شناسه خبر: 22208 منتشر شده در مورخ: 1399/8/19 ساعت: 16:14 گروه: اجتماعی  
برگزاری اولین نشست کارگروه مشورتی نمایندگان گروه های مختلف معلولیت

برگزاری اولین نشست کارگروه مشورتی نمایندگان گروه های مختلف معلولیت

با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی اولین نشست کارگروه مشورتی متشکل از افراد دارای معلولیت درگروه‎های نابینا، ناشنوا و جسمی حرکتی و نیز والدین دانش آموزان با نیازهای ویژه ذهنی، طیف اتیسم، چند معلولیتی و مشکلات ویژه یادگیری برگزار شد

به گزارش ایران سپید  دکتر سید جواد حسینی در این نشست  ضمن تقدیر از اعضای گارگروه در جهت پذیرش مسئولیت به تشریح اهداف تشکیل کارگروه مشورتی پرداخت و اظهار کرد:  مهمترین هدف از تشکیل گروه مشورتی متشکل از افراد دارای معلولیت، ارتقای تعلیم و تربیت دانش آموزان با نیازهای ویژه است.

وی گفت: وزارت آموزش و پرورش در راستای  اجرایی کردن سند تحول بنیادین 25 بسته های تحولی تدوین کرده است که  ۳ بسته  تحولی "مدرسه انطباقی"، "مداخلات بهنگام طلایی" و "بسته  توسعه مشارکت ها و اجتماعی شدن" متعلق به آموزش و پرورش استثنایی است.

معاون وزیر با بیان اینکه هیچ نظام تعلیم و تربیتی در دنیا بدون مشارکت در جامعه موفق نبوده است گفت:در نظام آموزش و پرورش نیاز به بسط مشارکت، کاهش  تمرکز و اجتماعی شدن داریم و این سه مفهوم در بسته تحولی توسعه مشارکت ها آمده است.

حسینی با بیان اینکه  مشارکت در نظام و تعلیم و تربیت در سه قلمرو مالی، اجرایی و فکری  تعریف شده است، گفت: هدف  از تشکیل این کارگروه، مشارکت فکری و استفاده از طرح های نوآورانه در راستای ارتقای  نظام تعلیم و تربیت دانش آموزان با نیازهای ویژه است.

معاون وزیر در ادامه به تشریح انواع مشارکت پرداخت و اظهار کرد:  در نظام های دنیا سه نوع مشارکت تزئیناتی، محدود و واقعی داریم که بهترین نوع مشارکت همان مشارکت واقعی مستمر و نظامند است و هدف از تشکیل کارگروه مشورتی نیز مشارکت واقعی مستمر و نظام مند است.

وی افزود:  در انتخاب اعضای این کارگروه مدل توسعه صورت بندی شده مد نظر بوده و افرادی انتخاب شده اند که یا خود  فرهنگی دارای معلولیت هستند و یا با معلولین تجربه زیسته دارند.

 معاون وزیر با تاکید بر اینکه تمام تلاش سازمان آموزش و پرورش استثنایی جلب مشارکت تمامی ارکان درون و برون سازمانی است اظهار کرد:  اولین رکن اصلی دورن سازمانی نظام تعلیم و تربیت و عنصر اصلی تحول آفرین  معلمان هستند و برای مشارکت معلمان در نظام تعلیم و تربیت چندین طرح در آموزش و پرورش استثنایی تدوین شده است.

وی افزود:گروه بندی حرفه ای معلمان و ایجاد حلقه اتصال با آنان، راه اندازی پارلمان مجازی معلمان با عضویت ۱۶ هزار نفر از معلمان استثنایی، طرح جمع آوری ایده های مطلوب که تاکنون ۴۴ طرح جدید از سراسر کشور جمع آوری شده است و نظام تصمیم گیری از مدرسه تا ستاد از جمله طرح ها و برنامه های مشارکتی سازمان آموزش و پرورش استثنایی برای مشارکت بهتر معلمان در امر تعلیم و تربیت است.

حسینی دانش آموزان را  دومین رکن  نظام تعلیم و تربیت دانست و گفت: در راستای مشارکت دانش آموزان تاکنون مجلس دانش آموزی متشکل از منتخبین دانش آموزان استثنایی سراسر کشور تشکیل شده است و طرح  هر دانش آموز حداقل یک نقش و یک تشکل نیز تدوین و اجرایی شده است.

 معاون وزیر عنصر دیگر مشارکت را  مدیران دانست و گفت: مدیران کلیدی ترین عنصر تعلیم و تربیت و راهبر آموزشی هستند و در راستای مشارکت نظام مند مدیران 10 مرکز ارتقای مدیریت آموزشگاهی تا پایان سال در کشور راه اندازی خواهد شد.

وی افزود: تشکیل کارگروه بهبود و اصلاح مدیریت آموزشگاهی و  تدوین نظام ارتباطی سابت شامل تجربه گردانی در خصوص سیاست ها، اهداف، برنامه ها و  تجارب مدیران  نیز از دیگر برنامه های مشارکتی مدیران است.

حسینی رکن دیگر مشارکت را  مشارکت اولیاء دانست و گفت: مشارکت اولیا در امر تعلیم و تربیت بالاصاله است و برای مشارکت بیشتر اولیا تاکنون پارلمان مشورتی اولیا با ۶۴ عضو  و  از  هر استان ۲ نماینده تشکیل شده است و همچنین طرح های  اولیا یاری والدین در مدارس و  اولیای همیار معلم  نیز اجرایی شده است.

معاون وزیر با اشاره به مشارکت خیرین  اظهار کرد: بر اساس آمایش سرزمینی 210 مدرسه استثنایی در کشور مورد نیاز است که تاکنون و با مشارکت خیرین 100 مدرسه از این تعداد در سال جاری کلنگ زنی شده است.

وی افزود: رکن دیگر مشارکت، مشارکت دستگاه های اجرایی و نهاد ها در امر تعلیم و تربیت است که برای تحقق این امر نهضت توان افزایی  در راستای  تامین تجهیزات مورد نیاز دانش آموزان استثنایی  و طرح صد مدرسه صد دبیرخانه برای مشارکت دولت و دستگاه ها در امر تعلیم و تربیت تاکنون در آموزش و پرورش استثنایی اجرایی شده است.

 وی گفت:  تاکنون از مشارکت نهادهای عمومی نظیر شوراهای شهر و شهرداری ها  نیز در مناسب سازی معابر منتهی به مدارس و پرداخت بخشی از هزینه ایاب و ذهاب دانش آموزان استثنایی استفاده شده است.

 حسینی آخرین رکن مشارکت را مشارکت پژوهشگران و دانشگاهیان دانست و گفت: در راستای مشارکت بیشتر نخبگان علمی، پژوهشگران و دانشگاهیان کارگروه رصد و کاربست مطالعات ملی و بین المللی در حوزه دانش آموزان استثنایی  راه اندازی شده است.

 شایان ذکر است اعضای کارگروه مشورتی نمایندگان گروه های مختلف معلولیت شامل بهزاد اشتری فرهنگی  ناشنوا و دانشجوی دکتری برق، محمد جواد جهانیان فرهنگی  نابینا و دانشجوی دکتری مدیریت فرهنگی، شروین وفا فرهنگی دارای معلولیت جسمی حرکتی و کارشناسی ارشد ادبیات فارسی، مژگان توکلی همکار فرهنگی و دارای  فرزند طیف اتیسم، ستاره سلیمان پور همکار فرهنگی و دارای فرزند چند معلولیتی و کلثوم سعادت  همکار فرهنگی و دارای فرزند با  نیاز ویژه ذهنی می باشند.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *