شناسه خبر: 22514 منتشر شده در مورخ: 1399/9/25 ساعت: 14:30 گروه: اجتماعی  
45 درصد از دانشجویان تحت پوشش بهزیستی را معلولان تشکیل می دهند

45 درصد از دانشجویان تحت پوشش بهزیستی را معلولان تشکیل می دهند

معاون توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور اظهار داشت با اشاره به آمار 10 هزار و 104 نفری دانشجویان تحت پوشش بهزیستی گفت: 45 درصد از این دانشجویان را معلولان تشکیل می دهند که باید بهزیستی برای توانمندسازی این افراد اقداماتی را انجام می دهند.

به گزارش ایران سپید آئین تجلیل از پذیرفته‌شدگان برتر دارای معلولیت در کنکور سراسری سال ۹۹ در محل سازمان بهزیستی با حضور مسئولان سازمان سه شنبه 25 آذرماه به صورت حضوری و ویدئو کنفرانسی با سایر شهرستانها برگزار شد.

در ابتدای این نشست مجیدرضازاده معاون توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور گفت: « سازمان بهزیستی یکی از فعالیت های خود را بر روی حمایت از دانشجویان گذاشته، دانشجویی یکی از ابزار توانمندسازی افراد در جامعه است. این موضوع به ایجاد فرصت های برابر برای همه افراد کمک و به ارتقا مادی و معنوی آنها کمک می کند. سازمان بهزیستی این مهم را در سال های اخیر انجام داده و آن را تعمیم بخشیده است.»

وی ادامه داد: «در دو سال اخیر برای نظم دهی بهتر برای این امور مرکز فناوری اطلاعات، کمیته تخصصی را برای حمایت از دانشجویان تشکیل داده است. بعد از شکل گیری شیوه نامه جدید، سازمان بهزیستی حالا علاوه بر دانشجویان دانشگاه های غیردولتی، حالا دانشجویان دولتی را تحت پوشش قرار می دهد.»

معاون توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور اظهار داشت: «کمک های دیگری از جمله تفاهم نامه ها با دانشگاه های مختلف از  جمله دانشگاه آزاد انجام شده و بالغ بر ۵۰ میلیارد تومان بودجه برای کمک به تحصیلات عالیه افراد دارای معلولیت هزینه کرده است. سعی کردیم تلفیق اجتماعی و توانمندسازی اتفاق بیفتند.»

رضازاده اضافه کرد: «با الکترونیکی کردن امور مالی حدود ۳۰ درصد در منابع مالی صرفه جویی شده تا به افراد مستحق این خدمات کامل تر و سریع تری ارائه بدهیم.»

وی تاکید کرد: «با راه اندازی این سامانه ۲۲ هزار نفر از جمعیت تحت پوشش خود در دو حوزه اجتماعی و توانبخشی به عنوان دانشجو داریم و اکثریت این افراد در دانشگاه آزاد مشغول تحصیل هستند و 2700 نفر هم در دانشگاه های دولتی و روزانه تحصیل می کنند.»

رضازاده گفت: «حدود ۱۰۹ نفر این افراد در رشته های پزشکی، ۶۲۵ نفر در رشته های دکترا، سه هزار نفر در رشته های کارشناسی و کاردانی و ۱۴ هزار و ۵۰۰ نفر در رشته های کارشناسی به صورت پیوسته و ناپیوسته مشغول به تحصیل هستند.»

وی در پایان صحبت هایش بیان کرد: «از این جمعیت تقریبا حدود ۴۵ درصد دارای معلولیت هستند و سازمان بهزیستی برای توانمندسازی این افراد کمک هایی را انجام می دهند و در فهرست ما حضور دارند. این افراد ۱۰ هزار و ۱۰۴ نفر هستند که ۴۵ درصد از آنها معلولیت شدید دارند.»

در ادامه این نشست ویدئو کنفرانسی یکی از دانشجویان دارای معلولیت که به صورت حضوری در این نشست بهزیستی شرکت کرده است، گفت: «فرهنگ سازی رکن گمشده جامعه ماست چرا که مردم ما را فقط به عنوان یک معلول میشناسند و فرقی ندارد که از چه هوش و ذکاوتی برخوردار باشیم. آنها فقط صندلی چرخدارمان را می بینند و برچسب ناتوانی می زنند. مسئولان هیچ فکری به حال زیر ساخت های کشور با محوریت معلولان نمی کنند ما مشکلات فراوانی داریم وقتی پا در خیابان می گذاریم و میخواهیم از حمل و نقل عمومی استفاده کنیم. گویی هنوز ما را به عنوان شهروندان این جامعه قبول نکردند.»

تریبون صحبت به بهاره جوادی دانشجوی تهرانی رشته حقوق از دانشگاه شهید بهشتی تهران رسید. این بانوانی نابینا با اشاره به معضل همیشگی نابینایان و کم بینایان در منابع آموزشی بریل بیان کرد: «موضوع اول صحبت هایم برنامه شاد است. با توجه به انلاین شدن آموزش ها از طریق این برنامه از مسئولان می خواهیم در امر دسترس پذیر کردن این اپلیکیشن برای معلولان  اقدامات موثری را انجام دهند. دانش آموزان نابینا و کم بینا در زمینه منابع درسی محدود هستند کتاب های بریل و صوتی دیر به دست شان میرسد و تازه زمانی هم که میرسد، متوجه میشویم کتابها چاپ قدیم هستند و به درد بچه ها نمیخواد.»

حال نوبت به استان بوشهر رسید، خانم بهزادی دانشجوی رشته حقوق دانشگاه شیراز در این نشست گفت: «هنگامی که دانش آموزان می خواهند وارد فرایند کنکور شوند با مشکل بزرگ کمبود منابع درسی مناسب رو به ور میشوند. این دغدغه را همه دانش اموزان و دانشجویان نابینا در استان های مختلف تجربه کردند. خواسته دیگرم از ریاست سازمان این است که با توجه به برگزاری آنلاین کلاس های درسی در این روزها به دانشجویان تسهیلاتی دهند که بتوانند لپ تاپ تهیه کرده و به درسشان برسند.»

واریز کمک هزینه 10 میلیون تومانی برای تهیه لپ تاپ به حساب 50 دانشجوی نخبه 

بعد از صحبت های تعدادی از دانشجویان دارای معلولیت وحید قبادی دانا در این دیدار صمیمی با اشاره به اینکه بیش از ۵۰ نفر از افراد دارای معلولیت در این ماراتن تحصیلی حائز رتبه برتر شدند،گفت: « عزم، اراده و تلاش این افراد برای رسیدن به این موفقیت بزرگ قابل ستایش است و باید این افراد را به عنوان الگو به آحاد جامعه معرفی کرد تا همگان بدانند با اصرار بر توانستن و خواستن می‌توان بر مشکلات غلبه کرد.» 

رئیس سازمان بهزیستی کشور، افزود: «حضور افراد دارای معلولیت در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی منوط به تحقق شرایط مناسب‌سازی و دسترس‌پذیری در بخش‌های فضای فیزیکی، تجهیزات و وسائل آموزشی و ... است؛ همچنین دسترس‌پذیری به سامانه شاد و وصول کتاب‌های صوتی و بروزرسانی کتاب‌های با خط بریل از جمله درخواست‌های پذیرفته‌شدگان برتر دارای معلولیت در کنکور سراسری سال ۹۹ می‌باشد از طرفی ایجاد شرایط برابر، رفع تبعیض، یکسان دیدن افراد دارای معلولیت مطالبات این افراد از جامعه است.»

قبادی ادامه داد:« از سال گذشته برای دانشجویانی که در دانشگاه دولتی پذیرفته می شوند کمک هزینه تحصیلی در نظر گرفته ایم که از ۴۰۰ هزار تومان تا دو میلیون تومان است»

وی افزود: «تحصیل در فضای مجازی مشکل دیگر برخی معلولان است. سازمان به عنوان متولی معلولان 10 میلیون تومان به عنو ان کمک هزینه خرید لپ تاپ برای ۵۰ دانشجوی نخبه واریز کرده یا می کند. برای ۶ دانشجویی هم که رتبه زیر هزار گرفتند لپ تاپی برای قدردانی اهدا شده است»

قبادی دانا گفت:« ۱۵۸ هزار دانش آموزان دارای معلولیت در مدارس سطح کشور تحصیل می کنند که از این تعداد ۸۰ هزار نفرشان در مدارس استثنایی و بقیه در سایر مدارس عادی هستند»

قبادی دانا اظهار داشت: «افراد معلول باید بتوانند زندگی مستقل با شان و منزلت اجتماعی تجربه کنند. مناسب سازی فضاها باید انجام شود. راه درازی برای این کار داریم تا مثل بسیاری از کشورها معلولان را در سطح جامعه ببینیم. اگر آنها را اینجا کمتر می بینیم برای این است که شرایط برای حضور فعال آنها نیست»

قبادی دانا با بیان اینکه هدف ما برچسب دار کردن افراد معلول نیست، افزود: «از ۵۰ دانشجوی نخبه ای که در این نشست دعوت کرده ایم هفت نفر در رشته پزشکی، چهار نفر در داروسازی، دو  نفر در دندانپزشکی، ۶ نفر در رشته حقوق، ۲۱ نفر در رشته های مهندسی و سایر رشته های زبان و هنر تحصیل می کنند»

رییس سازمان بهزیستی در پایان صحبت هایش گفت: «باید کارهایی انجام بدهیم تا شرایط برابر برای افراد معلول ایجاد شود. باید فراتر از اینها فکر کنیم و کمک کنیم فرهنگ سازی بزرگی برای معلولان در سطح جامعه دیده شود.»

 

 

 

 

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *