شناسه خبر: 22149 منتشر شده در مورخ: 1399/8/11 ساعت: 00:03 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه یکشنبه 11 آبان ۱۳۹۹

روزنامه یکشنبه 11 آبان ۱۳۹۹

عناوین امروز: جزئیات واگذاری مسکن به مددجویان بهزیستی - نحوه اعتراض کنکوری ها به نتایج نهایی اعلام شد - تعرفه جدید کارت به کارت چقدر است؟ - اگر تست PCR رایگان شود، آمارها واقعی تر می شوند - دُریافت - برگزاری نوزدهمین مجمع عمومی کمیته ملی پارالمپیک - توطئه پزشک زیبایی و معشوقه اش برای طلاق همسر

روزنامه «ایران سپید»

یکشنبه 11 آبان ۱۳۹۹

15 ربیع الاول ۱۴۴۲

1 نوامبر 2020

سال بیست و چهارم شماره 6550

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وب سایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

........عناوین این شماره......

جزئیات واگذاری مسکن به مددجویان بهزیستی

نحوه اعتراض کنکوری ها به نتایج نهایی اعلام شد

تعرفه جدید کارت به کارت اعلام شد

اگر تست PCR رایگان شود، آمارها واقعی تر می شوند

دُریافت

جان گری هم فیلم ساز شد

برگزاری نوزدهمین مجمع عمومی کمیته ملی پارالمپیک

توطئه پزشک زیبایی و معشوقه اش برای طلاق همسر

.........ویژه

* جزئیات واگذاری مسکن به مددجویان بهزیستی

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: کل بودجه مسکن سازمان بهزیستی در سال گذشته ۴۵ میلیارد تومان بوده که با تلاش‌های انجام شده امسال به ۶۶ میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است.

وحید قبادی دانا در جمع خبرنگاران در خصوص تأمین مسکن مددجویان بهزیستی گفت: «یکی از اهداف سازمان بهزیستی توانمندسازی مددجویان تحت پوشش سازمان است و در این راستا یکی از فعالیت‌های در دست انجام، تلاش برای بهره‌مندی آنان از نعمت داشتن مسکن است.»

وی گفت: «در این راستا از ابتدای تأسیس سازمان بهزیستی تاکنون، ۱۳۰ هزار واحد تسهیل‌گری شده و با کمک دستگاه‌ها، خیرین و نهادهای حاکمیتی در اختیار مددجویان سازمان بهزیستی قرار گرفته است. در ۲۲ ماه اخیر ۳۰ هزار واحد مسکونی برای در اختیار قرار دادن آنان برای مددجویان بهزیستی تسهیل‌گری شده است یعنی در ۶۶۰ روز اخیر روزانه ۴۵ واحد مسکونی در اختیار مددجویان قرار داده شده است.»

قبادی دانا با بیان اینکه در ۲۲ ماه اخیر عملیات احداث ۲۷ هزار واحد مسکونی در سطح کشور آغاز شده است، اظهار کرد: «تلاش ما بر این است که بتوانیم با سرعت بیشتری این کار را انجام دهیم. ۷۰۰۰ واحد مسکونی در شش ماه اول سال ۹۹ تسهیل‌گری شده و بهره‌برداری آن توسط مددجویان سازمان بهزیستی آغاز شده است. این فعالیت‌ها در قالب پروژه‌های برنامه‌های مشترک با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، بسیج سازندگی، صندوق توسعه ملی، قرارگاه خاتم الانبیا، نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، سازمان ملی زمین و مسکن، سازمان برنامه و بودجه و وزارت راه و شهرسازی بوده است.»

رئیس سازمان بهزیستی کشور در ادامه گفت: «در قالب این برنامه‌های مشترک، برنامه تهیه مسکن برای خانوارهای دارای دو معلول و بیشتر از سال ۹۴ آغاز شده بود و ۱۴ هزار خانوار احصا شده بودند، تاکنون ۹۱۴۰ واحد مسکونی به خانوارهای دارای دو معلول به بالا تحویل داده شده است. در برنامه مشترک با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نیز از ۱۴ هزار واحدی که کار ساخت آن آغاز شده ۸۳۰۰ واحد واگذار شده است.»

قبادی دانا افزود: «در قالب برنامه مشترک با بسیج سازندگی، عملیات ساخت ۱۳۴۴ واحد مسکونی آغاز و ۵۳۵ واحد واگذار شده است همچنین در قالب برنامه مشترکی که با صندوق توسعه ملی بنیاد مسکن برای واحد مسکونی ویژه ایتام آغاز شده، عملیات احداث ۵۸۲ واحد مسکونی آغاز شده است.»

رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه طرح تهیه مسکن برای خانوارهای دارای دو معلول به بالا با مشارکت بنیاد مستضعفان، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، سازمان ملی زمین و مسکن، انجمن خیرین مسکن‌ساز و بهزیستی در حال انجام است، گفت: «البته در ۲۲ ماه اخیر ۵۶ هزار خانوار جدید نیز شناسایی شده‌اند که تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند و مسکن ندارند و نیازمند مسکن هستند که این باعث شده تعداد خانوارهای پشت نوبت در مجموع به ۱۶۹ هزار خانوار برسد.»

قبادی دانا درباره تسهیلات ودیعه مسکن نیز گفت: «طبق مصوبه‌ای که ستاد ملی مقابله با کرونا داشت، ۲۴ هزار و ۸۴۲ خانوار از مددجویان تحت پوشش سازمان بهزیستی برای دریافت تسهیلات ودیعه مسکن به وزارت راه و شهرسازی معرفی شدند. ارزش این تسهیلات در مجموع برای این خانوارها ۴۸۹ میلیارد تومان است. همچنین با همکاری بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی و صندوق امداد ولایت کمیته امداد تسهیلات ودیعه مسکن برای مددجویان تحت پوشش سازمان بهزیستی به مبلغ ۵۰ میلیارد تومان به صورت قرض الحسنه آماده توزیع است که از ۲۰ میلیون تا ۳۰ میلیون تومان به صورت سه ساله با معرفی ادارات کل بهزیستی استان‌ها و با تأمین اعتباری که بنیاد مستضعفان انجام دادند توسط صندوق امداد ولایت پرداخت می‌شود و در اختیار افراد قرار می‌گیرد.»

وی افزود: «در ماه‌های گذشته نیز مبلغ ۳۰ میلیارد تومان کمک بلاعوض از بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی تأمین اعتبار شد و برای مددجویان اجاره‌نشین بهزیستی به صورت کمک بلاعوض در سطح کشور توزیع شد البته با توجه به محدودیت منابع و میزان بالای نیاز مددجویان سازمان بهزیستی، ما با مشکلات زیادی در این زمینه مواجه هستیم. طبیعتاً میزان اعتبارات سازمان بهزیستی در حوزه مسکن کفاف این کار را نمی‌دهد.»

به گفته رئیس سازمان بهزیستی کشور، کل بودجه مسکن سازمان بهزیستی در سال گذشته ۴۵ میلیارد تومان بوده که با تلاش‌های انجام شده امسال به ۶۶ میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است. طبیعتاً اگر قرار بود سازمان بهزیستی به تنهایی این کارها را انجام دهد از عهده این حجم فعالیت در حوزه مسکن بر نمی‌آمد. کمک‌های دستگاه‌ها و نهادهای مختلف در این زمینه باعث شده است که بتوانیم پوشش بیشتری را برای فعالیت‌ها ایجاد کنیم.

قبادی دانا در پایان گفت: «اینکه طی ۲۲ ماه ۳۰ هزار واحد مسکونی واگذار شده و عملیات احداث ۲۷ هزار واحد مسکونی دیگر در این ۲۲ ماه اخیر آغاز شده است، نشان می‌دهد با همدلی و همکاری بین‌بخشی با دستگاه‌ها و نهادهای مختلف، خیرین، خیریه‌ها و مجموعه‌های مردم نهاد و حمایت‌های خوب سازمان برنامه و بودجه، می‌توان قدم‌های بلندی را در تأمین مسکن برای مددجویان سازمان بهزیستی برداشت.»

* فراکسیون حمایت از معلولان قبل از ۱۲ آذرماه تشکیل می‌شود

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با اعلام خبر تشکیل فراکسیون حمایت از معلولان قبل از روز جهانی معلولان تأکید کرد که پیگیری اجرای قانون جامع حمایت از معلولان، پوشش بیمه درمانی، تأمین معیشت و اشتغال از اولویت‌های دستورکار این فراکسیون خواهند بود.

محمدعلی محسنی بندپی در تشریح نتیجه پیگیری‌های وی برای تشکیل فراکسیون حمایت از معلولان در مجلس یازدهم، گفت: «این موضوع تا هفته آینده به نتیجه می‌رسد و فراکسیون حمایت از معلولان برای فعالیت در این دوره از مجلس تا قبل از 12 آذرماه که مصادف با روز جهانی معلولان است، تشکیل خواهد شد.»

نماینده مردم چالوس، نوشهر و کلاردشت در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: «ما در روز 12 آذرماه قطعاً از تعدادی از معلولان دعوت خواهیم کرد که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی در این فراکسیون حضور پیدا کنند.»

وی با بیان اینکه به عنوان عضو هیأت رئیسه در فراکسیون حمایت از معلولان فعالیت خواهد کرد در مورد موضوعاتی که باید در دستورکار این فراکسیون قرار گیرد، تصریح کرد: «نظارت بر اجرای قانون جامع حمایت از معلولان که در مجلس دهم به تصویب رسیده است یکی از مهمترین اولویت‌های دستورکار فراکسیون حمایت از معلولان خواهد بود.»

محسنی بندپی با تأکید بر اینکه پوشش بیمه خدمات درمانی و معیشت معلولان از دیگر اولویت‌های دستورکار فراکسیون حمایت از معلولان خواهد بود، خاطر نشان کرد: «معلولان برای تأمین معیشت خود مقرری دریافت می‌کنند، اما با وجود رشد چشمگیر تورم قطعا نمی‌توانند با این مبلغ محدود مایحتاج خود را تأمین کنند. همچنین قیمت تجهیزات توانبخشی چندین برابر افزایش یافته است، بنابراین معلولان در این شرایط به هیچ وجه نمی‌توانند نیاز خود در این بخش را نیز تأمین کنند.»

این نماینده مردم در مجلس یازدهم، تأکید کرد: «مناسب‌سازی چه در منزل و چه محیط های اجتماعی نیز از دیگر موضوعاتی است که مغفول مانده است، همچنین بر اساس قانون دستگاه‌های اجرایی باید 3 درصد از ظرفیت استخدامی خود را به جذب معلولان اختصاص دهند و رفع این مشکلات می‌طلبد که اعتبارات تخصیص یافته به سازمان بهزیستی کشور افزایش پیدا کند.»

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: «هم‌اکنون فراکسیون حمایت از معلولان باید نظارت بر عملکرد دستگاه‌های اجرایی را به منظور اجرای قانون جامع حمایت از معلولان در دستورکار خود قرار دهد.»

.........اخبار روز

* نحوه اعتراض کنکوری ها به نتایج نهایی اعلام شد

داوطلبانی که به نتیجه نهایی آزمون سراسری سال 1399 اعتراض دارند از 15 تا 23 آبان فرصت دارند اعتراض خود را به سازمان سنجش آموزش کشور ارسال کنند. پذیرفته شدگانی که مدعی هستند در انتخاب رشته خود مرتکب اشتباه شده اند و تقاضای بررسی کدرشته اولویت بعدی در فرم انتخاب رشته و یا مجوز شرکت در آزمون سال آینده (برای قبولین رشته‌های دوره روزانه) را دارند باید پس از انتشار کارنامه نتایج نهایی (در تاریخ 15 آبان) تقاضای خود را منحصراً بصورت اینترنتی از طریق سیستم پاسخگویی در درگاه اطلاع رسانی این سازمان «با موضوع بررسی اشتباه در انتخاب رشته و تقاضای اولویت بعدی» حداکثر تا تاریخ 23 آبان به این سازمان ارسال کنند.

* فوت نصف کرونایی‌های بستری در ICU

رئیس کمیته علمی ستاد کرونا: از هر 100 نفر که در بخش ویژه بستری می‌شوند 50 نفر فوت می‌کنند.

* در هفته‌های آینده ‌‌‌واکسن ایرانی کرونا را روی انسان تست می‌کنیم

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه میزان همکاری و همراهی اجتماعی با مدافعان سلامت باید افزایش پیدا کند، گفت: به سمت آزمایش انسانی "واکسن کرونا" می‌رویم.

* تمدید محدودیت‌های ورزشی کشور تا 14 آبان/ فاز اول تعطیلی در تهران و 43 شهرستان تا چهارشنبه

رئیس جمهوری اعلام کرد که محدودیت های اعمال شده ای که هفته گذشته اعلام شد تا چهارشنبه هفته جاری (14 آبان ماه) تمدید می شود و در مورد بازه زمانی 10 روزه پس از آن، تصمیمات جدیدی در خصوص 25 استان و 46 شهرستان محدودیت‌های جدیدی در نظر گرفته شده که به زودی ابلاغ می شود. بنابراین همانند چهار هفته گذشته، تعطیلی باشگاه های ورزشی، ورزش های پر برخورد از جمله کشتی، کاراته، جودو و موارد مشابه، استخرهای سرپوشیده و باشگاه های بدنسازی بر اساس ابلاغیه ستاد ملی مقابله با کرونا برای در پایتخت اعمال می شود و تا 14 آبان ماه ادامه می یابد.

* با رویه فعلی 900 کشته در روز دور از ذهن نیست!

رئیس مرکز ویروس‌شناسی بیمارستان مسیح‌دانشوری: با رویه مدیریتی فعلی رسیدن به عدد 900 کشته در روز دور از ذهن نیست. باید دو تا سه هفته کشور را قرنطینه کامل کرد یا شهرهای قرمز را قرنطینه کرد تا سکون کامل در کشور ایجاد شود و مردم همگی در خانه‌ها بمانند و این قرنطینه را کامل اجرا کنیم. در ظاهر گفته می‌شود مسئولیت کنترل با وزارت بهداشت است اما در عمل این‌طور نیست.

* خبرهای تکان‌دهنده از بهشت زهرا تهران؛ سالن تطهیر پاسخگوی حجم جنازه‌ها نیست

خبرهای تکان‌دهنده‌ای که از بهشت زهرا می‌رسد، گویای آن است که افزایش مرگ و میر ناشی از کرونا در تهران باعث شده که سالن‌های تطهیر دیگر پاسخگوی این حجم مراجعه نباشند.

از یک هفته قبل تعداد جنازه‌های ورودی به بهشت زهرا بیش از ظرفیت سالن‌های تطهیر و پرسنل شاغل در آن است و مسئولان مجبورند تعدادی از جنازه‌ها را در سوله‌های مدیریت بحران نگهداری کنند. طبق این گزارش، جنازه‌های فراتر از ظرفیت در سوله بحرانی که در نزدیکی ایستگاه مترو حرم مطهر قرار دارد، نگهداری می‌شود تا پس از شست‌وشو توسط افراد داوطلب در ساعات عصر و شب، برای دفن در روز بعد آماده شوند.

* مدیرکل تعزیرات تهران: قیمت مرغ 20 هزار و 400 تومان است، اگر کسی گران‌فروشی کند، ورود می‌کنیم.

.........گزارش روز

* تعرفه جدید کارت به کارت اعلام شد

طبق بخشنامه بانک مرکزی از ابتدای آذرماه کارمزد خدمات بانکی از جمله کارت به کارت افزایش خواهد یافت ضمن اینکه انتقال وجه از طریق پایا و ساتنا نیز مشمول کارمزد می شوند.

با ابلاغ بخشنامه جدید تغییرات کارمزد انواع خدمات بانکی، از ابتدای آذر ماه شاهد افزایش کارمزد خدمات بانکی در شبکه بانکی خواهیم بود.

برهمین اساس نیز کارمزد کارت به کارت به ازای انتقال هر یک میلیون تومان از ۵۰۰ به ۶۰۰ تومان افزایش خواهد یافت و در صورت افزایش هر یک میلیون تومان در فرایند کارت به کارت معادل ۲۴۰ تومان به این هزینه اضافه می‌شود.

نکته مهم در بخشنامه بانک مرکزی اعمال کارمزد برای خدمات پایا و ساتنا است،کارمزد انتقال وجه بین بانکی پایا ۱صدم درصد مبلغ تراکنش از ۲۰۰ تومان تا ۲۵۰۰ تومان در پرداخت های انفرادی و ۱۰۰ تومان به ازای هر تراکنش در پرداخت‌های گروهی است.

کارمزد انتقال وجه بین بانکی ساتنا نیز ۲ صدم درصد مبلغ تراکنش تا سقف ۲۵ هزار تومان کارمزد تغیین شده است.

هرچند برای افتتاح حساب و صدور دفترچه سپرده قرض الحسنه پس انداز کارمزدی تعیین نشده اما هزینه افتتاح حساب سپرده کوتاه مدت متمرکز ۵ هزار تومان و صدور هر جلد دفترچه صرفاً برای حساب های کوتاه مدت نیز ۴۸۰۰ تومان خواهد بود.

همچنین هزینه ارسال پیامک برای اطلاع رسانی با گرفتن رضایت مشتری معادل ۳۰ تومان به اضافه هزینه پیامک و حق اشتراک سالیانه خواهد بود.

ضمن اینکه هزینه صدور دسته چک به ازای هر برگ چک ۲ هزار ریال به همراه هزینه تمبر چک خواهد بود؛ کارمزد رفع سوءاثر برای هر برگ چک ۱۲ هزار تومان تعیین شده است.

صدور کارت مغناطیسی هوشمند در شعب بانکی با کارمزد ۶ هزار تومانی همراه خواهد بود ضمن اینکه کارمزد صدور رمز جدید برای انواع کارت‌های بانکی (نقدی، اعتباری و هدیه) در شعبه به درخواست مشتری هزار تومان تعیین شده است.

همچنین کارمزد اعلام مانده کارت-خودپرداز/کیوسک شتابی ۱۲۰۰ ریال و اعلام مانده کارت و صورتحساب ۱۰ گردش آخر ۲۴۰۰ تومان تعیین شده است.

با بخشنامه جدید بانک مرکزی که از ابتدای آذرماه اجرایی خواهد شد، هزینه ارائه صورت حساب سال جاری هر صفحه ۶۰۰ تومان و برای سال‌های گذشته به ترتیب ۶۰۰ و ۷۲۰ تومان می شود.

اخذ کد بورسی در شعب بانکی نیز با بخشنامه جدید بانک مرکزی مشمول کارمزد ۵ هزار تومانی می شود.

..........بهداشت و سلامت

* اگر تست PCR رایگان شود، آمارها واقعی تر می شوند

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، گفت: اگر تست PCR  رایگان شود و از افراد بیشتری تست گرفته شود آمارها بیشتر به واقعیت نزدیک می شود.

به نقل از مهر، علیرضا زالی افزود:  آماری که در تمام جهان به آن استناد می‌شود در مورد بیمارانی است که آزمایش PCR آنها مثبت اعلام شده این افراد طبق پروتکل ملی و آزمایش PCR مثبت چه علائم داشته باشند و چه نداشته باشند موارد قطعی ابتلاء به کرونا تلقی می‌شوند.

البته الان سازمان بهداشت جهانی تعاریف خود را از ابتلای به بیماری کرونا گسترش داده به عنوان مثال شما اگر با فردی در ارتباط باشید که تست PCR او مثبت باشد می‌گوئیم تا زمانی که تست PCR شما منفی نشده شما هم در گروه محتمل به کرونا هستید.

بر این اساس آمارهای وزارت بهداشت بر اساس آمارهای دانشگاه‌های علوم پزشکی در سراسر کشور است. این دانشگاه‌ها سامانه‌هایی دارند که موارد PCR مثبت برای آنها اعلام می‌شود.

وی گفت: برای اینکه مسئله آمار حل شود و بتوانیم آمار دقیق‌تری در ایران و یا در کشورهایی که چنین مشکلاتی دارند اعلام کنیم باید مخرج کسر که میزان تعداد مبتلایان است به عدد واقعی نزدیک تر شود.

زالی ادامه داد: برای این موضوع پیشنهاد داده ایم به خصوص در تهران هر چه سریع‌تر میزان سرانه تست PCR به صورت هوشمند افزایش پیدا کند آن موقع است که با افزایش میزان ابتلاء می‌توانیم آمار دقیق‌تری را اعلام کنیم. ما می‌خواهیم اخذ تست PCR را به مراکز جامع سلامت انتقال دهیم و بر اساس نظر مراقبان سلامت هر فردی که به این تست،نیاز داشته باشد  به این مراکز مراجعه کند.

زالی افزود: پیشنهاد ما به ستاد مقابله با کرونا این بوده است که تست PCR رایگان شود و یا با حداقل قیمت در مراکز جامع سلامت ارائه داده شود تا آمارها واقعی‌تر شوند که البته این پیشنهاد در ستاد تصویب شده و ما منتظر تأمین مالی آن از سوی رئیس جمهور هستیم.

وی گفت: مراقبان سلامت تمامی محله‌ها را رصد می‌کنند و هر ۲۵۰۰ نفر تحت پوشش یک مراقب سلامت است و این مراقبان جزئیات وضعیت جسمی و بیماری هر فرد را ریز به ریز می‌دانند و می‌تواند اعلام کند چند نفر باردار هستند، چند نفر در گروه بیماری‌های خاص قرار دارند و دیگر گروه‌ها. منظور من از نحوه فعالیت مراقبان سلامت این است که اگر یک مراقب سلامت اعلام کرد شخصی باید تست PCR دهد بر اساس تحقیق است و تست‌های PCR بی خودی استفاده نمی‌شوند.

میزان نقش کودکان در شیوع کروناویروس: مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا اعلام کرد: کودکان مبتلا به کووید-۱۹ در بیش از نیمی از مواقع، دیگر اعضای خانواده را نیز آلوده می‌کنند.

به نقل از ایسنا، در این گزارش آمده است: کودکان ۱۲ سال و کمتر که به بیماری کووید-۱۹ مبتلا هستند در ۵۳ درصد مواقع، ویروس را به دیگر اعضای خانواده منتقل می‌کنند.

همچنین : نوجوانان ۱۲ تا ۱۷ سال نیز در نزدیک به ۴۰ درصد اوقات، دیگر اعضای خانواده را آلوده می‌کنند.

محققان اظهار داشتند: انتقال بیماری کووید-۱۹ در بین اعضای خانواده معمول بوده و میزان عفونت ثانویه بالاتر از میزانی است که پیش از این گزارش شده بود.

آنان تأکید کردند: از آنجاییکه قرنطینه سریع افراد آلوده به کروناویروس می تواند انتقال خانگی را کاهش دهد افرادی که مشکوک به این بیماری هستند باید خود را قرنطینه کنند، در خانه بمانند و در صورت امکان از اتاق خواب و سرویس بهداشتی جداگانه استفاده کنند.

.........دُریافت

* آدولف آیشمن چهرۀ معروف دستگاه اطلاعاتی هیتلر در جنگ دوم جهانی بود که در پروژۀ ضدیهودی دولت نازی دست داشت. بعد از پایان جنگ جهانی، آیشمن به آرژانتین فرار کرد و مدتی مخفیانه زندگی کرد، اما در ۱۹۶۰ موساد او را دزدید تا محاکمۀ او دستاوردی برای دولت صهمیونیستی باشد. دادگاه آیشمن مورد توجه مطبوعات دنیا قرار گرفت (گزارشهای روزنامه «اطلاعات» خرداد ۱۳۴۱ در تصویر). از جمله «نیویورکر» برای پوشش این دادگاه یک فیلسوف را انتخاب کرد: هانا آرنت، فیلسوف یهودی آلمانی که در دوران نازیسم فشارهای زیادی تحمل کرده و حتی مجبور به ترک وطنش شده بود. طبیعتاً همه منتظر بودند تا یک نوشتۀ آتشین علیه یکی از هیولاهای قرن بیستم بخوانند، اما مقالاتی که آرنت دربارۀ دادگاه آیشمن نوشت، رنگ دیگری داشت. او دربارۀ مفهوم شر نوشت. اینکه چطور می‌شود جلوی تکرار فجایع انسانی را گرفت؟ آرنت می‌گوید شر، خیلی سریع اتفاق می‌افتد، نیاز به نیت شرورانه‌ای ندارد و فقط از هیولاها سر نمی‌زند. او می‌گوید اعمال شرورانه نه فقط به دست متعصبان کور یا افرادی با مشکل روانی، بلکه به وسیلهٔ مردم عادی که استدلال‌های ناردست زمانه‌شان را قبول دارند هم انجام می‌شود. آرنت از خود دادگاه هم انتقاد می‌کند و می‌گوید برای همه راحتتر است تا هیولایی که از ظلمات می‌آید شکستشان دهد، تا یک آدم معمولی. بحث دربارۀ ماهیت شر البته سابقه طولانی دارد، اما اغلب آن بحثها نظری بود. مفهوم «ابتذال شر» آرنت چون در مورد موضوعی مشخص و معاصر بود، جنجالهای زیادی مطرح کرد و موافقان و مخالفانی دارد. مجموعه مقالات آرنت در کتاب «آیشمن در اورشلیم» به تازگی به فارسی ترجمه شده و نشر برج آن را منتشر کرده است.

آدام کیروش, شاعر و منتقد ادبیات آمریکا درباره ی این کتاب نوشته: «کمتر کتاب جنجالی‌ای هست که ۵۰ سال پس از چاپش، کماکان بحث‌برانگیز باقی بماند. توفانِ خشمی که به استقبال آیشمن در اورشلیم آمد، چه زمانی که در صفحات نیویورکر به چاپ رسید و چه بعداً که به‌شکل کتاب چاپ شد، حتی اکنون نیز آرام نگرفته است. شرح هانا آرنت۱ از دادگاه آدولف آیشمن۲ اثری کلاسیک برجای مانده است؛ اثری معیار در عالمِ اندیشۀ اخلاقی و سیاسی قرن بیستم. ولی این متنِ کلاسیک پیوسته در حالِ بازخوانی بوده است: دیوید سزارانی۳ در زندگینامه‌ای که از این بوروکرات نازی نوشته است، توصیف آرنت از آیشمن را به چالش کشیده است، کما اینکه دبورا لیپشتات۴ نیز در پژوهشش با عنوان «محاکمۀ آیشمن» چنین کرده است.

بر کسی پوشیده نیست که واکنش‌ها به آیشمن در اورشلیم اغلب براساس خط‌مشی‌های دینی قابل تمییز بوده‌اند. ماری مک‌کارتی۵، دوست نزدیک آرنت، در سمپوزیومِ پارتیزان ریویو۶ به این واقعیت اشاره کرده است: «یک غیریهودی وقتی در معیت یهودیان باشد و در آن زمان این بحث به پیش کشیده شود (که همیشه هم می‌شود)، احساس کودکی ناتوان از خواندن را در میان جمعی از خوانندگان عادی پیدا می‌کند یا برعکس. گویی باید با عینکی یهودی به مطالعۀ  آیشمن در اورشلیم پرداخت تا «مقصود واقعیِ» آن روشن شود....»

..............فرهنگ و هنر

* جان گری هم فیلم ساز شد

ظاهراً دنیای سیاست چندان به مذاق جان کری, سیاستمدار کهنه کار آمریکا خوش نیامده و او تصمیم گرفته تراوشات ذهنیش را در دنیای سینما ابراز کند.

خبر آن لاین نوشت: جان کری سیاستمدار سرشناس آمریکایی به دنیای فیلمسازی پا گذاشت. او در قامت تهیه‌کننده و مشاور با کمپانی «فینگرپرینت کانتنت» همکاری خواهد کرد.

او که در جوانی فیلم‌های فدریکو فلینی را تماشا می‌کرده، می‌گوید: «همواره بین دنیای سیاست و سینما نوعی هم‌افزایی وجود داشته است. من  البته از آن دیوانه‌های سینما نیستم اما فیلم‌های خوب را تشخیص می‌دهم و می‌دانم قسمت عمده‌ای از تولیدات سینمایی که می‌بینید آشغال است.»

کری تصمیم دارد که با ورود به دنیای فیلمسازی به ساخت آثار سینمایی درباره موضوعات مهمی مثل تغییرات اقلیم کمک کند.

به باور این سیاستمدار با استفاده از قدرت سینما می‌توان بر آرای مردم اثر گذاشت. او در این باره گفت: «فیلم و سینما از قدرت‌مندترین رسانه‌های موجود است.»

کری برای نمونه به تاثیر فیلم «سندرم چین» اشاره کرد که :«تاثیر عمیقی بر جامعه گذاشت و گفتمان پیرامون انرژی اتمی را تغییر داد.»

منبع: اسکرین‌دیلی / ۳۰ اکتبر

* از شنبه 10 آبان, پخش سریال خانه ی امن شروع شد

پخش سریال «خانه امن» به کارگردانی احمد معظمی و تهیه کنندگی ابو الفضل صفری از روز شنبه ۱۰ آبان از شبکه یک آغاز شد.

همزمان با پخش این سریال, ویدیو کلیپ با صدای رضا یزدانی منتشر و رونمایی شد رضا یزدانی ترانه ارث اجدادی ۲را بر  اساس سروده ای از مجید بابازاده ساخته است

مجموعه تلویزیونی خانه امن درون مایه ای امنیتی دارد و قصه آن درباره مبارزه با گروه های تروریستی و همچنین مفاسد اقتصادی است. حسین تراب نژاد بر اساس پرونده های واقعی، فیلمنامه سریال را نوشته و مرتضی اصفهانی طراح و مشاور پروژه است.

حمیدرضا پگاه، پرویز فلاحی پور، امین زندگانی، سیما تیرانداز، سامان صفاری، شهروز ابراهیمی، علیرضا رئیسی، قربان نجفی، حمیدرضا عطایی، کاوه آفاق، سپیده خداوردی و سوگول طهماسبی از بازیگران اصلی این سریال هستند

...........ورزشی

* برگزاری نوزدهمین مجمع عمومی کمیته ملی پارالمپیک

نوزدهمین مجمع عمومی کمیته ملی پارالمپیک به صورت وبیناری به ریاست محمود خسروی وفا رئیس کمیته ملی پارالمپیک برگزار شد.

در این مجمع که با حضور معاونان وزارت ورزش و جوانان، علی نژاد، عبدالحمید احمدی و فرهادی زاد، برگزار شد، گزارش عملکرد یکساله کمیته، مالی، بازرس و حسابرس ارائه گردید و مورد تأیید قرار گرفت.

سپس آیین نامه های مالی و معاملاتی و انضباطی ورزشکاران و کارکنان تصویب شد.

در بخش دیگر، مجمع به هیأت اجرایی اختیار داد تا نمودار تشکیلاتی و طبقه بندی نیروی انسانی را مطابق قوانین وزارت کار، بررسی و اصلاح نماید و همچنین آیین نامه های مختلف مورد نیاز کمیته را تدوین و با تصویب هیأت اجرایی اجرا کند.

در دستور جلسه این مجمع که طبق مقررات ابلاغی ستاد کرونا به صورت وبیناری برگزار گردید، انتخاب خزانه دار و یک عضو هیأت اجرایی پیش بینی شده بود که بر اساس بند خ ماده ۱۱ اساسنامه چون انتخابات باید به صورت کتبی و با رأی مخفی باشد، برگزاری انتخابات لغو شد و مجمع با سرپرستی حسن سلگی در سمت خزانه دار تا برگزاری مجمع آتی موافقت نمود.

در حاشیه این نشست، معاون توسعه قهرمانی و حرفه ای وزارت ورزش و جوانان ضمن تقدیر از کلیه همکاران پارالمپیک اظهار داشت: پارالمپیک در تمامی سال های فعالیت با مدیریت جناب آقای خسروی وفا یک مجموعه موفق و با افتخار برای کشور بوده است.

روزی که کمیته ملی پارالمپیک از المپیک انتزاع پیدا کرد، فرصت جدیدی ایجاد شد برای راهبری بهتر ورزش جانبازان، معلولان و نابینایان. پارالمپیک با کمک فدراسیون های ذیربط توفیقات خوبی داشته است. نتایج ادوار گذشته به ویژه در بازی های آسیایی جاکارتا و پارالمپیک ریو نشان دهنده توانمندی ورزشکاران، مربیان و مدیران این مجموعه است.

دکتر علی نژاد در ادامه گفت: قطعا از اولویت های نظام است که جانبازان، معلولان و نابینایان با ورزش بتوانند بر ناتوانی جسمانی غلبه کنند چون برای افزایش امید به زندگی  این قشر راهی جز ورزش نیست.

معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه ای وزارت ورزش و جوانان با اشاره به اهدای نشان عالی IPC  به خسروی وفا گفت: اهدای این نشان تاریخی باعث افتخار کشور شد چون در تمام این سال ها علیرغم سختی ها و تحریم هایی که دشمنان علیه کشور به وجود آورند، ایستادگی بر سر آرمان های انقلاب و کار و تلاش، راهی جز تحسین برای نهادهای بین المللی باقی نگذاشت.

وی افزود: وزارت ورزش و جوانان کما فی السابق از پارالمپیک حمایت خواهد کرد تا در آینده به ویژه در توکیو هم موفقیت های خوبی به دست بیاوریم.

...........حوادث

* توطئه پزشک زیبایی و معشوقه اش برای طلاق همسر

ایران نوشت: چند روز قبل، زن جوانی هراسان با پلیس تماس گرفت و از سرقت خانه اش، توسط شوهرش و معشوقه او خبر داد.

زن جوان گفت: من مربی سوارکاری هستم و وضع مالی خوبی دارم؛ چند سال قبل با شوهرم که پزشک متخصص زیبایی است آشنا شدم و ازدواج کردم. زندگی خوبی داشتیم تا اینکه این اواخر متوجه رفتارهای مشکوک همسرم کوروش شدم. وقتی پیگیری کردم فهمیدم کوروش با خانم مهندسی به‌ نام شیلا در ارتباط است. شیلا برای جراحی بینی اش به مطب شوهرم آمده بود و همین موضوع شروع آشنایی و رابطه پنهانی آنها بود.

سرقت سه میلیاردی

زن جوان گفت: مدتی بود که شوهرم دیگر به خانه نمی‌آمد و تلفن‌های مرا جواب نمی‌داد؛ چندباری به من پیشنهاد جدایی داد اما من حاضر نبودم زندگی‌ام را که برای ساختنش کلی زحمت کشیده بودم براحتی خراب کنم. با اینکه از خیانت کوروش با خبر شده بودم، اما نمی‌توانستم از او جدا شوم؛ از طرفی چون مهریه‌ام هزار سکه بود، او نمی‌توانست براحتی مرا طلاق بدهد. البته این را هم بگویم که کوروش اصرار داشت که طلاق بگیرم و مهریه‌ام راببخشم.
او ادامه داد: روز حادثه، در خانه تنها بودم که کوروش وارد خانه شد. در حال گفت‌وگو با او بودم که شیلا هم آمد او در ورودی را برای شیلا باز گذاشته بود با همدستی شیلا دست و پایم را بستند و مرا کتک زدند، بعد هم حدود سه میلیارد تومان، طلا و دلار و وسایل با ارزشی را که در خانه بود سرقت کردند. بعد از رفتن آنها، به سختی خودم را به تلفن رساندم و به خواهرم خبر دادم.
حمله اسیدی
با شکایت زن جوان تحقیقات برای دستگیری آنها آغاز شد، اما کوروش و زن جوان بعد از این حادثه ناپدید شده بودند و هیچ ردی از آنها نبود، حتی کوروش به مطبش هم نمی‌رفت.
بررسی‌ها در این خصوص ادامه داشت تا اینکه حدود یک ماه بعد از این حادثه، زمانی که زن جوان از باشگاه سوارکاری اش بیرون آمد تا به سمت خودروی  خود برود با کوروش و زن جوان رو به رو شد آنها با تهدید از او خواستند که شکایتش را پس بگیرد و از مهریه هزار سکه‌ای اش نیز بگذرد در غیر این صورت برایش اتفاقات بدی رخ خواهد داد.
اما مینا، مخالفت کرد در این حین، خانم مهندس ناگهان بطری اسیدی را که در دست داشت روی خودروی مینا ریخت و باعث تخریب خودروی زن جوان شد؛ درگیری و کمک خواهی مینا، باعث شد تا دکتر جراح زیبایی و مهندس جوان توسط مردم دستگیر شوند.
متهمان پس از دستگیری برای تحقیقات به دادسرای ویژه سرقت منتقل شدند. کوروش در تحقیقات به جرم خود اعتراف کرد و گفت: مدتی قبل با شیلا که برای جراحی بینی اش به مطبم آمده بود آشنا شدم. علاقه‌ام روز به روز به او بیشتر می‌شد تا اینکه تصمیم گرفتیم باهم ازدواج کنیم اما همسرم راضی به طلاق نبود. خودم هم به خاطر مهریه بالایی که داشت نمی‌توانستم او را طلاق بدهم؛ برای همین تصمیم گرفتیم با تهدید و آزار و اذیت او را وادار به طلاق کنیم.
شیلا  حرف‌های کوروش را تأیید کرد و با اعتراف آنها به دستور قاضی دادسرای ویژه سرقت، متهمان در اختیار کارآگاهان اداره آگاهی قرار گرفتند.

 

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *