شناسه خبر: 22736 منتشر شده در مورخ: 1399/10/24 ساعت: 23:13 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه پنجشنبه 25 دی ۱۳۹۹

روزنامه پنجشنبه 25 دی ۱۳۹۹

عناوین امروز: ۳۰ درصد دانش آموزان ابزار هوشمند ندارد/نمایان شدن نابرابری آموزشی با شیوع کرونا - حمایت و قدردانی ۱۰ هزار پرستار از مواضع رهبر انقلاب در حوزه سلامت - صنعت تولید واکسن کوبا بسیار پیشرفته است - پاندمی، فرصتی مناسب برای تثبیت یک رشته ورزشی جدید برای نابینایان - نگاهی به اولین دوره المپیاد جهانی شطرنج معلولان - نبش قبر مادر، پسر و عروس او را از دخالت در قتل او تبرئه کرد - چاردیواری

روزنامه «ایران سپید»

پنجشنبه 25 دی ۱۳۹۹

30 جمادی الاولی۱۴۴۲

14 ژانویه 2021

سال بیست و پنجم شماره 6613

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وب سایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

........عناوین این شماره......

۳۰ درصد دانش آموزان ابزار هوشمند ندارد/نمایان شدن نابرابری آموزشی با شیوع کرونا

حمایت و قدردانی ۱۰ هزار پرستار از مواضع رهبر انقلاب در حوزه سلامت

صنعت تولید واکسن کوبا بسیار پیشرفته است

پاندمی، فرصتی مناسب برای تثبیت یک رشته ورزشی جدید برای نابینایان

نگاهی به اولین دوره المپیاد جهانی شطرنج معلولان

نبش قبر مادر، پسر و عروس او را از دخالت در قتل او تبرئه کرد

چاردیواری

........ویژه

* ۳۰ درصد دانش آموزان ابزار هوشمند ندارد/نمایان شدن نابرابری آموزشی با شیوع کرونا

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با تأکید بر اینکه امروز یک تبلت یا موبایل، کارکرد آموزش و مدرسه پیدا کرده است، گفت: با یک تبلت مدرسه را به خانه دانش آموزی می‌برید که مدرسه ندارد، بنابراین اگر تبلتی به دانش آموزی اهدا کردید یعنی مدرسه‌ای را اهدا کرده اید.

سیدجواد حسینی در نشست طرح هدایت (هر دانش آموز یک تبلت، هر تبلت یک کلاس درس و یک مدرسه) که در سازمان آموزش و پرورش استثنایی برگزار شد با بیان اینکه کرونا همه عرصه‌های زندگی را دگرگون و نقش‌ها را بازآفرینی کرد گفت: آموزش و پرورش نیز از این قاعده مسثتنی نبود و اولین نهادی بود که تحت تأثیر این پدیده قرار گرفت و مدارس اولین نهادی بود که به تعطیلی کشانده شد.

وی افزود: اما شاید بتوان گفت که در کنار وزارت بهداشت اولین نهادی بودیم که واکنش سریع و نسبتاً سنجیده داشتیم و سه روز پس از تعطیلی مدارس، آموزش‌های مجازی و مدرسه تلویزیونی آغاز شد و شبکه شاد در ادامه مسیر راه اندازی شد که شبکه‌ای منعطف و انحصاری برای آموزش و پرورش بود.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه اکنون بیش از ۷۰ درصد دانش آموزان ما در بستر شبکه شاد مشغول امر یاددهی و یادگیری هستند گفت: اما متأسفانه نابرخورداری‌ها و نابرابری‌هایی که در همه عرصه‌های زندگی وجود دارد در اینجا نیز خودش را نمایان کرد و حدود ۳۰ درصد دانش آموزان از وسایل هوشمند برای بهره برداری از این فضا بی بهره هستند.

حسینی ادامه داد: یک آمار سه میلیون دانش آموز بی بهره از ابزار هوشمند بارها اعلام شده اما در کنار آن حدود دو میلیون دانش آموز هم هستند که به علت شغل پدر و مادر تنها می‌توانند تا یک ساعت محدودی از گوشی و تبلت والدینشان استفاده کنند.

وی با بیان اینکه به رقمی حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان برای تأمین این میزان ابزار هوشمند نیاز است که ما نه اعتبارش را داریم و نه اختیارش را گفت: اما می‌توانیم اعتبار و اختیارش را از مردم و از محل مشارکت‌های مردمی بگیریم. ادامه راه آموزش، عدالت آموزشی و حفظ کیفیت در آموزش از این مسیر امکان پذیر است.

معاون وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه امروز یک تبلت یا موبایل، کارکرد آموزش و مدرسه پیدا کرده است گفت: با یک تبلت مدرسه را به خانه دانش آموزی می‌برید که مدرسه ندارد. بنابراین اگر تبلتی به دانش آموزی اهدا کردید یعنی مدرسه‌ای را اهدا کرده‌اید اما کارکرد مهمتر این است که برخی دانش آموزان به علت فاصله محل اقامت و غیره ترک تحصیل می‌کنند. همچنین در برخی مناطق دختران ما به واسطه مسائل فرهنگی از ادامه تحصیلی در سنین بالاتر باز می‌مانند.

حسینی افزود: اگر این دختران تبلت داشته باشند می‌توانند به جرگه محصلان بازگردند. امروز احساس می‌کنم جلوه آشکار عینی از نابرابری دوباره نمایان شده است. قبلاً دانش آموزها به مدرسه می‌رفتند اما امروز عده‌ای به دلیل نداشتن تبلت نمی‌توانند به مدرسه بروند و یک جلوه جدید از نابرابری را آشکار کرده و علاوه بر اینکه آنها را از آموزش محروم می‌کند یک رنج کودکانه را نیز برایشان در پی دارد.

وی تأکید کرد: نمی‌توانستیم نسبت به این قضیه بی تفاوت باشیم. وزیر آموزش و پرورش به بنده مأموریت داد که از تمام ظرفیت‌های وزارتخانه، دولت، بخش‌های عمومی و مردمی را بسیج کنیم تا نخست احصا کنیم وضعیت دسترسی دانش آموزان چگونه است و سپس از ظرفیت و امکانات آنها بهره‌مند شویم.

* لزوم توجه مجلس به بودجه ۱۴۰۰ بهزیستی در پی افزایش قیمت‌ها و هزینه‌های مددجویان

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه سازمان بهزیستی برای اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان در سال ۱۴۰۰، به ۳۸ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز دارد، گفت: آنچه که در ردیف بودجه سال آینده پیش‌بینی شده حدود ۱۷۰۰ میلیارد تومان است. باتوجه به افزایش قیمت‌ها لازم است هیات وزیران و نمایندگان مجلس توجه ویژه‌ای داشته باشند.

محمد نفریه ضمن بررسی وضعیت بودجه حوزه توانبخشی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، بیان کرد: سازمان بهزیستی از دو ردیف ۱۳۱۵۰۰ (بودجه عمومی سازمان بهزیستی) و ۱۳۱۵۱۰ (بودجه اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان) بودجه سالانه خود را دریافت می‌کند که تاکنون حدود ۶۰ درصد از بودجه عمومی و ۷۵ درصد از بودجه اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان سال ۹۹ برای ما محقق شده است؛ البته باتوجه به شرایط مالی که کشور با آن مواجه است، این میزان محقق شده رقم قابل توجهی است. 

وی با اشاره به وضعیت بودجه قانون حمایت از حقوق معلولان گفت: سال ۱۳۹۹ اولین سالی بود که از ابتدای سال بودجه‌ای که از محل قانون حمایت از حقوق معلولان اختصاص یافت به طور مرتب به سازمان بهزیستی پرداخت شد و اکنون سازمان بهزیستی در انتظار دریافت بودجه سه ماهه سوم سال ۹۹ است.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: سازمان بهزیستی در سال ۹۹ بودجه موردنیاز برای اجرای قانون را حدود ۳۲ هزار میلیارد تومان برآورد کرد، اما آنچه ما پرداخت شد، حدود ۱۳۰۰ میلیارد تومان از محل بودجه قانون حمایت از حقوق معلولان و حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان نیز از محل بودجه‌های جاری بود. 

نفریه در ادامه به بودجه سال ۱۴۰۰ سازمان بهزیستی و همچنین بودجه موردنیاز برای اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان اشاره و تصریح کرد: سازمان بهزیستی برای اجرای قانون در سال ۱۴۰۰، به ۳۸ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز دارد، اما آنچه که در ردیف بودجه سال آینده پیش‌بینی شده حدود ۱۷۰۰ میلیارد تومان است.  

وی با بیان اینکه برخی از بندهای قانون حمایت از حقوق معلولان هزینه‌بر است گفت: در ماده ۲۷ قانون آمده که «دولت مکلف است کمک هزینه معیشت افراد دارای معلولیت بسیار شدید و یا شدید فاقد شغل و درآمد را به میزان حداقل دستمزد سالانه تعیین و اعتبارات لازم را در قوانین بودجه سنواتی کشور منظور کند.»؛ این بخش نیازمند بودجه‌ای در حدود ۷۰۰۰ الی ۸۰۰۰ میلیارد تومان است. در ماده ۷ قانون نیز آمده یارانه مراکز باید براساس تورم و به قیمت تمام شده پرداخت شود، این درحالیست که اکنون تفاوت چشمگیری میان یارانه‌ای که به مراکز پرداخت می‌شود ( که حدود یک میلیون و ۱۵۰ هزار تومان) با هزینه تمام شده (که حدود ۳ میلیون تومان است) وجود دارد، لذا بودجه‌ای که برای اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان پرداخت می‌شود نسبت به بودجه‌ موردنیاز قابل مقایسه نیست.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به دیگر هزینه‌های مددجویان این سازمان افزود: از سوی دیگر قیمت برخی از تجهیزات پزشکی بهداشتی مانند گاز، سوند و مواد ضدعفونی کننده و وسایل کمک توانبخشی مانند ویلچر و سمعک چندین برابر افزایش یافته است، اگرچه قانون نیز توانسته در این زمینه کمک‌کننده باشد، اما قیمت‌های وسایل مذکور گاها تا چهار برابر رشد داشته است و به جز سمعک که ارز دولتی به آن تعلق می‌گیرد، سایر وسایل کمک توانبخشی از ارز دولتی برخوردار نیستند. به همین دلیل گاها می‌بینیم که قیمت‌ها چندین برابر شده است و اختلاف قیمت‌ها باعث شده تا قدرت خرید برای تأمین وسایل کمک توانبخشی کاهش یابد.

وی در پایان گفت: در سال جاری سازمان بهزیستی هزینه وسایل کمک بهداشتی را از ۱۰۰ هزار تومان به ۲۰۰ هزار تومان افزایش داد اما باتوجه به افزایش قیمت‌ها، این مبلغ چه در زمینه وسایل کمک توانبخشی و چه وسایل بهداشتی برای مددجویان به ویژه مددجویانی که دچار زخم بستر هستند و یا بیماران بسترگرا، کافی نیست و لازم است در این راستا هیات وزیران و نمایندگان مجلس توجه ویژه‌ای داشته باشند. 

..........اخبار روز

* حمایت و قدردانی ۱۰ هزار پرستار از مواضع رهبر انقلاب در حوزه سلامت

بیش از ۱۰ هزار پرستار با امضای پویش «سپاس رهبرم» حمایت خود را از مواضع حکیمانه، مقتدرانه و افتخار آفرین رهبر معظم انقلاب در مورد واکسن کرونا و نیز مسائل زیربنایی حوزه مراقبت های پرستاری اعلام کردند. این پرستاران در متن پویش «سپاس رهبرم» اعلام کردند: ما پرستاران نه تنها از مواضع اخیر رهبر معظم انقلاب در زمینه واکسن کرونا و نیز مسائل اساسی حوزه پرستاری و زیربناهای عظیم نظام سلامت حمایت می کنیم بلکه خود را مجری، مدافع و عامل به فرامین و منویات رهبر عزیزمان می دانیم و می دانیم که واکسن به طور عام عامل پیشگیری است اما واکسن داخلی کرونا در این شرایط عامل «افتخار و اقتدارملی و عامل تضمین سلامت آحاد ملت و به ویژه نیروی انسانی در نظام سلامت» است./ایرنا

* خبر خوش وزیر بهداشت درباره واکسن ایرانی کرونا و واکسن مشترک ایران و کوبا

 وزیر بهداشت: امیدوارم بهار1400 واکسن ایرانی کرونا با اطمینان در اختیار مردم قرار بگیرد.

* واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهوری: با تصویب ستاد ملی کرونا در تهران و کرج به هیچ وجه از مازوت استفاده نمی شود.

* کارکنان شرکت‌های دولتی، حقوق نجومی نمی‌گیرند

اخیراً رسانه‌های منتقد دولت مدعی شده بودند که "یک سوم کارمندان شرکت‌های دولتی حقوق نجومی‌ می‌گیرند" و میانگین حقوق آنان؛ قریب به ۵٠ میلیون تومان است!

براساس مفاد ماده ٧۶ قانون مدیریت خدمات کشوری، سقف حقوق ثابت و فوق‌العاده‌های مستمر نباید از ٧ برابر حداقل حقوق ثابت و فوق‌العاده‌های مستمر تجاوز کند. بدین ترتیب در سال ١٣٩٩ با منظور کردن حداقل حقوق به میزان ١٫٨٠٠٫٠٠٠ تومان، رقم حداکثر سقف حقوق ثابت و فوق‌العاده‌های مستمر به میزان ١٢٫۶٠٠٫٠٠٠ تومان خواهد شد. در بند ٣ بخشنامه مورخ ١٣٩۵/٠۵/١١ مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، سقف خالص پرداختی ماهانه به تمامی کارکنان به میزان سه برابر سقف مندرج در ماده ٧۶ فوق‌الذکر تعیین شده است.

بنابراین کل پرداختی به کارکنان شامل حقوق و فوق‌العاده‌ مستمر ماهانه نباید از میزان ٣٧٫٨٠٠٫٠٠٠ تومان تجاوز کند./ ایرنا

* سند تفاهم نامه همکاری های ایران و عراق امضا شد

رضا اردکانیان وزیر نیرو :

ایران و عراق در پایان چهارمین اجلاس همکاری بین دو کشور، تفاهم نامه همکاری های اقتصادی را روز (چهارشنبه) امضا کردند.

این سند به مسائل مختلف مورد علاقه دو کشور پرداخته است.

اجلاس در مدت دو روز برپایی، بحث های بسیار سودمندی را برای دو طرف بدنبال داشت و پیش بینی می شود منافع دو کشور را تأمین خواهد کرد.

کمیته های فنی در بخش های مختلف تجارت تشکیل و درباره خدمات فنی و مهندسی و سایر موضوع های مورد علاقه بحث کردند.

ایران و عراق برای اختصاص وقت یک ماهه جلوتر برای آگاهی رسانی در باره این نوع مقررات توافق کردند./ ایرنا

.........بهداشت و سلامت

* صنعت تولید واکسن کوبا بسیار پیشرفته است: رئیس انستیتو پاستور ایران گفت: کوبا یکی از معدود کشورهایی است که صنعت تولید واکسن آن بسیار پیشرفته است و در سالهای قبل نیز تنها کشوری بوده که فناوری تولید واکسن را به ایران انتقال داده است.

به نقل از ایرنا ، علیرضا بیگلری درباره سابقه همکاری ایران و کوبا برای ساخت واکسن اظهار داشت: اگر اکنون واکسن هپاتیت بی در انستیتو پاستور ایران ساخته می شود، تکنولوژی آن از کوبا به ایران منتقل شده و با آمدن این واکسن، نه تنها ایران قادر است این واکسن را بسازد بلکه قریب به اتفاق مردم ایران با این واکسن در مقابل هپاتیت بی واکسینه شده اند.

وی افزود: انستیتو پاستور ایران با تصویب مجلس شورای اسلامی مامور شد که واکسن پنوموکوک یا واکسن ذات الریه کودکان را بسازد. این واکسن یکی از پیچیده ترین واکسن های دنیا است که کمتر از پنج کشور قدرت تولید آن را دارند که کوبا نیز یکی از آنها است. انستیتو پاستور ایران در سال ۹۸ همکاری خود را با کوبا برای ساخت واکسن پنوموکوک شروع کرد.

عضو کمیته ملی واکسن خاطرنشان کرد: واکسن کرونای کوبا منطبق بر واکسن ذات الریه کودکان است و به عنوان جزیی از واکسن پنوموکوک، ایران وارد ساخت واکسن کرونای مشترک با کوبا شد. ۵ تا ۶ ماه است که همکاری بین دو کشور از مراحل اولیه طراحی واکسن، آزمایش حیوانی و کارآزمایی بالینی آغاز شده و در فاز یک و دو انسانی در کوبا مشخص شد که این واکسن، بسیار ایمن است و هیچ عوارضی ندارد و بعلاوه کارایی بسیار چشمگیری دارد.

رئیس انستیتو پاستور ایران تأکید کرد: چون اطمینان داریم که فاز یک و دو کارآزمایی بالینی این واکسن در کوبا هیچ عارضه ای نداشته، می توانیم مطمئن باشیم که فاز سوم کارآزمایی آن که به صورت همزمان در ایران و کوبا انجام می شود، نتایج بسیار خوبی خواهد داشت و می توانیم پس از آن وارد فاز واکسیناسیون عمومی شویم.

تولید مشترک واکسن کرونا بین ایران و کوبا مدتی است شروع شده است. فازهای حیوانی و فاز یک و دوم مطالعه انسانی این واکسن در کشور کوبا با موفقیت انجام شده و قرار است فاز سوم مطالعه انسانی آن تا قبل از پایان امسال به طور همزمان در ایران و کوبا با حدود ۳۰ هزار تزریق در ایران انجام شود.

* بازنگری پروتکل بازگشایی مدارس و مهدکودکها: معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با اشاره به بازنگری پروتکل‌های بازگشایی مدارس و مهدکودک‌ها، در عین حال از لزوم انجام تست‌های دوره‌ای کرونا توسط مربیان مهدکودک‌ها خبر داد.

به نقل از ایسنا، مهندس محسن فرهادی درباره بازگشایی مدارس و مهدکودک‌ها در مناطق زرد و آبی، گفت: در خصوص مهدکودک‌ها نیاز به بازنگری پروتکل‌ها داریم زیرا خدمت‌گیرندگان این واحد صنفی، کودکان هستند و در این مورد هم تا ابتدای هفته آینده نسبت به تهویه و وسعت مراکز اعلام می‌کنیم که مجاز به پذیرش چه تعدادی هستند. در مهدکودک‌ها نیز مربیان مهد موظف به دادن تست دوره‌ای کرونا با رپید تست‌ها هستند.

وی افزود: در مورد مدارس با مصوبات ستاد ملی کرونا قرار نیست بازگشایی کامل صورت گیرد؛ تنها پایه‌های اول و دوم به نسبت جمعیت کلاس ۵ تا ۱۰ نفر مجاز به حضور در کلاس هستند. در شهرهای آبی پایه‌های دیگر هم در مدارس خلوت مجاز به فعالیت هستند که برنامه‌ریزی آن با وزارت آموزش و پرورش است اما طبیعتا شرایط در مورد مدارس سختگیرانه‌تر شده است.

فرهادی درباره نحوه برگزاری جشنواره‌های تئاتر، موسیقی و سینمایی دهه فجر، گفت: نظرات همکاران وزارت ارشاد را گرفته و در تصمیم‌گیری‌ها اعمال کردیم. در صورت لزوم جلسات ویژه با ذی‌نفعان موضوع خواهیم داشت زیرا کارهای تخصصی این موضوع را آنها بهتر می‌دانند و انشالله پروتکل کامل و قابل اجرایی در این مورد هم خواهیم نوشت. در شهرهای زرد و آبی امکان برگزاری حضوری جشنواره‌ها با رعایت پروتکل‌ها و اعلام ظرفیت مجاز پذیرش سالن‌های تئاتر و سینما از سوی ما وجود دارد البته کماکان تجمع و صف‌های طولانی ممنوع است‌.

وی درباره آمار تخلفات کرونایی، تصریح کرد: تا انتهای هفته گذشته بیش از ۱۸ هزار پرونده قضایی و اخطار صادر شده است و حدود ۸۰۰ تا ۸۱۰ مورد پلمب فقط توسط بازرسان ما صورت گرفته است. رعایت پروتکل‌های بهداشتی هم حدودا ۱.۵ درصد نسبت به هفته ماقبل کاهش یافته است و به عدد ۸۲ درصد رسیده است. متاسفانه حمل و نقل درون شهری، پاساژها و سپس نانوایی‌ها سه گروه آخر رعایت پروتکل‌ها هستند.

معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در پاسخ به منتقدان بازگشایی‌ها، گفت: بازگشایی‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی توام شده است ‌و در این صورت حلقه انتقال بیماری وصل نخواهد شد.

.........از شش نقطه جهان

* پاندمی، فرصتی مناسب برای تثبیت یک رشته ورزشی جدید برای نابینایان: ورزش‌های رزمی طرفدار کم ندارد. فرقی نمی‌کند نابینا باشی یا بینا. کم نیستند نابینایانی که حوزه ورزش‌های رزمی را با علاقه دنبال و پیگیری می‌کنند و حتی بسیاری از جوانان نابینا هم در آرزوی یاد گرفتن ورزش‌های رزمی که اغلبشان البته به خاطر زیبایی‌هایی ذاتی در دسته هنر‌ها هم طبقه‌بندی می‌شوند، ساکشان را از این سالن به آن سالن می‌کشند و در به در به دنبال مربی‌هایی می‌گردند که بتوانند با آنها کار کنند. جودو تنها ورزش رزمی است که در حال حاضر به شکل رسمی برای نابینایان مناسبسازی شده و ساز و کاری مشخص چه در آموزش و چه در برگزاری مسابقات بین المللی برایش تدوین شده است. غیر از آن اما تک و توک تلاش‌هایی صورت گرفته که برخی ورزش‌های دیگرِ گروه رزمی برای نابینایان متناسب شود. از جمله آنها کاراته است که حدود دو دهه است در ایران در میان برخی نابینایان طرفدار پیدا کرده است. حالا اما یک ورزش دیگر هم به جمع ورزش‌های رزمیِ متناسب نابینایان اضافه شده است که نامش را رزمی دوست‌ها حتماً شنیده‌اند. «سامبو» نام ورزشی است که اخیراً به منوی ورزشکاران نابینا افزوده شده است.

سامبو یک ورزش رزمی روسی است. تلفیقی از جودو، جوجیتسو، کشتی آزاد، کشتی فرنگی و کشتی‌های محلی آسیای میانه. ابداعش به سال‌های آغازین قرن بیستم باز می‌گردد؛ جایی که یک رزمی‌کار روس به ژاپن می‌رود و دوره‌ای آموزشی را نزد مبدع جودو می‌گذراند. او به محض بازگشت از ژاپن، آنچه را که آموخته با ورزش‌های رزمی بومی شوروی تلفیق می‌کند و بعد‌ها یک رزمی‌کار دیگر روس هم چیز‌هایی به آن می‌افزاید و بالاخره در سال ۱۹۳۸ این ورزش در شوروی جنبه رسمی به خود می‌گیرد. سامبو را «رومَن نوریکوف» نامی در روسیه برای نابینایان مناسبسازی کرده است. او در ۲۰۱۰ برای اولین بار این ورزش و روش آموزش آن به نابینایان را در روسیه معرفی کرده و نخستین تورنمنت داخلی سامبو با قوانین مخصوص نابینایان را هم یک سال بعد در مسکو برگزار کرده است. این ورزش در ۲۰۱۵ به تأیید متولیان ورزش روسیه رسیده و از ۲۰۱۷ هم هر ساله لیگ سامبو نابینایان در سطح روسیه برگزار شده است. ناویکوف همچنین در ۲۰۱۹ سامبو نابینایان را در قالب یک سخنرانی در مجمع سالانه فدراسیون جهانی سامبو معرفی کرده است. همچنین در همین سال در مسابقات جهانی سامبو که در چئونگجی کره جنوبی جریان داشت، به منظور آشنا کردن اعضای فدراسیون با توانمندی‌های نابینایان در اجرای این ورزش، گروهی از نابینایان به انجام آن پرداختند.

ناویکوف در باره شرایط سال ۲۰۲۰ می‌گوید: «کرونا فرصت برگزاری هر نوع مسابقه‌ای را از ما گرفت اما اتفاقاً این فراغت باعث شد در کمیسیون ویژه معلولین فدراسیون جهانی سامبو، بتوانیم قوانین مربوط به سامبو نابینایان و همینطور کلاسبندی ورزشکاران نابینا را تدوین کنیم. ما همچنین توانستیم منابعی را برای مربیانی که قرار است سامبو را به نابینایان آموزش دهند، تهیه و ارائه کنیم.» قرار بود اولین مسابقات جهانی سامبو نابینایان در سال گذشته میلادی در روسیه برگزار شود. ده کشور هم برای شرکت در این رقابت‌ها اعلام آمادگی کرده بودند اما کرونا همه چیز را به تعویق انداخت. حالا قرار است مسابقات جهانی سامبو نابینایان در ۲۰۲۱ با تعداد بیشتری شرکت کننده، برگزار شود.

.........ورزشی

* نگاهی به اولین دوره المپیاد جهانی شطرنج معلولان

با شیوع کرونا و لغو تمامی تورنمنت های جهانی ویژه معلولان، مسابقات جهانی شطرنج نابینایان در روسیه و رقابت های آسیایی فیلیپین که قرار بود در سال 2020 برگزار شود نیز لغو شد. اما فدراسیون جهانی شطرنج تصمیم گرفت اولین دوره المپیاد جهانی شطرنج معلولان را به صورت مجازی برگزار کند تا خلأ برگزاری مسابقات رسمی را به شکل نمادین جبران کرده باشد. از آنجا که تیم کشورمان در این رقابت ها حاضر نشد، مانند سایر رقابت های مشابه که ایران نماینده ندارد، ایران سپید این رقابت ها را پوشش خبری نداد. اما پیگیری و درخواست های مخاطبانمان به ویژه دوست همراه آقای دانیال امیری، ما را بر آن داشت گزارشی از اولین دوره المپیاد جهانی شطرنج معلولان تهیه کرده تا رضایت همراهان شطرنج دوست برآورده شود.

با تصمیم فدراسیون جهانی شطرنج، المپیاد جهانی شطرنج ویژه افراد معلول 20 نوامبر تا 3 دسامبر (30 آبان تا 13 آذر) به صورت آنلاین برگزار شد.

این رقابت ها، به صورت تیمی و بر روی چهار صفحه برگزار شد که یک نفر از آنها از بخش بانوان بودند.

شطرنج بازانی می توانستند در این رویداد حضور داشته باشند که ثبت نام شان با استفاده از فرم آنلاین در وبسایت کمیسیون معلولان فیده انجام شود.

در نهایت در این مسابقات، ۶۰ تیم از ۴۴ کشور جهان حضور داشتند.

در مجموع، ۴۲۰ شطرنج باز در قالب 60 تیم به مصاف هم رفتند.

شرایط برگزاری این بازی ها به گونه ای بود که کشور ها می توانستند با چندین تیم در این مسابقات شرکت کنند.

لذا کشور ها با شماره های 1، ۲ و ۳ نامگذاری شده بودند.

در رده بندی نهایی، هلند ۱ قهرمان شد، روسیه 1 در جایگاه دوم ایستاد و اوکراین 3، سوم شد.

تیم های هلند ۳ چهارم، فیلیپین ۱ پنجم، هلند

2 ششم، آلمان هفتم، روسیه ۲ هشتم، کرواسی نهم و اسرائیل دهم شدند.

در این مسابقات هر تیم از ۷ بازیکن استفاده کرده که بر روی هر میز، ۴ بازیکن رقابت میکردند و سه نفر از هر تیم، ذخیره بودند.

در میان ۴۲۰ بازیکن حاضر در رقابت های المپیاد جهانی معلولان، ۴۸ بازیکن دارای عناوین بین المللی مانند: استاد بزرگ، استاد بین المللی، استاد فیده، استاد بین المللی بانوان و استاد فیده بانوان بودند.

به گفته علی اکبر هدهدی، رئیس انجمن شطرنج فدراسیون نابینایان، تیم ایران به علت حضور اسرائیل در این رقابت ها حاضر نشد.

امیر سرمدی

........حوادث

* نبش قبر مادر، پسر و عروس او را از دخالت در قتل او تبرئه کرد

سی ام خرداد سال گذشته زن جوانی به نام سحر که مدعی بود برادرش و همسر صیغه ای او در مرگ مادرش نقش داشته اند، شکایت خود را مطرح کرد.

وی پس از ثبت شکایت در مورد جزئیات ادعایش گفت: سال 95 پدرم فوت کرد و از آن به بعد مادرم تنها زندگی می کرد. 6 روز پیش از فوت مادرم، دوستش با او قرار ملاقات گذاشته بود اما وقتی به خانه مادرم رفته  کسی در را باز نکرده بود و با نگرانی به من و برادرم خسرو تلفن زد. ما هم دقایقی بعد با کلید یدک وارد خانه شدیم و با جسد مادرم رو به رو شدیم. همان موقع برادرم پزشکی را بالای سر مادرم آورد و گواهی فوت برایش گرفت و صبح روز بعد هم او را به خاک سپردیم. چند روز بعد به سراغ 20 سکه طلای قدیمی که مادرم داشت رفتم و دیدم که سرقت شده است.

وی در ادامه افزود: روزی که با برادرم وارد خانه شدیم تلفن بی سیم خانه شکسته شده بود و آثار کبودی نیز روی گردن مادر وجود داشت و در حال حاضر به این جمع بندی رسیدم که مادرم به طور طبیعی فوت نکرده و به قتل رسیده است. او چند وقتی بود که با برادرم اختلاف داشت و من به او مظنون هستم.

پس از اظهارات شاکی، خسرو بازداشت شد و مورد بازجویی قرارگرفت. وی گفت: من و همسرم در خانه بودیم که دوست مادرم با ما تماس گرفت و ابراز نگرانی کرد و بعد هم با خواهرم به خانه مادرم رفتیم و با جسد وی روبه رو شدیم. من همان موقع با پزشکی تماس گرفتم و او پس از معاینه اعلام کرد که مادرم بر اثر ایست قلبی فوت کرده است؛ واقعاً نمی دانم چرا خواهرم به من شک دارد.
پلیس در ادامه رسیدگی به پرونده به سراغ پزشکی رفت که گواهی فوت را صادر کرده بود. وی در توضیح ماجرا گفت: من مورد مشکوکی در مرگ زن سالخورده ندیدم و به همین خاطر علت فوت را ایست قلبی اعلام کردم.
در ادامه مأموران به سراغ دوربین مداربسته مقابل خانه زن سالخورده رفتند و آن را مورد بازبینی قرار دادند و دریافتند ساعتی قبل از پیدا شدن جسد، خسرو به همراه زن صیغه ای اش سوسن به خانه مادرش رفته و سپس با یک چمدان آنجا را ترک کرده است؛ این در حالی بود که خسرو ادعا می کرد از چند روز قبل مرگ مادرش وی را ملاقات نکرده است.
وقتی تصاویر دوربین مداربسته به خسرو نشان داده شد، وی گفت: من دوسال قبل سوسن را به عقد موقتم درآوردم و قرار بود بزودی با هم عقد دائم کنیم. آن روز مادرم سوسن را به خانه اش دعوت کرده بود به همین خاطر به آنجا رفتیم و سپس چمدان همسرم که حاوی وسایل شخصی اش بود و از مدتها قبل در خانه مادرم جا مانده بود را برداشتیم و به خانه مان رفتیم.

اظهارات این مرد شک مأموران را بیشتر کرد و مأموران به تحقیقات میدانی پرداختند و به سراغ همسایه ها رفتند که همسایه ها عنوان کردند آن شب خسرو با مادرش دعوا کرده بودند و صدای فریادهایشان به وضوح شنیده می شد.
به این ترتیب خسرو به اتهام قتل مادرش و سوسن نیز به اتهام مشارکت در سرقت بازداشت شدند. اما در همه مراحل اتهام شان را انکار کردند.
سوسن در بازجویی‌ها گفت: من و خسرو آن روز به خانه مادرش رفته بودیم که خسرو با مادرش بر سر سند یک خانه ویلایی درگیر شدند. مادرش می گفت سند خانه ویلایی را در بانک گذاشته و اگر آن را به خسرو بدهد باید نصف خانه را به نام سحر سند بزند. اما خسرو به حرف مادرش اعتراض داشت و مدعی بود که خانه ویلایی متعلق به خودش است. وقتی دعوا و جدل میان آنها بالا گرفت خسرو از من خواست تا از خانه مادرش بروم. من هم رفتم در آن زمان  حال مادرش خوب بود.
دستور نبش قبر از سوی بازپرس
در حالی که راز مرگ مشکوک زن سالخورده فاش نشده بود بازپرس پرونده یک ماه پس از این ماجرا دستور نبش قبر زن سالخورده را صادر کرد و جسد به پزشکی قانونی فرستاده شد اما کارشناسان در گزارشی اعلام کردند جسد دچار فساد شدید شده و به همین علت اعلام نظر درباره علت فوت مقدور نیست. با این اظهارنظر پرونده برای رسیدگی به شعبه پنجم دادگاه کیفری یک استان تهران فرستاده شد  و خسرو و سوسن محاکمه شدند آنها  علاوه بر رد اتهام قتل موضوع سرقت را هم انکار کردند.
در پایان جلسه قضات وارد شور شدند و اعلام کردند با توجه به اینکه جر و بحث بر سر مسائل مالی نمی‌تواند دلیل قتل باشد و از طرفی شاکی مدرکی بر وقوع سرقت ارائه نداده و مدرکی مبنی بر وقوع قتل نیز به دست نیامده، خسرو و همسر صیغه ای اش از دست داشتن در این ماجرا تبرئه شدند. اما خواهر خسرو به حکم صادر شده اعتراض کرد و پرونده به شعبه ۳۲ دیوان عالی کشور رفت. در دیوان هم قضات حکم تبرئه دو متهم را تأیید کردند تا پرونده مختومه شود.

..........چاردیواری

* با سلام و ارادت به خوانندگان ایران سپید و با آرزوی پایان یافتن هر چه سریعتر اپیدمی کرونا و بازگشت شرایط عادی زندگی و با اظهار امیدواری به تمام شدن این شرایط خاص و امکان چاپ و انتشار مجدد بریل روزنامه ایران سپید که فکر می کنم با توجه به کاهش قابل قبول اپیدمی کرونا می تواند انتشار بریل در آغاز سال جدید باشد. امیدوارم که این اتفاق بیافتد و ما بتوانیم دوباره شاهد لمس حروف بریل در سرانگشتان عزیز شما باشیم. همچنین دهه فاطمیه را تسلیت می گویم. اما پاسخ به تماس ها و نظرات شما. در پاسخ به دوستانی که راجع به تقویم و انتشار روزنامه سؤال کرده اند درباره روزنامه توضیح دادم که امیدوارم انتشار آن هر چه سریع تر امکان پذیر شود که با چشم اندازی که داریم احتمالاً در نزدیک ترین موعد بعد از عید نوروز باشد و در مورد تقویم هم رایزنی ها با رودکی ادامه دارد هنوز تصمیمی در این خصوص اتخاذ نشده است و امیدوارم تا هفته آینده بتوانیم در این زمینه  خبری به شما بدهیم. اما در مورد پرسش هایی که دوستان داشته اند و اظهار نظرهایی که بوده است. فردی بدون نامی که از شواهد بر می آید آقا هستند در مورد درخواست وام نوشته اند که قول وامی را از بهزیستی داشته است ولی وام هنوز پرداخت نشده و به خاطر راه اندازی کارگاه دچار هزینه هایی شده است. چون مبهم هست نمی توانیم هیچ توضیحی بدهیم. بارها تأکید کرده ایم دوستانی که بدون نام، بدون شرح دقیق نیاز و مشکل کامنت می گذارند ما نمی توانیم راهنمایشان کنیم. دوست دیگری در مورد شرایط شرکت در آزمون صحبت کرده است خانم رستمی از کرمانشاه که ظاهراً علی رغم پر کردن فرم درخواست منشی در روز امتحان به علت عدم درج نیاز به منشی در کارت آزمون، استرس امتحان را دارند با ایران سپید تماس گرفته اند و درخواست پیگیری داده اند. از ایشان می خواهیم که درخواست شکایتشان را به اضافه کپی فرمی که در آن تیک زده اند نیاز به منشی دارند را برای ما ارسال کنند تا بتوانیم از سازمان سنجش پیگیری کنیم. حداقل اینکه اگر هم به ایشان در آزمون کمکی نمیشود که امیدواریم بشود. مانع تکرار این نقیصه و فاجعه برای سایر دوستان باشیم. خانم زهرا سلامی با اشاره به اینکه در آزمون درخواست سهمیه آزاد برای کد محل شغل کرده اند اما هنگام پر کردن فرم آزمون با تیک زدن نیاز به منشی به عنوان کم بینا این تیک برایشان حذف شده و آن را در واقع مجاز ندانسته اند برای درخواست آن سهمیه پرسیده اند که آیا سازمان سنجش می تواند که یک فرد را که متقاضی سهمیه آزاد است حذف کند. توضیحی که باید داد این است که بله  اگر شما متقاضی سهمیه آزاد هستید نمیتوانید بیایید و از سهمیه به عنوان کم بینا متقاضی منشی شوید به این دلیل که پیش فرض این است که شما برای آن سهمیه آزاد در واقع دچار شرایط محدود کننده ای نیستید و با پیش فرض اینکه باز هم سازمان سنجش مانع شما نشود. بحث بر سر این است که آیا شرایط جسمی شما برای احراز آن پست اجازه میدهد از سهمیه معلولان استفاده کنید در نتیجه من واقعاً نمی دانم با چه شرایطی شما تصمیم به شرکت در سهمیه آزاد گرفته اید بخصوص اینکه توضیح هم ندادید این پست که گفته اید در ذیل خدمات بهداشتی است چگونه پستی است آیا یک فرد کم بینا از عهده اش بر می آید یا نه. دوست دیگری در مورد چگونگی استفاده از خدمات طب سوزنی در بهبود آر پی پرسیده اند که قطعاً به گزارشگر مربوطه ارجاع خواهد شد که در هفته آینده پاسخ دهند اما به طور کلی مؤسسه آر پی در تهران وجود دارد و این دوستمان می تواند با مؤسسه آر پی هم برای صحت و چگونگی برخورداری از این خدمت متناسب با نوع آر پی شان و سایر خدمات با مؤسسه آر پی تماس بگیرند. در مورد دوستی که به اسم فرزانه خواهان دستگاه تبدیل گفتار به متن شده اند حتماً از آقای امید هاشمی در بخش فناوری ها خواهیم خواست که در هفته آینده پاسخ مقتضی به ایشان داده شود. بقیه کامنت هایی که گذاشته شده است متأسفانه خیلی کلی و مبهم است و برخی از آن ها هم خطاب به مثلاً رئیس سازمان بهزیستی است که قاعدتاً ما نمی توانیم در این خصوص پاسخی بدهیم. با تشکر از دوستان و در خواست اینکه پرسش هایتان را خیلی شفاف توضیح دهید شما را به خدای بزرگ می سپاریم تا هفته آینده.

 

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
دانیال امیری 1399/10/28 - 01:00
rateup0
ratedown0
پاسخ
comment درود ضمن تشکر به ویژه تشکری بزرگ از استاد بزرگوار آقای معینی و آقای سرمدی و سایر دوستان که تلاش کردند اخبار المپیاد شطرنج معلولان جهان در روزنامه درج شود.از سایر بخش های ایران سپید سپاس گزاریم.
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *