شناسه خبر: 21982 منتشر شده در مورخ: 1399/7/19 ساعت: 13:50 گروه: اجتماعی  
اهدای عصای سفید به نابینایان

اهدای عصای سفید به نابینایان

سال 1921 میلادی عکاسی اهل شهر بریستول کشور انگلستان با نام جیمز بیگز در اثر یک سانحه بینایی خود را از دست داد. او برای در امان ماندن از خطر وسائل نقلیه که در خیابان‌های اطراف محل زندگی اش در حال رفت و آمد بودند، ابتکار استفاده از عصا به رنگ سفید را که به راحتی برای همگان قابل دید باشد را بکار برد.

به گزارش ایران سپید استفاده از عصا به عنوان وسیله کمکی در رفت و آمد نابینایان از قرن‌ها پیش متداول بوده است، ولی استفاده از عصای سفید به شکل امروزی و به عنوان نمادی برای شناخت نابینایان به بعد از جنگ جهانی اول برمی‌گردد. به همین علت در تقویم جهانی روزی را برای شناخت عصای سفید و استفاده کنندگان آن به یادگار گذاشتند.

15 اکتبر برای پاسداشت عصای سفید و نابینایان و کم بینایان است. در این روز انجمن ها با برگزاری مراسم، نشست و گفتگوهای مختلف با رسانه ها این روز را به آحاد جامعه یاد آوری میکنند تا بدانند شهروندانی که در دستاشان عصای به رنگ سفید است حقوقی دارند که باید از سوی مردم، محترم شمرده شود.  

طبق روال گزارش های قبلی که به شهرهای مختلف برای آگاهی از برنامه هایشان سر زدیم امروز به آذربایجان غربی و شهر ارومیه می رویم تا گفتگوی با مدیر انجمن نابینایان این شهر داشته باشیم.

عبدالمناف عظیمی مدیرعامل انجمن نابینایان آذربایجان غربی در خصوص برنامه هایشان به ایران سپید می گوید: «با توجه به ویروس کرونا و وضعیت قرمز اکثر استان های کشور هیچ مراسم جمعی در روز جهانی عصای سفید برگزار نمیشود. 23 مهر ماه مدیران انجمن از ساعت 8:30 دقیقه صبح در دفتر محل انجمن حضور خواهند داشت. این انجمن در نظر دارد در این روز به نابینایان مطلق بالای 10 سال عصای سفید اهدا کند. دوستان نابینایی که عضو انجمن هستند، میتوانند به محل دفتر این انجمن به نشانی ارومیه، خیابان خرمشهر روبه روی پارک ساعت کوی 19 پلاک 1 مراجعه کرده و عصای خودشان را تحویل بگیرند. ما در این روز تا ساعت پنج بعداز ظهر پذیرانی دوستان و اعضای انجمن خواهیم بود. ناگفته نماند که دفاتر ما در شهرستان ها نیز همین برنامه را خواهند داشت.»

وی با اشاره به دیگر نابینایانی که نمی توانند در آن روز به صورت حضوری در محل انجمن حضور یابند، بیان می کند: «بعد از ایام 23 مهر ماه با بررسی پرونده های اعضای انجمن با دوستانی که عصا دریافت نکردند تماس می گیریم و عصای سفید را به آدرس محل سکونتشان ارسال خواهیم کرد.»

عظیمی ادامه می دهد: «از دیگر برنامه های ما در این روزهای کرونایی تقدیر از 20 مدال آور ورزشی است که در رشته های گلبال، دو ومیدانی، شطرنج، شنا و... در بهمن ماه سال گذشته  طی مسابقات کشوری بابلسر حائز رتبه شدند، خواهد بود.»

مدیرعامل انجمن نابینایان آذربایجان غربی با بیان آنکه برنامه ای هم برای تقدیر از کارمندان خواهیم داشت، عنوان می کند: «به دنبال اقدامی که سال گذشته هم دراین ایام انجام شد امسال هم به ادارات مختلف نامه ای ارسال می کنیم و از مدیران شان درخواست خواهیم کرد تا از نابینایان و کم بینایان شاغل  در آن اداره یا سازمان روز 23 مهر ماه تقدیر به عمل آید.»

عظیمی از دیگر اقدامات انجمن طی ماه های گذشته هم می گوید: «ما در شهر ارومیه حدود 350 الی 450 نفر و در کل استان بالغ بر 1500 نفر عضو داریم . امسال توانستیم سه مرحله سبد غذایی در اختیار اعضای انجمن قرار دهیم. با شیوع ویروس کرونا و کمبود اقلام بهداشتی انجمن نابینایان  توانست برای حدود 100 تا 150 نفر از اعضایش اقلام بهداشتی مثل ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی کننده تهیه کند و به مابقی اعضا سبدهای غذایی را ارائه کرد. شاید بگوید همه  نابینایان و کم بینایان نیازمند اقلام بهداشتی بودند و چرا به همه این وسایل تعلق نگرفت.؟! ما نمیتوانیم یک فرد نابینا که حضور در شهر برایش دشوار است را به محل انجمن بکشانم و 10عدد ماسک و دستکش به او دهیم چرا که توانایی اهدای یک بسته کامل ماسک به هر عضو را نداریم و با یکی دو تا هم دردی از بچه ها درمان نمیشود به همین منظور تمرکزمان را روی سبدهای کالا گذاشتیم تا بتوانیم حداقل مواد اولیه غذا را به دست اعضای انجمن برسانیم چرا که اقلام بهداشتی قیمت بالایی ندارند و در انجمن ما هستند اعضایی که فقط روزگارشان را با مستمری که بهزیستی به آنها میدهد می گذرانند و بیشتر از اقلام بهداشتی به مواد غذایی نیاز دارند.»

وی در پایان صحبت هایش به قانون حمایت از حقوق معلولان هم اشاره  می کند و می افزاید: «یکی از خواسته های ما نابینایان و کمبینایان در روز عصای سفید اجرایی شدن قانون حمایت از حقوق معلولان است. این قانون در سال 96 ابلاغ شد اما برخی از مواد آن پشتیبانی اجرایی ندارند و برخی نیازمند بودجه های کلان هستند و هنوز این قانون نتوانسته آن طور که باید و شاید در زندگی و رفاه حال معلولان به ویژه نابینایان تاثیر بگذارد. امسال در استان ما چهار سالن ورزشی برای همه گروه های معلول در یک مجموعه احداث خواهد شد، ما از مسئولان انتظار داریم تا کار ساخت این پروژه اغاز شود و هرچه زودتر به نتیجه برسد تا معلولان بتوانند از امکانات ورزشی این مجموعه بهره مند شوند.»

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *