شناسه خبر: 2542 منتشر شده در مورخ: 1392/11/23 ساعت: 11:10 گروه: ورزشی  
مشرف جوادی: از وضعیت ورزش همگانی معلولان راضی نیستیم

مشرف جوادی: از وضعیت ورزش همگانی معلولان راضی نیستیم

نایب رییس بانوان فدراسیون جانبازان و معلولان می‌گوید با اینکه فدراسیون و هیات‌های استانی تلاش زیادی برای توسعه ورزش همگانی در سطح کشور دارند اما وضعیت راضی کننده نیست. مشرف جوادی تاکید دارد که با تسهیل شرایط حضور بانوان معلول در محیط‌های ورزشی هم سطح سلامت و نشاط جامعه بالا می‌رود و هم معلولان خانه‌نشین به خودباوری می‌رسند و سطح تعاملات اجتماعی افزایش پیدا می‌کند.

بتول مشرف جوادی درباره ضرورت ورزش کردن بانوان معلول در ارتقای سطح سلامت جامعه اظهار کرد: بحث ورزش همگانی معلولان با افراد سالم متفاوت است. از این نظر که افراد سالم به طور نامحسوس می‌توانند فعالیت‌های مختلف داشته باشند اما معلولان به خاطر محدودیت‌های حرکتی که دارند، کمتر تحرک دارند. اما این هم باعث نمی‌شود که ورزش نکنند.

او درباره برنامه‌های فدراسیون برای توسعه ورزش همگانی در بخش بانوان یادآور شد: ما برنامه‌های مختلفی در سطح استان‌ها داریم. فدراسیون و هیات‌های استانی اقدامات خوبی برای معلولان در نظر گرفته‌اند. در وهله اول تلاش می‌کنیم که توسعه ورزش همگانی را از طریق فعالیت‌های خانوادگی از قبیل راهپیمایی و برگزاری مسابقه‌های مختلف دنبال کنیم. ما در پارک‌ها امکاناتی برای انجام ورزش‌های بسکتبال و تنیس داریم. در آسایشگاه‌ها هم امکانات دارت تعبیه شده است.

نایب رییس فدراسیون جانبازان و معلولان یادآور شد: جشنواره‌های ورزشی در آسایشگاه‌ها و استان‌ها به طور مداوم برگزار می‌شود. ما سعی کردیم سطح مسابقه‌ها را تعدیل کنیم و رقابت‌ها ساده برگزار شود تا بانوان معلول هم بتوانند به سادگی از پس آن بربیایند. ضمن اینکه در فدراسیون، به جز مسابقه‌های قهرمانی کشوری، به دنبال این هستیم که سطح رقابت‌های لیگ را پایین آوریم تا افراد بیشتری جذب این رقابت‌ها شود.

مشرف جوادی در پاسخ به این پرسش که لزوم توسعه ورزش همگانی در بخش بانوان معلول را چقدر احساس می‌کنید، خاطرنشان کرد: توجه به توسعه ورزش همگانی در میان بانوان آنقدر حساسیت دارد که با سرنوشت معلولان در ارتباط است. پرداختن معلولان به ورزش باعث جلوگیری از شدت یافتن نوع معلولیت آن‌ها می‌شود. همچنین حفظ سلامتی و تقویت قوای اندام‌های مختلف بدن‌شان را به دنبال دارد. از نظر روانی هم باعث می‌شود به خودباوری برسند و بدانند که در کنار معلولیت مکانیزم‌هایی برای جبران محدودیت‌هایشان دارند و می‌توانند در سطح وسیع‌تری به موفقیت برسند و اعتماد به نفس پیدا کنند. از طرفی ورزش کردن معلولان باعث ایجاد نشاط و شادی، غنی کردن اوقات فراغت و بالا رفتن سطح تعاملات اجتماعی می‌شود.

او تاکید کرد: با افزایش حضور بانوان معلول در ورزش، جامعه به این باور می‌رسد که معلولیت، محدودیت نیست و آن‌ها هم می‌توانند به ورزش گرایش پیدا کنند. اکنون در جامعه استرس و فشار روانی زیادی وجود دارد که انکارناپذیر است و یکی از ابزارهایی که این فشارها را کم می‌کند، ورزش است.

نایب رییس بانوان فدراسیون جانبازان و معلولان با اشاره به آمارهای رسمی و غیر رسمی از فعالیت ورزشی بانوان معلول، به ایسنا گفت: بر اساس آماری که سال گذشته از استان‌ها اعلام شد، ما 4 هزار نفر ورزشکار سازمان یافته داریم. 3 هزار نفر هم غیر سازمان یافته در سراسر کشور ورزش می‌کنند. تلاش داریم با برنامه‌ریزی‌های جدید بتوانیم قشر معلول را در سال آینده بیشتر به ورزش جذب کنیم. در این راستا هم با هدف جوان‌گرایی در ورزش بانوان قصد داریم با توسعه ورزش همگانی و کشف استعدادها در عرصه قهرمانی هم تحول ایجاد کنیم.

مشرف جوادی در پایان با تاکید بر اینکه از میزان توسعه ورزش همگانی در بین بانوان معلول راضی نیستیم اظهار کرد: شرایط راضی کننده نیست. استان‌ها واقعا دارند تلاش می‌کنند که بانوان معلول را از خانه‌هایشان بیرون بکشند. باید تلاش بیشتری شود تا تجهیزات و ایاب و ذهاب برایشان فراهم کنیم. اخیرا نشست‌هایی با معاون بانوان وزارت ورزش و جوانان داشتیم و به دنبال یافتن چگونگی تسهیل استفاده از تجهیزات برای آسان ورزش کردن بانوان معلول در سال 93 هستیم. خوشبختانه وزارت ورزش و جوانان هم قول داده که با حمایت از معلولان باعث جذب بیشتر آن‌ها به ورزش شود.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
منبع خبر: ايسنا
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *