شناسه خبر: 2588 منتشر شده در مورخ: 1392/11/26 ساعت: 10:57 گروه: سیاسی  
در توافق نهایی راه برای پیشرفت کشور در عرصه هسته ای هموار باشد
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس:

در توافق نهایی راه برای پیشرفت کشور در عرصه هسته ای هموار باشد

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از اعضای تیم هسته ای ایران خواست توافق نهایی با گروه 1+5 را زیرکانه، مبتکرانه و خلاقانه تنظیم کنند تا در این عرصه راه برای توسعه و پیشرفت کشور هموار باشد.

محمد صالح جوکار در گفت وگو با خبرنگار پارلمانی ایرنا اظهار داشت: در توافق ژنو، جمهوری اسلامی ایران یک سری تهدیدات بالفعل را کاهش داد و یک سری فرصت های بالفعل بدست آورد.

وی افزود: همچنین در این مذاکرات فرصت های بالقوه را از دست دادیم و یک سری تهدیدات بالقوه برای خود ایجاد کردیم.

نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی با یادآوری این که در این توافق نهایت مذاکرات و گام نهایی مشخص نیست، خاطر نشان کرد: مشخص نیست که قرار است آمریکایی ها با این گفتمان ضد و نقیض چه کاری انجام دهند.

جوکار با بیان این که حق غنی سازی ایران باید به صورت روشن و شفاف بیان شود، گفت: طرف غربی می گوید تاسیسات فردو و آب سنگین اراک باید تعطیل شود در حالی که ما می گوییم این اتفاق نباید رخ دهد.

جوکار یادآور شد: مذاکره کنندگان هسته ای ایران باید در مذاکرات آینده در استفاده از اصلاحات حقوقی دقت بیشتری داشته باشند تا دشمن نتواند سوءاستفاده کند.

وی اظهار داشت: آمریکایی ها در پی برهم زدن توافق ژنو هستند تا اتهاماتی را به ایران وارد کنند.

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس نهم ادامه داد: ما باید راه این موضوع را ببندیم زیرا تجریه نشان داده که آنان مورد اعتماد نیستند.

جوکار یادآور شد: در حال حاضر ما در چرخه رشد دانش هسته ای پیشرفت خوبی داشته ایم که بخشی از آن با اقتصاد ایران گره خورده است.

وی تاکید کرد: بسیاری از رشته های دانشگاهی وجود دارند که با این موضوع مرتبط است باید مشخص شود که تکلیف این موضوعات در آینده چه خواهد بود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم همچنین گفت: قطعا با این شرایط بخشی از منابع انسانی بیکار می شوند یا بخش خصوص که امروز در بخش تولید سانتریفیوژ وارد شده اند دچار مشکل می شوند.

جوکار به انتقاد از بخش هایی از توافق ژنو پرداخت و اظهارداشت:

توافق ژنو در چند موضوع شفاف سازی نشده است، ما شاهد بودیم که آمریکایی ها توافق 27 صفحه ای ژنو را در کنگره آمریکا در معرض دید نمایندگان قرار دادند پس چرا نمایندگان ملت ایران نباید از متن این مذاکره با خبر باشند.

توافق ژنو موسوم به برنامه اقدام مشترک ماحصل چهار دور مذاکرات ایران با 1+5، یک دور در نیویورک و سه دور در ژنو است.

گروه مذاکره کننده ایرانی بعد از این مذاکرات توانست سوم آذر 1392/ 22 نوامبر 2013 برای حل بحران غیرضروری هسته ای با طرف مقابل به راهکاری 6 ماهه با عنوان «برنامه اقدام مشترک» دست یابد.

بر اساس این توافق ایران و 1+5 از تاریخ 20 ژانویه (30 دی) اقدامات مذکور در برنامه اقدام مشترک را به صورت متقابل، عملی و گام به گام برای 6 ماه اجرا می کنند تا در این مدت با ادامه مذاکرات، توافق جامع بین ایران و 1+5 حاصل شود.

بر مبنای توافق جامع، ایران می تواند به طور کامل از حقوق خود در بهره گیری از انرژی هسته ای با اهداف صلح آمیز بر اساس مواد مرتبط در معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای و با رعایت تعهدات خود طبق معاهده برخوردار شود.

دور بعدی مذاکرات ایران و گروه 1+5 از 29 بهمن ماه در وین آغاز خواهد شد.
 

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *