شناسه خبر: 21764 منتشر شده در مورخ: 1399/6/28 ساعت: 23:55 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه شنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۹

روزنامه شنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۹

عناوین امروز: ضرورت توجه جدی به اشتغال و کارآفرینی افراد نابینا و کم بینا - ۳۶۰ هزار واکسن آنفلوآنزا برای مددجویان پرخطر نیاز داریم - مشکلات مالی گره کور تشکل های معلولان - آشپزی: روش کار با ماکروفر/ آراستگی: دکوپاژ و دکلره کردن مو - نگاهی به قابلیتهای جدید در بخش دسترسی پذیری IOS ۱۴ - جدول ترکیبی

روزنامه «ایران سپید»

شنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۹

۱ صفر ۱۴۴۲

۱۹ سپتامبر 2020

سال بیست و چهارم شماره ۶۵۱۶

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وب سایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

........عناوین این شماره......

ضرورت توجه جدی به اشتغال و کارآفرینی افراد نابینا و کم بینا

۳۶۰ هزار واکسن آنفلوآنزا برای مددجویان پرخطر نیاز داریم

مشکلات مالی گره کور تشکل های معلولان

آشپزی: روش کار با ماکروفر/ آراستگی: دکوپاژ و دکلره  کردن مو

نگاهی به قابلیتهای جدید در بخش دسترسی پذیری IOS ۱۴

جدول ترکیبی

 

............سخن هفته

* ضرورت توجه جدی به اشتغال و کارآفرینی افراد نابینا و کم بینا

موضوعی که این هفته می خواهم به آن بپردازم البته جدید نیست اما به علت تاثیر خیلی عمیقی که بر زندگی افراد نابینا و کم بینا دارد و همینطور عدم ارائه راه حل های کارا برای حل آن جا دارد که به آن پرداخته شود و آن قدر به آن بپردازیم که مشکل حل شود و آن بحث حمایت مشخص از اشتغال افراد معلول بویژه افراد نابینا و کم بیناست. بدون تعارف در همه سیستم های توانبخشی دنیا در همه کشورهایی که سیستم  توانبخشی مدرن دارند بحث حمایت های شغلی از افراد نابینا و کم بینا حتی در میان افراد دارای معلولیت جایگاه خاصی دارد و این به دلیل مشکلاتی است که افراد نابینا و کم بینا در یافتن شغل با آن مواجه هستند و این مشکلات عمدتاً ناشی از نگرش و بینش منفی جامعه بویژه بخش خصوصی نسبت به توانمندی افراد نابینا و کم بینا در برعهده گرفتن مشاغل مختلف است. به همین دلیل در اکثر کشورهای توسعه یافته بحث مددکاری و حمایت های ویژه شغلی از افراد نابینا و کم بینا مطرح است و برای آن چاره جویی شده است از جمله نیروهای متخصص مراکزی را ایجاد کرده اند که به طور مشخص وظیفه شان پیدا کردن شغل برای افراد نابینا و کم بینا، کمک در تمام مراحل از مصاحبه گرفته تا تطبیق مهارت های فرد با شغل و در صورت لزوم آموزش های فنی و حرفه ای که فرد باید ببیند تا بحث شناخت محیطی ، نرم افزار و سخت افزارهای ویژه ای که آن شغل می طلبد که نابینا در آن شاغل شود و تا حتی مناسب سازی های محیطی. یک بسته هماهنگ و همه جانبه پیش بینی شده است که در آن فرد نابینا بتواند شغل پیدا کند و عمدتاً هم این حمایت ها در بخش خصوصی است و اتفاقاً  برخلاف رویه کشور ما که بیشتر توجه ها به استخدام دولتی است چون نابینا ها و کم بیناها  کمتر امید آن را دارند که در بخش خصوصی بتوانند شغل پیدا کنند عمده حمایت ها معطوف حمایت از اشتغال افراد نابینا و کم بینا در بخش خصوصی است و به همین دلیل است که در کشور ما نیز باید به این سامانه های حمایتی و پکیج های حمایتی که حقوقی، مالی ، مددکاری، مشاوره ای است توجه شود و متاسفانه توجه لازم معطوف نیست علی رغم اینکه ما می گوییم مراکزپشتیبانی شغلی در ایران داریم اما این ها روی  کاغذ است در عمل و این مراکز عملاً نتوانسته اند کمک چندانی به اشتغال نابینایان و کم بینایان کنند به این دلیل که درست طراحی نشده اند ، درست مدیریت نمی شوند و درست حمایت نمی شوند. این وظیفه ماست که این بحث را پیگیری کنیم به امید اینکه همه در این رابطه اهتمام بورزیم همه تشکل ها و شبکه ملی تشکل های نابینایان که  دقیقاً در این راستا فعالیت می کند و بتوانیم با هم افزایی و با پیگیری مستمر این مشکل را حل کنیم.

...........ویژه

* ۳۶۰ هزار واکسن آنفلوآنزا برای مددجویان پرخطر نیاز داریم معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور درباره تأمین واکسن آنفلوآنزای مورد نیاز مددجویان بهزیستی توضیحاتی داد.

محمد نفریه معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور در گفت‎‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره تأمین واکسن آنفلوآنزای مورد نیاز مددجویان بهزیستی، اظهار کرد: درخواست تأمین ۳۶۰ هزار واکسن آنفلوآنزا را برای مددجویان بهزیستی که جزء گروه‌های پر خطر هستند و در مراکز بهزیستی نگهداری می‌شوند، به وزارت بهداشت و درمان داده‌ایم.
وی با اشاره به اینکه هنوز وزارت بهداشت جوابی به بهزیستی نداده که ۳۶۰ هزار واکسن آنفلوآنزا را به بهزیستی می‌دهد یا خیر، افزود: درخواست دریافت واکسن آنفلوآنزا برای سالمندان، افراد دارای معلولیت و کودکان زیر ۶ سال که در مراکز بهزیستی نگهداری می‌شوند و همچنین پرسنل مراکز را داده‌ایم و مانند سال‌های گذشته تیم وزارت بهداشت برای تزریق واکسن به مراکز بهزیستی مراجعه کرده و به صورت رایگان واکسن را به مددجویان بهزیستی تزریق می‌کند.
نفریه با بیان اینکه سازمان بهزیستی موظف به خریداری و تزریق واکسن آنفلوآنزا نبوده و همیشه این کار وظیفه وزارت بهداشت بوده است، گفت: برای سالمندانی که در خانه نگهداری می‌شوند با شبکه بهداشت به این توافق رسیدیم که آن‌ها نیز بتوانند با کارت ملی خود واکسن آنفولانزا را خریداری کنند و برای افراد دارای معلولیتی که در خانه نگهداری می‌شوند بر حسب شرایط آن‌ها تصمیم گیری می‌شود.
معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: هنوز از طرف وزارت بهداشت مشخص نشده که چه تعداد واکسن برای مددجویان بهزیستی که گروه‌های پرخطر هستند در نظر گرفته شده و اینکه تزریق واکسن در اول مهرماه صورت می‌گیرد یا خیر به ما اعلام نشده است.

........گفتگوی ویژه

* مشکلات مالی گره کور تشکل های معلولان

هر از گاهی خبری از انحلال تشکل های معلولان به گوش میرسد، سمن هایی که با شوق وذوق فراوان با هزاران ایده و انگیزه روی کار می آیند، مجوز می گیرند و دفتری ایجاد می کنند. جامع هدفشان را دور هم جمع میکنند و امیدهایی از جنس تغییر و گره گشایی میدهند. اما چند سال که می گذرد این خورشید تابان غروب می کند و جز دلخوری میان اعضا چیزی باقی نمی ماند.

تماس گرفتیم تا از برنامه هایشان برای 23 مهر ماه آگاه شویم اما خبری شنیدیم که بسیار جای تعجب داشت جامعه نابینایان فارس منحل شده است. با مدیر سابق این تشکل به گفتگو پرداختیم تا برایم از علت این انحلال بگوید.

حمیدرضا رضایی مدیرعامل سابق جامعه نابینایان فارس سکوت 9 ساله اش را می شکند و می گوید: «کناره گیری ام از جامعه نابینایان به قدری تلخ بود که دیگر حاضر به بازگشت در کارهای گروهی نابینایان نیستم. سال 1390 با خروجم از جامعه نابینایان دیگر مجمع عمومی تشکیل نشد و کسی روی کار نیامد حتی آنهایی که می خواستند ما نباشیم هم شانه خالی کردند و زیر بار تشکیل مجمع عمومی نرفتند. من نیز به واسطه مسئولیتی که داشتم مهر و سربرگهای جامعه نابینایان فارس را به سازمان بهزیستی تحویل دادم تا دینی گردنم نباشد. از آن زمان به بعد یعنی حدود 9 سال است جامعه ای که آغاز فعالیت اش در سال 1379 بود تعطیل شد و تمام تلاش های که طی این سالها صورت گرفت به تاریخ پیوست.»

این نابینای شیرازی با اشاره به انحلال انجمن های معلولان بعد از گذشت چند سال بیان می کند:« چندین عامل دست به دست هم میدهند تا سمن های که با هزاران امید و ایده برای گره گشایی ازخلاهای جامعه بنا گذاشته شدند از هم گسسته و منحل میشوند، اصلی ترین دلیل آن هم مشکلات مالیست.  سازمان های مردم نهاد بودجه دولتی ندارند و برای گذران کوچکترین نیازهایشان هم به پول وابسته اند. به عنوان مثال انجمن نیاز به سربرگ، کاغذ، رایانه، منشی برای تایپ نامه ها و پیگیری های بعد آن و ... دارد که تمام این گزینه ها نیازمند منابع مالی است.

خوب این پول از کجا باید تامین شود وقتی بودجه ای نیست . افرادی که گرد هم می آیند و انجمن معلولان را تشکیل میدند اکثرا یا بیکار اند یا کارمند ساده و نمیتوانند به انجمن کمک مالی داشته باشند. این افراد قالباً اصرار دارند خودشان دراین سیستم باشند و مدیریت کنند. 

رضایی مشکل دیگر انحلال این دست انجمن ها را اعضایی دانست که میخواهند استفاده شخصی از اسم و رسم انجمن ها داشته باشند. البته ناگفته نماند سواستفاده از منابع مالی در 95 درصد انجمن های مردم نهاد غیر ممکن است چرا که اصلا پولی در کار نیست که کسی بخواهد سواستفاده کند و فقط شک و شبه هایش گریبان مدیران و مسئولان انجمن ها را میگیرد.»

این نابینای شیرازی نقش سازمان بهزیستی را در برطرف کردند این شبهات پررنگ دانست و می افزاید:« اگر بهزیستی نظارت و بازرسی های درستی در حساب و کتاب انجمن هایش داشته باشد این حرف و حدیث ها ریشه تشکل ها را نمی خشکاند.

سمن های مردم نهاد در ابتدای ظهورشان با انگیزه های قوی و جنجالی شروع به کار می کنند اما بعد از مدتی مشکلات مالی بر آنها چیره شده و درگیر بروکراسی های پیچیده اداری می شوند کم کم آن شوق و ذوق کمرنگ شده تا جایی که از میان میرند. همان طور که میدانید ما برای کارهای تیمی و گروهی آموزش ندیده ایم و خرد جمعی برایمان بی معناست. افرادی هستند که اگر در انجمن ها با نظرشان مخالفت شود از گروه جدا شده و سریعا انجمنی دیگر را تاسیس می کنند و اینجاست که موازی کاری آغاز می شود.

 اگر فردی نیت اش خدمت به معلولان باشد دیگر نیازی به تاسیس انجمن دوم و سوم نیست اگر دیدگاه و نظراش معقول باشد با گفتگو و رایزنی هم میتواند آن را در همان جامعه پیاده سازی کند.

به یاد دارم برای پیگیری موضوعی به یکی از ادارات شیراز مراجعه کردیم تا دنبال محقق شدند خواسته مان باشیم که مدیر آن سازمان گفت:« مگر شما دیروز اینجا نبودید!؟ این یعنی روز قبل انجمن دیگری همان خواسته را پیگیری می کند. 

یکی دیگر از موضوعات مهم در منحل شدند انجمن ها تخصصی نبودن انهاست چرا که نمیشود با یک دست چند هندوانه را بلند کرد. اگر تشکل ها به سمت تخصصی شدند بروند میتوانند کارایی بیشتری داشته باشند. مثلاً تشکلی مخصوص اشتغال دیگری ویژه آموزش گروهی و فردی، انجمن بعدی مخصوص ازدواج و .... اما متاسفانه چنین نیست. سازمان عریض طویل بهزیستی با این همه نیرو و بودجه هنوز نتوانسته همه مشکلات جامعه هدفش را پیگیری کند چه برسد به تشکل های کوچیک و قالباً بدون منابع مالی معلولان.»

رضایی با اشاره جذب منابع مالی بهتر با تخصصی شدند تشکل های مردم نهاد می گوید:« خیرینی هستند که دوست دارند در موضوع خاصی سهیم شده و کمک مالی کنند فردی مشتاق کارآفرینی است و خیر دیگر فقط در امر ازدواج کمک میکند. با تخصصی شدند منایع مالی بهتر به تشکل ها راه پیدا می کنند. ایرادی ندارد که در یک استان یا شهر چندین تشکل و انجمن ایجاد شود اما به شرط تخصصی بودند نه آنکه موازی کاری کنند و به هیچ نتیجه ای هم نرسند. ایجاد سمن های قارچ گونه دردی از هیچ فردی دوا نمیکند این امر آفت میان انجمن های معلولان است.»

وی در بخش دیگری از صحبتهایش با اشاره به نگاه کالا گونه اعضای انجمن ها نیز بیان میکند:« انجمن هایی هستند که در ایام مختلف ارزاقی را برای زیر مجموعه خود تهیه و به دست آنها می رسانند و این توقع در دیگر اعضای انجمن ها هم شکل میگیرد که چرا انجمن ما این کالاها را نمی دهد، حتما خودشان میخورند.

تشکل هایی هستند که کارشان پیگیری قانون معلولان، مناسب سازی یا آموزش است و نمیتوانند وقت و انرژی خود را صرف رایزنی با خیرین و گرفتن بن های خوراکی کنند. اما این تصور وجود دارد که همه انجمن ها باید ازاین قبیل خدمات به اعضایشان ارائه دهند. من نیز طی این سالها ناچار بودم با فشارهای که از سوی اعضا صورت میگرفت چنین کارهایی را انجام دهیم. مثلا مجبور بودیم در ایام ماه مبارک رمضان چند نوبت به اعضا افطار دهیم یا قبل از ایام نوروز کالاهایی همچون کفش و لباس برای اعضا تهیه کنیم. این کارها وقت گیر است و اجازه نمیداد برنامه های بلند مدتمان مثل مناسب سازی شهری را پیگیری کنیم. »

وی در پایان صحبت هایش عنوان می کند:« وجود تشکل های مردم نهاد اگر با تفکر و کارکارشناسانه باشد میتواند گره ای را از کار جامعه هدفش بگشاید و فعالیت های گسترده ای را انجام دهد برای این کار باید افراد مختصص و کارشناس و البته حامی مالی گرد هم آیند و به صورت تخصصی فعالیت کنند. در غیر این صورت یا کاری از پیش نمی برند و منحل میشوند یا تمام فعالیتشان میشود دادن ارزاق محدود به اعضایشان که آن هم با توجه به مشکلات متعدد جامعه معلولان همچون قطره ای در دریاست.»

 

...........خانه داری به سبک نابینایی

* آشپزی: روش کار با ماکروفر

یکی از موارد  مهمی که در مورد ماکروفر باید بدانیم این است که ماکروفر ها در بازار به دو دسته تقسیم می شوند: دسته اول به صورت دکمه ای که درجه بندی و زمان روی آن به صورت دکمه مشخص شده است و فرد نابینا به راحتی می تواند از آن استفاده کند و دکمه ها را به خاطر بسپارد و با زدن چند ضربه روی هر دکمه بتواند درجه و زمان را تنظیم کند و برای بار اول  می تواند از راهنمایی یک  فرد بینا استفاده کند. دسته دوم به صورت لمسی است. در حالت لمسی نیز فرد نابینا به دو روش می تواند از ماکروفر استفاده کند. درحالت اول میتوان از یک سری برچسبهای کوچک  استفاده کرد به این صورت برچسب یا همان لیبها را روی قسمت های درجه بندی و زمان می چسبانیم. حالت دوم  استفاده از خلال دندان است به  این صورت که خلال دندان را به سه قسمت یا قسمت های کوچکتر تقسیم کرده و با چسب روی قسمت های لمسی روی ماکروفربچسبانید. اگر بتوانید خلال دندان را به قسمت های کوچکتری تقسیم کنید در این صورت ماکروفر ظاهر زشتی نخواهد داشت. برای تمیز کردن  داخل ماکروفر میتوانید از سرکه و جوش شیرین استفاده کنید به این صورت که ابتدا یک قاشق چایخوری جوش شیرین را در یک لیوان سرکه حل کنید و با استفاده از دستمال های بدون پرز با محلول سرکه و جوش شیرین داخل ماکروفر را  تمیز کنید. بعد از تمیز کردن داخل ماکروفر یک ظرف آب را داخل ماکروفر قرار می دهید و ماکروفر را روشن میکنید و زمان را روی 30 ثانیه یا حداکثر یک دقیقه  تنظیم می کنید تا آب به جوش بیاید و به این ترتیب داخل ماکروفر کاملاً تمیز می شود.

* آراستگی: دکوپاژ و دکلره  کردن مو

در قسمت های قبل در مورد کراتین  کردن مو مطالبی را ذکر کردیم در این قسمت در مورد دکوپاژ و دکلره کردن مو و تفاوت این دو به اختصار توضیح می دهیم. دکلره کردن مو یعنی روشن کردن مو و در واقع به بی رنگ کردن مو گفته می شود. زمانی که موی تیره را می خواهیم روشن کنیم نیاز است که در ابتدا مو را بی رنگ کنیم و سپس رنگ روشن مورد نظر را استفاده نماییم. اما بعد از دکلره کردن مو ابتدا مو را یک بار رنگساژ می کنند و زمانی که مو شسته شد سپس رنگ مورد نظر را روی آن قرار می دهند این کار به خاطر خوش رنگ تر شدن و ماندگاری دکلره است. عمل دکوپاژ یک مقدار سبک تر است و فعالیت شیمیایی سبک تری نسبت به دکلره دارد و مو را خیلی بی رنگ نمی کند. دکوپاژ باز شدن لایه های مو را سریعتر می کند یعنی باز شدن لایه های مو افزایش پیدا می کند و کمک می کند رنگ روی مو زودتر از بین رود و زودتر ما را به رنگ دلخواه می رساند. دکوپاژ زمانی انجام می شود که ما می خواهیم رنگی مویی  که دوست نداریم را پاک یا حذف کنیم بعد ازا نجام دکوپاژ مو، رنگ دلخواه را روی مو استفاده می کنیم. تفاوت بین دکوپاژ و دکلره به این صورت است که در واقع دکلره و دکوپاژ هر دو برای مو مضر هستند و اگر این کار در آرایشگاه توسط فرد ماهری انجام نشود ممکن است حتی به موهایمان آسیب بزند و به اصطلاح موهایمان بسوزد یا رنگ موی اصلی خودمان هم تغییر کند. اصولاً رنگ های تیره یک پایه قرمزی دارند و اگررنگ زیاد روی سر بماند حالت قرمزی ایجاد می کند به طور مثال اگر رنگ موی فردی بلوند یا خاکستری باشد و ما بخواهیم دکوپاژ انجام دهیم رنگ قهوه ای به سبز تبدیل می شود و تغییر می کند باید در موقع  دکوپاژ  کردن مو  خیلی دقت کنیم و کار به نسبت سخت تری نسبت به دکلره دارد. از مضرات دکلره و دکوپاژ این است که اصولاً انتهای مو یک حالت دو شاخه ایجاد می شود که ممکن است موخره هم باشد اما در کل یک نوع خشکی روی مو ایجاد می شود. در فرآیند دکلره و دکوپاژ اصولا نوک و ساقه مو نسبت به ریشه نازک تر می شود که برای مراقبت باید به طور منظم نوک موها را کوتاه کنیم. یکی دیگر از موارد مضر بودن دکلره و دکوپاژ برای مو حالت زبری و شکنندگی روی مو است و زمانی که عمل دکوپاژ را بارها انجام دهید موجب نازکتر شدن تار مو شده و باعث ریزش مو می شود. در این زمان برای تقویت موها بهتر است از مرطوب کننده های مناسب مو استفاده کنیم روغن آرگان لطافت خاصی به مو می دهد. برای تقویت و شادابی مو می توانید از انواع روغن ها مثل روغن بادام و روغن زیتون استفاده کنید همچنین مخلوط روغن زیتون و عسل را به ساقه ها و نوک مو می زنیم حالت خشکی و دو شاخه بودن مو را از بین میبرد. استفاده ازمخلوط سرکه و عسل برای از بین بردن موخوره بسیار مفید است. اگر موهایی صافی دارید و می خواهید حالت فر در مو ایجاد کنید بعد از شست و شوی مو از دلستر یا ماالشعیر استفاده کنید و کمی از آن را به صورت اسپری استفاده کنید و با نوک انگشتان تارهای مو را از هم  جدا کنید. این کار کمک می کند که موها حالت فر پیدا کند و حدوداً به طور طبیعی یک و دو دقیقه  روی مو می ماند.

..........فناوریهای امیدبخش

* نگاهی به قابلیت‌های جدید در بخش دسترسی‌پذیری IOS ۱۴: وقتی سیب گاز زده به خرمای سرِ نخیل تبدیل می‌شود: به قول یک دوست، وقتی قیمت دلار این طور افسار پاره کرده باشد، دیگر WWDC «رویداد سالانه شرکت Apple»، برای ایرانی‌ها نه یک رویداد که مراسم روضه‌خوانی است. بسیاری از کاربران ایرانی دیگر خوابش را هم نمی‌بینند که بتوانند گوشی‌ها یا سایر دستگاه‌های شرکت Apple را خریداری کنند یا آنهایی را که دارند با یک جدید‌تر تعویض کنند. می‌ماند تنها یک امید و آن هم این‌که حد‌اقل می‌شود نسخه نرم‌افزاری محصولات را ارتقا داد و از امکان تازه‌ای که در این زمینه عرضه شده بهره‌مند شد. از همین رو، اصلاً صحبتی از سخت‌افزار‌های تازه و قابلیت‌های رؤیاییشان نمی‌کنیم و به سراغ IOS ۱۴ می‌رویم تا قابلیت‌های نرم‌افزاری جدید را مروری کنیم. دل و دماغی هم البته برای مرور جزء به جزء نیست و از همین رو فقط مهم‌ترین بخش این به‌روز‌رسانی از نظر کاربران نابینا یعنی بخش دسترسی‌پذیری را وا‌می‌کاویم.

سوای رفع اشکال‌ها در حوزه دسترسی‌پذیری، اپل با سه امکان جالب و تازه در این حوزه کاربرانش را شگفت‌زده کرده است؛ اولی، قابلیتی به نام BackTap است. معنایش می‌شود ضربه زدن به پشت دستگاه. حالا کاربران دارای معلولیت، علاوه بر دکمه Home و power, می‌توانند از پشت دستگاه‌های اپل هم برای دسترسی به قسمت‌های مختلف بخش قابلیت دسترسی، استفاده کنند. به کمک این قابلیت می‌توان برای گوشی تعریف کرد که با دو بار ضربه زدن به پشت دستگاه کدام یک از گزینه‌های قابلیت دسترسی فعال شود و با سه بار کدام.

Headphone accommodations یا انطباق‌پذیری هدفون، قابلیت دیگری است که به بخش دسترسی‌پذیری در IOS 14 اضافه شده است. هدف این قابلیت، کاربران کم‌شنوای محصولات اپل هستند. به کمک این امکان، این گروه از کاربران می‌توانند صدا‌هایی را که از Apple Airpods می‌شنوند، متناسب با کیفیت شنواییشان، شخصی‌سازی کنند. آنها قادر خواهند بود کاری کنند که بخش‌های نرم‌تر یا آرام‌تر فایل صوتی تقویت شود یا در هنگام مکالمه تلفنی، صدای طرف مقابل بهتر شنیده شود. در هنگام گوش کردن به پادکست‌ها می‌توانند فایل را طوری تنظیم کنند که صدای گوینده با وضوح بیشتری برایشان پخش شود.

اما قابلیت سومی که به IOS 14 اضافه شده، مخصوص آن‌هایی است که یا به کل ناشنوا هستند، یا معمولاً زیاد از هدفون استفاده می‌کنند. این قابلیت، یک مشکل بزرگ را که معمولاً در زمان استفاده از هدفون بروز می‌کند هدف گرفته است؛ آن هم این‌که بسیار پیش می‌آید کسی که از هدفون استفاده می‌کند، صدای محیط اطراف را از دست بدهد؛ زنگ در را نشنود یا متوجه زنگ خوردن تلفن ثابتش نشود. به کمک امکان تازه‌ای به نام Sound Recognizer, اپل این مشکل را کاملاً حل کرده است. روش کار هم این‌طور است که شما صدایی را که از نظرتان اهمیت دارد و نمی‌خواهید در زمان استفاده از هدفون از دستش بدهید، به گوشی Iphone می‌شناسانید و هر زمان که آن صدا در محیط شنیده شد، گوشی با یک اعلان که بر روی صفحه نمایش ظاهر می‌شود،  شما را از این اتفاق آگاه می‌کند. ناشنوایان یا هدفون باز‌ها می‌توانند تا ۱۲ صدا را به Iphone بشناسانند. اپل بر خلاف گوگل، در ارائه به‌روز‌رسانی IOS خیلی خساست به خرج نمی‌دهد؛ دارندگان Iphone 6 یا بالا‌تر می‌توانند به دریافت این به روز رسانی برای گوشیشان امیدوار باشند.

..........کشکول

جدول ترکیبی: برای بدست آوردن رمز باید به 23 سؤال که جواب های شش حرفی دارند، پاسخ دهید؛ همچنین برای پاسخهای شش حرفی سؤالات، سه واژه چهار حرفی ارائه کرده ایم که هر کدام از این واژه ها دو حرف از کلمه شش حرفی را در خود دارند. دقت کنید که این دو حرف حتماً در کنار هم قرار دارند. در انتها از بهم پیوستن حروف سوم پاسخهای شش حرفی سؤالات، رمز جدول که نام فیلمی محصول 1957 میلادی با هنرمندی "آلکسی با تالوف" بدست می آید. سؤالات جدول: 1. مسری(شوال- گیره-ریاض) 2. تذرو(قریش-قالی-دخول) 3. زیرین(تحول -قتال-نیزه) 4. مربوط به یک دوره دوازده ماهه (خیکی-ساحل-لهیب) 5. کشور همسایه امریکا (کاتل-مانا-دایه) 6. باهوش (هوتن-شمال-قندک) 7. کرم بدن (لوله-سیما-جنون) 8. کوچک خودمانی(کوزه-چوبی-فلوس) 9. نمکزار (قلمی-ستیز-رعیت) 10. زارع (کشمش-حاوی-رزاز) 11. دارای سر زبان (مبهم-زبیر-انگل) 12. محافظان مسلح (قاسم-شکوه-مرتب) 13. سابقه (پیکر-شیلی-چانه) 14. به مقصد رسیده (جامد-ساتر-سوره) 15. معکوس (وارد-آرام-پونه) 16. کشور جزیره ای (انجم -گلسر- گریس) 17. دون پایه(زیرک-خردل-پوست) 18. کلکسیون (مجله-خمود-عهده) 19. سازمان فرهنگی وابسته به سازمان ملل متحد (میوه-نساب-کوزه) 20. باربرشهری (کاهن-میان-سونا) 21. جایی که معدن نفت دارد (نفیس-تخته-عزیز) 22. مشهور به خوبی (جانی-کنده-آمار) 23. گواهی نامه تحصیلی(عادی-پلاک-مهتر). شما تا چهارشنبه هفته جاری فرصت دارید رمز جدول را با شماره پیامک 3000465040 به ما اعلام کنید.

رمز جدول هفته گذشته: تلاش منظم پاداش چند برابر دارد.

 پاسخ سؤالات جدول هفته گذشته: 1.توان2. لگ 3. اپتیک 4. شرط اول 5. مونه 6. نیا 7. ظلم 8. جنون 9. پا 10.اما 11. دنا 12. اجرت 13. شیفت 14. چت 15.ناتی16دب 17. بشر 18. رور 19. آس 20. باور 21. رفو 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *