شناسه خبر: 22033 منتشر شده در مورخ: 1399/7/23 ساعت: 22:39 گروه: اجتماعی  
از رنجی که بر دانش آموزان نابینا می رود

از رنجی که بر دانش آموزان نابینا می رود

هجوم نور در نخستین قدم‌های صبحگاه، شورش رنگ‌ها در آستانه فصل سرد، بلندای آسمان آبی، وسعت دشت‌های بی‌پایان و حکومت بی‌قانون برج‌های ناموزون بر کندوهای انسانی، بخشی از تصاویری است که نابینایان از دیدن آن محروم هستند.

به گزارش ایران سپید  به نقل از ایسنا ، شاید در نگاه اول این مساله دردناک به نظر برسد، اما در واقع این‌گونه نیست؛ درست است که نابینایان و کم‌بینایان تصاویر را آن‌گونه که در چشمان سایر افراد نقش می‌بندد، نمی‌بینند اما آنها نیز به سطحی از درک و فهم دسترسی دارند که برای افراد بینا دست نیافتنی است.

 کمتر بینایی را می‌توان یافت که مانند نابینایان، لذت لمس کلمات را چشیده یا چهره یک عزیز را تنها با دست کشیدن به صورت او درک کرده باشد. کمتر کسی است که ببیند اما بتواند به راحتی خود را از دیدن نازیبایی‌های فراوان زندگی معاف کند.

کمتر فردی پیدا می‌شود که چشم بینا دارد، اما دغدغه تاریکی و روشنایی را ندارد و از جبری که خورشید بر ما روا داشته رسته است. نابینایان از قدرت درک محیط اطراف محروم نیستند، تنها روشی دیگر برای درک دارند که از قضا برای افراد بینا به راحتی در دسترس نیست.

آنچه نابینایان را در زندگی با مشکل مواجه می‌کند، ندیدن نیست، بلکه این است که افراد بینا، آنها را در جامعه ندیده‌اند و زیرساخت های لازم برای درک بهتر آن ها از محیط پیرامونی مهیا نیست؛ مشکل بزرگ این است که آنها که چشمانشان سو دارد، یادشان رفته دیگرانی هم هستند که نمی‌توانند ببینند، و جامعه را طوری ساخته‌اند که دیدن در آن ضروری است.

والدینی که موجب سردرگمی فرزند نابینای خود می شوند

عابدی یکی از معلم های دانش آموزان نابینای خراسان شمالی در گفت و گو با ایسنا، در ارتباط با مشکلات نابینایان و دانش آموزان نابینا گفت: یکی از مهمترین مشکلات افراد نابینا و همچنین دانش آموزان نابینا والدین آن ها هستند.

وی افزود: تعدادی از والدین به فرزندان نابینای خود آنقدر اهمیت داده، آن ها را به خود وابسته کرده و تمام کارهایی که باید خود آن ها انجام دهند توسط والدین انجام شده که وقتی دانش آموز نابینا وارد مدرسه می شود حتی قادر به تشخصی جهت ها نیست و نمی تواند کارهای شخصی خود را مانند لباس و کفش پوشیدن را انجام دهد.

عابدی ادامه داد: بارها دیده شده وقتی که به دانش آموزان گفته می شود لباس خود را بپوش، آن لباس را به صورت برعکس بر تن کرده و یا کفش پای چپ را با کفش پای راست اشتباه گرفته است.

وی اظهارکرد: البته والدینی هم هستند به علت اینکه فرزند آن ها نابینا بوده به طور کلی آن ها را رها کرده و به آن ها رسیدگی چندانی ندارند در نتیجه وقتی این دانش آموزان وارد مدرسه می شوند نیاز به ارائه آموزش های خیلی زیادی همچون انجام فعالیت های خودیاری، جهت یابی و ... هستند.

این معلم مدرسه استثنایی خراسان شمالی تصریح کرد: بسیاری از آموزش ها همچون خودیاری و جهت یابی در مدرسه به دانش آموزان ارائه می شود اما باید این آموزش ها تکرار شود تا در ذهن دانش آموزان نابینا جا افتاده، ولی این امر نیاز به تمرین و تکرار دارد و باید خانواده ها نیز این تمرینات را در منزل با فرزند خود کار کنند اما عملا در بسیاری از اوقات این امر انجام نمی شود و یا اینکه در منزل والدین آن کاری که مورد قبول خود بوده و تمرینات معلم ها را قبول نداشته انجام می دهند که سبب سردرگمی دانش آموزان نابینا می شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه وسایل کمک آموزشی برای دانش آموزان نابینا کم است، توضیح داد: در دو سال مقطع ابتدایی به دلیل اینکه حجم درس ها کم بوده دانش آموزان از وسایل لوح و قلم استفاده می کنند اما در سال های بعدی باید دستگاه ماشین تحریر بریل داشته باشند اما قیمت آن بالا است.

عابدی تصریح کرد: در حال حاضر در مدارس ابتدایی استثنایی یک دستگاه وجود دارد و به نوبت این ماشین تحریر هر یک ساعت در اختیار یک دانش آموز قرار می گیرد.

وقتی عشق معلم نور چشم می شود

وی در ارتباط با شیوع ویروس کرونا و مشکلات دانش آموزان نابینا با این ویروس نیز گفت: در سال تحصیلی گذشته که مدارس تعطیل شدند هر چند روز به مدت یک سال در مدرسه حاضر می شدم و مطالب درسی موجود در صفحه کتاب بریل را برای والدین به بینایی می آوردیم تا در منزل با فرزندان خود کار کنند اما مشکل زمانی شروع می شود که والدین سواد نداشته باشند که بیشتر والدین دانش آموزان نابینا این مشکل را دارند.

عایدی افزود: بنابراین مجبور هستم کلاس ها را به صورت حضوری برگزار و یا اینکه مطالب را به صورت صوتی برای دانش آموزان ارسال کنیم.

چشم بسته شهر بر مشکلات نابینایان

دیندار یکی دیگر از معلم های دانش آموزان نابینای خراسان شمالی در ادامه در گفت و گو با ایسنا، در ارتباط با مشکلات نابینایان گفت: متاسفانه در شهرهای خراسان شمالی مناسب سازی برای تحرک و جهت یابی دانش آموزان در خیابان ها به خوبی انجام نشده است.

وی افزود: در قسمت هایی از هسته مرکزی شهر بجنورد برای تردد نابینایان در پیاده روها موزاییک کاری با رنگ زرد انجام شده اما بر روی این قسمت ها مردم عادی نیز عبور می کنند و مردم باید مردم به این نکته توجه داشته باشند که این قسمت مخصوص نابیناها است.

دیندار خاطرنشان کرد: در بسیاری از مواقع دیده شده که در محل تردد نابینایان برای ساخت و ساز داربست زده شده و کارگرها در حال کار کردن هستند غافل از اینکه شاید شخص نابینایی بخواهد از این مسیر تردد کند بنابراین تمامی این مسائل موجب شده تا شخص نابینا ترس برای بیرون آمدن از خانه را داشته باشد که مبادا با چیزی برخورد کند.

وی تصریح کرد: علاوه بر آن در بیشتر قسمت های شهر مناسب سازی های لازم برای تردد و استفاده افراد نابینا انجام نشده است.

دیندار ادامه داد: از سوی دیگر هنوز بسیاری از مردم نسبت به این موضوع آگاهی ندارند که اگر می خواهند به شخص نابینایی کمک کنند، چطور رفتار کنند و در واقع در ابتدا باید از شخص نابینا پرسیده شود که نیاز به کمک دارد و یا خیر و یا اینکه چگونه به وی کمک شود.

آموزش برای دانش آموزان نابینا گران تمام می شود

علی متقیان رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی خراسان شمالی نیز در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه ۸۷ دانش نابینا در مدارس استثنایی خراسان شمالی مشغول تحصیل هستند، بیان کرد: متاسفانه قیمت تجهیزات آموزشی نابینایان نسبت به سایر گروه ها بسیار بالا است چراکه اغلب وارداتی بوده و باید از خارج کشور تهیه شوند.

وی با بیان اینکه یکی از تجهیزات مورد نیاز این افراد پرینتر بریل است، گفت: فقط یک دستگاه پرینتر بریل در سطح مدارس استثنایی خراسان شمالی وجود دارد اما آن نیز به علت استفاده خیلی زیاد فرسوده شده و قابلیت خود را از دست داده است.

به گفته متقیان هزینه خرید یک دستگاه پرنیتربریل در حال حاضر به ۱۰۰ میلیون تومان رسیده است که این وسیله برای تهیه مطالب درسی دانش آموزان، نمونه سوالات و ... که باید پرینت گرفته و در اختیار والدین و دانش آموزان قرار گیرد، استفاده می شود.

وی به ماشین تحریر بریل نیز اشاره کرد و افزود: قیمت این دستگاه حدود هشت میلیون تومان است که در هر مدرسه ای یک دستگاه وجود دارد و دانش آموزان در مقطع ابتدایی از آن استفاده می کنند.

متقیان تصریح کرد: اما دانش آموزان نابینا بعد از گذراندن مقطع ابتدایی باید مقطع متوسطه اول و دوم را در مدارس عادی در کنار سایر دانش آموزان سپری کنند بنابراین باید به صورت شخصی در آن مقاطع از این دستگاه داشته باشند که هزینه آن خیلی بالا و تهیه آن برای خانواده ها سخت است.

وی توضیح داد: در گذشته بهزیستی این دستگاه را در اختیار دانش آموزان قرار می داد اما در حال حاضر چنین امری انجام نمی شود.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی خراسان شمالی با تاکید بر اینکه نیاز است خانواده هایی که دارای فرزند نابینا هستند خط بریل یاد بگیرند اما یادگیری آن سخت است، گفت: بنابراین از امروز آموزش خانواده ها برای یادگیری خط بریل انجام می شود که بتوانند در امر آموزش به فرزندان خود با معلم ها مشارکت داشته باشند.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *