شناسه خبر: 22045 منتشر شده در مورخ: 1399/7/27 ساعت: 00:20 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه یکشنبه 27 مهر ۱۳۹۹

روزنامه یکشنبه 27 مهر ۱۳۹۹

عناوین امروز: ارائه ۱۰۰ دستگاه برجسته نگار به نابینایان - امسال ۸۴۰ نفر از معلولان در آموزش و پرورش استخدام می‌شوند - به جای حمایت، فرصت های برابر می خواهیم -برگزاری وبینار نابینایان و حقوق شهروندی- بهترین زمان تزریق واکسن آنفلوانزا - دُریافت (گزیده ای از اشعار شفیعی کدکنی) - تداوم بلاتکلیفی جودوکاران نابینا برای آغاز اردو های تمرینی - اعترافات تلخ یک زن: هوویم و فرزندش را به چاه انداختم و آتش زدم

روزنامه «ایران سپید»

یکشنبه 27 مهر ۱۳۹۹

1 ربیع الاول ۱۴۴۲

18 اکتبر 2020

سال بیست و چهارم شماره 6539

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وب سایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

........عناوین این شماره......

ارائه ۱۰۰ دستگاه برجسته نگار به نابینایان

امسال ۸۴۰ نفر از معلولان در آموزش و پرورش استخدام می‌شوند

به جای حمایت، فرصت های برابر می خواهیم

برگزاری وبینار نابینایان و حقوق شهروندی

بهترین زمان تزریق واکسن آنفلوانزا

دُریافت (گزیده ای از اشعار شفیعی کدکنی)

تداوم بلاتکلیفی جودوکاران نابینا برای آغاز اردو های تمرینی

اعترافات تلخ یک زن: هوویم و فرزندش را به چاه انداختم و آتش زدم

............ویژه

ارائه ۱۰۰ دستگاه برجسته نگار به نابینایان

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی در نشست روز جهانی عصای سفید گفت: ۱۰۰ دستگاه برجسته نگار هوشمند و ۳۰۰ نسخه قرآن بریل چاپ شده در مرکز نابینایان رودکی که به همت سازمان بهزیستی تهیه شده در اختیار نابینایان قرار خواهد گرفت.

به گزارش ایران سپید: مراسم روز جهانی نابینایان در سازمان بهزیستی به صورت ویدئو کنفرانس با حضور نمایندگان انجمن های نابینایان فعال برگزار شد. در این جلسه، نمایندگان استانها به بیان مشکلات و دغدغه های نابینایان پرداختند.

۱۵ استان انتخاب شدند تا به نمایندگی از سایر استانها صحبت کنند و مشکلات نابینایان و کم بینایان در بخش های مختلفی همچون مسکن، اشتغال، فرهنگسازی، تجهیزات توانبخشی، استخدام و... را به سمع نظر وزیر رفاه برسانند.

محمدجواد خادمی از انجمن روشن بین اصفهان موضوع اشتغال را مطرح کرد. او گفت: نابینایان شاغل نمیتوانند از ابزار و سیستم های موجود در محیط کار استفاده کنند. اگر سیستم ها مناسب سازی شده باشند نابینایان هم میتواند به درستی با محیط کار هماهنگ شده و استعدادهای خود را بروز دهند.

وی ادامه داد: یکی دیگر از موضوعات مهم در بحث اشتغال نابینایان اختصاص ۳۰ درصد از شغل های اپراتوری برای نابینایان است که عملا یعنی هیچ. چرا که در چارت ادارات و سازمان ها دیگر پستی به نام تلفنچی یا اپراتور نداریم که بخواهد به کاهش بیکاری این گروه کمکی کرده باشد.

در پاسخ به موضوعات مطرح شده از سوی این مدیر انجمن، وزیر تعاون تماسی تلفنی با انصاری رییس سازمان امور استخدامی برقرار کرد و مشکل را با او در میان گذاشت.

انصاری برای حل مشکل اپراتوری نابینایان بیان کرد: (برای جذب معلولان در دستگاه ها ما قانون استخدام سه درصد را داریم که اجرای آن الزام قانونی دارد. در آزمون هشتم، برای هر فرصت شغلی سه تا چهار نفر با هم از گروه معلولان رقابت میکنند. اگر آن کد محل شغل در آزمون هشتم فرد مورد نظرش را نیافت، آن شغل برای آزمون سال بعد ذخیره خواهد شد. در مورد مشاغلی هم که از چارت استخدام حذف شده اند باید بگویم این شغلها را به شرکت های خدماتی سپرده ایم اما میتوانیم برای این شرکتها شرط و شروط مقرر کنیم که حتما برای این شغل از معلولان استخدام به عمل آید.

در متن قرار داد با شرکت های پشتیبانی باید نوشته شود در صورتی این کار به شما سپرده میشود که کارمندانتان را باید از گروه معلولان استخدام کنید.)

در ادامه نشست، سید مهدی مصلحی از استان مازندران به موضوع مناسب سازی اشاره کرده و گفت: در همه شهرها این امر یا اجرا نشده یا به درستی اجرا نشده است. ما مسیر ویژه نابینایان را داریم اما در بیشتر زمان ها به جوی آب و تیر چراغ برق منتهی می شوند. این یعنی عدم کار اصولی و عدم مناسب سازی برای نابینایان. وی به جانمایی بد دکه های روزنامه فروشی هم اشاره کرده و افزود: در برخی ادارات آسانسور هایی وجود دارد که نه گویا هستند و نه دکمه های بریل دارند یا عابربانک هایی که برای نابینایان مناسب سازی نیست و ...

اجرای مناسب سازی تکلیفی است که شان و جایگاه را به معلولان باز میگرداند.

بعد از مازندران، نوبت به خوزستان و آقای حمزه ظهیری رسید. وی به موضوع مسکن اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات مهم، معضل مسکن برای نابینایان است. کمک بلاعوض سازمان بهزیستی برای تک معلولها فقط ۱۰ میلیون تومان است که کفاف اجاره مسکن را هم نمیدهد چه برسد به خرید. ظهیری ادامه داد: مورد بعدی وام های بلند مدت برای خرید مسکن است که هیچ فرقی میان معلولان و افراد عادی در دریافت آن نیست. مشکل بعدی در بخش مسکن، ساخت خانه در اطراف شهر برای معلولان است که آنها را از خدمات داخل شهر دور میکند و امکانات لازم را برای هیچ گروه معلولیتی را ندارد.

نماینده بعدی از شهر یزد انتخاب شد که در مورد قانون حمایت از حقوق معلولان باید صحبت میکرد. محمد حسن پارساییان در خصوص این قانون گفت: اولین مولفه ای که برای هر قانونی وجود دارد لازم الاجرا بودن آن است. این قانون در بعد اجرایی در پایین ترین سطح قرار دارد و با توجه به اینکه از سال ۹۶ به تصویب رسیده هنوز بودجه کافی به آن اختصاص پیدا نکرده و بیشتر مواد آن  بلاتکلیف مانده اند. البته خود قانون هم مشکلاتی در متن دارد که یکی از آن معافیت مالیاتی والدین معلولان است در صورتی که خود معلولان شاغل، این معافیت شامل حالشان نمیشود.

نوبت به نماینده تهران رسید که باید در مورد خرید و توزیع تجهیزات توانبخشی صحبت می کرد.

امیر سرمدی، نماینده انجمن نابینایان ایران در این خصوص گفت: مشکلات و چالش های بسیاری در حوزه خرید تجهیزات توانبخشی وجود دارد.

یک، عدم شفافیت در میزان بودجه تجهیزات توانبخشی. مشخص نیست که بهزیستی در سال چه میزان بودجه برای این تجهیزات هزینه میکند و سهم گروه های مختلف معلولیتی چه اندازه است.

استدلال کارشناسان بهزیستی این است هر گروه معلولیتی باید به میزان تعدادشان بودجه دریافت کنند. اما نابینایان که ۱۳ درصد از کل مددجویان سازمان را تشکیل می دهند، همواره بودجه کمتری شامل حالشان میشود. این در حالی است که نابینایان ۴۰ درصد از دانشجویان تحت پوشش سازمان را به خود اختصاص می دهند و باید سهم بیشتری از تجهیزات توانبخشی را داشته باشند.

دوم مکانیزم غلط اختصاص بودجه میان استانها و شهرستان ها است. به عنوان مثال، اگر به استان اصفهان 7۰۰ میلیون اختصاص پیدا کند، سهم گلپایگان ۷۰ میلیون خواهد بود و اگر این شهر ۲۵۰ نابینا داشته باشد طبق آمار ۱۳ درصدی، فقط ۱۰ میلیون تومان هزینه خرید تجهیزات برای نابینایان این شهر خواهد شد. حال با این بودجه چه چیزی را می تواند برای نابینایان تهیه کند. خورد شدن بودجه در شهرستان ها، مانع بسیاری از تصمیمگیری های بعدی است.

سوم، عدم وجود یک سامانه جامع برای ثبت درخواست تجهیزات توانبخشی از سوی معلولان است. ما اعتقاد داریم باید یک سامانه آنلاین ایجاد شود تا افراد از طریق کد ملی و بارگزاری اسکن کارت معلولیت در سامانه، بتوانند ثبت نام کرده و نیازهای تجهیزاتشان را وارد کنند. در پایان هم کد رهگیری به او داده شود تا بتواند درخواستش را پیگیری کند. اما در حال حاضر، همه چیز به صورت سنتی است. فرد نابینا برای در اختیار داشتن یک عصای ساده هم باید به صورت حضوری به شعبه بهزیستی که در آنجا پرونده دارد مراجعه کند و فرم پر کند. هم کلی هزینه رفت و آمد به او تحمیل می شود و هم نمی تواند درخواست خود را درست پیگیری کند که در چه مرحله ای قرار دارد.

مشکل بعدی، عدم دسترسی نابینایان به فناوری های جدید است. با توجه به نوسانات ارزی عملا نابینایان نمیتوانند به تجهیزات جدیدی مثل برجسته نگار هوشمند که ۴۰ میلیون تومان قیمت دارد یا تجهیزات گویای آشپزخانه برای بانوان نابینا دسترسی پیدا کنند.

نکته پنجم، سلیقه ای عمل کردن استانها در خرید تجهیزات و نبود استاندارد های مشخص است. برای مثال، به هیچ استانی ابلاغ نشده اگر قصد خرید عصا را دارند، یک عصای مرغوب چه ویژگی هایی باید داشته باشد. وقتی سلیقه ای خرید صورت گیرد هر کارشناس بسته به نظر خودش عمل می کند و نتیجه آن در سال های اخیر، واردات تجهیزات بی کیفیت به کشور شده و همین امر، اتلاف بودجه تجهیزات را به همراه دارد.

وی ادامه داد: حدود ۵ سال است که می گویند قصد داریم استانداردهای تجهیزات را در قالب یک شیوه نامه بنویسیم که تنها در حد حرف، باقی مانده است. از رئیس سازمان بهزیستی درخواست دارم در یک بازه زمانی مشخص مثلا تا پیش از ۱2 آذر روز جهانی معلولان، کار تدوین شیوه نامه چگونگی خرید و توزیع تجهیزات توانبخشی به اتمام برسد تا برای سال آینده دیگر شاهد این هرج و مرج ها نباشیم.

سرمدی بیان کرد: موضوع مهمتر افزایش بودجه تجهیزات توانبخشی توسط دولت است. طبیعی است تا زمانی که این محدودیت های منابع وجود داشته باشد، عملاً بسیاری از درخواست ها سال های سال پشت نوبت می ماند.

موضوع آخر هم حمایت از تولید کنندگان تجهیزات نابینایان در داخل کشور است. دو الی سه شرکت بیشتر نداریم که دارند در زمینه نابینایان فعالیت می کنند. در همه کشور ها، شرکت های اینچنینی مورد حمایت مستقیم دولت هستند. اما در کشور ما با شرایط فعلی، رونق تولید و جهش تولید که هیچ، به توقف تولید خواهیم رسید.

بعد از پایان صحبت های این جوان، وزیر تعاون نسبت به این همه دقت و ریز بینی در موضوع، از این کارشناس نابینا تشکر و قدردانی کرد.

قبادی دانا رئیس سازمان بهزیستی هم در پاسخ گفت: بسیاری از نقد های کارشناسی که جناب سرمدی بدان اشاره کردند، کارشناسان ما هم به آن رسیده اند. وی افزود: امسال ۴۳ میلیارد تومان به بودجه توانبخشی اختصاص پیدا کرده در صورتی که نیاز واقعی این بخش، ۴ هزار میلیارد است. با توجه به اینکه فقط یک صدم از بودجه را در اختیار داریم نمیتوانیم بسیاری از نیازها را پوشش دهیم. رئیس سازمان بهزیستی قول داد تا پیش از روز جهانی معلولان، شیوه نامه خرید و توزیع تجهیزات توانبخشی با حضور کارشناسان هر گروه تدوین شود.

در پایان نشست، بعد از اینکه وزیر تعاون صحبت های همه نمایندگان انجمنهای نابینایی را شنید در پاسخ به موضوعات مطرح شده صحبت کرد.

شریعتمداری ضمن گرامیداشت روز جهانی ایمنی عصای سفید و تبریک به فعالان جامعه نابینایان گفت: جامعه نابینایان که ۲۰۳ هزار نفر جمعیت دارند که ۱۳۰ هزار نفر مرد و ۷۳ هزار نفر زن هستند و یکی از فرهیخته ترین و اندیشمندترین جوامع ما در عرصه های علمی بشمار می آیند.

 شریعتمداری با اشاره به اینکه در حوزه قانونگذاری برای افراد دارای معلولیت فعالیت های خوبی در کشور صورت گرفته و مشکلی در این بخش نداریم، افزود: موضوعات مطرح شده و عمده مشکلات جامعه معلولان به دلیل عدم اجرای قوانین است که نظارت و پیگیری جدی را می طلبد که با تشکیل شورای نظارت بر قانون جامع حمایت از افراد دارای معلولیت بخش زیادی از مشکلات مرتفع خواهد شد.

وی ادامه داد: اصلاح برخی قوانین و مقررات در حوزه افراد دارای معلولیت در کارگروهی با حضور انجمن های مردم نهاد و کارشناسان سازمان بهزیستی مورد بررسی قرار گیرد.

وی در خصوص کمک هزینه معیشت افراد دارای معلولیت گفت: پرداخت کمک هزینه معیشت به معلولان فاقد شغل و درآمد که دهک های یک تا سه باشند منابع مالی زیادی را احتیاج دارد که با مذاکرات صورت گرفته با سازمان برنامه و بودجه امیدواریم در جهت تامین مالی آن قدم های موثری برداشته شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از بودجه ۳۰ هزار میلیاردی برای اجرای کامل قانون جامع حمایت از افراد دارای معلولیت خبر داد و گفت: تامین یکجای این بودجه برای دولت مشکل خواهد بود  ولی باید از بودجه گذشته فاصله بگیریم و اقدام جدی برای دریافت تخصیص بودجه ۱۰۰ درصدی سال ۱۳۹۹ و دریافت کمک از محل سایر اعتبارات در بودجه سال ۱۴۰۰ پیش بینی شود.

 شریعتمداری به ایفای نقش مسئولیت اجتماعی بنگاه های اقتصادی اشاره کرد و تصریح کرد: از پتانسیل بنگاه های اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اولویت تامین هزینه های افراد دارای معلولیت بهره گیری شود.

وی از مشکلات موجود در جریان توزیع وسایل و تجهیزات توانبخشی گفت و افزود: برای تامین بلند مدت اعتبارات مورد نیاز تجهیزات توانبخشی می توان از توان خیرین و معلولان با تاسیس صندوق های حمایتی در بخش های گوناگون کشور با حمایت دولت بهره گرفت که افراد دارای معلولیت می توانند اداره کننده این صندوق ها باشند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به فعالیت فدراسیون های جانبازان و معلولین، نابینایان و ناشنوایان در ورزش معلولان اشاره کرد و گفت: طبق ماده ۸ قانون جامع حمایت از افراد دارای معلولیت مددجویان سازمان بهزیستی و معلولان می توانند از خدمات مراکز ورزشی دولتی، شهرداری ها  و دهیاری ها و مراکز متعلق به وزارت رفاه به صورت رایگان استفاده کنند و فدراسیون های دیگر نیز موظفند فعالیت هایی در فدراسیون خود در جهت تقویت و گسترش ورزش معلولان اختصاص دهند.

وی ادامه داد: با مذاکرات سازمان بهزیستی کشور و وزارت ورزش و جوانان برای حل مشکلات ورزش افراد دارای معلولیت تفاهم نامه ای در ابتدای آبان ماه منعقد خواهد شد.

 شریعتمداری در زمینه مسکن معلولان تشریح کرد: ۱۳۰ هزار واحد مسکونی از ابتدای فعالیت سازمان بهزیستی تاکنون ساخته شده که ۲۸ هزار واحد آن در ۲۰ ماهه اخیر آماده واگذاری شده است و برای ۲۰ هزار مسکن روستایی با بنیاد مسکن برای پنج هزار مسکن سیلزدگان با بسیج سازندگی و برای ساخت یک هزار و ۵۰۰ واحد مسکن افراد دارای معلولیت شدید و خیلی شدید با قرارگاه خاتم الانبیا تفاهم نامه امضا شده است که بخش عمده ای از نیاز مسکن معلولان تامین می شود.

وی از شروع طرح های جدید برای ۴ هزار خانوار نیازمند مسکن در سازمان بهزیستی خبر داد و افزود: برای مسکن خانوارهای دارای دو معلول به بالا از ۱۴ هزار خانوار شناسایی شده ۹۵۰۰ خانوار مسکن دریافت کرده اند و ۳۵۰۰ واحد تا پایان سال تحویل می شود و ۱۳۰۰ واحد مسکن نیز کار ساخت آن آغاز شده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از پرداخت بدهی ۳۰ میلیاردی بهزیستی به دانشگاه آزاد گفت و تشریح کرد: با تخفیف ۲۰ درصدی دانشگاه آزاد به مددجویان سازمان بهزیستی مشکلی در پرداخت شهریه مددجویان وجود ندارد و با راه اندازی سامانه دانشجویی سازمان بهزیستی و ارتباط آن با سامانه دانشگاه آزاد پرداخت شهریه ها با سرعت بیشتری انجام خواهد شد.

 شریعتمداری در خصوص مستمری افراد دارای معلولیت بینایی گفت: ۱۲۵ هزار خانوار نابینایان در کشور مشمول دریافت مستمری ماهیانه هستند که مبلغ آن از ۵۳ هزار تومان به ۲۰۰ هزار تومان و برای خانوارهای ۵ نفره به ۶۰۰ هزار تومان افزایش یافته است که معتقدیم این مبلغ نیز با شرایط مطلوب مورد نظر فاصله دارد که امیدواریم با پیگیری های صورت گرفته منابع مالی بیشتری به این موضوع اختصاص یابد.

وی در پیشنهادی به سازمان بهزیستی گفت: با تجربه خوب ورود استارتاپ ها و شرکت های دانش بنیان و ورود فکر و اندیشه جوان در صندوق بازنشستگی کشوری از توان دانش بنیان ها  به ویژه فرهیختگان دارای معلولیت و دانشگاهیان برای رسیدن به راه های میان بر برای رفع مشکلات معلولان بهره برداری شود.

وی در پایان گفت: خبر خوش آن که ۱۰۰ دستگاه برجسته نگار هوشمند همراه و ۳۰۰ نسخه قرآن بریل چاپ شده در مرکز نابینایان رودکی که به همت سازمان بهزیستی تهیه شده در اختیار نابینایان قرار خواهد گرفت.

جعفری


.........اخبار روز

* امسال ۸۴۰ نفر از معلولان در آموزش و پرورش استخدام می‌شوند

محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش در جلسه هم اندیشی پیرامون مسائل افراد دارای معلولیت بینایی به مناسبت روز جهانی عصای سفید در ارتباط تلفنی گفت: مشکل مسکن از اساسی ترین مشکل معلولین است که با کمک وزارت کار باید حل شود. او افزود: ما امسال ۲۸ هزار نفر استخدام داریم که طی این آمار ظرفیتی هم بالغ بر ۸۴۰ نفر برای گروه معلولان در نظر گرفته شده است. حاجی میرزایی تصریح کرد: ظرفیت به تفکیک استان شهرستان مشخص شده است و حتماً در چهارچوب همین قانون اجرا خواهد شد. وزیر آموزش و پرورش در ادامه گفت: در مورد سایر بخش‌های دیگر من درخواستم این است که نماینده‌ای از دوستان عزیز نابینا به وزارت آموزش و پرورش تشریف بیاورند تا من آنها را مرکز نیروی انسانی مرتبط کنم و کارهایشان را انجام دهیم.

* هیچ مشکلی در تأمین آرد نداریم

یزدان سیف مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: امروز در کشور نه کمبود آرد و نه کمبود گندم، وجود ندارد.

حدود ۹۰ هزار نانوایی از طریق ۴۰۰ کارخانه تولید آرد که ماهیانه ۹۰۰ هزار تن، گندم را تبدیل به آرد می‌کنند از طریق شبکه حمل و نقلی منسجم و برنامه ریزی شده در سه دهه اول، دوم و سوم در هر ماه آرد دریافت می‌کنند. در هیچ نقطه‌ای از کشور، نه در حال حاضر بلکه در گذشته و حتی در آینده هم هیچ مشکلی در تهیه آرد و نان نداریم ضمن اینکه میزان ذخایر راهبردی کشور هم بی نظیر است./ ایرنا

* پاسخ واعظی به توهین‌کنندگان به روحانی و کنایه به قالیباف: بعدا نوبت خودتان هم می‌شود

محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهور در رابطه با توهین و بی‌احترامی‌ها از تریبون‌های مختلف به رئیس جمهور گفت: افرادی که بی‌اخلاقی‌ انجام می‌دهند و برخی دیگر هم در این بین سکوت می‌کنند، باید بدانند این بی‌اخلاقی‌ها تنها به رئیس جمهور نیست بعدا نوبت خودشان هم می‌شود. متأسفانه عده‌ای رقابت‌های تبلیغاتی و انتخاباتی را برای سال ۱۴۰۰ خیلی زود شروع کردند و در این بین، مردم ضرر می کنند. اجازه دهید کشور را اداره و مشکلات مردم را حل کنیم. اگر می‌خواهید، کار تبلیغاتی و انتخاباتی کنید و سفر بروید ولی این که در سفر، فقط شعار دهید و کار تبلیغاتی کنید و بگویید فقط ما می‌توانیم کار انجام بدهیم، مردم می‌دانند که شما قبلا سرکار بودید و قبلا هم مسئولیت داشتید ولی هیچ کدام از این کارها را نتوانستید، انجام بدهید؛ مدعیان امروز، عملکردی روشن دارند/ برنا

* وجود ۱۰۰ سوله مدیریت بحران فعال در پایتخت

شهردار تهران از وجود ۱۰۰ سوله مدیریت بحران فعال در پایتخت خبر داد و گفت: شاید تعداد سوله ها کافی نباشد اما پراکنش آنها مناسب است.

...........بیانیه شبکه تشکل های نابینایان

* به جای حمایت، فرصت های برابر می خواهیم

امسال نیز در مسیر چند دهه ای جنبش جهانی حقوق مدنی قریب به سیصد میلیون تن از انسان های دارای آسیب پایدار بینایی، به پانزدهم اکتبر دیگری در زنجیره سالروزهای عصای سفید رسیده ایم. مناسبتی نه فقط برای توجه به حقوق اجتماعی افراد نابینا و کم بینا که این امر موفقیتی متعلق به گذشته است، بلکه برای تحقق عملی فرصت ها برابر جهت رشد و تعالی نابینایان و کم بینایان درهمه عرصه های مشارکت اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی است. حضور فعال هزاران تن نابینا و کم بینای دارای تحصیلات عالی و مشاغل دانش بنیان در کشور مان علاوه بر تأیید این حقیقت، مطالبه حقوق افراد دارای محدودیت های بینایی را از سطح هم صدایی و همدردی با این افراد به سطح مطالبه ملموس و مشخص مسئولان در راه برابرسازی فرصت ها و تحقق مشارکت هر چه بیشتر این شهروندان در اداره با عزت نفس زندگی خویش و اثرگذاری به عنوان شهروندانی کارا در جامعه فرارویانده است. با درک مشکلات امروز میهن عزیزمان و محدودیت جدی  منابع مادی کشور، جامعه نابینایان و کم بینایان ایران تحقق اولویت های زیر را مصداقی از اقدامات مشخص مسئولان در راستای ایجاد ظرفیت های واقعی و برابر رشد و محرومیت ها و تبعیض های مختلف فراروی خود تلقی کرده و مصرانه پیگیر تحقق این مطالبات میسرو امکانپذیر در شرایط فعلی کشور است.

1. اجرای همه احکام قانون حمایت از حقوق معلولان و تصویب نامه هیأت دولت در زمینه حقوق افراد معلول مصوب 1394 و تأمین معیشت متضمن حفظ کرامت و عزت نفس آن دسته از نابینایان و کم بینایان که به هر دلیل قادر به اشتغال و تأمین حداقل نیازهای مادی خود و خانواده های شان نیستند. (مخاطبان: دولت و مجلس شورای اسلامی)

2. تحقق ایمنی تردد برای شهروندان نابینا و کم بینا به عنوان پیش شرط مشارکت اجتماعی

 علیرغم گذشت دو دهه از شکل گیری روند دسترس پذیری محیطی برای افراد دارای معلولیت و تصویب قوانین و مقررات بالا دست در اجرای این روند، همچنان معابر عمومی ما فاقد شرایط دسترس پذیری ایمن برای تردد نابینایان و کم بینایان کشور است که با وجود ضوابط و استانداردهای علمی مشخص در این زمینه و صرف هزاران میلیارد تومان هزینه در عرصه  عمران شهری در هر سال، این ناامنی قابل فهم و پذیرش این افراد نمی تواند باشد لذا در سال پیش رو تا سالروز آینده عصای سفید نصب چراغ های راهمانی گویا درتقاطع های معابر اصلی، ایمن سازی پایانه ها و ایستگاه های سامانه های اتوبوسرانی و ریلی حداقل خواسته نابینایان و کم بینایان از دستگاه های متولی کشور است. (مخاطبان: وزارت کشور، سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور، ستاد مناسب سازی کشور و مجلس شورای اسلامی به عنوان نهاد نظارتی)

3. رفع تبعیض های استخدامی

 علیرغم تعیین 3 درصد ازظرفیت استخدام های دولتی در کشور برای افراد معلول از جمله نابینایان و کم بینایان که بالاترین کمیت در داشتن مدارک و مدارج عالی تحصیلی در میان افراد معلول و به این اعتبار از اصلی ترین گروه های واجد شرایط برای استخدام در دستگاه های دولتی محسوب می شوند، دستورالعمل ها و ضوابط خودانگاشته دستگاه های اجرایی، تفسیر های سلیقه ای و نگاه متأسفانه تعصب آلود برخی مسئولان دوایر استخدامی در دستگاه های مختلف، موجب محرومیت هر ساله بسیاری از نابینایان و کم بینایان تحصیلکرده در احراز پست های استخدامی و در عمل عدم اجرای سهمیه 3 درصد استخدامی این افراد می شود که به معنای تداوم بیکاری هزاران نابینا و کم بینای تحصیلکرده و محرومیت آنها از حقوق شهروندی شان و فشار مضاعف به سازمان های حمایتی و محرومیتی این افراد از حقوق شهروندی شان برای اشتغال می شود. لذا از معاونت حقوقی رئیس جمهور، سازمان امور اداری و استخدامی کشور به جد میخواهیم با برخورداری از مشاوره تخصصی وزارت تعاون و سازمان بهزیستی و البته شبکه ملی تشکل های نابینایان و کم بینایان و سایر شبکه های افراد معلول آیین نامه اجرایی سهمیه 3 درصد استخدامی و در صورت لزوم دستورالعمل های تخصصی آن را جهت تحقق  کامل سهمیه 3 درصد ، ممانعت از نقض حقوق شهروندان معلول بویژ ه نابینایان و کم بینایان با استناد به شیوه ها و دستورالعمل های غیرتخصصی دستگاه ها و تضمین کننده  حق اشتغال کلیه افراد معلول توانمند را تدوین کرده و با تصویب دولت به تمام دستگاه های ذیربط ابلاغ نمایند.

4. آسیب زدایی از ارائه خدمات توانبخشی به نابینایان و کم بینایان

 آنچه موجب و تضمین کننده کسب توانمندی و مهارت های لازم از سوی افراد نابینا و کم بینا برای غلبه برآثار محدود کننده آسیب های بینایی ست، برخورداری این افراد از خدمات توانبخشی جهت شکستن چرخه انزوای فردی و محرومیت اجتماعی و تبدیل این افراد به شهروندانی موفق در عرصه های فردی و جمعی ست، متأسفانه تفسیر غلط از اجرای اصل 44 قانون اساسی و برون سپاری غیر کارشناسی شده برخی خدمات سازمان بهزیستی به عنوان سازمان تخصصی توانبخشی کشور، موجب تعطیلی روز افزون مراکز خدمات توانبخشی  دولتی به نابینایان و کم بینایان و محدود شدن این مراکز به کمتر از 30 مرکز در سراسر کشور آن هم هم عمدتاً شامل مراکز خانواده و کودک نابینا شده است که عملاً محرومیت چشم گیر نابینایان  و کم بینایان از دریافت خدمات توانبخشی مورد نیاز خود بویژه در شهرستان ها و مناطق محروم شده است. از سازمان بهزیستی کشور می خواهیم با تجدید نظردر سیاست گذاری خود در عرصه خدمات توانبخشی در اسرع وقت بستر لازم جهت تأسیس مراکزتخصصی خدمات توانبخشی نابینایان و کم بینایان را در سراسر کشور فراهم نماید.

5. اجرای بسته حمایت های شغلی و آموزش های فنی و حرفه ای

 یکی از بزرگترین عوامل عدم اشتغال متناسب و درخور افراد معلول بویژه نابینایان و کم بینایان در عرصه اشتغال غیر دولتی و بخش خصوصی، عدم ارائه خدمات حمایت شغلی ازاین افراد شامل عدم وجود مددکاری شغلی، روند کاریابی تخصصی و عدم ارائه حمایت های مورد نیاز تثبیت اشتغال، شاغلین دارای معلولیت است. در کنار این کمبود همچنان سازمان فنی و حرفه ای کشور از وظیفه قانونی خود جهت حمایت از تأسیس و فعالیت آموزشگاه ها فنی و حرفه ای کشور برای مهارت آموزی متقاضیان اشتغال دارای معلولیت خودداری می کند. لذا از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان بهزیستی می خواهیم جهت ارائه خدمات پیش گفته منجر به افزایش ضریب اشتغال افراد دارای معلولیت از جمله نابینایان و کم بینایان در بخش غیر دولتی اقدام عاجل به عمل آورند.

6. محرومیت زادیی از نابینایان و کم بینایان در دسترسی به منابع اطلاعاتی

 علیرغم انقلاب در فناوری های چاپ و نشر، در عرصه های چاپ کاغذی و الکترونیک و رشد تصاعدی دسترسی آحاد جامعه به منابع اطلاعاتی در فضاهای مجازی و نیز برخلاف رشد چشمگیرشهروندان نابینا و کم بینای تحصیلکرده نیازمند اطلاعات، سرمایه گذاری در تولید منابع اطلاعاتی شامل کتب، نشریات و اطلاعات الکترونیکی قابل دسترس نابینایان و کم بینایان به شدت کاهش یافته و هیچ تناسبی با رشد تقاضا ندارد. لذا از کلیه تولید کننده منابع اطلاعاتی بویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می خواهیم سهم شهروندان نابینا و کم بینا را از بودجه ملی تولید منابع اطلاعاتی مشخص تأمین کنند. همچنین از دولت و مجلس شورای اسلامی می خواهیم لایحه الحاق جمهوری اسلامی ایران را به معاهده مراکش متضمن استثنای دسترسی نابینایان و کم بینایان به منابع اطلاعاتی از قانون کپی رایت که توسط نماینده جمهوری اسلامی به امضا رسیده است، تدوین و تصویب نمایند که گام بلندی جهت دسترسی برابر نابینایان و کم بینایان به منابع اطلاعاتی است.

7. محرومیت از عدالت در عرصه های آموزشی

 دیر زمانی ست که حضور گسترده دانش آموزان و دانش جویان نابینا و کم بینا در مراکز آموزشی به امری بدیهی و عادی تبدیل شده است. اما متأسفانه گویا بیشتر مسئولیت دستگاه های ذیربط آموزشی صرفا به پذیرش این افراد در مراکزآموزشی بسنده شده است. در عرصه آموزش عالی دانشجویان نابینا و کم بینا عمدتاً به مدد ارتباطات  شخصی و همیاری دانشجویان دیگر قادر به دسترس پذیر کردن منابع آموزشی شده وعملاً از وسایل پیشرفته کمک آموزشی از جمله فناوری های آموزشی که ضروری بر هر امر پژوهشی ست محروم اند. علیرغم تلاش های مکرر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هنوز از تشکیلات و دستورالعمل های حمایتی از دانشجویان دارای نیازهای ویژه که در اکثر کشورهای جهان به امر بدیهی در حمایت های آموزشی تبدیل شده است، محروم است و در این خصوص اقدام مشخصی انجام نداده است. این وزارتخانه کمترین تماس را با تشکل ها جمعی دانشجویان نابیناو کم بینا دارد و عملاً در طول سالها کمترین گامی برای حل مشکلات این عزیزان برنداشته است. در عرصه آموزش عادی نیز علیرغم تلاش ها و امکانات سازمان آموزش و پرورش استثنایی، هنوز میان پشتیبانی های لازم در آموزش فراگیر با نیازهای دانش آموزان نابینا و کم بینا فاصله بسیاراست. نمونه بارز، آن عدم دسترس پذیری نرم افزار شاد در ایام کرونا به عنوان مهمترین بستر آموزش از راه دور دانش آموزان است که همچنان دانش آموزان نابینا و کم بینا  از آن محرومند. این امرعمدتاً ناشی از ادغام  سازمان آموزش و پرورش استثنایی به عنوان یک دپارتمان در درون وزارت آموزش و پرورش است که عملاً جایگاه این سازمان را در پیگیری  حقوق و پاسخگویی به نیازهای دانش آموزان دارای نیاز ویژه کاهش داده است. بدین وسیله به نیابت از افراد نابینای مذکور از وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری و آموزش و پرورش می خواهیم هر چه سریعتر درجهت اصلاح وضعیت موجود، اختصاص امکانات آموزشی درخور به دانش آموزان و دانشجویان نابینا و کم بینا اقدام کنند. قطعاً شبکه چاووش استفاده از ظرفیت های قانونی و حقوقی از جمله کمیته نظارت بر اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان و مجلس شورای اسلامی را به عنوان نهادهای نظارتی در رعایت حقوق افراد معلول از جمله نابینا و کم بینا برای اصلاح وضعیت نامطلوب موجود در عرصه های آموزشی و برقراری عدالت برای دانش آموزان نابینا و کم بینا برای خود محفوظ می داند.

...........گزارش ویژه

برگزاری وبینار نابینایان و حقوق شهروندی
به مناسبت فرا رسیدن روز 15 اکتبر, برابر با 24 مهر, روز ایمنی عصای سفید, وبینار «نابینایان و حقوق شهروندی» به همت اداره ی کل سلامت شهرداری تهران با حضور صاحب نظران و نمایندگان تشکل های نابینایی, عصر پنجشنبه برگزار شد.
به گزارش ایران سپید, در ابتدای این وبینار, گیتا موللی, استاد دانشگاه طی سخنانی با اشاره به در نظر گرفتن حقوق کودکان نابینا, به امر بازی های کودکان نابینا اشاره کرد و در خصوص نگاه غلطی که در جامعه نسبت به این کودکان وجود دارد, اظهار داشت: «متأسفانه در جامعه به چشم کودکان عقبمانده یا ناتوان به کودکان نابینا نگاه می شود؛ حتی بعضی بزرگسالان نابینا از این گله دارند که برخی مردم با نگاهی از سر دلسوزی آن ها را می بینند. در حالی که هر کودک نابینا و نیمه بینا, در صورتی که آموزش های صحیح جهت یابی ببیند و امکانات و تجهیزات لازم برای یک کودک نابینا در اختیارش قرار بگیرد, مثل دیگر کودکان می تواند زندگی و رشد کرده و در دوران بزرگسالی, زندگی خوبی داشته باشد؛ درس بخواند, دانشگاه برود و حتی تشکیل زندگی مستقل بدهد.»
موللی در ادامه به روش های برخورد خانواده با کودک نابینا اشاره کرد و اظهار داشت: «خوشبختانه امروز مؤسسات و مراکزی ایجاد شده که می توانند آموزش های صحیح را هم به خانواده ها و هم به کودکان نابینا ارائه دهند. خانواده ها باید در اولین قدم, بین فرزند نابینا و دیگر فرزندانشان تبعیض قائل نشوند و مثل همان فرزندان به رشد و بزرگ شدنشان توجه کنند؛ مگر در مواردی که نیاز های خاصی داشته باشند. اگر توامندی فرزند نابینا و نیمه بینا از سوی خانواده و اطرافیان مورد توجه قرار بگیرد, قطعاً او فردی آماده برای ادامه ی زندگی رشد خواهد کرد.»
گیتا موللی همچنین به روز جهانی عصای سفید اشاره کرد و گفت: «در روزی مثل عصای سفید, ما استقلال نابینایان و نیمه بینایان را گرامی داشته و به آن احترام می گذاریم. بنا بر این استفاده از عصای سفید, یکی از نکات مهم است. در تحقیقاتی که صورت گرفته, 2 تا 8 درصد نابینایان و نیمه بینایان از عصای سفید استفاده می کنند و این آمار خیلی پایین است. درست مثل کودکان و بزرگسالان کم شنوا که از سمعک می گریزند و دوست ندارند جامعه آن ها را با سمعک ببیند, بزرگسالان و کودکان نابینا و نیمه بینا هم علاقه ای به دست گرفتن عصا ندارند. علت این بی علاقگی, نگرش بدیست که جامعه نسبت به این شهروندان دارد و بر همین اساس, برخورد غیر فرهنگی می کند. بنا بر این فرد نابینا و نیمه بینا برای گریز از این موضوع, به افراد بینا متکی می شود یا در کشور های غربی, فرد نابینا و نیمه بینا به سگ راهنمایی که در اختیارش قرار می گیرد, متکی می شود. بر همین اساس, وقتی فرد نابینا از همراه داشتن عصا ابا می کند و خانواده هم از دیگر سو نگاه متفاوتی به فرزند نابینا و نیمه بینای خود کرده, توانایی های او را در نظر نمی گیرد, این فرد در دوران نوجوانی و بزرگسالی, تبدیل به شخصیتی می شود که احساس عزت نفس و توانمندی نمی کند و نمی تواند با جامعه ارتباط سالم برقرار بکند. بنا بر این جامعه باید به فرد نابینا و نیمه بینا اجازه ی بروز توانمندی هایش در زمینه های مختلف مثل اشتغال را بدهد.»
ضرورت استعداد یابی در بین نابینایان و نیمه بینایان, فراهم ساختن امکان راهنمای صوتی برای نابینایان و نیمه بینایان در استفاده از نرم افزار های مختلف بویژه شبکه های اجتماعی, توجه به بحث مداخله ی زود هنگام در امر آموزش کودکان نابینا و نیمه بینا قبل از ورود به مدرسه مثل آموزش های جهت یابی و بهره مندی از مراکز آموزش کودکان استثنایی, از دیگر نکاتی بود که گیتا موللی مطرح کرد.
نابینایی چیست؟
در ادامه ی این وبینار, شهرزاد نکونام, اپتومتریست, به موارد بالینی در خصوص نابینایان پرداخت و در آغاز, تعریفی از نابینایی و فرد نابینا ارائه کرد: «گاهی اوقات فاصله ی بینایی و نابینایی کم می شود و می توان با نگاهی موشکافانه این فاصله را دریافت. اگر کسی نور را تشخیص ندهد یا فرق بین نور و تاریکی یا نور و دیگر چیز ها را تشخیص ندهد, ما به این فرد می گوییم نابینای مطلق. اما همه ی کسانی که در گروه نابینایان طبقه بندی می شوند یا ما به آن ها نابینا می گوییم, لزوماً نابینای مطلق نیستند. حتی کسانی که دید تلسکوپی دارند هم جزو نابینایان طبقه بندی می شوند.»
نکونام در ادامه به توجه دقیق خانواده ها به امر تکامل بینایی فرزندان نیمه بینایشان اشاره کرد و اظهار داشت: «مهمترین دوران رشد و تکامل بینایی کودکان, مربوط به دو سال اول تولد است. اگر خانواده ها احساس ضعف بینایی در فرزندشان کردند, باید با اقدامات سریع توانبخشی کمک کنند تا آن میزان بینایی که باقی مانده تکامل پیدا کند.»
نکونام همچنین به علل به وجود آمدن مشکلات بینایی که در برخی افراد منتهی به نابینایی می شود, اشاره کرد و گفت: «وراثت یکی از مهمترین علل شایع نابیناییست. حوادثی که مخصوصاً در کودکی رخ می دهد و افراد را دچار نابینایی می کند. برخی بیماری ها در ایجاد نابینایی و نیمه بینایی مؤثرند و علاوه بر این ها, کهولت سن هم در نابینایی افراد تأثیر دارد. آب مروارید, عیوب انکساری درمان نشده و تنبلی چشم, از بیماری هاییست که فرد را دچار نابینایی یا نیمه بینایی می کند.»
ضرورت توجه جامعه به امکانات محیطی شهری ایجاد شده برای تردد نابینایان, اقدامات لازم برای جلوگیری از ابتلا به از بین رفتن بینایی به شکل کامل مثل پیشگیری و درمان و توانبخشی, توجه مراکز و تشکل ها به امر آموزش, ضرورت همکاری های بین بخشی میان شهرداری, دانشگاه ها و مراکز تخصصی, از دیگر مواردی بود که شهرزاد نکونام به آن ها پرداخت.
اشتغال نابینایان, یک امر مهم و ضروری
در بخش دیگری از وبینار نابینایان و حقوق شهروندی, علی اکبر جمالی, مدیر عامل انجمن نابینایان ایران نکاتی درباره ی دغدغه های مربوط به شهروندان نابینا را مطرح کرد. او به موضو اشتغال نابینایان پرداخت و گفت: «اشتغال یکی از مهمترین نیاز های نابینایان است و برای تحقق این امر, اولین اقدام, توجه به آموزش های فنی و مهارت های حرفه ای این افراد است . چون صرف تحصیلات عالیه نمی تواند ضامن اشتغال باشد. ما نمونه های زیادی داریم که دارای مدرک بالای تحصیلی هستند, اما فاقد شغلند و اگر آموزش های فنی و مهارت های حرفه ای دیده بودند, امکان بیشتری در دستیابی به شغل پیدا می کردند.»
جمالی به ماده ی 14 قانون حمایت از معلولان اشاره کرد و گفت: «ماده ی 14 قانون حمایت از معلولان سازمان فنی و حرفه ای را مکلف کرده تا تمام امکانات لازم به منظور ایجاد فرصت های آموزش های فنی حرفه ای برای نابینایان مثل تأمین مربی, ایجاد مراکز خاص آموزشی و همچنین پروژه های ویژه که فرصت شغلی را در اختیار نابینایان قرار می دهد, فراهم کند. متأسفانه این سازمان در انجام این وظایف کوتاهی کرده است.»
ضرورت توجه سازمان های ذیربط مثل آموزش و پرورش استثنایی و بهزیستی به امر آموزش های فنی و حرفه ای و همچنین مهارت های زندگی و تأمین تجهیزات مهم لازم در امر آموزش برای افراد نابینا, از دیگر مواردی بود که علی اکبر جمالی در این وبینار به آن ها اشاره کرد.
 

........بهداشت و سلامت

* بهترین زمان تزریق واکسن آنفلوانزا

به نقل از مهر: رئیس انجمن ایمونولوژی و آلرژی ایران، با اشاره به جو التهابی موجود مبنی بر دریافت واکسن آنفلوانزا، گفت: واکسن آنفلوانزا حداکثر ۶۰ درصد ایمنی ایجاد می کند.
محمد وجگانی، با اشاره به اینکه گاهی اوقات برخی از سویه های ویروس آنفلوانزا سبب مخاطرات جهانی می‌شود، اظهار کرد: گاهی اوقات نیز تغییراتی در آنتی ژن‌های این ویروس مشاهده شده که از آخرین ویروس‌های مخاطره آمیز برای جوامع واکسن تهیه می‌شود.
وی افزود: با شروع فصل سرما و افزایش احتمال ابتلاء به بیماری‌های تنفسی و بیماری‌های عفونی و ویروسی مانند سرماخوردگی و آنفلوانزا، تجویز این واکسن توصیه می‌شود.
استاد ایمونولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران در خصوص میزان ایمنی واکسن آنفلوانزا بیان کرد: این واکسن توسط شرکت‌ها و کشورهای مختلف تهیه می‌شود که بین ۲۹ تا حداکثر ۶۰ درصد ایمنی ایجاد می‌کند یعنی در بهترین شرایط ۴۰ درصد افرادی که واکسن دریافت می‌کنند، ایمن نمی‌شوند.
وجگانی در پاسخ به این سوال که بهترین زمان برای تزریق واکسن آنفلوانزا چه موقع است، گفت: مهرماه زمان مناسبی برای تزریق واکسن است یعنی از اواخر شهریور تا اواسط آبان بهترین زمان تجویز و تزریق واکسن است. همچنین اغلب این واکسن به شکل تزریقی مورد استفاده قرار می‌گیرد که زیر جلد تزریق شده و نوع استنشاقی و اسپری آن هم وجود دارد که واکسن ضعیف شده بوده و استفاده از آنها با یکدیگر متفاوت است.
این متخصص ایمونولوژی درباره گروه‌هایی که در اولویت دریافت این واکسن قرار دارند، تصریح کرد: کادر درمان بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، مادران باردار، افراد بالای ۶۵ سال که بیماری زمینه‌ای دارند؛ افراد دیالیزی، پیوند کلیه، مبتلایان به تالاسمی ماژور، افرادی که مبتلا به سیروز کبدی بوده یا پیوند کبد داشته‌اند و افرادی که سرطان و تومور داشته و سیستم ایمنی آنها ضعیف شده و دچار بدخیمی هستند؛ باید تحت تجویز و استفاده این واکسن قرار گیرند.
وی با اشاره به اینکه در شرایط بحرانی کرونا، افراد جامعه گرایش شدید و فوق العاده ای به مصرف این واکسن نشان می‌دهند؛ خاطرنشان کرد: این تقاضا نیاز به واکسن را به چند ده برابر رسانده بطوری که امروز تقاضاها بالغ بر ۱۷ میلیون دوز شده است که علمی و قابل برنامه ریزی نبوده و مبانی پزشکی آن را حمایت نمی‌کند.
وجگانی ادامه داد: مصرف این واکسن برای برخی افراد مانند کودکان زیر ۶ ماه، افراد مبتلا به آلرژی و افراد مبتلا به سندرم‌های مختلف ممنوع است.
رئیس انجمن ایمونولوژی و آلرژی ایران با اشاره به سو برداشت‌هایی که در مورد ایمنی واکسن آنفلوانزا در برابر کرونا وجود دارد، اظهار کرد: تا کنون گزارشی مبنی بر اینکه واکسن آنفلوانزا در مقابل کرونا ایمنی ایجاد کند؛ وجود نداشته و به طور کلی ارتباطی بین این دو ویروس مشاهده نشده است.
وی افزود: این واکسن قدرت ایمنی و حفاظتش حدود ۶ ماه بوده و هر ۲۸ روز از قدرت ایمنی آن کاسته می‌شود، لذا بهترین راهکار برای پیشگیری از ابتلاء به آنفلوانزا و همزمانی آن با کرونا رعایت پروتکل‌های بهداشتی؛ ماسک زدن و فاصله گذاری اجتماعی است.
وجگانی ادامه داد: هرقدر در ارتباط با کرونا سیستم ایمنی را آرام نگه داشته و از بروز واکنش‌های التهابی جلوگیری کنیم، به طور حتم به سلامت افراد کمک بیشتری کرده‌ایم. همچنین با رعایت پروتکل‌های بهداشتی نه تنها از ابتلاء به کرونا جلوگیری کرده و در کاهش موارد ابتلاء گام برداشته‌ایم بلکه از بروز آنفلوانزا هم پیشگیری خواهد شد.
استاد ایمونولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران، یادآور شد: استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی مهم‌ترین راهکار برای جلوگیری از انتقال عفونت‌های تنفسی است و اگر با هدف جلوگیری از انتقال کرونا این موارد را رعایت کنیم، در کاهش موارد ابتلاء به آنفلوانزا هم موفق خواهیم بود.

.........دُریافت

* مهر ماه, تاریخ تولد و درگذشت چندین هنرمند, شاعر و نویسنده است که پرداختن به هر کدام, نیازمند یک مهر نامه است.

محمد رضا شفیعی کدکنی, یکی از شعرا و ادبای عصر ماست که در نوزدهم مهر دیده به جهان گشود. این شعر و استاد برجسته ی ادبیات, در 19 مهرماه 1318 در کدکن، از توابع تربت حیدریه امروزی در خراسان به دنیا آمد. شفیعی کدکنی هرگز به دبستان و دبیرستان نرفت و از آغاز کودکی نزد پدر خود و محمدتقی ادیب نیشابوری به فراگیری زبان و ادبیات عرب پرداخت. او به پیشنهاد دکتر علی‌اکبر فیاض در دانشگاه فردوسی مشهد نام‌نویسی کرد و در کنکور آن سال نفر اول شد و به دانشکده ادبیات رفت و مدرک کارشناسی خود را در رشته زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه فردوسی و مدرک دکتری در همین رشته را از دانشگاه تهران گرفت. شفیعی کدکنی از سال 1348 تاکنون استاد دانشگاه تهران است. بدیع‌الزمان فروزانفر زیر برگه پیشنهاد استخدام وی نوشته بود:«احترامی است به فضیلت او». کتب و مقالات بسیاری در زمینه‌های علمی و ادبی از او چاپ شده است که در زمینه شعر می‌توان مجموعه اشعار «زمزمه‌ها»، «شبخوانی»، «از زبان برگ»، «در کوچه‌باغ‌های نِشابور»، «بوی جوی مولیان»، «از بودن و سرودن»، «مثل درخت در شب باران»، «هزاره دوم آهوی کوهی» را نام برد.

در ادامه, چند نمونه از اشعار شفیعی کدکنی در قالب های غزل و نیمایی را می خوانیم:

* طفلی به نام شادی دیری است گمشده است

با چشم های روشن براق

با گیسوی بلند به بالای آرزو

هر کس از او نشانی دارد

ما را کند خبر

این هم نشان ما:

یک سو خلیج فارس

سوی دگر خزر

* در این شب ها

که گل از برگ و برگ از باد و باد از ابر می ترسد

در این شب ها

که هر آیینه با تصویر بیگانه ست

و پنهان می کند هر چشمه ای

سِـر و سرودش را

چنین بیدار و دریاوار

تویی تنها که می خوانی

تویی تنها که می خوانی

رثای قتل عام و خون پامال تبار آن شهیدان را

تویی تنها که می فهمی

زبان و رمز آواز چگور ناامیدان را

بر آن شاخ بلند

ای نغمه ساز باغ بی برگی

بمان تا بشنوند از شور آوازت

درختانی که اینک در جوانه های خرد باغ

در خواب اند

بمان تا دشت های روشن آیینه ها

گل های جوباران

تمام نفرت و نفرین این ایام غارت را

از آواز تو دریابند

تو غمگین تر سرود حسرت و چاووش این ایام

تو بارانی ترین ابری

که می گرید

به باغ مزدک و زرتشت

تو عصیانی ترین خشمی که می جوشد

ز جام و ساغر خیام

درین شب ها

که گل از برگ و

برگ از باد

از خویش می ترسد

و پنهان می کند هر چشمه ای

سر و سرودش را

درین آفاق ظلمانی

چنین بیدار و دریاوار

تویی تنها که می خوانی

* در دوردست باغ برهنه چکاوکی

بر شاخه می سراید

این چند برگ پیر

وقتی گسست از شاخ

آندم جوانه های جوان

باز می شود

بیداری بهار

آغاز می شود

* مشکل عقل:

بی قرارت چو شدم رفتی و یارم نشدی

شادی خاطر اندوه گزارم نشدی

تا ز دامان شبم صبح قیامت ندمید

با که گویم که چراغ شب تارم نشدی

صدف خالی افتاده به ساحل بودم

چون گهر زینت آغوش و کنارم نشدی

بوته ی خار کویرم همه تن دست نیاز

برق سوزان شو اگر ابر بهارم نشدی

از جنون بایدم امروز گشایش طلبید

که تو ای عقل به جز مشکل کارم نشدی

* ای مهربان تر از برگ در بوسه های باران

ای مهربان تر از برگ در بوسه های باران

بیداری ستاره در چشم جویباران

آیینه ی نگاهت پیوند صبح و ساحل

لبخند گاه گاهت صبح ستاره باران

بازا که در هوایت خاموشی جنونم

فریاد ها برانگیخت از سنگ کوه ساران

ای جویبار جاری ! زین سایه برگ مگریز

کاین گونه فرصت از کف دادند بی شماران

گفتی: به روزگاران مهری نشسته گفتم

بیرون نمی توان کرد حتی به روزگاران

بیگانگی ز حد رفت ای آشنا مپرهیز

زین عاشق پشیمان سرخیل شرمساران

پیش از من و تو بسیار بودند و نقش بستند

دیوار زندگی را زین گونه یادگاران

وین نغمه ی محبت بعد از من و تو ماند

تا در زمانه باقی ست آواز باد و باران

..........ورزشی

* تداوم بلاتکلیفی جودوکاران نابینا برای آغاز اردو های تمرینی

سرمربی تیم ملی جودوی نابینایان و کم بینایان وضعیت جودوکاران را از نظر آمادگی بدنی بسیار مطلوب ارزیابی کرد و گفت: با نظارت کاملی که پارالمپیک بر روی جودوکاران دارد، از برنامه ها عقب نیستیم و تنها مشکل دریافت مجوز برای برگزاری اردوهاست.
محمدرضا یوسف زاده اظهار کرد: هر چند ۹ ماه است که اردوی جودوکاران پارالمپیکی به خاطر کرونا تعطیل است اما در طی این مدت سعی کردیم از طریق فضای مجازی با جودوکاران در ارتباط باشیم و تمرینات را در اختیارشان قرار دهیم تا از نظر بدنی دچار افت نشوند.
وی گفت: تاکنون دو مرحله تست آمادگی جسمانی از ۲ جودوکار پارالمپیکی توسط کارشناسان دانشگاه شهید بهشتی و با همکاری کمیته ملی پارالمپیک به عمل آمده که شرایط راضی کننده است و هر دو جودوکار از نظر قدرت بدنی در طی این مدت دچار افت نشدند. البته کمیته ملی پارالمپیک براساس سنجش آمادگی جسمانی جودوکاران؛ یکسری ابزار در اختیار آنها قرار داده تا عضلاتی که ضعیف هستند تقویت شود. به هر صورت با نظارت کاملی که کمیته ملی پارالمپیک دارد، جودوکاران در شرایط خوبی بسر می برند و مشکل خاصی وجود ندارد.
یوسف زاده خاطرنشان کرد: تنها مشکل ما ارزیابی آنها از نظر فنی است که متأسفانه به دلیل تعطیلی اردوها و نبود حریف تمرینی این کار امکانپذیر نیست،  در حال حاضر بسیاری از حریفان ما در سایر کشورها اردوهای خود را آغاز کرده اند و ما هنوز در این زمینه بلاتکلیف هستیم که چه زمانی فدراسیون پزشکی و ستاد ملی مبارزه با کرونا مجوز برگزاری اردوها را در رشته های رزمی صادر خواهند کرد.
سرمربی تیم ملی جودوی نابینایان و کم بینایان در مورد رنکینگ جهانی محمدرضا خیرالله زاده و وحید نوری افزود: در طی این مدت مسابقه ای برگزار نشده که این دو جودوکار از نظر رنکینگ دچار افت شوند، خیرالله زاده در حال حاضر رنکینگ اول جهان و نوری دوم است و ما نگرانی در این زمینه نداریم.
وی در پایان گفت: با حمایت خوبی که کمیته ملی پارالمپیک از جودوکاران و مربیان دارد، از برنامه ها عقب نیستیم و منتظر هستیم هر چه سریعتر اردوها برگزار شود تا برنامه های پیش بینی شده را اجرایی کنیم.

............حوادث

* اعترافات تلخ یک زن: هوویم و فرزندش را به چاه انداختم و آتش زدم

خراسان نوشت: سرنوشت غبارآلود مادر و پسر 2.5 ساله اش از خرداد سال گذشته، زمانی در سناریوی باورناپذیر هوویش خودنمایی کرد که پرونده‌ای در اداره جنایی پلیس آگاهی خراسان رضوی تشکیل شد. محتویات این پرونده حکایت از آن داشت که زن ۳۸ ساله‌ای به نام کبری به طور مرموزی به همراه پسر 2.5 ساله اش گم شده است. یکی از بستگان این زن با تسلیم شکواییه‌ای به پلیس ادعا کرد: کبری و فرزندش روز 12 خرداد 98 از روستای مارشک به مشهد آمده و به منزل هوویش رفته اند، ولی دیگر خبری از آن‌ها نداریم. این در حالی است که زهرا هووی ۶۳ ساله ادعا می‌کند هیچ خبری از کبری و فرزندش ندارد و آن‌ها به منزل وی نیامده اند؟!
 به دنبال این گزارش، تحقیقات گسترده و غیرمحسوس در این باره آغاز و مشخص شد که زن مذکور به همراه فرزندش و با مینی بوس به مشهد آمده است بنابراین ماجرای مرموز گم شدن ناگهانی این مادر و کودک در حالی به معمایی پیچیده تبدیل شد که قاضی سطور اوراق این پرونده را زیر ذره بین حساسیت‌های قضایی برد.
او که احتمال می‌داد در پس سناریوی ساختگی هوو، رازی هولناک نهفته باشد، دستورات محرمانه‌ای را برای تحقیق درباره وضعیت اجتماعی و اقتصادی هووی ۶۳ ساله صادر کرد.
 در همین حال یکی از نزدیکان کبری (زن گم شده) ادعا کرد: دست نوشته‌ای از سوی کبری به دستم رسید که روی آن نوشته شده بود «من زنده ام!» از سوی دیگر نیز یک بار زنی از کیوسک تلفن عمومی با من تماس گرفت و خود را «کبری» معرفی کرد. وقتی به او گفتم تو کبری نیستی، من کاملا صدای او را می‌شناسم تلفن را قطع کرد و دیگر با من تماس نگرفت!
 کارآگاهان که با ترفندهای پلیسی، موفق شده بودند به زوایایی از وقوع یک جنایت احتمالی دست یابند، بررسی‌های خود را با راهنمایی‌های قاضی ویژه قتل روی هووی کبری متمرکز کردند تا این که مهر سال گذشته وی با دستور قاضی شعبه ۲۰۸ دادسرای عمومی و انقلاب مشهد بازداشت شد چرا که نتیجه تحقیقات غیرمحسوس به یک راننده تاکسی تلفنی رسید.
این مرد راننده در اظهاراتش به کارآگاهان گفت: در تاریخ ۱۲/۳/۹۸ من کبری و هوویش را به همراه پسر ۵/۲ ساله اش سوار کردم و آن‌ها را برای افتتاح حساب به یکی از بانک‌های مشهد بردم. سپس حدود ساعت ۱۳ دوباره هر سه نفر را در منطقه کاظم آباد به منزل «زهرا» (هووی کبری) رساندم که هر سه نفر به داخل آن خانه قدیمی رفتند.
با اظهارات راننده تاکسی، حضور آن‌ها در بانک نیز تأیید شد، ولی باز هم هووی ۶۳ ساله ماجرا را انکار کرد و گفت: از حدود یک سال قبل که همسرم فوت کرد من ساکن مشهد شدم، ولی هوویم در روستای مارشک زندگی می‌کرد تا این که آخرین بار او را هشتم خرداد (چهار روز قبل از حضور کبری در مشهد) دیدم. او با مینی بوس به روستا رفت و دیگر اطلاعی از افتتاح حساب هم ندارم!
درحالی که افتتاح حساب توسط آن‌ها در بانک نیز به تأیید رسید، قاضی احمدی نژاد دستور دستگیری برخی دیگر از مظنونان این پرونده را صادر کرد که رنگ و بوی جنایی داشت، بالاخره پس از گذشت حدود یک سال از این ماجرا و درحالی که همه مظنونان آزاد شده بودند، «زهرا» لب به اعتراف گشود و راز این پرونده را فاش کرد.
او گفت: آن روز هوویم به منزلم آمد و چند روز آن جا بود، اما به خاطر گم شدن النگویم که روی دراور بود به او مشکوک شدم. کبری بقچه اش و پسرش را بغل کرد و قصد داشت از منزل بیرون برود که ناگهان پسرش داخل چاه افتاد. من هم دهان و دست‌های کبری را با چسب پهن کاملا بستم و او را داخل چاه انداختم تا پسرش را بیرون بیاورد چرا که از این کار او بسیار ناراحت شده بودم! بعد هم وقتی داخل چاه ماند مقداری چوب و تخته و خار و خاشاک درون چاه ریختم و آن‌ها را به آتش کشیدم! و ...
در پی اعترافات تکان دهنده این پیرزن، عصر روز چهارشنبه قاضی به همراه گروهی از کارآگاهان عازم منزل زهرا در منطقه کاظم آباد شد.
با همکاری نیروهای آتش نشانی، کنکاش و تلاش‌ها برای یافتن اجساد قربانیان این حادثه وحشتناک ادامه یافت، و تحقیقات بیشتر درباره زوایای پنهان این پرونده جنایی  ادامه دارد.

 

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *