شناسه خبر: 21741 منتشر شده در مورخ: 1399/6/25 ساعت: 19:30 گروه: اجتماعی  
تسهیلات بهزیستی در بحث تأیید معلولیت متقاضیان ثبت نام آزمون استخدامی

تسهیلات بهزیستی در بحث تأیید معلولیت متقاضیان ثبت نام آزمون استخدامی

روز های پر تلاطم ثبت نام هشتمین دوره آزمون استخدامی دستگاه های اجرایی دولتی را سپری می کنیم؛ آزمونی که قرار است آبان امسال برگزار شود. حجم مطالب و پیچیدگی جداول دفترچه ی آزمون از یک سو و شرایط ثبت نام معلولان که هر سال با تغییراتی مواجه است از سوی دیگر, سؤالات و ابهامات زیادی در ذهن متقاضیان معلول شرکت در این آزمون ایجاد کرده است.

به گزارش ایران سپید در گذشته معلولان متقاضی بعد از طی مراحل ثبت نام, باید گواهینامه ای از سازمان بهزیستی مبنی بر تأیید معلولیتشان را به نشانی های پستی که اعلام می شد, ارسال می کردند. امسال با توجه به شرایط بحرانی که موج دوم ویروس کرونا ایجاد کرده, آیا باز متقاضیان معلول شرکت در آزمون استخدامی باید مثل گذشته عمل کنند؟

پاسخ این پرسش را نجیبه فلاحی, کارشناس دفتر توانمند سازی بهزیستی در گفت و گو با ایران سپید چنین می دهد: «این موضوع را از طریق سایت خبری سازمان اطلاع رسانی کردیم و تأکید کردیم که استان ها به شهرستان های خود اطلاع دهند که امسال با با هماهنگی که با سازمان سنجش انجام شده و با توجه به وضعیت کرونا, نیازی نیست که دوستان برای تأیید معلولیتشان به شعب بهزیستی در شهر هایشان مراجعه کنند. از طریق ارتباط الکترونیکی که با سازمان سنجش داریم, سازمان سنجش تأییدیه ی معلولیت متقاضیان را از سامانه ی ما دریافت می کند. به آن دسته از افراد که فاقد پرونده ی کمیسیون پزشکی هستند دو روز بعد از اتمام مهلت ثبت نام, پیامکی ارسال می شود مبنی بر اینکه شما در سامانه ی بهزیستی شناسایی نشدید و باید به منظور تشکیل پرونده و تأییدیه ی معلولیتتان به بهزیستی مراجعه کنید. دوستان به محض دریافت این پیامک از سازمان سنجش, باید سریعاً به مراکز بهزیستی شهر هایشان در استان ها و شهرستان ها مراجعه کنند؛ چون فرصت خیلی محدود است. ما در بهزیستی مراکز شهرستان ها بخش های تشکیل پرونده ی کمیسیون پزشکی را داریم و با مراکز بهزیستی استان ها و شهرستان ها هماهنگی های لازم به عمل آمده که به محض مراجعه ی دوستان, به سرعت مراحل تشکیل پرونده ی کمیسیون پزشکی طی شود.»

فلاحی در ادامه به نکته ای پیرامون نحوه ی مشخص کردن معلولیت متقاضیان ثبت نام در این آزمون اشاره کرده و اظهار می دارد: «گزینه های معلولیت در دفترچه ها قید شده. کسی که غیر از آن گزینه ها, یعنی معلولیت های بینایی, شنوایی و جسمی-حرکتی را داشته باشد, مثلاً دارای اختلالات اعصاب و روان یا مشکل گفتاری باشد, باید گزینه ی سایر را بزند. خود اظهاری از سوی متقاضی هم روش دیگر اعلام معلولیت است. مثلاً کسی که معلولیت بینایی خفیف دارد, نباید تقاضای منشی کند؛ تنها کسانی که معلولیت بینایی شدید و خیلی شدید دارند می توانند گزینه ی نیاز به منشی دارد را بزنند. تمام اطلاعات –حتی دوستانی که بعداً پرونده ی کمیسیون پزشکی به صورتی که اعلام کردم تشکیل می دهند-, به دست ما می رسد و راستی آزمایی صورت می گیرد. ما اطلاعات کسانی که دارای معلولیت بینایی شدید هستند و کسانی را که معلولیت جسمی دارای یک دست هستند, تأیید می کنیم تا منشی در اختیارشان قرار بگیرد. این را هم خاطر نشان کنم که سازمان سنجش برای معلولان بینایی متوسط, دفترچه ی سؤالات را به صورت درشت نما در اختیارشان قرار می دهد. بنا بر این بر اساس خود اظهاری متقاضیان مبنی بر میزان معلولیتشان و راستی آزمایی که انجام می شود, منشی در اختیارشان قرار می گیرد یا برای معلولان بینایی متوسط, دفترچه ی درشت نما داده می شود. دوستان دقت داشته باشند که گزینه های مربوط به نوع معلولیتشان و میزان آن را حین ثبت نام انتخاب کنند. اگر بی دقتی کنند, بعداً از نظر اداری مشکلات زیادی پیش خواهد آمد و زمان زیادی صرف خواهد شد که مثلاً ما درباره ی فلان متقاضی که فراموش کرده گزینه ی معلولیتش را بزند, باید به سازمان سنجش نامه ای دال بر تأیید معلولیتش ارسال کنیم. پس لطفاً دوستان گزینه یا تیک معلولیت را حین ثبت نام بزنند. ثانیاً حتماً به شغل محلی که در شهرستان محل زندگیشان تعریف شده, توجه کنند؛ آن شغل محل مختص افراد دارای معلولیت است و کس دیگری نمی تواند از آن استفاده کند.

فلاحی در خصوص مدت زمان تشکیل پرونده ی افراد فاقد پرونده ی کمیسیون پزشکی بعد از پایان مهلت ثبت نام اظهار می دارد: «ما آمادگی این را در کل کشور داریم که در صورت اعلام هر نوع تأخیر در تشکیل پرونده ی افراد متقاضی فاقد پرونده ی کمیسیون پزشکی, از سوی ستاد اقدام کنیم تا مراحل تشکیل پرونده ی متقاضی پشت نوبت به سرعت انجام شود.»

کارشناس دفتر توانمند سازی بهزیستی در پاسخ به سؤال ایران سپید مبنی بر ارسال گواهینامه ای از سازمان بهزیستی دال بر موضوع استخدام 3 درصدی متقاضیان معلول می گوید: «وقتی معلولیت افراد در سامانه تأیید شد یا پرونده ی کمیسیون پشت نوبتی ها تشکیل و معلولیتشان تأیید شد, سازمان سنجش اطلاعات متقاضیان را بررسی می کند. در واقع ما لیست کسانی را که معلولیتشان تأیید شده است, ثبت می کنیم و سازمان سنجش اطلاعات و مشخصات اسامی این لیست را بررسی می کند. ضمن اینکه اسامی تأیید شده از سوی سازمان و مشخصاتشان کتباً هم در اختیار سازمان سنجش قرار می گیرد. بنا بر این نیازی نیست متقاضیان برای دریافت نامه ی استخدام سه درصدی به مراکز بهزیستی مراجعه کنند. متقاضیان عزیز می توانند با دو برابر ظرفیت در آزمون شرکت کنند و بر اساس حد نساب نمره ای که کسب کرده و برای مصاحبه تأیید شده, همچنین بر اساس جلسه ی کمیسیونی که بعد از آن برگزار می شود, پذیرفته و جذب می شوند.»

فلاحی در پاسخ به پرسش دیگر ایران سپید مبنی بر عدم استفاده از کارت معلولیت معلولان متقاضی هنگام ثبت نام در آزمون به منظور تسریع در روند ثبت نام اظهار می دارد: «در نظر بگیرید که هنوز تمام معلولان کارت معلولیت دریافت نکرده اند. از طرفی, کارت معلولیت بعضی از دوستان باید تمدید شود و همین امر مراحل خاص خود را دارد. ضمن اینکه عده ی دیگری از دوستان معلول هنوز پرونده هم ندارند و الزام داشتن کارت معلولیت در این فرصت کم, چالش های خود را دارد.»

کارشناس دفتر توانمند سازی بهزیستی در پایان به متقاضیان توصیه می کند: «آن دسته از دوستان که دارای معلولیت بینایی شدید هستند, در زمینه ی انتخاب شغل محل آموزگار ابتدایی تجدید نظر کنند و این گزینه را انتخاب نکنند؛ چون در جلسه ی مصاحبه و کمیسیون های آموزش و پرورش رد خواهند شد. این را مد نظر داشته باشند و سایر رشته ها از جمله مربی امور تربیتی و مشاوره ی آموزشی و مواردی که فکر می کنند با میزان و نوع معلولیتشان مطابق است و مانعی در سر راهشان نمی شود, انتخاب کنند.»

مجید سرایی

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *