شناسه خبر: 21683 منتشر شده در مورخ: 1399/6/20 ساعت: 00:04 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه پنجشنبه 20 شهریور 1399

روزنامه پنجشنبه 20 شهریور 1399

عناوین امروز: افتتاح نخستین مسیر کوهستانی ویژه ی نابینایان - رئیس جمهور: هیچ خانواده و دانش آموزی را اجبار به آموزش حضوری نمی کنیم - پیش‌دبستانی اشتهای متغیری دارند/ نگران بد غذایی فرزندتان نباشید - انتخاب یک وزیر نابینا در کابینه جدید تونس - فراخوان طراحی بنای یادبود و آرامگاه سیامند رحمان - مرد به صورت همسرش سیلی زد؛ زن هم با چاقو او را کشت - چاردیواری

روزنامه «ایران سپید»

پنجشنبه 20 شهریور 1399

21 محرم 1442

10 سپتامبر 2020

سال بیست و چهارم شماره 6509

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

........عناوین این شماره...... 

افتتاح نخستین مسیر کوهستانی ویژه ی نابینایان

رئیس جمهور: هیچ خانواده و دانش آموزی را اجبار به آموزش حضوری نمی کنیم

پیش‌دبستانی اشتهای متغیری دارند/ نگران بد غذایی فرزندتان نباشید

انتخاب یک وزیر نابینا در کابینه جدید تونس

فراخوان طراحی بنای یادبود و آرامگاه سیامند رحمان 

مرد به صورت همسرش سیلی زد؛ زن هم با چاقو او را کشت

چاردیواری

..............ویژه

* افتتاح نخستین مسیر کوهستانی ویژه ی نابینایان

شهرداری منطقه 22 تهران برای استفاده ی نابینایان از تفرجگاه های طبیعی, به فکر مناسب سازی 4 منطقه ی کوهستانی افتاده و در این زمینه اقدامات مثبتی انجام داده است.
معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری منطقه ۲۲ تهران، درباره مناسب‌سازی یک مسیر از چهار مسیر کوهستانی دیارگاه تیناز، توضیح داد: مجموعه‌ای تحت عنوان دیارگاه تیناز حد فاصل بوستان جنگلی لتمال کن تا بوستان آبشار به مساحتی حدود ۱۵ هکتار درحال ساماندهی است. نحوه طراحی این مجموعه کوهستانی مناسب پیاده روی و حرکت به سمت ارتفاعی نظیر بام تهران است.
وی ضمن اشاره به طراحی و ساخت سه مسیر پیاده روی حد فاصل بوستان لتمال کن تا بوستان آبشار در دیارگاه تیناز، گفت: مسیر چهارمی به طول یک کیلومتر درنظرگرفته شده که منطبق بر استاندارد‌های روز دنیا درحال مناسب سازی برای استفاده نابینایان است. این مسیر، نخستین مسیر کوهستانی ویژه نابینایان در شهر تهران است. 
 
* ورود بهزیستی و پلیس به بحث مشاوره‌های مجازی 
 
مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی بهزیستی کشور ضمن درخواست از مردم برای اعتماد نکردن به آگهی‌های مشاوره‌ در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی گفت: بهزیستی در تفاهمنامه‌ای با پلیس فتا به این موضوع ورود کرده است.
بهزاد وحیدنیا در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: تفاهمنامه‌ای با پلیس فتا داریم تا مشاوره‌ها از طریق فضای مجازی ساماندهی شوند.
وی با اشاره به تدوین دستورالعملی برای ارائه خدمات مشاوره از طریق فضای مجازی تصریح کرد: افراد یا گروه‌هایی که برای کار مشاوره، پروانه حرفه ای ندارند و از طریق فضای مجازی وارد این کار می شوند، تخلف صنفی محسوب می شود.
وحیدنیا تأکید کرد: بهزیستی در قالب وظایف حاکمیتی خود به چنین مواردی ورود پیدا خواهد کرد؛ کار مشاوره، کار تخصصی و دارای استانداردهای خاصی است و لازم است که استانداردهای خدمات مشاوره مجازی توسعه یابد.
مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی بهزیستی کشور یادآور شد: سازمان بهزیستی کشور پیش از این سامانه مشاوره مجازی داشته اما تقاضا زیاد است و نیاز به ساماندهی مجدد دارد. بهزیستی در نظر دارد سامانه جامع مدیریت خدمات روانشناسی را طراحی کند تا در این قالب بخشی از خدمات مجازی با گستره بیشتری ارائه شود.
بهزادنیا افزود: هرچه خدمات روانشناسی از شکل حضوری به سمت شکل غیرحضوری پیش می‌رود، به همان اندازه باید استانداردها بیشتر مورد تامل قرار گیرند؛ انتقال مناسب مطالب و چهره به چهره جزو الزاماتی است که در اصول روانشناسی باید به آن توجه شود.
وی گفت: چه بخواهیم و چه نخواهیم در جامعه امروز، مشاوره مجازی بسیار پررنگ شده و با توجه به این تغییرات، ممکن است تهدیداتی از طریق مشاوره آنلاین متوجه افراد شود. مسائلی در خدمات مشاوره مجازی وجود دارد از آن جمله که چطور می‌توان به آدمهایی که شناختی از آنها نداریم، اعتماد کرد چراکه هویت افراد در فضای مجازی مشخص نیست.
مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی بهزیستی کشور اظهار داشت: خدمات مشاوره مجازی با دو بُعد اخلاقی و توانمندی ارائه‌دهندگان خدمت روبرو است و اگر این خدمات به درستی ارائه نشوند، آسیب به گیرندگان خدمت بسیار گسترده‌تر خواهد بود.
بهزادنیا با بیان اینکه محدودیت‌های زیادی در ارائه خدمات مشاوره مجازی وجود دارد، گفت: توصیه می‌کنیم مردم از این مشاوره‌ها استفاده نکنند مگر آنکه مطمئن شوند که این خدمات تحت نظارت بهزیستی و موثق است و امکان شکایت و رصد عملکرد آنها وجود دارد.
وی افزود: پیش‌نویس دستورالعمل فعالیت سامانه‌های مجازی مشاوره، نوشته شده و در حال چکش‌کاری است تا این سامانه‌ها تحت نظارت سازمان بهزیستی کشور مدیریت شوند تا هر کسی نتواند وارد این حیطه شود.
بهزادنیا تأکید کرد: برای ارائه خدمات مشاوره مجازی، لازم است که زیرساختهای الکترونیکی مربوطه فراهم شود و این خدمات تجهیزات خاص خود را می طلبند و حداقل سه ماه زمان لازم دارند.
 

.............اخبار روز

* رئیس جمهور: هیچ خانواده و دانش آموزی را اجبار به آموزش حضوری نمی کنیم

روحانی: شرایط ما با کشورهای دیگر متفاوت است خواهش می کنم در زمینه بازگشایی ها شرایط کشور مارا با کشورهای دیگر مقایسه نکنند
سلامت دانش آموزان و دانشجویان اصل اول است و اولویت دوم این است که از درس عقب نمانند و اجبار هم در هیچ زمینه ای نیست
هیچ خانواده و دانش آموزی را اجبار به آموزش حضوری نمی کنیم. آنچه مهم است از نظر ما این است که هیچ درب مدرسه و دانشگاهی بسته نمی شود
 
* وزارت صمت: گرانی خودرو بیشتر بحث روانی دارد
سرپرست وزارت صمت:
سیستم ثبت نام خودرو در شرکت های خودروسازی بیشتر می‌شود.
روزانه ۳۶۰۰ خودرو تولید می شود که نسبت به سال قبل ۲۵ درصد رشد داشته است.
در حوزه تحویل خودرو‌ها ۳ درصد رشد داشته‎ایم و از آغاز سال ۹۹ تا به امروز حدود ۳۴۲ هزار خودرو تحویل دادیم.
 
* صالحی: در حال ساخت سالن مدرن‎تری در دل کوه‎های اطراف نطنز هستیم
رئیس سازمان انرژی اتمی:
کارهای مقدماتی را در تأمین تجهیزات و راه اندازی مقدماتی یکسری سالن‎هایی تولید سانتریفیوژهای پیشرفته شروع کرده‎ایم.
در خصوص شناسایی عوامل خرابکاری در تأسیسات هسته‌ای نطنز شورای عالی امنیت ملی اظهار نظر می‎کند./ آنا
 
* درخواست ۴۰۰۰ میلیاردی شهرداری از دولت برای اورهال کردن قطارهای مترو
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران:
حدود ۳۰۰۰ میلیارد تومان منابع مالی از طریق اوراق مشارکت برای سال ۹۷ و ۹۸ تأمین شد، اما عنقریب است که نامه شهردار تهران در خصوص اجازه انتشار۴۰۰۰  میلیارد تومان برای اورهال کردن ۴۴ قطار متروی فرسوده به دست شما برسد.
 ۱۵۰۰ دستگاه واگن کسری داریم که اگر تأمین شود تعداد جابجایی مسافران از دو میلیون نفر به ۶  الی ۷ میلیون سفر می‌رسد./ ایسنا
 
* بازدید معاون اول رئیس جمهور از سه مدرسه
دکتر اسحاق جهانگیری: خانواده ها مختارند از سه روش ترکیبی آموزشی یعنی حضوری، مجازی و تلویزیونی که برای آنها اطمینان بخش تر است در سال جدید تحصیلی استفاده کنند/ پاد
 
* ترامپ معترضان آمریکایی را «آدم‌کش» خواند 
رئیس‌جمهور آمریکا:
معترضان مسالمت‌جو» یعنی آنچه جو خواب‌آلود [جو بایدن] و دموکرات‌ها می‌گویند، نیستند.
آنها آدم‌کش هستند و همه این اتفاقات در شهرهایی رخ می‌دهد که توسط دموکرات‌ها اداره می‌شوند.
با من تماس بگیرید و از دولت فدرال درخواست کمک کنید؛ ما مشکلات شما را ظرف چند دقیقه حل خواهیم کرد.
 
* یک شبکه ژاپنی: ظریف به زودی به اروپا سفر می‌کند
یک شبکه ژاپنی مدعی شد که وزیر امور خارجه کشورمان برنامه دارد به زودی به اروپا سفر کند. 
این شبکه اعلام کرد که طبق اطلاعاتی که به دست آورده است، ظریف برنامه دارد سفری به اروپا داشته باشد. 
این اقدام احتمالا هدف منصرف کردن قدرت‌های اصلی اروپا از موافقت با تلاش‌های آمریکا برای بازگردانی تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را در بر دارد. 
منابع دیپلماتیک می‌گویند که تدارکات سفر وزیر امور خارجه ایران در حال انجام شدن است که از هفته بعد آغاز می شود و در حال حاضر ظریف برنامه دارد به کشورهایی از جمله فرانسه،  آلمان،  ایتالیا و اسپانیا سفر کند./ ایسنا
 

............بهداشت و سلامت

* پیش‌دبستانی اشتهای متغیری دارند/ نگران بد غذایی فرزندتان نباشید

عضو انجمن تغذیه ایران گفت: والدین این نکته را در نظر داشته باشند که دوره پیش دبستانی بخشی از سیر تکاملی کودک و گذراست بر این اساس نباید نگران بدغذایی آنها باشند.
به نقل از ایرنا، سید ضیاءالدین مظهری افزود: دوران پیش‌دبستان دوران دشواری برای والدین است چرا که آن‌ها نگران کاهش اشتهای کودک خود هستند و جدال بر سرغذا خوراندن به کودک، جدالی بی‌حاصل است. هیچ کودکی را نمی‌توان به زور وادار به غذا خوردن کرد.
مظهری افزود: در این مرحله از دوران زندگی، ایجاد تنوع غذایی و همچنین تهیه مواد غذایی مغذی و سالم برای کودک بهترین راه تأمین نیازهای تغذیه‌ای وی است و توسل به زور و اجبار نه تنها فایده‌ای نخواهد داشت بلکه باعث می شود کودک از غذا نخوردن به عنوان حربه‌ای برای مقابله با والدین خود استفاده کند.
این متخصص تغذیه با بیان اینکه کودکان پیش‌دبستانی اشتهای متغیری دارند و حجم معده آنها نیز کم است، افزود: بهتر است غذای آنها را در حجم کم، اما در وعده‌های مکرر در طول روز تهیه کرد و  کودک پیش‌دبستانی به جزء وعده‌های اصلی غذا نیاز به میان وعده‌ها هم دارد. این میان‌وعده‌ها باید حاوی مواد مغذی باشند و از نظر زمانی طوری به کودک داده شوند که در عین کمک به دریافت کامل مواد غذایی روزانه، باعث بی‌اشتهایی و اختلال در صرف وعده‌های اصلی غذا نشوند.
وی افزود: کمبود ید و آهن از مهمترین مشکلات تغذیه بویژه در کودکان کشور است و این کمبودها باعث می‌شود در آینده افراد مولد و خلاق نباشند.
وی با بیان اینکه مصرف آهن باعث کاهش میزان ابتلا به بیماری‌ها و بهبود قدرت تمرکز ذهنی کودکان کم خون می‌شود، گفت: در چند دهه اخیر در کشورمان تخصیص یارانه‌های غیرهدفمند به محصولات غذایی‌ مانند روغن، برنج، شکر و دیگر درشت مغذی‌ها، ضمن بر هم زدن الگوهای غذایی سنتی، شیوع چاقی و بسیاری دیگر از مشکلات تغذیه‌ای را به دنبال داشته است.
مظهری ادامه داد: این مسأله با توجه به الگوپذیری کودکان از برنامه غذایی خانواده، توانسته است عادات غذایی ناصحیحی در آن‌ها ایجاد کند و هنوز استفاده از کارت پایش رشد چندان جدی گرفته نمی‌شود.
 
* انتظار سرایت کمتر آنفلوآنزا در سال کرونایی
 
نایب رئیس انجمن داروسازان ایران، گفت: با توجه به استفاده از ماسک، فاصله‌گذاری اجتماعی، استفاده از مواد ضدعفونی کننده و...، انتظار داریم که امسال آنفلوآنزا سرایت کمتری داشته باشد.
به نقل از ایسنا، دکتر علی فاطمی افزود: قرار بود که از ۲۰ شهریور به بعد و یا در اواخر شهریور ماه توزیع عمومی واکسن آنفلوآنزا آغاز ‌شود. در حال حاضر هم برخی از شرکت‌های پخش در انبارهایشان واکسن آنفلوآنزا را موجود دارند و از داروخانه‌ها هم سفارش گرفته‌اند، اما اعلام کردند که منتظر دستور سازمان غذا و دارو هستیم تا توزیع را آغاز کنیم.
فاطمی تأکید کرد: از مردم می‌خواهیم که از روز اولی که واکسن آنفلوآنزا در داروخانه‌ها توزیع می‌شود، برای دریافت آن به داروخانه‌ها هجوم نیاورند. هم اکنون بسیاری از افراد به داروخانه‌های ما مراجعه و اصرار می‌کنند که بیعانه دهند تا برایشان واکسن را نگه داریم، اما این اقدامات شدنی نیست. فعلا هنوز واکسن در سطح وسیع در داروخانه‌ها توزیع نشده است.
وی با بیان اینکه به هر حال باید توجه کرد که واکسن به اندازه تمام جمعیت وجود ندارد، گفت: بنابراین اولویت تزریق واکسن آنفلوآنزا باید با افراد در معرض ریسک باشد. مانند افراد سالمند بالای ۶۵ سال و کودکان بین شش ماه تا دو سال، زنان باردار، افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای اعم از قلبی، ریوی، خونی و...، افراد چاقی که BMI بالای ۴۰ دارند، باید واکسن آنفلوآنزا را تزریق کنند. زیرا اگر این افراد به آنفلوآنزا مبتلا شوند، ممکن است که بیماری‌شان شدید شده و حیات‌شان به خطر افتد.
فاطمی افزود: در عین حال باید توجه کرد که امسال یک سال خاص است و مردم بیش از گذشته مسائل بهداشتی را رعایت کرده‌اند. با توجه به استفاده از ماسک، فاصله‌گذاری اجتماعی، استفاده از مواد ضدعفونی کننده و...، انتظار داریم که امسال آنفلوآنزا سرایت کمتری داشته باشد، اما مردم بیشتر از قبل به دنبال واکسن آنفلوآنزا هستند. این موضوع به دلیل ترس از کرونا است. اما امسال احتمال ابتلا به آنفلوآنزا بسیار کمتر است و مردم باید نگرانی‌های بی‌جا را کنار بگذارند تا داروخانه‌ها واکسن آنفلوآنزا را به دست کسانی که واقعا در معرض خطر هستند، برسانند. 
یکی از توصیه‌هایی که می‌شود این است که افرادی که سیستم ایمنی‌شان ضعیف شده، واکسن آنفلوآنزا را دریافت کنند.  مبتلایان به بیماری‌های ویروسی و کرونا نیز  بدن‌شان ضعیف است و بهتر است که واکسن را دریافت کنند. زیرا ممکن است مخاطرات آنفلوآنزا در این افراد بیش از افراد عادی باشد.
 

...........از شش نقطه جهان

* انتخاب یک وزیر نابینا در کابینه جدید تونس

اتفاق آن‌قدر بزرگ و قابل توجه است که برایش یک هفته دیگر پایان قصه زندگی مارک ریکوبونو را به تعویق بیندازیم. در روزگاری که همنوعان نابینای ما در ایران برای حقِ نشستنِ نابینایان ایرانی بر صندلی مجلس چانه می‌زنند و متولیان اداره کشور ما، حضور یک فردِ چهل ساله را نشان از جوان‌گرایی در کابینه می‌دانند، در سوی دیگر خاور میانه، در شمال آفریقا و در کشور تونس، وزیری انتخاب می‌شود که هر دوانه است. هم نابینا است و هم جوان. این روز‌ها آن قدر در باره‌اش در رسانه‌ها مطلب و خبر و تحلیل نوشته شده که اسمش را حتماً دیگر یاد همگی ما یاد گرفته‌ایم. «ولید زیدی»، نابینا است و هنوز ۳۴ سالگی را پر نکرده است. دکترای ادبیات دارد با گرایش بلاغت. در دانشگاهی به نام منوبه در تونس مشغول تدریس بود که هشام المشاشی، نخست‌وزیر تونس او را به عنوان وزیر فرهنگ کابینه خودش به مجلس معرفی کرد. در فاصله بین معرفی تا جلسه رأی اعتماد، ولید خیلی تلاش کرد که بتواند از پذیرش این بار بر روی دوش خود امتناع کند اما دیدار «قیس سعید»، رئیس جمهوری تونس و تقاضای شخص رئیس جمهوری او را مجاب کرد که صندلی دانشگاه را با وزارت تاخت بزند. اما این ولید زیدی کیست که حالا پا جای پای یکی مثل طه حسین گذاشته؟

زیدی متولد ۱۹۸۶ است. ۳۰ آوریل به دنیا آمده و در دو سالگی هم به کل نابینا شده. تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در دو مرکز ویژه نابینایان پشت سر گذاشته است. اولی را در مرکزی در شمال تونس و دومی در جنوب. در دانشگاه هم ادبیات خوانده و این رشته را تا ته خط پی گرفته است و در همان دانشگاهی که از رساله دکتری دفاع کرده، کسوت استادی را هم بر تن کرده است. این، تنها گوشه‌ای از توانمندی‌ها و فعالیت‌های ولید زیدی است. قرآن را از بر می‌خواند. موسیقی می‌داند و پنجه‌اش با عود و حنجره‌اش هم با آواز آشنا است. شعر و ترانه هم می‌سراید. سال‌ها است که به عنوان فعال حقوق نابینایان، در مجامع مختلف بین‌المللی ظاهر می‌شود. خلاصه که با این سن کم، سوابق قطوری برای خودش دست و پا کرده است. هفته گذشته پارلمان تونس به انتخاب نخست‌وزیر اعتماد کرد و او حالا یک هفته است که لقب دومین وزیر نابینای جهان اسلام را به خود اختصاص داده است. زیدی رساندن محتوای فرهنگی به نقاط دور‌دست و تقویت بستر‌های فرهنگی مناطق دور افتاده در تونس را به عنوان اولویت‌های خود در دوران وزارتش مطرح کرده است. در باره ولید زیدی و اتفاقی که هفته پیش برایش رخ داده اگر بیشتر می‌خواهید بدانید، پادکست امروز ایران سپید را از دست ندهید.
 

..........ورزشی

* فراخوان طراحی بنای یادبود و آرامگاه سیامند رحمان 

کمیته ملی پارالمپیک با همکاری شورای اسلامی شهر و شهرداری اشنویه در نظر دارد بنای یادبود و آرامگاه قهرمان ارزنده پارالمپیک ایران و جهان، زنده یاد سیامند رحمان را طراحی و احداث نماید.
به همین منظور و جهت دریافت ایده های مختلف، از کلیه طراحان و معماران دعوت می شود حداکثر تا ۱۲ مهر ماه سال جاری، طرح های پیشنهادی خود را بر مبنای اطلاعات طرح که در پی می آید ،به کمیته ملی پارالمپیک ارسال نمایند.
معرفی اجمالی محل پروژه:
- عرصه اختصاص داده شده به پروژه در شهر اشنویه و در پارک جنگلی قلاتوک، محل فعلی مقبره مرحوم سیامند رحمان قرار دارد.
معیارهای عمومی مد نظر در پروژه:
- طرح ارسالی می بایست کاملا منحصر به فرد، شاخص، با هویت معماری ایرانی و دارای ویژگی های لازم متناسب با شرایط خاص سایت از نظر ابعاد، اندازه و مواجهه خلاقانه با شخصیت ورزشی زنده یاد سیامند رحمان باشد.
- المان طراحی شده  برای آرامگاه می بایست مناسب شخصیت پرآوازه زنده یاد سیامند رحمان باشد
- با توجه به خصوصیت بارز اخلاقی زنده یاد سیامند رحمان و ملقب بودن وی به پهلوان خندان، در طراحی المان از این گزینه نیز استفاده شود
- المان طراحی شده می تواند در برگیرنده مجموعه ای از طرحهای متناسب با ورزش افراد دارای معلولیت و جنبش پارالمپیک باشد.
* تولید و نمایش عمومی نشان های بازی های پارالمپیک لس آنجلس
 
کمیته برگزاری بازی های المپیک و پارالمپیک لس آنجلس ۲۰۲۸، پس از رونمایی از لوگوی دیجیتال این رویدادها، از نشانهای تولید شده بر اساس لوگوی این بازی ها رونمایی کرد.
این نشان ها در ۲۶ نمونه و مطابق با طرح لوگوی این بازی ها تولید شده و از این نمونه ها، پنج نشان برای بازی المپیک و یک نشان برای بازی های پارالمپیک قابل خرید برای علاقه مندان است که ارزشی برابر ۹ تا ۱۵ دلار دارد.
همزمان با تولید نشان‌های المپیک ۲۰۲۸، اقلامی نظیر تیشرت، کلاه و سوئیشرت های منقش به طرح المپیک برای 
 

...........حوادث

* مرد به صورت همسرش سیلی زد؛ زن هم با چاقو او را کشت

ایران نوشت: شامگاه دوشنبه ۱۶ شهریور ساعت از ۱۰ گذشته بود که صدای تلفن اورژانس به صدا درآمد. زن جوانی گریان و وحشتزده درخواست کمک کرد و گفت همسرم با چاقو زخمی شده خون زیادی از بدنش می‌رود هرچه سریع‌تر خودتان را به اینجا برسانید.
دقایقی بعد مأموران اورژانس وارد خانه مرد ۴۰ ساله شدند، نخستین بررسی‌ها نشان می‌داد وی بر اثر اصابت چاقو به قلبش مجروح شده است. بلافاصله وی به بیمارستان منتقل شد، اما بر اثر شدت خونریزی جان باخت. بدین ترتیب موضوع به مأموران کلانتری ۱۹۰ مجیدیه اعلام شد.
در حالی که مأموران هنوز از علت این حادثه اطلاعی نداشتند، به تحقیق از همسر وی و همسایه‌ها پرداختند. نخستین بررسی‌ها نشان می‌داد ساعتی قبل از این حادثه صدای دعوا و درگیری زوج جوان در خانه شنیده شده بود؛ بنابراین احتمال ارتکاب قتل از سوی زن جوان قوت گرفت.
شکیلا که شوکه و وحشتزده بود در بازجویی‌ها به قتل شوهرش اعتراف کرد و گفت: من همسر دوم بابک بودم. او چند سال قبل همسر اولش را طلاق داده بود و حدود ۲ سال قبل با من که از همسایه‌هایشان بودم ازدواج کرد. بابک و همسر اولش بچه‌دار نمی‌شدند و سر همین موضوع اختلاف داشتند تا اینکه مدتی بعد یک نوزاد پسر را به فرزندی گرفتند، با این حال زندگی‌شان به سامان نرسید و طلاق گرفتند. الان پسرشان ۷ ساله شده و بعد از جدایی با مادرش زندگی می‌کند.
زن جوان با گریه ادامه داد: مدتی بود که بابک اصرار داشت پسرخوانده‌اش را نزد خودش بیاورد و با ما زندگی کند، اما من از این موضوع ناراحت بودم و راضی به این کار نمی‌شدم. شب حادثه، داخل آشپزخانه در حال آماده کردن غذا بودم که بابک به آشپزخانه آمد و دوباره موضوع بچه را و اینکه باید با ما زندگی کند، پیش کشید خیلی عصبانی شدم و با پرخاش جواب منفی دادم. اما او وقتی مخالفت مرا دید، ناگهان با عصبانیت سیلی محکمی به گوشم زد. من که از این برخورد بابک شوکه شده بودم و انتظار چنین برخوردی را نداشتم، یک لحظه چنان عصبانی شدم که انگار خون به مغزم نرسید و با چاقویی که در دست داشتم، ضربه‌ای به قلب همسرم زدم. بابک ناگهان روی زمین افتاد و زمانی که خون را دیدم به خودم آمدم و متوجه شدم چه اشتباه بزرگی مرتکب شده‌ام.جیغ کشیدم و از همسایه‌ها کمک خواستم. حتی خودم با اورژانس تماس گرفتم و به همراه همسرم به بیمارستان رفتم، فکر نمی‌کردم یک لحظه عصبانیت چنین فاجعه‌ای رقم بزند.
زن جوان به اتهام مباشرت در قتل روانه اداره دهم پلیس آگاهی پایتخت شد. بازپرس مرادی از شعبه دوم دادسرای امور جنایی تهران، دستور انتقال زن جوان به پزشکی قانونی برای بررسی صحت روانی متهم را صادر کرد.
 

..........چاردیواری

* با سلام و درود به خوانندگان روزنامه ایران سپید با آرزوی سلامتی برای شما متأسفانه مجبوریم در این شرایط  از روزنامه ایران سپید به عنوان روزنامه آنلاین یاد کنیم تا انشاا... در اولین فرصت بتوانیم روزنامه را مجدد به شکل بریل منتشر کنیم و در دسترس عزیزان قرار دهیم. همانطور که برخی از دوستان ما برای این روزنامه اظهار دلتنگی کرده اند از جمله آقای رحیمی از تبریز، ایشان ضمن پرسش هایی درباره مستمری گفته اند که "یواش یواش ایران سپید بریل به فراموشی سپرده می شود".  قطعاً اینگونه نیست به محض اولین فرصتی که مجوزهای سلامتی را اخذ کنیم اقدام به انتشار بریل خواهیم کرد. آقای مداحیان از دزفول ضمن پرسش از چگونگی نگهداری میوه و سبزیجات از طریق پادکست در خصوص آموزش پاورلیفتینگ پرسش داشته اند که به طور دقیق نمی دانیم که منظورشان از آموزش این ورزش چیسا؟ ولی حتماً به آقای سرمدی ارجاع خواهد شد. دوست دیگری؛ آقای یدا... ستوده درخواست آموزش اینترنت در بخش آموزشی پادکست را کرده اند که البته قبل از اینکه بخواهیم پاسخی در هفته های آینده به طور مشخص به این خواسته بدهیم اعلام می کنیم که انواع و اقسام بسته های آموزش اینترنت لحاظ شده و در دسترس دوستان است و ما صرفاً سعی می کنیم آموزش هایی را در پادکست ایران سپید بگنجانیم که کمتر در دسترس دوستان است. با این توضیح که آموزش اینترنت هم از طریق دو یا سه جلسه قابل فراگیری نیست و افرادی که علاقه مند هستند حتماً باید آموزش های مفصل تری در این زمینه ببینند. دوستان دیگری برای ما کامنت گذاشته اند از جمله خانم اسما و با اشاره به اینکه در مقطع دکتری در دانشگاه دولتی تحصیل می کنند گله کرده اند که چرا فقط شهریه آموزشی برای دانشجویان غیر دولتی پرداخت می شود و از کمک به دانشجویان دولتی خودداری شده است. اینگونه نیست در  آیین نامه ماده 9 هم پیش بینی شده است که به دانشجویان دانشگاه های دولتی کمک هزینه های تحصیلی پرداخت شود و به آنها از طریق دیگری حمایت خواهد شد. از جمله تخصیص وسایل کمک آموزشی و کمک هزینه تحصیلی که قطعاً شامل دانشجویان مقطع دکتری هم خواهد شد. دوست دیگری کامنت گذاشته اند که ثبت نام خودرو معلولان به چه شکل است. در حال حاضر عنوان و خدمتی به نام ثبت نام برای خودرو معلولان وجود ندارد چون خودروهای مناسب سازی شده نه اجازه ورود دارند و نه امکان تولید داخل کشور آن هم به علت عدم استقبال خودروسازان دولتی از این امر؛  به هر حال فعلاً ما چیزی به عنوان ثبت نام برای دریافت خودروی معلولان نداریم. دوست دیگری از استان اصفهان برای ما در بخش نظرات سایت ایران سپید نوشته اند که" یک فرزند 9 ساله معلول دارند و 9 ماه است که بسته کمک معیشتی دریافت نکرده اند"  این توضیح خیلی کلی است و همانطور که بارها تأکید کرده ایم با این توضیحات کلی ما نمی توانیم به کسی کمک کنیم و اطلاعات دقیقی در اختیارشان قرار دهیم لطفاً اگر حتی نمی خواهید اسم خودتان را درج کنید شرح درستی از شرایطتان بدهید که حداقل بتوانیم پاسخ روشن تری به شما دوستان عزیز ارائه دهیم. از این دست نظرات زیاد داریم که خیلی دستمان را برای ارائه اطلاعات کمکی به شما باز نمی کند. با تشکر از دوستانی که مجموعاً در این هفته با ما تماس گرفته و اظهار نظر کرده اند و با آرزوی سلامتی در روزهای آغازین پاییز و با امید فروکش کردن این بیماری در ایام پیش رو. شما را به خدا می سپاریم تا گفت گوی بعدی.

 
  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
دانیال امیری 1399/6/22 - 23:39
rateup0
ratedown0
پاسخ
comment درود تشکر بابت مطالب روزنامه: ۱.چگونگی دریافت رادیو شجاع افغانستان در خارج از همین کشور از طریق اینترنت.۲. نابینایان و کم بینایان در اتریش. از سایر بخش ها و ستون های روزنامه سپاس گزاریم.
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *