شناسه خبر: 2284 منتشر شده در مورخ: 1392/11/12 ساعت: 08:56 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه شنبه 12 بهمن 1392

روزنامه شنبه 12 بهمن 1392

به اطلاع خوانندگان می رساند: تفاوت های که در نحوه نوشتن کلمات وجود دارد ناشی از تفاوت رسم الخط بریل با بینایی است به طوریکه در رسم الخط بریل بسیاری از کلمات که در بینایی جدا هستند به صورت پیوسته نوشته می شوند.

روزنامه «ایران سپید»

شنبه 12 بهمن 1392،

1 ربیع الثانی 1435،

1 فوریه 2014

سال هجدهم شماره 4641

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی      

مدیر مسئول: سهیل معینی

نشانی پستی:

 تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

.........عناوین امروز............

ورود حضرت امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران را به میهن و آغاز دهه فجر انقلاب اسلامی را گرامی میداریم

حقی که استفاده نشود، فراموش میشود 4

بهار آزادی با روایت جانبازان سر افراز 6

تجربه ها را قسمت کنیم 8

فناوریهای امیدبخش 11

آثار بخش نمایش فیلم جشنواره موسیقی فجر 15

نقد مسابقات سوپر لیگ گلبال در گفتگوی اختصاصی با محسن جلیلوند 16

حوادث 18

اطلاعرسانی 20

صئ..............یادداشت

 هیچ شکی در این نیست که همه کسانی که در به ثمر نشاندن انقلاب 57 سهم داشتند، نیتشان جز بیرون آمدن از سلطه حکومت استبداد و دیکتاتوری نبود. وقتی پای صحبتهای بزرگترها مینشینیم، بیشترین حرفی که از آن دوران میگویند این بود: ما میخواستیم شاه پول نفت را بین خاندانش تقسیم نکند. ما انقلاب کردیم، چون شاه زورگو بود. سیستم امنیتی ساواک بیرحمانه جان جوانان این مملکت را میگرفت. آن هم به این دلیل که قرار بود همه با اجازه و به اراده رژیم پهلوی نفس بکشند! ما انقلاب کردیم چون مذهب و پرداختن به آن در جامعه اجازه رشد و شکوفایی نداشت. نسل جوان و پیر انقلابی کسی را یافتند که قرار شد ناجی همه ملت ایران باشد. کسی که «مثل هیچ کس نبود» همه ایرانیان این خواب را دیده بودند که کسی میآید. کسی دیگر، کسی بهتر، کسی که مثل هیچ کس نیست و میتواند کاری کند که نام "الله" که مثل صبح سحر سبز بود، دوباره روی آسمان مسجد مفتاحیان روشن شود. کسی که در دلش با ماست. در نفسش با ماست. در صدایش با ماست. او روح الله و پیامآور آزادی بود. آن سالها مردم همه یک تن شده بودند، یک جان! دست خالی، نه تفنگی داشتند و نه سرنیزه ای! اما نه آنها یک قلب شده بودند. پیامشان الله اکبر بود که بر فراز پشت بام خانه هاشان کاخ استبداد را فرو ریخت. نتیجه آن همدلی نشاندن گلهای سرخ میخک بر سر نیزه های زور شد. حماسه پیروزی انقلاب اسلامی برگ سبزی بود بر صفحه اول دفتر همه آزادیخواهان جهان. آن سالها همه ملت ایران ماندلا شدند، گاندی شدند، اندرزگو شدند و بعدها از دل آن پدرها و مادرها چمرانها، باکریها و همتها از خاک و ناموس وطن دفاع کردند. روزنامه ایران سپید یاد و خاطره همه دلاورمردان و شیرزنانی که در تاریخ این سرزمین رشادتها آفریدند و تا پای جان برای نجات روح آزادی از خود گذشتند را گرامی میدارد.

صئ.............. سخن هفته

 روز شنبه گذشته، پنجم بهمن ماه ایستگاه حسنآباد متروی تهران شاهد حادثه ای دیگر برای یک مسافر نابینا بود که خوشبختانه به خیر گذشت. اگر بتوانیم صرف مجروح شدن این دوست نابینا را و بستری شدن یک شبه اش را در بیمارستان خیر بنامیم که به هر حال گریز از مرگ حتمی برای یک همنوع عزیز ما قطعاً خیر است. حادثه پس از سقوط این دوست عزیز از سکوی ایستگاه در پی تصور اشتباه ایشان مبنی بر توقف قطار در سکو بود که با واکنش به موقع مردم و توقف به موقع قطار قبل از ورود به سکو به رهایی این فرد از تراژدی تلخی که قریب به یقین در انتظارش بود منجر شد. روزنامه ایران سپید بلافاصله در صدد تماس با مسؤولان سامانه مترو و تهیه گزارش در مورد علت عدم همراهی مأموران ایستگاه با این دوست نابینا برآمد که به زودی گزارش آن به نظر شما خواهد رسید. اما این حادثه منجر به زدن این جرقه شد که آیا همه دوستان نابینا هنگام ورود به ایستگاههای مترو از مأموران دروازه ورودی خواهان همراهی و کمک جهت سوار شدن به قطار میشوند یا خیر؟ مرگ اسفبار مرحوم خانم هما بدر منجر به ایجاد موجی از آگاهی هم در میان مسافران نابینای مترو و هم مسؤولان این سامانه شد که در پی آن مقرر شد مأموران ایستگاههای مترو نابینایان را در سوار شدن به قطار همراهی کنند. دیده شده است برخی از دوستان نابینا از همراهی مأموران ایستگاه استفاده نمیکنند. این امر در عمل موجب میشود حقی که با خون یکی از عزیزان نابینا به دست آمده است، در عمل به فراموشی سپرده شود. لازم است همه نابینایان عزیز ولو با داشتن اعتماد به نفس کامل و توانایی در تردد مستقل جهت استفاده از قطارهای مترو، از مأموران ایستگاه همراهی و راهنمایی بخواهند تا این حق با تکرار روزانه عملاً از حافظه سازمانی سامانه مترو پاک نشود. تنها به دست آوردن یک حق کافی نیست، نگاهداری آن امر مهمتر است.  

صئ... بهار آزادی با روایت جانبازان سر افراز: دهه فجر، ایام بازنوازی خاطره ها از بهار آزادیست. این بار تصمیم گرفتیم آن ایام را از روایت جانبازان سر افراز نابینای خودمان بشناسیم. امروز روایت کاظم شمس، مسؤول برنامه ریزی فرهنگی فرهنگسرای اخلاق و دانشجوی دکترای فلسفه تعلیم و تربیت را در زیر میخوانید: «مهر ماه سال 57 پاییز خونینی بود که سرنوشت یک ملت و کشور را رقم زد. آغاز مدارس با کوران تحولات سیاسی همراه شد. در آن زمان که حمل اعلامیه امام خمینی مجازاتش شکنجه در زیر دست و پای نیروهای ساواک بود دو تن از معلمان مدرسه ما جزء دانشجویان پیروان خط امام بودند، انگار دیروز بود، چند تن از نیروهای امنیتی با ورود به مدرسه ما قصد دستگیری آنها را داشتند که دانشآموزان با اعلام این خبر به همراه دیگر معلمان در حیاط مدرسه و سر دادن شعار مرگ بر شاه وقت را برای فرار آن دو معلم خریدند و با سنگ اندازی و ایجاد هیاهو جو را شلوغ کرده و باعث تعطیلی مدرسه به دست نیروهای امنیتی شدند. بعد از مدتی من آن دو معلم را در واقعه تسخیر لانه جاسوسی دیدم و فهمیدم آنها جان سالم به در بردند. قطعاً نوجوانان و جوانان ما نسل تأثیر گذار بر سرنوشت کشورشان هستند، اما این روزها دشمنان به دنبال ایجاد تردید و سیاه نمایی برای نسل سوم کشورمان هستند  تا آنها را نسبت به گذشته بدبین کنند. اما خوب است گاهی پای صحبتهای بزرگان بنشینند و وقایع آن دوران را نه از کتابها و مقاله ها، بلکه از زبان والدینشان بشنوند. بدترین حادثه ای که نتیجه اش را دیدم در محرم سال 57 بود. خیابان سرچشمه و کوچه معروف به کوچه زغالی شاهد مرگ همزمان 50 تا 60 نفر از اهالی آنجا بودم. گارد نیروهای امنیتی با مسدود کردن ابتدا و انتهای کوچه مردم را به رگبار گلوله بستند و زمانی که من به آنجا رسیدم، محله غرق خون اهالیش شده بود. من بعد از 35 سال از آن دوران هنوز قرمزی خون مردمانش را از یاد نبردم».

صئ...تجربه هایمان را قسمت کنیم: چند هفته ای است در این ستون به طرح تجربه های دوستان نابینا در عبور و مرور میپردازیم. امروز تجربه یکی از دوستان نابینا را میخوانید که برای ما ارسال کرده است. وقتی کنار خیابون وامیستم واسه گرفتن ماشین، خیلی وقتا شده که هیچ کس بهم کمک نمیکنه و بخاطر اینکه شنواییمم مشکل داره، خیلی معطل میشم. عصامو میگیرم جلو، طوری که راه رو بند بیاره! آروم میرم وسط خیابون و اون قدر به این کار ادامه میدم تا بالاخره یا یه ماشین نگه داره یا اینکه مردم متوجه بشن! یه بار عصام گیر کرد به یه ماشین و آیینه اش شکست! راننده میگفت من این عصاتو نمیدم تا تو بهم خسارت بدی، منم گفتم مبارکت باشه مال خودت!!!!!! آنچه این دوست عزیز برای ما نوشته است، مطمئناً راهی ایمن برای گرفتن ماشین نیست و همواره خطراتی برای او به همراه خواهد داشت. باید ببینیم چگونه و با چه اشاراتی میتوانیم منظور خودمان را به دیگران بفهمانیم. آقای قدرت ا.. رحمتی، از خوانندگان عزیز روزنامه نیز در تماس با ما گفت: ما نابینایان مطلق کمتر با اشاره ها آشنا هستیم. اشاراتی که آقای ایرانی برای گرفتن ماشین توضیح داد، خیلی خوب بود. حالا سؤال من این است که گاه میخواهیم از خیابان رد شویم اما کسی متوجه منظور ما نمیشود، راننده ها فکر میکنند میخواهیم از خیابان رد شویم و عابران فکر میکنند میخواهیم ماشین بگیریم حتی گاه عصایم را به سمت پیاده رو حرکت میدهم باز کسی برای کمک نمیآید. کاش اشاراتی هم برای رد شدن از خیابان یا کمک گرفتن از دیگران مطرح شود! در ادامه آقای ایرانی تجربه های خود را توضیح میدهد: یکی از اشاره هایی که میتواند به دیگران توجه دهد که میخواهیم از خیابان بگذریم این است که فرض کنیم دیواری مقابل ماست در حالی که مچ دستمان را در حدود سینه گرفته ایم و انگشتان را بسته نگه داشته ایم مانند وقتی که میخواهیم به دیوار ضربه بزنیم، انگشت اشاره را با حرکتی قوس مانند باز کنیم به طوری که به سمت دیگر خیابان اشاره شود. در این حالت عصا میتواند در یک دست باشد و با دست دیگر اشاره را انجام دهیم. پا کوبیدن یا حرکت دادن مشت بیشتر از آنکه توجه کسی را جلب کند، نشانه عصبانیت ماست. اما اگر کف دست را به حالت عمود بر بدن و زمین نگه داشته به پایین به حالت ساتوری کردن ضربه بزنیم، معنایش این است که بایست. یا وقتی دست بسته است انگشت اشاره را با حالت ضربه و قوس بالایی باز کنید به سمت جلو، یعنی میخواهم از این خیابان رد شوم یا با باز و بستن انگشت اشاره میگوییم میخواهیم بالای پل برویم یا اگر دو انگشت اشاره را کنار هم قرار دهیم و به جوی کنار خیابان اشاره کنیم. ایرانی می افزاید: زبان بدن مفاهیم را بهتر و سریعتر به طرف مقابل منتقل میکند. گاه شهروندی میپرسد اجازه میدهید به شما کمک کنم؟ میگویم اگر ممکن است دستم را بگیر، سپس میگوید مدتی پیش میخواستم به نابینایی کمک کنم، به من گفت دستم را نگیر، فقط همراهم بیا.

صئ.....فناوریهای امیدبخش

 شش ماهی میشود که نابینایان میتوانند در رایانه های خود متون فارسی را با صدای آوا و برنا بخوانند. از همان زمان عرضه نرم افزار ماهور از سوی شرکت گیتی افروز تابان، بازار حرف و حدیثها و نقد و نظرها در خصوص این محصول همواره داغ بوده است. این بازار در طول دو هفته گذشته پر رونقتر هم شد؛ چرا که گاتاییها ویرایش دوم نرم افزار خود را هم در اختیار متقاضیان قرار دادند. همین موضوع بهانه ای شد تا ما هم سری به دفتر شرکت گاتا بزنیم و با آقای گلزارنیا و خانم باقربیگی، طراحان ماهور به گفتگو بنشینیم. البته به دلیل کم بودن مجال گفتگو سعی کردیم از طرح مطالبی که بیش از حد جنبه تخصصی پیدا میکنند اجتناب کرده و آن را به وقت دیگری وا بگذاریم. آقای گلزارنیا در مورد تغییراتی که در ویرایش دوم ماهور اتفاق افتاده این گونه توضیح میدهد که: در ویرایش اول سرعت رد و بدل شدن فرمانها بین ماهور و نرم افزار میزبان یعنی jaws یا nvda بسیار پایین بود، اما در ویرایش جدید سعی شده این سرعت افزایش یابد و ما توانسته ایم این سرعت را به دو برابر یعنی حدود 250 هزارم ثانیه کاهش دهیم که اتفاق بزرگی محسوب میشود. همچنین در ویرایش پیشین مشکلاتی در خصوص سازگاری ماهور با برخی نسخه های ویندوز 8 و 8.1 مشاهده شده بود که این نکته نیز در این ویرایش حل شده است و ماهور با تمامی نسخه های این ویرایش از ویندوز سازگار است. مدیر شرکت گاتا از افزودن یک مبدل جدید به نرم افزار نگاشت به عنوان یکی دیگر از تغییرات ویرایش جدید یاد میکند و می افزاید: در مبدل جدیدی که به بخش نگاشت نرم افزار ماهور اضافه شده، قرار است متون فارسی با سرعت و دقت بیشتری از دل پرونده های pdf استخراج شده و در اختیار کاربر قرار گیرد. این برنامه نویس همچنین به رفع اشکال بخش مترجم ماهور در ویرایش دوم به عنوان یکی دیگر از تغییرات ویرایش دوم اشاره میکند و میگوید: در نسخه یک ماهور، ما از ابزار مترجم گوگل به عنوان یکی از بخشهای جانبی ماهور استفاده کردیم، اما به دلیل تغییری که از سوی شرکت گوگل در تگهای صفحه مترجمش به وجود آمد پس از مدت کوتاهی این بخش از ماهور از دسترس کاربران خارج شد. در ویرایش دوم این اشکال برطرف شده است، اما باز هم این امکان وجود دارد که گوگل صفحه مترجم را دستخوش تغییر کند و به همین واسطه بخش مترجم ماهور نیز از کار بیفتد که به محض بروز این مشکل گاتا خواهد کوشید با به روز رسانی محصول خود آن را رفع کند. در ادامه خانم باقربیگی از کاربرانی یاد میکند که با استفاده از امکان اصلاح تلفظ واژه ها در ماهور، واژگانی را که تلفظ آنها دچار اشکال بودند اصلاح کرده و برای شرکت ارسال کرده اند. خانم باقربیگی که کارشناس بخش زبانشناسی ماهور است می افزاید: در نسخه دو توانستیم با کمک کاربران 14 هزار واژه به دایره واژگان ماهور اضافه کنیم و ساختار پردازش زبانی را تغییر دهیم. او همچنین از کاربران میخواهد از صحیح بودن املا و نوع نوشتار کلمه پیشنهادی خود پیش از ارسال اطمینان حاصل کنند. او همچنین با اشاره به طرح کاربران فعال گاتا می افزاید: قصد داریم با امتیازدهی به کاربرانی که برای گاتا واژه ارسال میفرستند یا در نظرسنجیها شرکت میکنند، در ماه اسفند به پنج نفر از آنها از میان تولیدات شرکت هدایایی را اختصاص دهیم. یادآور میشویم آوینا، صدای جدیدی که توسط گاتا تولید شده هم اکنون به منظور آزمایش بر روی پایگاه اینترنتی این شرکت به نشانی: www.msgata.com قرار گرفته است.

  خرده ریز: دستگاه note-teller یا پولخوان وسیله ای است که به تازگی توسط شرکت brytech روانه بازار اروپا و آمریکا شده است. این وسیله کوچک که نابینایان میتوانند آن را در جیب یا کیف خود به همراه داشته باشند، قادر است تمامی اسکناسهای رایج بازار آمریکا و اروپا را شناسایی کرده و به صورت گویا برای فرد نابینا اعلام کند.

صئ .............فرهنگ و هنر

  در بخش نمایش فیلم که یکی از بخشهای جنبی جشنواره است، 10 اثر در تالار ناصری خانه هنرمندان به نمایش در میآید. این فیلمها به شرح زیر در ایام جشنواره و در ساعت 10:30 در تالار ناصری خانه هنرمندان اکران میشوند: در اولین روز جشنواره فیلم صدا و سکوت  از آلمان و سوئیس، جمعه 25 بهمن دو اثر به نام بنبست (مستندی درباره بابک بیات)، شنبه 26 بهمن ال انکوئنترو  ساخته نوربرت ویدمر آلمانی و انریکه رو از آرژانتین و فیلم موسیقی عرفانی در جهان اسلام از انگلستان، یکشنبه 27 بهمن مستند مرز پرگهر (درباره سرود ای ایران)، دوشنبه 28 بهمن بچه ها در برزیل (مستندی درباره چگونگی برپایی تور-کنسرتهای گروه "راش") از کانادا و مستند جهله (درباره مدرسه پیپه سرا در بندرعباس) ساخته کیوان آزاد. سه شنبه مستند ارکستر میدان ویتوریو از ایتالیا.

صئ ...................ورزشی

 روز پنجشنبه بخش اول گفتگو با محسن جلیلوند را خواندید؛ اینک ادامه این گفتگو را در زیر میخوانید: س: در حالی که تنها چند روز به شروع مسابقات باقی مانده است، اما هنوز برخی تیمها بازیکنان خود را به صورت کامل جذب نکرده اند. این مسأله تا چقدر به کیفیت مسابقات لطمه میزند؟ ج: امسال مثل دوره های پیشین اسپانسرها علاقه چندانی به تیمداری ندارند، ضمن اینکه تغییر و تحولات مدیریتی هم باعث شده امسال کمی تیمها دیرتر بسته شوند؛ البته طبق قانون تیمها میتوانند مدارک کامل و مهر شده فدراسیون را در جلسه فنی روز برگزاری مسابقات تحویل دهند. س: آیا فدراسیون میتواند عاملی تشویقی را برای اسپانسرها در نظر بگیرد تا آنها برای تیمداری در ورزش نابینایان ترغیب شوند؟ ج: در حال حاضر اسپانسرها به علت اینکه مسابقات هیچ تبلیغات رسانه ای برای آنها ندارد و صرفاً باید از جیب هزینه کنند، تمایلی برای سرمایه گزاری در ورزش نابینایان ندارند؛ البته برخی تیمها مثل مناطق نفتخیز جنوب و میزان خراسان رضوی برای حمایت از ورزش خاصه ورزش نابینایان سرمایه گذاری میکنند، چرا که امتیازاتی برای آنها دارد. برای مثال تیم مناطق نفتخیز جنوب اگر در مسابقات مقام کسب کند این مسأله باعث افزایش بودجه تربیت بدنی شرکت نفت شده و اعزامهای برون مرزی نصیبشان میشود. همین مسائل باعث شده چنین تیمهایی برای سرمایه گزاری در ورزش نابینایان رغبت بیشتری داشته باشند. در حال انتخاب بهترین راهکار هستیم که زمینه سرمایه گزاری اسپانسرها در ورزش نابینایان بیشتر فراهم شود. مثلاً پخش تلویزیونی مسابقات میتواند یکی از راهکارهایی باشد که فدراسیون میتواند در این زمینه قدمهایی را بردارد. برخی از تیمها به هیأتهای استانی وابسته هستند و از طرف آنها حمایت میشوند که در بیشتر مواقع هیأتهای استانی به خاطر کمبود منابع مالی قراردادهای سفید با بازیکنان ثبت میکنند که در نهایت چیزی عاید بازیکنان نمیشود.

صئ ..................حوادث

 * دختر 22 ساله سردشتی در زیر آوار: بر اثر شدت ریزش برف در سردشت یک خانه مسکونی در روستای "استلنیزه" فرو ریخت. در اثر ریزش آوار یک باب منزل مسکونی در سردشت 4 نفر مجروح شدند. تلاشها برای یافتن مفقودین ادامه دارد. نیروهای هلال احمر 2 نفر را از زیر آوار بیرون کشیدند. دختر 22 ساله این خانواده نیز تا کنون پیدا نشده و تلاش امدادگران برای یافتن او ادامه دارد.

  * بیهوش کردن گاوها توسط مرد شیاد: مرد شیادی که با تزریق داروی بیهوشی به احشام، آنها را به قیمت ناچیزی میخرید، دستگیر شد. رسیدگی به این پرونده هنگامی در دستور کار مأموران قرار گرفت که تعدادی از دامداران شهرستان طبس در خراسان جنوبی، با ارائه شکایتی عنوان کردند احشام آنها به طرز مرموزی بیهوش و در برخی اوقات نیز تلف میشوند. در بررسیها معلوم شد علت مرگ احشام، تزریق داروی بی هوشی بود که مشخص شد فرد دامداری که در میان دیگر دامداران از حسن شهرت برخوردار است، در چند مرحله داروی بیهوشی خریده است. با به دست آمدن این اطلاعات دامداران شاکی عنوان کردند، همان دامدار -که داروهای بیهوشی خریده- برای خرید دام به دامداریشان آمده، دقایقی بعد احشام آنها بیهوش و بدحال شده و آنان نیز احشام خود را به قیمت نازلی به وی فروخته اند.

  * خونسردی پسرک گرفتار در لباسشویی: مدیر حوزه 2 سازمان آتشنشانی مشهد اظهار داشت: کودک چهار ساله هنگام بازی در لبه پنجره حیاط خانه خود ناگهان به درون لباسشویی سقوط کرده بود. شدت وقوع این حادثه منجر به محبوس شدن اندام کودک در قسمت خشک‌کن ماشین لباسشویی شد.

نجاتگران بی‌درنگ با استفاده از تجهیزات ویژه نجات و بدون خسارت به ماشین لباسشویی پسر بچه را که خوشبختانه هیچ آسیبی ندیده بود، از درون ماشین لباسشویی خارج کردند.

صئ ............. اطلاعرسانی

   * تخفیف ده درصدی فروش توپ گلبال: پارااسپرت تنها نماینده رسمی شرکت تارژ کانادا در ایران و خاور میانه به مناسبت فرا رسیدن دهه مبارک فجر توپهای گلبال خود را فقط تا 22 بهمن با 10 درصد تخفیف به فروش میرساند.  09194277712 کریمی 09123052513 زویداوی

  * مؤسسه عصای سفید در روزهای شنبه ساعت ده صبح کلاس دف را با حضور استاد ذاکر سلطانی برگزار میکند. جهت حضور در این کلاس با تلفنهای 88701514-88700495-88727999 تماس حاصل نمایید.

  * مؤسسه فرهنگی-هنری توانپویان الغدیر اقدام به برگزاری دوره های ذیل نموده است: آموزش نرم افزارهای ویژه نابینایان، شامل مبانی و ویندوز پیشرفته. آموزش موسیقی، کارگاه آموزش اندروید و تاکس. شماره های تماس: 77121777 و 77212666

 

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *