شناسه خبر: 22098 منتشر شده در مورخ: 1399/8/4 ساعت: 22:01 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه دوشنبه 5 آبان ۱۳۹۹

روزنامه دوشنبه 5 آبان ۱۳۹۹

عناوین امروز: حذف برخی از معلولان از چرخه دریافت کمک هزینه معیشتی - ترخیص ۲۰۰ هزار دوز واکسن آنفولانزا و تحویل به معاونت بهداشتی - کارگری عاقبت جوان تحصیلکرده نابیناست - ویتامین‌های طبیعی مقابله با کرونا - برد بزرگ, در بهره مندی از فرصت پیش آمده است - صعود نابینایان تهران به قله کلون بستک/یک چهار هزار متری دیگر هم تسلیم اراده آنها شد - ماجرای‌ فروش‌ جسد به‌ ضایعاتی!

روزنامه «ایران سپید»

دوشنبه 5 آبان ۱۳۹۹

9 ربیع الاول ۱۴۴۲

26 اکتبر 2020

سال بیست و چهارم شماره 6545

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وب سایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

........عناوین این شماره......

حذف برخی از معلولان از چرخه دریافت کمک هزینه معیشتی

ترخیص ۲۰۰ هزار دوز واکسن آنفولانزا و تحویل به معاونت بهداشتی

کارگری عاقبت جوان تحصیلکرده نابیناست

ویتامین‌های طبیعی مقابله با کرونا

برد بزرگ, در بهره مندی از فرصت پیش آمده است

صعود نابینایان تهران به قله کلون بستک/یک چهار هزار متری دیگر هم تسلیم اراده آنها شد

ماجرای‌ فروش‌ جسد به‌ ضایعاتی!

..........ویژه

* حذف برخی از معلولان از چرخه دریافت کمک هزینه معیشتی

از روزی که سازمان بهزیستی بر اساس ماده 27 قانون حمایت از حقوق معلولان 360 تا 490 هزار تومان رو هر سه ماه یکبار برای 191 هزار خانوار داری معلولیت واریز کرد پیام ها و گله های بسیاری به دفتر روزنامه منتقل شد و همه به نحوی از عدم دریافت این مبلغ شکایت داشتند.

به گزارش ایران سپید  سال گذشته طی پیگیری های ایران سپید، دفتر معاونت توانبخشی اعلام کرد: «با توجه به بودجه محدودی که برای اجرایی شدن ماده 27 به سازمان بهزیستی واریز شده فقط توانستیم سه دهک اول معلولان بهزیستی که معلولیت شدید و خیلی شدید دارند را مشمول این طرح کنیم و یادآور شدند که می دانیم افرادی هستند که نیازمند واقعی دریافت این کمک هزینه معیشتی اند اما بودجه کافی برای تحت پوشش قرار دادن آنها نداریم.»

گله ها و شکایت ها همچنان ادامه داشت تا اینکه در شهریور سال 1399 وحید قبادی دانا رییس سازمان بهزیستی از واریز این کمک هزینه به حساب 125 هزار خانوار دارای معلولیت خبر داد. باتوجه به کاهش آمار یعنی کاهش از 191 هزار خانوار به 125 هزار خانوار و البته تعدادی بسیاری از شکایت های ارسالی به تحریریه ایران سپید سبب شد دوباره سری به معاونت توانبخشی سازمان بهزیستی بزنیم تا علت این کاهش آمار و زمان جایگزین شدن معلولان جدید در چرخه دریافت این کمک هزینه معیشتی را جویا شویم.

در پاسخ به این سوال ها محمد نفریه، معاونت توانبخشی سازمان بهزیستی می گوید: «همان طور که در ماده 27 قانون حمایت از حقوق معلولان آمده، دولت مکلف است کمک هزینه معیشت افراد داری معلولیت شدید و خیلی شدید فاقد شغل و درآمد را به میزان حداقل دستمزد سالانه را تعیین و و اعتبارات لازم را در قوانین بودجه سنواتی کشور منظور نماید.»

وی ادامه می دهد: «سازمان بهزیستی در سال 97 و 98 بودجه مورد نیاز را درخواست کرده است اما آنچه که در آخر به سازمان تعلق گرفت خیلی کمتر از بودجه درخواستی ما بود. در سال 97 سازمان بیش از 25 هزار میلیارد و در سال 98 بیش از 33 هزار میلیارد برای اجرای کامل قانون حمایت از حقوق معلولان  درخواست کرد. اما در سال 97 هزارو دویست میلیارد و در سال 98 هزار سیصد میلیارد به بهزیستی بودجه اختصاص پیدا کرد. این درحالی است که در سال 97 باتوجه به بودجه ای که برایمان در نظر گرفتن فقط 72 درصد آن را پرداخت کردند.»

وی می افزاید: «در متن قانون چند نکته بسیار مهم درج شده است، اول آنکه این کمک هزینه معیشتی فقط به معلولان شدید و خیلی شدید تعلق می گیرد و نکته دوم این کمک هزینه برای افرادی است که کارو درآمد ندارند. با توجه به بودجه ای بهزیستی از سال 98 سعی کردیم این ماده 27 قانون را اجرایی کنیم. به همین منظور اجرای قانون را با سه دهک پایین درآمدی که فاقد شغل و درآمد هستند آغاز کردیم و ماهانه بر اساس بعد خانوار از 140 هزار تومان تا 160 هزار تومان هر سه ماه یک بار به این افراد پرداخت میشود.»

نفریه با اشاره به بررسی های جدید از بانک اطلاعاتی بهزیستی در سال 99 بیان می کند: «مشخص شد آمار اولیه که 191 هزار خانوار اعلام شده بود دقیق نیست و افرادی هم که دارای معلولیت خفیف و متوسط بودند در این برنامه جا نمایی شدند که برای سال جدید این افراد از چرخه دریافت کمک هزینه معیشتی خارج شدند، معلولان زیر 18 سال که برایشان شغل و درآمد مطرح نیست در این چرخه دریافت قرار داشتند که حذف شدند و مددجویان معلولی که در مراکز نگهداری زندگی میکنند و در حال حاضر بیش از یک میلیون تومان در ماه یارانه به انها تعلق می گیرد هم جزو این آمار بودند، که حذف شدند.»

نفریه با بیان اینکه این افراد از چرخه دریافت خارج شدند می گوید: « اکنون آمار دریافتی های این کمک هزینه معیشتی به 125 هزار خانوار رسیده است. البته برای جایگزین کردن افراد در چرخه دریافت کمک هزینه معیشت، استعلامی را از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که مسئول دهک بندی و تعیین درآمد دهکهاست، درخواست کردیم.»

وی می افزاید: «طبق آمار وزارت تعاون دهک سه به بالای شهری و پنج به بالای روستایی درآمد حداقلی را دارند اما کمتر از حداقل دستمزد سالانه و دهک چهار شهری و دهک شش روستایی به بالا حداقل دریافتی را دارند. با این حساب دهک سه شهری به پایین و دهک پنج روستایی به پایین شامل دریافت حق معیشت خواهند شد. این استعلام رسمی صورت گرفته و اگر جواب همین باشد انشالله این آمار اصلاح خواهد شدو به افرادی که در سه دهک پایین شهری و پنج دهک پایین روستایی قرار دارند درآینده این حق معیشت تعلق خواهد گرفت و اگر تعدادشان کمتر از آمار اولیه یعنی 191 هزار خانوار باشد سرانه دریافتی شان افزایش خواهد یافت.»

معاونت توانبخشی سازمان بهزیستی در پایان صحبت هایش بیان اظهار امید واری می کند و می گوید: «انشالله هرچه زودتر و ظرف دو الی سه ماه آینده نتیجه استعلامی که از وزارتخانه درخواست کردیم به بهزیستی ارائه شود تا برای پرداخت سه ماه سوم سال افراد جدید جایگزین شوند.»

..........اخبار روز

*   ترخیص ۲۰۰ هزار دوز واکسن آنفولانزا و تحویل به معاونت بهداشتی

سید حیدر محمدی، مدیرکل امور دارو سازمان غذا و دارو: تلاش ها برای واردات محموله های دیگر واکسن با جدیت ادامه دارد. محموله تحویل شده به معاونت بهداشتی، برای تزریق به اولویت گروه اول یعنی زنان باردار و بیماران خاص بوده است. واکسنی برای ارائه به اولویت بعدی در داروخانه ها توزیع نشده است. هنوز تکلیف ۴ میلیون دوز واکسن آنفولانزا مشخص نیست و تلاش ها برای تأمین آن با جدیت هرچه بیشتر ادامه دارد./ ایرنا

* تولید پنج خودروی سواری چهار ستاره در شهریور ماه

آخرین گزارش ارزیابی کیفی انجام شده، نشان می‌دهد در شهریورماه امسال در گروه خودروهای سبک، پنج خودرو سواری توانستند چهار ستاره کیفی و همچنین ۲۸ خودرو سواری و وانت سه ستاره کیفی به خود اختصاص دهند.

* الکترونیکی شدن انتخابات ۱۴۰۰ تا آخر آبان تعیین تکلیف می‌شود

جمال عرف رئیس ستاد انتخابات کشور از تعیین تکلیف برای اجرای فرایند ۲۵ گانه الکترونیکی شدن انتخابات ۱۴۰۰؛ با اعلام نظر شورای نگهبان تا پایان این ماه خبر داد.

* شمار مبتلایان کرونا در جهان از ۴۳ میلیون نفر گذشت

سایت آماری "ورد متر" که آخرین آمار مبتلایان به ویروس کرونا را به صورت لحظه‌ای گزارش می دهد، شمار مرگ و میر جهانی کرونا را یک میلیون و ۱۵۵ هزار نفر اعلام کرد. بیشترین آمار مرگ و میر نیز در ۲۴ ساعت گذشته متعلق به آمریکا، مکزیک و برزیل بوده است. این آمار همچنان در حال به روزرسانی است. شمار نهایی مبتلایان کرونا در آمریکا به ۸ میلیون و ۸۲۶ هزار و ۹۳۲ نفر و شمار مرگ و میر نیز به ۲۳۰ هزار و ۶۸ نفر رسیده است. براساس آمارهای ارائه شده توسط وب سایت ورد متر، پس از آمریکا، هند، برزیل، روسیه و اسپانیا به ترتیب دارای بیشترین مورد ابتلا به بیماران کرونایی در جهان هستند.

.........گفتگوی ویژه

* کارگری عاقبت جوان تحصیلکرده نابیناست

دوباره برگشتیم به مشکلی که سالهاست جزو دغدغه اصلی نابینایان و کم بینایان در هر استان و شهرستانی است. اشتغال، کلمی که راحت بیان می شود اما برای به دست آوردندش باید چندید کفش آهنین پاره کنیم. دغدغه ای که اگر حل شود مشکلات دیگر معلولان خود به خود حل خواهد شد. مشکلاتی از جمله مسکن، درآمد ثابت و وضع معیشت مناسب، ازدواج و تشکیل خانواده و... همه این مشکلات با داشتن شغل و آینده ای تضمین شده رفع و حل خواهد شد. عدم اشتغال نابینایان و کمبینایان موضوع همیشگی بحث ها و گفتگوهایمان با مدیران و روسای انجمن ها در شهرستان هاست. چرا که جوانان ساکن در شهرستانها و روستاها بیشتر درگیر این معضل خانه نشینی بعد از فارغ التحصیلی هستند. رئیس کانون نابینایان و کم بینایان سوادکوه شمالی در گفتگو با ایران سپید از بیکاری جوانان این منطقه برایمان می گوید.

امین فرزادیان با اشاره به کم توجهی به نابینایان این شهرستان ابراز تأسف می کند و می افزاید: «در شهرستان سوادکوه شمالی حدود 50 نابینا و کم بینا زندگی می کنند که مشکلات بسیاری از جمله اشتغال، امکانات توانبخشی، ازدواج و مسکن دارند. در این شهرستان نابینایان تحصیلکرده بسیاری داریم که به خاطر عدم یافتن شغل متناسب با رشته تحصیلیشان رو به کارهای آزاد همچون کارگری، کشاورزی، زنبورداری و ... آوردند، که متاسفانه این گونه شغلها موقتی است و درآمد چندانی برای زندگی فرد نابینایی که خرج زن و بچه اش را هم تأمین می کند، ندارد. به عبارتی دخلشان کفاف خرجشان را در این روزهای بد اقتصادی نمی دهد. بیشتر جوانان تحصیلکرده ما فاقد شغل و درآمد ثابت هستند و نمیتوانند ازدواج کنند و تشکیل خانواده دهند. شغل های مثل کارگری در زمین های کشاورزی با شرایط جسمانی که نابینایان دارند جور نیست اما چاره ای ندارند و برای کسب حداقل روزی زندگی باید با وجود تحصیلات عالی تن به هر کاری دهند.»

این کارشناس حقوق با اشاره به آزمون های استخدامی پیش رو هم می گوید: «سهمیه سه درصد اشتغال جوابگویی نابینایان تحصیلکرده فاقد شغل را نمی دهد، مسئولان باید فکری برای افزایش این سهمیه کنند چرا که در این آزمون استخدامی اخیر در استان و شهر ما حتی یک کارشناس حقوق را هم از میان معلولان نمی خواستند و نابینایانی که در این رشته تحصیل کردند از این آزمون محروم شدند. هنگامی که دفترچه آزمون را مطالعه کردم متوجه این امر شدم و شخصاً مجبور شدم برای شرکت در آزمون استخدامی برای شهر تهران درخواست دهم که اگر در شهر خودم این امکان وجود داشت مجبور نبودم شهر دیگری را انتخاب کنم.»

فرزادیان با ابراز ناراحتی از کانون نابینایان و کمبینایان استان مازندران هم بیان می کند: «کانون ما زیر نظر کانون استان قرار دارد و به طبع آن این کانون باید از نمایندگی های خود حمایت هایی را به عمل آورد. در دوره ریاست قبلی کانون سوادکوه شمالی مشکلی نداشت و تعاملات بسیارخوبی میان ما و کانون استان صورت می گرفت اما با تغییر هیئت مدیره و روی کار آمدن مدیران جدید کم توجهی های بسیاری را شاهد بودیم. آنها فقط برنامه های خودشان را به ما ابلاغ کردند و دیگر حتی سراغ نمایندگی شان در سوادکوه شمالی را نگرفتند.»

وی افزود: «5 سال است که دفتر نمایندگی را در سوادکوه شمالی تشکیل دادیم. در دوره هیئت مدیره قبلی فعالیت هایمان ثبات بسیاری داشت و برنامه های مختلفی را برای اعضای کانون برگزار میکردیم. اما اکنون بلاتکلیف هستیم، هئیت مدیره جدید نه حمایتهای مادی و نه معنوی از نمایندگی شان دارند به طور کلی دفتر نمایندگی سوادکوه شمالی را نادیده گرفتند.»

رییس کانون نابینایان و کم بینایان سوادکوه شمالی در خصوص کم لطفی مسئولان نسبت به نابینایان و کم بینایان این شهرستان می گوید: «روز جهانی عصای سفید فقط یکی از مسئولان طی پیامکی روزجهانی نابینایان را به ما تبریک گفت و مابقی مسئولان شهرستان برای بزرگداشت این روز حتی درقالب فرهنگ سازی سری به کانون ما نزدند تا بتوانیم مشکلات و دغدغه هایمان را بازگو کنیم.»

فرزادیان با ابراز تاسف از عدم اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان گفت: «چندسالی است که قانون تصویب و ابلاغ شده است اما هنوز موادی که در خصوص حمایتهای مادی از معلولان است به خاطر عدم بودجه کافی اجرایی نمی شود و این امر سبب شده معلولان شدید و خیلی شدید که فاقد شغل و درآمد هستند متحمل سختی های بسیاری شوند. از دولت تقاضا داریم بودجه متناسب با این قانون را برای سال آینده به آن اختصاص دهند تا دراین شرایط بد اقتصادی باری از دوش معلولان به ویژه نابینایان و کم بینایان بر داشته شود.»

رئیس کانون نابینایان و کم بیینایان شهرستان سوادکوه شمالی ادامه می دهد: «نابینایان و کم بینایان از پتانسیل های خوبی برای خدمت به جامعه برخوردار هستند. اما متاسفانه قانون حمایت از حقوق معلولان بدرستی اجرا نمیشود تا این گروه از جامعه بتوانند از امکانات مناسب برخوردار شوند و به حق برابر با دیگر شهروندان دست یابند. مهمترین نمونه از عدم اجرای درست قانون، اشتغال نابینایان است که نه در بخش خصوصی و نه در بخش دولتی جای پای محکمی ندارند. با این اوصاف چه انتظاری از افراد نابینا و کم بینا میتوان داشت که به تحصیلاتشان ادامه دهند، چرا که اگر به مدارج بالای علمی هم دست یابند باز هم بیکار خواهند ماند.»

وی در پایان صحبتهایش می گوید: «از روئسای ادارات، سازمانها، مسئولین شهرستانی، شهری وخیرین خواهشمندیم به کانون نابینایان شهرستان کمک کنند تا بتوانیم در ایام کرونا دست نابینایان و کم بینایان نیازمند را بگیریم.»

........آموزشی

* ویتامین‌های طبیعی مقابله با کرونا

در روزهای شیوع ابتلا به ویروس‌های کرونا و آنفلوانزا باید مصرف قندها و شیرینی‌ها به حد متعادلی رسیده و مصرف انواع نوشابه‌ها به حداقل یا حذف برسند. تأمین نیازهای بدن با بیشتر ویتامین‌ها امری ضروری است و  هر نوع از ویتامین‌ها برای یک بخش از بدن مفید و ضروری هستند اما سه ویتامین C ،D و A از نیازهای ضروری روزهای افزایش شیوع و ابتلاء به کرونا هستند. ویتامین C در انواع میوه‌های فصل پاییز و زمستان وجود دارد. برای مثال پرتقال، نارنگی، گریپ فروت منابع غنی این ویتامین هستند. همچنین سبزی‌هایی با رنگ سبز تیره مثل جعفری منبع بسیار زیاد این ویتامین است به شکلی که شما با مصرف یکی از میوه‌های این فصل ۲۵ تا ۴۰ گرم ویتامین C دریافت می‌کنید اما تنها با مصرف مقدار بسیار کم جعفری تا ۸۰ گرم از این ویتامین را دریافت خواهید کرد.

خوشبختانه تأمین ویتامین C مورد نیاز بدن به راحتی از طریق سفره ایرانی امکان پذیر است و تا زمانی که می‌توان از سبزی‌ها و میوه‌ها برای تأمین این ویتامین بهره برد مصرف قرص ویتامین c دلیلی ندارد هرچند که منع نمی‌شود.

تأمین ویتامین D به اندازه کافی از طریق غذاها و مواد خوراکی امکان پذیر نیست و طبق آخرین تحقیقات در دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی ایران ۸۰ درصد از زنان و مردان ایرانی به تفکیک شهر و روستا از کمبود ویتامین D رنج می‌برند و این هیچ ربطی به نوع پوشش ندارد و بیشتر با استفاده نادرست از نور آفتاب در ارتباط است. بنابراین باید گفت مصرف قرص‌های ویتامین D با ۵۰ هزار واحد بین المللی به صورت ماهانه و یا برای افرادی که مقدار ویتامین D در آنها میزان پایین‌تری دارد قرص‌هایی با هزار تا چهار هزار واحد بین المللی به صورت مصرف هر شبانه روز برای تأمین این ویتامین کفایت می‌کنند، بدیهی است افرادی که سطح این ویتامین در بدن آنها زیر ۲۰ باشد باید تزریق آمپول‌های ۳۰۰ واحدی را در اولویت قرار دهند.

برای دریافت و تأمین ویتامین A مورد نیاز بدن مصرف شیر، لبنیات و سبزی پخته ضروری است برای مثال غذاهایی مانند قرمه‌سبزی یا کوکو سبزی، آش، سوپ پیش ساز ویتامین A و حتی B هستند.

در زمان ابتلاء به کرونا مصرف لبنیات به خصوص شیر باید از سبد غذایی حذف شود اما تا قبل از آن از مصرف میوه‌ها و سبزیجات نباید غافل شد. سبزیجاتی مانند کدو، بادمجان، قارچ، بامیه، کرفس و کلم به تنهایی و به صورت خام منبع ویتامین C و به صورت پخته منبع ویتامین A هستند.

........فرهنگ و هنر

* برد بزرگ, در بهره مندی از فرصت پیش آمده است

بدون مقدمه و بی تعارف بگویم, امروز وضعیت توجه به رفع نیاز های فرهنگی-هنری نابینایان در حوزه ی برنامه سازی, نسبت به قبل خیلی بهتر شده؛ مخصوصاً برنامه هایی که کمک می کند نابینایان بیش از گذشته به هنری مثل سینما علاقه مند شوند. چه, اقداماتی از سوی افراد غیر دولتی و در قالبی ظاهراً خودجوش صورت گرفته تا فیلم های تولید شده در سینما و همچنین سریال های شبکه ی خانگی برای نابینایان توضیحدار و به طریق اولی دسترسی پذیر شود. اقدامی که خیلی پیشتر باید به صورت گسترده از سوی نهاد های فرهنگی و هنری, با همکاری متولیان دولتی امور معلولان صورت می گرفت.

جدا از اینکه گرداننده یا گردانندگان این اقدام خودجوش نما چه اهدافی دارند یا به دنبال رسیدن به چه رؤیایی هستند, این جریان باعث شده تا نابینایان با سینما آشتی کنند و جزو تعقیب کنندگان رویداد های سینمایی باشند.

حدود 15 سال قبل, رادیو تهران اولین رسانه ای بود که با تولید برنامه ی «سینما رادیو» به سردبیری و تهیه کنندگی احمد شیشه گران, اقدام به توضیحدار کردن فیلم ها –نه صرفاً برای نابینایان-, بلکه برای مخاطبان خودش کرد. این برنامه که جمعه شب ها از رادیو تهران پخش می شد, در آن زمان از سوی شنوندگان رادیو, بویژه نابینایان بشدت استقبال شد؛ بعد از یک سال مدیریت رادیو تهران تغییر کرد. مدیر جدید با ادامه ی تولید «سینما رادیو» موافق نبود و به همین علت برنامه تولید نشد.

چند سال بعد, زمانی که رادیو نمایش راه اندازی شد, برنامه ای شبیه به «سینما رادیو» تحت عنوان «رادیو فیلم» تولید و به روی آنتن رفت. باز با تغییر مدیریت این شبکه ی رادیویی, «رادیو فیلم» جزو برنامه هایی بود که در لیست توقیفی ها قرار گرفت.

بعد از تعطیلی «رادیو فیلم» بخش نابینایان کتابخانه ی عمومی حسینیه ارشاد با همکاری عوامل تولید «رادیو فیلم», اقدام به توضیحدار کردن فیلم های سینمایی, اما این بار صرفاً برای نابینایان کرد. این اقدام هم بعد از یک سال متوقف شد.

گرچه در طول این مدت چنین برنامه هایی تولید شد, اما به اندازه ای که اقدام یک گروه غیر رسانه ای و غیر دولتی توانست تأثیر بگذارد, مؤثر نبود. چرا که فعالیت های این گروه باعث شد عده ای نابینا علاقه مند به حضور فیزیکی در سینما باشند. بگذریم که همین گروه برای کشاندن این عده به سینما, به ابزار هایی مثل نمایش رایگان فیلم توضیحدار و یک پذیرایی مختصر متوسل شد و عملاً نوعی بدعت را در امر جذب نابینایان به سینما پایه گذاری کرد.

با شیوع کرونا و نیمه جان شدن سینما, حضور فیزیکی نابینایان کنار گذاشته شد, اما کس یا کسانی که تلاش می کنند تا همچنان نابینایان را بعنوان مخاطبان سینما و سریال های شبکه ی خانگی حفظ کنند, از تکنیک های مختلف در امر برنامه سازی بهره مند شدند که می تواند قابل توجه باشد؛ مثل تولید فیلم های توضیحدار و در دسترس قرار دادن آن ها برای نابینایان از طریق وب سایت یا شبکه های اجتماعی.

صرف نظر از اهداف گردانندگان این برنامه ها که در تولیدات خود, از مشارکت هنرمندان سینما, تلویزیون, دوبلاژ و رادیو هم بهره مند می شوند, اکنون توجه به دو نکته از سوی نابینایان لازم و مهم است. یکم: تا قبل از این, وقتی در محافل نابینایی یا سمینار ها و همایش های فرهنگی بحث علاقه به سینما و تعقیب فیلم ها مطرح می شد, عده ی زیادی از نابینایان گله و شکایت می کردند که مسئولان فرهنگ و هنر, بویژه خود سینماگران به نابینایان توجه نمی کنند و در مواردی هم از نابینایی بعنوان ابزار دراماتیزه کردن داستان های متوسطشان بهره می برند.

درست است که مسئولان و متولیان فرهنگ و هنر برای جذب نابینایان به هنری مثل سینما اقدامی نکردند و بدتر, اصلاً چنین موضوعی به فکرشان نرسید؛ اما امروز از سوی عده ای غیر دولتی و از بدنه ی سینما, با همکاری چند نابینای علاقه مند امکان بهره مندی از سینما و شنیدن فیلم ها فراهم شده تا بخشی از مشکل نیاز نابینایان به برابر سازی فرصت استفاده از برنامه های فرهنگی و هنری فراهم شود.

دوم, حال که این بستر از سوی یک گروه ظاهراً خودجوش –ولو در مسیر رسیدن به اهداف خاص- برای نابینایان فراهم شده, وقت آن رسیده که خود نابینایان هم جزو مشارکت کنندگان فکری در پیشبرد این اقدام فرهنگی شوند. به این معنی که مخاطب صرف نباشند؛ بلکه از گرداننده یا گردانندگان این فعالیت ها درخواست کنند؛ نه درخواست فلان فیلم یا بهمان سریال؛ بلکه درخواست ایجاد زیر ساخت های لازم به منظور پایه گذاری بستری فکری برای آشنایی شان با خود سینما. به این معنی که امکانی فراهم شود تا نابینایان علاقه مند, با سینما, مکاتب سینمایی, تئوری های هنر-صنعت سینما آشنا شوند. شاید همین آشنایی, جرقه ای در ذهن بعضی مخاطبان نابینا بزند تا به سمت مطالعات جدیتری در این زمینه بروند. قطعاً این تقاضا با جلب مشارکتی که گروه های غیر دولتی مرتبط با سینما از خود سینماگران و اساتید دانشگاه انجام می دهند, شدنی و قابل اجراست.

در این صورت می توان نتیجه گرفت, این نوع اقدامات می توانند مثمر ثمر باشند و کمک کنند تا نابینایان چند قدم جلوتر بروند و روزی خودشان جزو منتقدان و صاحب نظران در سینما شوند. این همان «برد» است که دو سوی یک جریان از آن بهره می برند؛ خدمت گذار و خدمت پذیر.

در غیر این صورت, قناعت نابینایان به مخاطب بودن صرف و بهره مندی از خدمات رایگان –حتی از سوی افراد و مشارکت کننده های غیر دولتی-, عمر این اقدامات و فعالیت ها را کوتاه کرده و عملاً جلوی پویایی را می گیرد و سرآخر, تنها خاطره ای در ذهن مخاطبان به جا می گذارد.

مجید سرایی

.........ورزشی

* صعود نابینایان تهران به قله کلون بستک/یک چهار هزار متری دیگر هم تسلیم اراده آنها شد

پس از 10 ماه انتظار و دوری عاشقان کوهنورد از صعود به قلل اطراف تهران، این بار قله کلون بستک در شمشک یکی دیگر از قله های بالای چهار هزار متری البرز مرکزی به دست نابینایان کوهنورد هیأت تهران فتح شد.

به گزارش ایران سپید: هنوز صعود به قله 3130 متری پرسون در لواسانات در 22 آذر 98 خوب در خاطرمان هست. همان روز سرد پاییزی که در دشت هویج تا بالای زانو در برف فرو میرفتیم و توانستیم قله پرسون را فتح کنیم. برای زمستان برنامه های متعددی داشتیم. اما اتفاقات زمستان پارسال و به دنبال آن شیوع ویروس کرونا، همه آن برنامه ها را به هم ریخت. بهار آمد و ما که عاشق طبیعت بودیم با حسرت فراوان، بیقرار زدن به دل طبیعت بودیم. گه گاه برخی از بچه ها خودشان در گروه های سه نفری یا چهار نفری کوهپیمایی های سبک داشتند. اما مناسبت روز جهانی ایمنی عصای سفید و روز کوهنورد، باز بهانه ای شد برای دور هم جمع شدن و دل به صخره های استوار کوه زدن. درست مانند اسم گروهمان که کوهنوردان استوار است. با رعایت تمام پروتکل های بهداشتی، جمعه 2 آبان روز صعود به قله کلون بستک در نظر گرفته شد. جمعه ساعت 4 صبح از مجموعه هرندی به راه افتادیم. همه اعضای گروه که تعدادشان به 17 نفر می رسید و 8 نفر از آنها از نابینایان و کم بینایان بودند، در ایستگاه دروازه دولت به سایر اعضای گروه پیوستند و ساعت 4.30 دقیقه صبح، راهی منطقه فشم، سپس شمشک و گردنه دیزین شدیم. ساعت 6.45 دقیقه صبح است که به پارکینگ اول گردنه دیزین در ارتفاع 3227 متر می رسیم. پیش از حرکت، استاد رفیعی لیدر گروه پیش بینی می کند برای فتح قله کلون بستک که در ارتفاع 4180 متری قرار دارد، چهار ساعت و نیم پیمایش در پیش داشته باشیم. اعضای گروه خود را معرفی می کنند و دکتر شمس، همنوردان افراد نابینا را مشخص می کند. دمای هوا در این ساعت منفی دو درجه سانتیگراد است و نسیم سرد صبحگاهی گونه هایمان را نوازش می دهد. ساعت 6.55 دقیقه به راه می افتیم و پس از اینکه کمی ارتفاع می گیریم، برفی که روز های قبل باریده، زیر پایمان حس می شود. ساعت 8.10 دقیقه در گوسفندسرا برای خوردن صبحانه توقف می کنیم. ساعت 8.30 دقیقه، مجدداً به راه می افتیم. در طول مسیر، گاهی سایه می شود و گاهی آفتاب که گرمای مطبوعی دارد، روح و جانمان را جلا می دهد. در ساعت 9 صبح و در ارتفاع 3700 متری، برای خوردن آب و هم هوایی توقف کوتاهی می کنیم و خود را برای نبرد با سنگ های لرزان و صخره هایی که پیش از قله قرار دارند آماده می کنیم. هر طور که بود، از سنگ های لغزان گذر می کنیم و در ساعت 9.45 دقیقه، ارتفاع سنج ارتفاع 3900 متری را نشان می دهد. باز هم توقف کوتاهی می کنیم و در ساعت 10.10 دقیقه، به ارتفاع چهار هزار متری می رسیم. برخی اعضای گروه کمی خسته شده اند و 10 ماه دوری از صعود حرفه ای، آنها را دچار افت بدنی کرده است. دکتر شمس برای اینکه اعضای گروه انگیزه رسیدن به قله را داشته باشند، می گوید تنها 15 دقیقه تا قله مانده اما استاد رفیعی می گوید 45 دقیقه تا قله راه داریم و تا ساعت 11، همگی به قله خواهیم رسید. پیش بینی استاد و درایت ایشان، سبب می شود تا ساعت 11.10 دقیقه صبح، همه اعضای 17 نفره گروه به ارتفاع 4180 متری یعنی نقطه پایانی این صعود برسند و قله کلون بستک هم تسلیم اراده عاشقانی شد که پس از ماه ها انتظار به محبوبشان رسیدند. دمای هوا طبق پیش بینی های وبسایت های هواشناسی در این ساعت 6 درجه سانتیگراد زیر صفر است، اما آنقدر سرمست صعود به یکی دیگر از قلل چهار هزار متری البرز مرکزی هستیم که دیگر سرمای هوا را حس نمی کنیم. پس از گرفتن عکس های یادگاری، ساعت 11.50 دقیقه قله را ترک می کنیم و ساعت 15.30 دقیقه ظهر، مجدداً به راهدارخانه پیست اسکی دیزین در ارتفاع 3280 متری می رسیم. قدمسنج اپلیکیشن های اندرویدی به ما می گویند در مجموع، بیش از 16 هزار قدم را طی کرده ایم و مسافت سنج سایت های اینترنتی مسیر رفت و برگشت به قله کلون بستک از گردنه دیزین را بالغ بر 7 کیلومتر اعلام می کنند. هر چه که بود، کوهنوردی با ماسک هم لذت خاص خود را دارد و این صعود خاطره انگیز کمی از آلام این روز های غمبار را زدود و از بین برد. به امید روزی که کرونا به طور کامل سرزمین و این کره خاکی را ترک کند تا یک بار دیگر همه با هم و بی دغدغه دست در دست هم، به جنگ کوه و سنگ و صخره برویم و با هوای پاک کوهستان و سکوت آرامش بخشَش، عاشقی کنیم.

امیر سرمدی

.........حوادث

* ماجرای‌ فروش‌ جسد به‌ ضایعاتی!

خراسان نوشت: صبح روز شنبه در مشهد مرد جوانی خودروی پراید یک راننده 62 ساله را در خیابان کاشانی 12 به طور دربستی اجاره کرد و از مرد راننده خواست تا کیسه حاوی ضایعات را به انتهای بولوار پنجتن مشهد برساند .
جوان موتورسوار که زنی نیز ترک نشین آن بود به پیرمرد راننده گفت: من با موتورسیکلت پشت سر شما می آیم تا نشانی را درست بروید اما اگر به طور اتفاقی همدیگر را گم کردیم در انتهای بولوار پنجتن توقف کن تا ما به تو برسیم.
پس از این گفت وگو پیرمرد راننده در صندوق عقب را گشود و مرد جوان به طرف کیسه ای رفت که قرار بود آن را حمل کنند. مرد جوان از راننده خواست برای انتقال کیسه سنگین به صندوق عقب خودرو به او کمک کند ولی راننده با خودداری از کمک به مرد جوان گفت: من پیرم و کمردرد دارم! سپس مرد جوان به ناچار و با سختی زیاد کیسه را درون صندوق عقب گذاشت و به این ترتیب هر دو وسیله نقلیه به طرف بولوار پنجتن به راه افتادند.
پیرمرد راننده هر از گاهی از آیینه خودرو به پشت سر نگاه می کرد تا موتورسوار را گم نکند ولی هنوز به چهارراه گاز نرسیده بود که در میان ترافیک شهری موتورسوار را گم کرد او به ناچار به انتهای بولوار پنجتن رفت و از ساعت 9 صبح منتظر جوان موتورسوار ماند اما در حالی که عقربه های ساعت به ظهر نزدیک می شد خبری از مرد موتورسوار نبود. راننده که دیگر نمی توانست این اوضاع را تحمل کند تصمیم گرفت ضایعات داخل کیسه را به یک خریدار ضایعات بفروشد تا حداقل کرایه خود را بردارد!
او بالاخره خریداری پیدا کرد اما وقتی خواست کیسه را به خریدار ضایعات تحویل بدهد ناگهان دست جسدی از درون کیسه بیرون آمد. پیرمرد که با دیدن این صحنه وحشتناک بسیار ترسیده بود، مضطرب و نگران خود را به کلانتری رساند و ماجرا را توضیح داد.
 نیروهای انتظامی مراتب را به قاضی ویژه قتل عمد مشهد اطلاع دادند و جسد مرد حدود 60 ساله با دستور قاضی به پزشکی قانونی انتقال یافت. بررسی ها و معاینات اولیه حکایت از آن دارد که مرد مذکور به طور طبیعی فوت کرده است اما تحقیقات بیشتر با کالبدشکافی جسد برای تعیین علت دقیق مرگ همچنان ادامه دارد.

 

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *