شناسه خبر: 21853 منتشر شده در مورخ: 1399/7/6 ساعت: 00:04 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه یکشنبه 6 مهر ۱۳۹۹

روزنامه یکشنبه 6 مهر ۱۳۹۹

عناوین امروز: غیر مرتبط بودن 80 درصد از پیامک های سامانه معبر - مقررات جدید کرونایی برای تهران - از کتابخانه های نابینایان چه خبر؟ - تأثیر ویتامین D بر بیماری کووید 19 - دُریافت - منتظر درخشش ورزشکاران نابینا در پارالمپیک هستیم - ۷۰ ضربه چاقوی عروس 25 ساله بر پیکر مادرشوهر!

روزنامه «ایران سپید»

یکشنبه 6 مهر ۱۳۹۹

9 صفر ۱۴۴۲

27 سپتامبر 2020

سال بیست و چهارم شماره 6523

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وب سایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

........عناوین این شماره......

غیر مرتبط بودن 80 درصد از پیامک های سامانه معبر

مقررات جدید کرونایی برای تهران

از کتابخانه های نابینایان چه خبر؟

تأثیر ویتامین D بر بیماری کووید 19

دُریافت

منتظر درخشش ورزشکاران نابینا در پارالمپیک هستیم

۷۰ ضربه چاقوی عروس 25 ساله بر پیکر مادرشوهر!

..........ویژه

* غیر مرتبط بودن 80 درصد از پیامک های سامانه معبر

ابراهیم کاظمی مؤمن‌سرایی رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی کشور در گفتگو با ایران سپید ازغیر مرتبط بودن 80 درصد پیامک های ارسالی به سامانه معبر خبر داد و گفت: «مددجویان معمولاً موضوعات شخصی و غیر مرتبط به حوزه کاری ما را در سامانه معبر که مرتبط به بخش پیگیری مناسب سازی است ارسال می کنند که این امر وقت و انرژی زیای را در بررسی پیامک ها می گیرد.»
وی ادامه داد: «سامانه معبر برای طرح شکایات از موضوعات مناسب سازی در سطح کشور است. به طور مثال اگر در خیابانی چاله ای ایجاده شده است و رفت و آمد را برای شهروندان معلول دچار مشکل کرده آن را به ما اعلام کنند. فرد معلولی در اداره ای مشغول به کاراست که مناسب سازی نشده است یا سرویس های بهداشتی مناسب برای این فرد در آن مکان وجود ندارد به ما گزارش میدهند و ما پیگیر موضوع خواهیم شد.»
مؤمن سرایی با اشاره به پیامک یکی از معلولان شاغل در استانهای کشور بیان کرد: «در پیامک های ارسالی، ما به معلولی جسمی_ حرکتی برخوردم که 12 سال در مجموعه ای کار می کرد که فاقد سرویس بهداشتی مناسب برای معلولان بود که با پیگیری، این مشکل12 ساله در عرض یک هفته حل شد.»
رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی کشور تأکید کرد: «مردم و همه شهروندان می توانند مشکلات مناسب سازی مربوط به پیاده رو، پل‌ها و ادارات را به سامانه معبر با شماره پیامکی ۳۰۰۰۰۱۲۳۲۲ که ویژه مشکلات مناسب‌سازی است، ارسال نمایند و به محض ارسال مشکل، پیامی برای شخص فرستنده ارسال می شود با این عنوان که مشکل شما در حال پیگیری است.»
وی با اشاره به اقدامات خوب شهرداری تهران در خصوص مناسب سازی بیان کرد: «شهرداری تهران برای عملیاتی کردند تصمیم هایشان در امر مناسب سازی برنامه ریزی اساسی را صورت داده و برای آن بودجه مناسبی را هم در نظر گرفته است. از دیگر اقدامات جلسه ستاد پیگیری مناسب سازی میتوان به ویرایش سوم مجموعه ضوابط مقررات معماری شهرسازی برای افراد دارای معلولیت جسمی _حرکتی نام برد که در آبان 98 به تصویب رسید.
 بر اساس آن مقرر شده است شهرداری باید در طرح های موضوعی و پروژهای عمرانی بخصوص مبلمان شهری این مجموعه ضوابط ویرایش سوم را رعایت کند با عملیاتی شدند این موضوع بسیاری از مشکلات معلولان در سطح شهر خود به خود هموار خواهد شد. همچنین شهرداری  شرکت های اتوبوسرانی را ملزم کرده است حداقل 30 درصد از ظرفیتشان را به حمل و نقل معلولان اختصاص دهند.»
رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی کشور با اشاره به حضور معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران در جلسات مناسب سازی گفت: «این امر برای اولین بار اتفاق افتاده است تا اقدامات به صورت جدی پیگیری و عملیاتی شوند. همچنین مقرر شد تحویل و بهره برداری از پروژه های بهسازی محیط، معابر و اماکن عمومی  تابع رعایت مجموعه ضوابط  مصوبات شورای عالی شهرسازی و معماری باشد.»
مؤمن سرایی در پایان با اشاره به فعال سازی موضوع معلولان در سامانه 137 هم گفت: «یکی دیگر از اقدامات مهم فعال سازی امور مرتبط با مناسب سازی در سامانه 137 شهرداری است. مصوب شده است در این سامانه به مشکلات مناسب سازی که از سوی معلولان گزارش میشود رسیدگی شود. که در چند ماه آینده این بخش فعالیتش را آغاز خواهد کرد. این موضوع با استقبال مسئولان شهرداری رو به رو شد به همین جهت انتظار می روند امسال شاهد اقدامات مؤثری در این بخش باشیم.»

...........اخبار روز

* مقررات جدید کرونایی برای تهران: به کسانی که ماسک نمیزنند خدماتی ارائه نمی شود

رئیس جمهور در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا گفت:
امروز ناچاریم به مردم اعلام کنیم، باید مقررات و نظارت ها را در زمینه مقابله با کرونا تشدید کنیم. فعلاً این مقررات برای تهران بزرگ است. نباید از کسی که ماسک نمیزند به سادگی گذشت. افراد باید به کسی خدمات بدهند که ماسک دارند. اگر کسی ماسک نداشت نباید به او خدماتی ارائه شود.
خدمت کننده هم اگر طبق مقررات عمل نکند با او هم برخورد می شود. مقررات جدید کرونایی پس از بررسی در جلسه ستاد مقابله با کرونا در تهران بزرگ اجرا خواهد شد. ممکن است این مقررات در سایر شهرستان ها هم اجرایی شود. رئیس جمهور در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا افزود:  مردم اگر می خواهند بخاطر مشکلات کسی را لعن و نفرین کنند، آدرس آن کاخ سفید است.  عده ای به خاطر منافع باندی و جناحی در مورد مشکلات کشور به مردم آدرس غلط ندهند. تردید ندارم آمریکا سرانجام در مقابل ملت ایران زانو خواهد زد
امسال عزاداری های ماه صفر را در خانه انجام می دهیم، راهپیمایی سفر به عراق و راهپیمایی نمادین در شهرهای کشور هم نداریم
تأمین نیازهای کادر بهداشت و درمان کشور حتما از اولویت های اصلی دولت است و شخصاً آن را پیگیری می کنم. آمریکایی ها با تحریم های غیرقانونی و ضدانسانی و عملیات تروریستی حداقل 150 میلیارد دلار به ملت ایران خسارت زده اند. وزیر خارجه آمریکا در واقع وزیر جنایات است؛ آمریکایی ها به دشمنی با ملت ایران افتخار می کنند. منشاء تمام مشکلات مردم ایران از سوی صهیونیست ها، ارتجاع منطقه و تندروهای آمریکا است. همانطوری که 40 سال پیش ملت ایران حصر آبادان از سوی صدام را شکست، حصر ترامپ را خواهم شکست

* مینو محرز عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا:

به اوج موج سوم کرونا در کشور رسیده‌ایم، میزان بیماران بسیار زیاده شده است بیمارستان‌ها پر شده‌اند. اوضاع حتی از اسفند و فروردین هم بدتر شده است/سیمانیوز.

مردم بی‌خیال باشند، موج سوم کرونا سهمگین‌تر خواهد بود

* رئیس کمیته اپیدمیولوژی ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا:

شدت هر موجی از بیمار از جمله موج سوم آن کاملا به رفتار مردم در سطح جامعه وابسته است. 

اگر مردم به سمت بی‌خیالی بروند قطعا موج سنگینی را تجربه خواهیم کرد اما رخ دادن چنین اتفاقی را بعید می‌دانم، زیرا هم اکنون جامعه بیماری را می‌شناسد و از عوارض آن به خوبی آگاه است.

* از سرگیری پرواز‌های ترکیه به تهران و بالعکس پس از وقفه ۶ ماهه

معاون بهره برداری فرودگاه امام خمینی(ره):

پرواز‌های هواپیمایی ترکیه به تهران پس از وقفه شش ماهه به دلیل شیوع ویروس کرونا، از سر گرفته می‌شود. با رایزنی و هماهنگی‌های صورت گرفته بین دو کشور مقرر شد ۷ پرواز هفتگی در مسیر استانبول - تهران و بالعکس انجام شود.

* مدیرکل دانشجویی وزارت بهداشت:

تست کرونای ۲۸۰ نفر از دانشجویانی اینترن و کارورز که در طول تابستان در خوابگاه ها حضور داشتند مثبت شده است و این دانشجویان تا زمانی که تست کرونای آنها منفی شود در قرنطینه نگهداری می‌شوند./ایسنا

..........پرونده

* از کتابخانه های نابینایان چه خبر؟

آن طور که معلوم شده, ویروس کرونا حالا حالا ها قصد رفتن ندارد و عملاً به یکی از اعضای زندگی مردم بدل شده است. مخصوصاً که موج سوم این ویروس هم آغاز شده و فعلاً هیچ چشم انداز دقیقی درباره ی زمان نابودی این ویروس مهلک, از سوی متخصصان بهداشت ترسیم نشده است.

در چنین شرایطی, صاحب نظران حوزه های مختلف به خانواده ها توصیه می کنند با انجام فعالیت های سازنده, در خانه بمانند و کمتر بیرون بروند. یکی از این توصیه ها, مطالعه ی کتاب های مختلف است.

نابینایان هم به عنوان شهروندان علاقه مند به مطالعه و کتاب خانی اقدام به تهیه ی کتاب های دلخواهشان از مراکز تولید کتاب ویژه ی نابینایان می کنند؛ اما تحت چه شرایطی؟ آیا تمام این مراکز در شرایط کرونا فعالیت می کنند؟ آیا نابینایان برای تهیه ی کتاب باید به صورت حضوری به این مراکز مراجعه کنند؟

کتابخانه ی حسینیه ی ارشاد فعلاً تعطیل است

پرستو ولدخان, مسئول بخش نابینایان کتابخانه ی عمومی حسینیه ی ارشاد می گوید با شیوع ویروس کرونا عملاً فعالیت های این کتابخانه و به طریق اولی بخش نابینایان متوقف شده است: «کتابخانه ی حسینیه ی ارشاد برای عموم اعضا اعم از افراد بینا و نابینایان, از زمان اوج گیری شیوع ویروس کرونا تعطیل شد و همچنان تعطیل است؛ یعنی کتابخانه ی ما فعلاً مراجعه ی حضوری ندارد.»

ولدخان برای گریز از شرایط رکود در ایام کرونا, اقدام به راه اندازی یک کانال تلگرامی برای ایجاد فضای مطالعه می کند: «ما به این فکر کردیم چه خوب است در چنین شرایطی, شکل دیگری از خدمات کتابخانه ای یا خدمات فرهنگی را تعریف کنیم. چون مخاطبی که در خانه دوران قرنطینه را می گذراند, به فضا های فرهنگی که قبلاً دسترسی داشت, فعلاً دسترسی ندارد و باید بتواند با استفاده از شکل جدید خدمات فرهنگی, اوقاتش را به خوبی بگذراند. آنچه در ذهن ما بود, ایجاد کانال بخش نابینایان کتابخانه ی حسینیه ی ارشاد در تلگرام بود. ما از اوایل خرداد این کانال را فعال کردیم. در واقع عمده محتوایی که در این کانال در اختیار مخاطب قرار می گیرد, فایل های صوتیست که عموماً از میان کتاب هایی که قبلاً در کتابخانه ی حسینیه ارشاد تولید شده. منتها ما مطالبی را انتخاب می کنیم که به تنهایی وافی به مقصود باشند؛ یعنی یک داستان از یک مجموعه داستان یا یک مقاله از یک مجموعه مقاله. خوشبختانه از اواسط تیر اقدام به تولید محتوای جدید کردیم. به این شکل که مثلاً از مجله ی داستان همشهری یا کتاب هایی که قبلاً منتشر نشده بودند و تازه به بازار آمده اند مطالبی انتخاب می کنیم. طبعاً به خاطر حفظ حقوق ناشران نمی توانیم کتاب کامل را در کانال بار گذاری کنیم. ما ناچاریم بخش هایی از آن را بار گذاری کنیم. بنا بر این شروع کردیم بخش هایی را که می شود به تنهایی بار گذاری کرد یا بخش هایی از مجلات را به صورت گویا در اختیار اعضا قرار دهیم.»

ولدخان در پاسخ به پرسش ما پیرامون نحوه ی تهیه ی کتاب از آرشیو بخش نابینایان کتابخانه ی حسینیه ی ارشاد در ایام کرونایی اظهار می دارد: «تلاش می کنیم با کمک و همفکری همکارانمان در کتابخانه ی حسینیه ی ارشاد, راهکاری بیندیشیم تا دوستان بتوانند کتاب تهیه کنند. فعلاً قول صد درصد نمی دهم؛ اما این نوید را می دهم که به زودی امکان خدمات امانت کتاب فراهم خواهد شد؛ منتها به شیوه ی جدید و تمام این اتفاقات از طریق کانال بخش نابینایان در تلگرام اطلاع رسانی خواهد شد. دوستان می توانند با جست و جوی نشانی @blindhelp یا جست و جوی عنوان بخش نابینایان کتابخانه ی حسینیه ی ارشاد, کانال ما را پیدا کرده و عضو شوند. خیلی خوشحال می شویم که دوستان از مطالب این کانال استفاده کنند؛ چون ما با وسواس خاصی مطالب را انتخاب می کنیم و شرایطی فراهم کرده ایم که هر کس با هر سلیقه, بتواند مطالب مورد علاقه اش را پیدا کند. در واقع ارائه مطالب به این شکل در کانال, به نوعی مبارزه علیه رویه ی گردآوری و جمع آوری صرف کتاب و ذخیره در هارد های با حجم بالاست. شاید دوستانی که صرفاً اقدام به جمع آوری کتاب کرده و آن ها را مطالعه نکرده اند, با مراجعه به این کانال و استفاده از محتوایی که اتفاقاً از کتاب های ضبط شده انتخاب می شود, ترغیب به مطالعه ی کامل کتاب های مد نظرشان شوند. علاوه بر محتوایی که از بخش های مهم مجلات و کتاب ها انتخاب می کنیم, سخنرانی های تد را هم داریم. سخنرانی های تد به زبان اصلی سخنران و با زیر نویس زبان های دیگر ارائه می شود. این شکل ارائه طبعاً برای دوستان ما قابل استفاده نیست. یکی از گوینده های خلاق ما زیر نویس تعدادی از این سخنرانی ها را گویا کرد. این کار خیلی مورد استقبال قرار گرفت و تصمیم گرفتیم این رویه را ادامه دهیم.»

* رودکی همچنان فعال است

اما مرکز رودکی به عنوان قدیمیترین مرکز تولید کتاب های گویا و بریل, با در نظر گرفتن پروتکل های بهداشتی, فعالیت های خود را ادامه می دهد. محمد خوانین زاده, مدیر این مرکز در این زمینه می گوید: «مرکز نابینایان رودکی کما فی السابق به فعالیت هایش ادامه می دهد؛ هرچند ما تابع قوانین صادر شده از سوی دولت هستیم چه از لحاظ ساعات کار و چه از لحاظ اجرای پروتکل های بهداشتی و همچنین از لحاظ بحث دورکاری. اما تلاش کرده ایم تا امروز فعالیت های مرکز همچنان ادامه داشته باشد. از اسفند سال گذشته تا امروز کتابخانه های ما اصلاً تعطیل نبودند. به گونه ای برنامه ریزی کرده ایم که حتی در ساعات دورکاری همکاران, کتابخانه هایمان پاسخگو باشند.»

خوانین زاده در خصوص نحوه ی دریافت کتاب از سوی نابینایان می گوید: «برخی دوستان ترجیح می دهند مراجعه ی حضوری داشته باشند که البته ما ممانعت نمی کنیم, اما توصیه هم نمی کنیم. در غیر این صورت درخواست های دوستان را از طریق پست ارسال می کنیم. برای برخی دوستان هم کتاب های مد نظرشان را از طریق فضای مجازی و اپ هایی مثل واتس اپ ارسال کرده ایم. در زمینه ی کتاب های بریل, با وجودی که تولیدات ما همچنان ادامه دارد, اما توصیه می کنم دوستان کمتر از این نوع کتاب ها استفاده کنند؛ مگر در مواقع ضروری؛ چون به هر حال کتاب های بریل دست به دست می چرخد. گرچه ما از روش هایی مثل توقف چند روزه بعد از دریافت کتاب بریل از سوی مخاطب استفاده می کنیم؛ اما احتیاط های لازم را باید دوستان رعایت کنند.»

مدیر مرکز رودکی به تولیدات این مرکز در حوزه ی کتاب های گویا و بریل هم اشاره می کند: «ضبط جلد های اول و دوم کتاب تاریخ هرودوت, ضبط جلد های اول و دوم کتاب فیزیولوژیک گایتون, چشمه ی خزر منتخبی از سخنان حضرت محمد (ص) نوشته ی علی نظامی پور همدانی, ماشال درباره ی زندگی یکی از رزمندگان دفاع مقدس, از جمله کتب گویاییست که در مرکز تولید شده. در بخش بریل هم حدود شش عنوان در حوزه ی کتاب کودک, چند عنوان با موضوع مهدویت و همچنین تولید کتاب های زبان انگلیسی و فرانسه را داریم. دوستانی که کتاب زبان خاصی از انگلیسی و فرانسه مد نظرشان است, می توانند درخواستشان را مطرح کنند تا آن را تولید کرده و در اختیارشان قرار دهیم.»

* فعلاً دورکاریم

نهاد کتابخانه های عمومی کشور که مدتیست با اختصاص بخش نابینایان در کتابخانه های خود, به این شهروندان توجه کرده و اقدام به تولید کتاب های گویا می کند, تلاش خود را در این زمینه پیش برده که با در نظر گرفتن پروتکل های بهداشتی توصیه شده, خدماتش را به اعضای نابینای خود ارائه دهد. روح الله ساعی, دبیر کارگروه نابینایان این نهاد فرهنگی پیرامون ارائه ی خدمات به نابینایان چنین توضیح می دهد: «شرایط کتابخانه ها همچنان در دورکاریست؛ یعنی همکاران ما در 58 مرکزی که در سراسر کشور داریم, خدمات را به صورت دورکاری ارائه می دهند؛ کتاب های درخواستی دوستان را از طریق ارسال به صورت پستی یا ارسال لینک های دانلود, در اختیارشان قرار می دهند. البته برخی همکاران ما دو یا سه روز از هفته را در محل کارشان حاضر شده و خدمات لازم را ارائه می دهند. بنا بر آنچه از سوی نهاد کتاب خانه های عمومی و همچنین کارگروه نابینایان پیش بینی شده بود, بازگشایی مراکز در وضعیت های زرد و قرمز از اول شهریور بود؛منتها باید از ستاد مبارزه با کرونا استعلام و همچنین بررسی وضعیت موجود  انجام می شد. با اوج گیری موج سوم اجرای این برنامه به تعویق افتاد. فعلاً ما شرایط را بررسی می کنیم که در صورت امکان, حد اقل همکارانمان هفته ای دو روز در محل کارشان حاضر شوند تا خدمات را به صورت بهینه ارائه دهیم. این موضوع بررسی شده و منتظر طی مراحل اداری و صدور بخشنامه از سوی نهاد کتابخانه های عمومی کشور هستیم..»

ساعی به مراکز فعال در حوزه ی نابینایان اشاره کرده و اظهار می دارد: «مراکزی مثل شیراز, ایلام, اصفهان, تبریز و چند مرکز دیگر به خوبی در این مدت فعالیت کرده و حتی استان های همجوارشان را پوشش داده اند.»

* خدمات ما پایدار است

دامنه ی فعالیت های کتابخانه ها در چنین شرایطی, صرفاً به مراکز دولتی یا عمومی محدود نمی شود. اتفاقاً بعضی کتابخانه ها وابسته به نهاد های عمومی غیر دولتی در شهر هایی غیر از پایتخت هم, سعی کرده اند با در نظر گرفتن اصولی که توصیه می شود, فعالیت هایشان را همچنان ادامه دهند. کتابخانه ی حضرت فاطمه زهرا (س) وابسته به شهرداری اصفهان یکی از همین نمونه هاست. سعید عابدی, سرپرست بخش نابینایان این کتابخانه فعالیت های بخش متبوع خود را چنین تشریح می کند: «بعد از اوج گیری کرونا, کتابخانه ما فقط یک ماه تعطیل بود و از اردیبهشت سال جاری کارمان را از سر گرفتیم. از همان ابتدا, کار ما چندان جنبه ی حضوری نداشت؛ بنا بر این بدون هیچ مشکلی کارمان را ادامه دادیم. کتاب هایی را که تولید می کنیم, در گروه مجازی نوای کتاب که به صورت شبکه بین کتابخانه های نابینایی ایجاد شده بار گذاری می کنیم تا همکارانمان بتوانند این تولیدات را در آرشیو هایشان نگهداری کنند. البته بعضی دوستان با رعایت پروتکل بهداشتی مراجعه ی حضوری دارند؛ اما عموماً خدمات ما غیر حضوریست.» کتاب های درخواستی دوستان هم به وسیله ی گویندگانی که با ما همکاری می کنند, ضبط می شود و بعد از انجام ویرایش های لازم, در اختیار دوستان قرار می گیرند.»

چنان که در ابتدا مطرح شد, فعلاً ویروس کرونا در کنار ماست و این ما هستیم که برای انجام کار های مثبت مثل مطالعه, باید به توصیه های مسئولان عمل کنیم و از تسهیلاتی مثل تهیه ی کتاب به شکل مجازی بهره بگیریم.

.........بهداشت و سلامت

* تأثیر ویتامین D بر بیماری کووید 19: مقدار کافی ویتأمین D در بدن می‌تواند شدت عفونت و عوارض ناشی از بیماری کووید-۱۹ را در مبتلایان کاهش ‌دهد.

به گزارش ایسنا، این نتایج از تحقیقی در آمریکا به دست آمده و نشان می دهد: وجود میزان کافی از ویتأمین D در بدن به طور چشمگیری با کاهش سطح نشانگرهای التهابی و سطح بالاتر سلولهای ایمنی خون مرتبط است.
همچنین میزان کافی ویتأمین D می تواند خطر ابتلا به کروناویروس را تا ۵۴ درصد کاهش دهد، این ویتأمین همچنین می تواند با ویروس های دیگر که بر دستگاه تنفسی فوقانی تأثیر می گذارند مقابله کند.

* تزریق واکسن آنفلوآنزا به چه کودکانی توصیه می‌شود؟

یک فوق تخصص بیماری‌های عفونی اطفال گفت: اکثر کودکانی که به دلیل ابتلا به کرونا به بیمارستان مراجعه می‌کنند، به دلیل حضور در اجتماعات و تجمعات بوده است که یا خود کودک در تجمع حضور داشته و یا پدر و مادر در اجتماعی شرکت داشتند.
به گزارش ایسنا،  دکتر رضا ارجمند افزود: خوشبختانه علائم بیماری کرونا در کودکان اغلب به شکل خفیف است و این بیماری همچنان برای این سنین با خطرات کمتری همراه است.
وی عنوان کرد: از علائم شایع کووید 19 در کودکان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: تب: همچون بالغین، تب به طور شایعی در کودکان نیز دیده می‌شود.
علائم دستگاه تنفسی: کودکان مبتلا به نوع خفیف بیماری علائمی نظیر آبریزش بینی، سرفه یا گلودرد را تجربه می‌کنند.
علائم گوارشی: بعضی از کودکان دچار استفراغ، اسهال یا درد شکم می شوند. بی میلی کودک نسبت به غذا خوردن نیز در ابتلا به کرونا مشاهده می‌شود. 
درد: ممکن است کودک در اثر ابتلا به کرونا دچار درد عضلانی یا سردرد شود.
وی خاطر نشان کرد: در مواردی PCR  (تست مولکولی تشخیصی) ویروس کرونا در کودکان  مبتلا ممکن است منفی باشد، اما بررسی آنتی بادی می‌تواند با نتایج مثبت همراه باشد و معمولا کودک سابقه تماس با فرد مبتلا را دارد.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز، تأکید کرد: درصورت مشاهده علائمی چون گیجی یا خواب آلودگی، اسهال و استفراغ شدید، فشار یا درد قفسه سینه، درد گردن، اختلال در تنفس یا خستگی تنفسی، احساس تنگی نفس، از دست دادن هوشیاری و درد شدید شکم در کودک مشکوک به بیماری کووید -۱۹  کودک باید تحت مراقبت‌های پزشکی قرار بگیرد.
ارجمند ادامه داد: تمام کودکان بالای سن شش ماهگی در صورتی که حساسیت شدید به پروتین تخم مرغ نداشته باشند، می‌توانند واکسن آنفولانزا را دریافت کنند ولی وقتی بیماری‌های زمینه‌ای در کودک وجود داشته باشد که ممکن است ابتلا به آنفلوانزا با عوارض بیشتری همراه  شود، تزریق این واکسن  قویاً توصیه می‌شود.
وی ادامه داد: این بیماری‌های زمینه‌ای شامل مواردی مثل سابقه بیماری ریوی مزمن از جمله آسم، بیماری قلبی، کلیوی، متابولیک  از جمله دیابت، اختلالات تشنجی، بیماری‌های نقص ایمنی، کودکانی که مجبور به مصرف طولانی مدت آسپیرین هستند و همو گلوبینوپاتی‌ها از جمله کم خونی سیکل سل هستند.
ارجمند تصریح کرد: تزریق این واکسن درکودکان زیر ۹ سال در صورتی  که بار اول است آن را دریافت می کنند،  باید بعد ازتزریق دوز اول،  یک ماه بعد، تکرار شود.

* واکسن آنفلوآنزا برای گروه‌های پرخطر از فردا تزریق می‌شود

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: تاکنون ۱.۵ میلیون دوز واکسن آنفلوآنزا وارد کشور شده و از امروز این واکسن برای گروه‌های پرخطر در مراکز بهداشت و مراکز جامع سلامت تزریق می‌شود.
به نقل از مهر، محمدرضا شانه ساز گفت: با سامانه‌ هوشمند مشخصات گیرنده دارو در سامانه سیب ثبت می‌شود.
وی افزود: مادران باردار، بیماران پیوندی، افراد مسن و کودکان جز گروه‌های خطر هستند که باید واکسن آنفلوانزا بزنند.
رئیس سازمان غذا و دارو گفت: بیشتر افراد پر خطر در سامانه سیب ثبت شده‌اند و افراد ۶۵ سال به بالا هم با کارت ملی می‌توانند واکسن دریافت کنند.
توزیع واکسن شروع شده است و افراد پر خطر که ۲.۵ میلیون نفر هستند به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه و واکسن خود را دریافت کنند.
وی ادامه داد: توزیع واکسن در داروخانه‌ها از هفته آینده شروع می‌شود.
وی افزود: برای افراد حساس که می‌خواهند واکسن آنفلوانزا را دریافت کنند، شاید در آینده این واکسن تهیه شود، اما بهای آن از قیمت فعلی برای افراد پر خطر بیشتر خواهد بود.

..........دُریافت

* کتاب «ناتمامی» دومین رمان «زهرا عبدی» است که برنده تندیس بهترین رمان سال ۱۳۹۵ از جایزه ادبی هفت اقلیم شده است.

رمان ناتمامی در یک فضای دانشگاهی در تهران شکل می‌گیرد. محور رمان درباره‌ی ناپدیدشدن عجیب و مرموز یک دختر دانشجوی جنوبی است. دختری که چند روز است «غیبش» زده و دوست و هم‌اتاقی‌اش پی یافتن او دست به هر کاری می‌زند…

عبدی فضایی مملو از شک، راز و سوء ظن ساخته که با انگاره‌های سیاسی و تاریخی نیز گره می‌خورد و همچنین با گذشته‌ی قهرمان غایب رمان. او برای ساختن این فضا رو به قصه‌گویی می‌آورد، تند و بی‌وقفه، و مدام مخاطب را با اتفاق‌های تازه درباره‌ی این دختر گمشده که سری داغ هم داشته و شوری وافر مواجه می‌کند. آیا او را دزدیده‌اند؟ خودش خودش را گم کرده؟ مُرده؟

کتاب ۲۳ فصل دارد و دو راوی که تقریبا هر فصل را یک راوی روایت می‌کند. لیان دختر جنوبی قوی و خودساخته‌ایست که یک روز بدون اینکه وسیله‌ای با خود بردارد مفقود می‌شود اما برای اولین بار با نوع جدید و خلاقانه‌ای از پرداختن به این فقدان رو به رو می‌شویم. دوست و هم‌خوابگاهی لیان (سولماز) که دختری است تماما متفاوت با لیان، با خواندن یادداشت‌های لیان سعی در پیدا کردنش دارد.

کشمکش ذهنی سولماز با خالی بودن جای لیان و امکان استفاده از موقعیت لیان و مزایا و معایب این فقدان بسیار عمیق و قابل تفکر است. چیزی که در درون بسیاری از ما اتفاق می‌افتد اما گاهی آن قدر بی‌رحمانه یا منفعت‌طلبانه‌اند که از بیانشان شرم می‌کنیم. حضور لیان در عین مفقود بودن در سرتاسر داستان حس می‌شود چه در ذهن سولماز و چه در روایت خودش. تأثیر این حضور، مقایسه‌های ذهنی سولماز با شخصیت و کارهای لیان باعث طی مسیری از جانب سولماز می‌شود. تمام این ناتمامی از مکالمه بین این دو شروع می‌شود و تا پایان کتاب شاهد رویارویی سولماز با حالات مختلفی از ناتمامی هستیم.

زهرا عبدی به خوبی در کنار خط کلی داستان به مسائلی مانند: زندگی در تهران، مهاجرت، مشکلات معیشتی در جنوب، زندگی کولی‌ها و ارتباط آدمها با یکدیگر، مبارزه یا پذیرش جریان، خانواده و… می‌پردازد و تمامی این‌ها به درستی و جذابی بیان می‌شوند و باعث کسل شدن یا از ریتم افتادن داستان نمی‌شوند. زهرا عبدی لیسانس ادبیات فارسی و نیز لیسانس ادیان و عرفان از دانشگاه تهران دارد.

جملاتی از متن کتاب:

این که بیشتر آدم‌هایی که می‌شناسم تحمل یک آدم سرزنده را ندارند. کسی که سرزندگی‌اش به تو یادآوری کند که مرده‌ای، یا در حال مردنی. وقتی خیالشان راحت بشود از اینکه فلج یک گوشه افتادی دیگر کاری به کارت ندارند…

دومین رمان زهرا عبدی با عنوان «ناتمامی», از سوی نشر چشمه در 253 صفحه روانه ی بازار شده و مطلب بالا از مهسا محبی, بعد از نوبت ششم چاپ این رمان نوشته شده است.

همانطور که خانم محبی اشاره کرده, پرداختن به مسائلی مثل زندگی کولی ها, ریتم داستان را مهیج نگهداشته و مخاطب را از کسالت دور کرده است.

هنر و حقیقت در یک تصویر شاعرانه

به بهانه ی نگاه زهرا عبدی به زندگی کولی ها در بخشی از رمان «ناتمامی», غزلی از زنده یاد علی رضا راهب, شاعر خوش قریحه و اندیشمند معاصر درباره ی کولی ها را در ادامه می خوانیم. با این توضیح که

شاعر در این ترانه, روایت خود را با زبان محاوره تصویر کرده و همین تکنیک, تصاویر را برای مخاطب ملموستر ساخته است:

«کولیا قباله و شناسنامه نمی گیرن,

کی میدونه کی به دنیا میان و کی میمیرن؛

معنی زندگیشون رفتن بی توقفه,

توی دنیای شما, کولی یه جور تصادفه؛

گاهی وقتا جادو جنبل می کنن, فال می گیرن,

توی آسمون خوشبختی پر و بال می گیرن؛

گاهی هم رو سینه شون عاشقی رو خال می کوبن,

نقش شیرای نرو با یال و کوپال می کوبن؛

هوا بارونی باشه, تو جاده اتراق می کنن,

قهوه تا دم بکشه, چپقا رو چاق می کنن؛

هوا آفتابی باشه, پا می کوبن, ساز می زنن,

مثل یه سیب بزرگ, زندگی رو گاز می زنن؛

کولیا قباله و شناسنامه نمی گیرن,

کی میدونه کی به دنیا میان و کی می میرن؛

کولی یعنی دوتا گوشواره, یه گیتار, یه کلاه,

کولی یعنی یه تولد تو دلیجان, توی راه.»

..........ورزشی

* منتظر درخشش ورزشکاران نابینا در پارالمپیک هستیم

محمدرضا مظلومی اظهار داشت: تاکنون ۲ سهمیه در جودو و ۲ سهمیه در دو و میدانی کسب کردیم که انتظار است این ورزشکاران در مسابقات پارالمپیک درخشیده و مدال های رنگارنگ و عنوان قهرمانی را کسب کنند.
وی که برای شرکت در مجمع سالیانه هیأت ورزش نابینایان گیلان به رشت سفر کرده بود، افزود: در پارالمپیک دوره گذشته تیم فوتبال پنج نفره ایران نیز موفق به کسب مقام نایب قهرمانی و مدال نقره شد و در سایر رشته ها نیز شانس کسب سهمیه و کسب مدال طلای مسابقات پارالمپیک ۲۰۲۰ را داریم. 
وی ادامه داد: هم اینک ورزش های نابینایان و کم بینایان در ایران و در بخش مردان در هشت رشته و در بخش بانوان نیز در پنج رشته برگزار می شود که در بعضی از رشته ها ورزشکاران ما در رقابت های جهانی و آسیایی حرف اول را می زنند که می توان به رشته پاورلیفتینگ یا وزنه برداری قدرتی اشاره کرد که ایران قطب برتر جهان در این رشته محسوب می شود.
وی بیان کرد: همچنین در رشته گلبال نیز رقابت سختی را با کشور چین برای کسب مقام قهرمانی در آسیا داریم و در آخرین مسابقات گلبال قهرمانی آسیا نیز رتبه دوم و نایب قهرمانی را کسب کردیم و امید است که در سال های آتی بتوانیم به مقام قهرمانی دست یابیم.
رئیس فدراسیون نابینایان و کم بینایان به برنامه های سال جاری این فدراسیون اشاره و اضافه کرد: با توجه به شیوع کرونا و مشکلاتی که این ویروس ایجاد کرده، اکثر برنامه های ورزشی نیز در کشور تعطیل گردیده و ما نیز مترصد کسب مجوز برای رشته هایی هستیم که فعالیت آنان با رعایت پروتکل های بهداشتی منعی ندارد.
مظلومی بیان کرد: تعدادی از برنامه ها و مسابقات ورزشی همچون شطرنج و ورزش های همگانی را به صورت مجازی برگزار کرده و توانستیم با کار در فضای مجازی باعث شویم تا ورزشکاران در خانه به امر ورزش بپردازند.
وی تصریح کرد: ما هر ساله رقابت های ورزشی را در رشته هایی که تحت پوشش داریم را در دو بخش بانوان و مردان برگزار می کنیم که سال گذشته نیز ۲۹ مسابقه قهرمانی کشور را برگزار کردیم و همچنین دو مسابقه نیز در رده سنی جوانان برگزار شد.
وی در ادامه گفت: با توجه به اینکه طبق آمارهای جهانی،  حدود یک الی یک و نیم درصد از افراد جامعه را، نابینایان و کم بینایان تشکیل می دهند،  هدف ما این است که تعداد افراد بیشتری را در این بخش جذب ورزش کنیم که در این راستا نیازمند امکانات مناسب و بهتری هستیم که بعضی از استان ها که امکانات بهتری دارند، ورزشکاران بیشتری جذب ورزش می شوند.
 وی بیان کرد: امیدواریم مسئولان ورزش در سطح کشور، نگاه ویژه ای به هیأت های نابینایان در استان ها داشته باشند تا با فراهم شدن امکانات مناسب، بتوانیم نفرات بیشتری از این افراد را در رشته های ورزشی مختلف جذب کنیم.
 

..........حوادث

* ۷۰ ضربه چاقوی عروس 25 ساله بر پیکر مادرشوهر!

خراسان نوشت: ظهر پنج شنبه گذشته، زنگ تلفن پلیس ۱۱۰ به صدا درآمد و خبر جنایتی وحشتناک در بی سیم‌های پلیس پیچید. «پیرزنی در طبقه اول منزل ویلایی در بولوار توس به قتل رسیده است!
در پی دریافت این خبر بلافاصله گروهی از نیروهای کلانتری آبکوه به فرماندهی سرهنگ محمدعلی محمدی (رئیس کلانتری) عازم نشانی مذکور شدند و به تحقیق در این باره پرداختند. آنان با تأیید درستی خبر و با حفظ صحنه جنایت در حالی مراتب را به قاضی ویژه قتل عمد اطلاع دادند که پیکر بی جان پیرزن غرق در خون کف پذیرایی افتاده بود.
دقایقی بعد با حضور قاضی کاظم میرزایی و کارآگاهان اداره جنایی پلیس آگاهی خراسان رضوی در محل وقوع جنایت، بررسی‌های تخصصی آغاز شد. قاضی میرزایی که در همان لحظات اولیه تحقیقات پی به ماجرای جنایت خانوادگی برده بود، ابتدا عروس خانواده را که با دستی خون آلود و بانداژ شده در محل حضور داشت، مورد بازجویی‌های فنی قرار داد  عروس ۲۵ ساله ادعا کرد: دقایقی قبل پدرشوهرم عصبانی به منزل آمد و پس از مشاجره با همسرش او را هدف ضربات چاقو قرار داد.من هم که ترسیده بودم فرار کردم، اما او به سراغم آمد و قصد کشتن مرا هم داشت که دستم را مقابل چاقو گرفتم و زخمی شد او سپس مرا با همین وضع رها کرد و از خانه گریخت!
در این هنگام دختر مقتول نیز که اولین نفر بعد از وقوع جنایت پا به خانه پدرش گذاشته بود، به مقام قضایی اظهار کرد: وقتی من بعد از شنیدن ماجرای قتل مادرم، هراسان به خانه رسیدم، عروسمان در خانه تنها بود و همین ادعا را مطرح کرد!
 قاضی شعبه ۲۱۱ دادسرای عمومی و انقلاب مشهد که به نحوه رفتار و گفتار عروس خانم مشکوک شده بود، از او خواست باند دستش را بگشاید! قاضی نیم نگاهی به زخم ایجاد شده روی دست عروس انداخت و بلافاصله متوجه خودزنی شد! و او را در تنگنای سوالات تخصصی قرار داد، اما عروس جوان سعی کرد با تناقض گویی‌های متعدد، راه گریزی برای فرار از این سوالات بیابد و هر بار داستانی را درباره چگونگی زخمی شدن دستش سرهم می‌کرد تا این که دختر شش ساله عروس وقتی با نگاه مهرآمیز قاضی روبه رو شد به طرف مادرش دوید و گفت: مادرم با چاقو خودش را زخمی کرد! من هم برایش باند آوردم که خونی نشود! زن جوان که دیگر همه راه‌ها را بسته می‌دید ناگهان فریاد زد من خودم او را کشتم!
عروس جوان که دیگر چاره‌ای جز بیان حقیقت نداشت، با اشاره به سرزنش‌ها و نیش و کنایه‌های مادرشوهرش گفت: از هفت سال قبل که عروس این خانواده شدم، همواره مرا تحقیر می‌کردند، پدرم ۱۰ سال قبل به اتهام قتل دستگیر شد و آن‌ها همین موضوع را هر بار مانند پتک به سرم می‌کوبیدند و هر اتفاقی را به گردن من می‌انداختند. من سعی می‌کردم این سرزنش‌ها و کنایه‌ها را تحمل کنم، چون در طبقه بالای منزل آن‌ها سکونت داشتم و نمی‌توانستم حرفی بزنم، ولی زمانی که گفت: "باید خانه را تخلیه کنید! " خیلی ناراحت شدم! همسرم سر کار رفته بود و کسی جز من و مادرشوهرم در خانه نبود! با همان حالت خشم به طبقه پایین رفتم و به مادرشوهرم گفتم، از جان من چه می‌خواهید؟ او گفت تو همه را به جان هم می‌اندازی! پس بهتر است خانه را تخلیه کنید و به جای دیگری بروید! با این جمله دیگر چیزی نفهمیدم چاقو را برداشتم و چند ضربه بر پیکرش فرود آوردم زمانی که برگشت تا چیزی بردارد دیگر امانش ندادم و پشت سر هم ضربات چاقو را می‌زدم! نفهمیدم چند ضربه شد، چون خیلی عصبانی بودم! بعد هم پیکر خون آلود او را در همان حال رها کردم و به طبقه بالا رفتم!
او ادامه داد: فکر کردم دخترم خوابیده است به همین دلیل نقشه‌ای کشیدم تا قتل را به گردن پدرشوهرم بیندازم بنابراین با همان چاقو دستم را زخمی کردم و چاقو را به پشت بام همسایه‌ها انداخت! بعد هم فهمیدم که دخترم بیدار بود! اما جست وجوی کارآگاهان با دستور مقام قضایی برای یافتن آلت قتاله (چاقو) نتیجه‌ای نداشت.
قاضی میرزایی که متوجه شده بود عروس جوان درباره چاقو دروغ می‌گوید، باز هم او را سوال پیچ کرد تا این که متهم به قتل برای رها شدن از این سوالات به سرویس بهداشتی اشاره کرد و گفت: چاقو را درون چاه انداختم!  دقایقی بعد با کشف چاقوی خون آلود، ماجرای این جنایت هولناک در یک ساعت فاش شد و عروس جوان که با حدود ۷۰ ضربه چاقو مادرشوهر ۶۶ ساله اش را به قتل رسانده بود با دستور قاضی میرزایی روانه بازداشتگاه شد تا بررسی‌های بیشتر درباره زوایای پنهان این جنایت ادامه یابد.

 

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *