شناسه خبر: 228 منتشر شده در مورخ: 1392/7/30 ساعت: 12:29 گروه: اجتماعی  
کشفیات منسوب به غار کلماکره تقلبیند / گنجینه کلماکره سال 68 غارت شد
اجتماعی > گردشگری و میراث فرهنگی

کشفیات منسوب به غار کلماکره تقلبیند / گنجینه کلماکره سال 68 غارت شد

یک باستان شناس با بیان اینکه شی تاریخی معروف به شیردال به لحاظ روش ساخت و شکل شبیه به اشیای کشف شده از غار کلماکره است گفت: بر اساس گفته آمریکاییها این شی در نزدیکی غاری در منطقه پل دختر کشف شده است. این در حالی است که تنها غار بین پل دختر و کوهدشت همان غار کلماکره است که گنجینه آن سال 68 کشف و غارت شد و بیشتر اشیایی که گفته می شود از این غار کشف شده و در موزه ها وجود دارد تقلبی هستند.

امیر منصوری به خبرنگار مهر با بیان اینکه زنگار روی اشیای تاریخی روشن کننده ابهامات مربوط به آن شی است گفت: زنگاری که در اثر مرور زمان روی اشیای تاریخی بوجود آمده، نشان می دهد که آن شی در کجا، تحت چه شرایط آب و هوایی قرار گرفته و متعلق به چه دوره زمانی است.

وی ادامه داد: اشیای تاریخی موجود در غار کلماکره در اثر مرور زمان رسوب می کنند و زنگاری روی آن را می‌گیرد که متقلب ها هم این زنگار زدن روی شی را یاد گرفته اند منتها بررسی نوع این زنگار و ناخالصیهای آن با آزمایشهای دقیق نشان می دهد که آیا این شی متعلق به غار است یا نه چون حتی آب و هوای رسوبی که در غار وجود دارد مشخص می کندکه این شی دارای زنگار مخصوص این غار است یا خیر.

وی ادامه داد: 20 شی کشف شده در این غار دارای کتیبه به زبان عیلامی و آشوری و آرامی کهن بوده اند که توسط رسول بشاش خوانده شدند.

این باستان شناس بیان کرد: جام های کلماکره تک جامی هستند اما این شی دارای 3 جام است که به موجودی مرکب از شیر و عقاب وصل شده است.

منصوری با بیان اینکه شیردال ها و ریتون های طلایی متعلق به دوره هخامنشیان است، گفت: اشیای غار کلماکره متعلق به دو قرن قبل از هخامنشیان بوده است.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *