شناسه خبر: 21692 منتشر شده در مورخ: 1399/6/21 ساعت: 23:58 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه شنبه 22 شهریور 1399

روزنامه شنبه 22 شهریور 1399

عناوین امروز: درخواست چاووش از تشکل های نابینایان در مورد 23 مهر - رئیس سازمان بهزیستی کشور، جزئیات سهمیه افراد دارای معلولیت در آزمون استخدامی دستگاههای اجرایی را تشریح کرد - مراقبتهای اولیه بعد از ترخیص نوزاد/ آموزش دوخت رو متکا و روی بالشت/ معرفی ابزارهای تسهیل کننده کارنابینایان در آشپزخانه/ رنگ کردن مو در منزل - جدید‌ترین خبر‌ها از کمپانی NVAccess - از بازگشایی مدارس تا صحبتهای مجیدی - جدول کلاسیک

روزنامه «ایران سپید»

شنبه 22 شهریور 1399

23 محرم 1442

12 سپتامبر 2020

سال بیست و چهارم شماره 6510

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

........عناوین این شماره...... 

درخواست چاووش از تشکل های نابینایان در مورد 23 مهر

رئیس سازمان بهزیستی کشور، جزئیات سهمیه افراد دارای معلولیت در آزمون استخدامی دستگاههای اجرایی را تشریح کرد

مراقبتهای اولیه بعد از ترخیص نوزاد/ آموزش دوخت رو متکا و روی بالشت/ معرفی ابزارهای تسهیل کننده کارنابینایان در آشپزخانه/ رنگ کردن مو در منزل

جدید‌ترین خبر‌ها از کمپانی NVAccess

از بازگشایی مدارس تا صحبتهای مجیدی 

جدول کلاسیک

.............سخن هفته 

* درخواست چاووش از تشکل های نابینایان در مورد 23 مهر

سهیل معینی، مدیرعامل شبکه تشکل های نابینایان: با اشاره به نزدیک شدن به ایام پاییز و سال روزهای متفاوتی که ما در آغاز فصل پاییز داریم از جمله روز 23 مهر روز جهانی عصای سپید مغتنم دانستم که در یک فراخوان روشن و ساده خطاب به کل تشکل های نابینایان کشور و فعالین نابینا و کم بینا درخواستی را مطرح کنم . با توجه به ویژگی های شرایط امسال یعنی ممنوعیت گردهمایی ها به علت بیماری کرونا و به احتمال قوی منع برگزاری جشن های مختلف در روز 23 مهر امسال و اگر نگویم صرفاً جشن و گردههمایی ها؛ از تمام تشکل ها درخواست داریم که با یک ابتکار مشخص امسال را تبدیل به زمان و وقت مناسبی برای کارزار آگاهی رسانی به جامعه کنیم  و در مورد هم مشکلات و هم حقوق افراد نابینا و کم بینا اطلاعرسانی های لازم را انجام دهیم. با تأکید بر اینکه ما می توانیم جامعه را به بخش های مختلفی تقسیم کنیم از جمله مسئولان نهادهای مدیریتی شهرها و استان ها وهمینطور گروه های مختلف مشخصی از مردم مثل دانشجویان یا کارمندان مشخص ادارات مختلف و در نهایت یک کارزار تبلیغاتی برای عموم مردم. از تمام تشکل ها درخواست داریم با ابتکاراتی که به خرج می دهند از این فرصت استفاده کنند و واقعاً امسال را به یک محیط و فرصت مناسب برای آگاهی رسانی به جامعه در خصوص افراد نابینا و کم بینا تبدیل کنند. استفاده از تمام ظرفیت های تبلیغی رسانه ها، بیلبردهای در سطح شهرها، فضاهای مجازی و همین طور کمپین های مشخص اطلاع رسانی فرصت مغتنمی است تا به اهداف خود برسیم. در نتیجه از همه دوستان درخواست می داریم که روز جهانی نابینایان را واقعاً به اقتضا و به تناسب فلسفه اساسی این روز به یک کارزار اطلاع رسانی برای ارتقا زندگی نابینایان وارتقا فرصت های برابر تبدیل کنند و از برگزاری مراسمی که شاید جنبه شادی بیشتری داشته باشد اما دستاوردهای کوچکتری را نصیب کل جامعه نابینایان کند خودداری کنیم. با ابتکاراتمان واقعاً مراسم امسال را متحول کنیم. ضمن قدردانی از دوستانی که در این زمینه حرکت می کنند خواهش می کنم که اگر ابتکاراتی را در این زمینه به خرج می دهید آن را به اطلاع شبکه ملی نابینایان کشور چاووش وهمینطور روزنامه اختصاصی خودتان ایران سپید برسانید تا هم بازتاب پیدا کند و هم به عنوان تجارب و ابتکارات شما جمع بندی شود و در اختیار سایر تشکل ها قرار گیرد. با تشکر از استفاده فرصت مغتنم ممنوعیت گردهمایی ها برای ابتکار در جهت کارزارهای اطلاع رسانی.

.............ویژه

* رئیس سازمان بهزیستی کشور، جزئیات سهمیه افراد دارای معلولیت در آزمون استخدامی دستگاههای اجرایی را تشریح کرد

معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور جزئیات سهمیه افراد دارای معلولیت در آزمون استخدامی دستگاه‌های اجرایی را تشریح کرد.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل، دکتر وحید قبادی دانا با اشاره به ماده ۱۵ قانون حمایت از افراد دارای معلولیت، گفت:براساس این قانون، دولت مکلف است که حداقل ۳ درصد از مجوزهای استخدامی دستگاه های دولتی و عمومی مثل وزارتخانه‌ها، سازمان ها، موسسات، شرکت ها و نهادهای عمومی و انقلابی و دیگر دستگاه هایی که از بودجه دولت استفاده می کنند را به افراد دارای معلولیت واجد شرایط اختصاص دهد. 
وی افزود: همچنین بر اساس این ماده قانونی بالاترین مسئول دستگاه اجرایی نهادهای عمومی غیردولتی یعنی شهرداری ها و بانک ها نیز مکلف به اجرای دقیق این ماده هستند.
رئیس سازمان بهزیستی در ادامه بیان داشت: بر اساس قانون، متخلفان حسب مورد با حکم مراجع ذی صلاح به مجازات تعزیری جزای نقدی درجه ۵ تا ۸ موضوع ماده ۱۹ قانون مجازات اسلامی، همچنین انفصال موقت یا دائم از خدمات عمومی، تنزل مقام یا محرومیت از پست های حساس مدیریتی یا اخراج از نهاد یا سازمان متبوع محکوم می شوند.
قبادی دانا تصریح کرد: از سال ۹۸ و بعد از تصویب قانون حمایت از افراد دارای معلولیت و ابلاغ آن توسط رئیس جمهوری با همکاری سازمان اداری و استخدامی این قانون پیاده شده و در آزمون های استخدامی مد نظر قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه هشتیمن آزمون استخدامی دستگاه های اجرایی در هفته دوم آبان ماه برگزار خواهد شد، گفت: داوطلبانی که شرایط لازم را داشته باشند، می توانند در این آزمون شرکت کنند.
اختصاص ۳ درصد از پست های دستگاه های اجرایی به افراد دارای معلولیت
به گفته رئیس سازمان بهزیستی کشور، مطابق با ماده ۴۲ قانون مدیریت خدمات کشوری افرادی که در آزمون شرکت می کنند، باید توانایی انجام کاری که برای آن استخدام می شوند را داشته باشند. بنابراین بر اساس این آزمون هر داوطلب می تواند یک شغل-محل را انتخاب کند.
قبادی دانا با بیان اینکه در این آزمون فراگیر مشترک، ۳۸ هزار ظرفیت استخدامی مربوط به ۲۶ دستگاه اجرایی اعلام شده است، خاطر نشان کرد: ۳ درصد این پست های در نظر گرفته شده به افراد دارای معلولیت اختصاص داده شده که این سهمیه از سایر سهمیه های استخدامی مجزا شده است از این رو این افراد می توانند شغل/ محل های مشخص شده در این سهمیه را انتخاب کنند. 
به گفته وی، به طور قطع، رقابت بین داوطلب در بین افراد معلول در بین شغل محل های انتخاب شده افراد دارای معلولیت صورت می گیرد و این عزیزان بر اساس نمره ای که در آزمون کسب می کنند، می توانند به عنوان مستخدمین مربوطه استخدام شوند.
قبادی دانا با تأکید بر اینکه هیچ یک از سهمیه های در نظر گرفته شده قابل تخصیص به سایر داوطلبان نیست، گفت: حتی اگر افراد دارای معلولیت که باهم رقابت می کنند برای یک شغل-محل که در سهمیه مندرج است و موفق به کسب سهمیه نشوند، این سهمیه محفوظ برای آزمون های بعدی حفظ می شود. رئیس سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: در صورتی که این ظرفیت مطابق چیزی که از سوی مسئولان سازمان اداری استخدامی اعلام شده است ۳۸ هزار نفر باشد حدود ۱۱۵۰ ظرفیت برای افراد دارای معلولیت است که ۵ درصد این موارد را شامل می شود.
رئیس سازمان بهزیستی با اشاره به اینکه فرصت ثبت نام در آزمون استخدامی از روز پنج شنبه ۲۰ شهریورماه آغاز شده است افزود: متولی برگزاری این آزمون سازمان سنجش است و ثبت نام از طریق درگاه اینترنتی سازمان سنجش ثبت نام انجام می شود. همچنین مهلت ثبت نام تا روز ۲۹ شهریورماه ادامه دارد.
وی تأکید کرد: اگر افراد دارای معلولیت بخواهند مازاد بر سهمیه استخدامی استفاده کنند هم می‌توانند از طریق رقابت با سایر داوطلبان اقدام کنند. 

 

............خانه داری به سبک نابینایی

* کودکیاری: مراقبتهای اولیه بعد از ترخیص نوزاد

در قسمتهای پیش از این صحبت کردیم که نوزاد در بیمارستان چه شرایطی دارد و تحت چه مراقبتهایی قرار می گیرد. اما کار اصلی مادر وقتی شروع می شود که از بیمارستان مرخص می شود. هنگام ترخیص سه واکسن فلج اطفال، هپاتیت و ب ث ژ به کودک زده می شود. هپاتیت معمولا روی پای راست نوزاد و واکسن ب ث ژ یا همان سل روی بازوی چپ زده می شود و قطره فلج اطفال که در دهان ریخته می شود. دو قطره فلج اطفال که در دهان ریخته می شود باید حتما خورده شود برای همین وقتی قطره در دهان نوزاد ریخته می شود باید مراقب باشید که نوزاد آن را قورت بدهد  برای این کار می توانید ده دقیقه در محل واکسیناسیون بمانید و بعد از این که مطمئن شدید بچه قطره را قورت داده و آن را برنگردانده محل را ترک کنید در این مدت به نوزاد شیر هم ندهید. اگر بچه قطره را برگرداند باید دوباره قطره به او خورانده شود. اثر واکسن ب ث ژ روی بازوی همه می ماند و تزریق آن با درد و تب همراه نیست اما ممکن است بعد از تزریق واکسن محل تزریق ترشخ داشته باشد که این حالت طبیعی است و نباید دستکاری شود اما اگر غدد لنفاوی زیر بغل نوزاد متورم شود باید نوزاد را نزد پزشک برد. . مراحل بعدی واکسیناسیون روی کارت واکسیناسیون نوشته شده مثلا در دو ماهگی چهارماهگی و شش ماهگی . برای واکسنهای بعدی باید نوزاد را به مرکز بهداشتی که پرونده نوزاد را در آن تشکیل داده اید ببرید. البته اگر در روز مراجعه برای واکسیناسیون بچه بیماری سختی داشته باشد مثلا تب بالایی داشته باشد احتمال دارد چند روزی به نوزاد فرصت بدهند تا بهتر شود که تشخیص این موضوع با مسئول واکسیناسیون است . بعد از ترخیص نوزاد از بیمارستان توصیه می شود برای اولین ویزیت روز دوم تا چهارم بعد از ترخیص به پزشک اطفال مراجعه شود اما در این فاصله ممکن است علائم خطری در نوزاد بروز یابد این علائم خطر که با بروزش باید حتی شبانه نوزاد به درمانگاه رسانده شود عبارتند از : تب بالا، بی حالی زیاد، بیقراری زیاد، عفونت محل بند ناف، لرزش شدید، نداشتن ادرار و مدفوع، استفراع به خصوص استفراغ جهنده  و شیر نخوردن به مدت طولانی است . بند ناف در حالت طبیعی 7 تا 10 روز بعد از زایمان خشک می شود و می افتد بدون اینکه جایش بماند . برای نگهداری هم به کار خاصی نیاز ندارد. . یعنی بند ناف نباید بسته شود از الکل و بتادین هم نباید استفاده شود و فقط بعد از بستن پوشک بچه بند ناف باید بیرون نگه داشته شود تا خیس نشود و شورت یا شلوار پارچه ای نوزاد را روی آن کشیده شود تا ثابت بماند. در این زمان حتی می توان نوزاد را به حمام هم برد. حمام کردن برای بند ناف هم خوب است بعد از حمام بند ناف را با پارچه یا دستمال کاغذی بدون پرز خشک کنید. اما اگر در محل بند ناف نوزاد ترشخ،قرمزی یا خونریزی دیده شود نیاز به مراجعه به پزشک وجود دارد.

* خیاطی: آموزش دوخت رو متکا و روی بالشت

امروز یک برش ساده را آموزش می دهیم و آن برش رو متکایی و رو بالشتی است. متکاها به شکل استوانه ای و در اندازه های مختلفی وجود دارند. برای روی متکا به یک مستطیل نیاز داریم که طول مستطیل به اندازه قد متکا به علاوه از دو طرف نصف قاعده دایره ای شکل متکا  یعنی شعاع دایره است که به این مقدار حدود 5-6 سانت هم برای جای دوخت اضافه می کنیم. و عرض مستطیل به اندازه دور یعنی محیط استوانه ای که متکا را تشکیل می دهد. البته به علاوه مقداری برای جای درز. ابتدا مستطیل را برش می زنیم سپس  از قسمت طول متکا آن را تا می زنیم به طوریکه دو روی پارچه روی هم قرار بگیرد سپس درز کنار را با چرخ می دوزیم. بعد از دوخت استوانه بدنه متکا، از دو طرف ابتدا یک سانت و بعد دو سانت تا زده روی لبه تای دو سانتی را چرخ می کنیم البته هنگام چرخ کردن این قسمت که جای کش یا نخ برای بستن دو سر متکا است یک قسمت کوچک را برای گذراندن سنجاق قفلی را باز می گذاریم. هنگام چرخکاری دو طرف این بخش کوچک را با دوخت معکوس چرخ فیکس می کنیم تا باز نشود. بعد نخی مانند نخ مکرومه، کاموا یا کش را برداشته و با سنجاق قفلی در این جای دوخت وارد می کنیم و آن را نخ می کشیم بعد از گذراندن سنجاق از این جای دوخت دو سر نخ یا کش را به هم گره می زنیم.به این صورت یک طرف رو متکایی بسته می شود. بعد از اینکه روی متکا را کشیدیم سر دیگر را هم با نخ می بندیم به طوریکه سر نخ مشخص باشد تا هنگام شستشوی رو متکایی بتوانیم آن را پیدا و باز کنیم. اگر بخواهید دو طرف متکا حالت تزئینی داشته باشد هم می توانید جای دوخت را بیشتر و حدود 5 سانت اضافه گرفته سپس به جای دو سانت جای دوخت 5 سانت تا زده و بعد از دوخت لبه جای دوخت حدود یک سانت و نیم بالاتر را هم می دوزیم و نخ را از بین این دو جای دوخت عبور می دهیم در انتها قسمت اضافه به صورت چین خورده در بیرون متکا دیده می شود.

روی بالشتی دوخت دیگری است که امروز انجام می دهیم. برای این کار هم به یک مستطیل نیاز داریم. اگر بالشت مستطیل شکل ما به طول 70 سانت و عرض 45 سانت باشد مستطیلی به عرض بالشت یعنی 45 سانت به اضافه مقداری برای جای دوخت و طولی برابر با دو برابر طول بالشت یعنی 140 بعلاوه 15 سانت می بریم. وقتی این مستطیل را روی بالشت می کشیم قرار است به موازات عرض بالشت حدود ده سانت از این مستطیل روی هم بیفتد تا بالشت را از آنجا وارد کنیم و نیاز به دوخت سر بالشت نداشته باشیم. برای این کار ابتدا دو طرف عرض این مستطیل را تا زده و چرخ می کنیم سپس در حالتی که پشت پارچه بیرون می ماند از یک طرف 60 سانت روی هم انداخته و از سمت دیگر حدود 20 سانت روی آن قرار دهید به این صورت ده سانت روی هم قرار میگیرد و شما می توانید درز کناری رو بالشتی را بدوزید و اگر دوست داشتید در چهار گوشه کمی حالت هلالی به رو بالشتی بدهید تا بهتر بایستد. اگر هم دوست داشته باشید دور رو بالشتی حالت تزئینی داشته باشد می توان دور تا دور را حدود دو سانت اضافه گرفته بعد از چرخ درزها دور تا دور رو بالشتی را با یک حاشیه دو سانتی از روی کار چرخ کنیم.

* آشپزی: معرفی ابزارهای تسهیل کننده کار نابینایان در آشپزخانه

قصد داریم در این مطلب به معرفی چند وسیله کاربردی در آشپزخانه بپردازیم. یکی از این  وسایل نوعی نمکدان است این وسیله در بازار موجود و به شکل استوانه است. وقتی که بازش می کنیم داخل آن فنری موجود است و بالای آن یک شاسی دارد که پس از فشار دادن از قسمت تحتانی آن مقدار مشخصی نمک خارج می شود. زمانی که این نمکدان را باز می کنیم به دو قسمت تقسیم می شود که قسمت تحتانی آن را نمک ریخته و قسمت بالایی به صورت در می باشد که روی قسمت تحتانی قرار می گیرد و با پیچیدن آن بسته می شود. هر فرد نابینا می داند که به ازای هر بار فشار دادن دکمه به چه میزان نمک از آن خارج می شود. بنابراین می توانید تنظیم کنید مثلاً با سه بار فشار دادن آن شاسی بالای نمکدان از مقدار دلخواه نمک استفاده کنید. وسیله دیگر شبیه به رنده است. این وسیله  دارای دسته و یک سطح مستطیل شکل  که عرض آن 7 سانتی متر و طول آن حدود 12 یا 13 سانتی متراست. کاربرد این وسیله برای حلقه کردن تخم مرغ  و سیب زمینی کوچک پخته شده و گوجه فرنگی است. به این صورت که مواد را روی این دستگاه قرار داده و با فشار دادن آن می توانیم قطعات و حلقه های یک اندازه و یکسان بسازیم و برای تزیین روی  سالاد استفاده کنیم. وسیله دیگر به نام تخم مرغ حلقه کن است. این وسیله مربع شکل و حالت میله میله دارد و از سیم مفتولی که کنار هم قرار گرفته است تشکیل شده. مانند یک جا تخم مرغی که در دارد و وقتی ما روی میز یا سینی قرار میدهیم در آن را باز شده و تخم مرغ پخته داخل ظرف قرار میگیرد و درب آن وسیله را میبندیم و تخم مرغ های پخته شده به حالت حلقه حلقه وبه شکل منظم ایجاد می شود. آخرین وسیله در واقع یک نوع توری است که این توری به شکل یک میله گرد و دایره ای از جنس فلزی است. یک تور در قسمت تحتانی آن قرار دارد که آن تور هم از جنس فلزی است این وسیله برای اینکه سیب زمینی یا هر ماده غذایی را که می خواهیم به شکل پفکی و ترد درست کنیم استفاده می شود به این صورت که قابلمه را از روغن پر می کنیم و این توری را داخل قابلمه قرار می دهیم به شکلی که آن میله فلزی روی دهانه قابلمه قرار گیرد و توری داخل روغن قرار گیرد و مواد را داخل توری ریخته به مدت چند دقیقه سرخ می کنیم.

* آراستگی: رنگ کردن مو در منزل

برای رنگ کردن مو در ابتدا باید رنگ مورد نظر خود را انتخاب کنید و فقط یک بار برای خرید رنگ موی انتخابی خود از یک فرد بینا کمک بگیرید. به دلیل اینکه رنگ موهای مختلفی در بازار موجود است اعم از خارجی و ایرانی. همچنین رنگ های تیره و روشن. یک نکته در مورد رنگ مو این است که هر چه شماره های رنگ مو به سمت پایین باشد تیره تر و هر چه به سمت بالا رود روشن تر است. به طور مثال n7 روشن تر ازn1 است.n1 رنگ مشکی پر کلاغی است. کسانی که موهای کوتاه تری دارند مثلاً اندازه موهایشان تا گردن می رسد به اندازه یک سوم از رنگ را استفاده کنند. ولی کسانی که موهای بلندتری دارند به نسبت بیشتری استفاده کنند. همچنین استفاده از رنگ مو به میزان پر پشت بودن مو هم بستگی دارد که شما بعد از یک بار استفاده قطعاً به میزان استفاده از رنگ مو به نتیجه مطلوب خواهید رسید. برای رنگ کردن مو ابتدا رنگ موی مورد نظر خود را که اصولاً به حالت تویوپ است در ظرفی که مورد استفاده شما نیست مثل ظرف یک بار مصرف، به داخل ظرف به میزانی که نیاز دارید بریزید و اکسیدان را کم کم اضافه کنید تا رنگ مو حالت شل پیدا نکند و به اندازه دو قطره آب که می توانید از سرنگ یا قطره چکان استفاده کنید به مواد اضافه کنید این باعث می شود رنگ شفاف تر شود. سپس با برس مو که مناسب رنگ کردن مو است مواد را مخلوط کنید تا به غلظت مناسب برسد. ابتدا دور گردن و کنار گوش و شقیقه ها  و پیشانی را با یک کرم مرطوب کننده چرب کنید و از یک پیشبند یا سفره  یکبار مصرف و دستکش یک بار مصرف استفاده کنید. سپس مو را به سه قسمت تقسیم کنید. قسمت اول کاسه سر (قسمت جلو مو به عقب)، قسمت دوم سمت گوش راست و قسمت بعدی سمت گوش چپ. موها را با گیره روی سر ببندید و سپس از پشت سر به صورت تیکه تیکه به اندازه نخ ضخیم کاموا موها را جدا و شروع به رنگ  کردن کنید در قدم بعد تیکه ای به همان صورت و از بالا به پایین برس کنید و روی موها بزنید و تکرار کنید تا به قسمت جلوی سر برسید قسمت جلوی سر را از ریشه به صورت کامل رنگ کنید. سپس کناره های گوش به صورت تیکه های مناسب جدا کرده و رنگ کنید. بعد  از اینکه تمام تیکه های مو را رنگ کردید اگر رنگ اضافی در ظرف موجود بود اضافی رنگ را با دست به تمام قسمت های مو ماساژ دهید تا رنگ کامل به خورد مو رود. سپس از کلاه رنگ یا در صورت نداشتن کلاه از یک پلاستیک بزرگ استفاده کنید و تمام قسمت های مو را  با کلاه می پوشانید. می توانید برای رنگ گرفتن کامل مو از سشوار استفاده کنید و به مدت دو دقیقه آن را روی مو بگیرید تا گرمای سشوار باعث شود رنگ کاملاً باز شود.

.........فناوری های امیدبخش

* جدید‌ترین خبر‌ها از کمپانی NVAccess: شرکت NVAccess، عرضه کننده صفحه‌خوان محبوب NVDA است که فعالیت‌هایش را تنها به توسعه و بهبود کیفیت این نرم‌افزار منحصر نکرده و در کنار این فعالیتِ اثر‌گذار و چشم‌گیر، در سایر حزوه‌های مرتبط با نابینایان هم سعی می‌کند به‌روز باشد و دستی بر آتش داشته باشد. از آنجا که NVDA یک صفحه‌خوانِ متن‌باز است و عملاً علاقه‌مندان این صفحه‌خوان در کنار طراحان اصلی به توسعه آن کمک می‌کنند، برای هماهنگ کردن این توسعه دهنده‌ها و دریافت ایده‌های جدید و معرفی برنامه‌های پیش رو و خلاصه تبادل نظر کاربران و توسعه دهندگان NVDA, شرکت NVAccess چند سالی است که یک رویداد سالانه آنلاین یا آن گونه که فرهنگستان نشین‌ها توصیه کرده‌اند، «برخط» را برگزار می‌کند. رویدادی که امسال علیرغم لغو شدن بسیاری از رویداد‌ها به علت کرونا، برخط بودنش باعث شده دچار تعویق نشود. «NVDA Con»، نام رویدادی است که همه ساله در فصل پاییز در بستری اینترنتی برگزار می‌شود. حالا هم چند وقتی است برنامه‌ریزی‌ها برای برگزاری این رویداد آغاز شده است. علاقه‌مندان به این رویداد برای دریافت اطلاعات بیشتر یا برنامه‌ریزی جهت ثبت نام به عنوان شنونده یا سخنران، می‌توانند به نشانی NVDACon.ORG مراجعه کنند. بدیهی است که تمامی بخش‌های این رویداد مثل هر سال فقط به زبان انگلیسی پی گرفته خواهد شد. همچنین کاربرانِ دوستدارِ NVDA می‌توانند با مراجعه به نشانی بالا، از آرشیو کنفرانس‌های سال‌های گذشته را هم دریافت کنند و بشنوند. در همین راستا، Derek, از کاربران و توسعه دهندگان NVDA که اگر پیگیرِ اتفاقات این صفحه‌خوان باشید حتماً با اسمش آشنا هستید، آرشیو این کنفرانس‌ها را بر روی Youtube هم بارگذاری کرده است. او برای راحتی کار کاربران نابینا، از قابلیت Autocaptioning این وبسایت هم که ویدئو‌ها را به شکل خودکار زیر‌نویس‌دار می‌کند، استفاده کرده است. لازم به یاد‌آوری نیست که در این قابلیت، قاعدتاً چون یک ماشین کار تشخیص صحبت‌ها و تبدیلشان به متن را انجام می‌دهد، در این میان اشتباهاتی هم به وجود می‌آید. Derek از کاربران داوطلب خواسته که با او در تصحیح متن‌هایی که Youtube به وسیله امکان Autocaptioning خود زیر‌نویس‌دار کرده، همکاری کنند. اگر انگلیسی می‌دانید و در عین حال وقت آزاد هم برای این همکاری به اندازه کافی دارید، آمادگی خودتان را برای همکاری با این پروژه داوطلبانه از طریق ایمیل به اطلاع کمیته سازمان‌دهی کنفرانس‌های NVDA برسانید.

NVAccess اخیراً یک وبسایت و گروه جالب توجه را هم معرفی کرده است که شاید مرور فعالیت‌هایشان خالی از لطف نباشد. تیم Accessible Graphs, مشغول طراحی بستری هستند که دسترسی نابینایان به گراف‌ها را تسهیل می‌کند. آنها قرار است شرایطی را فراهم کنند که نابینایان بتوانند به کمک راهنما‌های صوتی و لمسی، محتوای گراف‌ها را از زیر نظر بگذرانند. تکمیل این پروژه جاده ورود نابینایان به شاخه‌های مختلف علمی نظیر ریاضیات، آمار یا مهندسی نرم‌افزار را به طرز قابل توجهی هموار خواهد کرد. اگر علاقه‌ای به دانستن در باره این پروژه دارید، به نشانی Accessiblegraps.org سری بزنید و از امکانی که برای آزمایشِ آنچه که تا به حال طراحیش به سر‌انجام رسیده در صفحه اصلی وبسایت تعبیه شده، استفاده کنید.

.........هشتگ

* از بازگشایی مدارس تا صحبتهای مجیدی 

هشتگ این هفته را با بازگشایی مدارس آغاز می کنیم که داغترین بحث فضای مجازی در روزهای گذشته بود چگونگی بازگشایی مدارس اظهارات مسوولان و دست اندرکاران وزارت آموزش و پرورش در خصوص چگونگی بازگشایی مدارس، چگونگی رعایت پروتکلهای بهداشتی و مشکلات و سختیهای آموزش غیر حضوری از اهم موارد مطرح شده در فضای مجازی بود بسیاری بازگشایی مدارس رو عامل دیگری بر شیوع بیشتر کرونا می دانستند و عده ای معتقد بودند آسیبهای حضور دانش آموزان در خانه از کرونا خطرناکتر است.

* آقای مجید مجیدی خیلی آقایی!

کاربران فضای مجازی به سخنان جسورانه مجید مجیدی در انتقاد از تحریم‌های آمریکا علیه ایران در جشنواره فیلم ونیز واکنش نشان دادند

مجید مجیدی در هفتاد و هفتمین جشنواره فیلم ونیز ۲۰۲۰ در نشست خبری فیلم خورشید، وقتی تریبون را در اختیار گرفت، درباره تحریم‌های آمریکا علیه ایران ایراد سخن کرد. او گفت:

"ما ۴۰ سال است که تحریم آمریکا هستیم. ما در این شرایط کرونایی که درد مشترک جهانی است و یکی از معضلات ما دارو است و در این شرایط سخت دارو وارد ایران نمی‌شود چرا که تحریم آمریکا است و مردم به دلیل تحریم‌های غیر انسانی مجبور به زندگی در این شرایط سخت هستند. متاسفانه کشور‌های اطراف ما، عراق، افغانستان، پاکستان، ترکیه که هر کدام کشور‌هایی هستند که به نوعی در جنگ بوده‌اند و در واقع ما در منطقه‌ای که پر از بحران است زندگی می‌کنیم که متاسفانه آسیب‌هایی دارد که بیش از هر چیزی این آسیب‌ها به کودکان و خانواده‌های بی‌بضاعت می‌رسد و بیش از پیش فقیر و فقیرتر می‌شوند و مشکلات و معضلات اجتماعی برای همه جوامع به خصوص کشور ما و کشور‌های اطراف درست می‌کنند".

* مخالفت فیسبوک با پخش زنده مراسم مرگ خودخواسته بیمار فرانسوی

درخواست پخش ویدئو زنده مرگ خود خواسته یک شهروند فرانسوی از فیسبوک، پس از مخالفت رئیس جمهور این کشور، با مخالفت مسئولین این شبکه اجتماعی همراه شدفیسبوک روز شنبه اعلام کرد اجازه پخش زنده مراسم مرگ خودخواسته (اتانازی) شهروند فرانسوی مبتلا به بیماری نادر از طریق این شبکه اجتماعی را نخواهد داد.فیسبوک در حالی مخالفت خود با پخش زنده این مراسم را اعلام کرد که پیشتر نیز درخواست «آلاین کوک» با مخالفت امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه روبه رو شده بود. آلاین شهروند مبتلا به یک بیماری نادر پیشتر اعلام کرده بود که از هرگونه معالجه امتناع کرده و از خوردن و آشامیدن نیز خودداری خواهد کرد. کوک ۵۷ ساله که از عارضه نادر چسبندگی دیواره رگ‌های قلب رنج می‌برد روز جمعه اعلام کرده بود بر این باور است که تنها یک هفته زنده است و قصد دارد از صبح روز شنبه مرگ خود را از طریق لایو فیسبوک به صورت زنده پخش کند. این مرد میانسال در نامه‌ای از مکرون خواسته بود تا اجازه دهد در آرامش بمیرد که پاسخ منفی رئیس جمهور فرانسه را به همراه داشت. رئیس جمهور فرانسه در پاسخ نامه این مرد نوشته بود که طبق قوانین فرانسه اجازه موافقت با چنین خواسته‌ای را نداردشبکه اجتماعی فیسبوک نیز روز شنبه اعلام کرد که با توجه به قوانین خود اجازه پخش مراسم زنده مرگ خودخواسته این مرد فرانسوی را نخواهد داد. در بخشی از بیانیه فیسبوک آمده: «قوانین ما اجازه نمایش تلاش افراد برای خودکشی را نمی‌دهد.« کوک نیز در ویدئویی که از او منتشر شده گفت: « بیماری من به مرحله‌ای رسیده که غیرقابل تحمل است. شب‌ها پنج تا شش بار از خواب بلند می‌شوم. اکنون در آخرین مرحله بیماری قرار ندارم، اما می‌دانم درمانی نیز برای من وجود ندارد؛ بنابراین طبق قانون لئونتی ( حمایت از پایان دادن بیماران با شرایط خاص پزشکی به زندگی خود)  خواهان آن هستم تا در آرامش بمیرم.

...........کشکول

* جدول کلاسیک: برای پیدا کردن رمز 25 حرفی ما باید به 25 سؤال پاسخ دهید و حروف اول پاسخها را پشت هم بچینید تا رمز جدول، که سخنی از دیل کارنگی بدست آید. سؤالات: 1.قوت (چهار) 2. رنج و محنت (دو) 3. شاخه ای از فیزیک (پنج) 4. فیلمی از مسعود طباطبایی (شش) 5. نقاش فرانسوی (چهار) 6. پدربزرگ (سه) 7. ستم و بی داد (سه) 8. دیوانگی (پنج) 9. مقیاس قدیمی طول (دو) 10.ولی (سه) 11. از قله ها (سه) 12. مزد (چهار) 13. نوبت کاری (چهار) 14. گفتگوی اینترنتی (دو) 15.درنگ کردن (چهار) 16.خرس فلکی (دو) 17. انسان (سه) 18. منطقه ای در آلمان (سه) 19. برگ برنده (دو) 20. اعتقاد (چهار) 21. اصلاح کردن جامه (سه) 22.بیماری (دو)23. پایین تر و زیرتر (چهار)24. شهرهای برزیل (سه)25. تصدیق روسی(دو).شما تا چهارشنبه هفته جاری فرصت دارید رمز جدول را با شماره پیامک 3000465040 به ما اعلام کنید. رمز جدول هفته گذشته: بی گمان حسین دری از درهای بهشت است.

پاسخ سؤالات جدول هفته گذشته: 1. بخشش 2. یا 3. گرانبها 4.مهمیز 5. اسپانسر 6. ننر 7. حضرت ابراهیم 8. سیستم 9. یاقوت 10.نریان 11. دق 12. رودل 13. یزد 14. الا 15.زر 16.دیاپازن 17. راد 18. هیراتیک 19. آوانس 20. یون 21. بلوف 22.هراش 23. شب بو 24. تله پاتی 25. اشد 26. سرطان 27. تذکر.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *