شناسه خبر: 236 منتشر شده در مورخ: 1392/7/30 ساعت: 14:57 گروه: سیاسی  
با سعه صدر نقدها را می‌شنویم
افخم در نشست هفتگی با خبرنگاران

با سعه صدر نقدها را می‌شنویم

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان گفت که جمهوری اسلامی ایران برای حضور در نشست ژنو ۲ درباره سوریه هیچ پیش شرطی را نمی‌پذیرد

به گزارش ایران سپیدمرضیه افخم، سخنگوی دستگاه دیپلماسی در ادامه نشست هفتگی امروز (سه‌شنبه) خود با خبرنگاران درباره زمان و مکان مذاکرات کارشناسی بین نمایندگان ایران و 1+5، گفت: در نشست ژنو توافق شد قبل از برگزاری دور بعدی مذاکرات، گروه کارشناسی مذاکراتی داشته باشند که هنوز در خصوص زمان و مکان آن تصمیم‌گیری نشده، ولی تماس‌هایی با دفتر خانم اشتون در جریان است.

وی ادامه داد: طبعا مذاکرات کارشناسان با فاصله زمانی قبل از مذاکرات بعدی ژنو خواهد بود که نتایج گفت‌وگوهای کارشناسان به طور منظم و دقیق به مقامات عالی‌رتبه کشور منتقل و پس از آن نشست ژنو برگزار شود.

سخنگوی وزارت خارجه درباره اعضای کمیته کارشناسی نیز با اشاره به مذاکرات ایران و آژانس که قرار است ششم آبان در وین برگزار شود، خاطرنشان کرد: صحبت‌هایی شده که جلسه کارشناسی درباره مذاکرات ایران و 1+5 بعد از مذاکرات ایران و آژانس باشد، ولی هنوز قطعی نشده است.

افخم با بیان اینکه یک گروه کارشناسی، علمی و تحریم پیش‌بینی شده، عنوان کرد: تماس و مذاکره با نهادها و مراجع رسمی مسئول این امور آغاز شده که کارشناسان در بحث بیمه، بانک و تحریم در تیم حضور داشته باشند که با تعیین زمان دقیق و مکان مذاکرات، اسامی گروه کارشناسی در صورت لزوم اعلام می‌شود.

خبرنگاری به فضاسازی‌های سیاسی در داخل کشور درباره افشای محتوای مذاکرات اشاره کرد و پرسید با توجه به اینکه در مذاکرات قبل سابقه نداشت محتوای مذاکرات افشا شود و هیچگاه بسته‌های پیشنهادی تیم مذاکره کننده سابق در تهران باز نشد و رسانه‌ها در جریان آن قرار نگرفتند، آیا این نوع فشار سیاسی و رسانه‌ای حاکی از بازی‌های جناحی و سیاسی است و تأثیر آن بر مذاکرات هسته‌ای چیست؟ که افخم پاسخ داد: فکر می‌کنم نباید اینها را در چارچوب‌های بحث‌های جناحی تلقی کنیم. همه‌ حرکت‌های کلان موافقان و مخالفانی دارد. حتی کسانی هم که نقدهایی داشتند به دنبال تامین منافع ملی هستند و در این چارچوب اظهارنظرها و نقدها صورت گرفته است.

افخم گفت: دولت با سعه صدر نقدها را می‌شنود و امیدواریم فضا به سمت یک اجماع ملی برای حمایت از مذاکرات و تیم مذاکره کننده پیش برود.

به گفته وی بهترین موضع در قبال مذاکره‌کنندگان، موضع اجماع ملی است؛ اما راه بر نقدها و مطالب گفته شده بسته نیست.

سخنگوی وزارت خارجه خاطرنشان کرد: ‌امیدواریم نقد‌ها واقع‌بینانه باشد، نقدهایی که با خوشبینی و بدبینی افراطی همراه است کمک کننده نیستند. در این مسیر به واقع‌بینی، صبر و همراهی با تیم مذاکره کننده به عنوان عقبه محکم نیاز داریم و امیدواریم همه‌ طیف‌ها و دوستان در مسیر تامین منافع ملی کشور این مباحث را دنبال کنند.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این پرسش که آیا پیش از مذاکرات ژنو طرح پیشنهادی ایران به 1+5 در اختیار مقامات عالی‌رتبه کشور از جمله مقام معظم رهبری قرار گرفت؟ گفت: مذاکرات جمهوری اسلامی ایران و 1+5 کاملا هماهنگ با مقامات عالی کشور است و این هماهنگی از طریق رئیس‌ جمهور با مقام معظم رهبری انجام می‌شود. همه‌ چارچوب‌ها، هماهنگی‌ها و سیاستگذاری‌های کلان در شورای عالی امنیت ملی تصمیم‌گیری می‌شود و جا دارد از نقش شورای عالی امنیت ملی در ایجاد هماهنگی و تنظیم ارتباطات با دستگاه‌های ذیربط تشکر و قدردانی شود.

 افخم درباره دعوت از ایران برای حضور در نشست ژنو 2 با بیان اینکه درباره ژنو 2 تغییری در روند تماس‌ها و ارتباطات ایجاد نشده و خبرسازی‌های متفاوتی در این زمینه انجام می‌شود، گفت: ما مواضع رسمی خود را اعلام کردیم، جمهوری اسلامی ایران خواهان حل و فصل موضوع سوریه از طریق سیاسی است و از همه راه‌حل‌هایی که به حل این بحران کمک کند، استقبال می‌کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران برای حضور در نشست ژنو 2 هیچ پیش شرطی را نمی‌پذیرد. اگر ایران دارای این نقش و توان است که در روند رسیدن به حل و فصل و راه‌حل سوری - سوری و ایفای نقش مردم سوریه در تعیین سرنوشت خودشان نقشی را ایفا کند، طبعا تعیین پیش شرط در این زمینه کمک کننده نیست.

وی درباره آخرین وضعیت «نوراحمد نیکبخت»، دیپلمات ایرانی ربوده شده در صنعا با بیان اینکه وضع جسمانی دیپلمات ایرانی خوب است، گفت: از دولت یمن می‌خواهیم که براساس کنوانسیون‌های دیپلماتیک و کنسولی، به مسئولیت‌های خود عمل کند. هیئت‌های پیگیری در یمن و تهران موضوع را دنبال می‌کنند و با حساسیت موضوع را دنبال می‌کنیم و تماس‌هایی با دولت یمن داشته‌ایم.

افخم خاطرنشان کرد: امیدواریم به اطلاعات بیشتری دست یافته و در نهایت شاهد آزادی ایشان باشیم

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *