شناسه خبر: 2694 منتشر شده در مورخ: 1392/11/30 ساعت: 12:39 گروه: سیاسی  
دستیابی به توافق در صورت حسن نیت آمریکا/ تداوم غنی سازی 5 درصد
سخنگوی سازمان انرژی اتمی اعلام کرد:

دستیابی به توافق در صورت حسن نیت آمریکا/ تداوم غنی سازی 5 درصد

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با اشاره به مذاکرات گام نهایی ایران و شش کشور غربی، گفت: اگر طرف آمریکایی حسن نیت داشته باشد می توان در شش ماه به نتیجه رسید، همانطور که در برنامه اقدام مشترک هم پیش بینی شده است.

بهروز کمالوندی روز چهارشنبه در حاشیه همایش ملی فقه هسته ای در تالار خوارزمی سازمان انرژی اتمی به خبرنگاران گفت: رویکرد ما این است که بتوانیم در طول شش ماه به نتیجه برسیم اگر چه مذاکرات سخت است، اما به مفهوم این نیست که توافق در طول شش ماه ممکن نیست.

وی افزود: در برنامه اقدام مشترک پیش بینی شده مذاکرات در مدت یک سال به نتیجه برسد و در این مدت ما از طرف مقابل نشنیده ایم که گفته باشد مذاکرات بیش از این زمان طول می کشد.

کمالوندی درباره روند مذاکرات خاطرنشان کرد: امروز مذاکرات در سطح کارشناسی ادامه خواهد داشت.

وی تصریح کرد: همه می دانند که این دوره از مذاکرات دارای پیچیدگی و دشواری های بسیاری است که نیاز به کار کارشناسی زیادی دارد، اما روند مذاکرات خوب است، هرچند در فضای رسانه ای تلاش می شود که وانمود کنند که مسایل دیگری بجز مسایل هسته ای مطرح می شود در حالی که چنین نیست.

کمالوندی در پاسخ به اظهارات برخی مقامات غربی، گفت: آنچه در رسانه ها از قول مقامات غربی مطرح می شود تلاشی برای استفاده از حداکثر فضا به نفع آنهاست ولی آنچه که مهم است گفته های پشت میز مذاکرات است.

تیم مذاکره کننده ما تمرکزشان در مساله هسته ای و حفظ دستاوردهای هسته ای ایران، حقوق ملت و حرکت در چارچو ب خطوط قرمز است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: مراکز هسته ای ما مثل گذشته کار خود را ادامه می دهد و سانتریفیوژها مثل گذشته فعال هستند اما به جای غنی سازی 20 درصد درحال تولید مواد 5 درصد هستند، علاوه بر این فعالیت آنها، به اکسید سازی ذخیره 20 درصد نیز اضافه شده است.

وی اکسید سازی را استفاده از گاز 20 درصد و تبدیل آن به صفحه سوخت برای راکتور تهران و رقیق سازی را به معنی حفظ ذخایر موجود دانست و گفت: بنابر این تمام مراکز هسته ای ما فعال به کار خود ادامه می دهند.

** تبلیغات وسیع رسانه ای غربی ها بیهوده است

کمالوندی درباره فضای تبلیغاتی رسانه های غربی درباره مذاکرات گام نهایی، گفت: تلاش آنها به منظور رویکرد حداکثری در فضای رسانه ای و جهت تقویت موضوع مذاکره کنندگان است. مطرح شدن مباحثی چون تعطیلی یا تغییر کاربری رآکتور اراک یا فردو بحث رسانه ای است و تنها آنچه در میز مذاکره مطرح می شود مهم است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی حفظ دستاوردهای مهم هسته ای ایران را خطوط قرمز ایران دانست و گفت: تیم مذاکره کننده بنا دارد با این رویکرد مذاکرات را به پیش ببرد البته ما استراتژی ها و تاکتیک های آنها را مورد توجه قرار می دهیم.

وی افزود: به نظر می رسد با فضایی که در حال حاضر شاهد آن هستیم مشکلی در روند مذاکرات وجود ندارد و ما امیدواریم هر چه به پیش می رویم امکان توافق جامع وجود داشته باشد.

کمالوندی درباره اظهارات آمانو و لزوم پیوستن ایران به پروتکل الحاقی عنوان کرد: وی اخیرا صحبت های دیگری هم داشته از جمله این که از همکاری ایران با آژانس تشکر کرده است.

وی اضافه کرد: مطرح شدن موضوع پروتکل الحاقی در فضای دوردست برای ایران مطرح می شود همانطور که در برنامه اقدام مشترک هم یکی از موضوعات بحث پروتکل است.

وی اضافه کرد: پاسخ ایران به این مباحث این است که پیوستن ایران به پروتکل منوط به تصویب مجلس شورای اسلامی است و دولت به تنهایی نمی تواند آن را بپذیرد اگر این موضوع در مذاکرات گام نهایی نیز مطرح شود ما همچنان خواهان احترام گذاشتن به شرایط و مقررات کشور هستیم.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *