شناسه خبر: 2701 منتشر شده در مورخ: 1392/11/30 ساعت: 14:11 گروه: سیاسی  
اقتصاد متکی به نفت آسیب پذیرترین نوع اقتصاد در مقابل تحریم است
دبیر مجمع تشخیص مصلحت:

اقتصاد متکی به نفت آسیب پذیرترین نوع اقتصاد در مقابل تحریم است

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اقتصاد متکی به نفت را آسیب پذیرترین نوع اقتصاد در مقابل تحریم دانست و تاکید کرد ابلاغ سیاست های کلی مقاومتی توسط رهبر معظم انقلاب باید آغازگر انقلاب و تحول اقتصادی در کشور و کاهش وابستگی به نفت شود.

محسن رضایی  در نخستین همایش ملی نفت و توسعه اقتصادی در محل دانشگاه علامه طباطبایی اظهار داشت: نفت را نمی توان از اقتصاد جدا کرد، بلکه باید یک رابطه درست بین نفت و اقتصاد برقرار شود.

وی تصریح کرد نفت همه ابعاد زندگی مردم ایران را تحت تاثیر قرار داده و حتی نحوه گسترش شهرهای کشور نیز از نفت متاثر شده است.

رضایی با بیان این که در همه کشورهای دنیا رابطه مستقیمی بین رشد و توسعه وجود دارد، گفت: الان در اقتصادهای مارکسیستی و اقتصادهای نفتی چنین رابطه ای وجود ندارد، یعنی این که در یک کشور متکی به اقتصاد نفتی اتوبان و سد می سازیم اما توسعه و رشد استانداردهای زندگی تحقق نمی یابد.

دبیرمجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: در 40 سال گذشته دولتهای متفاوتی با گرایش های سیاسی مختلف روی کار آمده اند، اما نتیجه عملکرد اقتصادی آنها یکسان بوده که نشان می دهد ساختار اقتصاد متکی به نفت در ایران تغییر نیافته است.

رضایی در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از افزایش 500 برابری نرخ خوراک واحد های پتروشیمی گازی گفت: این موضوع باعث شد بازار بورس سقوط کند، به طوری که شاخص بورس از90 هزار به 80 هزار واحد کاهش یافت.

وی افزود: البته بورس کشور آماده شوک بود، زیرا بدون ترمز جلو می رفت، اما افزایش نرخ خوراک پتروشیمی ها نیز به این شیوه اشتباه بود.

کارشناس ارشد اقتصادی با بیان این که افزایش نرخ خوراک پتروشیمی ها در بودجه سال آینده با هدف افزایش درآمد دولت انجام شده است، گفت: نرخ خوراک باید حدود دو برابر افزایش می یافت و پنج برابر شدن قیمت آن کار درستی نبود.

به گفته رضایی نفت دو بیماری هلندی و سدسازی را در کشور ایجاد کرده است. بیماری هلندی منجر به تورم و کاهش رقابت پذیری کالاهای صنعتی و کشاورزی می شود. بیماری سدسازی از بیماری هلندی خطرناک تر است، زیرا هر دولت جدیدی که مستقر می شود، اقدام به ساخت چندین سد با اتکا به درآمدهای نفتی می کند و باعث رشد در برخی بخش های اقتصادی و رکود در سایر بخش های اقتصادی می شود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین با تاکید بر ضرورت استفاده از منابع صندوق توسعه ملی برای سرمایه گذاری در بخش تولید گفت: ارز حاصل از درآمد های نفتی باید در خارج از کشور سرمایه گذاری و سپس درآمد حاصل از تولید این سرمایه گذاری وارد کشور شود.

رضایی خاطر نشان کرد: عربستان پالایشگاه های متعددی را در نقاط مختلف جهان خریداری کرده و سودسرشاری را از این طریق کسب می کند، اما ایران تاکنون حتی یک پالایشگاه نیز در خارج از کشور نخریده است.

وی با اشاره به رشد نامتوازن در کشور افزود: با وجود اینکه کشور ما به فناوری های پیشرفته هسته ای، فضایی و دفاعی دست یافته است، اما در تولید تجهیزات ساده مشکل داریم.

به گفته دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام متخصصان کشور ما توانستند ظرف 6 ماه پس از در اختیار گرفتن هواپیمای پیشرفته آمریکایی در طبس اقدام به بررسی سامانه ها و کپی برداری از تجهیزات آن کنند، اما هم اکنون در کنترل آفت های باغداری در هرمزگان و رودبار دچار مشکل هستیم.

رضایی علت اصلی توسعه نامتوازن در کشور را اتکا به درآمدهای نفتی عنوان کرد.
 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *