شناسه خبر: 22389 منتشر شده در مورخ: 1399/9/13 ساعت: 00:40 گروه: مشاوره  
انجمن توان یاب و دغدغه توانبخشی از راه دور + فایل صوتی

انجمن توان یاب و دغدغه توانبخشی از راه دور + فایل صوتی

یکی از انجمنهای فعال در زمینه توانبخشی معلولان، انجمن توان یاب است. برای آشنایی با فعالیتهای این انجمن گفتگوی ما را با دل آرام نبوی، مدیر عامل این انجمن بخوانید.

به گزارش ایران سپید نبوی در ابتدا در زمینه فعالیتهای انجمن می گوید: فعالیتهای انجمن شامل: خدمات توانبخشی به صورت صد در صد رایگان،  کاردرمانی، گفتاردرمانی، نوروفیدبک و بیوفیدبک، مشاوره ، مددکاری و حمایت خانواده است. در کنار اینها روی بحث پیشگیری از معلولیت هم کار می کنیم. در این موضوع هدف ما کل جامعه است. هم اطلاعرسانی می کنیم و هم کسانی را که می خواهند فرزند مجدد داشته باشند را از اول کار  مرحله به مرحله با مشاوره ژنتیک همراهی می کنیم تا به تولد فرزند سالم برسیم.

س: خدمات شما به نابینایان هم تعلق می گیرد؟

ج: ما کودکان دارای معلولیت جسمی حرکتی را از بدو تولد تا 16 سالگی پوشش می دهیم و قصد داریم این کار را به صورت تخصصی انجام دهیم در این طیف کودکان نابینا و چند معلولیتی هم وجود دارند. به عنوان مثال اگر کودکی اوتیسم داشته باشد از آنجا که انجمن اوتیسم به صورت تخصصی کار می کند او را به این انجمن ارجاع می دهیم و کودک نابینا را هم به سمت انجمنهای نابینایان می فرستیم.

اما با شروع همه گیری کووید 19، بسیاری از انجمنهایی که در زمینه توانبخشی فعالیت می کردند با مشکل روبرو شدند در این دوره انجمن توان یاب با چه مشکلاتی مواجه شده و چگونه توانسته از پس آنها بر آید؟

ج: از بهمن 98 در حدود یک ماه پروسه توانبخشی حدود 400 کودک متوقف شد و ما نه تنها گزارش پیشرفت نمی شنیدیم بلکه گزارش پسرفت هم داشتیم. در حالیکه رسالت ما این است که بچه ها به استقلالی نسبی برسند. ما داشتیم از این رسالت دور می شدیم. برای همین سعی کردیم توانبخشی از راه دور را به شکل گسترده پیاده کنیم. در این هنگام متوجه مشکلات جدیدی شدیم. و دیدیم زیرساختها خیلی مشکل دارند. اول اینکه خانواده های متوسط تا ضعیفی داشتیم که اصلا گوشی هوشمند نداشتند. دوم یک سری از خانواده ها گوشی داشتند ولی محل زندگی آنها در جایی بود که آنتن دهی و دسترسی به اینترنت آسان برایشان مهیا نبود. و مورد سوم فرهنگ جاری بر یکسری از خانواده ها بود . که نمی توانستیم توانبخشی آن لاین را از شروع کار جا بیندازیم. مشکلاتمان را با کمک سازمانهایی برطرف کردیم ولی این ذهنیت برای ما ایجاد شد که در یک رویداد مهم این دغدغه ها را به صورت گسترده مطرح کنیم چون این دغدغه ها حتما در شهرهای دیگر هم وجود دارند و بحث این است که زمان طلایی برای توانبخشی کودکان دارای معلولیت می گذرد و اگر درمان و استقلال این بچه ها به وقفه بیفتد بیست سال بعد شاهد نتایج خوبی نخواهیم بود. برای همین هجدهم آذر ماه وبینار مشترکی خواهیم داشت با اتاق بازرگانی ایران که در آن اساتید جامعه توانبخشی، کاردرمانگرها اساتید صنف نرم افزار و ارتباطات و کسانی که در حوزه درمانهای مجازی و از راه دور کار کرده اند و فعالان اقتصادی حضور دارند و هر یک این مسئله را از منظر خود باز می کنند هم اطلاعاتی را به جامعه منتقل می کنند و هم راه حلهایی برای کل جامعه هدف یعنی معلولان اندیشیده می شود.

 

گفتگو_با_دلارام_نبوی
  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *