شناسه خبر: 22043 منتشر شده در مورخ: 1399/7/26 ساعت: 13:14 گروه: اجتماعی  
سازمان ها و وزارتخانه های دولتی توجهی به امر دسترس پذیری سایت های اینترنتی برای نابینایان ندارند

سازمان ها و وزارتخانه های دولتی توجهی به امر دسترس پذیری سایت های اینترنتی برای نابینایان ندارند

قائم مقام انجمن نابینایان ایران گفت: هر چند طبق قانون حمایت از حقوق معلولان کلیه نهاد ها موظف شده اند دسترس پذیری حوزه الکترونیک را رعایت کنند، اما سازمان ها و وزارتخانه های دولتی هیچ توجهی به این مبحث مهم ندارند.

به گزارش ایران سپید مهندس منصور شادکام در آستانه با اشاره به مناسبسازی فضای های حقیقی و مجازی برای معلولان با آسیب بینایی گفت: دسترس پذیری فقط شامل رمپ یا خطوط برجسته زردرنگ برای نابینایان نیست. امروزه با توسعه الکترونیک و تمرکز اکثر فعالیت ها در بستر وب، نیاز به دسترس پذیری فضای مجازی و سایت های اینترنتی برای نابینایان بیش از پیش حس می شود. این امر در قانون حمایت از حقوق معلولان هم اشاره شده است. مهندس شادکام ادامه داد: فصل دوم قانون حمایت از حقوق معلولان به مناسب سازی، دسترس پذیری، تردد و حرکت پرداخته است و در ماده 2 آن اشاره شده: کلیه وزارتخانه‌ها، سازمانها، مؤسسات و شرکتهای دولتی و نهادهای عمومی و انقلابی موظفند در طراحی، تولید و احداث ساختمانها و اماکن عمومی و معابر‌و وسایل خدماتی به نحوی عمل نمایند که امکان دسترسی و بهره‌مندی از آنها برای افراد دارای معلولیت همچون سایر افراد فراهم گردد.

قائم مقام انجمن نابینایان ایران تصریح کرد: در بحث دسترس پذیری فضای مجازی برای نابینایان قانون صراحت بیشتری دارد. چرا که در ماده 13 تصویبنامه هیات وزیران در سال 94 آمده است: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مکلف است استانداردهای دسترس پذیری به دیدارگاه های مجازی برای فناوری­های کمکی نابینایان و کم­بینایان را با رعایت قوانین و مقررات مربوط تدوین و بر رعایت آن از سوی دستگاه های اجرایی نظارت نماید.

مهندس منصور شادکام اظهار داشت: متأسفانه علیرغم تمام قوانین بالادستی، هیچ یک از سازمان ها و وزارتخانه های دولتی به این امر توجه ندارند. برای مثال چندین ماه است تمرکز آموزش های دانش آموزان در بستر فضای مجازی و اپلیکیشن شاد صورت می گیرد، این در حالی است که مسئولان آموزش و پرورش پیش بینی می کردند عمده آموزش ها در سال تحصیلی جاری نیز در بستر فضای مجازی باشد اما با این وجود، هنوز اپلیکیشن شاد برای نابینایان دسترس پذیر نشده است.

وی افزود: در تاریخ 24 فروردینماه سال جاری، رئیس سازمان بهزیستی کشور از وزارتخانه ها و سازمان های دولتی خواست وبگاه های خود را برای نابینایان مناسبسازی کنند. طی این 6 ماه و با پیگیری هایی که انجمن نابینایان ایران به عنوان مسئولیت های اجتماعی خود و شرکت دانش بنیان پکتوس به عنوان مجری طرح دسترس پذیری سایت های اینترنتی برای نابینایان داشته، دسترس پذیری وبگاه های استانداری تهران، بانک سپه، شرکت همراه اول، بانکداری اینترنتی بانک ملت، همراه بانک شهر و وزارت فناوری اطلاعات و ارتباطات در حال مناسبسازی بوده و به سر انجام رسیده است.

منصور شادکام وزارتخانه های دولتی که باید در صف اول اجرای این قانون باشند را مورد انتقاد شدید قرار داد و گفت: متأسفانه با وجود پیگیری های مکرر از وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت راه و شهرسازی، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان بیمه سلامت، سازمان تأمین اجتماعی، کمیته امداد، سازمان خصوصی سازی، سازمان سنجش، هلال احمر، سازمان تعاون روستایی، شرکت ملی پست ایران، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و سازمان هواشناسی کشور تاکنون اقدام اجرایی جهت دسترس پذیری وبگاه هایشان برای نابینایان انجام نشده است. از این دستگاه ها و سایر نهاد های دولتی انتظار داریم در روزگاری که باید فاصله گذاری اجتماعی رعایت شود و تا جای امکان اکثر خدمات توسط سایت های اینترنتی انجام شوند، هر چه سریعتر نسبت به مناسبسازی سایت و اپلیکیشن های اندرویدی خود اقدام کنند تا نابینایان نیز در استفاده از این خدمات با مشکلی مواجه نشوند.

وی بیان کرد: حق دسترسی به اطلاعات و حق بهره مندی از دسترسی به خدمات مختلف از جمله مواردی است که در قانون عصای سفید بدان اشاره شده و از دولت ها خواسته شده این مسائل را جز حقوق نابینایان در نظر بگیرند و بدان توجه کنند.

انجمن نابینایان ایران همچنان از وزارت ارتباطات و به ویژه شخص آقای محمدجواد آذری جهرمی  که در هفته های اخیر قول دادند اپلیکیشن ها و استارت آپهای داخلی برای نابینایان دسترس پذیر شوند، انتظار دارد این اتفاق در عمل هم به ثمر برسد.

قائم مقام انجمن نابینایان ایران در پایان گفت: در بحث مشاوره فنی برای دسترس پذیری سایت های اینترنتی و اپلیکیشن های اندرویدی، انجمن نابینایان ایران با بهره گیری از کارشناسان نابینای شرکت پکتوس آمادگی خود را اعلام می کنند بدون اینکه جنبه های بصری وبسایت ها تغییر کنند، تمامی بخش های آن برای نابینایان نیز قابل استفاده باشد.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *