شناسه خبر: 21702 منتشر شده در مورخ: 1399/6/23 ساعت: 00:22 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه یکشنبه 23 شهریور 1399

روزنامه یکشنبه 23 شهریور 1399

عناوین امروز: ابلاغ شیوه نامه شبکه ارتباطی و تعاملی از ستاد تا مدرسه آموزش و پرورش استثنایی - رئیس جمهور: درب مدارس و دانشگاه‌ها به روی دانش آموزان و دانشجویان باز است - تدوین بودجه مالی کشور در سال آینده به صورت انبساطی - فروش واکسن آنفلوانزا با سه قیمت مختلف - به مناسبت روز شعر و ادب/ مؤسسه ی خانه ی کتاب از فارسی سرایان میزبانی می کند - آغاز تمرینات تیم ملی جودو نابینایان از اواخر شهریور - زن درخواست طلاق کرد، شوهر معتادش به صورت او اسید پاشید

روزنامه «ایران سپید»

یکشنبه 23 شهریور 1399

24 محرم 1442

13 سپتامبر 2020

سال بیست و چهارم شماره 6511

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

........عناوین این شماره...... 

ابلاغ شیوه نامه شبکه ارتباطی و تعاملی از ستاد تا مدرسه آموزش و پرورش استثنایی

رئیس جمهور: درب مدارس و دانشگاه‌ها به روی دانش آموزان و دانشجویان باز است

تدوین بودجه مالی کشور در سال آینده به صورت انبساطی 

فروش واکسن آنفلوانزا با سه قیمت مختلف

به مناسبت روز شعر و ادب/ مؤسسه ی خانه ی کتاب از فارسی سرایان میزبانی می کند

 آغاز تمرینات تیم ملی جودو نابینایان از اواخر شهریور

زن درخواست طلاق کرد، شوهر معتادش به صورت او اسید پاشید

.............ویژه

* ابلاغ شیوه نامه شبکه ارتباطی و تعاملی از ستاد تا مدرسه آموزش و پرورش استثنایی

معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی شیوه نامه شبکه ارتباطی و تعاملی از ستاد تا مدرسه آموزش و پرورش استثنایی را جهت اجرا به استان ها ابلاغ کرد.
به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش و پرورش استثنایی؛ با توجه به زیست بوم کرونا و وضعیت پیش آمده، شیوه نامه شبکه ارتباطی و تعاملی از ستاد تا مدرسه آموزش و پرورش استثنایی به منظور تجربه گردانی، سیاست گذاری و نظارت های هوشمندانه جهت اجرا به استان ها  ابلاغ  شده است و مشتمل بر اهداف، تقسیمات شبکه ارتباطی و تعاملی، سطوح ارتباطات و مراحل و نحوه اجرا، چارت و کاربرگ ها است.
اهداف ایجاد این  شبکه ارتباطی و تعاملی شامل ایجاد فرهنگ سازمانی و ادارک مشترک و نظارت های مستمر هوشمندانه، انتقال پیام در کوتاه ترین زمان از ستاد تا مدرسه به منظور واکنش های به موقع در وضعیت های ناپایدار به ویژه در وضعیت کرونا، توسعه مشارکت در همه سطوح در تصمیم سازی ها به خصوص گروه کارشناسی و مدیران مدارس، کیفیت بخشی به برنامه های آموزشی، پرورشی و توان بخشی، به روز رسانی اطلاعات و روند انجام کار در موضوعات تعیین شده، مستند سازی فعالیت ها و موضوعات تعیین شده در گفتگو و تعامل با ادارات آموزش و پرورش استثنایی و مدارس استثنایی و اصلاح فرایند اجرای فعالیت ها و استفاده از تجربه در اجرایی شدن فعالیت ها می باشد.
 شایان ذکر است برای تسهیل فرایند شبکه ارتباطی و تعاملی 32 استان به 4 گروه 8 استانی تقسیم و با مدیریت یکی از معاونین راهبری می شود.
 همچنین در سطح اداره آموزش و پرورش استثنایی، رئیس اداره  و هر یک از معاونت ها و کارشناسان راهبری  تعدادی از مدارس را در شبکه ارتباطی به عهده خواهند گرفت و در سطح مدرسه، مدیر مدرسه به همراه کادر اداری، آموزشی و توان بخشی  با والدین و دانش آموزان ارتباط مستمر خواهند داشت.

* بهترین روش برای خدمت‌رسانی به معلولان در عصر کرونا چیست؟

نایب رئیس انجمن علمی کاردرمانی ایران گفت: توانبخشی مبتنی بر جامعه اکسیر افراد دارای معلولیت در عصر کرونا و پساکرونا بهترین روش برای خدمت‌رسانی به معلولان است. تسنیم نوشت: زمان طولانی طی شد تا توانبخشی هم به مانند دیگر علوم بشری بتواند متحول شود. این تحول دستخوش عوامل درونی و بیرونی بوده که در نگاه اول عوامل بیرونی مانند جنگ‌های مختلف در طی دوران علی الخصوص جنگهای جهانی اول و دوم و در کشور ما هشت سال دفاع مقدس، به صورت عامل محرکه قوی برای تحول درونی (اندیشمندان، متخصصان و جامعه هدف توانبخش) به شمارمی‌رود.
این تحول از یک سو خود را در افزایش تنوع و تعداد رشته‌های توانبخشی و گسترش تخصصی آن نمایان ساخت و از سوی دیگر موجب تغییر در شیوه‌های ارائه خدمات توانبخشی از رویکردهای سنتی موسسه محور و فراموسسه‌ای به توانبخشی مبتنی بر جامعه شد.
خدماتی که هم هزینه بیشتری را طلب میکرد و هم بهره مندی جامعه هدف این خدمات علی الخصوص افراد دارای معلولیت را به دلایل مختلف محدودتر می‌ساخت و نیاز گسترده‌ای به متخصصین و تجهیزات و فضای مناسب داشت که همه این عوامل منجر به افزایش هزینه این خدمات می‌شد.
اگرچه دو شیوه قبلی هنوز در اغلب کشورها رایج است و بخش قابل توجه‌ای از جامعه هدف از آن بهره میبرند ولی به دلایل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی شیوه‌های سنتی خدمات توانبخشی موسسه‌ای و فراموسسه‌ای تاکنون نیازهای اکثریت جامعه هدف توانبخشی علی الخصوص افراد دارای معلولیت را رفع نکرده است و طبق آمارهای سازمان جهانی سلامت (WHO)  در سال 1978 تفاوت بسیار زیادی بین تعداد افراد دارای معلولیت نیازمند به خدمات توانبخشی و دریافت کننده خدمات در کشورهای کمتر توسعه یافته و فقیر با کشورهای توسعه یافته وجود داشت که حتی مقایسه آن نیز نشان دهنده ظلم زیاد به این افراد و به حاشیه رانده شدن آنان در بسیاری از کشورها بوده که این موضوع عاملی مهم برای تغییر در شیوه ارائه خدمت گسترده تر در این کشورها از ابتدای دهه هشتاد قرن گذشته شد.
خوشبختانه کشور ما هم این تغییر نگرش و رویکرد را از اوایل دهه هفتاد شمسی در مناطق روستایی و حاشیه شهری و محرم مانند 105 کشور دیگر توسط نیروهای کارآمد و متخصص توانبخشی سازمان بهزیستی و پزشکان و بهورزان دلسوز شبکه‌‌های بهداشت روستایی وزارت بهداشت،جامعه محلی، خانواده و فرد دارای معلولیت، آغاز کرد و توانست دسترسی صدها هزار فرد دارای معلولیت ساکن این مناطق را به سطوح مختلف درمان و توانبخشی از طریق آموزشهای ساده و پیوسته ، سیستم ارجاع کارآمد به سطوح مختلف درمان و توانبخشی و همچنین تأمین و ساخت وسایل کمک توانبخشی در محل و توجه به مسائل اجتماعی و نیازهای اشتغال آنان، فراهم سازد.
این در حالی است که با توجه به همه‌گیری جهانی کرونا و بیماری کووید19 شاهد تغییرات مهمی در شیوه و رویکرد ارائه خدمات در میان ارائه دهندگان خدمات توانبخشی به جامعه هدف هستیم که از جمله این تغییرات میتوان از استفاده از آموزش مجازی و برخط توانبخشی، مداخله و مشارکت بیشتر خانواده در امر توانبخشی، ساده سازی تمرینات و توصیه‌های درمانی، افزایش فرآیند آگاه‌سازی جامعه و در نتیجه افزایش مشارکت جامعه و ... نام برد که تمامی این نتایج مطلوب در فلسفه توانبخشی مبتنی بر جامعه (CBR) نهفته است که بحران کرونا به مثابه شتاب دهنده این موضوع موجب تسریع در روند تغییر نگرش و رویکرد ارائه دهندگان خدمات توانبخشی از مسیر سنتی به توانبخشی مبتنی بر جامعه به عنوان فرصتی ذی قیمت و ارزشمند در بهره گیری از ظرفیتهای بالقوه اثربخش درون جامعه فراهم کرد.
این فرصتها شامل ده‌ها هزار متخصص توانبخشی و هزاران داوطلب و تسهیلگر آموزش دیده و کارآمد به همراه خانواده‌های دلسوز، افراد دارای معلولیت علاقمند به تغییر و پیگیر مسیر توانمندسازی خود ، جامعه آگاه و مسئولیت پذیر و متعهد به مسئولیت اجتماعی خویش وسیاستگزاران آگاه و ... است.
ازین رو با توجه به شرایط اقتصادی سخت مضاعف تحمیل شده برافراد دارای معلولیت و ارائه دهندگان خدمات توانبخشی در دوران کرونا، بیشتر از هر زمان دیگری استفاده از رویکردها و رویه‌های کم‌هزینه‌تر و شناخته شده در عرصه توانبخشی ضروری می‌شود که با توجه به ظرفیتهای عظیم ذکر شده و تجربه خوب 25 ساله کشور در اجرای موفق توانبخشی مبتنی بر جامعه میتوان از آن به عنوان اکسیری ارزشمند و نسخه‌ای موثر در ارائه بهتر و گسترده تر خدمات توانبخشی به جامعه هدف آن علی الخصوص افراد دارای معلولیت در عصر کرونا و پساکرونا نام برد. / محمدرضااسدی؛ نایب رئیس انجمن علمی کاردرمانی ایران و عضو هیئت مدیره مجمع انجمن‌های علمی گروه پزشکی کشور
 
* الزام مدیران استانی بهزیستی به انتصاب یک معلول به‌عنوان مشاور
 
مشاور رئیس سازمان بهزیستی در امور معلولان از انتصاب فرد معلول به‌عنوان مشاور مدیران‌کل بهزیستی در استان‌ها بنا بر دستور رئیس سازمان بهزیستی کشور خبر داد.
علی همت محمودنژاد در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم اظهار کرد: بنا بر دستور رئیس سازمان بهزیستی تمام مدیران‌کل بهزیستی در استانهای مختلف موظف به انتصاب فردی از جامعه معلولان به‌عنوان مشاور خود در امور معلولان شدند.
وی تصریح کرد: از مدیران‌کل بهزیستی در استانهای مختلف که تاکنون نسبت به انتصاب مشاور خود در امور معلولان اقدام نکرده‌اند درخواست می‌شود که به این مسئله عنایت ویژه‌ای را داشته باشند و اقدامات لازم را انجام بدهند.
مشاور رئیس سازمان بهزیستی در امور معلولان خاطرنشان کرد: همچنین با پیروز حناچی شهردار تهران به‌منظور انتصاب مشاور معلولان در ارتباط با شهر دسترس‌پذیر رایزنی‌ها و جلساتی برگزار شده است و شهردار تهران موافقت خود را با انجام این انتصاب اعلام کرده است و به‌زودی این اتفاق صورت خواهد گرفت.
وی افزود: همچنین بهترین خبر خوش برای افراد دارای معلولیت در ایام کرونایی؛ فعالیت دبیرخانه پیگیری قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت در سازمان بهزیستی است که این مسئله با مدیریت یک نفر از فعالان حوزه معلولان که نقشی بسزا را در تصویب قانون اشاره‌شده داشته است صورت گرفته است.
محمودنژاد در پایان از دیدارهای مجازی و تصویری مدیران تشکل‌های سراسر کشور با ریاست سازمان بهزیستی در ایام کرونا خبر داد و گفت: با توجه به شرایط تاکنون 40 نفر از مدیران تشکل‌های فعال در حوزه معلولان دیدارهایی را به‌صورت مجازی و تصویری با قبادی دانا داشتند.
 

...........اخبار روز

* رئیس جمهور: درب مدارس و دانشگاه‌ها به روی دانش آموزان و دانشجویان باز است. جوانان و نوجوانان با رعایت پروتکل های بهداشتی می توانند از فرصت یادگیری و علم استفاده کنند. 

* روحانی: ‌برخی کشورها پول ما را به خودمان تحویل نمی‌دهند/ تعطیلی، راه مقابله با کرونا نیست
رئیس‌جمهور: الان ما در کشورهای همسایه خودمان پول‌هایی داریم که بر آن قفل زده‌اند و پول ما را به خودمان تحویل نمی‌دهند. چرا که آمریکا تهدیدشان کرده است.
 شما در تاریخ هم نمی‌توانید چنین چیزی را ببینید که یک کشوری برای خرید داروها با پول خودش هم نتواند کاری کند و پول او را به خودش تحویل ندهند.
کسی نگوید بازار را قفل بزنید برای سلامت مردم، مدارس و دانشگاه‌ها را قفل بزنید برای سلامت بچه‌ها. تعطیلی راه مقابله با کرونا نیست/ایسنا
 
* ثبت غیرحضوری تلفن‌همراه مسافری ممنوع شد
بر اساس اعلام معاون فنی گمرک ایران هر گونه ثبت غیر حضوری تلفن‌همراه مسافری و بعد از خروج از گمرکات اجرایی (مبادی ورودی) توسط مسافرین ممنوع می شود/ جام جم
 
* مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها امروز برگزار می‌شود
مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و فناوری کشور یکشنبه ۲۳ شهریور با سخنرانی برخط رئیس جمهوری در دانشگاه تهران برگزار می‌شود./ایرنا
 
* مدیر کل دانشجویی وزارت بهداشت:
خط قرمز ما رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در دانشگاه‌ها است
اگر دانشگاهی نتواند این دستورالعمل‌ها را رعایت کند باید در فضای مجازی کار خود را دنبال و حضور دانشجویان را کم کند.
 
* برای انتقال سهام عدالت متوفیان چه باید کرد؟
 آمارها از فوت بیش از دو میلیون و ۵۰۰ هزار دارنده سهام عدالت طی ۱۰ سال گذشته خبر می‌دهند که طبق وعده مسئولان قرار است تا پایان تابستان امکان واگذاری سهام عدالت مالکان فوت شده ایجاد شود. 
بر این اساس سامانه‌های موجود در شرکت سپرده‌گذاری باید به سامانه‌های قوه قضاییه، دادگاه و سازمان خصوصی سازی ارتباط پیدا کند./ایسنا
 

.............گزارش روز

* تدوین بودجه مالی کشور در سال آینده به صورت انبساطی 

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: بودجه سال آینده کشور در بخش سیاست‌های مالی، انبساطی و در بخش سیاست‌های پولی، انقباضی خواهد بود.
محمدباقر نوبخت در دومین جلسه ستاد بودجه ۱۴۰۰ که با حضور کارشناسان و مدیران این سازمان برگزار شد افزود: با توجه به شرایط خاص اقتصادی کشور، بودجه سیاست‌های مالی کشور در سال آینده به صورت انبساطی تدوین خواهد شد، اما تلاش می‌کنیم برای نظم بخشی بیشتر به سیاست‌های اقتصادی بخش پولی کشور، لایحه بودجه این بخش انقباضی باشد تا جلوی افزایش تورم گرفته شود.
وی افزود: ستاد بودجه سال ۱۴۰۰ کشور از ۱۵ تیرماه آغاز به کار کرد تا بتوانیم لایحه بودجه را به وقت مقرر به مجلس شورای اسلامی تقدیم کنیم چراکه بر اساس قانون بودجه شرکت‌های دولتی باید ۱۵ آبان و بودجه عمومی کشور ۱۵ آذر در قالب لایحه بودجه کل کشور تقدیم مجلس شود به همین دلیل پس از دو جلسه با مسئولان کارگروه‌های مختلف ستاد بودجه سال ۱۴۰۰، بخشنامه بودجه سال آینده خطاب به همه دستگاه‌های برخوردار از این بودجه تهیه شد که در جلسه امروز نیز ویژگی‌های آن مورد بررسی قرار گرفت و امیدواریم با تصویب این بخشنامه در شورای اقتصاد در جلسه روز دوشنبه این شورا، بتوانیم بخشنامه بودجه را در موعد مقرر به دستگاه‌های دارای ردیف بودجه ابلاغ کنیم.
معاون رئیس جمهور با بیان اینکه مسئولیت مالی و مخارج دولت و دستگاه‌های دولتی در هر سال در لایحه بودجه منعکس می‌شود افزود: با تحلیل شرایط موجود کشور که رکود تورمی است متوجه می‌شویم که سیاست‌های اقتصادی کشور باید به گونه‌ای باشد که در مقابل رکود فعال باشد و کشور را از رکود خارج کند و از سوی دیگر جلوی تورم را بگیرد بنابراین سیاست‌های مالی اقتصاد کشور در سال آینده انبساطی است تا با افزایش مخارج از جمله افزایش پرداخت‌ها به کارکنان و طرح‌های عمرانی بتوانیم حوزه‌هایی را که مصرف مردم پایین آمده است بالا ببریم و با استفاده از نیروی کار و ماشین آلات بیکار اشتغال و نیازهای جامعه و قدرت خرید مردم را زیاد کنیم.
وی افزود: از سوی دیگر برای محدود کردن تورم باید سیاست‌های پولی انقباضی در نظر گرفته شود که پیشنهاد دهنده و مجری این سیاست‌ها بانک مرکزی است.
نوبخت تأمین منابع پایدار و مطمئن را یکی از محوری‌ترین اصول اصلاح ساختار بودجه دانست و گفت: برای اینکه این منابع به افزایش تعهدات آتی دولت منجر نشود روی سیاست‌های مالی متمرکز شدیم و در بودجه سال آینده، تعرفه‌های مالیاتی بخش تولید ۴ تا ۵ درصد کاهش خواهد یافت و مالیات بر تولید کننده کمتر می‌شود و از سوی دیگر، مالیات بر مصرف افزایش خواهد یافت.
وی با اشاره به نرسیدن اعضای شورای عالی هماهنگی اقتصادی به توافق و اجماع برای اصلاح ساختار بودجه که بر اساس نظر مقام معظم رهبری پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه برای تصویب به این شورا سپرده شده بود افزود: قرار شد با هماهنگی مجلس شورای اسلامی بخش‌هایی از این اصلاح ساختار که در لایحه بودجه قابل عملیاتی شدن است در لایحه بودجه ۱۴۰۰ کل کشور در نظر گرفته و لحاظ شود.
رئیس سازمان برنامه و بودجه، اصلاح ساختار بودجه ریزی کشور، شفافیت مالی بر اساس عملیاتی کردن سامانه‌های مختلف که قدرت نظارت جامعه، مسئولان و دستگاه‌های نظارتی بر عملکرد دستگاه‌های برخوردار از بودجه جاری کشور را افزایش می‌دهد و همچنین کاهش مالیات بخش تولید و افزایش مالیات بر مصرف را از ویژگی‌های مهم بخشنامه بودجه ۱۴۰۰ سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد.
وی افزود: در صورت تصویب جزئیات این بخشنامه در جلسه شورای اقتصاد در روز دوشنبه جزئیات بیشتر این بخشنامه به اطلاع مردم خواهد رسید.
 

............بهداشت و سلامت

* فروش واکسن آنفلوانزا با سه قیمت مختلف

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه توزیع واکسن آنفلوانزا در سال جاری ۱۰ برابر شده است، گفت: برای ارائه واکسن سه نوع قیمت داریم.  سید حیدر محمدی با اشاره به اینکه سهمیه واکسن آنفلوآنزای گروه‌های پرخطر را از ۲۵۰۰ به دو و نیم میلیون دوز رساندیم گفت: یک تولیدکننده داخلی تولید واکسن آنفولانزا را شروع کرده است و اگر مطالعات بالینی تأیید شود احتمال دارد در پاییز تولید داشته باشیم.

وی افزود: گروه‌های حساس؛ سالمندان، مادران باردار، کودکان زیر ۵ سال و افراد دارای بیماری زمینه‌ای و سرطان هستند که به آنها واکسن تعلق می‌گیرد و همچنین زندان‌ها و نیروهای مسلح و کادر درمان نیز شامل سهمیه واکسن می‌شوند. ارائه واکسن از طریق مراکز بهداشت و اطلاع رسانی‌ها انجام می‌شود به جز سالمندان بالای ۶۵ سالی که در گروه‌های بالا قرار نمی‌گیرند و باید به صورت آزاد تهیه‌کنند. این افراد برای استفاده از واکسن باید کد ملی خود را ثبت کنند و تزریق در مرکز بهداشت صورت بگیرد. در مورد مادران باردار اگر نیاز باشد مراکز بهداشت به منزل آنها مراجعه می‌کنند.
وی با اشاره به اینکه برای ارائه واکسن سه نوع قیمت داریم گفت: گروه اول شامل همان دو و نیم میلیون دوز است که به صورت رایگان توزیع می‌شود. گروه دوم سالمندان بالای ۶۵ سال هستند که باید با ثبت کد ملی و احراز هویت واکسن را از داروخانه‌ها با قیمت حدود ۴۲ هزار تومان تهیه کنند. برای کودکان زیر ۵ سال هم واکسن سه ظرفیتی در داروخانه‌ها توزیع می‌شود. بعد از اینکه توزیع واکسن بین این گروه‌ها تمام شد؛ بر اساس میزان تقاضای موجود سراغ گروه‌های دیگر می‌رویم. اگر میزان تقاضا بیشتر از آن ۱۶ میلیون دوزی باشد که وارد خواهیم کرد، مجبور می‌شویم با ارز نیمایی وارد کنیم که قیمت بیشتری خواهد داشت.
مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو با اشاره به زمان مناسب برای تزریق واکسن گفت: ما هر ساله اوایل مهرماه تزریق واکسن را شروع می‌کنیم و واکسنی که هر سال تولید می‌شود تنها برای همان سال اثرگذاری دارد. 
محمدی تأکید کرد: مردم هیچکدام از کالاهای حوزه سلامت را از مکانی غیر از داروخانه تهیه نکنند. برای اینکه سودجوها در این میان نمانند.
به گفته وی، احراز هویت برای دریافت واکسن را به مرور انجام می‌دهیم تا ازدحام صورت نگیرد. در مورد کادر درمان دریافت واکسن آنفلوانزا برای آن‌هایی که در مراکز دولتی هستند رایگان است اما در مورد مراکز خصوصی فعلاً تعیین تکلیف نشده است. 
وی در مورد واکسن کرونا نیز اظهار داشت: در این خصوص مذاکره‌ای با روس‌ها داشتیم که آن‌ها گفتند حداقل تا ۴ ماه دیگر می‌توانند واکسن را در اختیار ما قرار دهند. البته در داخل کشور انستیتو پاستور و رازی در حال تحقیقات برای واکسن هستند اما اگر مطالعات بالینی آنها روی میمون هم پاسخ بدهد و وارد فاز انسانی بشوند تقریباً می‌توان گفت موفقیت‌آمیز هستند به شرطی که اتفاقی که برای آکسفورد افتاد برای ما نیفتد
 
* هشدارِ بازگشت اپیدمی‌های قدیمی
یک فوق تخصص عفونی کودکان گفت: عدم مراجعه برای واکسیناسیون کودکان نه‌تنها از کرونا پیشگیری نمی‌کند، بلکه می‌تواند مشکلاتی را در حوزه سایر بیماری‌ها ایجاد کند. 
دکتر عبدالله کریمی افزود: نحوه پیشگیری از کرونا مشخص است و اعلام شده که افراد چه اقداماتی را انجام دهند که به کرونا مبتلا نشوند. به عنوان مثال افراد در اجتماعات حضور پیدا نکنند، مسافرت نروند، از ماسک استفاده کنند و... . راه پیشگیری از کرونا، عدم واکسیناسیون بیماریهای دیگر نیست. زمانیکه واکسیناسیون را برای کودکان انجام ندهیم، بیماری‌هایی که مدت‌هاست در کشور وجود ندارند، مجددا بروز پیدا می‌کنند. به عنوان مثال مدت‌هاست که دیگر در حوزه فلج اطفال چالشی نداریم و دیگر فرد زیر 20 سالی که فلج اطفال داشته باشد بسیار نادر دیده می شود. 
بیماری مانند سرخک که در گذشته مرگ و میر می داد، اما در حال حاضر به دلیل واکسیناسیون چنین رخدادی را نمی‌بینید. بیماری‌هایی نظیر اوریون، سرخجه مادرزادی را دیگر شاهد نیستیم. حال اگر واکسیناسیون انجام نشود، مجددا این بیماری‌ها به همراه دیفتری، کزاز، اوریون و... بازگشته و اپیدمی‌های دیگری اتفاق می‌افتد و این گرفتاری روی گرفتاری است.
وی تأکید کرد: اگر مردم نسبت به واکسیناسیون فرزندان‌شان اقدام نکنند، مطمئنا بعد از مدتی شاهد شیوع مجدد بیماری‌هایی هستیم که سال‌هاست ریشه‌کن و یا کمرنگ شده‌اند؛ تا آنجا که که واکسن تزریق نکرده‌اند، به تدریج افزایش یافته و منجر به بروز و اپیدمی این بیماری‌ها می‌شود.

.........دُریافت

* به مناسبت روز شعر و ادب/ مؤسسه ی خانه ی کتاب از فارسی سرایان میزبانی می کند

موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران به مناسبت روز «شعر و ادب فارسی» محفل شعرخوانی با حضور شاعران فارسی زبان ایرانی و غیر ایرانی برگزار می‌‌کند.
به گزارش روابط عمومی موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، بهروز جلالی؛ مدیر دفتر گسترش شعر و ادبیات داستانی موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران با بیان اینکه جمعی از شاعران نام‌دار ایرانی و شاعران فارسی‌زبان غیرایرانی به مناسبت روز «شعر و ادب فارسی» شعرخوانی خواهند کرد، گفت: این برنامه با حضور دکتر ایوب دهقانکار؛ مدیرعامل موسسه خانه‌کتاب و ادبیات ایران و جمعی از شاعران فارسی‌زبان ایرانی و غیرایرانی برگزار می‌شود.
وی ادامه داد: از دیگر برنامه‌های این محفل، قرائت پیام‌های دکتر محسن جوادی، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و اقبال صلاح‌الدین، نوه علامه محمد اقبال لاهوری و رئیس موسسه ادبی دبستان اقبال پاکستان است.
جلالی عنوان کرد: این رویداد با همکاری دفتر گسترش شعر و ادبیات داستانی موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران و انجمن ادبی اقبال لاهوری به دبیری سیداحمد حسینی؛ شاعر پاکستانی (متخلص به احمد شهریار) برگزار خواهد شد. 
مدیر دفتر گسترش شعر و ادبیات داستانی موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران بیان کرد: انجمن ادبی اقبال لاهوری به تازگی در سامانه جامع امور انجمن‌های ادبی کشور به نشانی hlclubs.ir به ثبت رسیده و فعالیت خود را آغاز کرده است. اعضای این انجمن، فارسی‌سرایان غیرایرانی هستند که علاوه بر ایران در کشورهای همسایه همچون افغانستان، تاجیکستان، پاکستان و هندوستان زندگی می‌کنند.
جلالی گفت: این برنامه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی اعلام شده از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا چهارشنبه (۲۶شهریور ماه) ساعت ۱۷ برگزار خواهد شد و به دلیل ضرورت رعایت فاصله اجتماعی متاسفانه در این برنامه افتخار میزبانی حضوری دوستداران شعر و ادب از ما سلب شده است؛ بنابراین علاقمندان می‌توانند این برنامه را از طریق اینستاگرام موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران به نشانی @khaneyeketab  دنبال کنند.
اسماعیل امینی, شاعر و منتقد ادبی درباره ی وضعیت ترانه ی امروز معتقد است که فقدان اندیشه باعث شده مسیر ترانه به نقطه ای برسد که سخن اهل هنر دارای اندیشه شنیده نشود.
اسماعیل امینی دکتری رشته زبان و ادبیات فارسی دارد‌ و در رشته شعر مدرک درجه یک هنری گرفته است. به دو زبان فارسی و ترکی شعر سروده و بخشی از فعالیت ادبی او در حیطه نقد ادبی و پژوهش است. در میان گونه‌های ادبی بیشتر به طنز تمایل دارد و سال‌ها با مطبوعات در حوزه‌های گوناگون همکاری داشته و از نویسندگان نشریه "گل آقا" بوده است. در جشنواره بین‌المللی طنز به رتبه نخست بخش پژوهش دست یافته است و در جشنواره فجر نیز صاحب عنوان برتر در بخش فعالیت‌های ادبی شده است. علاوه بر تدریس در دانشگاه و همکاری با مطبوعات ادبی، به پژوهش ادبیات و به ویژه ادبیات طنز پرداخته است. در حوزه ترانه و تصنیف نیز آثار فراوانی نوشته که توسط موسیقی‌دانان و خوانندگان اجرا شده است.
"خندمین‌تر افسانه" جلوه‌های طنز در مثنوی معنوی، "لبخند سعدی" طنزآوری در غزل‌های سعدی، "لبخند غیرمجاز" نوشته‌های طنز، "نشر اکاذیب" مجموعه شعر طنز، "ببر در کوزه"، "آش شله قلمکار"، "گاو از بزرگان است" و "پرروترین کلاغ جهان" عناوین برخی آثار نشر یافته اوست. امینی عضو شورای موسیقی صداوسیما و عضو شورای شعر وزارت ارشاد است. 
در ادامه, بخشی از گفت و گوی «هنر آنلاین» با امینی درباره ی وضعیت ترانه را می خوانیم: «به نظر می‌آید ترانه دو شاخه متمایز دارد که یکی از شاخه‌های آن برای سرگرمی است. البته این شاخه هم جدی است و نمی‌توانیم بگوییم بیهوده است. به هر حال سرگرمی هم جزو نیازهای انسان است. ترانه یک شاخه دیگر هم دارد که کارکرد اجتماعی، اندیشه و گاهی اعتراضی دارد. باید ببینیم کسی که ترانه می‌گوید اولا به زبان چطور نگاه می‌کند؟ برای من که اهل ادبیات هستم زبان از سایر چیزها مهم‌تر است. امروزه شاید بیش از 95 درصد ترانه‌ها درباره مناسبات عاطفی میان انسان‌ها است. لزوما همه آن‌ها عاشقانه نیستند و اتفاقا بعضی از آن‌ها از سر نفرت و خشم است. ترانه‌سراها به موضوعات خلاقانه نگاه نمی‌کنند. یک تعداد کلمات محدود و یک تعداد ترکیبات لو رفته دارند و با آن می‌خواهند مناسبات پیچیده انسان امروز را بیان کنند. طبعا از داخل آن ترانه در نمی‌آید. مناسبات فردی و اجتماعی انسان امروز پیچیده و متنوع شده است. ما از این همه وقایع که در اطراف‌مان وجود دارد فقط به یک نوع آن‌ها می‌پردازیم که در بین جوان‌های 15 تا 25 ساله رایج است. بنابراین اگر می‌گوییم در ترانه امروز فقدان اندیشه وجود دارد به این معنی نیست که می‌خواهیم اندیشه‌های فلسفی بزرگ حکمت و عرفان ابلاغ کنیم. امروزه ترانه‌سرایی یک دستگاه فکری ندارد بنابراین ترانه‌سراها با همدیگر فرقی نمی‌کنند. نوع آرایه‌ها و شگردهایی که به کار می‌برند کاملا شبیه همدیگر است. آن‌هایی که کمی بهتر هستند هم از ترانه‌سراهای قبل از انقلاب تقلید می‌کنند. مثل این می‌ماند که کارخانجات صنعتی بیایند محصولات 50 سال پیش را تولید کنند.»
امینی درباره ی مشکلات ترانه ی امروز اظهار داشت: «در بیشتر کشورهای دنیا معمولا خود آهنگساز یا خواننده آهنگ، کلام را می‌گوید یا چند نفر با هم دیگر یک گروه هستند که یکی از اعضای گروه ترانه کار می‌کند و در آهنگ بعدی یک نفر دیگر ترانه می‌گوید. این پدیده که یک نفر فقط ترانه بگوید و یک نفر بخواند، فقط متعلق به ما است. موضوع دیگر این‌که ما اساسا مجلات یا جلسات تخصصی برای نقد ترانه نداشته‌ایم و نداریم. در این جلساتی که به اسم ترانه برگزار می‌شود شرکت کرده‌ام ولی نقد ترانه ندیده‌ام. در آن‌جا فقط در این حد که چقدر خوب بود و ترانه شما را پسندیدم، حرف زده می‌شود و هیچ حرف تخصصی گفته نمی‌شود. در این حوزه تعلیم هم نداریم. از همه بدتر این‌که در عالم ترانه، نقد و دسته‌بندی نداریم. در کشورهای دیگر وقتی قطعات موسیقی منتشر می‌شوند سریعا آن‌ها را طبقه‌بندی می‌کنند. فقط یک مرجع هم ندارد، بلکه ممکن است 10 شرکت این کار را انجام بدهند. مثلا وقتی یک برند گوشی جدید تولید می‌کند، چند شرکت مهندسی آن گوشی را ارزیابی می‌کنند و نقطه ضعف و قابلیت‌هایش را بررسی می‌کنند. در نهایت مشتری متوجه می‌شود که باید کدام گوشی را خریداری کند. در ترانه هم همین کار را انجام می‌دهند. حالا هر فردی به یک گروه منتقد اعتماد دارد و براساس نظرات آن‌ها تصمیم می‌گیرد کدام آلبوم را بگیرد. در ایران چنین چیزی را نداریم. این مسئله هم به ضرر مشتری است و هم مولف. وقتی فرقی بین خریدن ترانه از ترانه‌سرای حرفه‌ای با قیمت بالا و ترانه‌سرایی که حاضر است برای اجرای ترانه‌اش پول هم بدهد، هیچ فرقی نیست، کم کم همه چیز رو به افول می‌رود و کیفیت‌ها ارزیابی نمی‌شوند.»
 

.........ورزشی

* آغاز تمرینات تیم ملی جودو نابینایان از اواخر شهریور

سرمربی تیم ملی جودو نابینایان و کم‌بینایان از آغاز تمرینات جودوکاران پارالمپیکی با تیم ملی جودوی جوانان از اواخر شهریور خبر داد و گفت: همزمان با برگزاری اردوی تیم ملی جودوی جوانان سه جودوکار پارالمپیکی نیز تمرینات خود را با جوانان آغاز خواهند کرد.
محمدرضا حاج یوسف‌زاده درباره وضعیت تمرینات جودوکاران نابینا و کم بینا اظهار کرد: با توجه به شیوع کرونا و تعطیلی تمرینات جودوکاران نابینا و کم بینا از اسفند سال گذشته تا الان سعی کردیم تمرینات جودوکاران را از طریق فضای مجازی زیر نظر مربیان کنترل کنیم تا از نظر آمادگی بدنی دچار افت نشوند که البته در حال حاضر شرایط آن‌ها راضی کننده است و به صورت حرفه‌ای کار خود را پیگیری می‌کنند.
او گفت: بنا دارم از اواخر شهریور هم‌زمان با آغاز اردوی تیم ملی جوانان که خود سرمربیگری تیم را بر عهده دارم سه جودوکار پارالمپیکی علی خجسته در وزن منفی ۷۳کیلوگرم، وحید نوری وزن منفی ۹۰ کیلوگرم و محمدرضا خیرالله زاده مثبت ۱۰۰ کیلوگرم را نیز به این اردو دعوت کنم تا همزمان با آغاز شروع تمرینات جودوکاران جوان این سه جودوکار نیز تمرینات خود را با جوانان آغاز کنند و بتوانند حریف تمرینی داشته باشند.
حاج یوسف‌زاده خاطرنشان کرد: قبل از شروع اردو همه جودوکاران باید در تست کرونا شرکت کنند تا پس از دریافت مجوز سلامتی خود بتوانند در اردو حضور پیدا کنند. البته این سه جودوکار پارالمپیکی تنها محل تمرینات تخصصی آن‌ها با تیم ملی جوانان خواهد بود و از نظر تغذیه و خوابگاه تحت حمایت کمیته ملی پارالمپیک خواهند بود.
وی هم‌چنین از اعزام این سه جودوکار پارالمپیکی به مسابقات آزاد باکو در آبان خبر داد و گفت: با توجه به این که در این تورنمنت کلاس بندی بین‌المللی جودوکاران دوباره مورد تأیید قرار می‌گیرد حضور در این تورنمنت برای سه جودوکار ما اهمیت زیادی دارد و اگر برگزاری آن با استقبال مواجه شود حتما شرکت خواهیم کرد تا جودوکاران را پس از یک سال دوری از مسابقات از نظر فنی، روانی و آمادگی بدنی مورد ارزیابی قرار دهیم تا به نقاط ضعف و قوت آن‌ها پی ببریم و برنامه تمرینی خود را براساس عملکرد جودوکاران بعد از هفت ماه تعطیلی اردوها و یکسال دوری از مسابقات پیش ببریم.
او در پایان گفت: مسابقات آزاد آذربایجان مثل یک تست فنی است که ما می‌توانیم آسیب شناسی دقیقی نسبت به عملکرد این سه جودوکار نابینا و کم بینا داشته باشیم و بعد از آن مربیان برنامه اصلی خود را می‌توانند برای آماده‌سازی آن‌ها پیاده کنند.
 

...........حوادث

* زن درخواست طلاق کرد، شوهر معتادش به صورت او اسید پاشید

ساعت ۸ صبح سه‌شنبه ۱۸ شهریور ساکنان یکی از خیابان‌های پیروزی در شرق تهران با شنیدن صدای فریادهای «سوختم، سوختم» زن همسایه وحشت زده به خیابان آمدند و با دیدن زن جوانی که از ناحیه سر و صورت دچار سوختگی شده بود بلافاصله با اورژانس و کلانتری ۱۱۰ شهدا تماس گرفتند.
زن جوان به بیمارستان سوانح و سوختگی انتقال داده شد و تحت درمان قرار گرفت. گزارش این اسیدپاشی به بازپرس احسان زمانی اعلام شد و بازپرس جنایی دستور تحقیقات در این خصوص را صادر کرد.
سهیلا پس از بهبودی نسبی در حالی که شوهرش را عامل این اسیدپاشی معرفی می‌کرد به کارآگاهان اداره شانزدهم پلیس آگاهی پایتخت گفت: من لیسانس حقوق دارم و در یک شرکت خصوصی مشغول به کار هستم. چند سال قبل با کیانوش ازدواج کردم. اوایل زندگی‌مان خوب بود اما مدتی قبل متوجه شدم که او معتاد شده است. چندین بار سعی کردم او را ترک بدهم اما بی‌فایده بود. درنهایت تصمیم گرفتم  طلاق بگیرم. به‌همین دلیل به دادگاه رفتم و درخواست جدایی دادم. همسرم که از این ماجرا با خبر شد، شروع به تهدید کرد او می‌گفت اگر از طلاق منصرف نشوی پشیمانت می‌کنم. تهدیدهای کیانوش ادامه داشت و اختلاف من و او نیز روزبه‌روز بیشتر می‌شد و جدا زندگی می‌کردیم.
زن جوان گفت: صبح روز حادثه در حال رفتن به محل کار بودم که ناگهان کیانوش از پشت خودرویی که در کنار خیابان پارک بود بیرون آمد. انگار در کمین من نشسته بود تا از خانه خارج شوم. بعد هم با ظرفی که در دست داشت به سمتم آمد و اسیدی که داخل ظرف بود را روی من ریخت. با اینکه ماسک بهداشتی داشتم اما بشدت دچار سوختگی شدم و تنها کاری که از دستم برمی آمد این بود که از مردم کمک بخواهم و زنگ خانه همسایه را بزنم. کیانوش هم پس‌ از ریختن اسید پا به فرار گذاشت.
به‌دنبال این اسیدپاشی، بازپرس شعبه ششم دادسرای امور جنایی تهران دستور بازداشت شوهر اسیدپاش را صادر کرد.‌
 
* خودم را "ویدا" معرفی میکردم و مردان را گول می زدم
 
جوان ۲۰ ساله‌ای که به اتهام کلاهبرداری از طریق فضای مجازی دستگیر شد؛درباره سرگذشت خود توضیحاتی ارائه داد.
این پسر جوان که مدعی بود دانشجوی یکی از دانشگاه‌های غیردولتی است، درباره سرگذشت خود و چگونگی به دام انداختن طعمه هایش در فضای مجازی گفت: هیچ تصویری از پدر و مادرم در ذهن ندارم چرا که فقط مادرم را چند بار در دوران خردسالی دیده ام و دیگر خبری از آن‌ها ندارم. پدر و مادرم قاچاقچی موادمخدر بودند و با یکدیگر برای حمل و خرید و فروش مواد افیونی فعالیت می‌کردند تا این که آن‌ها هنگام انتقال محموله سنگین موادمخدر از شهر مرزی محل سکونتمان به مشهد دستگیر و روانه زندان شدند. آن زمان مادرم مرا باردار بود تا این که در مرخصی از زندان مرا به دنیا آورد و تحویل مادربزرگم داد. پدرم حکم بسیار سنگینی داشت، اما مادرم بعد از تحمل چند سال زندان آزاد شد و از پدرم طلاق گرفت. او زمانی که زندان بود، گاهی به دیدارم می‌آمد و مرا در آغوش می‌گرفت، اما پس از آزادی از زندان با مرد جوانی ازدواج کرد و به مکان نامعلومی رفت. من هم نزد مادربزرگم ماندم و به تحصیلاتم ادامه دادم. در این میان به خاطر چهره زیبا و تیپ و قیافه ظاهری ام با دختران زیادی ارتباط برقرار کردم. هر کدام از آن‌ها هم به امید ازدواج با من، برایم هدیه‌های گران قیمت می‌خریدند و بسیاری از هزینه هایم را می‌پرداختند.
وقتی دیدم در فضای مجازی هم بسیاری از دختران به راحتی فریب می‌خورند، تصویر زنی را در پروفایلم گذاشتم و خودم را «خاله ویدا» معرفی کردم، به طوری که مدعی شدم دوستانی را در شهرهای مختلف دارم که حاضرند با پسران جوان دوست شوند. خیلی زود به پرسه زنی در شبکه‌های غیراخلاقی پرداختم و دیدم مردان هوسران برایم پیام می‌گذارند و حاضرند برای این دوستی‌های خیالی هزینه‌های زیادی بپردازند. وقتی اوضاع را این گونه دیدم، با آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی قرار می‌گذاشتم و در هر شهری که بودند آدرس اداره پست را می‌دادم که بعد از واریز وجه این آشنایی، مقابل اداره پست منتظر دختر یا زنی بمانند که تصاویر دروغین و فتوشاپی او را دیده بودند، اما نمی‌دانستم پلیس این گونه شبکه‌ها را کنترل می‌کند و من زمانی به خود آمدم که دستبندهای آهنین بر دستانم گره خورده بود.
 
  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *