شناسه خبر: 21911 منتشر شده در مورخ: 1399/7/11 ساعت: 23:34 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه شنبه 12 مهر ۱۳۹۹

روزنامه شنبه 12 مهر ۱۳۹۹

عناوین امروز: به مناسبت روز جهانی بینایی؛ طرح مشکلات افراد با آسیب بینایی - آموزشهای مورد نیاز بیماران دیابتی "بخش پنجم" - طرز تهیه سمبوسه با نان بورک/ روش شناسایی سبزی ها - گرد و خاک JAWS در سال ۲۰۲۱ - هشتگ - جدول حروف مشترک

روزنامه «ایران سپید»

شنبه 12 مهر ۱۳۹۹

15 صفر ۱۴۴۲

3 اکتبر 2020

سال بیست و چهارم شماره 6528

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وب سایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

........عناوین این شماره......

به مناسبت روز جهانی بینایی؛ طرح  مشکلات افراد با آسیب بینایی

آموزشهای مورد نیاز بیماران دیابتی "بخش پنجم"

طرز تهیه سمبوسه با نان بورک/  روش شناسایی سبزی ها

گرد و خاک JAWS در سال ۲۰۲۱

هشتگ

جدول حروف مشترک

..........سخن هفته

* به مناسبت روز جهانی بینایی؛ طرح  مشکلات افراد با آسیب بینایی

سهیل معینی مدیر مسئول ایران سپید: روز جهانی عصای سفید یکی از مناسبت هایی است که بسیار مورد توجه جامعه افراد دارای آسیب های بینایی است. اما روز دیگری عمدتاً در تقویم سازمان بهداشت جهانی داریم که به عنوان روز سلامت بینایی شناخته می شود. این روز به مناسبت توجه به شرایط سلامتی بینایی و تأثیر آن در زندگی افراد پیش بینی شده است. به مناسبت این روز عمده صحبتی که در این گفتگو کوتاه خواهم داشت به بحث مشکلات افراد دارای آسیب بینایی ولی نه در حد نابینایی مطلق و به طور مشخص افرادی  که ما آنها را کم بینا تلقی می کنیم افرادی که به نوعی بخشی از بینایی خودشان را از دست داده اند در همه جوامع این افراد در معرض به نوعی غفلت و در سایه قرار گرفتن مشکلات افراد نابینا هستند. در کشور ما هم همین طور است اما به طور مشخص این افراد باید مورد توجه قرار بگیرند به دلیل اینکه اولاً از نظر کمی تعداد آن ها تقریباً 3 برابر افرادی است که نابینای مطلق هستند و از جانب جامعه به عنوان نابینایان قانونی تلقی می شوند. این کمیت بسیار بزرگی است. اما برخلاف این کمیت بزرگ این افراد به دلیل اینکه دارای طیف گسترده ای از ضعف بینایی هستند مورد غفلت قرار می گیرند و این غفلت فقط از جانب جامعه نیست. بسیار از خود این افراد نیز در تعیین تکلیف وضعیت بینایی و به طبع آن توانبخشی که احتیاج دارند دچار مشکل هستند. افراد کم بینا دارای مشکلاتی هستند که احتیاج به برنامه ریزی تخصصی دارد در رسیدگی و برنامه ریزی. اینکه آنها یاد بگیرند چگونه از باقی مانده بینایشان استفاده کنند. برخلاف تصور عمومی در میان خود جامعه افراد کم بینا یا حتی جامعه که حتی فردی که مختصری بینایی دارد باید سعی کند از بینایی اش استفاده نکند که این بینایی باقی بماند جدا از اینکه استفاده از بینایی به معنای تحلیل بینایی نیست این مسئله مطرح است که اگر قرار باشد فرد از بینایی اش استفاده نکند که برایش بماند این باقی ماندن چه سودی برایش دارد اما مشکل عمده این است که این افراد بتوانند یاد بگیرند جدا از استفاده بینایی محدود خودشان حالا با درصدهای مختلف بتوانند با اتکا بر توانبخشی یاد بگیرند که چگونه عمدتاً زندگی خودشان را بدون اتکا به بینایی اداره کنند و این طیف وسیعی از آموزش ها را احتیاج دارد طیف مشخصی از تجهیزات توانبخشی بینایی را احتیاج دارد انواع ذره بین ها، دستگاه های الکترونیکی تقویتی بینایی و همین طور تمهیدات محیطی مانند مناسب سازی های محیطی که شرایط ضعف بینایی این افراد را لحاظ کند مثل کانتراس رنگ و نور و روشنایی محیط شامل کف، سطوح که افراد بتوانند با ایمنی بیشتری حرکت کنند. به هر حال به نظر من ضرورت کامل این امر محسوس است که سازمان های دولتی و سازمان های خصوصی هر دو به مشکلات طیف وسیع  افراد کم بینا به طور تخصصی توجه کنند و در این مورد  در واقع سهم آن ها را از توجهات به افراد نابینا جدا کنند چون واقعاً این افراد مشکلات خاصی دارند و این توصیه برای انجمن های فعال حوزه نابینایان هم هست چون ما انجمن تخصصی برای افراد کم بینا نداریم و لازم است که انجمن هایی که افراد آسیب دیده بینایی را در کل نمایندگی می کنند به مشکلات این افراد توجه کنند.

..........بهداشت و سلامت

* آموزشهای مورد نیاز بیماران دیابتی "بخش پنجم"

در این قسمت نیز آموزشهای مربوط به بیماران دیابتی را پی می گیریم با آموزش علائم و نشانه های افت قند خون. اشرف السادات حیدری مسئول آموزش کلینیک دیابت بیمارستان بقیه الله "عج" در این باره می گوید: افت قند خون بیشتر برای کسانی اتفاق می افتد که انسولین مصرف می کنند. چون در اثر استفاده از قرص قند خون آنقدر پایین نمی آید. بیمارانی که انسولین مصرف می کنند آنقدر قندهای بالا داشته اند که به این مرحله رسیده اند گاه هم قند خیلی بالا نبوده ولی پزشک هر قرصی را که برای بیمار تجویز کرده در مورد کاهش قند خون بیمار جواب نگرفته. در این افرادتولید انسولین در لوزوالمعده خیلی ناچیز می شود و گاه به صفر می رسد. این افراد مجبورند از انسولین استفاده کنند. گاه بیمار پیر یا ناتوان است و دوز انسولینی که به خود تزریق می کند را تشخیص نمی دهدمثلا به جای 20 واحد انسولین نوامیکس 30 واحد به خود تزریق می کند. در این حالت بیمار دچار افت قند خون شدید می شود و گاه تا مرحله غش کردن هم پیش می رود. و دیگر نسبت به زمان و مکان آگاهی خود را از دست می دهد.  علامتهای اصلی افت قند خون عبارت از این است که بیمار دچار گرسنگی خیلی شدید و لرزش می شود و اگر به موقع به بیمار توجه نشود ممکن است علامتهای بعدی ظاهر شود مثل : عدم آگاهی نسبت به زمان و مکان؛ عدم شناخت دیگران؛ هذیان گویی و نهایتاً غش. اگر بیمار غش کرده باشد که باید به سرعت به اورژانس زنگ بزنیم. بیمار دیابتی باید با علائم افت قند خون آشنا باشد که اصلا این مشکل برایش پیش نیاید چون اگر تنها باشد و این مشکل پیش بیاید شرایط بدی پیدا می کند ما در پارکها و خیابانها با بیمارانی برمی خوریم که از حال رفته اند. اما اگر بیمار هوشیار بود و می توانستیم کمکش کنیم باید سه حبه قند یا دو قاشق غذاخوری شکر یا یک قاشق غذاخوری عسل را در یک لیوان بریزیم و آن رابا آب جوشیده سرد شده حل کرده و به بیمار بدهیم تا برگردد. بار اول این کار را انجام می دهیم و بعد قند خون بیمار را کنترل و آن را یادداشت می کنیم و می بینیم بهتر می شود یا نه ؟  بعد بار دوم این کار را انجام می دهیم و قند خون را کنترل و یادداشت می کنیم تا ببینیم چقدر بالا آمده است و بررسی می کنیم که آیا حال بیمار بهتر شده و خودش این موضوع را عنوان می کند که بهتر شده و دیگر گرسنه نیست یا سرش درد نمی کند یا لرزش ندارد. اگر خوب بود که این کار کافی است وگرنه برای بار سوم هم این کار را تکرار می کنیم. نهایتاً اگر بار سوم را هم انجام دادیم و قند خون بالا نیامد و بیمار باید به اورژانس برسد. بیماران اغلب متوجه می شوند که قند خونشان پایین آمده است اما برخی سماجت می کنند و به حال خود توجه نمی کنند تا به مرحله غش کردن می رسند.

س: اما گاه بیمار با افزایش قند خون مواجه می شود این حالت چه علائمی دارد و برای بیمار چه باید کرد؟

ج: اگر بیمار دچار بالا رفتن شدید قند خون شود به مرحله کما می رسد. اینکه می گویند سالانه 4 میلیون نفر به دلیل دیابت از دنیا می روند یکی از دلایلش بالا رفتن و پایین آمدن زیاد قند خون است.   معمولا به قند خون زیر 70 ، افت قند خون گفته می شود اما در بالا رفتن قند خون بیمار بیشتر دچار سردرد و تشنگی می شود. البته علائم دیگر آن با افت قند خون مشترک است که شامل لرزش و عدم آگاهی نسبت به زمان و مکان و بی حالیمی شود. .  در این حالت اگر با دستگاه قند خون بیمار را کنترل کنیم می بینیم بالا است. مهمترین نشانه بالا رفتن قند خون این است که بیمار تشنه است. به بیماری که قند خون بالا دارد فقط آب می دهیم. و هیچ خوراکی دیگری نمی دهیم و اگر حالش خوب بود وادارش می کنیم راه برود. و اگر حالش خوب نیست که باید به سرعت به اورژانس زنگ بزنیم. یا به نزدیکترین درمانگاه منتقلش کنیم.

............خانه داری به سبک نابینایی

* طرز تهیه سمبوسه با نان بورک:

برای آماده کردن این غذا شما می توانید نان بورک را از فروشگاه های زنجیره ای تهیه کنید. نان بورک به صورت بسته بندی و به تعداد 12 عدد در هر بسته موجود و به شکل گرد و خمیری شکل است. شما برای استفاده از این نان برای صرف صبحانه می توانید در داخل یک ماهیتابه خمیر را قرار دهید. این خمیر بعد از چند دقیقه پف می کند و میتوانید طرف دیگر آن را برگردانید و بعد از چند دقیقه آماده استفاده خواهد بود. برای آماده سازی سمبوسه با بورک باید داخل این خمیر را از مواد  ماکارانی  که شامل ( پیاز، گوشت چرخ کرده، ذرت، فلفل دلمه ای و قارچ) یا هر مواد دیگری که دوست دارید حتی به صورت گیاهی ( هویج، کلم بروکلی، فلفل دلمه ای، ذرت، نخود فرنگی )که به صورت بخار پز می باشد استفاده کنید. البته قبل از ریختن مواد روی خمیر از سس قرمز استفاده کنید و روی خمیر را کاملاً سس بزنید تا مواد به خوبی روی خمیر قرار گیرد و باز نشود. سپس مواد را در یک طرف خمیر پر می کنید و از طرفی که مواد را داخلش قرار داده اید لول می کنید به شکلی که مانند یک رول در آید. سپس به دو روش می توانید این سمبوسه را آماده کنید. روش اول: می توانید رول های آماده را در داخل ظرف پیرکس قرار دهید و روی آن از پنیر پیتزا استفاده کنید و داخل فر، ماکروفر یا آون توستر قرار دهید. روش دوم به این صورت است که رول های آماده را در داخل ماهیتابه با مقدار روغن کافی بگذارید و دو طرف بورک ها را سرخ کنید. این خوراک را می توانید به عنوان شام یا عصرانه میل کنید.

* روش شناسایی سبزی ها

در میان سبزی ها اصولاً پیازچه، تربچه و سبزی تره را اکثر دوستان می شناسند فقط یک نکته اینکه ما یک نوع تره داریم که به آن تره فرنگی هم گفته می شود که برگهای بیرونی تره فرنگی کمی سفت است. مهم ترین تفاوت تره فرنگی و پیازچه در برگهای آنها است برگهای پیازچه لوله ای شکل و توخالی است و برگهای تره فرنگی مسطح است. شوید نوع دیگری از سبزی است که به صورت ریش ریش است و بوی کاملاَ مشخصی دارد. اسفناج دارای برگ های درشت، پهن ، نرم و لطیف است البته برگ های چغندر پهن تر و زبرتر است.  سبزی ریحان  که در واقع دو نوع است سبز و سیاه. ریحان سیاه در واقع دارای برگ های زبرتر و درشت تر است اما ریحان سبز برگ های لطیف تری دارد و از نظر بو تفاوت آنچنانی وجود ندارد. سبزی شاهی که دارای برگ های خیلی لطیفی است و برگ هایش مانند برگ اسفناج ریز و کوچک است ولی ساقه لطیفی دارد که انتهای ساقه ها به هم متصل است یعنی چند تا برگه شاهی روی یک ساقه قرار دارد و نسبت به اسفناج ساقه های لطیف  و نازکی دارد و دربین تمام سبزی ها سبزی شاهی خیلی زود زرد و فاسد می شود. سبزی مرزه هم که در واقع بوی خاصی دارد و تقریباً شبیه بوی گلپر است و برگ های ریزی دارد و دارای برگ های زبری نسبت به ترخون دارد. سبزی ترخون دارای برگ های کوتاه و ریزتری است برگ ترخون باریکتر، کشیده تر و لطیف تر است و بوی ترخون شبیه بوی شور که در خیارشورهای شیشه ای استفاده می شود. نوع دیگری از سبزی؛ سبزی نعناع است که دارای برگ های زبر و پونه دارای برگ های ریزتر و لطیف تری نسبت به نعناع است و تفاوت سبزی جعفری و گشنیز این است که جعفری دارای برگ های زبر و درشت دارد و روی یک ساقه چندین ساقه ریز به هم متصل است. برگ های گشنیز بسیار لطیف است و اگر در هم گره بخورد به سختی باز می شود به خاطر اینکه ساقه های نازک و برگ های لطیفی دارد. در میان سبزی ها یک مورد بسیار مهمی که برای نابینایان وجود دارد شناخت برگ های زرد  سبزی است. خوب است که بدانیم این برگ های زرد بیشتر در شوید، جعفری، گشنیز، شنبلیله و شاهی وجود دارد. مخصوصاً برگ های شاهی که برگ های لطیف تری هستند و نسبت به سبزی های دیگر برگ های زرد بسیاری دارد. در واقع این زردی هیچ گونه ضرری برای سلامتی بدن ندارد و چون نور کمتری می خورد و لابه لای سبزی ها هنگام بار زدن قرار میگیرد زودتر زرد می شوند و املاح ، مواد معدنی و ویتامین هایی  را که باید به بدن ما برساند از بین می رود اما ضرری هم برای بدنمان نخواهد داشت. مورد دیگر قابل شناسایی برای ما نابیناها علف ها هستند که در واقع دو نوع علف در میان سبزی ها وجود دارد که بسیار زبرتر از خود سبزی ها هستند. نوع اول علف که تقریباً شبیه سبزی تره است که مانند شکل سبزی تره اما کشیده تر، زبرتر و ضخیم تر از تره است. نوع دیگر علف که ساقه ضخیم اما لطیفی دارد ولی روی آن برگ های بیضی شکل یا گرد قرار گرفته اند. نکته پایانی اینکه متاسفانه برگ های زرد برای نابینایان قابل تشخیص نیست و باید از یک فرد بینا کمک بگیرید.

...........فناوریهای امیدبخش

* گرد و خاک JAWS در سال ۲۰۲۱

خیلی وقت بود که در به‌روز‌رسانی‌های صفحه‌خوان JAWS دیگر با اتفاق شگفت‌انگیزی مواجه نمی‌شدیم. عموماً به‌روز‌رسانی‌ها روی یک ریل صاف حرکت می‌کردند و معمولاً به دست‌رس‌پذیر شدن چند نرم‌افزار یا پشتیبانی از ویندوز ۱۰ و مواردی از این دست خلاصه می‌شدند. چند روز پیش اما Freedom Scientific این نوار را قیچی کرد و با اخباری که از اتفاقات آینده در JAWS رو کرد، هیجانی غیر قابل وصف را در میان نابینایان علاقمند به این صفحه‌خوان ایجاد کرد. این اخبار، به آپدیتی بر‌می‌گردد که فریدم ساینتیفیک قرار است در سال ۲۰۲۱ برای JAWS منتشر کند. به‌روز‌رسانی JAWS در نسخه ۲۰۲۱، بخش‌های مختلفی را شامل می‌شود که شاید مهم‌ترین و جالب‌ترینش اضافه شدن یک دستیار صوتی به این صفحه‌خوان باشد. تا به حال دستیار‌های صوتی به سیستم عامل‌ها محدود می‌شده‌اند. نظیر کورتانا در ویندوز ۱۰ یا سیری در آیفون. حالا اما JAWS قرار است صاحب یک دستیار صوتی شود و کاربران به زودی خواهند توانست با این صفحه‌خوان هم‌صحبت شوند. طراحانِ این قابلیت، به این نکته اشاره می‌کنند که با توجه به تعددِ فرمان‌ها در JAWS و عدم امکان به خاطر سپردن همه این فرمان‌ها، بهتر است یک دستیار صوتی، کار‌هایی را که کاربر فرمان یا میانبر آن‌ها را به خاطر ندارد، برایش انجام دهند. به این ترتیب، کاربر کافی است فرمان‌هایی را که زیاد از آنها استفاده می‌کند به ذهن بسپارد و الباقی را بدهد دست Sharki, دستیار صوتیِ JAWS. فرض کنید شما فرمان مروبط به نمایش فهرست پیوند‌ها در صفحات HTML را به خاطر نمی‌آورید. کافی است به Sharki بگویید لینک‌ها برایتان لیست کند. همین فرمول را تعمیم بدهید به بخش‌ها و فرمان‌های دیگر. این ابزار البته نیازمند اتصال به اینترنت است.

دسترسی‌پذیری بخش اعلان‌های ویندوز از دیگر قابلیت‌هایی است که به JAWS اضافه شده است. قرار است کاربران با چند میانبرِ ساده به این بخش دسترسی پیدا کنند و اتفاقات و پیغام‌های نوار اعلان‌ها را مرور کنند. افزون بر این‌ها، امکان تازه‌ای تحت عنوان Smart Picture هم به JAWS اضافه شده که در نوع خودش اتفاقی ویژه محسوب می‌شود. کاربرانی که زیاد با عکس‌ها سر و کار دارند، می‌توانند از JAWS بخواهند محتوای عکس‌ها را توصیف کند. کاری که تا پیش از این Facebook و Google Chrome هم انجام می‌داده‌اند اما حالا JAWS در مقام ادعا، اظهار داشته که در مواقعی که کاربران از توصیفات Facebook یا Chrome نتیجه نگیرند می‌توانند به Smart Picture در JAWS مراجعه کنند تا کارشان راه بیفتد. در همین راستا، نویسه‌خوان نوری JAWS هم با یک قابلیت تازه به‌روز شده و آن هم اینکه حالا دیگر OCR می‌تواند متن عکس‌ها یا PDF ها را مستقیماً به Word تبدیل کند. Microsoft Outlook هم از جمله نرم‌افزار‌هایی است که شاهد پشتیبانی مطلوب‌تری از JAWS در آن خواهیم بود. نسخه بتای صفحه‌خوان JAWS هم‌اکنون بر روی وبسایت Freedom Scientific قرار گرفته و دوستداران این صفحه‌خوان می‌توانند این نسخه آزمایشی را بارگیری و بر روی رایانه‌شان نصب کنند.

...........هشتگ

* هشتگ این هفته را با خبر واگذاری ۱۵۰۰ واکسن انفلوانزا به مجلس آغاز میکنیم که حاشیه های زیادی را هفته گذشته در فضای مجازی ایجاد کرد در خبرها امده بود که ۱۵۰۰ واکسن آنفلوانزا به بهداری مجلس تحویل داده شده همین خبر با توجه به این که هنوز این واکسن در داروخانه ها توزیع نشده و افراد زیادی با وجود این که در زمره گروه های پرخطر قرار میگیرند هنوز دسترسی به واکسن ندارند محل بحث و تبادل نظر در فضای مجازی شد. هر چند بعد خبری منتشر شد مبنی بر این که مجلس واکسنها را برگردانده اما بعد از ماجرای دنا پلاس این ماجرا تا چند روز محل بحث و تبادل نظر بود.

خبر دیگری که در فضای مجازی محل بحث بود بعد از پیروزی پرسپولیس در مقابل السد بود این بحثها نه به خاطر برد پرسپولیس بلکه به خاطر سانسور شادی بعد از گل عیسی آل کثیر بازیکن پرسپولیس بود آل کثیر بعد از زدن گل با درآوردن پیراهنش به شادی پرداخت که این صحنه از تلویزیون پخش نشد.

یکی از کاربران نوشت تلویزیون در سریال پایتخت ارسطو را در حمام و استخر نشان میدهد و شادی بعد از گل بازیکن فوتبال را به خاطر دراوردن پیراهن سانسور میکند.

یکی از نمایندگان مجلس گفته "شیرینی اگر پُرملات باشد با رشوه یکی است اما اگر فردی یک جعبه شیرینی یا مبلغ ۵۰۰ هزار تا ۱ و ۲ میلیون تومان پرداخت کند تنها شیرینی محسوب می‌شود، همانطور که شخصی به خانه کسی می‌رود و به اندازه بضاعت خود هدیه می‌دهد". این صحبتهای واکنش زیادی برانگیخت و بسیاری با بیان اینکه رشوه و شیرینی در هر اندازه و به هر شکلی ممنوع است گفتند مبالغی که عنوان شده حداقل درآمد انسانهای زیادی است و خیلیها با مبالغی کمتر از این مقدار هم زندگی می کنند.

...........کشکول

* جدول حروف مشترک: در این جدول 17 گروه داریم که هر گروه از دو سؤال تشکیل شده است. پاسخ سؤالات در هر گروه پنج حرف دارند که حرف انتهایی پاسخ اول حرف انتهایی پاسخ دوم را تشکیل میدهد که این حروف در انتها رمز جدول که ضرب المثل فارسیست تشکیل میدهند. سؤالات: گروه اول: (وحشی خو-انتخاب) گروه دوم: (خط فرضی زمین- بی مورد) گروه سوم: (نوعی دامن- آب فشان حوض) گروه چهارم: (بزرگترین قمر زحل-کشوری با مرکز خارطوم) گروه پنجم: (آشکار - قادر) گروه ششم: (لحظه به لحظه-مهیا شده) گروه هفتم: (گوهریکتا- میراث) گروه هشتم: (علم شیمی قدیم- آفرین) گروه نهم: (درس پیشینیان-بی پروا) گروه دهم: (اثری از سهراب سپهری- تخته بزرگ) گروه یازدهم: (نشت کردن- تمایل) گروه دوازدهم: (زمین بایر- ماده محترقه) گروه سیزدهم: (خوشگل و زیبا- کاوش) گروه چهاردهم: (لرزش- دستگاه تهویه) گروه پانزدهم: (قابل اشتغال- خمیدگی) گروه شانزدهم: (زندانی-شهری در هند) گروه هفدهم: (هنگام تولد- معاون).

رمز جدول هفته گذشته: زدو دیده خون فشانم ز غمت شب جدایی/چه کنم که هست این ها گل باغ آشنایی/همه شب نهاده ام سر چو سگان بر آستانت/که رقیب در نیاید به بهانه گدایی/مژه ها و چشم یارم به نظر چنان نماید/که میان سنبلستان چرد آهویی ختایی.

* پاسخ سؤالات جدول هفته گذشته: 1.هنگامه 2.قاری 3.این 4. خاتم الانبیا 5.یوری گاگارین 6.نظامی گنجوی 7.چهار انگشتی 8. چهره 9. زیاد 10.کاریکاتور 11.روی ماه خداوند را ببوس 12.ستاره شناسی 13.چکامه 14.بچه 15.شنیدن کی بود مانند دیدن 16. افسانه 17.اپیزود 18.بهبهان 19.شلغم 20.هسته 21. خوارزمشاهیان 22.سودابه 23.دیه 24.ماه 25.چمن.

 

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *