولت تدبیر و امید خاطرنشان کرد: مشکلات و کمبودها در این بخش وجود دارد ولی ما این کمبود را قدم به قدم رفع خواهیم کرد و تقریبا روشن است که سال آینده در همین موقع، وضع بخش سلامت کشور به کلی متفاوت خواهد بود.

روحانی با بیان این که خدمات بسیار زیادی در کشور انجام شده است، یادآور شد: تا رسیدن به شرایط مطلوب فاصله داریم اما حتما چند گام تا سال آینده برمی داریم.

وی همچنین گفت: در مرحله بعد اجرای قانون هدفمندی یارانه ها بخشی از درآمد آن را همان طور که در قانون تصریح شده به بخش سلامت اختصاص می یابد و تلاش می کنیم سهم مردم از درمان قدم به قدم کاهش یابد.

رییس جمهوری یادآور شد: البته تا رسیدن به نقطه مطلوب ممکن است چند سال طول بکشد اما سال آینده قدم های اولیه را برمی داریم.

روحانی تاکید کرد که با اساتید ،دانشگاهیان و دست اندرکاران خدمات بهداشتی دست به دست می دهیم و انشاء الله این کاروان را به مقصد می رسانیم.

هفتاد و ششمین اجلاس روسای دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور با حضور حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری آغاز به کار کرد.

در این اجلاس که امروز (شنبه) در محل کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار می شود دکتر حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و مسوولان ارشد نظام سلامت شرکت دارند.

روسای دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور، رییسان سازمان های تابعه، معاونان و مدیران ارشد وزارت بهداشت نیز در این اجلاس حضور دارند.

بحث و تبادل نظر درباره مباحث کلان نظام سلامت از جمله برنامه تحول، اقتصاد سلامت، بودجه و اعتبارات حوزه بهداشت و درمان کشور، پوشش همگانی مراقبت های اولیه بهداشتی در کشور و دیگر مباحث نظام سلامت از محورهای این اجلاس است.

هفتاد و ششمین اجلاس روسای دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور و سازمان های تابعه از امروز به مدت دو روز در سالن کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار می شود.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *