شناسه خبر: 251 منتشر شده در مورخ: 1392/8/1 ساعت: 10:05 گروه: سیاسی  
بهبود روابط واشنگتن و تهران به نفع دو طرف است
ژورنال دو دیمانش:

بهبود روابط واشنگتن و تهران به نفع دو طرف است

نشریه فرانسوی ˈژورنال دو دیمانشˈ روز سه شنبه در مطلبی با اشاره به سفر هیئت ایرانی به مجمع عمومی سازمان ملل متحد، بهبود روابط آمریکا و ایران را به نفع دو کشور دانست

به گزارش ایران سپید این روزنامه فرانسوی درمقاله ای با عنوان ˈنزدیکی روابط آمریکا و ایرانˈ به قلم ˈایزابل لاسرˈ نوشت: آنچه در علم سیاست به عنوان یک رکن اساسی مطرح می شود،اصل ˈنه دشمنی همیشگی،نه دوستی همیشگی بلکه منافع همیشگیˈ است.

به گزارش سرویس بین الملل شبکه ایران به نقل از ژورنال دو دیمانش، سخنرانی باراک اوباما رییس جمهور آمریکا درمجمع عمومی سازمان ملل متحد، مهمترین اقدام جدی علنی این کشور برای حل و فصل اختلافاتش با ایران از سال 1979 میلادی است.

به ویژه آن که اوباما در این سخنرانی اذعان کرد واشنگتن در گذشته مرتکب اشتباهاتی شده است.

به نظر می رسد پایان دادن به آثار و بقایای دشمنی هایی که طی سال های متوالی میان دو کشور به وجود آمده ، آسان شده است بویژه آنکه محاسبات و منافع تغییر کند.

در دنیای سیاسی دشمنی های عمیق و اساسی می تواند به دوستی تبدیل شود، و این یک اصل است که سیاسیون کشورها همواره باید آن را مد نظر داشته باشند.

براساس همین رویکرد است که روزنامه آمریکایی نیویورک پست به تازگی مقاله ای از حسن روحانی رئیس جمهور ایران منتشر کرد که در آن نوشته بود: ˈدوران دشمنی های خونین به پایان رسیده است و رهبران جهان بهتر است تهدیدها را به فرصت تبدیل کنند ... از همتایانم می خواهم فرصتی را که با انتخابات اخیر ریاست جمهوری در ایران به وجود آمده است غنیمت بشمارند. از آنها می خواهم از اختیاری که مردم برای ورود به مذاکره معقول و منطقی در اختیار من گذاشته اند بیشترین استفاده را بکنند و به تلاش های دولت من برای انجام گفتگوی سازنده پاسخ صادقانه بدهند.ˈ

به نظر می رسد که مقامات آمریکایی به این درخواست روحانی جامه عمل پوشیده اند.

وزارت امور خارجه آمریکا اظهارات مقامات ایرانی را فرصتی دیپلماتیک تلقی کرد و جان کری وزیر امور خارجه آمریکا از اظهارات ˈبسیار مثبتˈ رئیس جمهور جدید ایران استقبال کرد و آن را در مقابل همتای آمریکایی اش باراک اوباما آشتی جویانه توصیف کرد.

بر این اساس می توان نتیجه گیری کردکه با توجه به اظهارات مقامات آمریکایی و ایرانی،روابط تهران ـ واشنگتن وارد یک فرایند آشتی و فعالیت دیپلماتیک میان دوطرف شده است.

راه دیپلماسی که اوباما برآن تاکید کردتلاش برای حل و فصل دیپلماتیک به منظور پایان دادن به اختلافات با ایران درباره برنامه هسته ای این کشور و در عین حال، تلاش برای دستیابی به راه حلی برای اختلافات برسر فلسطین و برپایی کشوری فلسطینی است.

درباره سوریه نیز اوباما به توافق با روسیه در این زمینه متعهد شد گرچه همچنان به تهدیدات لفظی علیه سلاح های شیمیایی دمشق و برنامه هسته ای تهران ادامه می دهد

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *